Nou normaal gesproken niet, maar met deze specifieke persoon betrek ik ze wel op mezelf, omdat ik mezelf heel vaak enorm moet verdedigen tegenover haar (mijn begeleidster).quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:55 schreef sacha het volgende:
betrek je niet teveel vragen op jezelf ToT?
Mensen starten soms met een vraag om uiteindelijk iets gerelateerd daaraan te weten gekomen. Gesprekken werken gewoon niet altijd zo rechtstreeks, dus om deze dingen zou ik echt niet boos worden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:46 schreef ToT het volgende:
[..]Echt he! Ik kan er zo venijnig om worden!
Vandaag ook weer de nodige irritaties gehad. Iemand die dingen echt heel vreemd uitdrukt, en het dan maar op mijn autisme afschuift als ik het verkeerd begrijp.
Keer op keer moeten uitleggen wat voor boodschap diegene letterlijk overbrengt met die bewoordingen in die context.
"Oh, ja nu je dit zo duidelijk uitlegt, heb je eigenlijk 100% gelijk ja, maar toch weten niet-autisten wel wat ik bedoel."
Soms zat het in heel kleine dingen: "Ben je een beetje goed in grammatica?"
- "Hoezo, construeer ik zinnen echt zo raar dan?"
"Ehh nee, of je de woorden een beetje schrijft zoals ze horen."
- "Spelling dus."
"Ja, spelling! Ben je daar een beetje goed in?"
- "Ik heb je al talloze ellenlange e-mails geschreven. Stonden die bomvol fouten of zo?"
Nou, bleek uiteindelijk er om te gaan of ik een voorliefde had in de officiële regels van de Nederlandse taal zo absoluut mogelijk te hanteren.
Ja godverdomme, dat is toch serieus een heel andere vraag dan de originele?
Hier hetzelfde. Ze vraagt niet meteen "als je dit vergelijkt met je eigen jeugd, herken je jezelf daarin?". Zulke vragen werken vaak confronterend voor mensen, dus wordt er langzaam naar toe gewerkt. Daarom eerst de wat subtielere vraag "wat vond je ervan". Probeer anders eens niet zo snel opgefokt te raken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:51 schreef ToT het volgende:
Of als ik zeg dat ik gezien heb dat een kind echt overdreven zwaar afgezeken werd door de moeder: "Wat vond je daarvan toen je dat zag?"
Ja godverdomme, mijn bewoordingen moeten toch wel duidelijk genoeg zijn? Ik geef nou niet bepaald neutraal weer wat de situatie was als ik "echt overdreven zwaar afgezeken" zeg.
Christus, dat soort vragen of opmerkingen kan ik me zo over opfokken!
Maar goed, later bleek dus dat ze eigenlijk het bedoelde in context met mijn eigen jeugd die alles behalve prettig is geweest. Prima! Met die extra informatie kan ik tenminste iets.
Maar ik was echt totaal verbouwereerd toen ze me die vraag eerst stelde. Ik vroeg zelfs nog: "PARDON?!?", waarna dezelfde vraag gewoon nog herhaald werd: wat vond ik er van.
En dan nog leek de boodschap niet duidelijk dat ik het een nogal vreemde vraag vond.
Het is me gewoon keer op keer duidelijk dat veel niet-autisten totaal geen inlevingsvermogen hebben, of te lui zijn om vragen duidelijk te formuleren.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik met mijn reactie laat merken dat ik de vraag heel raar vind, verwacht ik dat de ander de vraag toch wel wat verder toelicht i.p.v. het gewoon te herhalen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:59 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Mensen starten soms met een vraag om uiteindelijk iets gerelateerd daaraan te weten gekomen. Gesprekken werken gewoon niet altijd zo rechtstreeks, dus om deze dingen zou ik echt niet boos worden.
[..]
Hier hetzelfde. Ze vraagt niet meteen "als je dit vergelijkt met je eigen jeugd, herken je jezelf daarin?". Zulke vragen werken vaak confronterend voor mensen, dus wordt er langzaam naar toe gewerkt. Daarom eerst de wat subtielere vraag "wat vond je ervan". Probeer anders eens niet zo snel opgefokt te raken.
Tja, ach, iedereen heeft wel eens wat niet door. Ik ken deze vrouw natuurlijk niet, en ben het met je eens dat zoveel niet autistische mensen weinig inlevingsvermogen hebben, maar zij probeert hier waarschijnlijk gewoon tactisch om te gaan met "iemand met autisme". Ook al vraagt ze naar de bekende weg, ze zal het vast goed bedoelen.quote:Op woensdag 22 juli 2015 00:01 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als ik met mijn reactie laat merken dat ik de vraag heel raar vind, verwacht ik dat de ander de vraag toch wel wat verder toelicht i.p.v. het gewoon te herhalen.
Daarbij was het in beide gevallen gewoon vragen naar de bekende weg: ze weet hoe mijn Nederlands is en ze weet dat ik het gewoon vreselijk vind als een kind zo afgezeken wordt.
Oh ze bedoelt het sowieso wel goed hoor, maar met name met haar heb ik gewoon echt moeite om te communiceren. Ze zegt steeds dat ze nog steeds lerende is (terwijl ze dit werk al jaren doet).quote:Op woensdag 22 juli 2015 00:04 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Tja, ach, iedereen heeft wel eens wat niet door. Ik ken deze vrouw natuurlijk niet, en ben het met je eens dat zoveel niet autistische mensen weinig inlevingsvermogen hebben, maar zij probeert hier waarschijnlijk gewoon tactisch om te gaan met "iemand met autisme". Ook al vraagt ze naar de bekende weg, ze zal het vast goed bedoelen.
Oké, nouja in mijn ogen gaat het om de bedoeling. Als je dan ergens niet van gediend bent kun je het beter wat mild aangeven.quote:Op woensdag 22 juli 2015 00:08 schreef ToT het volgende:
[..]
Oh ze bedoelt het sowieso wel goed hoor, maar met name met haar heb ik gewoon echt moeite om te communiceren. Ze zegt steeds dat ze nog steeds lerende is (terwijl ze dit werk al jaren doet).
Ze is ook echt wel lief hoor, ze heeft absoluut een hart van goud en ze doet haar best, maar het is echt een opeenstapeling van voorvallen waardoor deze bovenstaande dingetjes zo zwaar wegen voor mij. Ik heb volgens mij ook in dit topic (of een vorige) een lijstje gemaakt met voorvallen die ik met haar had. (Of het was op een ander forum, ben ik ff kwijt.)
Haar begeleiding levert me gewoon veel irritaties op en kost me echt veel energie. Ik denk dat ik in m'n eentje beter af zou zijn.
vertel dat dan maar aan haarquote:Op woensdag 22 juli 2015 00:08 schreef ToT het volgende:
Haar begeleiding levert me gewoon veel irritaties op en kost me echt veel energie. Ik denk dat ik in m'n eentje beter af zou zijn.
Normaal doe ik dat ook absoluut; mensen vinden mij in het algemeen heel rustig en beleefd.quote:Op woensdag 22 juli 2015 00:11 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Oké, nouja in mijn ogen gaat het om de bedoeling. Als je dan ergens niet van gediend bent kun je het beter wat mild aangeven.
Ga ik ook doen.quote:
Dit is een mythe, niks meer dan een broodje aap (en een misverstand (wat ergens ook ironisch en triest tegelijk is omdat het zo superobvious is))quote:Op dinsdag 21 juli 2015 23:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Vandaag ook weer de nodige irritaties gehad. Iemand die dingen echt heel vreemd uitdrukt, en het dan maar op mijn autisme afschuift als ik het verkeerd begrijp.
En dit is dus een typisch voorbeeld van die miscommunicatie tussen niet-autisten en autisten. Daarom heb eigenlijk min of meer opgegeven om te proberen NT's te begrijpen en wil eigenlijk zo min mogelijk met ze omgaan (tenzij ik vind dat ik daar een goeie reden voor heb, bijvoorbeeld op professioneel gebied).quote:Soms zat het in heel kleine dingen: "Ben je een beetje goed in grammatica?"
- "Hoezo, construeer ik zinnen echt zo raar dan?"
"Ehh nee, of je de woorden een beetje schrijft zoals ze horen."
- "Spelling dus."
"Ja, spelling! Ben je daar een beetje goed in?"
- "Ik heb je al talloze ellenlange e-mails geschreven. Stonden die bomvol fouten of zo?"
Nou, bleek uiteindelijk er om te gaan of ik een voorliefde had in de officiële regels van de Nederlandse taal zo absoluut mogelijk te hanteren.
Ja godverdomme, dat is toch serieus een heel andere vraag dan de originele?
idd!quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:18 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dit is een mythe, niks meer dan een broodje aap (en een misverstand (wat ergens ook ironisch en triest tegelijk is omdat het zo superobvious is))
Ik heb eerder in dit topic eens een soort schemaatje geplaatst en die ging ongeveer zo (ff uit de losse pols reproduceren).
Communicatie gaat zo:
1) Communicatie tussen NT en NT =
2) Communicatie tussen ASS en NT =
3) Communicatie tussen NT en ASS =
4) Communicatie tussen ASS en ASS =
En de 4e optie zien NT's gemakshalve maar over het hoofd (het komt simpelweg niet in ze op), maar is wel heel belangrijk.
Belangrijk omdat dit aangeeft dat de oorzaak van de miscommunicatie onmogelijk aan de autist kan liggen, om 2 oorzaken:
1) Communicatie bij autisten onderling gaat weer probleemloos (waar volgens de redenatie van NT's de communicatie tussen ASS's onderling juist het slechtst zou moeten zijn)
2) Communicatie gaat twee kanten op
Gezien bovenstaande is de oorzaak van de communicatieproblemen het verschil in communicatie tussen autisten en niet-autisten.
[..]
En dit is dus een typisch voorbeeld van die miscommunicatie tussen niet-autisten en autisten. Daarom heb eigenlijk min of meer opgegeven om te proberen NT's te begrijpen en wil eigenlijk zo min mogelijk met ze omgaan (tenzij ik vind dat ik daar een goeie reden voor heb, bijvoorbeeld op professioneel gebied).
Ah hey super zeg!quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
En een egopost:
Ik heb dank de pillen de 9 uur slapen ruimschoots overschreden
Ik ben tussendoor nieteens wakker geweest echt wtf!
Alleen het inslapen duurde zeker ruim 1 uur, maar dat komt mede omdat die pillen even nodig hebben om te werken (ik nam ze in vlak voordat ik nog even een snelle douche nam vlak voor het slapengaan).
Ik had gister al besloten vandaag een rustdag in te lassen, ik voel echt het grote verschil met gisteren dat ik heerlijk geslapen heb, maar die lichamelijke aanvoelende vermoeidheid is nog steeds niet helemaal weg dus ga ik evengoed nog mezelf een beetje dwingen geen gekke dingen te gaan doen vandaag zodat ik morgen weer helemaal opgeladen ben
Dus gewoon beetje huishouden, beetje fokken, beetje chatten eventueel, beetje gamen en nog even naar de supermarkt (dat duurt toch maar 3 kwartier), dus gewoon rustig aan
Ik krijg er maar 10 per maand (neem er meestal wel 2 dan, gewoon toegestane dosering).quote:Op woensdag 22 juli 2015 12:25 schreef ToT het volgende:
[..]
Ah hey super zeg!Wat voor pillen waren dat? Kun je die elke nacht gebruiken, of alleen als uitzondering?
Dit soort irritaties zijn eigenlijk gewoon onvermijdelijk (behalve bij sommige mensen die om wat voor reden dan ook al jaaaren met iemand met autisme omgaan (bijvoorbeeld omdat hun zus/broer/vriend/vriendin autistisch is) en daar geen problemen mee hebben en mij accepteren zoals ik ben, inclusief mijn makkesquote:Op woensdag 22 juli 2015 12:24 schreef ToT het volgende:
[..]
idd!
Ik stoorde me bij dit gesprek overigens vooral aan het feit dat ze al langer weet dat ik bijlessen in Nederlands geef aan vluchtelingen, en nu vroeg ze dus ineens of ik een beetje goed in grammatica (bleek dus spelling te zijn) was.
De situatie gaf me eigenlijk het gevoel alsof ze zich afvroeg of ik wel geschikt was om die mensen te begeleiden, terwijl ze juist altijd flink onder de indruk is van de mails die ik haar allemaal schrijf.
Maar dit was feitelijk maar een relatief kleine miscommunicatie.
Klopt, maar zelfs als ik die switch gemaakt heb, blijven die miscommunicaties.quote:Op woensdag 22 juli 2015 18:16 schreef sacha het volgende:
als moeder van én vrouw van ASS-ers heb ik soms moeite met de switch te maken (qua communicatie) naar NT-ers
Pfffff klote allemaal zeg!quote:Op vrijdag 24 juli 2015 00:01 schreef Michie_ het volgende:
Wil niet altijd klagen in mijn posts maar vandaag was een behoorlijke pech dag.
Het begon vanochtend met een brief van het UVW. Had bezwaar gemaakt tegen de beslissing om in een re-intregratie traject te moeten. Eerste keer kreeg ik een brief dat ze niet snapte waar tegen ik bezwaar tegen maakte, daarna kreeg ik een brief dat ik te laat(?!) was. Nu kreeg ik vandaag precies dezelfde brief die ik afgelopen maart kreeg waarin staat dat ik ben aangemeld voor zo'n traject![]()
Vervolgens ging ik een stukje fietsen, in Leiden stonden mensen van het AD. Een slimme jongen zag mij en vroeg of ik de krant lees. Ik lees eigenlijk alleen de metro die mijn broer mee neemt. Van mij oma krijg ik de telegraaf maar die beland ongelezen in de kattenbak. Toch zei ik dat ik de telegraaf lees maar hem wel iets populistisch vind. Vervolgens kwam de jongen met allemaal argumenten om een proefabonnement op het AD te nemen.
Hij was heel overtuigend en op al mijn bezwaren had hij een antwoord. Uiteindelijk zei ik eerlijk dat ik geen kranten lees, ook dat was geen bezwaar. Nu zit ik aan een krant vast die ik niet ga lezen. Dit is nog erger dan de 4 euro per maand voor de Afrikaanse olifant en de bankgiro loterij.
Uiteindelijk ben ik naar huis gefietst, ik had eindelijk mee wind en veel vaart. Alles leek mee te zitten tot dat mijn dierbare MP4 speler uit mijn zak vloog en in 4 stukken op de grond belanden. Heb nog geprobeerd hem te maken. De aan/uit knop was afgebroken dus daar heb je niets meer aan. Tijdens het maken ben ik ook nog op een wesp gaan staan wat ook niet fijn was.
Morgen meer geluk.
Wat een pech dag.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 00:01 schreef Michie_ het volgende:
Vervolgens ging ik een stukje fietsen, in Leiden stonden mensen van het AD. Een slimme jongen zag mij en vroeg of ik de krant lees. Ik lees eigenlijk alleen de metro die mijn broer mee neemt. Van mij oma krijg ik de telegraaf maar die beland ongelezen in de kattenbak. Toch zei ik dat ik de telegraaf lees maar hem wel iets populistisch vind. Vervolgens kwam de jongen met allemaal argumenten om een proefabonnement op het AD te nemen.
Hij was heel overtuigend en op al mijn bezwaren had hij een antwoord. Uiteindelijk zei ik eerlijk dat ik geen kranten lees, ook dat was geen bezwaar. Nu zit ik aan een krant vast die ik niet ga lezen. Dit is nog erger dan de 4 euro per maand voor de Afrikaanse olifant en de bankgiro loterij.
Uiteindelijk ben ik naar huis gefietst, ik had eindelijk mee wind en veel vaart. Alles leek mee te zitten tot dat mijn dierbare MP4 speler uit mijn zak vloog en in 4 stukken op de grond belanden. Heb nog geprobeerd hem te maken. De aan/uit knop was afgebroken dus daar heb je niets meer aan. Tijdens het maken ben ik ook nog op een wesp gaan staan wat ook niet fijn was.
Morgen meer geluk.
Tja het enige wat ik weet is dat ik een jaar of 2 geleden voor keuring er naar toe ben gegaan en mijn maatschappelijk werkster er mee naar toe heb genomen.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 10:39 schreef Nijna het volgende:
[..]
Wat een pech dag.
Ik heb geen idee hoe dat zit met het UWV, is er iemand die je daarmee kan helpen? Die er meer wijs uit gaat worden?
Is er niet een manier om onder zo'n proefabonnement uit te komen? Volgens mij is dat net als wanneer ze je iets aansmeren bij je aan de deur, dat je een soort bedenktijd hebt, in elk geval het proberen waard lijkt me.
Ik vond iets van de consumentenbond, misschien kan je daar wat mee?
klik
Wat zonde van je MP4 speler...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |