quote:Elke discussie(op internet tenminste) tussen atheisten en christenen verzand binnen de kortste keren in het gooien van modder en verwijten.
Wat jammer is, want hierdoor verharden beiden kanten in hun standpunten, leert niemand iets en komt er geen begrip voor elkaars overtuiging.
Maar waarom is dit?
Is het omdat beide partijen al bij voorbaat een beeld hebben van de ander? Dat men alles wat de ander zegt leest met dit gekleurde beeld vol afwijzing en veroordeling? Is het omdat we geen van allen weten wat er na de dood en voor het leven is, en het angstaanjagend is als iemand gaat pulken aan de overtuiging waar jij je goed bij voelt en rust in vindt?
Ik ook wel. Maar zodra ze merken dat ik minstens net zo veel van de bijbel weet als zij en dat ik er heel anders over denk zijn ze direct weer weg. Niets discussie.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind het altijd wel gezellig, tot nu toe alleen maar leuke gesprekken gehad
Dit.quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ook wel. Maar zodra ze merken dat ik minstens net zo veel van de bijbel weet als zij en dat ik er heel anders over denk zijn ze direct weer weg. Niets discussie.
Ah, ok. Bij mij bleven ze dan nog wel ff plakken, maar of ze het er allemaal mee eens waren is dan weer een tweedequote:Op woensdag 10 juni 2015 08:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ook wel. Maar zodra ze merken dat ik minstens net zo veel van de bijbel weet als zij en dat ik er heel anders over denk zijn ze direct weer weg. Niets discussie.
En wat is jouw kern van de zaak?quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, ok. Bij mij bleven ze dan nog wel ff plakken, maar of ze het er allemaal mee eens waren is dan weer een tweede
Een "kernvraag" die ik vaak stel aan Christenen die evangeliseren is "waarom is voor God geloven belangrijker dan handelen?" Oftewel: waarom die enorme nadruk op een geloofsovertuiging (de acceptatie van Jezus' offer)? Daarmee kom je vaak al snel tot de kern van de zaak, is mijn ervaring.
En jij denkt dat het komt omdat ze niets tegenin kunnen brengen ofzo? Het komt niet bij je op dat zo'n discussie herhalen gewoon zinloos is? Tijdverspilling?quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gewoon strijd voeren lijkt mij. Hausoffer wil graag discusieren en gelijk hebben. Lekker stijd voeren dus.quote:
Ik denk dat "het juiste handelen" belangrijker is dan "het juiste geloven".quote:
Ik zei nergens herhaling. Ze komen 1 maal, laten een WT achter en zijn weg.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En jij denkt dat het komt omdat ze niets tegenin kunnen brengen ofzo? Het komt niet bij je op dat zo'n discussie herhalen gewoon zinloos is? Tijdverspilling?
Mwoah, weet ik niet. Ze kloppen bij mij aan de deur, dus ik schroom niet om te zeggen hoe ik er in sta. Maar ik probeer ook daadwerkelijk open te staan voor hun verhaal. Het gaat me niet zozeer om "gelijk krijgen"; het helpt me ook om voor mezelf mijn verhaal duidelijker te krijgen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:12 schreef Tengano het volgende:
[..]
Gewoon strijd voeren lijkt mij. Hausoffer wil graag discusieren en gelijk hebben. Lekker strijd voeren dus.
Waar precies?quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:12 schreef Tengano het volgende:
Ook is er geschreven dat het woord van God niet bedoeld is om strijd over te voeren.
quote:Ga maar lekker strijd voeren hoor. Ga ook eens bij jezelf na wat die strijd je nou eigenlijk oplevert.
Wordt je er nou echt blij en vredig van?
Get a life!
Tuurlijk johquote:Op woensdag 10 juni 2015 09:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het gaat me niet zozeer om "gelijk krijgen";
Dus JG gaan langs de deuren om mensen te overtuigen, komen bij iemand langs die een beetje tegengas geeft, en de JG kunnen er wel iets tegenin brengen maar doen dat niet? Is zo'n persoon het niet waard (tijdverspilling?)? Tellen alleen makkelijke zieltjes voor jullie? Lekker weer...quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:01 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En jij denkt dat het komt omdat ze niets tegenin kunnen brengen ofzo? Het komt niet bij je op dat zo'n discussie herhalen gewoon zinloos is? Tijdverspilling?
En toch vind je ze lastig.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik zei nergens herhaling. Ze komen 1 maal, laten een WT achter en zijn weg.
Hoeveel miljoen JG telt de wereld ook alweer?quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Houden jullie cijfers bij over het succes achter deze bezoeken? Ik bedoel dan mensen die zeggen: ja jullie hebben natuurlijk gelijk, ik word ook JG.
Misschien dat er dan een andere kijk onstaat over " zinloos" en " tijdverspilling".
Idd. Precies wat je zegt... Ook bij JG zijn er kleding-smaakverschillen.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik vind het overigens altijd wel aandoenlijk dat ze erg hun best doen om zich netjes aan te kleden. Erg stijf ook, maar da's een kwestie van smaak nietwaar?
Daar gaan jullie alweer de foutieve denkwijze in, ondanks herhaaldelijke uitleg van Bian en mij. JG komen niet bij je langs om te overtuigen. Ze komen je iets vertellen. Je neemt het aan of je neemt het niet aan.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:51 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dus JG gaan langs de deuren om mensen te overtuigen, komen bij iemand langs die een beetje tegengas geeft, en de JG kunnen er wel iets tegenin brengen maar doen dat niet? Is zo'n persoon het niet waard (tijdverspilling?)? Tellen alleen makkelijke zieltjes voor jullie? Lekker weer...
Ik heb er niet zo'n probleem mee.quote:
Een paar. Het gaat mij om cijfers van JG die JG zijn geworden omdat er iemand aan de deur kwam. Het overgrote deel van de JG is JG van geboorte. Dat is een heel andere categorie.quote:Hoeveel miljoen JG telt de wereld ook alweer?
Hieruit blijkt (nogmaals) de categorische desinteresse voor de mensen an sich. Het is een opdracht, dus doen we het en wat die mensen er van vinden laat ons volkomen koud. Take it or leave it.quote:Daar gaan jullie alweer de foutieve denkwijze in, ondanks herhaaldelijke uitleg van Bian en mij. JG komen niet bij je langs om te overtuigen. Ze komen je iets vertellen. Je neemt het aan of je neemt het niet aan.
Je maakt je nu schuldig aan iets waar je gelovigen altijd van beschuldigt. Verdraaiing van feiten.quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb er niet zo'n probleem mee.
[..]
Een paar. Het gaat mij om cijfers van JG die JG zijn geworden omdat er iemand aan de deur kwam. Het overgrote deel van de JG is JG van geboorte. Dat is een heel andere categorie.
[..]
Hieruit blijkt (nogmaals) de categorische desinteresse voor de mensen an sich. Het is een opdracht, dus doen we het en wat die mensen er van vinden laat ons volkomen koud. Take it or leave it.
Zeg eens eerlijk: als het niet min of meer een verplichting was, zou jij dan langs de deuren gaan?quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:29 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Je maakt je nu schuldig aan iets waar je gelovigen altijd van beschuldigt. Verdraaiing van feiten.
Feit is dat jullie het lastig vinden dat ze blijven hangen om te praten over hun geloof. Gebrek aan empathie-labeltje wordt hen opgeplakt. Nu laten ze vaak alleen een WT achter en dan is het desinteresse. Als je enig blijk geeft van interesse in wat zij je willen vertellen, dan zul je zien hoe graag ze je willen helpen met je vragen.
Neequote:Op woensdag 10 juni 2015 10:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zeg eens eerlijk: als het niet min of meer een verplichting was, zou jij dan langs de deuren gaan?
Dat laatste kun je natuurlijk ook doen door een boek te schrijven, documentaires te maken, etc.quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:56 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee
Maar ik zou spontaan wel een keer gewoon iemand erover vertellen. Het is trouwens niet verplicht om langs de deuren te gaan. Deed ik ook zo min mogelijk. Waar het om gaat is om te vertellen en niet voor onszelf houden.
Kijk dit wou ik even weten. Het druist tegen je gevoel voor fatsoen en omgangsvormen in. Jullie zijn eigenlijk net gewone mensen..quote:
En heb je dat al eens gedaan?quote:Maar ik zou spontaan wel een keer gewoon iemand erover vertellen. Het is trouwens niet verplicht om langs de deuren te gaan. Deed ik ook zo min mogelijk. Waar het om gaat is om te vertellen en niet voor onszelf houden.
quote:Op woensdag 10 juni 2015 11:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste kun je natuurlijk ook doen door een boek te schrijven, documentaires te maken, etc.
Mensen die geinteresseerd zijn lezen en kijken die toch wel.Goed idee eigenlijk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wut? Dacht je dat we wurmen waren?quote:Op woensdag 10 juni 2015 11:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kijk dit wou ik even weten. Het druist tegen je gevoel voor fatsoen en omgangsvormen in. Jullie zijn eigenlijk net gewone mensen..Spontaan vertellen? Ja. Maar niet zomaar op iemand afstappen. Zat in de trein naast een gekwelde vrouw en ik was vriendelijk en belangstellend en opgevoed (woorden van die vrouw) en toen kwam mijn geloof ter sprake. Dat was mijn methodequote:![]()
Wauw, dat is pas arrogant. "Wij komen je onze kant van het verhaal vertellen, en willen dat ook graag uitleggen, maar we zijn op geen enkele manier geïnteresseerd in jouw kant. Sterker nog, als je erop staat dat te delen, vertrekken we."quote:Op woensdag 10 juni 2015 10:29 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Je maakt je nu schuldig aan iets waar je gelovigen altijd van beschuldigt. Verdraaiing van feiten.
Feit is dat jullie het lastig vinden dat ze blijven hangen om te praten over hun geloof. Gebrek aan empathie-labeltje wordt hen opgeplakt. Nu laten ze vaak alleen een WT achter en dan is het desinteresse. Als je enig blijk geeft van interesse in wat zij je willen vertellen, dan zul je zien hoe graag ze je willen helpen met je vragen.
Je methode is misbruik te maken van de zwakke positie waarin anderen zitten? Dat is pas laaghartig.quote:Op woensdag 10 juni 2015 11:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Spontaan vertellen? Ja. Maar niet zomaar op iemand afstappen. Zat in de trein naast een gekwelde vrouw en ik was vriendelijk en belangstellend en opgevoed (woorden van die vrouw) en toen kwam mijn geloof ter sprake. Dat was mijn methode
Je bent niet bijster intelligent, of wel?quote:Op woensdag 10 juni 2015 08:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dus omdat gelovigen niet openstaan voor redelijke argumenten, moeten atheïsten maar hun mond houden? Dat is op z'n zachtst gezegd een opmerkelijk standpunt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |