Welkom! Welkom in 'Het grote afval topic', waar iedereen welkom is. Of je nou begint met een BMI van 40+ of alleen de vakantie kilo's kwijt wilt, of je nou afvalt terwijl je hard sport of terwijl je op de bank zit te chillen. Hier kun je het allemaal bespreken.
Vele wegen leiden naar Rome. Kies de manier die het best bij jou past maar hou wel je gezondheid in acht. Crashdiëten zijn niet gezond. Het gaat om een verandering van je eetpatroon en levensstijl. Één die blijvend is. Diëten werkt niet. Zodra je op gewicht bent ga je weer eten als voor je dieet en kom je weer aan -> Jojo effect. Dat is iets wat je kosten wat kost wilt vermijden!
Verschillende soorten diëten Online wordt je dood gegooid met site’s / mensen die claimen hét dieet te hebben gevonden waardoor je afvalt. Atkins, Sonja Bakker, Paelo, Dr. Frank, Protislank,Low carb, Ziekenhuisdieet, Weight-watchers, Cambrdige, Modifast, Slimfast, ect ect. De één nog debieler dan de ander. Vrijwel al deze diëten kun je scharen onder “crash dieet” Je hoeft niet koolhydraat arm te eten om af te vallen. Je hoeft niet te leven op puur en enkel shakes om af te vallen. Het enige dat je moet doen is meer verbranden dan dat je binnen krijgt! Zo simpel is het. Daar is helemaal geen dieet voor nodig.
Geen enkele voedingsstof kun je bestempelen als gezond of ongezond! Je lichaam ziet overigens ook geen voeding zoals wij dat zien. Het lichaam ziet voedingsstoffen. Macro- en micronutriënten. Eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Al deze stoffen heeft je lichaam nodig. Dus een mars is niet per definitie ongezond. Als je er elke dag 40 neemt, dan is dat ongezond. Maar de mars per definitie niet.
Doe jezelf een plezier, kom je mensen tegen die zeggen dat product of voedingsstof X ongezond voor je is óf lees je dat ergens online.. loop dan weg van die mensen / navigeer naar een andere site. You don’t need that kind of negativity in your life! Period.
Kilocalorieën bijhouden De handigste manier om af te vallen is om te weten wat je naar binnen werkt aan kilocalorieën. Dit doe je door ze te tellen. My Fitness Pal is daar ontzettend handig voor.
Maar, hoe weet ik dan hoeveel kilocalorieën ik moet eten Door je Basaal metabolisme in rust en met eventuele activiteit te berekenen. Dat kun je hier doen. Daar ga je ongeveer 400 a 500 kcal onder zitten per dag. Dan val je op een verantwoorde rustige manier af.
Let wel op: Dit is een richtlijn! Geen enkele formule kan precies jouw kcal behoefte berekenen. Als je bovenstaand hebt gedaan en je valt niet af, dan eet je te veel en moet je lager gaan zitten. Wees wel kritisch en hou alle ingenomen calorieën bij. Want calorieën die je niet invoert maar wel op eet zijn ook gewoon calorieën!
Fabels
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eiwitten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Macronutriënten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Meedoen? Begin gewoon met posten. Je krijgt vanzelf vragen over wat je wilt, enz. De meeste mensen posten regelmatig lijstje in het volgende format: • O - Ontbijt • T - Tussendoortje • L - Lunch • D - Diner • S - Sport Meestal krijg je vanzelf opmerkingen/complimenten op je lijstje. Heb je specifieke dingen je wilt weten, zet die er dan even bij als vraag .
Heb je je doel bereikt? Zelfs als je al klaar bent met afvallen maar andere tips wilt geven, ondersteunen of gewoon je eigen ervaringen en prestaties wilt delen ben je hier van harte welkom!
Wat eet je nu dan gemiddeld? Hou je calorieën bij? Post eens een lijstje Ik eet graag kwark of rijstwafels pindakaas
Ik heb het tot nu toe niet echt calorieën geteld. Ik weet vrij goed wat goede opties zijn, is me met de paplepel ingegoten, mijn moeder is gewichtsconsulente. Ik ben alleen een tijdje te stom geweest om er naar te luisteren Maar wil het wel beter bij gaan houden, en ik mocht mijn fysiotherapeut altijd om advies vragen. Hij heeft zich heel erg verdiept in fitness in voeding. Ik denk dat dat ook wel nodig gaat zijn omdat ik niet spiermassa wil gaan verliezen ipv vet.
Een lijstje van afgelopen week:
10:30: Twee beschuitjes met jam, glas optimel. 13:00: Omelet van twee eieren met paprika, courgette, prei, ui, taugé (zo'n 80 gram groenten onbereid). 15:00: Kom tomatensoep 16.00: blokje chocolade 19.30: Zalm, met brocolli, noodles, sesamolie en sojasaus.
Rijstewafel met pindakaas is wel een heel lekker idee. Die at ik vroeger bij mijn oma altijd
Omdat ik m'n gezicht ook wel eens in hoe zie je er vandaag uit enzo deel, vind ik het ook wel even tof om m'n voor en nu foto te laten zien. Ben er zelf best wel blij mee
SPOILER
Op vrijdag 29 mei 2015 10:34 schreef Fripsel het volgende: Rijstewafel met pindakaas is wel een heel lekker idee. Die at ik vroeger bij mijn oma altijd
Omdat ik m'n gezicht ook wel eens in hoe zie je er vandaag uit enzo deel, vind ik het ook wel even tof om m'n voor en nu foto te laten zien. Ben er zelf best wel blij mee
SPOILER
Je ziet inderdaad wel een verschil! Je had al een leuk koppie, maar nu helemaal Hoeveel kg verschil zit er tussen?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
Op vrijdag 29 mei 2015 10:34 schreef Fripsel het volgende: Rijstewafel met pindakaas is wel een heel lekker idee. Die at ik vroeger bij mijn oma altijd
SPOILER
Ja damn. Je ziet het wel goed ja.
Rijstwafel met pindakaas zit wel relatief hoog in vetten trouwens, dus dan moet je even kijken wat je de rest van de dag eet. Zeker omdat je ook wilt gaan krachttrainen, en zo veel mogelijk spiermassa wilt behouden is het redelijk belangrijk om goed uit te zoeken wat je 'nodig' hebt qua macronutriënten. En natuurlijk ergens een goed full body schema vandaan toveren en gewoon 3x per week gaan sporten. Wellicht dat je fysiotherapeut je een schema kan geven, die kent je lichaam ook al dus in princiep moet hij je wel een prima advies kunnen geven.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
Ik heb het tot nu toe niet echt calorieën geteld. Ik weet vrij goed wat goede opties zijn, is me met de paplepel ingegoten, mijn moeder is gewichtsconsulente. Ik ben alleen een tijdje te stom geweest om er naar te luisteren Maar wil het wel beter bij gaan houden, en ik mocht mijn fysiotherapeut altijd om advies vragen. Hij heeft zich heel erg verdiept in fitness in voeding. Ik denk dat dat ook wel nodig gaat zijn omdat ik niet spiermassa wil gaan verliezen ipv vet.
Een lijstje van afgelopen week:
10:30: Twee beschuitjes met jam, glas optimel. 13:00: Omelet van twee eieren met paprika, courgette, prei, ui, taugé (zo'n 80 gram groenten onbereid). 15:00: Kom tomatensoep 16.00: blokje chocolade 19.30: Zalm, met brocolli, noodles, sesamolie en sojasaus.
Om inderdaad spierverlies tegen te gaan zou eiwitrijke snack ofzo wel prima passen. Verder denk ik dat je behoorlijk laag in calorieën zit, maar dit werkt kennelijk voor je.
Rijstwafel met pindakaas zit wel relatief hoog in vetten trouwens, dus dan moet je even kijken wat je de rest van de dag eet. Zeker omdat je ook wilt gaan krachttrainen, en zo veel mogelijk spiermassa wilt behouden is het redelijk belangrijk om goed uit te zoeken wat je 'nodig' hebt qua macronutriënten. En natuurlijk ergens een goed full body schema vandaan toveren en gewoon 3x per week gaan sporten. Wellicht dat je fysiotherapeut je een schema kan geven, die kent je lichaam ook al dus in princiep moet hij je wel een prima advies kunnen geven.
Let wel op dat vet ook heel belangrijk is! Veel mensen die proberen af te vallen eten daar veel te weinig van en je hersenen hebben dit zeker wel nodig!
Ik heb een chronische ziekte, fibromyalgie. Dus ik kan de gewone sportschema's niet volgen. Vandaar dat ik dus 2x per week bij hem train, en daarbuiten heb ik dan een circuittraining die we steeds verder uit willen gaan bouwen en die ik thuis kan doen.
Op vrijdag 29 mei 2015 10:31 schreef Maraca het volgende: Hmm.. misschien toch maar weer eens een klein potje halen En nee, Ryuu.. ik neem hem niet mee naar de meet
Let wel op dat vet ook heel belangrijk is! Veel mensen die proberen af te vallen eten daar veel te weinig van en je hersenen hebben dit zeker wel nodig!
Oh ja, zeker! Vet is gewoon van belang, zeker als je af wilt vallen. Alleen bevat 1g vet veel kcals, vandaar dat ik dat opmerkte.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
Ik heb een chronische ziekte, fibromyalgie. Dus ik kan de gewone sportschema's niet volgen. Vandaar dat ik dus 2x per week bij hem train, en daarbuiten heb ik dan een circuittraining die we steeds verder uit willen gaan bouwen en die ik thuis kan doen.
Ah ja, zoiets postte je net ook al. Sorry, niet meer aan gedacht. Dan blijft alleen dat gedeelte van de voeding over.
Ah ja, zoiets postte je net ook al. Sorry, niet meer aan gedacht. Dan blijft alleen dat gedeelte van de voeding over.
Ohja, over dat voeding. Ergens wil ik het wel bij gaan houden, maar het schrikt me ook wel een beetje af omdat ik er dan voor m'n gevoel wel heel erg over na moet gaan denken ofzo.
Ohja, over dat voeding. Ergens wil ik het wel bij gaan houden, maar het schrikt me ook wel een beetje af omdat ik er dan voor m'n gevoel wel heel erg over na moet gaan denken ofzo.
Ja die grens is lastig hoor, ik weet ook niet of ik het zou aanraden. Zeker omdat je nu goed lijkt te gaan. Ik ben er zelf een tijdje heel obsessief door geworden. Echt alles bijhouden en vooraf inplannen enz. verschrikkelijk irritant!
Valt enorm mee moet ik zeggen Het is meer inzicht van hoe doe je het. Je kunt ervoor kiezen om het standaard elke dag bij te houden, maar je kunt het ook even een weekje doen. Dan weet je wat je gewone eetpatroon is en of je daar eventueel veranderingen in moet doorvoeren. Als je dat eenmaal weet, weet je ook gelijk of je goed bezig bent. En dan kun je een tijdje later weer een week bijhouden om te kijken of het nog steeds goed gaat.
Op vrijdag 29 mei 2015 10:53 schreef Stormqueen het volgende: Ik vind het altijd zo knap dat mensen op twee beschuiten gewoon de héle ochtend kunnen gaan. Ik zou echt sterven.
Ja maar mijn hele ochtend stelt vaak niet zoveel voor Ik zit op het moment thuis door de fibromyalgie. Begin m'n dag wat later omdat ik merk dat dat mijn energieniveau ten goede komt. Dus vaak zit ik niet voor 10 uur aan m'n onbijt.
Mhm, het geeft ook wel een fijn gevoel aangezien je dan weet wat je binnenkrijgt en je eventueel ook problemen kunt opsporen indien afvallen niet meer lukt etc. Qua tijd, apps als fatsecret en myfitnesspall maken het wel makkelijker hoor. Bovendien weet je op een gegeven moment ook al snel welke combinaties je kunt maken, en wat dat macro's per product ongeveer zijn.
Op vrijdag 29 mei 2015 10:53 schreef Stormqueen het volgende: Ik vind het altijd zo knap dat mensen op twee beschuiten gewoon de héle ochtend kunnen gaan. Ik zou echt sterven.
Nou inderdaad en nog met jam ook, volgens mij 2x knipperen en ik heb honger
ik heb de quick fix voor je! je kan net zoals ik gewoon een schema maken wat je alle dagen volgt. Ik wissel alleen de groentes af en soms het vlees. heel som seet ik ook wel eens geen rijst 'savonds!!
ik heb de quick fix voor je! je kan net zoals ik gewoon een schema maken wat je alle dagen volgt. Ik wissel alleen de groentes af en soms het vlees. heel som seet ik ook wel eens geen rijst 'savonds!!
het is de lazy way van je eten bij houden
Hahah nee dat zou geen optie voor me zijn. Ik kan het juist zo goed volhouden omdat ik een redelijke variatie heb aan avondeten, wat ik ook echt lekker vind. Zorgen dat ik, wat ik eet ook lekker vind is het halve werk voor me. Dus als ik iedere dag hetzelfde zou eten..
Hahah nee dat zou geen optie voor me zijn. Ik kan het juist zo goed volhouden omdat ik een redelijke variatie heb aan avondeten, wat ik ook echt lekker vind. Zorgen dat ik, wat ik eet ook lekker vind is het halve werk voor me. Dus als ik iedere dag hetzelfde zou eten..
eten wat je lekker vind.....wat een luxe
als ik dat zou doen zou ik leven op pizza en doner kebab
Naja niet alleen lekker, het moet ook gezond zijn. Frietjes vind ik heerlijk, maar die mag ik toch echt maar met 1x per twee weken ofzo.
afwisseling is fijn inderdaad. Ik eet zelf overdag vaak wel hetzelfde maar dat is gewoon makkelijk met werk waardoor dat zo gegroeid is. Avondeten is altijd verschillend maar wel gezond.
Als jullie trouwens nog leuke (niet al te moeilijke) recepten hebben voor avondeten, ben ik daar erg benieuwd aan Heb weer eens wat nieuwe inspiratie nodig.
als ik dat zou doen zou ik leven op pizza en doner kebab
Er is ook een middenweg met gezond en lekker! Maar jij luistert niet naar mij! gewoon zelfde calorieën, 80% gezond en 20% lekkers. Kan je iedere dag wat chocolade of koek of chips inplannen zonder dat je doel in gevaar komt. En dat zijn makkelijke calorieën die zo op zijn zonder te proppen
Zo. 5 minuten warmlopen op 5,5. 2 minuten op 8 km p/u, 2 minuten op 5,5. 7 keer herhalen. Daarna nog een zwik buikspieroefeningen, 45 squats met 20 kg, biceps curls, 60 x met 5 kg per kant, PT aan de jas getrokken en nu thuis met een shake.
Zo douchen, door het huis wervelwinden, hond uitlaten ,rijlessen. Druk
Op vrijdag 29 mei 2015 10:59 schreef Stormqueen het volgende: elke dag hetzelfde eten zou voor mij ook wel de lol van eten afhalen. Het is wel makkelijk, dat wel
Ik moet ook wel toegeven dat ik sinds ik ben begonnen aan mijn 'traject', eten wel anders bekijk. Ik kan er soms nog wel van genieten, maar niemand pleurt voor z'n plezier 800gr kwark/groenten per dag naar binnen natuurlijk. Eten blijft wel lekker zeker lekkere stukken vlees, maar op een andere manier. Laatst nog een kapsalon op, en dat is toch wel anders.
Er is ook een middenweg met gezond en lekker! Maar jij luistert niet naar mij! gewoon zelfde calorieën, 80% gezond en 20% lekkers. Kan je iedere dag wat chocolade of koek of chips inplannen zonder dat je doel in gevaar komt. En dat zijn makkelijke calorieën die zo op zijn zonder te proppen
Dit is ook zeker waar, oude kas/rauwe ham in de avond vind ik ook echt genieten. En dat maakt het allemaal stukken beter te doen.
Ik moet ook wel toegeven dat ik sinds ik ben begonnen aan mijn 'traject', eten wel anders bekijk. Ik kan er soms nog wel van genieten, maar niemand pleurt voor z'n plezier 800gr kwark/groenten per dag naar binnen natuurlijk. Eten blijft wel lekker zeker lekkere stukken vlees, maar op een andere manier. Laatst nog een kapsalon op, en dat is toch wel anders.
Nou ja, ik eet wel eens 800 gram groente per dag, maar die vind ik allemaal lekker hoor.
Op vrijdag 29 mei 2015 11:02 schreef Fripsel het volgende: Als jullie trouwens nog leuke (niet al te moeilijke) recepten hebben voor avondeten, ben ik daar erg benieuwd aan Heb weer eens wat nieuwe inspiratie nodig.
Nou ja, ik eet wel eens 800 gram groente per dag, maar die vind ik allemaal lekker hoor.
Het is ook allemaal wel lekker (behalve visoliecapsules, daar ga je mega vies van boeren), maar minder lekker dan bijvoorbeeld een big tasty menu. Of gyros van de griek. Of lasagne.
[..]
Dit is ook zeker waar, oude kas/rauwe ham op de avond vind ik ook echt genieten. En dat maakt het allemaal stukken beter te doen.
oh ik wel hoor Maar geen dingen die ik niet te nassen vind, zoals prei.
Nu scheelt het dat ik echt heel veel dingen graag eet. Ook gezonde dingen. Als je een echte groentehater bent wordt dat wel lastig
Het is ook allemaal wel lekker (behalve visoliecapsules, daar ga je mega vies van boeren), maar minder lekker dan bijvoorbeeld een big tasty menu. Of gyros van de griek. Of lasagne.
Ja, maar, maak dan een toffe hamburger met zelfgemaakte friet. Of stukjes gekruid vlees met ene kwarkknoflooksaus. Of een gezonde lasagne.
[..]
Dit is ook zeker waar, oude kas/rauwe ham op de avond vind ik ook echt genieten. En dat maakt het allemaal stukken beter te doen.
Ik heb dat ook echt, wat ik eet vind ik echt lekker anders plan ik het niet in. Maar er zijn gewoon dingen zoals inderdaad kapsalon of pizza of weet ik het wat dat is gewoon nog ff lekkerder en dat mis ik vaak wel. Tevens vind ik het lastig echt te genieten van zulke dingen omdat je nu ook weet hoeveel calorieën veel dingen bevatten. Dat mis is echt, hoe ik voor het diëten tegen eten aankeek, dat krijg je nooit meer terug.
Ehm een paar van m'n favorieten zijn: Mexicaanse bonenstoof Hete kip salade Zalm, brocollie, mie, sesamolie, sojasaus Zelfgemaakte pompoensoep
Ik eet eigenlijk van alles graag. Ben alleen niet zo van het aardappelen, groenten, vlees. Wok ook wel veel, kip of garnalen, met groente en rijst. Dat soort spul.
Boks voor de visboeren Bij mij werkt het beste de visolie meteen voor het avondeten pakken
oh ik wel hoor Maar geen dingen die ik niet te nassen vind, zoals prei.
Nu scheelt het dat ik echt heel veel dingen graag eet. Ook gezonde dingen. Als je een echte groentehater bent wordt dat wel lastig
Prei is echt heerlijk. Rauw al helemaal. Vroeger at ik echt nauwelijks groentes, maar mijn ouders waren in dat opzicht ook wel traditioneel. Alles koken etc. "Gewokte" groente is gewoon stukken lekkerder.
Ja, maar, maak dan een toffe hamburger met zelfgemaakte friet. Of stukjes gekruid vlees met ene kwarkknoflooksaus. Of een gezonde lasagne.
Vind de gezonde opties ook lekker maar nooit een echte vervanging voor het echte werk. Als ik trek heb ik een vadsige maaltijd gaat de gezonde variant dat nooit wegnemen.
neemt niet weg dat ik de ongezonde shit dus bijna nooit haal, gewoon niet aan toegeven werkt prima
Op vrijdag 29 mei 2015 11:02 schreef Fripsel het volgende: Als jullie trouwens nog leuke (niet al te moeilijke) recepten hebben voor avondeten, ben ik daar erg benieuwd aan Heb weer eens wat nieuwe inspiratie nodig.
Ik jat ze gewoon van de Hello Fresh site. Typ wat in wat je lekker lijkt en je krijgt een recept met gezonde dingen die (vrijwel altijd) vanaf de basis zijn opgebouwd (dus geen pakjes ed). Je kunt natuurlijk ook een box bestellen, maar zelf boodschappen doen is goedkoper