Gewone boortjes kun je gewoon blijven gebruiken als je een gewone boorkop in die sds klikt.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:26 schreef FerLaS87 het volgende:
Ik zou als je nooit ( of bijna nooit) hoeft te boren in beton niet kiezen voor een boorhamer, zoiezo vanwege de boren die hebben een sds aansluiting wat niet nodig is voor baksteen en toch de speling die zo'n ding heeft waardoor je gaten snel te groot worden.
Ik vind het met zo'n boorkop in je sds geklikt echt hopeloos werken maar dat is mijn mening. Maar als je indd veel beton in je huis hebt dan is t weer een ander verhaal.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:34 schreef Barrah het volgende:
[..]
Gewone boortjes kun je gewoon blijven gebruiken als je een gewone boorkop in die sds klikt.
En als je gaten te groot worden dan pak je toch gewoon een dunner boortje? Al heb ik hier nooit last van eigenlijk, misschien druk je te hard? Machine het werk laten doen he.
80% van de binnenkant van mijn huis is van knoeterhard beton dus ik zou niet zonder kunnen.
Ligt dan aan jou, of aan de machine?quote:Op maandag 15 juni 2015 15:46 schreef FerLaS87 het volgende:
[..]
Ik vind het met zo'n boorkop in je sds geklikt echt hopeloos werken maar dat is mijn mening. Maar als je indd veel beton in je huis hebt dan is t weer een ander verhaal.
Dit dus.quote:Op maandag 15 juni 2015 15:21 schreef hottentot het volgende:
Boorhamer (niet hamerboor) natuurlijk, al was het alleen maar om van dat smerige gejank van een klopboormachine af te zijn.
En voor het boren in metaal en hout zou ik een klein licht handzaam machientje er los bij kopen, die zijn maar iets van 30,- voor een redelijke voor thuisgebruik.
Maar goed dat zou mijn voorstel zijn als je die paar tientjes extra kunt missen, anders kan het ook wel met een klopboor.
Daar dacht ik ook aan, maar het moet dan toch wel een machine zijn waar ik alles ,behalve de baksteen, goed mee kan doen dus ook, als het nodig is grotere diameters in hout en soms Trespa; dus ¤ 30 ga ik dat vast niet mee redden.quote:En voor het boren in metaal en hout zou ik een klein licht handzaam machientje er los bij kopen, die zijn maar iets van 30,- voor een redelijke voor thuisgebruik.
Ja dat is waar ik dus al bang voor was, te grote gaten, dat is wat ik nu dus heb.quote:en toch de speling die zo'n ding heeft waardoor je gaten snel te groot worden.
Argumenten voor/tegen klop/hamer idd, nauwkeurigheid van "gewoon"boren doet bij mij vooralsnog de doorslag geven naar een goede klopboor , dit is theorie , ik heb nooit met een SDS hamerboor gewerkt en dus ook geen ervaring met gewoon boorwerk.quote:Als ik dit topic doorlees krijg ik toch een andere indruk, maar doe er mee wat je wilt
Voor gaten in zacht materiaal zoals kalkzandsteen kun je de klopstand gewoon uitzetten. Al kun je daarvoor net zo goed een lichtere accuschroefboormachine pakken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:11 schreef Bigs het volgende:
Toen ik een huis had met prefab betonmuren was ik heel blij met m'n boorhamer. Nu woon ik in een huis met kalkzandsteen en gasbeton muren en dan pak ik liever de klopboor. Die is sterk genoeg en geeft voor mijn gevoel net iets meer controle. De boorhamer gebruik ik alleen voor betonnen plafondplaten. Zelfs de bakstenen buitenmuur doe ik gewoon met de klopboor eigenlijk.
Heb jij waaibomenkalkzandsteen ?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 10:44 schreef Barrah het volgende:
Voor gaten in zacht materiaal zoals kalkzandsteen kun je de klopstand gewoon uitzetten.
Ik heb kennelijk een compensatieboorhamerquote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:38 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Heb jij waaibomenkalkzandsteen ?
Dat hoef ik bij mijn kalkzandsteenmuren niet te proberen zonder klop of hamerstand op de boormachine.
RLX was zeker Rex?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:06 schreef macthe het volgende:
@ bigs
Dit advies uit de praktijk geeft voor mij de doorslag ,bedankt .
ik kies dus nu voor een goede kwaliteit boormachine met klopstand erop , i.p.v. een boorhamer en een goedkope "gewone" boor.
Gerelateerde vraag: welke zijn goede merken steenboor ? de enige die nog leesbaar zijn in mijn doos: zijn een extra lange Wolfcraft en een RLX boor.
Ik pak gewoon de hele boorkop er voor weg, ideaalquote:Op maandag 15 juni 2015 15:46 schreef FerLaS87 het volgende:
[..]
Ik vind het met zo'n boorkop in je sds geklikt echt hopeloos werken maar dat is mijn mening. Maar als je indd veel beton in je huis hebt dan is t weer een ander verhaal.
niet meer leesbaarquote:RLX was zeker Rex?
bedankt voor de tipsquote:k zou gewoon wat boren van Hitachi, Bosch (Robustline) of Rotec gaan
Deze manier is inderdaad handig .quote:Ik pak gewoon de hele boorkop er voor weg, ideaal
Heb laatst een paar heller steenboren gekocht, ben daar wel tevreden over.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 11:06 schreef macthe het volgende:
Gerelateerde vraag: welke zijn goede merken steenboor ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |