NV had ironsights en waar je op mikte, raakte je. T.o.v. F3, waar je nog willekeurig kon missen. Maar als je bedoelt dat je vloeiendere actie had gewild...dat vind ik persoonlijk niet passen in een game met actie gebaseerd op stats en skills. Wat het zou kunnen (en misschien moeten) doen, is het vloeiender maken wanneer je skills (en stats) hoger worden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:04 schreef ems. het volgende:
Ik ben an sich ook dol op die engine maar er zitten wel degelijk flinke gebreken aan. Ik heb het al vaker genoemd maar de gunplay van F3 en NV was verschrikkelijk, echt lekker mikken kon je simpelweg niet en dus was daar v.a.t.s.
Waarom zou vloeiendheid daar niet bij passen? Ook in NV was de gunplay nog bagger, ondanks de ironsights. Ik zie niet in waarom het een het ander zou moeten uitsluiten. Ik begrijp wel wat je bedoelt met dat het een RPG is en dat je niet al vanaf level 1 een gunmaster zou moeten zijn, maar dat staat in mijn ogen los van de kritiek die ik op de gunplay had. Dat je meer damage zou doen en betere wapens kan gebruiken als je in Guns-skill investeert vind ik verder prima en dat zou ik ook niet willen missen.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 17:01 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
NV had ironsights en waar je op mikte, raakte je. T.o.v. F3, waar je nog willekeurig kon missen. Maar als je bedoelt dat je vloeiendere actie had gewild...dat vind ik persoonlijk niet passen in een game met actie gebaseerd op stats en skills.
Maar dat is mijn punt, in mijn ogen was VATS -nodig- in F3 om te compenseren voor de clunkyness van de combat in die game. Het bood verder nou niet bepaald diepere gameplay of een spannendere ervaring. Slomo een ghoul aan stukken schieten is lekker hoor, daar niet van, maar ik vind het veel toffer als ik zelf een coole actie of mooie headshot maak in plaats van dat de game op pauze gaat en even RNG gaat berekenen of ik wel of niet raak. Helaas kon ik er lastig onderuit komen omdat de moeilijkheidsgraad van de game enigszins is ingericht op het feit dat je het hulpmiddel van VATS had.quote:En dat laatste klopt niet. Je had in F1 en 2 ook een systeem waar je kon mikken op individuele lichaamsdelen. Vats was daar de 3d-versie van. Dat het voor jou een alternatief bood, mag je dus idd blij mee zijn.
Dat zeg ik ook niet, ik verwacht heus niet dat het zo "soepel" gaat worden als een CS of BF, ik hoop alleen dat er wel wat verbetering in zit ten opzichte van de vorige delen. Ik vind dat we dat anno 2015 toch wel een klein beetje meer mogen verwachten.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:04 schreef jogy het volgende:
Het schieten is wat mij betreft niet meer dan onderdeel van het verhaal en hoeft niet super te zijn eerlijk gezegd.
Dat hoeft het ook helemaal niet te zijn.quote:Het is geen shooter met een verhaal maar een rpg met shooter elementen. Het hoeft wat betreft geen tactische shooter te worden a la deus ex machina oid.
Ik denk dat jij het beter hebt verwoord dan ik.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:45 schreef Mirel het volgende:
Wat valt er niet te snappen aan goede shooter mechanics? De manier waarop mensen bewegen in Fallout 3 en NV is houterig, met weinig animatie en plotselinge onnatuurlijke bewegingen. Wanneer je op ze schiet dan gebeurt er niks totdat je een hand of iets afschiet. Dan treuzelen ze even en lopen ze weer in monotone pas weer op je af. Vergelijk dat met een degelijke shooter waarin een vijand iets doet wanneer je op z'n knie schiet, op z'n schouder of whatever. In Fallout is het gewoon een lopend object die je kogels opvangt (bullet sponge) en naar je toe blijft lopen. Op de critical hits na dan. Daar mee vechten gaat gewoon moeizaam en lomp. Je krijgt geen feedback op wat je doet en het voelt daardoor dus wat houterig en onnatuurlijk aan.
Zelf lopen was net zo lomp, strafen, springen, op hogere stukjes of schuine oppervlakken lopen.. Allemaal houterig.
Daarnaast schoten de guns niet precies genoeg (en dat mag ook gewoon in een RPG, maar dan met mindere damage en iets meer recoil bijv.), niet dat je van 10 m afstand 2 m ernaast schiet wanneer je de crosshair gewoon op ze richt. Reloaden en wapens wisselen ging ook houterig.
Hier een midden-dertiger met hetzelfde impulsieve koopgedrag... goed bezigquote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:19 schreef NothingHappened het volgende:
Ik heb net de pipboy edition besteld. Ik ben een volwassen vrouw met kind ...echt he!
Fallout Wiki heeft een hoop info en op YouTube heeft de Shoddycast een hele toffe goed lopende serie over Fallout lore.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Na die filmpjes en het zien van de gebeurtenissen voorafgaand ben ik weer (zonder succes) op zoek.
Nadat ik fallout 3 had uitgespeeld zocht ik ook al naar (officiële) fallout lore, maar nergens gevonden. Lijkt me ergens ook wel gaaf om (een heel boek?) te lezen over de laatste weken voorafgaand aan de totale vernietiging en die 200 jaar tot aan waar het spel nu is.
Hoewel het zelf invullen ook juist leuk is, dat geef ik toe.
http://fallout.wikia.com/wiki/Timelinequote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Na die filmpjes en het zien van de gebeurtenissen voorafgaand ben ik weer (zonder succes) op zoek.
Nadat ik fallout 3 had uitgespeeld zocht ik ook al naar (officiële) fallout lore, maar nergens gevonden. Lijkt me ergens ook wel gaaf om (een heel boek?) te lezen over de laatste weken voorafgaand aan de totale vernietiging en die 200 jaar tot aan waar het spel nu is.
Hoewel het zelf invullen ook juist leuk is, dat geef ik toe.
Ja mooi he. Ik ben gewoon zo lekker enthousiastquote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:22 schreef LangeJan het volgende:
[..]
Hier een midden-dertiger met hetzelfde impulsieve koopgedrag... goed bezig
Ben wel benieuwd hoe dat ding gaat werken. Heb een smartphone, maar het scherm lijkt veel breder te zijn dan een S4 Mini bv van zichzelf is. Tijd zal het leren.
quote:Op woensdag 17 juni 2015 01:30 schreef NothingHappened het volgende:
[..]
Ja mooi he. Ik ben gewoon zo lekker enthousiast
Als ik het er in mijn omgeving over heb kijken ze me aan of ik opgenomen moet worden
Het kan me ook niet schelen of/hoe het werkt....gewoon HEBBBUNNN mine...mine...mine
(.....vraagt zich af of hij waterdicht is voor onder de douche. Hmmmm....dag en nacht om dat ding)
Die ken ik ja, maar ik zocht dus iets meer verhalends.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 23:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
http://fallout.wikia.com/wiki/Timeline
Ach joh, de hele hype van het naar een game toeleven en af en toe wat nieuwe informatie krijgen is toch ook leuk?quote:Op dinsdag 16 juni 2015 22:09 schreef Vault-Boy het volgende:
Fuck man ik wil echt niet 5 maanden wachten. Na die gameplay kan ik echt helemaal niet meer wachten om zelf te spelen.
Op internet is de Fallout Bible wel te downloaden als epub. Vind het zelf alleen niet zo fijn lezen... Boek zou ik ook tof vinden.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 21:42 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Na die filmpjes en het zien van de gebeurtenissen voorafgaand ben ik weer (zonder succes) op zoek.
Nadat ik fallout 3 had uitgespeeld zocht ik ook al naar (officiële) fallout lore, maar nergens gevonden. Lijkt me ergens ook wel gaaf om (een heel boek?) te lezen over de laatste weken voorafgaand aan de totale vernietiging en die 200 jaar tot aan waar het spel nu is.
Hoewel het zelf invullen ook juist leuk is, dat geef ik toe.
Haha is ook zo, maar toch wil ik hem zo snel mogelijk spelen. Ik heb ook helemaal geen zin meer in andere gamesquote:Op woensdag 17 juni 2015 10:21 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Ach joh, de hele hype van het naar een game toeleven en af en toe wat nieuwe informatie krijgen is toch ook leuk?
De Fallout Bible is ook niet echt verhalend geschreven, maar in vraag/antwoord vorm.. Dat is meer voor fanatiekelingen die vragen hebben over dingen die in Fallout 1 en 2 niet, of niet geheel duidelijk werden. Zoals wat gebeurt er met karacter X na de gebeurtenissen van Fallout 2, etc. Voor iemand die 1 en 2 niet gespeeld heeft maakt dat het waarschijnlijk alleen maar verwarrender.. Tevens is de Bible niet geheel canon volgens mij.quote:Op woensdag 17 juni 2015 10:27 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Op internet is de Fallout Bible wel te downloaden als epub. Vind het zelf alleen niet zo fijn lezen... Boek zou ik ook tof vinden.
Ja heb 1 en 2 nooit gespeeld...quote:Op woensdag 17 juni 2015 13:50 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
De Fallout Bible is ook niet echt verhalend geschreven, maar in vraag/antwoord vorm.. Dat is meer voor fanatiekelingen die vragen hebben over dingen die in Fallout 1 en 2 niet, of niet geheel duidelijk werden. Zoals wat gebeurt er met karacter X na de gebeurtenissen van Fallout 2, etc. Voor iemand die 1 en 2 niet gespeeld heeft maakt dat het waarschijnlijk alleen maar verwarrender.. Tevens is de Bible niet geheel canon volgens mij.
Zoals je ook zelf al zegt, F3 en NV zijn rpg's, geen shooters. Dus de actie naar shootermaatstaven beoordelen, sla je naar mijn idee de plank al mis. Het beste wat ze wat mij betreft met deze serie kunnen doen, is niet te veel kijken naar andere games en gewoon een eigen stijl aanhouden (met een eigen charme). Ik hoop eigenlijk dat ze in hetzelfde straatje blijven als Deus Ex en System Shock 2; wat ingetogenere, stat-gebaseerde actie. En ik bedoel geenszins dat Fallout niet voor verbetering vatbaar is. Ik verbeterde mezelf (en beantwoordde je dus) ook al in het gedeelte dat je wegge-edit hebt. Als je het dus meer op die manier doet (zoals bvb DE en SS2), kun je het op een rpg-wijze verbeteren. Dat je dus, naast dat je zelf steeds beter wordt, ook bijvoorbeeld verschillende gradaties vijanden hebt, met hogere stats, die sneller zijn, beter mikken.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 18:07 schreef ems. het volgende:
Waarom zou vloeiendheid daar niet bij passen? Ook in NV was de gunplay nog bagger, ondanks de ironsights. Ik zie niet in waarom het een het ander zou moeten uitsluiten. Ik begrijp wel wat je bedoelt met dat het een RPG is en dat je niet al vanaf level 1 een gunmaster zou moeten zijn, maar dat staat in mijn ogen los van de kritiek die ik op de gunplay had. Dat je meer damage zou doen en betere wapens kan gebruiken als je in Guns-skill investeert vind ik verder prima en dat zou ik ook niet willen missen.
Het probleem met de engine kwam het duidelijkst naar voren als je bewegende doelen op afstand moest raken zonder VATS.
Maar dat is mijn punt, in mijn ogen was VATS -nodig- in F3 om te compenseren voor de clunkyness van de combat in die game. Het bood verder nou niet bepaald diepere gameplay of een spannendere ervaring. Slomo een ghoul aan stukken schieten is lekker hoor, daar niet van, maar ik vind het veel toffer als ik zelf een coole actie of mooie headshot maak in plaats van dat de game op pauze gaat en even RNG gaat berekenen of ik wel of niet raak. Helaas kon ik er lastig onderuit komen omdat de moeilijkheidsgraad van de game enigszins is ingericht op het feit dat je het hulpmiddel van VATS had.
Kleine details allicht, maar voor mij zo ongeveer het grootste punt van kritiek op een voor-de-rest geweldige serie.
Mijn euvel is lastig te beschrijven en ik weet dat ik waarschijnlijk (terecht ) geridiculiseerd ga worden om wat ik nu ga zeggen, maar fallout blijft in de kern een RPG met toch een load aan elementen uit doorsnee shooters, gezien actie toch het voornaamste aandeel van de game blijft. De RPG elementen zijn wat mij betreft prima en heerlijk gedaan, maar hoe het mikken en schieten werkt zou ik toch graag willen hebben dat er iets meer gekeken wordt naar succesvolle moderne shooters.
Daar gáát het totaal niet om. Of is "Het is een rpg" een reden om bepaalde gameplayfacetten ouderwets en clunky te laten?quote:Op woensdag 17 juni 2015 15:22 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Zoals je ook zelf al zegt, F3 en NV zijn rpg's, geen shooters. Dus de actie naar shootermaatstaven beoordelen, sla je naar mijn idee de plank al mis.
Dat is prima, maar dat staat nogmaals compleet los van mijn kritiek.quote:Het beste wat ze wat mij betreft met deze serie kunnen doen, is niet te veel kijken naar andere games en gewoon een eigen stijl aanhouden (met een eigen charme). Ik hoop eigenlijk dat ze in hetzelfde straatje blijven als Deus Ex en System Shock 2; wat ingetogenere, stat-gebaseerde actie.
Prima, maar ook dit heeft wederom niets te maken met mijn kritiek.quote:En nee, de focus ligt bij F3 en NV dan wel meer op actie dan voorgaande delen, aangezien je natuurlijk middenin de wasteland vijanden moeilijker kunt ontwijken, maar de focus is nog altijd 'keus'. Vooral in NV heb je de keus om, naast actie, het grootste deel van alle quests pratend, of met stealth op te lossen, a la F1 en 2.
Ah oké, gewoon de 'base mechanics', check fair enough. Al ben ik zo ver gefanboyiseerd wat Fallout betreft dat ik bijna teleurgesteld zou zijn als het hele spel nu gelikt de deur uit komt rollen . Het is een post apocalyptisch spel en het heeft zelfs een beetje zijn charme als het spel zelf aanvoelt alsof het door opgesnoven raiders in een metrotunnel in elkaar is geflanst .quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:45 schreef Mirel het volgende:
Wat valt er niet te snappen aan goede shooter mechanics? De manier waarop mensen bewegen in Fallout 3 en NV is houterig, met weinig animatie en plotselinge onnatuurlijke bewegingen. Wanneer je op ze schiet dan gebeurt er niks totdat je een hand of iets afschiet. Dan treuzelen ze even en lopen ze weer in monotone pas weer op je af. Vergelijk dat met een degelijke shooter waarin een vijand iets doet wanneer je op z'n knie schiet, op z'n schouder of whatever. In Fallout is het gewoon een lopend object die je kogels opvangt (bullet sponge) en naar je toe blijft lopen. Op de critical hits na dan. Daar mee vechten gaat gewoon moeizaam en lomp. Je krijgt geen feedback op wat je doet en het voelt daardoor dus wat houterig en onnatuurlijk aan.
Zelf lopen was net zo lomp, strafen, springen, op hogere stukjes of schuine oppervlakken lopen.. Allemaal houterig.
Daarnaast schoten de guns niet precies genoeg (en dat mag ook gewoon in een RPG, maar dan met mindere damage en iets meer recoil bijv.), niet dat je van 10 m afstand 2 m ernaast schiet wanneer je de crosshair gewoon op ze richt. Reloaden en wapens wisselen ging ook houterig.
Niet meer dan onderdeel van het verhaal... Neh daar kan ik me totaal niet in vinden. Hoewel er zo veel meer is dan mensen voor hun flikker schieten, is het toch wel iets wat je constant aan het doen bent. Ik vind dat een beetje hetzelfde als zeggen dat zwaardvechten in Witcher 3 niet zo belangrijk is.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 20:04 schreef jogy het volgende:
Het schieten is wat mij betreft niet meer dan onderdeel van het verhaal en hoeft niet super te zijn eerlijk gezegd. Het is geen shooter met een verhaal maar een rpg met shooter elementen. Het hoeft wat betreft geen tactische shooter te worden a la deus ex machina oid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |