abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:12:28 #1
374533 purebliss
gepromoveerd in weetnietkunde.
pi_152815619
Zwangerschap en Geboorte

2015

28 mei: -ik86- (jongen)

3 juni: -Spring (meisje)
5 juni: Purebliss
7 juni: Lunapuella
9 juni: Quickie_Brat (meisje)
14 juni: Lijnloos (jongen)
Medio juni: Minarosa

1 juli: McLaura (jongen)
7 juli: Krisvc (meisje)
12 juli: kazy
13 juli: IsabellaMariaAnna
18 juli: Mariposas (jongen)
25 juli: Zomerzon01 (meisje)
30 juli: Fuente (meisje)

4 augustus: SaskiaR
6 augustus: Flying Fish
*** 7 augustus: LuDann & Black_Ninja***
11 augustus: Stippelrientje (jongen)
12 augustus: Ggirl (jongen)
23 augustus: Coccinelle (jongen)
24 augustus mousemicky (jongen)

*** 1 september: MissBliss en Re ***
10 september: Jagärtrut
12 september: Wizzy
14 september: gestreeptestoel
19 september: Malteser
29 september: J0ycie88 (meisje)

6 oktober: Limone (jongen)
8 oktober: Skoap (jongen)
14 oktober: Sara82 (jongen)
16 oktober: pinquit (jongen)
16 oktober: Estrys (jongen)
21 oktober: JantinaGr
23 oktober: *** Cassandra87 en Bartholomeus *** (jongen)

3 november: silliegirl
4 november: Daui (tweeling)
11 november: 1stGirl
14 november: ***Kuukske & JDude***
23 november: Bloesem

8 december: bloes85

2016

26 januari: Myrr

***-----------------***vermeldingen zijn (as) officiële fokbaby's (een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar man en vrouw elkaar hebben leren kennen op/door FOK)

Voor updates graag quoten of DM!
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:13:30 #2
409579 LuDann
All the way
pi_152815634
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 10:25 schreef Gevalletje het volgende:
Niet voor schamen hoor LuDann, is juist hartstikke knap!
Ik schaam me juist voor hoe het bij mij is gegaan.. Door niet lekker in m'n vel te zitten ben ik op de middelbare school begonnen op gymnasium en uiteindelijk geëindigd op MBO. Was inmiddels blij dat er iets was gelukt. Na 3 jaar werken was ik mezelf zo voorbij gelopen dat het zo slecht ging dat ik arbeidsongeschikt raakte.. Inmiddels alweer 3,5 jaar terug, mijn werkervaring slaat dus nergens op. In die tijd ook reünie van de middelbare school gehad, erg leuk als mensen vragen wat je nu voor werk doet.(wel steeds vrijwilligerswerk gedaan, maar toch) Had bedacht dat ik nu veel tijd voor m'n kind zou hebben en dat is natuurlijk ook zo, maar schaam me er wel voor :@. Wil ook wel weer wat (betaald) doen over een tijdje, maar zou niet weten wat. Wat ik deed vond ik leuk, maar dat is in de tijd dat ik er werkte erg veranderd door steeds maar nieuwe regeltjes die erbij kwamen waardoor ik het veel minder leuk vond worden (was apothekersassistent). Maar wat ik dan zou willen doen? Moet dan ook vast een nieuwe opleiding doen, ben dan ook bang dat het niet zal lukken..
Oke, maar dan jij ook niet schamen, oke? Ik denk dat dingen gewoon gaan zoals ze horen te gaan. Als je was blijven werken had je misschien geen leuke relatie gehad nu, en een lief zoontje. Wie weet was je wel ontzettend ongelukkig geworden. En wie weet wat de toekomst nog brengt!
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:13:39 #3
374533 purebliss
pi_152815642
En nog even de post waarmee ik hem perongeluk dichtgooide!

Ik was even terug aan het lezen over vrije tijd enzo. Ik ben 24 en mijn vriend 29 ( jaaa koetsie koetsie) bij de eerste was ik 19. Maar nooit behoefte aan stappen ofzo gehad nadat er kinderen kwamen. Mijn beide jongens hebben dus ook nog nooit ergens gelogeerd en alleen als het echt niet anders kan zoeken we oppas.

Qua studie, mijn moeder was erg ziek en is rond mijn 20ste overleden toen ik net begonnen was aan mijn studie hbo tp. Ik hoop dat als deze baby er is, ik de tijd vind een studie af te ronden en aan het werk te kunnen. Want hoe fijn het soms ook is om alles van je kleintje mee te maken. Thuismoeder zijn is ook niet alles! Haha!
pi_152815646
Succes straks Joyce, hopelijk krijgen jullie nou eindelijk duidelijkheid maar het liefst nog een kindje zonder (extra medische) zorgen! :*
pi_152815763
Oh ja, ik ben nu 35, man 37... Dus bij Minke 30 en 32... Mijn wilde haren heb ik voortijd al verloren, 8 jaar "studeren" met bijhorende feestjes en zulks, ik vind het best. En we gaan nog regelmatig leuke dingen doen samen of met onze vrienden zoals festivals, concerten en feestjes maar dan gaat Minke bij onze ouders logeren (of bij vrienden waar we ons heel goed bij voelen). Man werkt ook in de concertwereld dus zodoende is het vaak ook makkelijker te regelen. Nadeel is wel dat hij vaak 's avonds en weekenden weg is en dan ben ik ff single mom. Prima hoor, maar soms is de vrije tijd erg beperkt tot de avonduurtjes als Minke eindelijk in bed ligt. En toch.... Ik vind het heerlijk!
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:18:59 #6
409579 LuDann
All the way
pi_152815771
Ik heb even een beetje naar gastouderopvang zitten kijken. Het is per uur een klein beetje goedkoper, maar het scheelt niet veel.

Wat wel scheelt is dat je niet standaard de 11 uur moet afnemen die je verplicht bent af te nemen bij een kinderopvang. Op die manier zou het dus toch geld schelen. En flexibel zou ook handig zijn ja, sommige periodes moet ik meer aanwezig zijn op de universiteit dan andere.

Ik ga me eens verdiepen in waar ik zoal terecht kan wat betreft gastouders hier in de buurt. Heb me wel voor de zekerheid ook ingeschreven bij een kinderopvang.
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:20:10 #7
374533 purebliss
pi_152815804
En succes voor joyce nog!!
pi_152816027
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:18 schreef LuDann het volgende:
Ik heb even een beetje naar gastouderopvang zitten kijken. Het is per uur een klein beetje goedkoper, maar het scheelt niet veel.

Wat wel scheelt is dat je niet standaard de 11 uur moet afnemen die je verplicht bent af te nemen bij een kinderopvang. Op die manier zou het dus toch geld schelen. En flexibel zou ook handig zijn ja, sommige periodes moet ik meer aanwezig zijn op de universiteit dan andere.

Ik ga me eens verdiepen in waar ik zoal terecht kan wat betreft gastouders hier in de buurt. Heb me wel voor de zekerheid ook ingeschreven bij een kinderopvang.
Bij lang niet alle dagverblijven hoef je dagdelen af te nemen. Er zijn er steeds meer waar je alleen de uren af kan nemen die je daadwerkelijk nodig hebt.
pi_152816162
Ach.. Ik ben begonnen op de Havo/Mavo. Ik deed er geen fluit voor, dus ging naar de Mavo. Daarna aan de kappersopleiding begonnen, maar na een half jaar gestopt..
Poos thuis gezeten.. Toen fulltime gaan werken bij een productie bedrijf.
In het nieuwe schooljaar begonnen met een MBO opleiding, aantal jaren ook in gewerkt daarna. En ja, toen kwamen de bezuinigingen en lag ik eruit in mijn verlof.

Nu werk ik nog maar 1,5 dag als huishoudelijk hulp in de thuiszorg.

Hier is t ook een beetje anders gelopen.
Ik ben nu 29 en zwanger vd tweede.
pi_152816291
:* voor Joyce
pi_152816374
Succes straks Joyce!
pi_152816767
Ach, zolang je maar iets doet waar je tevreden mee bent. Ik heb een bachelor van de universiteit en werk 2 dagen per week in de supermarkt. Was van plan om flink carričre te gaan maken maar mijn 'droomstage' viel enorm tegen en sindsdien heb ik geen ambitie meer en werk ik alleen omdat ik geld nodig heb. Afstuderen van m'n master schoot daardoor niet op dus na drie jaar maar mee gestopt en bij m'n bijbaan blijven hangen waar ik steeds minder uren kreeg. Ik vertel mensen liever niet direct waar ik werk omdat je dan gelijk het stempel 'dom' krijgt, maar verder bevalt het me nog steeds prima! En voor straks is het heerlijk, geen opvang nodig met 1 dag schoonmoeder en vriend die 4x9 werkt.

Maar over een paar jaar als we uit de baby's zijn ga ik een echte baan zoeken! :')
pi_152816919
Succes straks Joycie! :*
pi_152817025
Ik heb een goede baan (opzich) en ik ben gek op mijn werk, maar ik til er wat minder zwaar aan de laatste weken. Ik zei al tegen mijn leidinggevende: werk is op dit moment "maar" werk. Zodra ik de deur uit ga om vijf uur is mijn hoofd heel ergens anders op het moment en ik, hoewel ik me echt wel inzet voor mijn werk, merk dat mijn inzet een beetje zakt van 100 naar 80%. Mijn hele lijf en geest lijkt te zeggen dat werk even niet het belangrijkste is. En dat is ook zo. Dus ik ga er maar in mee.
pi_152817068
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:00 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb een goede baan (opzich) en ik ben gek op mijn werk, maar ik til er wat minder zwaar aan de laatste weken. Ik zei al tegen mijn leidinggevende: werk is op dit moment "maar" werk. Zodra ik de deur uit ga om vijf uur is mijn hoofd heel ergens anders op het moment en ik, hoewel ik me echt wel inzet voor mijn werk, merk dat mijn inzet een beetje zakt van 100 naar 80%. Mijn hele lijf en geest lijkt te zeggen dat werk even niet het belangrijkste is. En dat is ook zo. Dus ik ga er maar in mee.
Ik heb dat nog steeds als ik hier wegga. Kind/gezin neemt totaal over in m'n hoofd als ik de deur uitga hier.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_152817111
Dat heb ik altijd met werk. Ik word ingehuurd voor 40 uur van mijn week. Die 40 uur krijgen ze me voor de volle 100%. Daarna is het klaar en is het mijn tijd.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_152817199
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:00 schreef silliegirl het volgende:
Heel herkenbaar hoor :Y
Had ik bij mn eerste twee ook heel sterk. Nu veel minder omdat er veel meer van de komende 7 weken afhangt qua afstuderen. Dus momenteel zet ik me daar echt nog 200% voor in en heeft baby en zwangerschap absoluut geen prioriteit. Maar ik kijk er héél erg naar uit om strakjes gewoon de deur achter me dicht te kunnen trekken en klaar te zijn. Om niet 5 weken lang 7 dagen per week dienst te hebben bijvoorbeeld enzovoorts.
:)
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:07:35 #18
327807 Mariposas
יה&#14
pi_152817201
Ik vind mijn werk en collega's heel leuk en uitdagend, ik zou het niet willen missen. Blijf ook vier dagen werken als de baby er is. Ik kijk nog helemaal niet zo uit naar m'n verlof over 4 weken. Het enige wat ik er fijn aan vind ik dat ik dan wat dingen kan regelen zodat ik geen vrij hoe te nemen. Naar de kapper, tandarts, een winkel enz. :D
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_152817219
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:07 schreef mignonne het volgende:

[..]

Heel herkenbaar hoor :Y
Had ik bij mn eerste twee ook heel sterk. Nu veel minder omdat er veel meer van de komende 7 weken afhangt qua afstuderen. Dus momenteel zet ik me daar echt nog 200% voor in en heeft baby en zwangerschap absoluut geen prioriteit. Maar ik kijk er héél erg naar uit om strakjes gewoon de deur achter me dicht te kunnen trekken en klaar te zijn. Om niet 5 weken lang 7 dagen per week dienst te hebben bijvoorbeeld enzovoorts.
Dat lijkt me heel ongezond! :o
Professioneel gifmenger.
pi_152817363
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:08 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel ongezond! :o
Ik ben niet 7 dagen per week 24 uur per dag bezig hč ;) Het meeste van die tijd ben ik gewoon thuis en doe ik niets. Ik ben dan oproepbaar voor bevallingen en beantwoordt hier en daar wat telefoontjes. Dat is allemaal niet zo zwaar en niet zo boeiend.

De kanttekening is alleen dat ik tijdens een dienst ook niet weg kan en dat er iemand op mijn kinderen moet passen want áls ik gebeld wordt, dan moet ik ook binnen 15-30 minuten ter plaatse kunnen zijn. Dus ik kan heus boodschappen doen, maar ik kan niet met mijn kinderen naar de speeltuin. En ik kan heus in de tuin zitten en luieren. Maar ik kan niet naar de verjaardagen van mijn broertje en zusje die maand. En dat vind ik balen. Het is niet allemaal hard werken dus in die zin niet erg, maar het beperkt gewoon ontzettend je bewegingsvrjiheid.
pi_152817428
Oh en Joycie, héél veel succes vanmiddag :* ik denk aan jullie!
pi_152817446
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:12 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik ben niet 7 dagen per week 24 uur per dag bezig hč ;) Het meeste van die tijd ben ik gewoon thuis en doe ik niets. Ik ben dan oproepbaar voor bevallingen en beantwoordt hier en daar wat telefoontjes. Dat is allemaal niet zo zwaar en niet zo boeiend.

De kanttekening is alleen dat ik tijdens een dienst ook niet weg kan en dat er iemand op mijn kinderen moet passen want áls ik gebeld wordt, dan moet ik ook binnen 15-30 minuten ter plaatse kunnen zijn. Dus ik kan heus boodschappen doen, maar ik kan niet met mijn kinderen naar de speeltuin. En ik kan heus in de tuin zitten en luieren. Maar ik kan niet naar de verjaardagen van mijn broertje en zusje die maand. En dat vind ik balen. Het is niet allemaal hard werken dus in die zin niet erg, maar het beperkt gewoon ontzettend je bewegingsvrjiheid.
Waarom is er gekozen voor die 'blokken' van vijf weken? Ik zou eerder blokjes van een paar dagen maken, dat is beter te overzien. En dan kun je besluiten een paar dagen eerder/later ergens op bezoek te gaan ipv de hele verjaardag maar over te slaan.
Professioneel gifmenger.
pi_152817603
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:14 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Waarom is er gekozen voor die 'blokken' van vijf weken? Ik zou eerder blokjes van een paar dagen maken, dat is beter te overzien. En dan kun je besluiten een paar dagen eerder/later ergens op bezoek te gaan ipv de hele verjaardag maar over te slaan.
omdat je anders niet effectief genoeg de routine en ervaring opdoet. Bovendien verplicht de opleiding ons niet om dit te doen. 4 dagen pw stage lopen is verplicht en 1 dag pw is verplicht pm aan verslagen te werken.

Wij moeten echter een minimum aantal verplichte verrichtingen hebben voordat we af mogen studeren. Als je net als ik zelf vooral in wat rustigere praktijken stage hebt gelopen dan red je het niet met die 4 dagen per week om binnen 4 jaar af te kunnen studeren.
pi_152817624
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:13 schreef LuDann het volgende:

[..]

Oke, maar dan jij ook niet schamen, oke? Ik denk dat dingen gewoon gaan zoals ze horen te gaan. Als je was blijven werken had je misschien geen leuke relatie gehad nu, en een lief zoontje. Wie weet was je wel ontzettend ongelukkig geworden. En wie weet wat de toekomst nog brengt!
Haha ja, ik zal m'n best doen :P. Geloof ook dat alles gaat zoals het moet gaan. En dat klopt wel hoor..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ergens best fijn om te lezen dat het vaak voorkomt dat het anders loopt dan je dacht, maar je ook gewoon gelukkig kunt zijn met wat je hebt. Dat is het belangrijkste!

Hier waren we trouwens nooit echt uitgaanstypes, dus mis het ook niet echt. Al is ons zoontje nog erg klein, dus heb nog niet echt iets kunnen missen! (29 en 25 btw, ik ben de oudste ja :P)
pi_152817651
Maar zoals gezegd, het is allemaal niet zo erg en het is gelukkig echt niet zo dat ik volcontinu aan het werk ben in die tijd, maar het is wel zo dat je bewegingsvrijheid beperkt is. Op zich ook niet erg, maar ik ben er dus wel aan toe dat dat strakjes afgelopen is en dat ik gewoon vrije dagen heb waarop ik ook echt vrij ben.
pi_152817670
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:18 schreef mignonne het volgende:

[..]

omdat je anders niet effectief genoeg de routine en ervaring opdoet. Bovendien verplicht de opleiding ons niet om dit te doen. 4 dagen pw stage lopen is verplicht en 1 dag pw is verplicht pm aan verslagen te werken.

Wij moeten echter een minimum aantal verplichte verrichtingen hebben voordat we af mogen studeren. Als je net als ik zelf vooral in wat rustigere praktijken stage hebt gelopen dan red je het niet met die 4 dagen per week om binnen 4 jaar af te kunnen studeren.
Aha, daarom! Helemaal duidelijk. O+
Dankjewel voor je uitleg.
Professioneel gifmenger.
pi_152817847
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:12 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ik heb juist vanwege die beperkte bewegingsvrijheid bewust gekozen voor een werkplek zonder crisisdienst. Ik zou daar niet zo goed tegen kunnen.
pi_152817858
Klinkt prettig en lastig tegelijk Mignonne! Fijn dat dat straks afgerond is :)

Over gastouders, m'n sm was dat tot vrij kortgeleden! Ze is goed met kinderen en ze vind het leuk om Q te zien en met em te tutten, ze heeft gewoon lol als ze al z'n luier kan verschonen :P. Klinkt als ideale opvang, maar ze gaat emigreren over een tijdje, echt zķ jammer!
pi_152817899
Succes vanmiddag Joycie!! Ik ga hard voor jullie duimen!

Ik merk hier trouwens ook een steeds grotere afname aan concentratievermogen. Fysiek gaat alles nog prima, maar psychisch ben ik echt wel toe aan verlof. Ik ben bijv. al de hele ochtend bezig met een relatief makkelijk dossier en ik kom er gewoon niet uit :{ Te veel dingen die me afleiden, mijn geheugen laat me in de steek. Stiekem ook wel een beetje frustrerend, want ik wil gewoon zelf nog die dossiers afronden. Maar goed, hierna nog 2 weekjes bikkelen en dan klaar!!
pi_152817936
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:26 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik heb juist vanwege die beperkte bewegingsvrijheid bewust gekozen voor een werkplek zonder crisisdienst. Ik zou daar niet zo goed tegen kunnen.
Ahja dat kan ik me voorstellen.
Ik vind dienst juist heerlijk moet ik zeggen. Alleen dat 7 dagen per week hoeft van mij niet zo. Maar goed als ik straks aan het werk ben zal dat zeker niet het geval zijn dus dat is fijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het juist heel erg fijn vind om s avonds en s nachts op pad te zijn :D het heeft iets magisch ofzo O+
pi_152818065
Als je werk je passie is hoef je toch nooit te werken Mignonne ^O^

Dat is bij mij even duidelijk niet het geval. Ik heb me een K** ochtend gehad. En nu ga ik thuis werken denk ik. Ga ik eerst een uur nadenken op de bank :P
ti amo pių di ieri ma meno di domani
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:44:36 #32
409579 LuDann
All the way
pi_152818457
Wat fijn alle ervaringen te lezen over werk en studie.

Ik heb het er best moeilijk mee dat alles nu redelijk stil ligt. De zwangerschap is best zwaar (zoals verwacht :P ) en heb dus toegegeven aan mijn behoefte rustig aan te doen. Iets wat een paar jaar geleden echt ondenkbaar was, ik sprong nog liever van een brug zeg maar. :+ Ik heb de afgelopen 10 jaar alles opzij gezet om verder te komen met studeren. Opgeven was letterlijk geen optie, hele nachten ben ik doorgaan in mijn antikraakpandje al levend op maaltijdloempia's en aan de kost komend door mee te doen aan onderzoeken voor psychologiestudenten, huisdieren opvangen en werk in de detailhandel.

En wat Sillie zegt, het lijkt allemaal wat minder belangrijk nu. Ik heb mij nooit echt een voorstelling gemaakt van mijn toekomst, maar getrouwd met een koophuis en een baby in mijn buik... dat had ik echt nooit kunnen denken. En toch, ondanks dat ik als ik er zo over nadenk best weet dat ik een hoop voor elkaar gekregen heb, voel ik me rot omdat ik nu zit te ''niksen''.

Edit: nu ik dit zo teruglees besef ik me ook hoe diepgeworteld dat gevoel zat van ''het gaat toch niet lukken'' waar het een baby krijgen betrof. Ik heb gewoon niet durven nadenken over de mogelijkheid dat het wel zou lukken.

[ Bericht 8% gewijzigd door LuDann op 21-05-2015 12:50:02 ]
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:45:34 #33
409579 LuDann
All the way
pi_152818490
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:19 schreef Gevalletje het volgende:

[..]

Haha ja, ik zal m'n best doen :P. Geloof ook dat alles gaat zoals het moet gaan. En dat klopt wel hoor..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ergens best fijn om te lezen dat het vaak voorkomt dat het anders loopt dan je dacht, maar je ook gewoon gelukkig kunt zijn met wat je hebt. Dat is het belangrijkste!

Hier waren we trouwens nooit echt uitgaanstypes, dus mis het ook niet echt. Al is ons zoontje nog erg klein, dus heb nog niet echt iets kunnen missen! (29 en 25 btw, ik ben de oudste ja :P)
Nou, zie je! Het had gewoon niet anders moeten lopen. :Y
pi_152819073
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:07 schreef Mariposas het volgende:
Ik vind mijn werk en collega's heel leuk en uitdagend, ik zou het niet willen missen. Blijf ook vier dagen werken als de baby er is. Ik kijk nog helemaal niet zo uit naar m'n verlof over 4 weken. Het enige wat ik er fijn aan vind ik dat ik dan wat dingen kan regelen zodat ik geen vrij hoe te nemen. Naar de kapper, tandarts, een winkel enz. :D
Dit inderdaad. Ik vond (/vind) het wel behoorlijk afkicken, deze eerste week verlof: dat ik niet naar mijn werk ga, dat er veel minder mail komt, lopende dingen afgerond zijn - enerzijds heel bevrijdend maar anderzijds mis ik het nadenken wel een beetje :@ Ik ben nu wel blij dat ik geen zes weken van tevoren met verlof ben gegaan.

Boodschappen doen overdag is echt een verademing, lekker rustig. En ik heb nu inderdaad ook de tandarts, opticien en zo voor volgende week gepland. Zo leuk, dan vragen ze wanneer je kunt en zeg ik "altijd" *)

Ik ga na mijn verlof ook vier dagen werken, het lijkt me dan wel heerlijk om een dag per week vrij te hebben (naast het weekend).

Joyce, veel succes en sterkte vanmiddag :*
pi_152819263
Ik vind mijn werk ook echt heel leuk en uitdagend, maar ben toch ook heel blij dat het over twee weken even klaar is. Het is ook een drukke baan en er speelt veel, daarnaast nog de verbouwing waar vanalles voor geregeld en gekozen moet worden en de voorbereidingen voor de baby. Hoewel allemaal leuk is het wat teveel in m'n hoofd. Dus ben blij dat ik een deel kan laten voor wat het is straks.

En ik blijf ook vier dagen werken straks. Zoals ik er nu naar kijk lijkt me dat heel fijn en deze baan in minder dagen werkt in de praktijk ook niet denk ik, het gaat eigenlijk al 24/7 door als je wilt.
pi_152819297
Joycie succes zo!

Ik word gek van de hoofdpijn. Inmiddels al drie weken. Echt van die spanningshoofdpijn. Ik probeer beeldschermen te mijden (beetje lastig met mijn werk), drink veel water, probeer meer te bewegen, kruik tegen mijn nek maar het komt elke dag weer terug. Aspirine helpt niet echt. Morgen ga ik maar een yoga voor zwangere vrouwen proberen
pi_152819323
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:14 schreef Daui het volgende:
Joycie succes zo!

Ik word gek van de hoofdpijn. Inmiddels al drie weken. Echt van die spanningshoofdpijn. Ik probeer beeldschermen te mijden (beetje lastig met mijn werk), drink veel water, probeer meer te bewegen, kruik tegen mijn nek maar het komt elke dag weer terug. Aspirine helpt niet echt. Morgen ga ik maar een yoga voor zwangere vrouwen proberen
Zou het kunnen zijn dat je zicht achteruit is gegaan? :)
pi_152819370
Kan ook hormonen zijn. Heb ik mij laten vertellen.
ti amo pių di ieri ma meno di domani
pi_152819636
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:15 schreef mignonne het volgende:

[..]

Zou het kunnen zijn dat je zicht achteruit is gegaan? :)
Kan dat door de zwangerschap komen? Ik heb een leesbril
pi_152819760
Over studeren gesproken he, ik heb mijn vorige blok (ondanks extreme vermoeidheid en gebrek aan korte termijngeheugen) met allemaal voldoendes afgerond, op 1 na :( Ik ben geloof ik nog nooit zo onredelijk boos (op mezelf) en verdrietig geweest om een onvoldoende :'(
pi_152819873
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:26 schreef Daui het volgende:

[..]

Kan dat door de zwangerschap komen? Ik heb een leesbril
Ja dat kan. Er zijn een aantal dingen die onder invloed van hormonen kunnen veranderen aan je ogen. Je sterkte kan achteruit gaan waardoor dus je normale sterkte niet meer voldoende is en je daardoor klachten als hoofdpijn of vermoeidheid kunt krijgen. Je kunt ook last krijgen van droge ogen of bijvoorbeeld van die zwevende flubbers in je oog. An sich is dat allemaal normaal en het hersteld zich in de meeste gevallen ook weer na de bevalling. Maar tijdens ej zwangerschap ben je er mooi klaar mee ;)

zie ook: http://www.specsavers.nl/oogzorg/invloed-leeftijd/zwangerschap

Wil niet zeggen dat het hier aan ligt hč! Maar het is 1 van de redenen voor hoofdpijn of klachten waar mensen niet zo snel op bedacht zijn. Andere reden is bijvoorbeeld een beha met meer steun. Soms helpt het al om de bandjes van je beha wat strakker te zetten zodat je wat meer 'lift' hebt zeg maar. Of gewoon een nieuwe beha laten aanmeten.
En wat Estrys zegt is ook zo, vaak is het gewoon gevolg van je veranderde hormoonhuishouding en kun je er niet zoveel mee helaas.
pi_152820026
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:34 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ja dat kan. Er zijn een aantal dingen die onder invloed van hormonen kunnen veranderen aan je ogen. Je sterkte kan achteruit gaan waardoor dus je normale sterkte niet meer voldoende is en je daardoor klachten als hoofdpijn of vermoeidheid kunt krijgen. Je kunt ook last krijgen van droge ogen of bijvoorbeeld van die zwevende flubbers in je oog. An sich is dat allemaal normaal en het hersteld zich in de meeste gevallen ook weer na de bevalling. Maar tijdens ej zwangerschap ben je er mooi klaar mee ;)

zie ook: http://www.specsavers.nl/oogzorg/invloed-leeftijd/zwangerschap

Wil niet zeggen dat het hier aan ligt hč! Maar het is 1 van de redenen voor hoofdpijn of klachten waar mensen niet zo snel op bedacht zijn. Andere reden is bijvoorbeeld een beha met meer steun. Soms helpt het al om de bandjes van je beha wat strakker te zetten zodat je wat meer 'lift' hebt zeg maar. Of gewoon een nieuwe beha laten aanmeten.
En wat Estrys zegt is ook zo, vaak is het gewoon gevolg van je veranderde hormoonhuishouding en kun je er niet zoveel mee helaas.
BH's met de smalle bandjes kunnen ook hoofdpijn veroorzaken. Zeker als je 'ineens' een maatje meer hebt, heb je wellicht niet op de bandbreedte gelet bij de aanschaf van je nieuwe lingerie.
Professioneel gifmenger.
pi_152820122
Oke want het begint zodra ik wakker word en het voelt meer als het begin van een migraine aanval. Ik las ook iets over hoge bloeddruk. Volgende week langs de gynaecoloog. Als ik er dan nog last van heb ga ik het aankaarten
pi_152820199
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:40 schreef Daui het volgende:
Oke want het begint zodra ik wakker word en het voelt meer als het begin van een migraine aanval. Ik las ook iets over hoge bloeddruk. Volgende week langs de gynaecoloog. Als ik er dan nog last van heb ga ik het aankaarten
Dat kan altijd, en zeker bij een tweeling loop je daar wat meer kans op. Je bent alleen gelukkig nog niet op een termijn waarbij dat echt in de lijn der verwachting ligt.
pi_152820559
knip

[ Bericht 51% gewijzigd door Stippelrientje op 21-05-2015 15:37:54 ]
Schudden voor gebruik
pi_152820575
Joycie succes strakjes :*
Schudden voor gebruik
pi_152821222
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:29 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ahja dat kan ik me voorstellen.
Ik vind dienst juist heerlijk moet ik zeggen. Alleen dat 7 dagen per week hoeft van mij niet zo. Maar goed als ik straks aan het werk ben zal dat zeker niet het geval zijn dus dat is fijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het juist heel erg fijn vind om s avonds en s nachts op pad te zijn :D het heeft iets magisch ofzo O+
Ja maar jij mag op pad om baby'tjes op de wereld te zetten! *O*

In mijn beroep zou 's nachts op pad betekenen dat er een puber/jong kind suīcidaal is, mishandeld wordt (of zelf mishandeld, dat waarschijnlijk nog eerder :') ), psychose heeft of weetikt; in ieder geval is er dan iets goed mis.

Nu zit ik echter wel in de specialistische GGZ, dus ik zie alsnog die complexe gevallen, alleen pas na de crisis zeg maar, als het hoogtepunt eraf is. Dan stap ik er met liefde in om alles op alles te zetten om ouders en kind vooruit te helpen (en de dankbaarheid in de kinderoogjes als dat lukt is O+ ), maar dat wat ik op de vloer soms zie maakt dat ik juist de rust thuis nodig heb zeg maar. Als daar nog crisisdienst bij zou komen had ik zelf een crisisteam nodig op den duur..

Overigens is mijn werk misschien ook niet het werk dat je moet doen als je zwanger bent; alles komt tig keer harder binnen. Normaal kan ik me daar een soort van voor afsluiten, maar nu is dat moeilijker...
pi_152822229
Hier ook het plan om minder te gaan werken, 32 uur. Maar dan is mijn wens dit te spreiden over 3,5 dag, dat lijkt mij zo ideaal. Nog niet besproken met werkgever, maar verwacht dat hij er wel mee akkoord gaat...
In juni krijg ik loonsverhoging en als het goed is is die zo hoog dat ik qua loon bijna hetzelfde uitkom als nu.

Vriend zit nog werkloos thuis, maar wil zsm weer aan het werk en gaat daarom na onze vakantie over een paar weken weer écht solliciteren.

Hoe het dan komt met opvang zien we dan wel weer... we kunnen er nu moeilijk op anticiperen.
pi_152822272
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:42 schreef mignonne het volgende:

[..]

Dat kan altijd, en zeker bij een tweeling loop je daar wat meer kans op. Je bent alleen gelukkig nog niet op een termijn waarbij dat echt in de lijn der verwachting ligt.
begint dat pas bij de derde termijn een rol te spelen?

En bedankt voor de bh en oog tips. Ik probeer zoveel mogelijk te doen om hoofdpijn te voorkomen
pi_152822406
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 14:11 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ja maar jij mag op pad om baby'tjes op de wereld te zetten! *O*

In mijn beroep zou 's nachts op pad betekenen dat er een puber/jong kind suīcidaal is, mishandeld wordt (of zelf mishandeld, dat waarschijnlijk nog eerder :') ), psychose heeft of weetikt; in ieder geval is er dan iets goed mis.

Nu zit ik echter wel in de specialistische GGZ, dus ik zie alsnog die complexe gevallen, alleen pas na de crisis zeg maar, als het hoogtepunt eraf is. Dan stap ik er met liefde in om alles op alles te zetten om ouders en kind vooruit te helpen (en de dankbaarheid in de kinderoogjes als dat lukt is O+ ), maar dat wat ik op de vloer soms zie maakt dat ik juist de rust thuis nodig heb zeg maar. Als daar nog crisisdienst bij zou komen had ik zelf een crisisteam nodig op den duur..

Overigens is mijn werk misschien ook niet het werk dat je moet doen als je zwanger bent; alles komt tig keer harder binnen. Normaal kan ik me daar een soort van voor afsluiten, maar nu is dat moeilijker...
Ja boh :X echt hoor daarom heb k veel ontzag voor psychologen (en artsen ook), de ellende waar die soms, of eigenlijk vaak! mee te maken krijgen in hun dagelijkse bezigheden is niet mals.
pi_152822514
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 14:43 schreef Daui het volgende:

[..]

begint dat pas bij de derde termijn een rol te spelen?

En bedankt voor de bh en oog tips. Ik probeer zoveel mogelijk te doen om hoofdpijn te voorkomen
Nee niet per se hoor, maar we maken onderscheid tussen preëxistente hypertensie, dus een hoge bloeddruk die al voor de zwangerschap bestond. En een zwangerschapshypertensie, dus een hoge bloeddruk die als gevolg van de zwangerschap is ontstaan.
Waneer iemand voor de 20e week een hypertensie ontwikkelt wordt dat in de regel gezien als een preëxistente hypertensie. Overigens maakt dat voor het beleid en de behandeling niets uit, dat blijft hetzelfde.
  Moderator donderdag 21 mei 2015 @ 14:55:29 #52
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_152822642
Nog even succes voor Joycie, ik denk aan je! :*
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_152822702
Ja, ik zit steeds weer te refreshen voor Joycie :s) . Maar ze kon een uurtje geleden terecht, dus zal nog wel eventjes duren voordat ze hier reageert.
pi_152822747
Idd Joycie, ik hoop dat jullie inmiddels meer duidelijkheid hebben gekregen.
Komt de uitslag van de nipt ook deze week of is dat volgende week?
pi_152823412
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 14:48 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ja boh :X echt hoor daarom heb k veel ontzag voor psychologen (en artsen ook), de ellende waar die soms, of eigenlijk vaak! mee te maken krijgen in hun dagelijkse bezigheden is niet mals.
Klinkt heel stom, maar je wordt er een soort van immuun voor. De eerste keer dat je een kind ziet dat beide ouders heeft verloren door ongeluk ofzo zou je bij wijze van het liefst meehuilen met 't kind. Nu is het nog steeds erg, maar is het meer een "mwah, dit heb ik nu al zo vaak gezien, jij komt er ook wel bovenop", idee zeg maar..
pi_152824812
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 15:19 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Klinkt heel stom, maar je wordt er een soort van immuun voor. De eerste keer dat je een kind ziet dat beide ouders heeft verloren door ongeluk ofzo zou je bij wijze van het liefst meehuilen met 't kind. Nu is het nog steeds erg, maar is het meer een "mwah, dit heb ik nu al zo vaak gezien, jij komt er ook wel bovenop", idee zeg maar..
Hmm ja dat herken ik wel ja. Nu maak ik niet zo gek veel ellende mee maar toch merk je aan je eigen reactie dat je went aan negatieve dingen. Niet dat je afstompt ofzo, maar wel dat je niet zo die OMG-schok ervaart.
Hoewel sommige dingen dan ook wel weer gewoon spannend blijven. Als iemand belt omdat ze de baby niet voelt bewegen en ik kan in eerste instantie het hartje niet vinden dan krijg ik het heus ook echt spaans benauwd
  donderdag 21 mei 2015 @ 16:29:35 #57
149959 SQ
snelle trees
pi_152825358
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:11 schreef mignonne het volgende:

[..]

Hmm ja dat herken ik wel ja. Nu maak ik niet zo gek veel ellende mee maar toch merk je aan je eigen reactie dat je went aan negatieve dingen. Niet dat je afstompt ofzo, maar wel dat je niet zo die OMG-schok ervaart.
Hoewel sommige dingen dan ook wel weer gewoon spannend blijven. Als iemand belt omdat ze de baby niet voelt bewegen en ik kan in eerste instantie het hartje niet vinden dan krijg ik het heus ook echt spaans benauwd
heb je het eigenlijk zelf al eens meegemaakt? Dat het niet goed afliep?
disclaimer
pi_152825518
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:29 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

heb je het eigenlijk zelf al eens meegemaakt? Dat het niet goed afliep?
Niet dat het kind overleden was, gelukkig. Ik ga het ongetwijfeld ooit meemaken maar ik ben blij dat het met tot dusver bespaard is gebleven.
Ik heb wel ooit ns een ctg aangesloten bij een dame die helaas niet zo heel serieus genomen werd omdat ze al voor de 12e keer kwam ofzo en er steeds niets aan de hand was; en vervolgens had k een extreem slecht ctg. Dat was een race naar de OK om kind er uit te halen.
En op mijn neo-stage lag een kindje van net een kilo, die mocht k toen helpen verzorgen enzo. Zo'n leuk ventje. De volgende keer toen ik weer op stage kwam bleek dat hij 's nachts was overleden. Ze hebben hem verplaatst op transport naar het academisch ziekenhuis ondanks dat het toen eigk al einde oefening was. Hij is verplaatst samen met zn tweelingbroertje zodat hij niet alleen was. Echt de tranen springen me nog steeds in de ogen als k daar aan denk ;(

Klasgenoten van mij hebben het wel meegemaakt. Eentje in haar eerste jaar zelfs, ze mocht het hartje zoeken en kon het niet vinden, vk vervolgens ook niet, bleek het kind overleden. Mn lieve vriendinnetje heeft ooit een geval gehad van een kind die overleden is tijdens de bevalling. Het is ellendig maar gebeurd helaas.
  donderdag 21 mei 2015 @ 16:38:26 #59
149959 SQ
snelle trees
pi_152825621
Moeilijk lijkt me dat, hoor. Word je daar wel voor getraind, om daar mee om te gaan? Want daar zit dan denk ik vooral een heel menselijk/emotioneel aspect aan.
disclaimer
pi_152825734
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:38 schreef Stormqueen het volgende:
Moeilijk lijkt me dat, hoor. Word je daar wel voor getraind, om daar mee om te gaan? Want daar zit dan denk ik vooral een heel menselijk/emotioneel aspect aan.
Ja hoor daar word je voor getrained. Slecht nieuws gesprekken voeren enz krijgen we training in, we ontvangen natuurlijk crisistraining om met dingen als reanimaties om te kunnen gaan, zowel van volwassene als van pasgeborene. En in veel ziekenhuizen en ook in gewone praktijken is het gebruikelijk om na zulke gevallen nog na te spreken over het voorval. Sowieso om te kijken of er iets was geweest wat de situatie had kunnen voorkomen, maar ook om te kijken hoe het met je gaat.

En verder, er hangt zo vreselijk veel af van hoe mensen zelf met een sterfgeval bijvoorbeeld omgaan, je begeleiding moet je volledig daar op afstemmen en verschilt dus per keer. Gesprekstechnieken zijn wel een fijne houvast dan vind ik.
pi_152826095
Uch ff klagen hoor ;( . De baby drukt zoooo op mijn blaas, eigenlijk de hele dag door, vooral 's nachts maar ook nu weer. Ik kan wel op de wc gaan wonen! Niet dat ik dan veel moet plassen het zijn dan kleine beetjes. Volgens mij is ze ook flink aan t indalen want ik voel haar goed laag. En als ze dan beweegt of zit te friemelen heb ik t idee dat ik amper mijn plas op kan houden :X :(

Maar dit is normaal toch? Geen blaasontsteking oid?
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:03:10 #62
56471 pinquit
oh my lama!
pi_152826343
Kleine beetjes, Hm geen idee, volgens mij was dat wel oppassen
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:28:10 #63
409579 LuDann
All the way
pi_152826960
Ik weet niet of dat normaal is Q_B. Vervelend zeg!

Ik klaag met je mee; Restless Legs, ik word er he-le-maal gillend gek van. Het is iets waar ik in niet zwangere toestand al last van heb maar dan is het houdbaar. Nu is het gewoon 3 keer niks, heb er de hele dag last van en 's nachts kan ik het behang wel van de muren knagen. Oke, dat is wat overdreven misschien maar het is wel heel vervelend.
pi_152826964
Ik weet het niet QB, klinkt vervelend.

En heftig je verhalen mignonne, het lijkt me zo moeilijk om dan professioneel te blijven en betrokken tegelijkertijd.

Ik had vanochtend controle en de VK heeft niet gezegd/opgeschreven of de baby ingedaald is. Ik begreep uit de belinstructies dat je dat eigenlijk wel moet weten (of eigenlijk vooral als hij niet ingedaald is). Of komt dat later pas? (vandaag 36+4) Hoe gaat dat bij jullie?
pi_152826969
En Joyce denk aan je :*
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:30:46 #66
409579 LuDann
All the way
pi_152827022
Ik denk ook aan je, Joycie. :* Ik hoop maar dat je je hier nog niet gemeld hebt vanwege blije redenen en feestvieren.
pi_152827053
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:28 schreef Minarosa het volgende:

En heftig je verhalen mignonne, het lijkt me zo moeilijk om dan professioneel te blijven en betrokken tegelijkertijd.

Ik had vanochtend controle en de VK heeft niet gezegd/opgeschreven of de baby ingedaald is. Ik begreep uit de belinstructies dat je dat eigenlijk wel moet weten (of eigenlijk vooral als hij niet ingedaald is). Of komt dat later pas? (vandaag 36+4) Hoe gaat dat bij jullie?
Mij werd gister verteld dat Henk nu goed genoeg ligt om niet meteen op de grond te hoeven gaan liggen als de vliezen breken maar vast ligt ie ook niet. Maar goed, bellen moet nu uberhaupt nog wel omdat we nig geen 37 weken zijn...
Misschien kun je ze ff mailen?
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:32:55 #68
56471 pinquit
oh my lama!
pi_152827064
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:28 schreef LuDann het volgende:

Ik klaag met je mee; Restless Legs, ik word er he-le-maal gillend gek van. Het is iets waar ik in niet zwangere toestand al last van heb maar dan is het houdbaar. Nu is het gewoon 3 keer niks, heb er de hele dag last van en 's nachts kan ik het behang wel van de muren knagen. Oke, dat is wat overdreven misschien maar het is wel heel vervelend.
Ik voel je ;( gek word ik van mezelf
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:33:11 #69
149959 SQ
snelle trees
pi_152827072
quote:

staat er bbbi/bibi/vibi op je kaart?

En onder de 37 weken moet je sowieso meteen bellen ;)
disclaimer
pi_152827168
QB, ik zou voor de veiligheid even een plasje bij de huisarts langs brengen. Kost een paar seconden tijd om te checken. Ik heb tot nu toe 2 keer een blaasontsteking gehad terwijl ik alleen last had van kleine beetjes plassen.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_152827683
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:28 schreef LuDann het volgende:

Oh dat is idd zoooo irritant!! Ik heb er gelukkig maar heel eventjes last van gehad. Duurde maar een weekje gelukkig! _O_
pi_152827742
quote:

Hier nu 37+2. Hier had ik vorige week controle (met echo) en daar was goed te zien dat ze al vrij laag lag. Dat zei de gynaecoloog ook gelijk. Ik denk als het zo is dat ze het wel laten weten.
pi_152827771
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:37 schreef Krisvc het volgende:
QB, ik zou voor de veiligheid even een plasje bij de huisarts langs brengen. Kost een paar seconden tijd om te checken. Ik heb tot nu toe 2 keer een blaasontsteking gehad terwijl ik alleen last had van kleine beetjes plassen.
Ja. ik moet morgen toch bloed laten prikken, lever ik gelijk een plas in! ^O^
pi_152827784
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:33 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

staat er bbbi/bibi/vibi op je kaart?

En onder de 37 weken moet je sowieso meteen bellen ;)
Nope, alleen nog van de vorige keer. Ik moet er even aan denken om het volgende week te vragen. Als er nu voor 37 weken iets gebeurt dan bel ik inderdaad direct, maar voor mijn gevoel kan hij echt nog twee maanden blijven zitten. Het lijkt allemaal nog zo ver weg :o
pi_152827929
Goed nieuws! Ze hebben het hartje goed genoeg in beeld kunnen krijgen en alles zag er normaal uit. Een gaatje kunnen ze nooit helemaal uitsluiten, maar voor nu een mooie echo! Wel zijn de beentjes en armpjes in verhouding met de buik en schedel wat klein. De beentjes liggen op P2. Ze hebben de bloedtoevoer gemeten vanuit mijn lichaam naar de baarmoeder. Die is wat lager als gemiddeld en dit kan een gevolg zijn van de hoge bloeddruk. Iets om in de gaten te houden. Het zou kunnen betekenen dat wanneer de groei echt heel erg gaat afwijken er ingegrepen wordt (kindje vroeger laten komen) maar het kindje kan ook mooi zo door blijven groeien en ik kan de 37 weken gewoon halen.. voot wat ik nu kon zien lagen de beentjes en armpjes gemiddeld een weekje achter met de rest.
Voor nu dus positief nieuws! Zo opgelucht!!!!
We gaan het nu lekker met zijn 2tjes vieren met een tapasavondje op de bank!

De uitslag van de NIPT krijgen we met een beetje geluk volgende week. Maar de gyn in het Radboud denkt echt dat de "groeiachterstand" een verband heeft met de bloeddruk.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')