abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153060976
Hallo
In de keuken hebben wij een boiler prima en fijn. Nu bedacht ik mij dat dit apparaat de hele nacht het water warm houd zonder dat we dit gebruiken.
Nu leek het mij zinvol om er een tijdschakelaar tussen te zetten zodat die tussen 1.00 en 7.00 uit gaat.
De vraag is eigenlijk is dat zinvol? Kan me voorstellen. Dat het water warm houden minder kost dan het helemaal warm maken?
Gaat dan maar om 6 uurtjes.
pi_153061553
Zeker weten. Als je in die periode toch niks doet met dat warme water is het wel handig. Bedenk meteen of er meer perioden te programmeren zijn. Als je aan het werk bent bijvoorbeeld. En mocht je zo'n uitgebreide timer hebben waarmee je ook weekdagen kunt programmeren kun je meteen een standaard week erin kloppen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_153061871
We hadden hier een 15 liter close in boiler waar een losse "push" timer bij zat. Tijdens koken werd er op het knopje gedrukt. Daarna werd er net zo lang stroom gegeven totdat de boiler uitschakelde. Zelfde idee als een slave schakeling eigenlijk.

Ben eigenlijk wel benieuwd of die dingen nog bestaan.
Jeroentje.
pi_153062561
Als je boilerwater afkoelt omdat je 'm uitzet, moet de boiler daarna extra energie gebruiken om dat water weer op de juiste temperatuur te brengen.

Of het uitkan om de boiler 6 uurtjes uit te zetten hangt ervan af hoeveel het water afkoelt. Als je dat weet, kan je het gewoon uitrekenen.

Je kan ook een stroommeter kopen, een week lang meten hoeveel stroom de boiler verbruikt bij 24 u/dag aanstaan en dan een week het ding van 1 tot 7 uitzetten. Dan heb je ook een idee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 29 mei 2015 @ 08:54:15 #5
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_153062700
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 08:45 schreef sigme het volgende:
Als je boilerwater afkoelt omdat je 'm uitzet, moet de boiler daarna extra energie gebruiken om dat water weer op de juiste temperatuur te brengen.

Of het uitkan om de boiler 6 uurtjes uit te zetten hangt ervan af hoeveel het water afkoelt. Als je dat weet, kan je het gewoon uitrekenen.

Je kan ook een stroommeter kopen, een week lang meten hoeveel stroom de boiler verbruikt bij 24 u/dag aanstaan en dan een week het ding van 1 tot 7 uitzetten. Dan heb je ook een idee.
Dit
pi_153063887
Ik kan geen verbruik vinden. Alleen piek maar dat is wanneer er koud water in zit. Maar hoe lang en vaak die aanslaat om bij te warmen kan ik niet vinden.

De tip van de energie meter is een goede..
pi_153064675
Alle water wat je gebruikt moet eerst verwarmt worden. Of je het nu een avond tevoren verwarmt of op het moment van gebruik maakt niet uit kwa energie voor het heet maken. Het warm houden kost ook energie. Hoeveel is afhankelijk van de isolatie en formaat van de boiler. Water langzaam laten afkoelen en daarna weer terug opwarmen kost ALTIJD minder energie dan continu warm houden. Heel veel zal het niet zijn trouwens bij een goede boiler.

Zelf zou ik kiezen voor de boiler een uur voor opstaan aanzetten tot het tijdstip dat je opstaat. Verder dan bij thuiskomst of iets eerder weer laten opwarmen tot in het begin van de avond. De rest van de dag en de nacht zal er voldoende warm water over zijn voor normaal gebruik.

In dit verhaal ga ik er vanuit dat het een grote boiler betreft, bij een close in kan je de tijden wat scherper stellen. Als je ook dag/nachtstroom hebt kan het ook net even anders liggen.
pi_153064711
Ook moet je uitkijken dat je geen broeiplaats van salmonella bacteriën aan het creëren bent.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_153064739
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 08:45 schreef sigme het volgende:
Nee, hoe kleiner het tempverschil tussen boilertemp en de omgeving, dus hoe kouder het water in de boiler, hoe minder warmte er weglekt. En wat er niet weglekt hoef je ook niet extra weer aan te vullen.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_153064749
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:30 schreef RoofingBurner het volgende:
Ook moet je uitkijken dat je geen broeiplaats van salmonella bacteriën aan het creëren bent.
waarschijnlijk bedoel je legionella en dat gaat pas spannend worden als het water rond de 55 graden is en ook niet meer warmer wordt voor het uit de kraan komt. Bij het opnieuw opstoken van je boiler is dat geen gevaar.
pi_153064870
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]

waarschijnlijk bedoel je legionella en dat gaat pas spannend worden als het water rond de 55 graden is en ook niet meer warmer wordt voor het uit de kraan komt. Bij het opnieuw opstoken van je boiler is dat geen gevaar.
Dat bedoel ik, maar zodra de temperatuur onder de 55 graden komt en je begint te tappen dan is het water toch niet ineens veel heter, dat duur toch even?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_153065048
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee, hoe kleiner het tempverschil tussen boilertemp en de omgeving, dus hoe kouder het water in de boiler, hoe minder warmte er weglekt. En wat er niet weglekt hoef je ook niet extra weer aan te vullen.
Idd, hoe lager de (gemiddelde) termperatuur van het water in de boiler, hoe kleiner het temperatuurverschil dat in stand gehouden moet worden, dus hoe minder stroomverbruik.
pi_153065056
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:38 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, maar zodra de temperatuur onder de 55 graden komt en je begint te tappen dan is het water toch niet ineens veel heter, dat duur toch even?
Als je boiler in een nacht afkoelt naar 55 graden dan zou ik die maar heel snel vervangen. Bovendien is het voorstel de boiler een uur voor gebruik weer aan te zetten, dan is het weer ruim op temperatuur. Je hebt wel een punt als je na uitzetten nog zo veel tapt dat de temperatuur kritisch wordt en dan uren later, maar nog voor het weer aanzetten nog meer gaat tappen.
pi_153065103
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 02:43 schreef Nico987 het volgende:
Hallo
In de keuken hebben wij een boiler prima en fijn. Nu bedacht ik mij dat dit apparaat de hele nacht het water warm houd zonder dat we dit gebruiken.
Nu leek het mij zinvol om er een tijdschakelaar tussen te zetten zodat die tussen 1.00 en 7.00 uit gaat.
De vraag is eigenlijk is dat zinvol? Kan me voorstellen. Dat het water warm houden minder kost dan het helemaal warm maken?
Gaat dan maar om 6 uurtjes.
Is het dan niet slimmer om 'm om 23u al uit te laten gaan? Mocht je dan 's avonds een beetje water nodig hebben, dan is wat erin zit nog warm zat.
pi_153065144
Boilers zijn harstikke goed geisoleerd. Het op temperatuur houden van het water kost daardoor ook amper stroom. Het telkens af te laten koelen om het vervolgens weer op te moeten stoken zal meer energie verbruiken.
pi_153065184
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:50 schreef Vanillekwark het volgende:
Het telkens af te laten koelen om het vervolgens weer op te moeten stoken zal meer energie verbruiken.
Nee.

Denk je in:
Situatie 1: op uur 0 heb ik 10 liter water van 90 graden in mijn boiler. (bepaalde hoeveelheid thermische energie)
Ik laat de boiler aan staan, zodat ik 24 uur later nog steeds 10 liter water van 90 graden heb. Hoeveelheid thermische energie IN de boiler is constant gebleven. Er is alleen energie naar buiten gelekt door het temperatuurverschil tussen de boiler en de omgeving. Dat is dus het stroomverbruik van de boiler.

Situatie 2: p uur 0 heb ik 10 liter water van 90 graden in mijn boiler. (bepaalde hoeveelheid thermische energie).
Ik zet hem 23 uur lang uit (water koelt geleidelijk af), dan zet ik hem weer aan, zodat ik na 24 uur weer water van 90 graden heb. Hoeveelheid thermische energie IN de boiler is na 24 uur weer precies hetzelfde.
Er is dus alleen energie naar buiten gelekt door het temperatuurverschil tussen de boiler en de omgeving. Dat is dus het stroomverbruik van de boiler. Maar omdat ik de boiler uit heb gezet, is het gemiddelde temperatuurverschil tussen de boiler en de omgeving kleiner geweest dan in situatie 1, dus is er minder energie verloren gegaan, dus heb ik minder stroom verbruikt *O*

Paar opmerkingen:
- Hoe beter de boiler geïsoleerd is, hoe minder stroom hij verbruikt om het water warm te houden ( ):O )
- De warmte die een boiler verliest komt natuurlijk wel ten goede aan het verwarmen van je huis.

[ Bericht 21% gewijzigd door quinoahipster op 29-05-2015 10:58:32 ]
pi_153065189
quote:
Boilers zijn harstikke goed geisoleerd. Het op temperatuur houden van het water kost daardoor ook amper stroom.
Waar! Maar het beetje wat je kan besparen is wel laag fruit, je hoeft er weinig voor te doen en je levert nauwelijks comfort in.
quote:
Het telkens af te laten koelen om het vervolgens weer op te moeten stoken zal meer energie verbruiken.
En dat is fundamenteel onjuist. Lees de vele reacties hierboven maar eens.
pi_153065190
quote:
Boilers zijn harstikke goed geisoleerd. Het op temperatuur houden van het water kost daardoor ook amper stroom. Het telkens af te laten koelen om het vervolgens weer op te moeten stoken zal meer energie verbruiken.
Onmogelijk.
pi_153065247
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Waar! Maar het beetje wat je kan besparen is wel laag fruit, je hoeft er weinig voor te doen en je levert nauwelijks comfort in.

[..]

En dat is fundamenteel onjuist. Lees de vele reacties hierboven maar eens.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Onmogelijk.
Ik zal wel een vreemde boiler gehad hebben. Ik heb het namelijk nagemeten, en alhoewel het verschil te verwaarlozen was, verbruikte ik meer stroom als ik hem 's nachts uit had. Maar goed, ik zal er wel naast zitten met de meeste boilers.
pi_153065329
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:54 schreef Vanillekwark het volgende:
Ik zal wel een vreemde boiler gehad hebben. Ik heb het namelijk nagemeten, en alhoewel het verschil te verwaarlozen was, verbruikte ik meer stroom als ik hem 's nachts uit had. Maar goed, ik zal er wel naast zitten met de meeste boilers.
Misschien een gare thermostaat? Dat die de ene keer opwarmde naar 60grd en de andere keer naar 70?
pi_153065393
Kan ook aan een iets ander gedrag liggen dan. Maar iets opwarmen en uren warm houden kost meer dan alleen opwarmen.
pi_153065725
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:52 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Nee.

Denk je in:
Situatie 1: op uur 0 heb ik 10 liter water van 90 graden in mijn boiler. (bepaalde hoeveelheid thermische energie)
Ik laat de boiler aan staan, zodat ik 24 uur later nog steeds 10 liter water van 90 graden heb. Hoeveelheid thermische energie IN de boiler is constant gebleven. Er is alleen energie naar buiten gelekt door het temperatuurverschil tussen de boiler en de omgeving. Dat is dus het stroomverbruik van de boiler.

Situatie 2: p uur 0 heb ik 10 liter water van 90 graden in mijn boiler. (bepaalde hoeveelheid thermische energie).
Ik zet hem 23 uur lang uit (water koelt geleidelijk af), dan zet ik hem weer aan, zodat ik na 24 uur weer water van 90 graden heb. Hoeveelheid thermische energie IN de boiler is na 24 uur weer precies hetzelfde.
Er is dus alleen energie naar buiten gelekt door het temperatuurverschil tussen de boiler en de omgeving. Dat is dus het stroomverbruik van de boiler. Maar omdat ik de boiler uit heb gezet, is het gemiddelde temperatuurverschil tussen de boiler en de omgeving kleiner geweest dan in situatie 1, dus is er minder energie verloren gegaan, dus heb ik minder stroom verbruikt *O*
Nee. Ik geloof niet dat er op deze planeet boilers bestaan met een rendement van 100%.
Zodoende klopt je rekensommetje niet aangezien je er meer elektriciteit (energie) in moet stoppen dan je er als warm water (die thermische energie) uit kunt halen. En zodoende kan er best een verschil in zitten aan 1 uur op vol vermogen aan staan, en 24 uur 'op een laag pitje'.
pi_153065753
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:59 schreef qajariaq het volgende:
Kan ook aan een iets ander gedrag liggen dan. Maar iets opwarmen en uren warm houden kost meer dan alleen opwarmen.
Ook dat is niet de juiste vergelijking.

Dit is de vergelijking waar het hier om gaat: Iets opwarmen en uren warm houden <-> Iets opwarmen, af laten koelen en later weer opnieuw opwarmen.
pi_153065834
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:13 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Nee. Ik geloof niet dat er op deze planeet boilers bestaan met een rendement van 100%.
Het zal behoorlijk in de buurt komen. Waar zou energie verloren moeten gaan?

quote:
Zodoende klopt je rekensommetje niet aangezien je er meer elektriciteit (energie) in moet stoppen dan je er als warm water (die thermische energie) uit kunt halen. En zodoende kan er best een verschil in zitten aan 1 uur op vol vermogen aan staan, en 24 uur 'op een laag pitje'.
Als je hem 24 uur lang aan laat staan, moet je het water ook verwarmen. Daarbij zal je rendement ook niet 100% zijn. (sterker nog: goeie kans dat je een hoger rendement haalt bij het verwarmen van koud water dan van warm water)
pi_153065840
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Misschien een gare thermostaat? Dat die de ene keer opwarmde naar 60grd en de andere keer naar 70?
Het zou kunnen, geen flauw idee. Aan de hand van mijn metingen aantal jaar terug, ging ik daar van uit.

Blijkbaar heb ik het mis, sluit ik niet uit. Verder heb ik namelijk geen diepe kennis over deze materie.
pi_153066012
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:16 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Het zal behoorlijk in de buurt komen. Waar zou energie verloren moeten gaan?
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.02.04.01.02
In tegenstelling tot wat velen denken hebben elektrische warmwatertoestellen geen rendement van 90-95%, maar eerder iets tussen 55% tot 75%. Aangezien 2/3 van de energie bij de productie en het transport van elektriciteit verloren gaat, betekent dit dat het totale energierendement van een elektrische warmwaterboiler slechts 18 % tot 25 % bedraagt. Met andere woorden: minstens 75% van alle energie nodig om warm water te maken, gaat verloren als je een elektrisch warmwatertoestel gebruikt.

quote:
[..]

Als je hem 24 uur lang aan laat staan, moet je het water ook verwarmen. Daarbij zal je rendement ook niet 100% zijn. (sterker nog: goeie kans dat je een hoger rendement haalt bij het verwarmen van koud water dan van warm water)
Dat was mijn punt ook, ik weet niet wat er efficienter is, maar je kunt niet stellen dat beide methodes exact even efficient zijn. Een algemene vergelijking kun je dus niet zomaar maken.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 11:26:41 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153066118
Er zijn teveel variabelen om het te voorspellen als je niet alle details weet. Enige zekerheid die je kan krijgen is door te meten met een stroommeter
Een week of twee met uitzetten iedere nacht, en een week of twee waar je hem niet uitzet
Echter
Het is of goedkoper om hem uit te zetten, of de prijs is gelijk, aan laten staan zal nooit goedkoper zijn dan snachts uitzetten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153066240
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn teveel variabelen om het te voorspellen als je niet alle details weet. Enige zekerheid die je kan krijgen is door te meten met een stroommeter
Een week of twee met uitzetten iedere nacht, en een week of twee waar je hem niet uitzet
Echter
Het is of goedkoper om hem uit te zetten, of de prijs is gelijk, aan laten staan zal nooit goedkoper zijn dan snachts uitzetten
Waarop baseer je die conclusie?
Je zegt zelf dat er teveel variabelen zijn om het te voorspellen, hoe kun je dan wel uitsluiten dat 'de hele nacht op temperatuur houden' altijd minstens net zo duur is als 's ochtends opnieuw opwarmen'?
  vrijdag 29 mei 2015 @ 11:35:53 #29
45206 Pietverdriet
pi_153066413
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Waarop baseer je die conclusie?
Je zegt zelf dat er teveel variabelen zijn om het te voorspellen, hoe kun je dan wel uitsluiten dat 'de hele nacht op temperatuur houden' altijd minstens net zo duur is als 's ochtends opnieuw opwarmen'?
kwestie van logisch nadenken.
Als je hem warm houd compenseer (met stroom) je het warmteverlies, en verder niets
Als je hem uit zet, compenseer je (met stroom, tijdens het weer opwarmen) niet alleen het warmte verlies, maar ook als hij na het uitzetten in 2 uur afkoelt naar kamertemperatuur en daarna niet meer verder afkoelt, dan bespaar je de rest van de periode dat hij niet hoeft te worden gecompenseerd.
Stel je zet hem 8 uur per nacht uit, maar hij heeft 16 uur nodig om af te koelen naar kamertemperatuur, dan is het verbruik bij uitzetten en bij niet uitzetten gelijk.

Hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is.
pi_153066929
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 11:22 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/02.01.02.04.01.02
In tegenstelling tot wat velen denken hebben elektrische warmwatertoestellen geen rendement van 90-95%, maar eerder iets tussen 55% tot 75%. Aangezien 2/3 van de energie bij de productie en het transport van elektriciteit verloren gaat, betekent dit dat het totale energierendement van een elektrische warmwaterboiler slechts 18 % tot 25 % bedraagt. Met andere woorden: minstens 75% van alle energie nodig om warm water te maken, gaat verloren als je een elektrisch warmwatertoestel gebruikt.
Heb je ook nog een echte bron i.p.v. die milieuhippie's?
pi_153067443
Stroom meter er tussen dus.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 12:14:12 #32
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_153067604
Ik kan hier ook niet zo goed mijn oordeel over vellen.

Toch denk ik inderdaad ook niet dat het verwarmings- element van de boiler geen rendement heeft van 95%, maar eerder 80%. Er zijn gewoon verliezen door elektrische energie om te zetten in thermische energie.
Boilers zijn goed geïsoleerd, toch denk ik dat het continue op temperatuur houden een beter effect geeft dan het continue aan-en-uit zetten van het apparaat omdat;

- Wanneer je een boiler continue op temperatuur houd heb je korte perioden van energie verbruik, dus een continue verbruik (spreken hier dus niet van afname in water).
- Wanneer je een boiler 's nachts uitzet om het apparaat 's ochtends weer op te starten, moet het apparaat 's ochtends langer aanzijn om het water weer op temperatuur te krijgen. Hoeveel dit scheelt weet ik eigenlijk ook niet, het ligt gewoon aan de verliezen van de boiler. Een beter geïsoleerde boiler heeft natuurlijk minder verliezen dan een slechter geïsoleerde boiler en daarmee verschilt het per boiler wat zuiniger in stroom verbruik is.

Het klopt wel dat wanneer je je boiler uit zet, de thermische verliezen ook afnemen, omdat je met een hogere temperatuur (in de boiler) meer verliezen hebt naar buiten dan wanneer het water in de boiler een lagere temperatuur heeft.

Ook mijn conclusie; meten in de praktijk!
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_153067667
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 12:14 schreef -Richard- het volgende:
- Wanneer je een boiler 's nachts uitzet om het apparaat 's ochtends weer op te starten, moet het apparaat 's ochtends langer aanzijn om het water weer op temperatuur te krijgen.
Uiteraard. Maar dat betekent niet dat hij méér stroom verbruikt.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 12:19:27 #34
438762 -Richard-
pi_153067745
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 12:16 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar dat betekent niet dat hij méér stroom verbruikt.
Nee klopt, hij verbruikt langere tijd evenveel stroom als dat de boiler 's nachts voor korte perioden doet. Maar wat nou daadwerkelijk meer stroom verbruikt zal echt aan de verliezen liggen.
Als ik er continue over door blijf boorduren dan kom ik ook uit op dat het apparaat uitzetten een besparing oplevert, maar die komt wel weg bij je comfort (niet dat het hinderlijk is).

Want als je dus minder warmte ergens opslaat (lagere temp), lekt er ook minder weg naar de omgeving en daarmee zou het in principe wel moeten besparen.

Goed topic dit :)
pi_153067871
Op groene fora lees ik er meer over maar dan hebben de mensen vaak een knop gemaakt. Die zetten hen ca 15 minuten voor tijd aan en dan weer uit. Dat wil ik niet. Wanneer ik mijn handen was gebruik ik meestal warm water, geen zin om dan een kwartier te wachten of naar zolder te lopen.
pi_153067909
Je kunt je boiler ook extra isoleren trouwens :s)
Inpakken met radiatorfolie of glaswol of allebei.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 13:50:43 #37
422610 Barrah
pi_153070444
Wat een verhalen mensen! Zoals gezegd: er zijn teveel variabelen (temperatuur, kamertemperatuur, isolatie, watergebruik, tijd, de uitzetting van het heelal). Meten is weten. Slotje!

Op dezelfde manier stook je in het ene huis het voordeligst als je verwarming 's nachts uitzet en in het andere juist door 's nachts de boel (lichtelijk) op temperatuur te houden. Hier kun je hele theorieën over opschrijven maar de effectieve besparing vind je alleen door te meten en te experimenteren.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 14:01:37 #38
45206 Pietverdriet
pi_153070833
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 13:50 schreef Barrah het volgende:
Wat een verhalen mensen! Zoals gezegd: er zijn teveel variabelen (temperatuur, kamertemperatuur, isolatie, watergebruik, tijd, de uitzetting van het heelal). Meten is weten. Slotje!

Op dezelfde manier stook je in het ene huis het voordeligst als je verwarming 's nachts uitzet en in het andere juist door 's nachts de boel (lichtelijk) op temperatuur te houden. Hier kun je hele theorieën over opschrijven maar de effectieve besparing vind je alleen door te meten en te experimenteren.
Zoals ik zei
pi_153070979
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 10:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is niet strijdig met wat ik schreef :). Maar zonder cijfers kan je dus niet weten of het wel of niet voordelig is om de boiler uit te zetten. Staat de boiler op 550, goed geïsoleerd, in een warme ruimte, dan kan het eerder uit dan een boiler op 900 / mider geïsoleerd / in een koude ruimte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_153071115
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 14:06 schreef sigme het volgende:
Dat is niet strijdig met wat ik schreef :). Maar zonder cijfers kan je dus niet weten of het wel of niet voordelig is om de boiler uit te zetten.
Welke cijfers heb je dan nog nodig?

quote:
Staat de boiler op 550, goed geïsoleerd, in een warme ruimte, dan kan het eerder uit dan een boiler op 900 / mider geïsoleerd / in een koude ruimte.
Tussen die gevallen scheelt alleen de mate van energieverbruik, niet of wel of niet uitschakelen voordeliger is.
pi_153071162
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 13:50 schreef Barrah het volgende:
:')
pi_153071322
Kan iemand mij uitleggen hoe een verwarmingselement een rendement van minder dan 100% kan hebben. Waar blijft de overige energie dan? Omgezet in warmte? Euh....
pi_153071349
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 14:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat is niet strijdig met wat ik schreef :). Maar zonder cijfers kan je dus niet weten of het wel of niet voordelig is om de boiler uit te zetten. Staat de boiler op 550, goed geïsoleerd, in een warme ruimte, dan kan het eerder uit dan een boiler op 900 / mider geïsoleerd / in een koude ruimte.
In het laatste geval levert 's nachts uitzetten nog veel meer besparing op :s)
pi_153071417
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 14:16 schreef yoppybt het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe een verwarmingselement een rendement van minder dan 100% kan hebben. Waar blijft de overige energie dan? Omgezet in warmte? Euh....
Ook dat.
pi_153073135
quote:
Echt 100% zal het niet zijn, 99,9% ofzo. (Het element zal vast wel uitzetten en krimpen door de warmte)
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:12:14 #46
45206 Pietverdriet
pi_153073275
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Echt 100% zal het niet zijn, 99,9% ofzo. (Het element zal vast wel uitzetten en krimpen door de warmte)
En waar blijft die 0,1%?
pi_153073446
In de zakken van de hoge heren in dan haag, en de gewone burger maar krom ligge voor ze energierekening!!!!111 :(
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:19:01 #48
45206 Pietverdriet
pi_153073501
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:17 schreef quinoahipster het volgende:
In de zakken van de hoge heren in dan haag, en de gewone burger maar krom ligge voor ze energierekening!!!!111 :(
Als die tevreden waren met 0,1% zou ik heel tevreden zijn
pi_153073565
quote:
Niet alle warmte wordt overgedragen aan het water wat je probeert op te warmen.
pi_153073781
Ik denk dat er wel een besparing inzit. Close-in boilertje hier op de zaak is binnen 10 min weer op temperatuur als er alleen nog maar koud water uitkomt.
Dus het lijkt me goedkoper om hem in de ochtend het water op te laten warmen ipv continu warm houden...

Maar zoals meer mensen zeggen, meten = weten ;)
pi_153073991
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
En waar blijft die 0,1%?
Buig zo'n element eens met je blote handen, dan weet je het.
pi_153074287
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Buig zo'n element eens met je blote handen, dan weet je het.
Dat wordt uiteindelijk ook omgezet in laagwaardige warmte toch?

As het dan op mierenneuken aan komt dan heb je in je elektra leidingen wat transport verlies en ook gaat er door die stroomkabels weer iets warmte je apparaat uit. (net als door je waterleiding).
  vrijdag 29 mei 2015 @ 15:47:51 #53
438762 -Richard-
pi_153074475
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik niet exact weet hoe het element in het water zit(of juist niet), is dit een spiraal vorming ding? Je hebt altijd delen die warm worden zonder daarmee het water te verwarmen, maar zoals gezegd weet ik eigenlijk niet precies hoe het ontwerpen is.

Maargoed inderdaad, gewoon meten dan weten we het allemaal! :)
pi_153075076
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 15:42 schreef qajariaq het volgende:
Dat wordt uiteindelijk ook omgezet in laagwaardige warmte toch?
Geen idee eerlijk gezegd.

quote:
As het dan op mierenneuken aan komt dan heb je in je elektra leidingen wat transport verlies en ook gaat er door die stroomkabels weer iets warmte je apparaat uit. (net als door je waterleiding).
Dat heeft beide geheel niets te maken met het rendement van het element.
pi_153075255
Je zal niet de eerste zijn waarbij zo'n tijdklok uitfikt omdat er te hoge vermogens geschakeld moeten worden. Iets om over na te denken.
pi_153075413
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Geen idee eerlijk gezegd.

Ik wel.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dat heeft beide geheel niets te maken met het rendement van het element.
Als zojuist opgewekte warmte weglekt tijdens de opwarming heeft dat alles met rendement te maken.
pi_153075580
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:13 schreef qajariaq het volgende:
Als zojuist opgewekte warmte weglekt tijdens de opwarming heeft dat alles met rendement te maken.
Van de boiler. Niet van het element.
pi_153094786
Zou eerst eens meten hoeveel stroom hij verbruikt om een nacht warm te houden. En daarna hoeveel stroom hij nodig heeft om na 8 uur weer op te warmen

Wij hadden een boiler die meer stroom nam bij het opwarmen dan warmhouden.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 09:54:58 #60
422610 Barrah
pi_153095309
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:13 schreef Bart445 het volgende:
http://www.dicks-website.eu/boiler/index.html

Hier een interresante link.
^O^

Bij dit realistische voorbeeld is er dus precies geen verschil. Je kunt hief dus geen algemeen oordeel over geven en de eventuele besparing is sowieso beperkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')