quote:
Op dinsdag 14 juli 2015 13:19 schreef ASSpirine het volgende:[..]
Heb je nog meer scheuren ontdekt?
Ik was van plan om dit ook te maken, lijkt me heel leuk en tof.
Maar indien er teveel nadelen zijn, dan overweeg ik ook te kijken naar andere oplossingen.
Ik heb nu 2x de scheuren opgevuld, is snel werk (stofzuigen, natte doek erover, mixje maken, erop smeren, restanten wegvegen) en ik geloof dat ik dit nog een aantal keer vaker kan doen en dat na een paar keer er geen scheuren meer kunnen ontstaan (zit allemaal in mortel verpakt). Toch zijn er een aantal redenen dat ik het nu op een andere manier wil doen en een aantal dingen die ik je kan aanraden...
• De bloempotten hebben te weinig massa. Houtskool heeft een maximale temperatuur, de bloempotten nemen deze temperatuur over maar kan niet veel hitte opslaan. Ik kan de tandoor makkelijk naar 500 graden brengen maar na een Naan-bak sessie is de temperatuur al snel te laag om fatsoenlijk kip in te bakken. Dan moet ik wel erbij zeggen dat ik misschien niet genoeg kolen gebruik (ik doe 5x met een 3L zak). Als de bodem en de wanden 10cm dik steen zijn kan er veel meer hitte in opgeslagen worden dan met de 1cm dikke bloempot. Het zal wel meer brandstof kosten om deze hitte erin te krijgen.
• Luchttoevoer: Ik vind het niet fijn dat ik de luchttoevoer niet kan regelen en dat deze in het midden is. Omdat het in het midden is krijgen de kolen eromheen alle zuurstof en de kolen verder van het midden af blijven achter. Misschien dat dit voor het scheuren zorgt! Mijn originele inspiratie had meerdere gaten geboord, en die heeft de tandoor nu al bijna een jaar zonder problemen...
• Ik had te goedkope bloempotten gekocht. Letterlijk de goedkoopste die er waren (7EUR voor 39cm breede bloempot...). De klei, het bakken, vervoeren, opslag, etc kosten allemaal geld dus voor 7 EUR denk ik dat het te dun is, misschien niet heet genoeg gebakken, slechte grondstoffen, etc... allemaal zaken die het scheuren hebben kunnen veroorzaken. Ik zou niet besparen op de pot!
• Ik heb zo veel plezier met dit simpele ding (lees het topic maar

) dat ik er weinig moeite mee heb om het te upgraden naar iets met bestuurbaren luchttoevoer en waarbij ik het -door de betere materialen- zo hard kan stoken als ik wil en bijna geen slijtage zal kennen.
Mijn originele tandoor had ik expres zo simpel mogelijk gehouden om te kijken of ik het wat vond. Het bestond uit 3 simpele stappen (boren - op elkaar stapelen - vullen met vermiciliet) en kostte mij ~ 55 EUR (20 olievat, 20 vermiciliet, 15 bloempotten). Het olievat en vermiciliet ga ik hergebruiken, nu komen er kosten bij voor de chamotte stenen. Omdat ik niet van plan ben deze stevig vast te metselen (alleen op belangrijke punten) kan ik deze ook hergebruiken als het nieuwe project fout gaat of verveelt. Mijn enige verliezen zijn dus de bloempotten en mijn mooie tegelwerk (

).
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!