abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153732043
quote:
10s.gif Op zondag 21 juni 2015 14:35 schreef Zith het volgende:
[ afbeelding ]
Gaaf ding blijft het toch. Heb je de barst nog gerepareerd of laat je het zo?

Ik vind iig al die indiase grilldingen erg lekker... Ik denk erover zelf ook iets te fabriceren...
Whatever...
  † In Memoriam † dinsdag 23 juni 2015 @ 13:16:25 #77
230491 Zith
pls tip
pi_153772578
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 22:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Gaaf ding blijft het toch. Heb je de barst nog gerepareerd of laat je het zo?

Ik vind iig al die indiase grilldingen erg lekker... Ik denk erover zelf ook iets te fabriceren...
Week geleden:

Nu:

Lijkt dus erger te worden :N

Van het weekend dus maar wat reperatie uitvoeren.. moet niet zo zijn dat alle vermiciliet erdoorheen komt!

https://vimeo.com/25597732

http://www.weberbeamix-dh(...)etselmortel-399.html

[ Bericht 9% gewijzigd door Zith op 23-06-2015 13:26:30 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † zaterdag 27 juni 2015 @ 17:37:11 #78
230491 Zith
pls tip
pi_153884730
We gaan het zien :)

I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_153888458
ziet er best netjes uit. Ik ben benieuwd of hij het volhoudt...
Whatever...
  † In Memoriam † zondag 28 juni 2015 @ 22:05:02 #80
230491 Zith
pls tip
pi_153913297
Spiezen binnen. Walslaag eraf gehaald en net zoals mijn gietijzeren pannen bewerkt met lijnzaadolie en hitte.

Tandoor had toen al 4 uur aangestaan... Was op visite ergens anders. Bij terugkomst een sparerib erin gegooid. Tandoor was niet al te heet meer dus duurde wat langer (en heb zelf liever heet en snel zodat het wat meer aanbrandt). Zoals ik het nu kan zien is alles nog op zijn plek, morgen kan ik het beter bekijken.

Een paar vleeshaken aanschaffen lijkt me ook handig... kan je dit soort stukken vlees makkelijker ophangen ipv met 2 spiezen te werken.
  zondag 28 juni 2015 @ 22:45:39 #81
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_153914539
Ik moet nodig eens een lijstje maken... ik wil iig een rookoven en een tandoor gaan maken (al zou ik ook in een tandoor kunnen roken denk ik..)

Hmm stof tot prakkiseren.. :z

Tof topic dit *O*
  † In Memoriam † maandag 29 juni 2015 @ 19:57:12 #82
230491 Zith
pls tip
pi_153934070
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2015 17:37 schreef Zith het volgende:
We gaan het zien :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De behandelde scheuren lijken stabiel ^O^
Maar daardoor komen er nu scheuren op andere plekken :{w

Dus als tip voor andere mensen die dit willen bouwen : Zorg ervoor dat de bodem (waar de kolen komen) niet 1 geheel is met de randen. In retrospect had ik ook bij de onderste pot de bodem eruit moeten slepen en een chamotte plaat als bodem gebruiken. Wat er namelijk (denk ik) gebeurt is dat de bodem sneller opwarmt dan de randen (want daar zitten de kolen op). Hierdoor gaat de bodem uitzetten maar de randen nog niet, en dus komen er scheuren.

Ok, andere oplossing zoeken dan :P

Optie 1) een laag vuurvast mortel langs de randen en de bodem, waarbij het luchtgat open blijft, maar de mortel lijkt me sterk genoeg daarvoor.

Optie 2) Zo'n keramische of charmotte steen erin met wat gaatjes voor luchttoevoer.

Ik ga er nog eventjes over nadenken. :Y) Maar dus voor de volledigheid, zo'n bodem was beter geweest:

EDIT:

De persoon van wie ik dit idee had gekregen (www.simplenick.com) schrijft:

quote:
On the second large Tandoor, my bottom inside pot has cracked, and several other people have had the same. To be honest this doesn't bother me as it doesn't affect the performance or cause any issues. Note this is the inside pot at the bottom, so is not visible. The outside bottom is in perfect condition, also the top inner pot where I cook the bread is not cracked. I should also point out I have two thin cracks in the bottom pot, but nothing is falling apart.

Someone on my video or blog was mentioning about the first two burns should be at a lower temperature to get all the water out of the clay pot. I am not saying that is true or not, but it goes against what someone else had told you. Another person has said about having a grid on the bottom to keep the charcoal off the pot itself.

There are lots of experts out there, but who knows if they are right. How do you know you don't have a faulty or cheap made pot? Look my view is life is too short, just do it and see what happens. I have been cooking in the latest oven since September, and it works as good today as it did then. Yes I have cracks in the bottom inner pot, but you only see them if you put your head in the oven. Say in September I am not happy with the cracked pot, I can always try repairing with clay, or just simply replace the inner pot. It is a quick and easy job to do, and I would have had a years cooking on a £4 pot. As I say life is too short to get bogged down in the details.
Misschien moet ik mij ook niet te veel zorgen maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zith op 29-06-2015 20:09:35 ]
  † In Memoriam † dinsdag 30 juni 2015 @ 19:03:47 #83
230491 Zith
pls tip
pi_153958796
[Fotodump continues]

Omdat ik het toch zo makkelijk mogelijk wil houden heb ik bij de lokale tuinwinkel een keramische pot gekocht met diameter 19cm (1.40 EUR).

Past precies :P

Waarom: Omdat ik denk dat dit potje de eerste klappen van de hitte kan opvangen en dat eventuele scheuren nu in het makkelijk verwijderbare 1.40 EUR potje komen in plaats van de grotere pot.

Extra pluspunten:
- As is makkelijker verwijderbaar
- Kolen komen dichter op elkaar te liggen (meer op een hoopje).
-Ik kan er een rails op leggen om te voorkomen dat er dingen (zoals eten) in vallen.

Las hier ergens de tip dat je het aardewerk eerst geleidelijk moet opwarmen bij de eerste paar opwarmingen, dus een handvol kooltjes (denk 50 gram) erin gedaan.

Koken doe ik pas weer in het weekend.
pi_154018699
Wow, zeer leuk project!
pi_154163621
Wow! Wat ontzettend tof _O_ Hulde voor de fotoreportages ook! :D
Ja doei.
pi_154163826
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 22:45 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik moet nodig eens een lijstje maken... ik wil iig een rookoven en een tandoor gaan maken (al zou ik ook in een tandoor kunnen roken denk ik..)

Hmm stof tot prakkiseren.. :z

Tof topic dit *O*
Als je een tandoor hebt zoals in de quote die Zith plaatst;

Dan zou je een voorkamer voor de opening kunnen hebben, waarin je je rookmot stookt.
  † In Memoriam † zondag 12 juli 2015 @ 14:34:47 #87
230491 Zith
pls tip
pi_154268832
Met aardewerk blijft het vechten tegen de scheuren. Goedkoop om in te stappen (6 euro potten), maar is uiteindelijk duurkoop.

Heb die Duitse webshop maar gevraagd wat ze voor de 350mm diameter chamotte buis willen (http://www.schamotte-shop(...)ch/Products/32003413)

En dan maak ik ook een bodem van chamotte bakstenen en een luchtingang van de zijkant, zodat ik zo hard kan vuren als ik wil. Daarboven komt weer zo'n bloempot (de bovenste bloempot werkte helemaal prima).

Olievat en vermicelliet kan ik hergebruiken, alleen jammer van de betegeling die ik waarschijnlijk eruit moet beitelen :')
  † In Memoriam † zondag 12 juli 2015 @ 21:17:04 #88
230491 Zith
pls tip
pi_154280657
En toch geniet ik nog steeds :P

Vandaag een nieuwe innovatie uitgeprobeerd:

Aardewerkschotel op een ijzeren staander. Zet hem in de tandoor om goed heet te worden, haal hem eruit, leg deeg/pizzatje erop en zet hem weer terug. Binnen enkele minuten een mooi gebakken pizzatje met een erg krokante bodem :P

pi_154283440
Ziet er geweldig uit.
We komen hard, zo hard.
  † In Memoriam † maandag 13 juli 2015 @ 20:07:04 #90
230491 Zith
pls tip
pi_154309260
ff in MS Word zitten kloten :')

Op de bodem doe ik denk ik gewone bakstenen en zand, daarboven een plateau chamotte stenen. Luchtweg komt aan de zijkant met een tunneltje waar ik een losse steen in kan proppen om de luchttoevoer af te sluiten. Ook wil ik ruimte houden tussen het olievat en de chamotte stenen aan de rand om het te isoleren*. Ik wil zo weinig mogelijk metselen omdat het misschien nog uit elkaar moet, alleen tussen de chamotte stenen en de bloempot moet ik het opvullen met mortel omdat anders er deeltjes (vet, roet) in de vermiciliet kunnen komen. Maar dat probeer ik zo weinig te houden dat ik het er weer makkelijk af kan bikken.

Dat gaat de komende weken/maanden gebeuren.

*
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 27% gewijzigd door Zith op 13-07-2015 20:17:19 ]
pi_154326757
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2015 14:34 schreef Zith het volgende:
Met aardewerk blijft het vechten tegen de scheuren. Goedkoop om in te stappen (6 euro potten), maar is uiteindelijk duurkoop.

Heb die Duitse webshop maar gevraagd wat ze voor de 350mm diameter chamotte buis willen (http://www.schamotte-shop(...)ch/Products/32003413)

En dan maak ik ook een bodem van chamotte bakstenen en een luchtingang van de zijkant, zodat ik zo hard kan vuren als ik wil. Daarboven komt weer zo'n bloempot (de bovenste bloempot werkte helemaal prima).

Olievat en vermicelliet kan ik hergebruiken, alleen jammer van de betegeling die ik waarschijnlijk eruit moet beitelen :')
Heb je nog meer scheuren ontdekt?
Ik was van plan om dit ook te maken, lijkt me heel leuk en tof.
Maar indien er teveel nadelen zijn, dan overweeg ik ook te kijken naar andere oplossingen.
pi_154328343
Wow, ziet er cool uit!
Uitvinder van de biersmiley.
  † In Memoriam † dinsdag 14 juli 2015 @ 20:20:29 #93
230491 Zith
pls tip
pi_154340521
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 13:19 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Heb je nog meer scheuren ontdekt?
Ik was van plan om dit ook te maken, lijkt me heel leuk en tof.
Maar indien er teveel nadelen zijn, dan overweeg ik ook te kijken naar andere oplossingen.
Ik heb nu 2x de scheuren opgevuld, is snel werk (stofzuigen, natte doek erover, mixje maken, erop smeren, restanten wegvegen) en ik geloof dat ik dit nog een aantal keer vaker kan doen en dat na een paar keer er geen scheuren meer kunnen ontstaan (zit allemaal in mortel verpakt). Toch zijn er een aantal redenen dat ik het nu op een andere manier wil doen en een aantal dingen die ik je kan aanraden...

• De bloempotten hebben te weinig massa. Houtskool heeft een maximale temperatuur, de bloempotten nemen deze temperatuur over maar kan niet veel hitte opslaan. Ik kan de tandoor makkelijk naar 500 graden brengen maar na een Naan-bak sessie is de temperatuur al snel te laag om fatsoenlijk kip in te bakken. Dan moet ik wel erbij zeggen dat ik misschien niet genoeg kolen gebruik (ik doe 5x met een 3L zak). Als de bodem en de wanden 10cm dik steen zijn kan er veel meer hitte in opgeslagen worden dan met de 1cm dikke bloempot. Het zal wel meer brandstof kosten om deze hitte erin te krijgen.

• Luchttoevoer: Ik vind het niet fijn dat ik de luchttoevoer niet kan regelen en dat deze in het midden is. Omdat het in het midden is krijgen de kolen eromheen alle zuurstof en de kolen verder van het midden af blijven achter. Misschien dat dit voor het scheuren zorgt! Mijn originele inspiratie had meerdere gaten geboord, en die heeft de tandoor nu al bijna een jaar zonder problemen...
• Ik had te goedkope bloempotten gekocht. Letterlijk de goedkoopste die er waren (7EUR voor 39cm breede bloempot...). De klei, het bakken, vervoeren, opslag, etc kosten allemaal geld dus voor 7 EUR denk ik dat het te dun is, misschien niet heet genoeg gebakken, slechte grondstoffen, etc... allemaal zaken die het scheuren hebben kunnen veroorzaken. Ik zou niet besparen op de pot!

• Ik heb zo veel plezier met dit simpele ding (lees het topic maar :') ) dat ik er weinig moeite mee heb om het te upgraden naar iets met bestuurbaren luchttoevoer en waarbij ik het -door de betere materialen- zo hard kan stoken als ik wil en bijna geen slijtage zal kennen.

Mijn originele tandoor had ik expres zo simpel mogelijk gehouden om te kijken of ik het wat vond. Het bestond uit 3 simpele stappen (boren - op elkaar stapelen - vullen met vermiciliet) en kostte mij ~ 55 EUR (20 olievat, 20 vermiciliet, 15 bloempotten). Het olievat en vermiciliet ga ik hergebruiken, nu komen er kosten bij voor de chamotte stenen. Omdat ik niet van plan ben deze stevig vast te metselen (alleen op belangrijke punten) kan ik deze ook hergebruiken als het nieuwe project fout gaat of verveelt. Mijn enige verliezen zijn dus de bloempotten en mijn mooie tegelwerk ( :'( ).
pi_154344588
Hoe lang duurde het voordat die spareribs klaar waren?
  † In Memoriam † vrijdag 17 juli 2015 @ 21:01:23 #95
230491 Zith
pls tip
pi_154424572
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 22:29 schreef suri het volgende:
Hoe lang duurde het voordat die spareribs klaar waren?
10 minuten - maar stond niet op 450 graden..

Verder: Rest in Pieces

Morgen charmotte stenen halen voor Tandoor V2 c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door Zith op 17-07-2015 21:10:21 ]
  † In Memoriam † vrijdag 17 juli 2015 @ 21:02:33 #96
230491 Zith
pls tip
pi_154424609
De scheuren:

pi_154425868
Heb je het ook wel eens met briketten geprobeerd? Die branden langer.
pi_154427616
Wij hebben inmiddels een klein vat staan en willen de bloempot vervangen door een metalen briketten starter zonder handvat. De gaten onderin afdekken met scherven zodat ze niet vollopen met dat grit.
Daar bovenop komt dan wel een bloempot. De starter kan behoorlijk wat hitte verdragen.
  † In Memoriam † vrijdag 17 juli 2015 @ 22:45:11 #99
230491 Zith
pls tip
pi_154427845
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 22:39 schreef Oceanonix het volgende:
metalen briketten starter zonder handvat
Dat moet goed komen. In het volgende filmpje gebruikt mijn held zelfs een koekjestrommel.

pi_154428405
We willen de starter gebruiken als vervanging van de onderste pot. Die heeft de meeste hitte maar de starter verdeeld dat over het grit en kan niet knappen. We gaan het uitproberen en laten het hier weten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')