Afgelopen week had ik het met vriendinnen over de middelbare schoolkeuze van mijn kinderen. Ik heb zelf drie kinderen waarvan de oudste volgend jaar naar de middelbare school gaat. De discussie ging over op de keuze voor witte of zwarte scholen voor onze kinderen.
Ik wil zelf persoonlijk dat mijn kinderen niet op scholen terecht komen waar de leerlingen over het algemeen van buitenlandse afkomst zijn.
Hiervoor heb ik een aantal redenen, maar voornamelijk spreekt mijn gevoel. Ik heb het idee dat mijn kinderen niet tot hun recht komen op deze scholen, ook ben ik bang dat mijn kinderen in aanraking komen met de verkeerde jeugd. Waardoor zij misschien verkeerde vrienden krijgen. Enkele vriendinnen vonden het idee dat ik mijn kinderen niet op een zwarte school wil hebben, niet meer van deze tijd. Het maakt hen niet uit op welke school hun kinderen zitten, of met wie hun kinderen om gaan.
Bijvoorbeeld het hervormd lyceum in Amsterdam, waar bijna 100 % van de leerlingen van buitenlandse komaf is, heeft een kleine VWO klas. Ik wil voor mijn kinderen een omgeving waarin zij gestimuleerd worden en met andere leerlingen van hun niveau omgaan. Ik heb het idee dat zwarte scholen hierbij te kort schieten.
Daarnaast scoren blanke scholen over het algemeen veel beter dan scholen met meer allochtone leerlingen, nog een reden om mijn kind op een blanke school te plaatsen.
Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met scholen en of er gekeken wordt naar de verhouding tussen allochtone en autochtone leerlingen? Vinden jullie het logisch om voor een blanke school te kiezen of is dit onterecht?