quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:40 schreef Odaiba het volgende:
[..]
En nog geen rebellengroep die er in is geslaagd de havenstad te bezetten? Waar zit de dichtstbijzijnste rebellen stronghold, Homs?
De kuststreek is pro-Assad, daar zij nog geen rebellen geweest.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:40 schreef Odaiba het volgende:
[..]
En nog geen rebellengroep die er in is geslaagd de havenstad te bezetten? Waar zit de dichtstbijzijnste rebellen stronghold, Homs?
Is dat ook vooral Alawitisch/Christelijk, of in ieder geval niet Soenitisch?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:48 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
De kuststreek is pro-Assad, daar zij nog geen rebellen geweest.
Veel minder inderdaad, de alawieten komen daar vandaan. Verder idd nog wat christenen en gearabiseerde Koerden etc. Het is daar een mengelmoes wat beter af is onder een seculiere dictator dan onder een soennitisch regime.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:52 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Is dat ook vooral Alawitisch/Christelijk, of in ieder geval niet Soenitisch?
Dus zij houden het nog wel even een tijdje vol waarschijnlijk. Wat een patstelling...En toch nog terein winst zo nu en dan voor de rebellen en IS...Uiteindelijk zal Assad dus vallen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:57 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Veel minder inderdaad, de alawieten komen daar vandaan. Verder idd nog wat christenen en gearabiseerde Koerden etc. Het is daar een mengelmoes wat beter af is onder een seculiere dictator dan onder een soennitisch regime.
(mapje met etnische samenstelling)
Nee denk ik niet, het gaat allemaal tergend langzaam. Uiteindelijk zal de regering de overwegend soennitische gebieden verliezen aan de rebellen, maar de rebellen zijn niet in staat om ze uit plekken te krijgen waar andere bevolkingsgroepen wonen. Uiteindelijk moet er toch een politieke oplossing of een interventie komen zoals in Libanon.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:06 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Dus zij houden het nog wel even een tijdje vol waarschijnlijk. Wat een patstelling...En toch nog terein winst zo nu en dan voor de rebellen en IS...Uiteindelijk zal Assad dus vallen?
Interventie door VN zie ik niet gebeuren. Daar gaat de internationale gemeenschap zich toch niet aan branden?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:12 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Nee denk ik niet, het gaat allemaal tergend langzaam. Uiteindelijk zal de regering de overwegend soennitische gebieden verliezen aan de rebellen, maar de rebellen zijn niet in staat om ze uit plekken te krijgen waar andere bevolkingsgroepen wonen. Uiteindelijk moet er toch een politieke oplossing of een interventie komen zoals in Libanon.
Als ze dat niet doen krijg je balkanisering en valt Syri in stukjes uiteen + plus dat het 'kalifaat' vernietigd moet worden.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:19 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Interventie door VN zie ik niet gebeuren. Daar gaat de internationale gemeenschap zich toch niet aan branden?
Maar is Syri belangrijk genoeg om dat te voorkomen? Ik denk van niet. De Balkan is Europa en wat betreft grootte nog te behappen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:21 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Als ze dat niet doen krijg je balkanisering en valt Syri in stukjes uiteen + plus dat het 'kalifaat' vernietigd moet worden.
Het lijkt me wel wenselijk dat die ISIS terroristen opgeruimd worden en men op een gegeven moment wel stopt met vechten. Als er niet ingegrepen wordt zijn ze elkaar over 10 jaar nog aan het beschieten en groeit een hele generatie op met geweld. Daarnaast bestaat de kans dat omringende landen genfecteerd worden.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:23 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar is Syri belangrijk genoeg om dat te voorkomen? Ik denk van niet. De Balkan is Europa en wat betreft grootte nog te behappen.
Ben het wel me je eens hoor maar ik zie het niet gebeuren. Hetzelfde geldt voor Libi.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:27 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het lijkt me wel wenselijk dat die ISIS terroristen opgeruimd worden en men op een gegeven moment wel stopt met vechten. Als er niet ingegrepen wordt zijn ze elkaar over 10 jaar nog aan het beschieten en groeit een hele generatie op met geweld. Daarnaast bestaat de kans dat omringende landen genfecteerd worden.
Ik zie het ook somber in. Syri, Irak, Libi, Jemen, allemaal naar de tyfus.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:29 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ben het wel me je eens hoor maar ik zie het niet gebeuren. Hetzelfde geldt voor Libi.
Onkruid moet je bij de wortel aanpakken. Zolang dat niet gebeurt blijft t daar een shitzooi.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:27 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het lijkt me wel wenselijk dat die ISIS terroristen opgeruimd worden en men op een gegeven moment wel stopt met vechten. Als er niet ingegrepen wordt zijn ze elkaar over 10 jaar nog aan het beschieten en groeit een hele generatie op met geweld. Daarnaast bestaat de kans dat omringende landen genfecteerd worden.
true, exporteur nr 1 van het wahabismequote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:38 schreef marsan het volgende:
De wortel is naar mijn mening overigens saoedie arabi.
Veel te laat voor. Dat onkruid heeft al lang wortel geschoten. Zowel in het Westen als NL als het M-Oosten. Salafisme is mainstream stroming geworden die ook goed vertegenwoordigd is in NL, laat staan landen als Egypte, Syrie, en de hele regio. Dan heb je daar nog veel jongeren, werkloosheid, falende regimes en armoede. Van die hele armoedige zooi heb je dus x-aantal procent wat zich vol op salafisme stort met gevoel van "self righteousness" en een groot levensdoel met de belofte van het paradijsquote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:38 schreef marsan het volgende:
Onkruid moet je bij de wortel aanpakken. Zolang dat niet gebeurt blijft t daar een shitzooi.
De wortel is naar mijn mening overigens saoedie arabi.
Balkanisering is al vergaand ingezet, dat krijg je nooit meer terug. Feitelijk op de grond is dat er al. Je hebt gewoon aan Alawieten backbone gebied, rebellen soennitisch gebied, koerdisch gebied, en nu nog paar twistgebieden waar men strijdt en de grens ligt. Grote kans dat nog meer soennitisch gebied naar de rebellen gaat in de urban gebieden tot je een buffer van de nieuwe Syrische staat tegenkomt.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 21:21 schreef UpsideDown het volgende:
Als ze dat niet doen krijg je balkanisering en valt Syri in stukjes uiteen + plus dat het 'kalifaat' vernietigd moet worden.
True, maar geldstroom afkappen kan nog wel iets betekenen.quote:Op zondag 31 mei 2015 00:29 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Veel te laat voor. Dat onkruid heeft al lang wortel geschoten. Zowel in het Westen als NL als het M-Oosten. Salafisme is mainstream stroming geworden die ook goed vertegenwoordigd is in NL, laat staan landen als Egypte, Syrie, en de hele regio. Dan heb je daar nog veel jongeren, werkloosheid, falende regimes en armoede. Van die hele armoedige zooi heb je dus x-aantal procent wat zich vol op salafisme stort met gevoel van "self righteousness" en een groot levensdoel met de belofte van het paradijs
Nou jah het is interessant om bijv in NL inzichtelijk te krijgen welke Islamitische stichtingen en moskeeen geldstromen krijgen uit Saudie Arabie of van andere niet-Saudische salafistische fondsen. Maar eerlijk gezegd geloof ik dat dat minimaal is. De meeste salafi moskeeen zijn redelijk zelfstandig. Zelfde voor salafi instituten. Denk aan Soennah moskee bijv. Gewoon eigen achterban die flink lapt enzo. Dat is wat ik bedoelde met het is veel te laat. In vrijwel alle landen buiten Saudie Arabie is de stroming zo gesettled dat het een volledig eigen instituut heeft van gebedshuizen, imams die binnenkomen of worden aangesteld, lessen onderwijzen instituten, tv-kanalen etc. Het is niet allemaal centraal geleidt vanuit Saudie. Je hebt tig Egyptisch salafistische tv-kanalen en instituten, Marokkaanse, Libische, Tunesische etc. En zelfde geldt voor Europa.quote:Op zondag 31 mei 2015 00:39 schreef marsan het volgende:
True, maar geldstroom afkappen kan nog wel iets betekenen.
Er is allang wortel geschoten ben ik met je eens, maar onkruid moet je bij de wortel aanpakken. Als je alleen het blad knipt, blijft t welig tieren. Door de wortels aan te pakken heb je een betere kans op succes.
Ik ben het met je eens dat ze deels zelfvoorzienend zijn. Maar door de wortels te laten staan laat je t ook steeds verdergroeien.quote:Op zondag 31 mei 2015 00:42 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Nou jah het is interessant om bijv in NL inzichtelijk te krijgen welke Islamitische stichtingen en moskeeen geldstromen krijgen uit Saudie Arabie of van andere niet-Saudische salafistische fondsen. Maar eerlijk gezegd geloof ik dat dat minimaal is. De meeste salafi moskeeen zijn redelijk zelfstandig. Zelfde voor salafi instituten. Denk aan Soennah moskee bijv. Gewoon eigen achterban die flink lapt enzo. Dat is wat ik bedoelde met het is veel te laat. In vrijwel alle landen buiten Saudie Arabie is de stroming zo gesettled dat het een volledig eigen instituut heeft van gebedshuizen, imams die binnenkomen of worden aangesteld, lessen onderwijzen instituten, tv-kanalen etc. Het is niet allemaal centraal geleidt vanuit Saudie. Je hebt tig Egyptisch salafistische tv-kanalen en instituten, Marokkaanse, Libische, Tunesische etc. En zelfde geldt voor Europa.
Ik snap je punt en ben er zeker voor. Maar je moet ook realistisch zijn; salafisme is een gevestigde en mainstream stroming van de Islam geworden wereldwijd. Het heeft zijn eigen denkers voortgebracht en brengt het nog voort en ook weer verschillende subgroepen. Net zoals het protestantisme zo is ontstaan en subgroepen en denkers etc. Daarom moet je ook realistisch zijn; het gaat niet weg en zal vrij zichtbaar aanwezig blijven in zowel het Westen als de Arabische wereld. De gevolgen daarvan zijn dat er extreme uitwassen zijn.quote:Op zondag 31 mei 2015 00:47 schreef marsan het volgende:
Ik ben het met je eens dat ze deels zelfvoorzienend zijn. Maar door de wortels te laten staan laat je t ook steeds verdergroeien.
De export van het salafisme gaat zo door en door.
En je maakt het ze in ieder geval niet makkelijker als je het eens aanpakt. En dan doel ik niet op de uitwassen hier, maar de bron aldaar.
Aanpakken hier is symptoombestrijding. Dat werkt in ieder geval nooit.
twitter:MarkMonmonier twitterde op zondag 31-05-2015 om 10:33:57#Kobane Canton Conflict Map|05-31Full Resolution: http://t.co/JdUyAiq8SJ #KOBANEBATTLEMAP #AYNALARAB http://t.co/oIAEmZES26 reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |