abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:50:26 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153305338


danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy met Zugzwang van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. (en Brabant O+ )
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet (Brabant O+ ).
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ ).


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen, en als je de laatste post te pakken hebt wordt een fraaie anaalplaat op prijs gesteld.


[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 06-06-2015 19:15:49 ]
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:50:51 #2
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_153305344
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik denk dat je het moet interpreteren als "we hebben een pad vrijgehouden, maar niet per definitie het Beneluxpad."

Wat natuurlijk prima kan kloppen, Brussel - Antwerpen kon je gewoon rijden. Fyra of niet, aan de rijtijden zit je vast door de infra.
Dus jij wil zeggen 'Hij heeft gelijk als er rijpaden beschikbaar waren, maar niet HET rijpad'
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:52:43 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153305384
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:50 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Dus jij wil zeggen 'Hij heeft gelijk als er rijpaden beschikbaar waren, maar niet HET rijpad'
Precies. Dat zag je volgens mij ook wel aan de lange stop in Antwerpen (8 minuten?) en dat er in het weekend helemaal niet naar Brussel werd gereden vanwege werkzaamheden.

De Fyra zou wel gewoon naar Brussel hebben gereden, dus er is dan toch een iets ander pad gekozen waardoor het niet meer paste?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:54:42 #4
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_153305423
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Precies. Dat zag je volgens mij ook wel aan de lange stop in Antwerpen (8 minuten?) en dat er in het weekend helemaal niet naar Brussel werd gereden vanwege werkzaamheden.

De Fyra zou wel gewoon naar Brussel hebben gereden, dus er is dan toch een iets ander pad gekozen waardoor het niet meer paste?
Maar wat ie zegt in het verhoor is dat die bewust de rijpaden had vrijgehouden (op een na) van de Benelux omdat ie geen vertrouwen had in de Spagettiboemel, maar dat klopt dan toch niet helemaal...
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:01:16 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 juni 2015 @ 19:02:30 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_153305580
23 minuten over Roosendaal - Antwerpen is wel erg vlot :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:05:18 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153305635
De Benelux doet het normaalgesproken in 28 minuten, 5 minuten sneller is inderdaad een flinke tijdwinst.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:16:12 #8
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_153305914
Gaaf artikel in de Washington Post over hoe ver je maximaal kunt reizen met de trein in één dag vanuit verschillende Europese steden: link



Orginele site met Amsterdam als voorbeeld: http://emptypipes.org/supp/isochrone_amsterdam
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:17:18 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153305950
En men roept altijd dat je minstens 27 minuten nodig hebt naar Antwerpen. En de Excuus-Benelux deed er 37 minuten over in het weekend. Daar was je vaak -10 al in Roosendaal vanuit Antwerpen. Dan stond je daar 20 minuten ipv 10 minuten te kamperen :')
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:25:56 #10
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_153306172
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:02 schreef Peterselieman het volgende:
23 minuten over Roosendaal - Antwerpen is wel erg vlot :)
Dan heeft hij vast harder gereden dan 60 in de tunnel
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:41:03 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153306629
Vanaf april 2016 komt er een tweede dagelijkse verbinding tussen Frankfurt en Marseille (rond 7 uur uit Frankfurt). Verder wordt vanaf april 2016 het aantal verbindingen tussen Frankfurt en Parijs verhoogd van vijf naar zes per dag, waarvan er twee via Karlsruhe en Strasbourg gaan rijden
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:42:12 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153306671
En vanaf afgelopen maandag 1 juni 2015 werden/worden de Velaro D (BR407) treinstellen van de DB ingezet in een divers aantal ICE-treinen tussen Frankfurt en Parijs. Ze hebben daar echter nog geen vaste omloop.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:44:05 #13
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_153306736
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:41 schreef greavy het volgende:
Vanaf april 2016 komt er een tweede dagelijkse verbinding tussen Frankfurt en Marseille (rond 7 uur uit Frankfurt). Verder wordt vanaf april 2016 het aantal verbindingen tussen Frankfurt en Parijs verhoogd van vijf naar zes per dag, waarvan er twee via Karlsruhe en Strasbourg gaan rijden
Niks daarvan langs Marne-la-Vallée?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:44:46 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153306754
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:44 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Niks daarvan langs Marne-la-Vallée?
Jij hebt al treinen naar Brussel :6
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:49:11 #15
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153306875
DSO meldt:
quote:
Ebenfalls im April 2016 werden auch die Fahrten von Frankfurt (über Mannheim) nach Paris von fünf auf sechs täglich aufgestockt. Zwei davon werden dann nicht mehr über Saarbrücken, sondern über Karlsruhe und Straßburg geführt und sind dadurch etwa 30 Minuten schneller. Bereits Ende Juli soll zudem erstmals der neue ICE 3 nach Frankreich fahren.
Die 'nieuwe ICE3' doelt men op de Velaro D, maar die rijdt dus inmiddels al rond naar Parijs.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:51:26 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153306935
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:49 schreef greavy het volgende:
'nieuwe ICE3'
Ja, want de huidige ICE 3 is eigenlijk een ICE 2.2, volgens de oorspronkelijke tender _O-
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:09:05 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153307395
17 Mei 2015.
RC DE802 + DuKo-shuttle by Durk Houtsma., on Flickr
Op zondag 17 mei 2015 werd de DuKo-shuttle richting Duitsland omgeleid via de Brabantroute vanwege de werkzaamheden rondom Zevenaar-Emmerich. In een heerlijk zonnetje passeert deze volbeladen trein de 7 toegestormde fotografen bij Willemsdorp, nabij de Moerdijkbrug.
Om deze foto weer mogelijk te maken heb ik hier met een andere fotograaf een halfuur met een zaag wat bomen kortgewiekt die langs de weg staan. Opgeruimd staat netjes.

NMBS 2861 + Benelux by Durk Houtsma., on Flickr
17 Mei 2015 - Één van de nieuwe aanwinsten van NMBS, de 186 183 en bij NMBS genummerd als 2861, passeert op deze zonnige dag de fotografen bij Zevenbergen, en is onderweg richting Brussel.
Om deze foto weer mogelijk te maken moest op de fotobult het een en ander gesnoeid worden, zoals doornstruiken. Na een 15 minuten noeste arbeid met 2 man waren wij dusdanig ver gevorderd dat zelfs de ochtendstek voor treinen vanuit Roosendaal weer mogelijk is.

NS 186 010 + ICd by Durk Houtsma., on Flickr
17 Mei 2015 - Een stek die lastig te gebruiken is, is deze stek bij Lage Zwaluwe. Om op deze plek te komen moet je een lange ladder hebben, maar ook het lef hebben om je ladder tegen de hekken op het viaduct te zetten.
Na een klim de ladder op kon even later deze ICd richting Breda vastgelegd worden.

CT 189 290 + Nosta-shuttle by Durk Houtsma., on Flickr
17 Mei 2015 - Een nieuwe stek bij Willemsdorp, althans, voor mij een nieuwe stek. De meest bekende fotostek is de stek in de binnenbocht, maar in de middag bij Willemsdorp kan je ook nog wat met de buitenbocht.
Hier passeert de Nosta-shuttle met de CapTrain 189 290 voorop, die voorzien is van grote CapTrain-logo's, de 2 fotografen.
Voor deze foto is er niet gesnoeid, zijn geen ladders gebruikt, maar hebben we wel 300 meter door het gras gereden....
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:09:55 #18
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_153307419
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:11 schreef Darkwing_Duck het volgende:
En aan het eind, de vraag hoe ie naar Den Haag gekomen was :7
Wel even van Gerven aanpakken aan het eind met z'n antwoord _O_
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:11:11 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153307449
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 20:09 schreef greavy het volgende:
Om deze foto weer mogelijk te maken moest op de fotobult het een en ander gesnoeid worden, zoals doornstruiken. Na een 15 minuten noeste arbeid met 2 man waren wij dusdanig ver gevorderd dat zelfs de ochtendstek voor treinen vanuit Roosendaal weer mogelijk is.
_O-

Toffe platen wel weer, Durk ^O^
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:12:53 #20
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153307489
Dank :)
Die eerste foto bij Willemsdorp heeft het meeste tijd gekost qua snoeiwerk, Zevenbergen wordt aardig goed bijgehouden door diverse fotografen. De ochtendstek voor treinen uit Roosendaal had alleen wat achterstallig onderhoud, dus tijdens het wachten gelijk maar ff bijgewerkt.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 juni 2015 @ 20:13:03 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_153307491
Natuurbarbaar Greavy _O-

Wel mooie platen
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:14:21 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_153307518
Ik doe het gratis. En de gemeente kost geld. De gemeentes zouden mij (en de andere fotografen die dit doen) dankbaar moeten zijn. ;) :+
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:36:50 #23
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_153308189
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 20:14 schreef greavy het volgende:
Ik doe het gratis. En de gemeente kost geld. De gemeentes zouden mij (en de andere fotografen die dit doen) dankbaar moeten zijn. ;) :+
Wordt je (en zo ja hoevaak) wel eens weggestuurd door boa's en boeren als je aan landschapsinrichting doet?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 20:58:51 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_153308985
Nadat ik in een vorig deel al een paar van mijn vakantiekiekjes had geplaatst, krijg je er nu nog een paar van me:


klik hier voor groot

In de buurt van Port-la-Nouvelle is een AGC-treinstel van SNCF op weg naar Port Bou, een plaatsje kort over de Spaanse grens. Vanaf daar kunnen reizigers overstappen op een Cercanías-trein naar Barcelona.


klik hier voor groot

Net als de AGC op de vorige foto is deze Sybic op weg in zuidelijke richting. Wat hij precies aan de haak heeft of waar hij heen gaat is mij niet bekend, dus daarom vertel ik maar iets over de locs zelf. De BB26000 (het officiële typenummer van de Sybic) is gebouwd in de jaren 90. Er waren 264 locs besteld, maar de laatste 30 zijn gebouwd als Astride (BB36000). De locs kunnen 200 km/u rijden en lusten zowel 1,5 kV als 25 kV (de Astride lust ook 3 kV) en worden ingezet in zowel reizigers- als goederenvervoer.


klik hier voor groot

Ten noordoosten van Lyon ligt Cize. Door dit kleine plaatsje loopt een spoorlijn van Bourg-en-Bresse in richting van Genève, waar ook de TGV Lyria-treinen overheen rijden. Hier is zo'n trein te zien, op weg naar het Zwitserse Genève. Leuk feitje: deze lijn is onder 25 kV gebracht, terwijl de hier ook rondrijdende TER-treinstellen niet mee om kunnen gaan. Deze rijden hier dus op diesel.


klik hier voor groot

Het station van Chandieu-Toussieu is in 2007 gesloten, maar het is nog gewoon toegankelijk. En dat kwam mooi uit, want aldaar kon ik dit AVE-treinstel fotograferen dat op weg is van Madrid naar Lyon Part-Dieu, de eindbestemming. De spanningssluis ligt niet ver van dit station, de machinist heeft pas net het bevel "stroomafnemer op" gegeven aan de motrice.


klik hier voor groot

Euro Cargo Rail, een dochterbedrijf van DB Schenker, rijdt met door Bombardier gebouwde Traxx-locomotieven. Hier komt er eentje door Névian gereden.


klik hier voor groot

Europorte (onderdeel van de Groupe Eurotunnel) bezit een aantal Prima-locomotieven waarmee ze goederentreinen rijden in Frankrijk. Één van deze locomotieven is door mij geplaat terwijl hij door Névian rijdt over een - naar Franse maatstaven - nog wel enigszins drukke lijn. Tijd voor Névian Verdiept?

De Prima's zijn in het Franse Belfort gebouwd door Alstom, en kunnen ook gezien worden in Duitsland. Europorte is ontstaan nadat SNCF Fret de cargo-activiteiten van Veolia overnam, maar de Franse tak moest afstoten omdat SNCF Fret anders te groot zou worden.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 6 juni 2015 @ 21:01:38 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_153309086
Nice James.

Zitten een paar mooie fotolocaties bij
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')