abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153543786
Ik heb een vraag aan jullie, wat moet een mens tegenwoordig denken? Ik zelf geloof dat de mens niet is gemaakt om in een kooi te leven, met kooi verwijs ik naar de samenleving die zo is opgebouwd om ons mensen in een grip te kunnen houden. Deze vraag is de laatste tijd steeds vaker in mijn hoofd rond aan het dwalen gezien dat er geen ontsnapping lijkt te zijn om een slaaf van deze samenleving te worden.
Persoonlijk lijkt het mij vreselijk om een 40 uren contract te hebben, te werken om naar huis te kunnen om weer wakker te worden voor je werk.
ze geven ons het idee dat wij vrij zijn in deze wereld maar zover ik kan zien is dat een grote illusie.
Ik als mens heb toch het recht om te doen wat ik wil? maar in deze samenleving is dat gewoon niet eens mogelijk? tenzij ik de helft van mijn tijd mijn leven weg wil gooien aan het werken voor een persoon die mij nog zonder enige aarzeling zou vervangen voor iemand die het voor minder geld doet?

Dit is mij de laatste tijd zeer aan het zieken en ik vroeg me af wat het juiste antwoord is op deze vraag.
haloow
  maandag 15 juni 2015 @ 11:14:29 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_153543930
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:07 schreef dominicmcz het volgende:
ze geven ons het idee dat wij vrij zijn in deze wereld maar zover ik kan zien is dat een grote illusie.
Je hebt toch de vrijheid om te gaan werken waar en voor wie je wilt.
pi_153543951
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract

Iedereen wordt met zo'n contract geboren, of je het nu leuk vindt of niet. En de mens is wel degelijk gemaakt om te leven in die kooi. Wij zijn sociale dieren die niet zonder mensenmaatschappij kunnen, al zouden we dat willen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 15 juni 2015 @ 12:05:18 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_153545070
een mens is gemaakt om te werken.
werken om te overleven en vooruitgang te boeken, nieuwe uitvindingen doen, leren en ervaren.

als je een varken was, dan liep je rond en het enige wat je doet is eten en slapen. een mens is iets verder geėvolueerd.

uiteindelijk gaat het er om dat je moet doen wat jou gelukkig maakt en waar je goed bij voelt en dat je anderen geen schade aan doet.
ieder mens heeft wel een aantal talenten of interesses die naar geschikt werk leiden.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 15 juni 2015 @ 12:21:09 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153545584
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:05 schreef sturmpie het volgende:
werken om te overleven en vooruitgang te boeken, nieuwe uitvindingen doen, leren en ervaren.

als je een varken was, dan liep je rond en het enige wat je doet is eten en slapen. een mens is iets verder geėvolueerd.

uiteindelijk gaat het er om dat je moet doen wat jou gelukkig maakt en waar je goed bij voelt en dat je anderen geen schade aan doet.
ieder mens heeft wel een aantal talenten of interesses die naar geschikt werk leiden.
Ieder mens? Of alleen die mensen die het geluk hebben in een land als Nederland geboren te worden...?
  maandag 15 juni 2015 @ 12:34:39 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_153545882
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:21 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ieder mens? Of alleen die mensen die het geluk hebben in een land als Nederland geboren te worden...?
als je niets mankeert, dan zul je moeten werken om te overleven.
in een land als Nederland of een ander "rijk" land, is het iets makkelijker overleven dan in bijvoorbeeld Siberiė of Uruguay of Malawi.
  maandag 15 juni 2015 @ 12:41:06 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153546049
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:34 schreef sturmpie het volgende:

[..]

als je niets mankeert, dan zul je moeten werken om te overleven.
in een land als Nederland of een ander "rijk" land, is het iets makkelijker overleven dan in bijvoorbeeld Siberiė of Uruguay of Malawi.
"Iets makkelijker" is een understatement neem ik aan..?
pi_153546255
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:07 schreef dominicmcz het volgende:

Ik als mens heb toch het recht om te doen wat ik wil?
Wie zijn 'ze' ?

Volgens mij heeft iedereen een zeer grote vrijheid te doen wat ze willen... maar je moet het niet vreemd vinden ook consequenties en gevolgen te accepteren van bepaale 'keuzes' die je zelf maakt...

je mag best iemand op zn gezicht slaan... maar moet het niet vreemdvinden dan een peer terug te ontvangen.
Ook kun je best de hele dag in je bed blijven stinken, maar dan mis je een inkomen waarmee je bv je dagelijkse levensbehoeften buiten dat bed kunt vervullen (en ja, als je afhankelijk van een uitkering wilt zijn, moet je weer voldoen aand e eisen die de uitkerende instantie je oplegt).

Vrijheid is uiteindelijk ook de ruimte die je zelf kiest en ook welke gevolgen je bereid bent te accepteren.
Ik heb een groot respect voor mensen die bv bewust 'uitstijgen' uit de samenleving en een (bijna-) autarkisch leven willen leiden.. maar juist ook als ze vervolgens ook bewust de keuze accepteren van luxe en allerhande extra's af te zien en ook de consequenties van het afzien van de voordelen die onze huidige moderne Maatschappij en ook sociale zekerheden ons bieden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 15 juni 2015 @ 13:06:41 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_153546690
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

"Iets makkelijker" is een understatement neem ik aan..?
veel makkelijker natuurlijk.
maar ergens is het ook weer zo, als je weinig kansen hebt, dat maakt het ook weer makkelijker om te kiezen hoe je wilt/gaat leven.

ik denk zo, als er een goede tandarts in de buurt is, dat maakt het leven al veel aangenamer.

en ..

je kan een rijk leven hebben maar als je gezondheid mankeert, dan heb je minder geluk dan iemand die niet rijk is maar een goede gezondheid heeft.
pi_153546862
Je moet niks TS.
Natuurlijk is er een bepaalde druk om een bepaald consumptiepatroon te hebben, een huis van een bepaald formaat te hebben, een auto van een bepaald kaliber te hebben, en een bepaalde carričre na te streven, maar dat HOEF je niet per se te doen.
  maandag 15 juni 2015 @ 13:54:32 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_153547896
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:14 schreef Woelwater het volgende:

[..]

Je hebt toch de vrijheid om te gaan werken waar en voor wie je wilt.
Ik heb gesolliciteerd als werelddictator, maar ik heb nog geen antwoord gehad.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  † In Memoriam † maandag 15 juni 2015 @ 14:11:30 #12
230491 Zith
pls tip
pi_153548306
TS, misschien kan je specifieker zijn? Wat voor vrijheid wil je precies en hoe kan je dit combineren in een wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft (bijv, je mag geen eten stelen of dwingen af te staan).

quote:
Ik als mens heb toch het recht om te doen wat ik wil? maar in deze samenleving is dat gewoon niet eens mogelijk?
Je wilt graag consumeren zie ik. het is een simpel rekensommetje dat de consumptie van een individu of groep aangevuld zal moeten worden met goederen. Wil je een appel eten dan zul je een appel moeten produceren of iets van dezelfde waarde creeren en dit ruilen voor de appel. .

quote:
tenzij ik de helft van mijn tijd mijn leven weg wil gooien aan het werken
Als je de helft van je tijd lekker wilt consumeren dan moet je de andere helft van je tijd werken. Als je goed bent in je werk dan
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 15 juni 2015 @ 14:47:33 #13
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_153549122
Als je mee wilt doen met consumeren en met "wat iedereen doet" dan moet je ook werken.

Wil je domweg leven in vrijheid dan zul je je standaarden qua leven ook fors moeten verlagen en bv een van-dweller worden. Ofwel: koop een busje, bouw het om tot camper en ga daarin wonen. Minimale kosten zodat je amper hoeft te werken om rond te komen.

Je kan het helaas in NL niet té ver doorvoeren. Bv een stuk land kopen en daar je camper op parkeren mag al niet. Je eigen huis bouwen, mag niet etc. Je bent helaas gebonden aan de stricte regels van de maatschappij in dat opzicht. Als je iets meer vrijheid wilt moet je toch echt emigreren naar bv de VS waar je wel relatief makkelijk een stuk land kan kopen waar je mee mag doen en laten wat je wilt. Of je gaat rond touren in zweden waar het bv een grondrecht is om overal de natuur in te trekken en wild mag kamperen.

Nederland is in vele opzichten absoluut geen vrij land meer en je bent welhaast verplicht mee te doen aan de ratrace, ook wel moderne slavernij genoemd. Zeker omdat je alleen al aan verplichte belastingen en verzekeringen een fiks bedrag per maand kwijt bent.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_153549201
Alle belastingen en toeslagen zijn wel weer enorm nivellerend, dus als je weinig verdient word je behoorlijk ontzien.
  maandag 15 juni 2015 @ 14:57:05 #15
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_153549334
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:50 schreef quinoahipster het volgende:
Alle belastingen en toeslagen zijn wel weer enorm nivellerend, dus als je weinig verdient word je behoorlijk ontzien.
Ik lever het in eerste instantie liever gewoon niet in.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 15 juni 2015 @ 14:59:37 #16
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153549387
Ach, iemand is 18 geworden. Welkom in de echte wereld.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153550273
Het leven kost geld. Eten, internet, mobiele telefoon, een dak boven je hoofd, water, verwarming, zorgverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, de kosten van mobiliteit (benzine, wegenbelasting, WA verzekering), kosten van hobby's en vakanties, kleding, en zo verder.

Er zijn mensen die werken om jou deze producten en diensten te leveren. Jij moet een bijdrage leveren (door producten of diensten te leveren) om deze producten en diensten te kunnen betalen. Voor wat hoort wat.

Hoe minder je werkt, hoe minder producten en diensten je kunt kopen. Dat heeft niks met slavernij te maken, slavernij betekent dat je werkt zonder dat er een vergoeding tegenover staat en dat je niet de vrijheid hebt om zelf te bepalen wat voor werkzaamheden je doet. Jij wordt betaald voor je werk en je kunt kiezen voor een andere baan, niks slavernij dus.
pi_153550378
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 11:16 schreef Molurus het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociaal_contract

Iedereen wordt met zo'n contract geboren, of je het nu leuk vindt of niet. En de mens is wel degelijk gemaakt om te leven in die kooi. Wij zijn sociale dieren die niet zonder mensenmaatschappij kunnen, al zouden we dat willen.
Maar de invulling van die maatschappij is dan weer niet zo vaststaand, althans in feite. En wat hij eerder wil zeggen, of volet, is dat deze opbouw en verwachtingen binnen het sociale contract misschien in het geheel zo gewenst niet zijn..

Vragen stellen daarover leidt helaas al snel tot 'sociale' uitsluiting als je niet uitkijkt, niet omdat men geen punt heeft, maar omdat alles al zo ingeburgerd is dat er geen wil tot nadenken over alternatieven niet gewenst meer is.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_153550409
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:05 schreef sturmpie het volgende:

Een mens is gemaakt of ingesteld om te overleven, wat niet noodzakelijkerwijs staat aan werken. Zeker niet in de context zoals TS bedoelt waarschijnlijk.gelijk
pi_153550426
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:42 schreef I-care het volgende:

[..]

Een mens is gemaakt of ingesteld om te overleven, wat niet noodzakelijkerwijs staat aan werken. Zeker niet in de context zoals TS bedoelt waarschijnlijk.gelijk
Als je kleding, eten, onderdak etc wil zal je moeten werken.
  maandag 15 juni 2015 @ 15:51:24 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_153550645
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee hoor, je kan prima stelen, kraken en bedriegen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_153550700
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat is een simplificatie van wat ik wilde overbrengen..

De vraag is hoeveel tijd we daar nu voor nodig zouden willen hebben?
pi_153550709
quote:
7s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee hoor, je kan prima stelen, kraken en bedriegen.
Ik zie 'professioneel' stelen, drugshandelen, afpersen, moorden (huurmoordenaar),ook als een vorm van werken. Illegaal en immoreel, maar toch ben je aan het werk.
pi_153550791
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:53 schreef I-care het volgende:

[..]

Dat is een simplificatie van wat ik wilde overbrengen..

De vraag is hoeveel tijd we daar nu voor nodig zouden willen hebben?
Nog nooit hebben mensen zo veel vrije tijd gehad als nu. Kijk naar alle apparaten die we hebben om ons leven gemakkelijk te maken en kijk naar het verschil tussen hoe veel uren mensen nu werken en vergelijk het met de 3e wereld of de 19e eeuw.

Waarschijnlijk gaat automatisering leiden tot een kortere werkweek, maar mensen hebben nu al ontzettend veel vrije tijd, relatief. Zeker <20 en >60 leeftijdsgroepen.
pi_153550950
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 15:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nog nooit hebben mensen zo veel vrije tijd gehad als nu. Kijk naar alle apparaten die we hebben om ons leven gemakkelijk te maken en kijk naar het verschil tussen hoe veel uren mensen nu werken en vergelijk het met de 3e wereld of de 19e eeuw.

Waarschijnlijk gaat automatisering leiden tot een kortere werkweek, maar mensen hebben nu al ontzettend veel vrije tijd, relatief. Zeker <20 en >60 leeftijdsgroepen.
Nog nooit zijn mensen zo gestrest geweest als vandaag de dag, met al die zogenaamde luxe en overvloed..

En kijk je nog verder terug dan was het weer een stuk minder.. Geen zinnig vergelijk dus. Mensen zijn aan het opbranden door hun eigen verlangens en luxe, alleen zien we dat nog niet zo goed in. We kunnen keuzes maken, we kunnen minder gaan werken en meer zinvolle vrijetijdsbestedingen gaan doen, en toch alle luxe behouden, is allemaal prima mogelijk..

Het is niet zwart wit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')