abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153124265
Hallo,

wij hebben in de badkamer vaak het probleem dat we in de douche(bad) geen warm water meer hebben. In de rest van het huis hebben we dan nog wel gewoon warm water. De oorzaak hiervan is dat er in de warm waterleiding van de badkamer veel gruis (kalk) zit. Ik haal dus iedere 3 weken de kraan los en verwijder het pulp dan uit het zeefje of S-koppeling van de kraan. De koud waterleiding heeft dit probleem dus niet.

Ik heb de leiding al een keer goed laten lopen zonder kraan erop, maar het blijft zich ophopen waardoor ik iedere 3 a 4 weken weer de kraan er af moet halen en moet schoonmaken.

Nu is mij verteld dat ik dan een bedrijf moet inhuren die met een zoutzuur oplossing de leiding gaat spoelen. Iemand enig idee of dit het probleem kan oplossen?
..
pi_153125085
Lijkt me lekker zoutzuur in de waterleiding. Volgens mij kun je bij de watermeter een magneet om de leiding plaatsen. Deze laadt de kalk zodat het zich niet meer af kan zetten. Zoek dit eens uit zou ik zeggen.
  Forum Admin zondag 31 mei 2015 @ 14:08:41 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_153125626
Ik lees in dit topic dat die magneten lulkoek zijn. Dat klinkt ook plausibel want wat moet een magneet met kalk. :')
Misschien is de link in de laatste reactie wel een een oplossing?
  zondag 31 mei 2015 @ 14:37:12 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_153126437
Zoutzuur lost kalk op, daarentegen gewone schoonmaakazijn ook. Dit laatste is een stuk goedkoper, minder agressief voor je leidingen en niet zo giftig.
Zou je niet zelf de boel door kunnen spoelen in plaats van een bedrijf daarvoor in te huren?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  zondag 31 mei 2015 @ 15:01:08 #5
445002 k.3nny
Build, break and fix it.
pi_153127087
Heb je de bron wel eens laten reinigen? (Combi HR ketel? )
pi_153129242
Laat ik eerst het principe beschrijven. Overal waar water in ons land en andere landen uit de kraan stroomt bevat kalk. In het ene gebied meer en elders minder. Kalk is eigenlijk een verzamelnaam van een aantal mineralen die in het water voorkomen. Maar het overgrote deel is CACo3 en de tweede plaats is voor aluminium oxide, verder nog wat sporen van andere mineralen. Zolang het water op dezelfde temperatuur blijft is het geen probleem, maar zodra het wordt verwarmd wil het graag neerslaan op onze kostbare thermo kranen, CV ketels, boilers, koffie zetters, waterkokers en noem maar op. Hoe komt dit in de eerste plaats? De kalk deeltjes trekken elkaar en andere materialen aan. Dit gebeurt door de zogenaamde zwakke van Waals krachten. Door samen een kristal structuur te vormen, groeit het kalk aan. Hoe warmer des te beter dit gaat. Ook de ph waarde speelt een rol.

De antikalk magneten en aanverwante artikelen halen het kalk niet uit het water, en wordt ook niet zachter. Wat wel gebeurd is dat de kalk, en andere mineralen een lading mee krijgen. Alle deeltjes worden negatief geladen, en gaan daardoor elkaar afstoten. Doordat de leiding ook negatief is, stoot dit de kalkdeeltje ook af. Dit moet je een beetje voorstellen als dat je twee magneten met dezelfde polen tegen elkaar probeert te krijgen. Deze stoten elkaar af. Zo gaat dit ook met de kalk deeltjes, de zwakke van Waals krachten worden opgeheven door de positieve lading. Deze is gewoon sterker. Door dit effect blijven de deeltjes "zweven"in het water, en zullen zich niet afzetten. Na het passeren van een antikalk apparaat blijft de lading ongeveer 70 uur actief. Zodat binnen deze tijd het water de woning meestal alweer verlaten heeft door de verschillende afvoeren.

Het is zelfs zo dat het afgezette kalk dat al in de leidingen aanwezig is wordt afgebroken. Dit kan een paar maanden duren tot alles weer schoon is.

Copy van Google

[ Bericht 0% gewijzigd door hoas op 31-05-2015 18:05:07 ]
pi_153129650
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2015 14:08 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik lees in dit topic dat die magneten lulkoek zijn. Dat klinkt ook plausibel want wat moet een magneet met kalk. :')
Misschien is de link in de laatste reactie wel een een oplossing?
De magneet moet er niks mee, hij zit tenslotte geeneens in de leiding, maar erbuiten. Het water blijft net zo hard, maar de kalk kan zich niet afzetten. Laat dat nu eens het probleem van ts zijn. Te lezen in de copypaste google van hoas.
pi_153129763
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 15:01 schreef k.3nny het volgende:
Het water is de bron. Een ketel produceert zelf geen kalk.
  zondag 31 mei 2015 @ 16:37:37 #9
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_153130074
Woon je in een gebied waar het water erg hard is?
Je zou een waterontharder kunnen plaatsen, maar lijkt me een onderhouds- intensieve en kostbare oplossing.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  zondag 31 mei 2015 @ 18:13:20 #10
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_153133365
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 16:11 schreef hoas het volgende:
Laat ik eerst het principe beschrijven. Overal waar water in ons land en andere landen uit de kraan stroomt bevat kalk. In het ene gebied meer en elders minder. Kalk is eigenlijk een verzamelnaam van een aantal mineralen die in het water voorkomen. Maar het overgrote deel is CACo3 en de tweede plaats is voor aluminium oxide, verder nog wat sporen van andere mineralen. Zolang het water op dezelfde temperatuur blijft is het geen probleem, maar zodra het wordt verwarmd wil het graag neerslaan op onze kostbare thermo kranen, CV ketels, boilers, koffie zetters, waterkokers en noem maar op. Hoe komt dit in de eerste plaats? De kalk deeltjes trekken elkaar en andere materialen aan. Dit gebeurt door de zogenaamde zwakke van Waals krachten. Door samen een kristal structuur te vormen, groeit het kalk aan. Hoe warmer des te beter dit gaat. Ook de ph waarde speelt een rol.

De antikalk magneten en aanverwante artikelen halen het kalk niet uit het water, en wordt ook niet zachter. Wat wel gebeurd is dat de kalk, en andere mineralen een lading mee krijgen. Alle deeltjes worden negatief geladen, en gaan daardoor elkaar afstoten. Doordat de leiding ook negatief is, stoot dit de kalkdeeltje ook af. Dit moet je een beetje voorstellen als dat je twee magneten met dezelfde polen tegen elkaar probeert te krijgen. Deze stoten elkaar af. Zo gaat dit ook met de kalk deeltjes, de zwakke van Waals krachten worden opgeheven door de positieve lading. Deze is gewoon sterker. Door dit effect blijven de deeltjes "zweven"in het water, en zullen zich niet afzetten. Na het passeren van een antikalk apparaat blijft de lading ongeveer 70 uur actief. Zodat binnen deze tijd het water de woning meestal alweer verlaten heeft door de verschillende afvoeren.

Het is zelfs zo dat het afgezette kalk dat al in de leidingen aanwezig is wordt afgebroken. Dit kan een paar maanden duren tot alles weer schoon is.

Copy van Google
Wat een onzin verhaal, het proces wat jij beschrijft werkt alleen als het water stroomt, zodra het stil staat,werkt dit proces niet meer. Daarnaast is het nooit onomstotelijk bewezen dat het werkt. Als je echt van je kalk af wil, zal je dit actief aan moeten pakken. De enige juiste optie is een waterontharder.

[ Bericht 2% gewijzigd door cvboer2 op 31-05-2015 18:23:23 ]
Share your talent, move the world.
pi_153134447
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:13 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Wat een onzin verhaal, het proces wat jij beschrijft werkt alleen als het water stroomt, zodra het stil staat,werkt dit proces niet meer. Daarnaast is het nooit onomstotelijk bewezen dat het werkt. Als je echt van je kalk af wil, zal je dit actief aan moeten pakken. De enige juiste optie is een waterontharder.
Als het water niet stroomt, komt het idd niet langs de magneet :+
  zondag 31 mei 2015 @ 19:05:42 #12
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_153134979
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 18:47 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Als het water niet stroomt, komt het idd niet langs de magneet :+
Klopt. Desalniettemin is het onzin. Als dat echt zo goed is als men ons wil laten geloven, hadden ze allang een magneet in vaatwassers, wachmachines en koffieapparaten gebouwd. Vreemd genoeg moet ik nog steeds onthardingszout in de vaatwasser mikken... De quote van Hoas is komt uit 2003, inmiddels weten we wel beter.
Share your talent, move the world.
pi_153135692
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2015 19:05 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Klopt. Desalniettemin is het onzin. Als dat echt zo goed is als men ons wil laten geloven, hadden ze allang een magneet in vaatwassers, wachmachines en koffieapparaten gebouwd. Vreemd genoeg moet ik nog steeds onthardingszout in de vaatwasser mikken... De quote van Hoas is komt uit 2003, inmiddels weten we wel beter.
Oke,ik trek mijn copy hierbij in.
pi_153136110
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 15:01 schreef k.3nny het volgende:
Onzin, de ketel is niet de bron van het probleem, hooguit openbaart de ketel het probleem.
  zondag 31 mei 2015 @ 19:44:51 #15
445002 k.3nny
Build, break and fix it.
pi_153136306
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2015 19:39 schreef klipper het volgende:

[..]

Onzin, de ketel is niet de bron van het probleem, hooguit openbaart de ketel het probleem.
nouwja, ik zie wel eens zwaar verontreinigde warmte wisselaars in ketels.... veel mensen vinden onderhoud aan de ketel te duur of vergeten het compleet.

aangezien er ook geen plaatjes worden gepost wat hij daadwerkelijk vind in de leiding, kan iedereen wel zeggen dat het "maar" kalk is.
pi_153136324
Er zijn een paar gebieden in Nederland die een hardnekkig "kalk" probleem hebben, sommigen zelfs in koud water.
Een waterontharder is dan het enige wat soelaas biedt.
Wel die ts er rekening mee te houden dat door het vele kalk ook de koperen leidingen achteruit gaan, hierdoor zou het zomaar kunnen zijn dat diverse leidingen al vervangen moeten worden.
pi_153527536
Even een update:

Het probleem is opgelost. Met een zoutzuur oplossing zijn de leidingen naar de badkamer doorgespoeld. Hierdoor is het gruis uit de waterleiding gehaald.Het probleem lag echter ook ergens anders. De warmtewisselaar van mijn CV ketel was kapot en is dus ook vervangen. Wel vreemd, want we hadden 3/4 jaar geleden nog onderhoud laten doen, maar volgens mij zijn ze 'vergeten' hier naar te kijken.

Nu hebben we weer genoeg druk op de warm water leiding.

Hier kan dus een slotje op.
..
pi_153534793
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 19:38 schreef mw2015 het volgende:
Wel vreemd, want we hadden 3/4 jaar geleden nog onderhoud laten doen, maar volgens mij zijn ze 'vergeten' hier naar te kijken.
Raar ja dat er in 3/4 jaar tijd slijtage plaats vindt.
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_153538181
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 19:38 schreef mw2015 het volgende:
Even een update:

Het probleem is opgelost. Met een zoutzuur oplossing zijn de leidingen naar de badkamer doorgespoeld. Hierdoor is het gruis uit de waterleiding gehaald.Het probleem lag echter ook ergens anders. De warmtewisselaar van mijn CV ketel was kapot en is dus ook vervangen. Wel vreemd, want we hadden 3/4 jaar geleden nog onderhoud laten doen, maar volgens mij zijn ze 'vergeten' hier naar te kijken.

Nu hebben we weer genoeg druk op de warm water leiding.

Hier kan dus een slotje op.
Waterzijdig onderhoud zit vrijwel nooit in het standaard onderhoudscontract.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')