abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 juni 2015 @ 08:34:48 #1
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153402250
OP:

quote:
Elke discussie(op internet tenminste) tussen atheisten en christenen verzand binnen de kortste keren in het gooien van modder en verwijten.
Wat jammer is, want hierdoor verharden beiden kanten in hun standpunten, leert niemand iets en komt er geen begrip voor elkaars overtuiging.

Maar waarom is dit?

Is het omdat beide partijen al bij voorbaat een beeld hebben van de ander? Dat men alles wat de ander zegt leest met dit gekleurde beeld vol afwijzing en veroordeling? Is het omdat we geen van allen weten wat er na de dood en voor het leven is, en het angstaanjagend is als iemand gaat pulken aan de overtuiging waar jij je goed bij voelt en rust in vindt?
  woensdag 10 juni 2015 @ 08:37:33 #2
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153402280
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 08:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vind het altijd wel gezellig, tot nu toe alleen maar leuke gesprekken gehad :P
Ik ook wel. Maar zodra ze merken dat ik minstens net zo veel van de bijbel weet als zij en dat ik er heel anders over denk zijn ze direct weer weg. Niets discussie.
pi_153402317
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 08:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik ook wel. Maar zodra ze merken dat ik minstens net zo veel van de bijbel weet als zij en dat ik er heel anders over denk zijn ze direct weer weg. Niets discussie.
Dit.
De bijbel is een soort receptenboek waar je doorheen gaat tot je vind wat je moet hebben.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_153402320
quote:

[..]

Ah, ok. Bij mij bleven ze dan nog wel ff plakken, maar of ze het er allemaal mee eens waren is dan weer een tweede :D

Een "kernvraag" die ik vaak stel aan Christenen die evangeliseren is "waarom is voor God geloven belangrijker dan handelen?" Oftewel: waarom die enorme nadruk op een geloofsovertuiging (de acceptatie van Jezus' offer)? Daarmee kom je vaak al snel tot de kern van de zaak, is mijn ervaring.
  woensdag 10 juni 2015 @ 08:43:00 #5
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153402359
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 08:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ah, ok. Bij mij bleven ze dan nog wel ff plakken, maar of ze het er allemaal mee eens waren is dan weer een tweede :D

Een "kernvraag" die ik vaak stel aan Christenen die evangeliseren is "waarom is voor God geloven belangrijker dan handelen?" Oftewel: waarom die enorme nadruk op een geloofsovertuiging (de acceptatie van Jezus' offer)? Daarmee kom je vaak al snel tot de kern van de zaak, is mijn ervaring.
En wat is jouw kern van de zaak?
pi_153402589
quote:

[..]

En jij denkt dat het komt omdat ze niets tegenin kunnen brengen ofzo? Het komt niet bij je op dat zo'n discussie herhalen gewoon zinloos is? Tijdverspilling?
  woensdag 10 juni 2015 @ 09:06:36 #7
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_153402654
Iedere religie heeft wel iets goeds - neem de islamitische ZAKAT bijvoorbeeld - en iets slechts - de dood voor apostaten. Gelovigen leggen de nadruk op het goede en verdoezelen als het even kan het slechte. Dat is logisch; iemand proberen te bekeren is natuurlijk ergens ook gewoon een verkoopactie.

Eigenlijk valt het wel mee, de botsingen tussen christenen en atheïsten; feitelijk botsen christenen onderling veel meer. Veel erger ook; het is nou niet echt lang geleden dat protestanten en katholieken elkaar in Noord Ierland naar het leven stonden.

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-16347418

Die link is naar een artikel (bij de BBC) over Grieks Orthodoxe en Armeense priesters die in een kerk met elkaar op de vuist gingen in Bethlehem. MET VIDEO!

Lang geleden botsten christenen met atheïsten en andere anders-gelovigen; die werden bekeerd of gedeporteerd of vermoord. Maar dat kunnen / durven christenen al een hele tijd niet meer. Van de andere kant ken ik geen enkele fysieke agressieve uitingen van atheïsten naar gelovigen in het algemeen en christenen in het bijzonder.
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  woensdag 10 juni 2015 @ 09:12:27 #8
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_153402728
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 08:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Gewoon strijd voeren lijkt mij. Hausoffer wil graag discusieren en gelijk hebben. Lekker stijd voeren dus.

Een echte christen gaat voor de vrede en bij nodeloos gezeik stapt ie er lekker uit.

Het evangelie zegt ook dat je geen parels voor de zwijnen moet gooien. Ze zullen je vervolgens vertrappen is er geschreven. Ook is er geschreven dat het woord van God niet bedoeld is om strijd over te voeren. Een christen die hier kennis van heeft gaat dus helemaal niet in discussie met atheisten gekkies die menen dat zij verheven zijn door de geloofsideeen die zij navolgen; het geloof van de leegte en de strijd.

Ga maar lekker strijd voeren hoor. Ga ook eens bij jezelf na wat die strijd je nou eigenlijk oplevert.

Wordt je er nou echt blij en vredig van?

Get a life!
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_153402937
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 08:43 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik denk dat "het juiste handelen" belangrijker is dan "het juiste geloven".
  woensdag 10 juni 2015 @ 09:29:37 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153402952
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En jij denkt dat het komt omdat ze niets tegenin kunnen brengen ofzo? Het komt niet bij je op dat zo'n discussie herhalen gewoon zinloos is? Tijdverspilling?
Ik zei nergens herhaling. Ze komen 1 maal, laten een WT achter en zijn weg.

Houden jullie cijfers bij over het succes achter deze bezoeken? Ik bedoel dan mensen die zeggen: ja jullie hebben natuurlijk gelijk, ik word ook JG.

Misschien dat er dan een andere kijk onstaat over " zinloos" en " tijdverspilling".

Ik vind het overigens altijd wel aandoenlijk dat ze erg hun best doen om zich netjes aan te kleden. Erg stijf ook, maar da's een kwestie van smaak nietwaar?
pi_153402960
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:12 schreef Tengano het volgende:

[..]

Gewoon strijd voeren lijkt mij. Hausoffer wil graag discusieren en gelijk hebben. Lekker strijd voeren dus.

Mwoah, weet ik niet. Ze kloppen bij mij aan de deur, dus ik schroom niet om te zeggen hoe ik er in sta. Maar ik probeer ook daadwerkelijk open te staan voor hun verhaal. Het gaat me niet zozeer om "gelijk krijgen"; het helpt me ook om voor mezelf mijn verhaal duidelijker te krijgen.
  woensdag 10 juni 2015 @ 09:31:51 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153402989
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:12 schreef Tengano het volgende:
Ook is er geschreven dat het woord van God niet bedoeld is om strijd over te voeren.
Waar precies?
quote:
Ga maar lekker strijd voeren hoor. Ga ook eens bij jezelf na wat die strijd je nou eigenlijk oplevert.

Wordt je er nou echt blij en vredig van?

Get a life!
:? Ik doe gewoon de deur open als er aangebeld wordt. Bedoel je dat? Ik ga er echt niet op uit om anderen van mijn gedachtegang te overtuigen. Maar wie aan de deur claimt wordt van repliek gediend.

Ben jij een echte christen Tengano?
  woensdag 10 juni 2015 @ 09:33:04 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_153403008
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het gaat me niet zozeer om "gelijk krijgen";
Tuurlijk joh
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
  woensdag 10 juni 2015 @ 09:51:55 #14
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_153403312
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:01 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dus JG gaan langs de deuren om mensen te overtuigen, komen bij iemand langs die een beetje tegengas geeft, en de JG kunnen er wel iets tegenin brengen maar doen dat niet? Is zo'n persoon het niet waard (tijdverspilling?)? Tellen alleen makkelijke zieltjes voor jullie? Lekker weer...
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_153403611
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:29 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zei nergens herhaling. Ze komen 1 maal, laten een WT achter en zijn weg.

En toch vind je ze lastig.

quote:

[..]

Houden jullie cijfers bij over het succes achter deze bezoeken? Ik bedoel dan mensen die zeggen: ja jullie hebben natuurlijk gelijk, ik word ook JG.

Misschien dat er dan een andere kijk onstaat over " zinloos" en " tijdverspilling".

Hoeveel miljoen JG telt de wereld ook alweer?

quote:

[..]

Ik vind het overigens altijd wel aandoenlijk dat ze erg hun best doen om zich netjes aan te kleden. Erg stijf ook, maar da's een kwestie van smaak nietwaar?
Idd. Precies wat je zegt... Ook bij JG zijn er kleding-smaakverschillen.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 09:51 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Dus JG gaan langs de deuren om mensen te overtuigen, komen bij iemand langs die een beetje tegengas geeft, en de JG kunnen er wel iets tegenin brengen maar doen dat niet? Is zo'n persoon het niet waard (tijdverspilling?)? Tellen alleen makkelijke zieltjes voor jullie? Lekker weer...
Daar gaan jullie alweer de foutieve denkwijze in, ondanks herhaaldelijke uitleg van Bian en mij. JG komen niet bij je langs om te overtuigen. Ze komen je iets vertellen. Je neemt het aan of je neemt het niet aan.
  woensdag 10 juni 2015 @ 10:13:42 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153403759
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:07 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En toch vind je ze lastig.
Ik heb er niet zo'n probleem mee.

quote:
Hoeveel miljoen JG telt de wereld ook alweer?
Een paar. Het gaat mij om cijfers van JG die JG zijn geworden omdat er iemand aan de deur kwam. Het overgrote deel van de JG is JG van geboorte. Dat is een heel andere categorie.
quote:
Daar gaan jullie alweer de foutieve denkwijze in, ondanks herhaaldelijke uitleg van Bian en mij. JG komen niet bij je langs om te overtuigen. Ze komen je iets vertellen. Je neemt het aan of je neemt het niet aan.
Hieruit blijkt (nogmaals) de categorische desinteresse voor de mensen an sich. Het is een opdracht, dus doen we het en wat die mensen er van vinden laat ons volkomen koud. Take it or leave it.
pi_153404127
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb er niet zo'n probleem mee.

[..]

Een paar. Het gaat mij om cijfers van JG die JG zijn geworden omdat er iemand aan de deur kwam. Het overgrote deel van de JG is JG van geboorte. Dat is een heel andere categorie.

[..]

Hieruit blijkt (nogmaals) de categorische desinteresse voor de mensen an sich. Het is een opdracht, dus doen we het en wat die mensen er van vinden laat ons volkomen koud. Take it or leave it.
Je maakt je nu schuldig aan iets waar je gelovigen altijd van beschuldigt. Verdraaiing van feiten.

Feit is dat jullie het lastig vinden dat ze blijven hangen om te praten over hun geloof. Gebrek aan empathie-labeltje wordt hen opgeplakt. Nu laten ze vaak alleen een WT achter en dan is het desinteresse. Als je enig blijk geeft van interesse in wat zij je willen vertellen, dan zul je zien hoe graag ze je willen helpen met je vragen.
  woensdag 10 juni 2015 @ 10:44:02 #18
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153404411
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Je maakt je nu schuldig aan iets waar je gelovigen altijd van beschuldigt. Verdraaiing van feiten.

Feit is dat jullie het lastig vinden dat ze blijven hangen om te praten over hun geloof. Gebrek aan empathie-labeltje wordt hen opgeplakt. Nu laten ze vaak alleen een WT achter en dan is het desinteresse. Als je enig blijk geeft van interesse in wat zij je willen vertellen, dan zul je zien hoe graag ze je willen helpen met je vragen.
Zeg eens eerlijk: als het niet min of meer een verplichting was, zou jij dan langs de deuren gaan?
pi_153404680
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zeg eens eerlijk: als het niet min of meer een verplichting was, zou jij dan langs de deuren gaan?
Nee :P
Maar ik zou spontaan wel een keer gewoon iemand erover vertellen. Het is trouwens niet verplicht om langs de deuren te gaan. Deed ik ook zo min mogelijk. Waar het om gaat is om te vertellen en niet voor onszelf houden.
  woensdag 10 juni 2015 @ 11:13:26 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153405093
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar ik zou spontaan wel een keer gewoon iemand erover vertellen. Het is trouwens niet verplicht om langs de deuren te gaan. Deed ik ook zo min mogelijk. Waar het om gaat is om te vertellen en niet voor onszelf houden.
Dat laatste kun je natuurlijk ook doen door een boek te schrijven, documentaires te maken, etc.

Mensen die geinteresseerd zijn lezen en kijken die toch wel.

Waar men hier vooral moeite mee heeft, althans ik, is dat jullie dat zo nodig willen vertellen aan mensen die er niet in geinteresseerd zijn. (En in sommige gevallen kinderen mee langs de deur slepen, die helemaal geen mening daarover hebben. Het zijn tenslotte kinderen.)

De keuze om zich te verdiepen in het JG geloof (of in wat dan ook trouwens) ligt altijd bij mensen zelf, niet bij predikers aan de deur.

De enige situatie waarin die keuze niet bij mensen zelf ligt is het verplichte onderwijs. (Waarin het JG geloof een klein onderdeel is van religie in het algemeen, en religie een klein onderdeel is van maatschappijleer.)

Ik snap best dat JG's meer aandacht willen... ze zijn niet de enige. Maar jezelf die aandacht toeeigenen blijft gewoon niet zo netjes.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 10-06-2015 11:22:31 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 10 juni 2015 @ 11:27:41 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153405495
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:56 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Kijk dit wou ik even weten. Het druist tegen je gevoel voor fatsoen en omgangsvormen in. Jullie zijn eigenlijk net gewone mensen.. :P

quote:
En heb je dat al eens gedaan?
pi_153405932
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 11:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat laatste kun je natuurlijk ook doen door een boek te schrijven, documentaires te maken, etc.

Mensen die geinteresseerd zijn lezen en kijken die toch wel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed idee eigenlijk!

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 11:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kijk dit wou ik even weten. Het druist tegen je gevoel voor fatsoen en omgangsvormen in. Jullie zijn eigenlijk net gewone mensen.. :P

Wut? Dacht je dat we wurmen waren? :D

quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 11:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En heb je dat al eens gedaan?
Spontaan vertellen? Ja. Maar niet zomaar op iemand afstappen. Zat in de trein naast een gekwelde vrouw en ik was vriendelijk en belangstellend en opgevoed (woorden van die vrouw) en toen kwam mijn geloof ter sprake. Dat was mijn methode :P
  woensdag 10 juni 2015 @ 11:46:16 #23
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153405967
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 10:29 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Wauw, dat is pas arrogant. "Wij komen je onze kant van het verhaal vertellen, en willen dat ook graag uitleggen, maar we zijn op geen enkele manier geïnteresseerd in jouw kant. Sterker nog, als je erop staat dat te delen, vertrekken we."
  woensdag 10 juni 2015 @ 11:48:00 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153406014
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 11:45 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Spontaan vertellen? Ja. Maar niet zomaar op iemand afstappen. Zat in de trein naast een gekwelde vrouw en ik was vriendelijk en belangstellend en opgevoed (woorden van die vrouw) en toen kwam mijn geloof ter sprake. Dat was mijn methode :P
Je methode is misbruik te maken van de zwakke positie waarin anderen zitten? Dat is pas laaghartig.
pi_153406056
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 08:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dus omdat gelovigen niet openstaan voor redelijke argumenten, moeten atheïsten maar hun mond houden? Dat is op z'n zachtst gezegd een opmerkelijk standpunt.
Je bent niet bijster intelligent, of wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')