abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153233661
In juni zijn er weer verkiezingen in Turkije. Het parlement wordt opnieuw gekozen. Helaas is er nog weinig Nederlandstalige info te vinden over deze verkiezingen.

Maar er gebeurt genoeg in Turkije om de voorbeschouwingen te kunnen beginnen.

Er zijn 550 zetels in het parlement. De drie grootste partijen zijn AKP (regeringspartij) en CHP en MHP (oppositiepartijen).

Aantal zetels per gebied:

10 grootste provincies (qua inwoners):
• Istanbul: 88 zetels (3 gebieden)
• Ankara: 32 zetels (2 gebieden)
• Izmir: 26 zetels (2 gebieden)
• Bursa: 18 zetels
• Antalya: 14 zetels
• Adana: 14 zetels
• Konya: 14 zetels
• Gaziantep: 12 zetels
• Şanlıurfa: 12 zetels
• Mersin: 11 zetels

Istanbul en Ankara zijn AKP-gezind, Izmir CHP.

Resultaten vorige algemene verkiezingen (2011):

- Geel: AKP
- Turquoise: Onafhankelijken
- Rood: CHP
- Groen: MHP

Resultaten recentste lokale verkiezingen (2014):

- Geel: AKP
- Turquoise: MHP
- Rood: CHP
- Groen: BDP
- Grijs: Onafhankelijken
(BDP en Onafhankelijken zijn praktisch hetzelfde.)

Huidige stand in het Turkse parlement (535 zetels):

- AKP: 312 zetels
- CHP: 125 zetels
- MHP: 52 zetels
- HDP: 28 zetels
- Onafhankelijk: 12 zetels
- Leeg: 15 zetels (sterfte en overstap naar een andere functie (burgemeester))
- 6 partijen met één zetel per partij: 6 zetels.

Benieuwd of Erdogan genoeg jaknikkers in het parlement krijgt om zijn autoritaire plannen door te drukken.
pi_153233687
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tenzij de CHP en MHP ondermaats presteren.

[..]
Zit op zelfde niveau in polls.
quote:
Erdogan is een baas en blijft een baas, met de AKP als grootste of met een coalitiepartner zal niet veel uitmaken, zijn positie is veilig, zeker als het zo goed als zeker is dat AKP als grootste partij er uit zal komen. Ik haat de AKP niet, ik acht ze samen met de CHP en MHP als incompetent.
Je weet hoe Erdo hier in het westen wordt bezien hè. ---> :').
AKP's positie is sws veilig met 40% van stemmen, echter Erdo wil een presidentieel systeem (vergelijk VS en in mindere mate Fr), want als president is zijn macht langzaam aan het verwateren, en dat vindt-ie vervelend. Eigenlijk is dit een beetje waarom het draait in deze verkiezingen, als ik het goed begrijp door allerlei commentaren, ook de reden waarom hij driester en driester wordt.
I´m back.
pi_153233822
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zit op zelfde niveau in polls.

Daarom afwachten toch?

quote:
Je weet hoe Erdo hier in het westen wordt bezien hè. ---> :').
AKP's positie is sws veilig met 40% van stemmen, echter Erdo wil een presidentieel systeem (vergelijk VS en in mindere mate Fr), want als president is zijn macht langzaam aan het verwateren, en dat vindt-ie vervelend. Eigenlijk is dit een beetje waarom het draait in deze verkiezingen, als ik het goed begrijp door allerlei commentaren, ook de reden waarom hij driester en driester wordt.
Dat er in sommige Westerse media een fucked up beeld van Erdogan wordt weergegeven was al eerder bekend :

vanaf 2.45
pi_153233999
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:58 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Triggershot is een Sunni supremacist, zoals veel derde-generatie Turken die vanuit de meest achterlijke berggebieden uit Turkije emigreerden naar Europa, en Erdogan aanbidden voor het feit dat hij een 'aantal wegen naar hun geïsoleerde berggebieden heeft weten aan te leggen, om vervolgens compleet over het hoofd te zien dat ons voormalige limonadeverkoper zonder noemenswaardige opleiding voor enorme polarisatie heeft gezorgd, en zijn tegenstanders wegzet als ongelovigen om de domme Turkse stemmer (in Turkije barst het van die achterlijken, als wel hier in Nederland) maar aan zijn neo-Islamitische partij te binden.
hehehe :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 22:59:47 ]
pi_153234021
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Daarom afwachten toch?

[..]

Dat er in sommige Westerse media een fucked up beeld van Erdogan wordt weergegeven was al eerder bekend :

vanaf 2.45
Erdogan haalt door z'n eigen uitspraken en capriolen vaak genoeg internationale media. En dan heb ik het nog niet eens over z'n standaard 'buitenlandse mogendheden willen Turkije kapot maken', of de 'parallelle staat' en allerlei andere autocratische retoriek.
Leugenachtige wolven: Op vrijdag 15 januari 2016 01:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens berichten heeft het Turkse leger bombardementen uitgevoerd op Noord-Aleppo
12 jets vanuit Diyarbakir.
pi_153234086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:00 schreef primakov het volgende:

[..]

Erdogan haalt door z'n eigen uitspraken en capriolen vaak genoeg internationale media. En dan heb ik het nog niet eens over z'n standaard 'buitenlandse mogendheden willen Turkije kapot maken', of de 'parallelle staat' en allerlei andere autocratische retoriek.
En als hij dat niet doet, doet de media het alsnog wel met een leuke manipulatie. Maar goed, weet niet of het Erdohitlerstalinmao debat niet te offtopic is :o, mods?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:02:51 ]
pi_153234231
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

En als hij dat niet doet, doet de media het alsnog wel met een leuke manipulatie. Maar goed, weet niet of het Erdohitlerstalinmao debat niet te offtopic is :o, mods?
Het gaat hier over Erdogan, die doet mee met de verkiezingen, lijkt mij gewoon ontopic.
Leugenachtige wolven: Op vrijdag 15 januari 2016 01:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens berichten heeft het Turkse leger bombardementen uitgevoerd op Noord-Aleppo
pi_153234254
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:04 schreef primakov het volgende:

[..]

Het gaat hier over Erdogan, die doet mee met de verkiezingen, lijkt mij gewoon ontopic.
Dan we continue.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:05:44 ]
pi_153234333
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hehehe :')
Al die emoticons en je vervalste cynisme in het Syrie-topic kunnen niet verhullen dat jij als Sunni supremacist een harde plasser krijgt van onze Georgische neo-Ottomaanse prins.
pi_153234425
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:06 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

Al die emoticons en je vervalste cynisme in het Syrie-topic kunnen niet verhullen dat jij als Sunni supremacist een harde plasser krijgt van onze Georgische neo-Ottomaanse prins.
Ik heb laatst een harde plasser gekregen tijdens het spelen van Rise of Nations -uiteraard als de Ottomaanse natie -, nooit tijdens het aanzicht van Erdogan eigenlijk. :')
Maar goed, jij bent hier weer de enige 'intellectueel' die het op de persoon moet gooien, niemand anders doet / heeft dat gedaan hier, dat is de reden waarom ik niet inhoudelijk op jou reageer. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:10:35 ]
pi_153234570
Als je alle idioterie van Erdogan opsomt zou je toch op z'n minst moeten twijfelen aan de intenties:

- illegaal bouwen van paleis
- uitingen van buitenlandse en binnenlandse complotten tegen hem
- flagrante schendingen van basale vrijheden
- excessief politiegeweld na gezi protesten
- beïnvloeding judiciële macht
- putinesque wijze van aan de macht blijven
- idiote beweringen en beschuldigingen
- toevallige invallen / arrestaties
- aannemelijkheid van steunen van terroristische groeperingen in Syrië

Ik heb er vast genoeg niet genoemd maar bovenstaand lijstje lijkt mij al meer dan genoeg.
pi_153234593
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb laatst een harde plasser gekregen tijdens het spelen van Rise of Nations, nooit tijdens het aanzicht van Erdogan eigenlijk. :')
Maar goed, jij bent hier weer de enige die intellectueel die het op de persoon moet gooien, niemand anders doet / heeft dat gedaan hier, dat is de reden waarom ik niet inhoudelijk op jou reageer. :')
Ik kan mensen die op Erdogan stemmen vrij weinig serieus nemen. Zowel op het internet als daarbuiten. Dus je kan allerlei oriëntalistische drogredenen aanhalen en vermeende miskennis wanneer het aankomt op de Islamitische wereld, maar feit blijft dat Tayyip de limonadeverkoper Turkije enorm heeft verscheurd, walgelijke en kinderlijke retoriek gebruikt jegens zijn tegenstanders en aan de basis staat van een pseudo-democratische rechtsstaat die mensen vervolgt vanwege het enkele feit dat ze durven kritiek te uiten jegens onze grote boze Georgische bromsnor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Intellectueel op 03-06-2015 23:21:56 ]
pi_153234647
Jacob dubbel.
pi_153234714
Als ik even zo vrij mag zijn je lijstje binnen een quote aan te passen...
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:10 schreef primakov het volgende:
Als je alle idioterie van Erdogan opsomt zou je toch op z'n minst moeten twijfelen aan de intenties:

- illegaal bouwen van paleis - Verwijt onterecht.
- uitingen van buitenlandse en binnenlandse complotten tegen hem - Deels true, deels overdreven.
- flagrante schendingen van basale vrijheden - mwuah
- excessief politiegeweld na gezi protesten - eens
- beïnvloeding judiciële macht - dubieus verwijt.
- putinesque wijze van aan de macht blijven - dubieus verwijt
- idiote beweringen en beschuldigingen - eens
- toevallige invallen / arrestaties - eens
- aannemelijkheid van steunen van terroristische groeperingen in Syrië - dubieus verwijt.

Ik heb er vast genoeg niet genoemd maar bovenstaand lijstje lijkt mij al meer dan genoeg.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:14:59 ]
pi_153234801
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 22:50 schreef primakov het volgende:
Dat van Zoroastrier heb ik gemist?
quote:
The AKP has accused Demirtas of consuming pork and being a Zoroastrian.
http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.html

quote:
Seeking to win over pious Kurds, Erdogan has devoted much time to questioning the HDP's Muslim credentials, describing them as followers of the Zoroastrian religion and accusing them of an insulting reference to the Kaaba, the most sacred site in Islam which worshippers face when praying.
http://news.yahoo.com/isl(...)final-200453462.html

Dit is de huidige staat van de Turkse politiek en samenleving. De meest machtige man die zijn tegenstanders moet beschuldigen van non-Islamitisch gedrag en overtuiging om maar ervoor te zorgen dat hij een meerderheid haalt.
pi_153235233
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:16 schreef Intellectueel het volgende:

[..]

[..]

http://www.al-monitor.com(...)kurdish-support.html

[..]

http://news.yahoo.com/isl(...)final-200453462.html

Dit is de huidige staat van de Turkse politiek en samenleving. De meest machtige man die zijn tegenstanders moet beschuldigen van non-Islamitisch gedrag en overtuiging om maar ervoor te zorgen dat hij een meerderheid haalt.
Wel goed om te lezen dat de ogen van veel Koerden eindelijk zijn geopend.

Nou Trigger ik gooi deze ook bij de lijst:

quote:
Meanwhile, news has leaked that government employees have been ordered to attend AKP rallies. While Erdogan’s election posters hang even in the corridors of the state hospital, strict bans and confusing regulations are imposed upon opposition parties.
pi_153235447
Laatst nog een ander artikel van Al-Monitor over de vele conservatieve Koerdische stammen die voorheen op Erdogan stemden, maar nu massaal op de HDP zijn overgestapt. Want de doorsnee Anatolische en bekrompen stemgerechtigde mag Erdogan dan als verlosser zien, maar de Koerden zijn sinds Kobani enorm versterkt in hun identiteit en politiek vertrouwen. Dus nu doet onze grote vriend Erdogan er alles aan om de HDP retorisch kapot te maken, Islamitische geneuzel gebruikt om de conservatieve Koerden aan zich te binden, terwijl de nieuwe generatie Koerdische stemmers, als wel als de eerdere generaties, langzamerhand klaar zijn met Erdogan's valse beloftes en smerige politiek.
pi_153235656
Ook mooi om te lezen dat de HDP niet dezelfde agressieve campagnetoon gebruikt, veel van de beloftes in Koerdische gebieden niet zijn nagekomen en Koerden ook de Koerden die op de AKP lijst niet per definitie meer vertrouwen, hopelijk een dikke backfire tijdens de komende verkiezingen. Ik vind het daarnaast nog steeds jammer dat veel alevieten nog op CHP blijven stemmen, juist zij kunnen bij deze verkiezingen de HDP over die kiesdrempel heen helpen.
pi_153235782
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:25 schreef primakov het volgende:

[..]

Wel goed om te lezen dat de ogen van veel Koerden eindelijk zijn geopend.

Nou Trigger ik gooi deze ook bij de lijst:

[..]

Zo jammer dat je geen Turks spreekt en neem het niet van mij aan, maar laat het door een Turkstalige persoon die je vertrouwt bevestigen, maar mbt het varkensvlees:

quote:
The AKP has accused Demirtas of consuming pork and being a Zoroastrian.
Bullshit dus, hier zegt de Demirtas dat het niet de AKP was, maar een krant die er een nieuwsbericht van heeft gemaakt.

Zoroastrosme:

1.
"Volgens de documenten die wij leren de terreurkampen op de bergen het geloof van het zoroastrisme" als reactie van Demirtas om de ministerie van religieuze zaken af te schaffen.

dat monitor artikel bevat meerdere 'fouten', dan wel two sides to every story variant, maar dat ga ik niet allemaal uitpluizen als je het niet erg vind.
pi_153235973
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 23:35 schreef primakov het volgende:
Ook mooi om te lezen dat de HDP niet dezelfde agressieve campagnetoon gebruikt, veel van de beloftes in Koerdische gebieden niet zijn nagekomen en Koerden ook de Koerden die op de AKP lijst niet per definitie meer vertrouwen, hopelijk een dikke backfire tijdens de komende verkiezingen. Ik vind het daarnaast nog steeds jammer dat veel alevieten nog op CHP blijven stemmen, juist zij kunnen bij deze verkiezingen de HDP over die kiesdrempel heen helpen.
Kilicdaroglu van de CHP is zelf een Aleviet, dus dat speelt natuurlijk wel een rol naast het feit dat het traditionele CHP-stemmers zijn, maar klopt idd dat de HDP zoveel mogelijk harten moet winnen om de drempel te kunnen halen, maar een dikke backfire? Ik verwacht het echt niet, niet met bepaalde uitspraken en plannen die zijn gedaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2015 23:46:38 ]
  donderdag 4 juni 2015 @ 00:40:32 #21
377395 martijnde3de
Freedom is not free
pi_153237069
premier van CHP een kans?
Government exists to protect us from each other. Where government has gone beyond its limits is in deciding to protect us from ourselves.
pi_153237144
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:40 schreef martijnde3de het volgende:
Meer dan de MHP/HDP, minder dan AKP ( op basis van de prognoses )
pi_153237877
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 00:40 schreef martijnde3de het volgende:
AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.
De gast die nu premier is lijkt me niet echt waarschijnlijk, volgens mij een puppet.
De vorige president, hoe heet hij ook weer, die leek een eigen mening te hebben los van ome Erdo, maar die zal wel weer naar de provincie gewieberd zijn, zoals in het oude Rome.
I´m back.
pi_153237905
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 02:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

AKP houdt toch wel ongeveer 40% volgens laatste peiling? Laat het ietsje meer zijn, dan nog. Lijkt me gewoon weer AKP premier. Alleen wel in een coalitie, met wie is nog maar even raden.
De gast die nu premier is lijkt me niet echt waarschijnlijk, volgens mij een puppet.
De vorige president, hoe heet hij ook weer, die leek een eigen mening te hebben los van ome Erdo, maar die zal wel weer naar de provincie gewieberd zijn, zoals in het oude Rome.
Denk dat gewoon Davutoglu wel aanblijft eik.
pi_153237913
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 03:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Denk dat gewoon Davutoglu wel aanblijft eik.
Ook als hij een coalitie moet leiden?

Hoe heet die gast ook weer die president was voor Erdo, die had af en toe wel een eigen mening los van Erdo. Waar is hij heen?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')