Is dat zo? Jouw methode is erop gebaseerd om percentueel een gelijkwaardig bedrag te betalen van de waarde van hetgeen waarmee men naar huis gaat.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Alsoluut veranderen ze alleen als de bedragen veranderen, lijkt mij rechtvaardig.
Gaat mij er alleen even om hoe er tegen de korting word aangekeken.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:17 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is ook krom, maar je vergeet hierbij dat het goedkoopste product altijd gratis is. De een kan dus NOOIT meer dan 50% korting krijgen van zijn aankoopbedrag.
Stel dat i.p.v. de tas er een vermindering van 40,- op de bon had plaatsgevonden, qua waardeoverdracht maakt dat geen verschil. Vind je dan jouw verdeelsleutel nog de beste?quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Is dat zo? Jouw methode is erop gebaseerd om percentueel een gelijkwaardig bedrag te betalen van de waarde van hetgeen waarmee men naar huis gaat.
Wat betekent dat als persoon A een factor 10 keer zoveel waarde mee naar huis neemt, hij ook een factor 10 keer zoveel korting krijgt.
Dit houdt dus in dat persoon A bij een aanbestedingsbedrag van 300 euro ca. 18,18 euro korting krijgt, terwijl persoon B (bedrag 30 euro) maar 1,82 korting krijgt.
Met mijn methode wordt het dan dit:quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:44 schreef DonJames het volgende:
Hanteer jouw methode eens in de volgende situatie. De jurk van Aletta kostte 5000 euro, Brenda koopt een paar teenslippers van 10 euro en ze krijgen een haarbandje van 5 euro als gratis 3e artikel. Wat wordt de uitkomst als je jouw methode hanteert?
Je ziet een voorwaarde over het hoofdquote:Op woensdag 27 mei 2015 15:16 schreef hottentot het volgende:
[..]
Alsoluut veranderen ze alleen als de bedragen veranderen, lijkt mij rechtvaardig.
Volgens sommigen hier koop ik iets van 20,- en jij iets van 500,- korting word 200,- en terwijl jij dan 400,- betaalt loop ik de winkel uit met 80,- winst.
Hoe kan dat nou niet krom zijn?
Dit kan ik volgen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met mijn methode wordt het dan dit:
Aletta betaalt 4995.015
Brenda betaalt 14.985
Ze hebben dan beiden 0.0997% korting.
Tsja, of dat nou de beste methode is? In absolute zin heeft Brenda dus maar 1,5 cent voordeel.
Het meest logische is denk ik toch om gewoon het verschil van het gratis artikel te delen en dit dus los te zien van de waardes van de individuele aankopen.
Brenda betaalt dus altijd de helft van de waarde van het gratis artikel aan Aletta. In het voorbeeld van TS dus precies 20 euro.
Ik ken die voorwaarden, het gaat mij los daarvan om de verdeelsleutel.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je ziet een voorwaarde over het hoofd
De voorwaarden voor het met 2 personen krijgen van 200 euro zijn bijvoorbeeld:
Koop elk 1 product (1) ter waarde van 200 (2) of meer
A koopt 1 product (1) ter waarde van 200 euro (2) en voldoet daarmee aan de voorwaarden
B koopt 1 product (1) ter waarde van 10.000 euro (2) en voldoet daarmee aan de voorwaarden
Ze hebben allebei aan beide voorwaarden voldaan, dus krijgen ze een gelijkwaardig deel van de 200 euro.
In jouw voorbeeld is het dan:
A koopt 1 product (1) ter waarde van 20 (2) en voldoet daarmee niet aan de voorwaarden
B koopt 1 product (1) ter waarde van 500 (2) en voldoet daarmee aan de voorwaarden
Dan voldoen ze dus niet allebei aan beide voorwaarden, dus krijgen ze ook geen gelijkwaardig deel van de 200 euro (als A al iets krijgt)
Ligt eraan waar die korting op gebaseerd is. Als die gebaseerd is op hoogte van de totale rekening (dus minder korting bij minder uitgave) dan moet er verdeeld worden.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit kan ik volgen.
Maar stel het gaat iets anders.
De winkelier zegt, i.p.v. die tas kan ik je ook 40,- in de hand geven.
En dan nog een stapje verder, ze geeft 40,- korting op de bon.
Qua waardeoverdracht veranderd er niets, vind je jouw verdeelsleutel bij alledrie de situaties correct?
Het punt is dat die 40 euro onafhankelijk is van de prijs van de overige twee producten (zolang > 40).quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit kan ik volgen.
Qua waardeoverdracht veranderd er niets, vind je jouw verdeelsleutel bij alledrie de situaties correct?
Je betaalt niet meer dan een ander voor hetzelfde productquote:Op woensdag 27 mei 2015 15:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik ken die voorwaarden, het gaat mij los daarvan om de verdeelsleutel.
Waarom zijn de bedragen van belang in de bepaling van hoe er verdeelt gaat worden?
Vind je het bij gelijke bedragen eerlijk dat jij meer voor hetzelfde artikel betaald dan mij.
Ik krijg steeds weer die rekensommetjes van jullie maar niemand zegt: Ja ik vind het rechtvaardig dat bij gelijke producten ik meer moet betalen dan de ander. Als jullie methode zo goed en rechtvaardig is, dan vind je dat dus heel normaal want een goede methode houd bij alle bedragen stand.
Uiteindelijk wel.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:45 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je betaalt niet meer dan een ander voor hetzelfde product
Oplossing in dm, ben zeer benieuwd naar de oplossing van TSquote:Op woensdag 27 mei 2015 15:52 schreef pijltjegooien het volgende:
Ben benieuwd naar ts zn visie op onderstaande:
Drie vrienden gaan naar een hotel.
De hotel manager verteld dat een kamer ¤ 30,- kost, dus ze betalen elk ¤ 10,- en gaan naar hun kamer.
Een tijdje later realiseert de manager zich dat vanwege een kortingsaktie de kamer maar ¤ 25,- kost, dus hij stuurt de portier met ¤ 5,- naar boven.
De portier snapt maar niet hoe hij de ¤ 5,- in drieën kan splitsen en geeft de vrienden elk ¤ 1,- terug en houdt ¤ 2,- in zijn zak.
Dit betekent dat de vrienden nu elk ¤ 9,- betaald hebben, dus een totaal van ¤ 27,- de portier heeft ¤ 2,- in zijn zak samen is dit
¤ 29,- Waar is nu de laatste Euro gebleven?
Dus, opgesomd:quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel.
Beiden lopen de winkel in met 200,- Leren slipjes zijn 100,- koop 2 en krijg 1 gratis.
Jij neemt de 2e en geeft mij 50,-
Daarna loop jij de winkel uit met 2 leren slipjes en 50,-
En ik loop de winkel uit met 1 leren slipje en 150,-
Jouw slipjes zijn per stuk dus 25,- duurder dan de mijne.
Ik geloof er geen ruk van dat jullie dit in de praktijk zo zouden doen.
In de praktijk zou ik je later in de kroeg 15,- teruggeven je bedanken voor een gratis biertje voor mijn eerlijkheid en zeggen dat je moet leren rekenen.
Pfoehh dit is een lastige. Ik denk dat het een instinker is. Ze hebben 9 maal 3 betaald = EUR 27, terwijl ze eigenlijk 25 hadden moeten betalen. Dat is precies de 2 euro die in de zak van de portier zit. Zo moet je het zien denk ik.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:52 schreef pijltjegooien het volgende:
De hotel manager verteld dat een kamer ¤ 30,- kost, dus ze betalen elk ¤ 10,- en gaan naar hun kamer.
Een tijdje later realiseert de manager zich dat vanwege een kortingsaktie de kamer maar ¤ 25,- kost, dus hij stuurt de portier met ¤ 5,- naar boven.
De portier snapt maar niet hoe hij de ¤ 5,- in drieën kan splitsen en geeft de vrienden elk ¤ 1,- terug en houdt ¤ 2,- in zijn zak.
Dit betekent dat de vrienden nu elk ¤ 9,- betaald hebben, dus een totaal van ¤ 27,- de portier heeft ¤ 2,- in zijn zak samen is dit
Ja, daarom lijkt de absolute methode ook beter, want bij de relatieve methode liggen de getallen toch al dicht bij elkaar en maakt het nauwelijks verschil ten op zichte van de absolute.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:52 schreef DireStraits7 het volgende:
De relatieve methode werkt beter zodra de getallen dicht bij elkaar liggen (100-100-100).
De absolute methode werkt beter zodra de getallen verder uit elkaar liggen (1000-100-10).
quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:52 schreef pijltjegooien het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
Zie post van DireStraits7 hierboven. Het hangt van de grootte van de bedragen af.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:39 schreef hottentot het volgende:
Dit kan ik volgen.
Zou ik aardig van je vinden.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel.
Beiden lopen de winkel in met 200,- Leren slipjes zijn 100,- koop 2 en krijg 1 gratis.
In de praktijk zou ik je later in de kroeg 15,- teruggeven je bedanken voor een gratis biertje voor mijn eerlijkheid en zeggen dat je moet leren rekenen.
Houden we het daarop.quote:Op woensdag 27 mei 2015 16:09 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zie post van DireStraits7 hierboven. Het hangt van de grootte van de bedragen af.
Mee eensquote:Op woensdag 27 mei 2015 16:20 schreef hugecooll het volgende:
De relatieve methode is overigens in dit soort gevallen nooit een betere methode als beide personen aan alle voorwaarden voldoen. Het is niet zo dat er een gulden middenweg is of zo, de relatieve methode is gewoon fout.
Zo zou wel het eerlijkst zijn want de korting is er überhaupt niet als je maar 1 leren slipje zou kopen. één gaat er naar huis met twee slipjes en een absolute korting van 50 en de ander 'enkel' met de absolute korting zonder extra leren slipje.quote:Op woensdag 27 mei 2015 15:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel.
Beter delen ze een slipje en verzuipen ze de restquote:Op woensdag 27 mei 2015 16:30 schreef jogy het volgende:
[..]
Zo zou wel het eerlijkst zijn want de korting is er überhaupt niet als je maar 1 leren slipje zou kopen. één gaat er naar huis met twee slipjes en een absolute korting van 50 en de ander 'enkel' met de absolute korting zonder extra leren slipje.
Maar ik zie je punt. dat ziet er even scheef uit als de oorspronkelijke berekening. Al kan die persoon met het enkel slipje wel nog een extra slipje kopen en met hetzelfde bedrag en het zelfde aantal leren slipjes naar huis gaan. Dat maakt het eerlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |