abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 juni 2015 @ 09:16:51 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153574904
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 09:07 schreef Igen het volgende:
Vandaag gaat het EU-HvJ uitspraak doen over het OMT-programma.
O ja die soap loopt ook nog! En daarna is dat Duitse gerechtshof weer aan zet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 10:17:16 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153575977
Yield spreads nemen ook vandaag weer toe (Duitse yields dalen, PIGS yield stijgt)
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:10:20 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153580442
quote:
Top European court rules ECB bond-buying plan in line with EU law

A European Central Bank bond-buying plan crafted at the height of the euro zone crisis is in line with European law, judges from the European Court of Justice ruled on Tuesday, throwing their weight behind the ECB and rebuffing a German challenge.

The European Union's top court was responding to legal action by a 35,000-strong group of sceptics from Germany including politicians and academics, who had sought to dismantle the bond-buying scheme created in 2012, but never used.

In a statement explaining the ruling, the court set down certain conditions, saying safeguards must be built in to ensure any such programme did not break rules that prohibit central banks from financing governments.

The judgement is a milestone in a long-running dispute about printing money and the limits of central bank powers between the ECB and sceptics in Germany, the largest of 19 states in the euro zone. It represents a victory for the ECB.

Germany's Constitutional Court, asked to rule on complaints by the group of Eurosceptic politicians and lawyers, had said there was good reason to believe the so-called OMT (Outright Monetary Transactions) plan broke rules forbidding the ECB from funding governments.

The German court referred the case to the European court for its view but implicitly reserved the right to give its final ruling.

The pro-ECB line of EU judges on Tuesday could set the European and German courts on a collision course.

http://uk.reuters.com/art(...)dUKKBN0OW0NX20150616
Aangezien de Duitsers de autoriteit van het Europese hof niet als hoogste autoriteit erkennen maar hun eigen hooggerechtshof als de hoogste autoriteit zien en aangezien dat hof eerder al had gezegd dat OMT waarschijnlijk tegen de Duitse Grundgesetz ingaat kan dit nog leuk gaan worden.

Vooral de timing is weer perfect nu de yieldspreads tussen noord en zuid weer toenemen. Mag de Bundesbank straks niet meer meedoen met het backstoppen van alle shit. Dat wordt een lekkere effectieve backstop dan :+
Mijn reisverslagen
pi_153580829
Op nu.nl:

Toeristen moeten extra cash meenemen naar Griekenland' :D

Als het ANVR al zulke adviezen gaat geven. _O-
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:29:52 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153580928
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:25 schreef Basp1 het volgende:
Op nu.nl:

Toeristen moeten extra cash meenemen naar Griekenland' :D

Als het ANVR al zulke adviezen gaat geven. _O-
Het is wel een verstandig advies. De kans dat je straks ter plekke geen geld meer kunt pinnen is heel reëel. Daarvoor hoeft Griekenland nieteens uit de euro. Als de ECB de ELA kraan dichtdraait dan komt er al heel snel geen geld meer uit de pin automaat.

Ik zou alles wat ik nodig heb in cash meenemen als ik naar Griekenland op vakantie zou gaan.
Mijn reisverslagen
pi_153581205
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is wel een verstandig advies. De kans dat je straks ter plekke geen geld meer kunt pinnen is heel reëel. Daarvoor hoeft Griekenland nieteens uit de euro. Als de ECB de ELA kraan dichtdraait dan komt er al heel snel geen geld meer uit de pin automaat.

Ik zou alles wat ik nodig heb in cash meenemen als ik naar Griekenland op vakantie zou gaan.
Weer terug naar het traveller check tijdperk. Vanwege rancune verwacht ik alleen niet dat ze travellerchecks in euro's of dollars zullen accepteren, verkopen ze ook travellerchecks in Renminbi of roebels. 8-)
  dinsdag 16 juni 2015 @ 13:50:38 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153581560
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Weer terug naar het traveller check tijdperk. Vanwege rancune verwacht ik alleen niet dat ze travellerchecks in euro's of dollars zullen accepteren, verkopen ze ook travellerchecks in Renminbi of roebels. 8-)
Traveller checks werken niet omdat de banken ze dan niet meer kunnen cashen (wegens gebrek aan cash). Je moet echt fysieke euro bankbiljetten meenemen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 14:08:41 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153582188
Interessant stukje van (notoire eurofiel) Wolfgang Münchau in de FT:

quote:
Greece has nothing to lose by saying no to creditors

If it were to default on its official-sector debt, France and Germany stand to forfeit ¤160bn

So here we are. Alexis Tsipras has been told to take it or leave it. What should he do?
The Greek prime minister does not face elections until January 2019. Any course of action he decides on now would have to bear fruit in three years or less.

First, contrast the two extreme scenarios: accept the creditors’ final offer or leave the eurozone. By accepting the offer, he would have to agree to a fiscal adjustment of 1.7 per cent of gross domestic product within six months.

My colleague Martin Sandbu calculated how an adjustment of such scale would affect the Greek growth rate. I have now extended that calculation to incorporate the entire four-year fiscal adjustment programme, as demanded by the creditors. Based on the same assumptions he makes about how fiscal policy and GDP interact, a two-way process, I come to a figure of a cumulative hit on the level of GDP of 12.6 per cent over four years. The Greek debt-to-GDP ratio would start approaching 200 per cent. My conclusion is that the acceptance of the troika’s programme would constitute a dual suicide — for the Greek economy, and for the political career of the Greek prime minister.

Would the opposite extreme, Grexit, achieve a better outcome? You bet it would, for three reasons. The most important effect is for Greece to be able to get rid of lunatic fiscal adjustments. Greece would still need to run a small primary surplus, which may require a one-off adjustment, but this is it.
Greece would default on all official creditors — the International Monetary Fund, the European Central Bank and the European Stability Mechanism, and on the bilateral loans from its European creditors. But it would service all private loans with the strategic objective to regain market access a few years later.

The second reason is a reduction of risk. After Grexit, nobody would need to fear a currency redenomination risk. And the chance of an outright default would be much reduced, as Greece would already have defaulted on its official creditors and would be very keen to regain trust among private investors.

The third reason is the impact on the economy’s external position. Unlike the small economies of northern Europe, Greece is a relatively closed economy. About three quarters of its GDP is domestic. Of the quarter that is not, most comes from tourism, which would benefit from devaluation. The total effect of devaluation would not be nearly as strong as it would be for an open economy such as Ireland, but it would be beneficial nonetheless. Of the three effects, the first is the most important in the short term, while the second and third will dominate in the long run .

Grexit, of course, has pitfalls, mostly in the very short term. A sudden introduction of a new currency would be chaotic. The government might have to impose capital controls and close the borders. Those year-one losses would be substantial, but after the chaos subsides the economy would quickly recover.

Comparing those two scenarios reminds me of Sir Winston Churchill’s remark that drunkenness, unlike ugliness, is a quality that wears off. The first scenario is simply ugly, and will always remain so. The second gives you a hangover followed by certain sobriety.

So if this were the choice, the Greeks would have a rational reason to prefer Grexit. This will, however, not be the choice to be taken this week. The choice is between accepting or rejecting the creditors’ offer. Grexit is a potential, but not certain, consequence of the latter.

If Mr Tsipras were to reject the offer and miss the latest deadline — the June 18 meeting of eurozone finance ministers — he would end up defaulting on debt repayments due in July and August. At that point Greece would still be in the eurozone and would only be forced to leave if the ECB were to reduce the flow of liquidity to Greek banks below a tolerable limit. That may happen, but it is not a foregone conclusion.

The eurozone creditors may well decide that it is in their own interest to talk about debt relief for Greece at that point. Just consider their position. If Greece were to default on all of its official-sector debt, France and Germany alone would stand to lose some ¤160bn. Angela Merkel and François Hollande would go down as the biggest financial losers in history. The creditors are rejecting any talks about debt relief now, but that may be different once Greece starts to default. If they negotiate, everybody would benefit. Greece would stay in the eurozone, since the fiscal adjustment to service a lower burden of debt would be more tolerable. The creditors would be able to recoup some of their otherwise certain losses.

The bottom line is that Greece cannot really lose by rejecting this week’s offer.

http://www.ft.com/cms/s/0(...)f8-00144feabdc0.html
Mijn reisverslagen
pi_153582910
quote:
4s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Aangezien de Duitsers de autoriteit van het Europese hof niet als hoogste autoriteit erkennen maar hun eigen hooggerechtshof als de hoogste autoriteit zien en aangezien dat hof eerder al had gezegd dat OMT waarschijnlijk tegen de Duitse Grundgesetz ingaat kan dit nog leuk gaan worden.

Vooral de timing is weer perfect nu de yieldspreads tussen noord en zuid weer toenemen. Mag de Bundesbank straks niet meer meedoen met het backstoppen van alle shit. Dat wordt een lekkere effectieve backstop dan :+
Voor zover ik het weet was dit de eerste keer dat het Duitse constitutioneel hof prejudiciele vragen aan het EU-HvJ gesteld heeft. Mij lijkt dat ze dat niet voor de lol hebben gedaan, maar dat ze een beetje terugkrabbelen van dat niet-erkennen van het EU-HvJ als hoogste autoriteit.
pi_153583500
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 13:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zou liever helemaal niet naar Griekenland gaan.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_153583584
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 14:08 schreef SeLang het volgende:
Interessant stukje van (notoire eurofiel) Wolfgang Münchau in de FT:

[..]

De Unie is dood.

Amerikanen zijn de lachende derden.
pi_153584618
DVR's Tienjarenplan voor Griekenland:

• 1. Griekenland gaat tijdelijk terug naar de drachme.
• 2. Griekenland mag in de EU blijven als het China en Rusland buiten de deur houdt.
• 3. Griekenland krijgt van de EU 3 jaar lang waar nodig voedsel- en medicijnenhulp in natura.
• 4. Griekenland moderniseert (ontbureaucratisering, liberalisering arbeidsmarkt, etc)
• 5. Betalingen (rente en aflossing) op zijn euro-staatsschuld voldoet Griekenland deels in drachme, die voor dit specifieke doel op ¤1 wordt gewaardeerd, als volgt:

1e jaar: 100% drachme, 0% euro
2e jaar: 90% drachme, 10% euro
3e jaar: 80% drachme, 20% euro (etc etc)
10e jaar: 10% drachme, 90% euro
daarna: alle betalingen weer in euro.

Deze betalingsregeling wordt niet als 'credit event' erkent.

• 6. Griekenland mag vanaf het 5e jaar geen begrotingstekorten hebben.
• 7. Na 10 jaar keert een verfrisd en economisch herboren Griekenland desgewenst naar de euro terug, tegen een door de EU te bepalen wisselkoers.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 16:14:28 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153585395
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 14:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor zover ik het weet was dit de eerste keer dat het Duitse constitutioneel hof prejudiciele vragen aan het EU-HvJ gesteld heeft. Mij lijkt dat ze dat niet voor de lol hebben gedaan, maar dat ze een beetje terugkrabbelen van dat niet-erkennen van het EU-HvJ als hoogste autoriteit.
Zo werd dat vorige keer in elk geval niet uitgelegd.

De strekking was (als ik het me goed herinner) dat de ECB een Europees instituut is en dat daarom het EU-HvJ er eerst een uitspraak over zou moeten doen wat er volgens hun wel en niet legaal is onder Europese wetgeving. Vervolgens oordeelt het Duitse hof dan of de Bundesbank daar aan mee mag doen of dat het tegen het Duitse wet in gaat, in welk geval de Bundesbank het dus niet mag uitvoeren.

Het had weinig zin voor het Duitse hof om daar een uitspraak over te doen voordat het EU-HvJ zich heeft uitgesproken wat precies de ruimte is die de ECB heeft met het OMT. Nu dat duidelijk is kan het Duitse hof zich er weer over buigen.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 16:41:55 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153586116
quote:
German daily Süddeutsche Zeitung reports that Eurozone countries have agreed on a contingency plan if no deal between Greece and its lenders is struck by this weekend. According to the paper, if this week’s Eurogroup meeting failed to yield an agreement, Eurozone leaders would hold an emergency summit – potentially as early as Friday evening. The contingency plan would involve imposing capital controls on Greek banks over the weekend.
Echt weer perfect getimed, het sluiten van het AEX forum
Mijn reisverslagen
pi_153586488
Kan de ECB wel capital controls op Drachma banken uitvoeren? ;)
pi_153586518
Ach 1 klik meer is ook de ramp niet. Ik snap nog steeds het nut niet en ik denk niet dat het iets ten goede komt maar we zullen het zien. Ik ben wel gerust op een goede afloop met de Griekenland issue.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 17:02:50 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153586625
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 16:57 schreef de_ier het volgende:
Kan de ECB wel capital controls op Drachma banken uitvoeren? ;)
Niet op dragma / dragme/ drachma/ whatever :P Wel op euro's
Daarom is het de ECB die bepaalt of en wanneer er een Grexit plaatsvindt.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 17:23:10 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153587032
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 16:58 schreef Moralitas het volgende:
Ik ben wel gerust op een goede afloop met de Griekenland issue.
Volgens mij is de situatie van Griekse zijde simpel: hoe langer ze het rekken deste beter voor hun. Dus Griekenland gaat niets eenzijdig doen (geen capital controls totdat de ECB de kraan dichtdraait, geen Grexit, maar ook geen deal tenzij ze enorme schuldreductie krijgen ofzo)

Van EU kant is het ingewikkelder. De EU zou waarschijnlijk hun eigen financiële schade beperken als ze Griekenland een forse schuldreductie geven maar ze wel binnenboord houden. Maar het draait hier niet om het minimaliseren van de financiële schade. Zoals eerder gezegd zien ze liever Griekenland brandend ten onder gaan om Podemos e.d. wind uit de zeilen te nemen, ook al is de rekening dan hoger. Want in elk scenario zijn ze toch hoe dan ook honderden miljarden kwijt, dus het gaat nu om andere zaken.

Een deal waarbij Griekenland belangrijke concessies krijgt zit er volgens mij niet in, aangezien er dan weer extra geld bij moet en men de Grieken niet meer vertrouwt. Dus ik denk niet dat iemand dat nog voor zijn rekening wil nemen.

Het wordt wel interessant hoe ze bij een default de verliezen zullen proberen te verbergen. Ik ben ook benieuwd wat de ECB dan doet met haar Griekse bonds die (imo illegaal) onder het SMP zijn gekocht. Een default op die bonds betekent dat de ECB kwa balancesheet insolvent wordt! Niet dat dat veel betekent binnen het eurosysteem maar het wordt interessant om te zien hoe ze daarmee omgaan. Misschien kan de ECB die bonds op het ESM dumpen? Dat is al eens eerder ter sprake geweest. Maar dan wordt het misschien net iets te transparant voor het publiek dat de overheid (belastingbetaler) de backstop is van de ECB en niet andersom!
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 17:27:25 #144
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153587115
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 17:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Volgens mij is de situatie van Griekse zijde simpel: hoe langer ze het rekken deste beter voor hun. Dus Griekenland gaat niets eenzijdig doen (geen capital controls totdat de ECB de kraan dichtdraait, geen Grexit, maar ook geen deal tenzij ze enorme schuldreductie krijgen ofzo)

Van EU kant is het ingewikkelder. De EU zou waarschijnlijk hun eigen financiële schade beperken als ze Griekenland een forse schuldreductie geven maar ze wel binnenboord houden. Maar het draait hier niet om het minimaliseren van de financiële schade. Zoals eerder gezegd zien ze liever Griekenland brandend ten onder gaan om Podemos e.d. wind uit de zeilen te nemen, ook al is de rekening dan hoger. Want in elk scenario zijn ze toch hoe dan ook honderden miljarden kwijt, dus het gaat nu om andere zaken.

Een deal waarbij Griekenland belangrijke concessies krijgt zit er volgens mij niet in, aangezien er dan weer extra geld bij moet en men de Grieken niet meer vertrouwt. Dus ik denk niet dat iemand dat nog voor zijn rekening wil nemen.

Het wordt wel interessant hoe ze bij een default de verliezen zullen proberen te verbergen. Ik ben ook benieuwd wat de ECB dan doet met haar Griekse bonds die (imo illegaal) onder het SMP zijn gekocht. Een default op die bonds betekent dat de ECB kwa balancesheet insolvent wordt! Niet dat dat veel betekent binnen het eurosysteem maar het wordt interessant om te zien hoe ze daarmee omgaan. Misschien kan de ECB die bonds op het ESM dumpen? Dat is al eens eerder ter sprake geweest. Maar dan wordt het misschien net iets te transparant voor het publiek dat de overheid (belastingbetaler) de backstop is van de ECB en niet andersom!
Belangrijkste issue is natuurlijk Spanje wat in november een zelfde soort regering gaat krijgen als Griekenland. Mensen worden eindelijk wakker. :Y
Feyenoord!
  dinsdag 16 juni 2015 @ 17:27:38 #145
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_153587120
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 16:58 schreef Moralitas het volgende:
Ach 1 klik meer is ook de ramp niet. Ik snap nog steeds het nut niet en ik denk niet dat het iets ten goede komt maar we zullen het zien. Ik ben wel gerust op een goede afloop met de Griekenland issue.
En wat is een goede afloop?
Feyenoord!
  dinsdag 16 juni 2015 @ 17:55:26 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153587669
quote:
The Greeks want in

The Greek government might be standing its ground when it comes to implementing more austerity but it seems the Greek people would take more austerity over a Grexit. A GPO poll published on Greece's Mega TV website shows that 56.2 percent of respondents would prefer a deal with creditors even if it's attached with more austerity measures versus 35.4 percent who say they would prefer to default and exit the monetary union instead.

Bron: Bloomberg
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 18:10:44 #147
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_153588026
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 17:23 schreef SeLang het volgende:

Dat eerste zou op zich inderdaad het beste zijn. Echter denk ik dat een schuldreductie en/of andere concessies juist positief zou zijn voor partijen als Podemos, omdat die dan denken dat er ook iets te halen valt. Ik denk dus dat het mede daarom geen optie is voor de EU.

quote:
Dat laatste is denk de belangrijkste winst bij een Grexit. Het wordt dan duidelijk dat wij moeten bezuinigen omdat we het geld aan de Grieken(en uiteraard banken) hebben weggegeven.
Bedankt Hans.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:26:57 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153590505
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 18:10 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat eerste zou op zich inderdaad het beste zijn. Echter denk ik dat een schuldreductie en/of andere concessies juist positief zou zijn voor partijen als Podemos, omdat die dan denken dat er ook iets te halen valt. Ik denk dus dat het mede daarom geen optie is voor de EU.

Precies.

Plus dat zelfs als je verdere concessies doet aan Griekenland in ruil voor bepaalde hervormingen, hoe weet je dan of Griekenland zich dan opeens wel aan de afspraken gaat houden? Ik denk niet dat iemand dat nog voor zijn rekening wil nemen.

quote:
Dat laatste is denk de belangrijkste winst bij een Grexit. Het wordt dan duidelijk dat wij moeten bezuinigen omdat we het geld aan de Grieken(en uiteraard banken) hebben weggegeven.
Daarom zullen ze door allerlei hoepels gaan springen om dat verlies te verdoezelen. Transfers zijn zelfs expliciet verboden door de relevante verdragen en nu blijkt er plotseling een paar honderd miljard permanent naar Griekenland te zijn verhuisd.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:42:48 #149
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_153590956
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 19:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies.

Plus dat zelfs als je verdere concessies doet aan Griekenland in ruil voor bepaalde hervormingen, hoe weet je dan of Griekenland zich dan opeens wel aan de afspraken gaat houden? Ik denk niet dat iemand dat nog voor zijn rekening wil nemen.
Dat denk ik ook niet. Stel dat de Grieken ineens een radicale omslag maken en beloven dat ze zich aan alle gestelde eisen zullen houden, dan is de kans nog steeds bijzonder klein dat de Grieken ook daadwerkelijk gaan doen wat ze beloven. Daarom vraag ik mij af of er überhaupt nog politici zijn in de EU die geloven dat dit nog goedkomt. Ik denk eerder dat ze zich vasthouden aan deze eisen, zodat het voor Griekenland straks te laat is, zodat zij in ieder geval kunnen zeggen dat ze er ''alles aan gedaan hebben''.

quote:
Daarom zullen ze door allerlei hoepels gaan springen om dat verlies te verdoezelen. Transfers zijn zelfs expliciet verboden door de relevante verdragen en nu blijkt er plotseling een paar honderd miljard permanent naar Griekenland te zijn verhuisd.
Laten we hopen dat het niet gaat lukken, hoewel politici altijd extreem goed zijn in het verdraaien van feiten.
Bedankt Hans.
  dinsdag 16 juni 2015 @ 19:54:08 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153591319
Ik ben wel weer heel de maand juli afgeneden van de buitenwereld, net als het spannend wordt. Hoewel, ze zullen het wel weer verder gaan rekken....
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')