Dat werkt totaal niet. Als iemand echt trollt en hij wordt troll genoemd, dan gaat hij weer verder naar het volgende topic. Hij was immers nooit inhoudelijk betrokken bij het topic.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:51 schreef Terecht het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, en dat maakt het dus lastig om iemand als trol te identificeren. Reden te meer om voorzichtig te zijn om iemand te bestempelen als trol, of beter een paar oprechte posters aanmerken als trol om de trollen af te schrikken? (Schrikt het een trol wel af eigenlijk, als je hem als zodanig identificeert? Heb je hem dan ontwapend?)
Nee, natuurlijk maakt je dat geen trol.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:53 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Maar als ik zeg dat ik de maanlanding geloof, omdat ik dat vroeger geleerd heb, maar verder geen argumenten heb, ben ik in jouw ogen dan een troll? In mijn ogen niet, zo lang dat mijn mening is. Ik ben pas aan het trollen als ik ga verkondigen dat de maanlanding echt is, puur om mensen over de zeik te halen.
Mwa, in mijn ogen hoeft iemand uit het laatste voorbeeld dat je gaf geen troll te zijn. Als hij overtuigd is van zijn gelijk is het in mijn ogen geen troll, maar een simpele ziel. Een troll heeft de intentie om te zieken.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:59 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk maakt je dat geen trol.
Wel als je de discussie ingaat met alleen maar statements uit "het officiële verhaal", geen eigen verhaal hebt, maar puur propaganda pleegt van dat voorgeschreven verhaal.
Je bent ook geen trol als je tegen een atheïst zegt dat je in God gelooft. Wel als je zijn argumenten tegen religie consequent beantwoordt met bijbelcitaten.
Negeren, niet modereren?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:58 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Dat werkt totaal niet. Als iemand echt trollt en hij wordt troll genoemd, dan gaat hij weer verder naar het volgende topic. Hij was immers nooit inhoudelijk betrokken bij het topic.
Noem je iemand een troll terwijl diegene oprecht was, dan laat je je van je zwakste kant zien. Alsof iemand met een aparte mening niet serieus kan zijn.
Negeren is dus het enige. Troll roepen werkt niet, en een enorme discussie voeren ook niet, want ze (trolls) nemen je toch niet serieus.
In BNW worden de alternatieve perspectieven besproken maar het is geen ja en amen groepje tussen gelijkgezinden, dat kan ook niet door het open karakter van BNW. Er zijn nog genoeg plekken op het internet waar je met gelijkgezinden streng gereguleerd kan discussiëren over van alles en nog wat.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 22:50 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Waarom zou mijn beeld verkeerd zijn en het jouwe (of een ander) goed?
BNW is het forum waar mensen kritisch naar de MSM kijken en die vervolgens lekker uitgelachen worden en voor "gekkies" uitgemaakt? Ik hoop toch niet dat je het zo ziet?
En dan heb je het dus verkeerd net als mensen het bij jou verkeerd hebben met je space fakery mening. Als iemand iets even zeker denkt te weten als jij dat doet maar er een andere mening op nahoudt is het geen getroll. Hier in BNW blijft het een strijd tussen trollen roepers maar er zijn maar weinig daadwerkelijke trollen, soms loopt een discussie zo hoog op dat het trollerige elementen krijgt, en dat mensen elkaar het licht niet in de ogen gunnen maar een Bassie_b, een tuinhek en een el_matador zijn geen trollen.quote:[..]
Niet per sé. Een aanhanger van de officiële verhalen die alleen en puur de officiële lezing propageert, zie ik wel als trol. Zie voor voorbeelden Bassie_b in het Monsanto-topic (een slechte troll) en Tuinhek bij 9/11 of Apollo (een goede troll).
True, op langere termijn vallen zelfs de beste trollen door de mand denk ik want als je iets propageert wat je niet gelooft dan gaat het op een gegeven moment fout.quote:Controleren welke meningen eerlijk zijn en welke niet, is nagenoeg onmogelijk.
Smiley-gebruik is dus iets waar je op moet letten? En wat als je met een subtiele trol te maken hebt, die zijn intentie niet dmv smileys hoeft te uiten maar dat weet te verbergen in de tekst zelf?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:00 schreef Izzy73 het volgende:
Een trol is iemand die in de discussie berichten post die bedoeld zijn om de discussie te verstoren en andere users te beledigen of te irriteren. Vaak inhoudsloos en alleen bedoeld om reacties uit te lokken.
Trollen liegen, overdrijven en beledigen om een reactie uit te lokken en genieten er van om anderen een rot gevoel te geven. Trieste sadistische eenzame mensen zijn het.
(populaire emoticons van trollen:-
-
-
-
-
)
Het inhoudelijk niet met elkaar eens zijn is niets mis mee. Een subtiele trol toont vanzelf zijn ware aard wanneer hij/zij persoonlijk gaat worden. Zodra het menselijke respect voor de ander verdwijnt weet je dat die persoon er niet is om te discussiëren maar ervan geniet om de ander af te zeiken.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:05 schreef Terecht het volgende:
[..]
Smiley-gebruik is dus iets waar je op moet letten? En wat als je met een subtiele trol te maken hebt, die zijn intentie niet dmv smileys hoeft te uiten maar dat weet te verbergen in de tekst zelf?
Hoe wil je daarop modereren? Een mod kan ook niet altijd zien of iemand oprecht is of niet. Als ik een topic open over dat fietsen eigenlijk mensen zijn die als straf van god als fiets moeten leven, ben ik dan een troll? Als ik dat echt denk ben ik geen troll. Als ik dat zeg puur om reacties uit te lokken, dan wel.quote:
Modereren natuurlijk, er is in BNW al strijd genoeg tussen elkaar daar hoeft een troll niet nog even doorheen te komen. Maar je hebt een goed punt dat het benoemen van iemand tot troll die persoon automatisch verminderd in de ogen van de roeper waardoor een discussie tussen tegengestelden een strijd van beledigingen wordt. Is dat getroll? Dat een trollroeper dus in een troll veranderd om de in zijn ogen zijnde troll weg te jagen of zo?quote:
Dat laatste lijkt me een belangrijke voorwaarde. Je kan dat idd afleiden uit smiley & PI-gebruik, en uit het taalgebruik. Al blijft dat oordeel subjectief. Probleem is dat in BNW in twee kampen is verdeeld, en het eigenlijk vrijwel nooit voorkomt dat iemand een user uit zijn eigen kamp als trol bestempeld. Er is kortom sprake van een sterke mate van tribalisme. De vraag is dan: hoe kun je uit dat tribalisme geraken, en wil je daar wel uit geraken omdat je anders alleen maar suffe discussies overhoudt, en moet men vooral proberen op te treden tegen trollen in het eigen kamp?quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:15 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Het inhoudelijk niet met elkaar eens zijn is niets mis mee. Een subtiele trol toont vanzelf zijn ware aard wanneer hij/zij persoonlijk gaat worden. Zodra het menselijke respect voor de ander verdwijnt weet je dat die persoon er niet is om te discussiëren maar ervan geniet om de ander af te zeiken.
Dat idee krijg ik af en toe wel. Daarmee verzadig je imo het begrip trol tot iets dat nauwelijks waarde meer heeft.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:24 schreef jogy het volgende:
[..]
Modereren natuurlijk, er is in BNW al strijd genoeg tussen elkaar daar hoeft een troll niet nog even doorheen te komen. Maar je hebt een goed punt dat het benoemen van iemand tot troll die persoon automatisch verminderd in de ogen van de roeper waardoor een discussie tussen tegengestelden een strijd van beledigingen wordt. Is dat getroll? Dat een trollroeper dus in een troll veranderd om de in zijn ogen zijnde troll weg te jagen of zo?
Daar kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn. Dan praat je eigenlijk gewoon voor je zelf goed waarom je een eikel tegen iemand kan zijn, want het is toch maar een troll.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:33 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat idee krijg ik af en toe wel. Daarmee verzadig je imo het begrip trol tot iets dat nauwelijks waarde meer heeft.
Je kunt je afvragen of de mening van de gek waardevol genoeg is. Wat je vaak ziet is dat als een forum niet gereguleerd wordt, dat de discussie zich vooral op de extremen richt, terwijl als je een strak gereguleerd forum hebt, de discussie veel meer over nuanceverschillen gaat. De vraag is dan wat je intentie is met een forum. Soms kan een forum doodbloeden door trollen vrij te laten (zie TRU), soms kan een strak gereguleerd forum doodslaan doordat er geen enkele afwijkende meningen meer zijn en het een enorm incrowd gebeuren wordt waar men elkaar gaat aanvallen wie er zogenaamd strakker in de leer is.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:23 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Hoe wil je daarop modereren? Een mod kan ook niet altijd zien of iemand oprecht is of niet. Als ik een topic open over dat fietsen eigenlijk mensen zijn die als straf van god als fiets moeten leven, ben ik dan een troll? Als ik dat echt denk ben ik geen troll. Als ik dat zeg puur om reacties uit te lokken, dan wel.
We zijn met miljarden mensen op deze wereld, dus er is vast wel een 'gek' die echt die mening heeft. Via het internet is dit nauwelijks te controleren.
Ben ik het niet mee eens, reden is simpel voor de een kan bijvoorbeeld 9/11 een complot zijn maar vaccins niet of andersom, dat betekend niet dat hij of zij in 1 van de 2 kampen past.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:32 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me een belangrijke voorwaarde. Je kan dat idd afleiden uit smiley & PI-gebruik, en uit het taalgebruik. Al blijft dat oordeel subjectief. Probleem is dat in BNW in twee kampen is verdeeld, en het eigenlijk vrijwel nooit voorkomt dat iemand een user uit zijn eigen kamp als trol bestempeld. Er is kortom sprake van een sterke mate van tribalisme. De vraag is dan: hoe kun je uit dat tribalisme geraken, en wil je daar wel uit geraken omdat je anders alleen maar suffe discussies overhoudt, en moet men vooral proberen op te treden tegen trollen in het eigen kamp?
Veel van deze punten overeenkomen met het gedrag van de user!quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:34 schreef Stompzinnig het volgende:
Een troll is iemand die provoceert, puur om een reactie uit te lokken. Het onderwerp is niet belangrijk, de intentie is enkel om mensen te irriteren en boos te maken.
Dat is wat een troll is.
Probeer je je mening door te drukken en jaag je daarmee mensen op de kast, dan ben je geen troll. Een troll heeft geen mening.
Op internet worden mensen constant uitgemaakt voor troll door oudjes die de ballen verstand hebben van internet. Vooral in bnw gebeurt dat vaak. Iemand die met een bepaald doel (anders dan rellen) irritant doet is per definitie geen troll.
Ik heb hier nog geen "echte BNW-ers" gezien die trollen, sommige hebben aparte ideeën dat zeker.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:32 schreef Terecht het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me een belangrijke voorwaarde. Je kan dat idd afleiden uit smiley & PI-gebruik, en uit het taalgebruik. Al blijft dat oordeel subjectief. Probleem is dat in BNW in twee kampen is verdeeld, en het eigenlijk vrijwel nooit voorkomt dat iemand een user uit zijn eigen kamp als trol bestempeld. Er is kortom sprake van een sterke mate van tribalisme. De vraag is dan: hoe kun je uit dat tribalisme geraken, en wil je daar wel uit geraken omdat je anders alleen maar suffe discussies overhoudt, en moet men vooral proberen op te treden tegen trollen in het eigen kamp?
Geen andere regels hoor maar BNW is een mod-intensief forum ondanks dat het qua aantallen relatief rustig is, dus als er even geen toezicht is en de vlam slaat in de pan dan is dat meteen funest, dan kan er achteraf wel geveegd worden en vaak wordt dat wel gedaan maar als er dan gezocht moet worden naar de oorzaak dan vloeit dat meestal uit een daadwerkelijke onenigheid en onwil om nader tot elkaar te komen. Men komt een topic in met een vooringenomen standpunt en vaak ook met gestrekt been en geen enkel intentie om in ieder geval naar elkaar te luisteren voor er een reactie komt. En op dat punt kan ik echt geen hoofdschuldigen vinden, anders was het makkelijk geweest.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:53 schreef Izzy73 het volgende:
Op BNW gelden kennelijk andere regels waardoor het hier vaker ontspoort.
- de intentie is zoals velen hier willen de waarheid boven tafel halen!quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:56 schreef Ali_boo het volgende:
Het hangt er een beetje van aan wie je het vraagt
Onze voormalige mod zal iemand met een afwijkende mening snel een trol noemen . Wat nooit kan kloppen want we zijn hier voor de afwijkende mening/perspectief. Precies datgene waar BNW voor staat. Als je officiële standpunt wilt ga je maar naar NWS ofzo
Maar dit gaat niet wat andere vinden . Zal daarom ook benoemen wat ik onder trollen versta:
- Zoals eerder terecht door andere users benoemd : de intentie waarmee je post
- Mierenneuken om irrelevante details en daardoor de ''big picture'' missen
- Zolderkamer wetenschapper/natuurkundige spelen
- Het vragen naar bronnen en argumenten
- ''Vragen'' stellen puur om het later tegen je te gebruiken
- Jezelf als ''kritisch'' bestempelen
- Een ''rationele'' verklaring hebben voor elke complot dat hier voorbij komt
- Niet het vuile werk willen doen maar wachten tot een ander je overtuigd
- Automatisch het andere standpunt innemen en die tot de dood blijven verdedigen
- Niet te vergeten de gebruikelijke trollen smileys
Je omschrijft hier bijna hoe een goed onderbouwde post er uit moet zien.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:56 schreef Ali_boo het volgende:
Het hangt er een beetje van aan wie je het vraagt
Onze voormalige mod zal iemand met een afwijkende mening snel een trol noemen . Wat nooit kan kloppen want we zijn hier voor de afwijkende mening/perspectief. Precies datgene waar BNW voor staat. Als je officiële standpunt wilt ga je maar naar NWS ofzo
Maar dit gaat niet wat andere vinden . Zal daarom ook benoemen wat ik onder trollen versta:
- Zoals eerder terecht door andere users benoemd : de intentie waarmee je post
- Mierenneuken om irrelevante details en daardoor de ''big picture'' missen
- Zolderkamer wetenschapper/natuurkundige spelen
- Het vragen naar bronnen en argumenten
- ''Vragen'' stellen puur om het later tegen je te gebruiken
- Jezelf als ''kritisch'' bestempelen
- Een ''rationele'' verklaring hebben voor elke complot dat hier voorbij komt
- Niet het vuile werk willen doen maar wachten tot een ander je overtuigd
- Automatisch het andere standpunt innemen en die tot de dood blijven verdedigen
- Niet te vergeten de gebruikelijke trollen smileys
Dat ja.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:14 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Je omschrijft hier bijna hoe een goed onderbouwde post er uit moet zien.![]()
Maar jij ziet iemand met een andere mening dus al snel als troll. Dat is het niet. Een troll is iemand die mensen op stang wil jagen, zonder zijn eigen mening daarin mee te laten spelen. Een troll kan natuurlijk best zijn oprechte mening verkondigen, maar dat is nooit het doel van de post.
Zelfs TRU heeft een netiquette: TRU / Attentie: Netiquette van TRUquote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:05 schreef jogy het volgende:
[..]
Geen andere regels hoor maar BNW is een mod-intensief forum ondanks dat het qua aantallen relatief rustig is, dus als er even geen toezicht is en de vlam slaat in de pan dan is dat meteen funest, dan kan er achteraf wel geveegd worden en vaak wordt dat wel gedaan maar als er dan gezocht moet worden naar de oorzaak dan vloeit dat meestal uit een daadwerkelijke onenigheid en onwil om nader tot elkaar te komen. Men komt een topic in met een vooringenomen standpunt en vaak ook met gestrekt been en geen enkel intentie om in ieder geval naar elkaar te luisteren voor er een reactie komt. En op dat punt kan ik echt geen hoofdschuldigen vinden, anders was het makkelijk geweest.
Dat is ook een goed punt ja, en iets wat je zeker in een forum als BNW ziet. Onderwerpen die zo ver afwijken van de norm dat je oprecht kan twijfelen of deze persoon dit echt zelf gelooft, of dat het geplaatst wordt om te stangen/reacties uit te lokken.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:23 schreef Stompzinnig het volgende:
[..]
Hoe wil je daarop modereren? Een mod kan ook niet altijd zien of iemand oprecht is of niet. Als ik een topic open over dat fietsen eigenlijk mensen zijn die als straf van god als fiets moeten leven, ben ik dan een troll? Als ik dat echt denk ben ik geen troll. Als ik dat zeg puur om reacties uit te lokken, dan wel.
We zijn met miljarden mensen op deze wereld, dus er is vast wel een 'gek' die echt die mening heeft. Via het internet is dit nauwelijks te controleren.
Mwah, ik vind "alle artsen zijn massamoordenaars" toch wel redelijk trollen.... Ookal is het zijn echte mening.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 23:53 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Ik heb hier nog geen "echte BNW-ers" gezien die trollen,
en dan nog voet bij stuk houden!quote:Op zaterdag 30 mei 2015 00:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat is ook een goed punt ja, en iets wat je zeker in een forum als BNW ziet. Onderwerpen die zo ver afwijken van de norm dat je oprecht kan twijfelen of deze persoon dit echt zelf gelooft, of dat het geplaatst wordt om te stangen/reacties uit te lokken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |