abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153297402
Ik moet dit even van mij afschrijven, want ik ben erg geschrokken.

Ik huur nu meer dan een jaar een kamer van 8 vierkante meter in een rijtjeshuis. Ik heb een overeenkomst getekend voor onbepaalde tijd. Een aantal maanden later deelt de verhuurder middels een brief mede dat hij het huis gaat verkopen. Ik heb daar niet op gereageerd en netjes meegewerkt aan de bezichtigingen. Op een gegeven moment heb ik de verhuurder wel mondeling medegedeeld dat ik het vervelend vind dat er meerdere keren per week allerlei mensen in mijn kamer staan, maar het kwam er op neer dat ik daar niet zo moeilijk over moet doen, volgens de verhuurder.

Onlangs bood de verhuurder mij een contract aan voor bepaalde tijd tot augustus 2015 met een verlaging van de energiekosten. Ik heb geweigerd dit contract te tekenen,omdat ik het niet redelijk vind om mijn recht op onbepaalde tijd op te geven.

Vorige week kreeg ik een brief met een aankondiging van een huurverhoging. Ik betaal nu 400 euro huur voor een kamer van 8 vierkante meter in een rijtjeswoning. Volgens de site van de huurcommissie moet de verhuurder een verhoging 2 maanden van te voren aankondigen. Volgens het puntensysteem betaal ik te veel. Daarom heb ik een aangetekende brief verstuurd met een bezwaarschrift en een voorstel tot huurverlaging. Daarnaast heb ik medegedeeld dat ik op advies van de rechtswinkel geen toestemming verleen om mij kamer te betreden bij bezichtiging.

Gisteren probeerde de verhuurder toch de kamer open te maken met zijn sleutel. Ik had deur van binnen op slot gedraaid en mijn brief op de deur geplakt.

Tien minuten geleden klopt een agressief familielid samen met de verhuurder op mijn kamerdeur. Hij gaf mij een brief dat hij de huur direct per 1 juli beëindigt. Hij dreigt allerlei kosten op mij te verhalen en in te houden op mijn borg, zoals schade en herstelwerkzaamheden aan de woning en mijn kamer, als ook de verliezen die hij lijdt doordat ik niemand toelaat op mijn kamer. Hij zegt dat mijn overeenkomst ongeldig is en verzekert mij ervan dat hij ervoor zorgt dat ik per 1 juli op straat sta.

In de brief staat dat ik het slot van de kamer heb verwisseld, dat er sprake is van stankoverlast en dat ik geweigerd heb een nieuw contract te tekenen als reden waarom de overeenkomst per direct beëindigd is.

Het contract is een hospita constructie, maar ik woon er al langer dan 9 maanden. Maandag bezoek ik de rechtswinkel en ik heb alvast het juridisch loket gebeld, maar ik sta stijf van de zenuwen. Misschien sta ik volledig in mijn recht, maar hier in huis is er geen rechter of advocaat om me fysiek te beschermen tegen de verhuurder en ik heb er ook weinig aan als ik al met mijn spullen op straat sta.

Ik kan ook verder bij niemand terecht. Ik heb geen contact met ouders, geen vrienden, geen familie, geen enkel sociaal contact. Vandaar dat ik het hier even kwijt moet.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:55:07 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_153297526
400 euro voor 8 vierkante meter?!?!
UI Made bij VanilleKwark.
pi_153297536
quote:
Opzegging na afloop van de proefperiode

Indien de verhuurder de huurovereenkomst met zijn inwonende kamerhuurder niet binnen de hiervoor genoemde proefperiode van 9 maanden opzegt, is afdeling 7.4.5 van het burgerlijk wetboek – waaronder de dwingendrechtelijke beëindigingsgronden vermeld in art. 7:274 BW – weer onverkort van toepassing. In dat geval heeft een verhuurder dus aanzienlijk minder mogelijkheden om de huurovereenkomst met zijn inwonende kamerhuurder te beëindigen, omdat sprake dient te zijn van één van de in art. 7:274 BW vermelde beëindigingsgronden, bij gebreke waarvan de opzegging door verhuurder niet in rechte zal worden gehonoreerd.

Ook na het verstrijken van de proefperiode geldt echter dat een huurovereenkomst met een inwonende kamerhuurder nog altijd gemakkelijker beëindigd kan worden dan andere woonruimte-huurovereenkomsten omdat de verhuurder namelijk gebruik kan maken van de in art. 274 lid 1 onder f neergelegde bijzondere beëindigingsgrond; de verhuurder hoeft slechts aannemelijk te maken dat zijn belangen bij beëindiging van de overeenkomst zwaarder wegen dan de belangen van de huurder bij voortzetting ervan. Wel dient de verhuurder in dat geval dus een ‘gewone’ beëindigingsprocedure met rechterlijke tussenkomst te doorlopen indien de huurder niet met de opzegging instemt.
http://pactadvocaten.nl/v(...)-zit-het-ook-alweer/
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_153297578
Los van het feit dat ik niet snap waarom jij voor 8 vierkante meter ¤400,- betaalt, sta jij volledig in je recht.

Koop breekt geen huur.

Onbepaalde tijd.

Er zijn bepaalde gronden waarop de verhuurder toch de huurrovk kan opzeggen, maar daar moet de rechter naar kijken. En die gronden worden best streng gehanteerd en ik zie niet zo gauw 1, 2, 3 zo'n grond.

Maandag rechtswinkel bellen.

Om welke locatie gaat het? Ik ken wel een goede commissie die dat allemaal regelt, wil ik best DM'en.
pi_153297591
8 vierkante meter?
Jij slaapt in een kledingkast?
pi_153297624
quote:
De advocaat van de rechtswinkel zegt dat het heel moeilijk is om aan te tonen dat zijn belang zwaarder weegt, zeker gezien de onbepaald duur van de overeenkomst. Het ziet er echter niet naar uit dat hij netjes naar de rechter gaat. Het ziet er naar uit dat hij mij er gewoon letterlijk uitgooit en mij aansprakelijk gaat stellen voor van alles en nog wat.
pi_153297721
Het is natuurlijk aso gedrag van je verhuurder, maar je hebt zelf de situatie wel een beetje op de spits gedreven met het weigeren nog mee te werken aan bezichtigingen en communiceren dmv brieven op de deur plakken.
Wat ik in jou situatie nu zou doen is op zoek gaan naar nieuwe woonruimte, en in de tussentijd proberen een werkbare relatie met de verhuurder te behouden.
Je hebt natuurlijk je rechten, maar deze kun je op een prettigere manier behalen dan de richting die het nu op gaat.

In het beste geval vind je een nieuwe woning of verkoopt je verhuurder de woning en laat je je uitkopen door de verhuurder.
pi_153297787
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:00 schreef Drieklank het volgende:

[..]

De advocaat van de rechtswinkel zegt dat het heel moeilijk is om aan te tonen dat zijn belang zwaarder weegt, zeker gezien de onbepaald duur van de overeenkomst. Het ziet er echter niet naar uit dat hij netjes naar de rechter gaat. Het ziet er naar uit dat hij mij er gewoon letterlijk uitgooit en mij aansprakelijk gaat stellen voor van alles en nog wat.
En dat kan hij dus niet doen. Ik zou eventueel contact opnemen met iemand bij de politie en vragen wat je in zo'n geval zou moeten doen...
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_153297789
Klotesituatie man, ik wens je veel sterkte de komende tijd en probeer vooral aan jezelf te denken. Huisbazen zoals ie van jou laten zich ook door de wet niet tegenhouden. Bedenk dus goed of je het op het scherpst van de snede wilt spelen of eieren voor je geld kiest.
pi_153297797
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:05 schreef dodoria het volgende:
Het is natuurlijk aso gedrag van je verhuurder, maar je hebt zelf de situatie wel een beetje op de spits gedreven met het weigeren nog mee te werken aan bezichtigingen en communiceren dmv brieven op de deur plakken.
Hij is dan ook helemaal niet verplicht om mensen zomaar in zijn kamer te laten komen.
pi_153297807
Ik zou je verhuurder benaderen (in een normaal gesprek, geen briefje op de deur) en vertellen dat je op zoek gaat naar iets anders. Dat je begrijpt dat hij wil verkopen en dan natuurlijk zonder huurder. Dat je alleen niet het andere contract tekent omdat je nog geen precieze datum hebt per wanneer je vertrekt. Geef hem het gevoel dat je wel echt weg gaat. Op deze manier verbind je je tot niets, maar geef je de verhuurder wel het gevoel dat hij waarschijnlijk wel z'n zin krijgt.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 12:14:22 #12
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_153297875
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:10 schreef dodoria het volgende:
Ik zou je verhuurder benaderen (in een normaal gesprek, geen briefje op de deur) en vertellen dat je op zoek gaat naar iets anders. Dat je begrijpt dat hij wil verkopen en dan natuurlijk zonder huurder. Dat je alleen niet het andere contract tekent omdat je nog geen precieze datum hebt per wanneer je vertrekt. Geef hem het gevoel dat je wel echt weg gaat. Op deze manier verbind je je tot niets, maar geef je de verhuurder wel het gevoel dat hij waarschijnlijk wel z'n zin krijgt.
Lijkt me helaas inderdaad de beste oplossing. Echter kan ik me wel voorstellen dat TS dit niet rechtvaardig handelen vindt door de verhuurder. Het druist misschien ook in tegen je eergevoel en dat de verhuurder er zo wel gemakkelijk van af komt.

Succes TS en hopelijk vind je iets beters en groters voor 400 euro in de maand. Neem aan dat je in Amsterdam of Utrecht zit, anders was het sowieso bullshit dat je zoveel betaalde en had je relatief gemakkelijk betere woonruimte voor dezelfde prijs kunnen vinden :).
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_153297878
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:05 schreef dodoria het volgende:
Wat ik in jou situatie nu zou doen is op zoek gaan naar nieuwe woonruimte, en in de tussentijd proberen een werkbare relatie met de verhuurder te behouden.
Je hebt natuurlijk je rechten, maar deze kun je op een prettigere manier behalen dan de richting die het nu op gaat.

In het beste geval vind je een nieuwe woning of verkoopt je verhuurder de woning en laat je je uitkopen door de verhuurder.
De verhuurder wilt juist voorkomen dat hij mij een vergoeding moet betalen. Ik heb de situatie inderdaad ook laten escaleren en een werkbare relatie zit er niet meer in.

Als ik nu de huur opzeg, dan heb ik alsnog een opzegtermijn van tenminste een maand waarmee de verhuurder mij uit kan knijpen (huur betalen voor augustus). Dan nog loop ik het risico dat hij borg in gaat houden of zelfs schade op mij gaat verhalen. Het hek is nu echt van de dam. Daarnaast vind ik niet zomaar een andere kamer en zal ik kosten moeten maken om te verhuizen. Ik kan daarom niet zomaar vertrekken, maar inderdaad: het is geen houdbare situatie meer en ik moet op korte termijn weg.

Ik had in gedachte om zelf de kantonrechter te benaderen, omdat hij zich niet als goed verhuurder gedraagt. De rechter zal het conflict op willen lossen en mijn overeenkomst willen ontbinden, maar daar zal ik over voor gecompenseerd moeten worden. Maar hoe ik dit moet aanpakken en of dit de verstandigste zet weet ik niet. Stel dat ik een advocaat inschakel, kunnen de kosten dan op verhuurder verhaald worden? Het wordt morgen een lange avond bij de rechtswinkel vrees ik.
pi_153297887
Zorg dat alles maar dan ook alles op papier staat en foto's maken van je kamer!
Ik heb eenzelfde situatie meegemaakt en helaas heb ik aan het kortste eind getrokken. Wanneer jouw verhuurder naar de rechter stapt hb je maar zo kans dat de rechter meegaat in de eisen. Zo is het bij iig gegaan
pi_153298018
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:14 schreef Mafklapper het volgende:
Zorg dat alles maar dan ook alles op papier staat en foto's maken van je kamer!
Ik heb eenzelfde situatie meegemaakt en helaas heb ik aan het kortste eind getrokken. Wanneer jouw verhuurder naar de rechter stapt hb je maar zo kans dat de rechter meegaat in de eisen. Zo is het bij iig gegaan
Wat is er in jouw geval gebeurd?
  zaterdag 6 juni 2015 @ 12:23:23 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_153298046
Wie wonen er verder nog in het huis? Nog anderen op kamers?
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 12:28:04 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_153298131
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_153298173
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:23 schreef Lienekien het volgende:
Wie wonen er verder nog in het huis? Nog anderen op kamers?
Ik heb een paar huisgenoten die er later bij zijn gekomen. Zij betalen ook zo'n 400 euro voor zo'n 15 vierkante meter en hebben contracten voor bepaalde tijd, die steeds met 2 maanden verlengd worden. In die contracten zijn ook allerlei voorwaarden opgenomen die ik niet heb, zoals verplichting tot toelaten bezoekers etc. Zij zijn hier later komen wonen.

Volgens de buren is de verhuurder hals over de kop vertrokken. Hij staat op dit adres ingeschreven, maar woont ergens anders. Het heeft maanden lang incassobrieven geregend en hij is enorm in prijs gezakt met zijn woning. Waarmee ik wil zeggen: hij heeft waarschijnlijk ook een vervelende persoonlijke situatie en ik ben bang dat hij over lijken gaat. Het is ook allemaal zo snel gegaan, in een kwestie van enkele weken is hij nu opeens zo bezig.
pi_153298287
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:14 schreef Drieklank het volgende:

[..]

De verhuurder wilt juist voorkomen dat hij mij een vergoeding moet betalen. Ik heb de situatie inderdaad ook laten escaleren en een werkbare relatie zit er niet meer in.
Je kunt het allicht proberen, mi heb je weinig te verliezen en veel te winnen met een beetje goodwill. Je verhuurder heeft een hoop te winnen als jij vrijwillig vertrekt.
quote:
Als ik nu de huur opzeg, dan heb ik alsnog een opzegtermijn van tenminste een maand waarmee de verhuurder mij uit kan knijpen (huur betalen voor augustus). Dan nog loop ik het risico dat hij borg in gaat houden of zelfs schade op mij gaat verhalen. Het hek is nu echt van de dam. Daarnaast vind ik niet zomaar een andere kamer en zal ik kosten moeten maken om te verhuizen. Ik kan daarom niet zomaar vertrekken, maar inderdaad: het is geen houdbare situatie meer en ik moet op korte termijn weg.

Ik had in gedachte om zelf de kantonrechter te benaderen, omdat hij zich niet als goed verhuurder gedraagt. De rechter zal het conflict op willen lossen en mijn overeenkomst willen ontbinden, maar daar zal ik over voor gecompenseerd moeten worden. Maar hoe ik dit moet aanpakken en of dit de verstandigste zet weet ik niet. Stel dat ik een advocaat inschakel, kunnen de kosten dan op verhuurder verhaald worden? Het wordt morgen een lange avond bij de rechtswinkel vrees ik.
Kantonrechter slaat echt nergens op, je blijft maar vastzitten in je escalatie-denken. Je moet jezelf afvragen wat je wil: gelijk krijgen of de meest prettige woonomgeving en financiele situatie?
De maand opzegtermijn had je sowieso gehad en die borg kun je eventueel verrekenen met de laatste maand huur (mag niet, kan wel)
pi_153298437
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:37 schreef dodoria het volgende:

[..]

Je kunt het allicht proberen, mi heb je weinig te verliezen en veel te winnen met een beetje goodwill. Je verhuurder heeft een hoop te winnen als jij vrijwillig vertrekt.

[..]

Kantonrechter slaat echt nergens op, je blijft maar vastzitten in je escalatie-denken. Je moet jezelf afvragen wat je wil: gelijk krijgen of de meest prettige woonomgeving en financiele situatie?
De maand opzegtermijn had je sowieso gehad en die borg kun je eventueel verrekenen met de laatste maand huur (mag niet, kan wel)
Er is geen goodwill bij de verhuurder. Daarom ben ik net door zijn agressieve familielid geïntimideerd die zelf al aangaf van 'jij denkt zeker dat wij je gaan betalen om te vertrekken, maar wij gaan jouw aansprakelijk stellen voor dit dat, zus en zo en het interesseert me niet wat jouw advocaat, rechtswinkel, rechter of huurovereenkomst zegt, want geloof me jongen, 1 juli sta jij gewoon op straat.'

Hij vindt het achterbaks van mij dat ik een bezwaarschrift tegen de huurverhoging heb ingediend en middels aangetekende brief de toestemming heb ontzegd om mijn kamer te betreden, in plaats van te praten. Als ik aangeef dat ik eerder heb gezegd dat ik het vervelend vind, dan lieg ik volgens hem en had ik bezwaar moeten maken tegen de brief met de mededeling dat het huis verkocht wordt en er bezichtigingen komen.

Zijn familielid kwam voor me staan en schreeuwde in mijn gezicht alsof hij me in elkaar ging slaan, dat is toch niet meer goed te praten?

[ Bericht 7% gewijzigd door Drieklank op 06-06-2015 12:54:48 ]
  zaterdag 6 juni 2015 @ 13:28:50 #21
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_153299182
En de overige huisgenoten, zijn die ook bedreigd?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_153299403
Melding maken van bedreiging bij de politie dan heb je bij verdere escalatie wat meer vastliggen.

Als elke kamer verhuurt is mag de verhuurder ook niet zomaar meer zonder afspraak zijn pand in. Bij 1 niet verhuurde kamer kan hij nog pretenderen dat hij er zelf woont.

Verder zit er een groot gat tussen recht hebben en recht krijgen.
pi_153299448
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 12:48 schreef Drieklank het volgende:

[..]

Er is geen goodwill bij de verhuurder. Daarom ben ik net door zijn agressieve familielid geïntimideerd die zelf al aangaf van 'jij denkt zeker dat wij je gaan betalen om te vertrekken, maar wij gaan jouw aansprakelijk stellen voor dit dat, zus en zo en het interesseert me niet wat jouw advocaat, rechtswinkel, rechter of huurovereenkomst zegt, want geloof me jongen, 1 juli sta jij gewoon op straat.'

Hij vindt het achterbaks van mij dat ik een bezwaarschrift tegen de huurverhoging heb ingediend en middels aangetekende brief de toestemming heb ontzegd om mijn kamer te betreden, in plaats van te praten. Als ik aangeef dat ik eerder heb gezegd dat ik het vervelend vind, dan lieg ik volgens hem en had ik bezwaar moeten maken tegen de brief met de mededeling dat het huis verkocht wordt en er bezichtigingen komen.

Zijn familielid kwam voor me staan en schreeuwde in mijn gezicht alsof hij me in elkaar ging slaan, dat is toch niet meer goed te praten?
Politie bellen kwam niet in je op?
"Pools are perfect for holding water"
pi_153300106
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 13:43 schreef probeer het volgende:

[..]

Politie bellen kwam niet in je op?
Nee, ik heb rustig geluisterd naar zijn verhaal, uitgelegd wat onze rechten en plichten zijn als huurder en verhuurder en benadrukt wat we hebben afgesproken in onze huurovereenkomst. Ik heb uitgelegd dat ik gehandeld heb op advies van de Rechtswinkel en dat ik me niet laat intimideren door zijn onwettelijke manier van handelen.

Ik twijfel om naar het politiebureau te gaan, omdat er inderdaad een groot gat is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Ik woon hier niet fijn meer en verhuis liever vandaag nog dan morgen (nog leuke FOK!-huisgenoten in de omgeving Rotterdam? :D) .

Aan de andere kant voelt het verkeerd om mij op deze manier weg te laten jagen. Ik wil het allebei: ik zoek per direct een kamer en vertrek, maar dan wil ik (later) ook in het gelijkgesteld worden, dat wil zeggen: dat er juridisch vastgelegd wordt dat verhuurder onrechtmatig gehandeld heeft en daar een tik voor op zijn vingers krijgt, dat ik met zekerheid mijn borg terugkrijg, dat ik geen huur voor volgende maand meer hoef te betalen ondanks het opzegtermijn en dat ik een compensatie krijg voor de zogenaamde ''administratiekosten'' die je tegenwoordig moet betalen bij het huren van een nieuwe kamer, dat hij me nergens voor aansprakelijk gaat stellen of andere soort naheffingen stuurt en dat hij de kosten vergoed om te verhuizen.

Of iets dergelijks, in ieder geval dat hij niet ongestraft wegkomt met dit gedrag. Ik ga denk ik wel naar het politiebureau straks, dat kan geen kwaad voor de zekerheid.
pi_153300289
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 13:28 schreef Hallmark het volgende:
En de overige huisgenoten, zijn die ook bedreigd?
Nee, zij hebben een contract voor bepaalde tijd, krijgen geen huurverhoging, zijn contractueel verplicht om mee te werken aan bezichtigingen enzovoorts. Mijn huisgenoten houden de verhuurder liever te vriend en willen liever dat ik nog eens in gesprek ga met de verhuurder dan dat ik de situatie escaleer.

Excuses voor de dubbele post.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')