http://m.metronieuws.nl/b(...)crimineerd-bij-stagequote:Allochtone studenten worden gediscrimineerd tijdens hun stage. Dat stelt Laurens Simonse, directeur van stagebemiddelingsorganisatie StudentenBureau. Hij reageert daarmee op cijfers uit de Nationale Stagemonitor, die vandaag worden gepresenteerd.
Uit het jaarlijks terugkerende onderzoek blijkt dat allochtone studenten gemiddeld minder stagevergoeding krijgen en meer sollicitatiebrieven moeten versturen voordat ze worden aangenomen. Ook krijgen ze vaker een lager eindcijfer.
Discriminatie accepteren lijkt me toch niet de bedoeling.quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:05 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
http://m.metronieuws.nl/b(...)crimineerd-bij-stage
Wanner houden deze allochtonen op met zielig doen en leren ze hun plekje in ONS maatschappij?
ACCEPT OR LEAVE!
quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:07 schreef Megumi het volgende:
[..]
Discriminatie accepteren lijkt me toch niet de bedoeling.
quote:Stagebedrijven geven autochtone studenten gemiddeld een 7,8. Allochtone studenten scoren net iets lager: 7,5.
STAGEVERGOEDING
Stagiairs verdienen gemiddeld 275 euro per maand. Allochtone studenten krijgen gemiddeld 14 euro minder.
Welke bedrijf geeft dan 261 euro stagevergoedingquote:
Gemiddeldquote:Op donderdag 21 mei 2015 09:09 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Welke bedrijf geeft dan 261 euro stagevergoeding. Rond het dan af op een mooie getal ofzo.
En dan ergens op het eind pas:quote:Stagiairs krijgen gemiddeld een stagevergoeding van 275 euro per maand. Het verschil tussen mannen en vrouwen is daarbij groot. Mannen verdienen gemiddeld 76 euro meer.
Verklaart waarschijnlijk ook enigszins het verschil tussen de vergoeding voor autochtonen en allochtonenquote:Bij gelijke functies is het verschil een stuk kleiner. Maar vrouwen werken nu eenmaal vaker in velden waar weinig of geen stagevergoeding wordt betaald, bijvoorbeeld in de zorg.
Frontlijn zeker?quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
275, wat een plebs
Ik ben ook een allochtoon en krijg bijna 2 keer zo veel
quote:
Even over die cijfers'quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:09 schreef NickGrouwen het volgende:
Mijn racistische mening:
"Uit het jaarlijks terugkerende onderzoek blijkt dat allochtone studenten gemiddeld minder stagevergoeding krijgen"
Is dacht ik afhankelijk van het veld waar je in werkt, misschien werken allochtonen vaker in lager betalende velden dan autochtonen
"en meer sollicitatiebrieven moeten versturen voordat ze worden aangenomen."
Zoals iemand al zei, zijn die brieven wel in orde qua spelling, grammatica, interpunctie, hoofdletters, zinsstructuur, etc, (ik werd daar vaak hardcore op afgewezen), allochtonen maken vaker taalfouten
"Ook krijgen ze vaker een lager eindcijfer."
Misschien is daar een reden voor, misschien presteren allochtonen over het algemeen minder
Gewoon wat cijfers rondgooien en zeggen "discriminatie" is niet voldoende. Graag meer uitgebreide informatie rondom deze cijfers. Graag tastbaar bewijs dat er word gediscrimineerd tegen allochtonen (wat ook daadwerkelijk gebeurt), want dit is niks. Zoals laatst dat gedoe met die "etnische" vs Nederlandse/Westerse namen bij het solliciteren via schrift/telefoon, dat is klaarblijkelijk discriminatie en daarom goed bewijs.
Mja, gewoon dat bedrijven aangeven dat ze leerlingen van een stageplaats willen voorzien en dat ze een X aantal plaatsen hebben en dat de school die leerlingen dan per bedrijf indeelt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:27 schreef paddy het volgende:
Scholen zouden gewoon een stageplek moeten zoeken i.p.v leerlingen. Denk dat je dan dit probleem kan voorkomen. Bedrijff weet dan niet of ze een blanke autochtoon of allochtoon in dienst krijgen om stage te lopen.
Dat allochtonen minder goed presteren dan autochtonen lijkt me sterk.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:09 schreef NickGrouwen het volgende:
Mijn racistische mening:
"Uit het jaarlijks terugkerende onderzoek blijkt dat allochtone studenten gemiddeld minder stagevergoeding krijgen"
Is dacht ik afhankelijk van het veld waar je in werkt, misschien werken allochtonen vaker in lager betalende velden dan autochtonen
Zoals iemand al zei, zijn die brieven wel in orde qua spelling, grammatica, interpunctie, hoofdletters, zinsstructuur, etc, (ik werd daar vaak hardcore op afgewezen), allochtonen maken vaker taalfouten
Misschien is daar een reden voor, misschien presteren allochtonen over het algemeen minder
Gewoon wat cijfers rondgooien en zeggen "discriminatie" is niet voldoende. Graag meer uitgebreide informatie rondom deze cijfers. Graag tastbaar bewijs dat er word gediscrimineerd tegen allochtonen (wat ook daadwerkelijk gebeurt), want dit is niks. Zoals laatst dat gedoe met die "etnische" vs Nederlandse/Westerse namen bij het solliciteren via schrift/telefoon, dat is klaarblijkelijk discriminatie en daarom goed bewijs.
Zoiets.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:30 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja, gewoon dat bedrijven aangeven dat ze leerlingen van een stageplaats willen voorzien en dat ze een X aantal plaatsen hebben en dat de school die leerlingen dan per bedrijf indeelt.
Het ironische gehalte in deze post is hoog. Anderen de slachtofferrol toespelen terwijl alleen een woordvoerder een onderzoek aanhaalt en er verder niemand is die "zielig doet".quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:36 schreef charlieharper2 het volgende:
Hee allochtonen,
Ook de gemiddelde Nederlander met een WO opleiding moet meerdere sollicitatiebrieven versturen en krijgt vaak een magere vergoeding. Dat heeft niks met een kleurtje te maken maar met verzadiging van de markt. Maar het is zo makkelijk om zielig te doen, omdat je een kleurtje hebt
Wat mij meer verbaasd is de totale ontkenning.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het ironische gehalte in deze post is hoog. Anderen de slachtofferrol toespelen terwijl alleen een woordvoerder een onderzoek aanhaalt en er verder niemand is die "zielig doet".
Of de ontkenning gevolgd door een "ja, maar allochtonen, die zijn ook gewoon minder gemotiveerd en alles".quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Wat mij meer verbaasd is de totale ontkenning.
Ik ontken niets. Ik geloof alleen dat dit soort onderzoeken selectief zijn. Dat kan je zelf ook zien wanneer je om je heen kijktquote:Op donderdag 21 mei 2015 10:41 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Wat mij meer verbaasd is de totale ontkenning.
Nee, dit is geweldig Nederlands.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:41 schreef Isis20 het volgende:
Die allochtonen die ik ken, en op mijn hbo-opleiding zaten, hadden ook super slecht Nederlands. Logisch dat die groep meer brieven moeten versturen en een lager cijfer krijgen.
Dat het niet altijd het geval is natuurlijk ook zo. Maar ik weet uit eigen ervaring en ervaringen van andere dat het daadwerkelijk wel voorkomt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:42 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik ontken niets. Ik geloof alleen dat dit soort onderzoeken selectief zijn. Dat kan je zelf ook zien wanneer je om je heen kijkt
Volgens mij is het algemeen bekend dat de allochtone medemens zich vaak in een slachtofferpositie manoeuvreert.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het ironische gehalte in deze post is hoog. Anderen de slachtofferrol toespelen terwijl alleen een woordvoerder een onderzoek aanhaalt en er verder niemand is die "zielig doet".
Zeker, en ontken ik niet, maar dan echt van beid kanten in dezelfde hoeveelheid.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:44 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat het niet altijd het geval is natuurlijk ook zo. Maar ik weet uit eigen ervaring en ervaringen van andere dat het daadwerkelijk wel voorkomt.
Volgens mij is het ook algemeen bekend dat discriminatie nog steeds voorkomt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:44 schreef charlieharper2 het volgende:
[..]
Volgens mij is het algemeen bekend dat de allochtone medemens zich vaak in een slachtofferpositie manoeuvreert.
Idd, en vice versaquote:Op donderdag 21 mei 2015 10:45 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Volgens mij is het ook algemeen bekend dat discriminatie nog steeds voorkomt.
Volgens mij doet helemaal niemand dat hier en is dat zogenaamde algemeen bekende feit waar je het over hebt alleen maar een legitimatie om je eigen slachtofferrol te legitimeren.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:44 schreef charlieharper2 het volgende:
[..]
Volgens mij is het algemeen bekend dat de allochtone medemens zich vaak in een slachtofferpositie manoeuvreert.
Ik zou ook onderzoeken wat uitgebreider willen . Doet men nu niet. Dan zal men tot de conclusie komen dat er enkele mensen rondlopen in Nederland die discrimineren op achtergrond ongeacht welke achtergrond dan ook. Zit echt geen verschil in.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:46 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Precies, daarom reageerde ik ook op zijn post.
Dan mis je weer het leren brieven schrijven en solliciteren. Ook geen goed plan dusquote:Op donderdag 21 mei 2015 10:30 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Mja, gewoon dat bedrijven aangeven dat ze leerlingen van een stageplaats willen voorzien en dat ze een X aantal plaatsen hebben en dat de school die leerlingen dan per bedrijf indeelt.
Je bedoeld dat je een stageplek bij een bedrijf krijgt toegewezen en niet kan kiezen?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:00 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik zou ook onderzoeken wat uitgebreider willen . Doet men nu niet. Dan zal men tot de conclusie komen dat er enkele mensen rondlopen in Nederland die discrimineren op achtergrond ongeacht welke achtergrond dan ook. Zit echt geen verschil in.
Maar dat soort onderzoeken zijn er niet of nauwelijks terwijl je in Nederland genoeg voorbeelden hebt dat het ook vice versa gaat en allebei niet goed te praten is.
Denk dus in dit geval dat de stageplekken door scholen uitgezocht en verdeeld moeten worden. En dan bedoel ik niet kleurtje bij kleurtje, maar juist gemengd. Ook bij die garages en detailhandel etc waar ik het over had eerder in dit topic.
Het begint me trouwens meer en meer op te vallen dat er geen Nederland meer is, maar een boel eilandjes. Iedere cultuur, of achtergrond op eigen eilandje. Mag niemand van andere achtergrond betreden
Volwassenen vergiftigen de kinderen.
Daar kan je ze in helpen, maar dan naamloos.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:03 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Dan mis je weer het leren brieven schrijven en solliciteren. Ook geen goed plan dus
Nou meer dat degene die de stageplek vrijmaakt niet kan kiezen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:04 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je bedoeld dat je een stageplek bij een bedrijf krijgt toegewezen en niet kan kiezen?
Daar zou je wel interessante statistiek mee kunnen bedrijven.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:05 schreef paddy het volgende:
[..]
Daar kan je ze in helpen, maar dan naamloos.
Noem ide naam van de school als afzender. Probleem opgelost
Gahaha nee.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:07 schreef paddy het volgende:
[..]
Nou meer dat degene die de stageplek vrijmaakt niet kan kiezen.
Wel rekening houden met functie uiteraard.
Ik ga iemand met een enorm zwaar twents accent ook niet in Noord Holland als gastvrouw/gastheer in een duur hotel stoppen uiteraard.
Mja, maar dan ga je deze selectieve nieuwsberichten houden. En zullen zowel enkele autochtone als enkele allochtone werkgevers keuzes maken die men als discriminerend zal ervaren.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:10 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Daar zou je wel interessante statistiek mee kunnen bedrijven.
Toch denk ik dat de manier waarop stagiaires zelf hun stageplek willen regelen ook veel kan zeggen over de motivatie en kwaliteiten.
Wow, gaat lekker hier!quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:05 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Wanner houden deze allochtonen op met zielig doen en leren ze hun plekje in ONS maatschappij?
ACCEPT OR LEAVE!
"Het plebs heeft weer wat te janken..."quote:
Je denkt dat ze gaan zeggen ;we willen je niet omdat je Marokkaan bent of omdat je een kleurtje hebt?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:26 schreef Peunage het volgende:
Ik begrijp dit niet zo goed.
Ik weet als allochtoon wel dat er discriminatie bestaat in Nederland (en in de rest van de wereld), maar ik snap niet hoe mensen zo snel een conclusie kunnen trekken. Wanneer een werkgever reageert met "we willen je niet ,want je hebt een kleurtje'" heb je inderdaad te maken met racisme. Zo gaat het dan ook nooit.
Maar dat een werkgever je niet aan neemt betekent toch niet per definitie dat hij je niet wil omdat je een allochtoon bent? Ik kan zo duizend redenen bedenken.
De conclusie van het StudentenBureau slaat als een tang op een varken. Allochtonen krijgen minder stagevergoeding? Kan dat te maken hebben met dat die vaker MBO en VMBO doen, en de lonen daar gewoon lager zijn? Het lijkt mij sterk dat als 2 MBO'ers bij hetzelfde bedrijf stage doen, dat de allochtoon dan 15 euro minder betaald krijgt dan een autochtoonBedrijven hebben praktisch altijd een standaard stagevergoeding, en daar wijken ze niet van af.
alogtonn a sahbiquote:Op donderdag 21 mei 2015 11:26 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
"Het plebs heeft weer wat te janken..."
"Wat een plebejers, altijd weer te janken..."
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Dat zullen bedrijven nooit accepteren. Het minste wat je als bedrijf wilt weten, is wie je in je bedrijf haalt voor je hem een stageplek geeft. Bij mijn stage destijds waren er 5 kandidaten voor 2 plekken.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:27 schreef paddy het volgende:
[..]
Scholen zouden gewoon een stageplek moeten zoeken i.p.v leerlingen. Denk dat je dan dit probleem kan voorkomen. Bedrijff weet dan niet of ze een blanke autochtoon of allochtoon in dienst krijgen om stage te lopen.
Dat zeggen ze dus nooit, maar dan kun je ook niet direct gaan zeggen dat ze je niet willen omdat je een Mocro bent. Misschien vonden ze iemand anders geschikter?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:29 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je denkt dat ze gaan zeggen ;we willen je niet omdat je Marokkaan bent of omdat je een kleurtje hebt?
Nee, ze nemen je gewoon per definitie niet aan als je niet blank bent. Als je blank bent en afgewezen wordt, dan heeft het misschien een andere oorzaak.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:29 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je denkt dat ze gaan zeggen ;we willen je niet omdat je Marokkaan bent of omdat je een kleurtje hebt?
Zolang het niet tegen je gezegd wordt is het is het altijd een vermoeden ja. Maar sommige dingen gebeuren zo vaak dat je ergens wel een verband kan zien.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:31 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat zeggen ze dus nooit, maar dan kun je ook niet direct gaan zeggen dat ze je niet willen omdat je een Mocro bent. Misschien vonden ze iemand anders geschikter?
Zeg ik dat?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:31 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, ze nemen je gewoon per definitie niet aan als je niet blank bent. Als je blank bent en afgewezen wordt, dan heeft het misschien een andere oorzaak.
Opletten op school zemmeltje.quote:
Ja maar dit is zo'n typische reactie als dat allochtonen zichzelf altijd als slachtoffer zien.quote:
Dat doe je ookquote:Op donderdag 21 mei 2015 11:33 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar dit is zo'n typische reactie als dat allochtonen zichzelf altijd als slachtoffer zien.
Nee want heb al eerder gezegd dat het van beide kanten komt. Dat je niet altijd wordt afgewezen op afkomst of huidskleur maar dat het wel voorkomt ja.quote:
Je deed het net voorkomen alsof het niet uitmaakt welke reden ze opgeven, want dat het toch aan je afkomst/huidskleur ligt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee want heb al eerder gezegd dat het van beide kanten komt. Dat je niet altijd wordt afgewezen op afkomst of huidskleur maar dat het wel voorkomt ja.
Dat zei ik helemaal niet? Peunage zei dat ze het niet tegen je zullen zeggen. No shit dat ze het niet tegen je zeggenquote:Op donderdag 21 mei 2015 11:36 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je deed het net voorkomen alsof het niet uitmaakt welke reden ze opgeven, want dat het toch aan je afkomst/huidskleur ligt.
Ook als er een patroon is, kan het aan jezelf liggen.
Tuurlijk komt het voor. Daar komen werkgevers ook gewoon voor uit.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:38 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat zei ik helemaal niet? Peunage zei dat ze het niet tegen je zullen zeggen. No shit dat ze het niet tegen je zeggen![]()
En uiteraard kan het aan jezelf liggen maar snap die totale ontkenning niet. Het komt voor.
Dat is mijn punt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Tuurlijk komt het voor. Daar komen werkgevers ook gewoon voor uit.
Accept or leave? Nou wat is hun plekje volgens je dan ts?quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:05 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
ACCEPT OR LEAVE!
Tenzij je per ongeluk een interne mail toegestuurd krijgt waarin staat "is niets (is een neger)", kun je inderdaad nooit zeggen dat je afgewezen bent op grond van je afkomst of huidskleur.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:26 schreef Peunage het volgende:
Maar dat een werkgever je niet aan neemt betekent toch niet per definitie dat hij je niet wil omdat je een allochtoon bent? Ik kan zo duizend redenen bedenken.
Zal geen antwoord op komen. Hij heeft er immers geen last bij het zoeken van een stageplek.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:43 schreef loni55 het volgende:
[..]
Accept or leave? Nou wat is hun plekje volgens je dan ts?
Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn achternaam gewijzigd. Niet vanwege deze reden. Ik ben van een niet westerse achternaam naar een Europese achternaam gegaan. Ik merkte duidelijk het verschil in de reacties op de sollicitaties die ik deed.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:54 schreef Leshy het volgende:
[..]
Tenzij je per ongeluk een interne mail toegestuurd krijgt waarin staat "is niets (is een neger)", kun je inderdaad nooit zeggen dat je afgewezen bent op grond van je afkomst of huidskleur.
Maar er zijn de afgelopen jaren verschillende voorvallen geweest waarbij men meerdere malen op een vacature heeft gereageerd, één keer met een autochtone naam eronder en één keer met een allochtone naam eronder. Recentelijk zelfs door iemand die zijn autochtone alter ego nog een jaar minder werkervaring gaf dan zichzelf.
Drie van de eerste Google-resultaten:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)j-sollicitatie.dhtml
http://www.managersonline(...)-eens-genegeerd.html
http://www.nrcq.nl/2015/0(...)de-sollicitatiebrief
In al die gevallen werden de autochtone kandidaten significant vaker uitgenodigd op gesprek dan de allochtone kandidaten ondanks gelijke brieven en CV's. Het lijkt me dan duidelijk dat je absoluut kunt stellen dat je als werkzoekende met een allochtone naam met discriminatie te maken krijgt.
Misschien is dat wat de OP bedoelt met de plaats van allochtonen in Nederland? Degenen die gewoon willen werken zeggen dat we ze niet willen hebben, en als ze dan geen werk hebben, ze dan beschuldigen van luiheid, niets bijdragen en trekken van een uitkering? En dan boos worden als sommigen van hen niet zo dol zijn op "ons Nederlanders"?
Dat heb ik nou weer als ik mijn geslacht verander. Op mannen word positiever gereageerd dan op vrouwen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:58 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik heb zelf een paar jaar geleden mijn achternaam gewijzigd. Niet vanwege deze reden. Ik ben van een niet westerse achternaam naar een Europese achternaam gegaan. Ik merkte duidelijk het verschil in de reacties op de sollicitaties die ik deed.
Je gaat toch niet van een enkeling uit? Wanneer ik dat zou doen kan ik als blanke autochtoon ook beter gaan emigreren.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:22 schreef TeenWolf het volgende:
[..]
Wow, gaat lekker hier!
Wat is 'hun' plek dan in de maatschappij? Gediscrimineerd worden met o.a. stages vanwege hun afkomst?
Mij ook, maar wanneer dat zo is, zie ik liever het bedrijf door de slijk gaan dan een dergelijk selectief onderzoek als dezequote:Op donderdag 21 mei 2015 11:26 schreef Peunage het volgende:
Ik begrijp dit niet zo goed.
Ik weet als allochtoon wel dat er discriminatie bestaat in Nederland (en in de rest van de wereld), maar ik snap niet hoe mensen zo snel een conclusie kunnen trekken. Wanneer een werkgever reageert met "we willen je niet ,want je hebt een kleurtje'" heb je inderdaad te maken met racisme. Zo gaat het dan ook nooit.
De conclusie van het StudentenBureau slaat als een tang op een varken. Allochtonen krijgen minder stagevergoeding? Kan dat te maken hebben met dat die vaker MBO en VMBO doen, en de lonen daar gewoon lager zijn? Het lijkt mij sterk dat als 2 MBO'ers bij hetzelfde bedrijf Met dezelfde functies) stage doen, dat de allochtoon dan 15 euro minder betaald krijgt dan een autochtoonBedrijven hebben praktisch altijd een standaard stagevergoeding, en daar wijken ze niet van af.
quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:41 schreef Isis20 het volgende:
Die allochtonen die ik ken, en op mijn hbo-opleiding zaten, hadden ook super slecht Nederlands. Logisch dat die groep meer brieven moeten versturen en een lager cijfer krijgen.
Meh, ik zou niet al te snel naar conclusies of vermoedens springen. Als je ergens solliciteert is het vaak zo dat er nog tientallen andere sollicitanten zijn, en daar moeten ze uit kiezen. Als iedereen die niet aangenomen is zich gediscrimineerd voelt zijn we ook nergens.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:32 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Zolang het niet tegen je gezegd wordt is het is het altijd een vermoeden ja. Maar sommige dingen gebeuren zo vaak dat je ergens wel een verband kan zien.
Dat is letterlijk 1 keer in het nieuws geweest, hier ga ik niet eens op reageren want het is vrij duidelijk dat het om racisme gaat.quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:54 schreef Leshy het volgende:
[..]
Tenzij je per ongeluk een interne mail toegestuurd krijgt waarin staat "is niets (is een neger)", kun je inderdaad nooit zeggen dat je afgewezen bent op grond van je afkomst of huidskleur.
En ook dit is geen sluitend bewijs dat het om discriminatie gaat. Als werkgever zoek je wat het best bij je bedrijf past. Het kan zijn dat een minder ervaren autochtoon beter bij je bedrijf past dan een meer ervaren allochtoon.quote:Maar er zijn de afgelopen jaren verschillende voorvallen geweest waarbij men meerdere malen op een vacature heeft gereageerd, één keer met een autochtone naam eronder en één keer met een allochtone naam eronder. Recentelijk zelfs door iemand die zijn autochtone alter ego nog een jaar minder werkervaring gaf dan zichzelf.
Drie van de eerste Google-resultaten:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)j-sollicitatie.dhtml
http://www.managersonline(...)-eens-genegeerd.html
http://www.nrcq.nl/2015/0(...)de-sollicitatiebrief
In al die gevallen werden de autochtone kandidaten significant vaker uitgenodigd op gesprek dan de allochtone kandidaten ondanks gelijke brieven en CV's. Het lijkt me dan duidelijk dat je absoluut kunt stellen dat je als werkzoekende met een allochtone naam met discriminatie te maken krijgt.
Je denkt niet dat er werkgevers zijn die al bij het zien van een bepaalde naam niet eens meer de moeite nemen om de rest te lezen?quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:22 schreef Peunage het volgende:
[..]
Meh, ik zou niet al te snel naar conclusies of vermoedens springen. Als je ergens solliciteert is het vaak zo dat er nog tientallen andere sollicitanten zijn, en daar moeten ze uit kiezen. Als iedereen die niet aangenomen is zich gediscrimineerd voelt zijn we ook nergens.
[..]
Dat is letterlijk 1 keer in het nieuws geweest, hier ga ik niet eens op reageren want het is vrij duidelijk dat het om racisme gaat.
[..]
En ook dit is geen sluitend bewijs dat het om discriminatie gaat. Als werkgever zoek je wat het best bij je bedrijf past. Het kan zijn dat een minder ervaren autochtoon beter bij je bedrijf past dan een meer ervaren allochtoon.
Die zijn er vast wel. Maar je weet gewoon niet wie dat precies zijn. Je bent er niet bij wanneer een werkgever een keuze maakt wie hij uitnodigt. Dus hoe kun je dan weten dat ze je niet uitnodigen om je huidskleur?quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:23 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je denkt niet dat er werkgevers zijn die al bij het zien van een bepaalde naam niet eens meer de moeite nemen om de rest te lezen?
Dat is per definitie een onderscheid maken op afkomst. Er zijn maar weinig plekken in de wereld waar dat zo actief gebeurt als hier.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:22 schreef Peunage het volgende:
[..]
En ook dit is geen sluitend bewijs dat het om discriminatie gaat. Als werkgever zoek je wat het best bij je bedrijf past. Het kan zijn dat een minder ervaren autochtoon beter bij je bedrijf past dan een meer ervaren allochtoon.
Ik heb dat gevoel helemaal niet. Ik heb op plekken gewerkt waar bv Marokkanen gewoon niet meer werden aangenomen. Heb nu collega's die er openlijk voor uitkomen dat ze met bepaalde groepen niet meer willen werken. Je kan geen artikel online meer lezen zonder dat daar verschrikkelijke nare reacties onder staan.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:29 schreef Peunage het volgende:
[..]
Die zijn er vast wel. Maar je weet gewoon niet wie dat precies zijn. Je bent er niet bij wanneer een werkgever een keuze maakt wie hij uitnodigt. Dus hoe kun je dan weten dat ze je niet uitnodigen om je huidskleur?
Nederland is een ontzettend kapitalistisch land, als jij voor een werkgever geld in het laatje kunt brengen wordt je over het algemeen wel aangenomen. Het valt echt mee met racisme in Nederland.
Nederlanders zijn vooral goed in mensen hun gang laten gaan, zolang die mensen zich maar niet met hun bemoeien. Dat is geen tolerantie, dat is segregatie. Niets mis mee, maar ga het niet verkopen als tolerantie.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:43 schreef Szikha het volgende:
Allochtonen in Nederland worden van het begin al gediscrimineerd. In alles en overal.
Tolerantie is DE hoax van Nederlanders. Dat riepen en roepen de Nederlanders altijd. Maar er is nooit tolerantie geweest.
Dat kan inderdaad voorkomen en daar kom je bij een gesprek dan achter. Wanneer bij twee gelijkwaardige brieven en CV's stelselmatig de autochtoon wel wordt uitgenodigd en de allochtoon niet, is daar alleen geen sprake van.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:22 schreef Peunage het volgende:
Als werkgever zoek je wat het best bij je bedrijf past. Het kan zijn dat een minder ervaren autochtoon beter bij je bedrijf past dan een meer ervaren allochtoon.
Jij bent duidelijk [nog] geen Nederlander.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:43 schreef Szikha het volgende:
Allochtonen in Nederland worden van het begin al gediscrimineerd. In alles en overal.
Tolerantie is DE hoax van Nederlanders. Dat riepen en roepen de Nederlanders altijd. Maar er is nooit tolerantie geweest.
En dat is in de troebele oogjes van de onverlichte cultuurtjes discriminatie ??quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:05 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ook krijgen ze vaker een lager eindcijfer
Smoesjes van bevolkingsgroepen die falen en die, zo racistisch als ze blijkbaar zijn, de schuld in de schoenen van andere etniciteiten proberen te schuiven.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:53 schreef johnson555 het volgende:
het racistische stagesysteem van nederland draait weer op volle toeren
Ja, die allochtone stagezoekers wijzen ongetwijfeld zelf hun stageverzoeken af en betalen zichzelf minder geld, alleen zodat ze blanken kunnen uitschelden.quote:Op donderdag 21 mei 2015 14:15 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Smoesjes van bevolkingsgroepen die falen en die, zo racistisch als ze blijkbaar zijn, de schuld in de schoenen van andere etniciteiten proberen te schuiven.
Heeft gewoon met prestaties te maken. Minder presterende groepen hebben automatisch minder kansen. Zo zit het bedrijfsleven in elkaar. Maar dit soort groepen hebben altijd een plan B. Als iets niet lukt of iets niet zint dan is het simpelweg 'discriminatie'. Uitgeluld (denken ze dan)quote:Op donderdag 21 mei 2015 14:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, die allochtone stagezoekers wijzen ongetwijfeld zelf hun stageverzoeken af en betalen zichzelf minder geld, alleen zodat ze blanken kunnen uitschelden.
Dat is makkelijk praten als je zelf nooit last hebt van minder presterende mensen die toevallig één kenmerk delen met jou.quote:Op donderdag 21 mei 2015 14:21 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Heeft gewoon met prestaties te maken. Minder presterende groepen hebben automatisch minder kansen. Zo zit het bedrijfsleven in elkaar. Maar dit soort groepen hebben altijd een plan B. Als iets niet lukt of iets niet zint dan is het simpelweg 'discriminatie'. Uitgeluld (denken ze dan)
Mij ook niet. Maar het bekt zo lekker hequote:Op donderdag 21 mei 2015 09:06 schreef hugecooll het volgende:
Die laatste twee punten lijken me niet direct discriminatie
Neequote:Op donderdag 21 mei 2015 13:34 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is per definitie een onderscheid maken op afkomst.
Dan ben jij nog nergens buiten Nederland geweest.quote:Er zijn maar weinig plekken in de wereld waar dat zo actief gebeurt als hier.
Ja oke, dat is op persoonlijk niveau. Maar voor werkgevers blijft het over het algemeen een winstberekening. Kun je geld in het laatje brengen, dan ben je welkom.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik heb dat gevoel helemaal niet. Ik heb op plekken gewerkt waar bv Marokkanen gewoon niet meer werden aangenomen. Heb nu collega's die er openlijk voor uitkomen dat ze met bepaalde groepen niet meer willen werken. Je kan geen artikel online meer lezen zonder dat daar verschrikkelijke nare reacties onder staan.
Lijkt wel alsof er steeds meer mensen het besef van van fatsoen totaal aan het verliezen zijn.
In Canada, Duitsland of de VS hoef je niet met dit soort argumenten aan te komen. Daar is de sociale controle op discriminatie heel groot. Bij het overdrevene af.quote:Op donderdag 21 mei 2015 14:49 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nee
[..]
Dan ben jij nog nergens buiten Nederland geweest.
Dus in principe zeg je dat die bedrijven en collega's Marokkanen en 'bepaalde groepen' een kans hebben gegeven maar dat dat niet goed uitpakte. Althans, dat het niet (meer) voor herhaling vatbaar is.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:36 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik heb dat gevoel helemaal niet. Ik heb op plekken gewerkt waar bv Marokkanen gewoon niet meer werden aangenomen. Heb nu collega's die er openlijk voor uitkomen dat ze met bepaalde groepen niet meer willen werken. Je kan geen artikel online meer lezen zonder dat daar verschrikkelijke nare reacties onder staan.
Lijkt wel alsof er steeds meer mensen het besef van van fatsoen totaal aan het verliezen zijn.
Je vind het normaal dat als een paar iets verkeerd hebben gedaan je de totale groep dan maar niet meer toelaat?quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dus in principe zeg je dat die bedrijven en collega's Marokkanen en 'bepaalde groepen' een kans hebben gegeven maar dat dat niet goed uitpakte. Althans, dat het niet (meer) voor herhaling vatbaar is.
En dan zijn zij natuurlijk de boosdoeners
Ja. Want hoe vaak je ook teleurgesteld bent in een bepaalde bevolkingsgroep, je moet elk individu een kans geven.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:01 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Dus in principe zeg je dat die bedrijven en collega's Marokkanen en 'bepaalde groepen' een kans hebben gegeven maar dat dat niet goed uitpakte. Althans, dat het niet (meer) voor herhaling vatbaar is.
En dan zijn zij natuurlijk de boosdoeners
'Een paar' zal doorgaans wel meer dan een paar zijn. Maar ik vind het best logisch dat je je beleid aanpast op basis van eerdere ervaringen. Dat doe je overal mee maar als je dat met mensen doet, dan moet je ineens open minded blijven zijn, ook als het ten koste gaat van je bedrijf.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:03 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je vind het normaal dat als een paar iets verkeerd hebben gedaan je de totale groep dan maar niet meer toelaat?
Serieus?
Slechte ervaringen met werknemers liggen in de eerste plaats aan de werkgever zelf. Had je maar beter door moeten vragen op sollicitatie, of betere mensenkennis moeten hebben. Hele groepen uitsluiten omdat jij alleen de faalmarokkanen weet te selecteren is natuurlijk te gek voor woorden.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
'Een paar' zal doorgaans wel meer dan een paar zijn. Maar ik vind het best logisch dat je je beleid aanpast op basis van eerdere ervaringen. Dat doe je overal mee maar als je dat met mensen doet, dan moet je ineens open minded blijven zijn, ook als het ten koste gaat van je bedrijf.
Ik kan hier echt niets mee. Je zegt gewoon nu dat het normaal is om beslissingen te maken op basis van vooroordelen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:05 schreef hugecooll het volgende:
[..]
'Een paar' zal doorgaans wel meer dan een paar zijn. Maar ik vind het best logisch dat je je beleid aanpast op basis van eerdere ervaringen. Dat doe je overal mee maar als je dat met mensen doet, dan moet je ineens open minded blijven zijn, ook als het ten koste gaat van je bedrijf.
Je kan ze wel een kans geven, maar ik snap best dat je kiest voor een niet-Marokkaan als je de keuze hebt en al vijfmaal een Marokkaan hebt buitengeflikkerd omdat ze allerlei dingen deden die ze niet moesten doen en allerlei dingen die ze wel moesten doen niet dedenquote:Op donderdag 21 mei 2015 15:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ja. Want hoe vaak je ook teleurgesteld bent in een bepaalde bevolkingsgroep, je moet elk individu een kans geven.
Je gaat toch ook niet stoppen met het aannemen van vrouwen omdat die elke keer zwanger raken? Je zal maar eentje op sollicitatie krijgen die bewust kinderloos is. Komt die even van een koude kermis thuis, omdat jij als werkgever zonodig moest generaliseren.
En dit is discriminatie.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:07 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Je kan ze wel een kans geven, maar ik snap best dat je kiest voor een niet-Marokkaan als je de keuze hebt en al vijfmaal een Marokkaan hebt buitengeflikkerd omdat ze allerlei dingen deden die ze niet moesten doen en allerlei dingen die ze wel moesten doen niet deden
Ja, dat doet iedereen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:07 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ik kan hier echt niets mee. Je zegt gewoon nu dat het normaal is om beslissingen te maken op basis van vooroordelen.
Waaaaaat?quote:Op donderdag 21 mei 2015 14:57 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
In Canada, Duitsland of de VS hoef je niet met dit soort argumenten aan te komen. Daar is de sociale controle op discriminatie heel groot. Bij het overdrevene af.
Dat dat soort trainingen nodig zijn zegt eigenlijk al genoeg.quote:Zelfs als parkeerwachter krijg je in Canada trainingen over culturele diversiteit, en welke opmerkingen je beter wel of niet kunt maken. Volkomen van de pot gerukt natuurlijk, maar die mensen gaan veel bewuster om met hun houding tegenover minderheden.
Ja dat zegt dus ook echt niemand he.quote:In Nederland vinden wij dat men het maar te accepteren heeft. Als het ze niet bevalt dat we soms racistisch zijn, dan donderen ze toch lekker op? Dat is niet een heel constructieve houding.
Ja, natuurlijk. Maar er vervolgens je schouders over ophalen en er gewoon mee doorgaan is niet de juiste houding.quote:
Tuurlijk. Een Marokkaan moet je aan een kruisverhoor onderwerpen, terwijl het bij de Nederlander wel goed zit (want de vorige keer stelde je dezelfde vragen en toen was de uitkomst ook positief)quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:07 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Slechte ervaringen met werknemers liggen in de eerste plaats aan de werkgever zelf. Had je maar beter door moeten vragen op sollicitatie, of betere mensenkennis moeten hebben. Hele groepen uitsluiten omdat jij alleen de faalmarokkanen weet te selecteren is natuurlijk te gek voor woorden.
Dus 'dat ten koste gaan van het bedrijf' is helemaal je eigen schuld als werkgever.
Nee, wat ik zeg is dat mensen daar bewuster met hun houding tegenover minderheden omgaanquote:Op donderdag 21 mei 2015 15:08 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waaaaaat?Wil je serieus zeggen dat Duitsland en de VS minder discriminerend dan Nederland zijn? Wil je dat serieus doen?
En dus? Wij zijn heilige boontjes omdat wij die trainingen niet krijgen? Misschien hebben wij ze nog wel harder nodig.quote:Dat dat soort trainingen nodig zijn zegt eigenlijk al genoeg.
Dat is wat je in deze topics anders meermalen voorbij ziet komen.quote:Ja dat zegt dus ook echt niemand he.
Nu overdrijf je. Als je een klaploper aanneemt, dan ligt dat aan jou, als werkgever. Niet aan de bevolkingsgroep waar die klaploper toe behoort.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:08 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Tuurlijk. Een Marokkaan moet je aan een kruisverhoor onderwerpen, terwijl het bij de Nederlander wel goed zit (want de vorige keer stelde je dezelfde vragen en toen was de uitkomst ook positief)
Waarom? Omdat jij niet doorhad dat die Marokkaan een wolf in schaapskleren was? Je neemt sowieso al niet iedereen aan en niet iedereen weet zich even goed te presenteren. Je weet ook van tevoren niet wat iemands intenties zijn, maar je gaat uit van het goede. Als je dan een netjes ogende Marokkaan die zich ook nog eens goed presenteert aanneemt en hij meldt zich na zijn proeftijd ziek (of iets dergelijks), dan ligt dat aan jouquote:Op donderdag 21 mei 2015 15:10 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nu overdrijf je. Als je een klaploper aanneemt, dan ligt dat aan jou, als werkgever. Niet aan de bevolkingsgroep waar die klaploper aan toebehoort.
Ja en daar ben ik het niet mee eens. Recentelijk nog iets gelezen over politiegeweld in de VS?quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:09 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, wat ik zeg is dat mensen daar bewuster met hun houding tegenover minderheden omgaan
Als je vind dat je het nodig hebt kun je het vast wel krijgen.quote:En dus? Wij zijn heilige boontjes omdat wij die trainingen niet krijgen? Misschien hebben wij ze nog wel harder nodig.
Ja, nou en? Dit is het internet, hier zeggen mensen wel eens dingen die ze normaal niet zouden zeggen. En dat is waarschijnlijk 1 op enkele tientallen die zo doet.quote:Dat is wat je in deze topics anders meermalen voorbij ziet komen.
Nee dat ligt niet aan de werkgever. Wat wel de aan de werkgever ligt is als hij na deze ervaring maar geen Marokkanen meer aanneemt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij niet doorhad dat die Marokkaan een wolf in schaapskleren was? Je neemt sowieso al niet iedereen aan en niet iedereen weet zich even goed te presenteren. Je weet ook van tevoren niet wat iemands intenties zijn, maar je gaat uit van het goede. Als je dan een netjes ogende Marokkaan die zich ook nog eens goed presenteert aanneemt en hij meldt zich na zijn proeftijd ziek (of iets dergelijks), dan ligt dat aan jou
Tuurlijk
Ja, maar als je die klaploper niet aan neemt is het per definitie discriminatie toch?quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:10 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nu overdrijf je. Als je een klaploper aanneemt, dan ligt dat aan jou, als werkgever. Niet aan de bevolkingsgroep waar die klaploper toe behoort.
In beginsel maakt het voor een bedrijf natuurlijk geen fuck uit wat je afkomst is, aangezien een bedrijf gewoon geld wil verdienen. Als het aannemen van mensen uit een bepaalde groep dan structureel nadelig uit blijkt te pakken, dan kan je inderdaad ook gewoon zeggen dat een bedrijf die schade maar moet incalculeren want dat mensen uit die groep ook recht hebben op werk.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:14 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nee dat ligt niet aan de werkgever. Wat wel de aan de werkgever ligt is als hij na deze ervaring maar geen Marokkanen meer aanneemt.
Als je mensen die die afkomst delen vervolgens niet meer aanneemt dan is dat discriminatie.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:15 schreef hugecooll het volgende:
[..]
In beginsel maakt het voor een bedrijf natuurlijk geen fuck uit wat je afkomst is, aangezien een bedrijf gewoon geld wil verdienen. Als het aannemen van mensen uit een bepaalde groep dan structureel nadelig uit blijkt te pakken, dan kan je inderdaad ook gewoon zeggen dat een bedrijf die schade maar moet incalculeren want dat mensen uit die groep ook recht hebben op werk.
Nee, als je die klaploper niet aanneemt omdat hij een klaploper is, dan discrimineer je niet. Maar als je iemand niet aanneemt omdat de vorige drie landgenoten klaplopers waren, dan discrimineer je.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:14 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, maar als je die klaploper niet aan neemt is het per definitie discriminatie toch?
Externaliseren. Ik kon er niets aan doen, boehoequote:Op donderdag 21 mei 2015 15:12 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij niet doorhad dat die Marokkaan een wolf in schaapskleren was? Je neemt sowieso al niet iedereen aan en niet iedereen weet zich even goed te presenteren. Je weet ook van tevoren niet wat iemands intenties zijn, maar je gaat uit van het goede. Als je dan een netjes ogende Marokkaan die zich ook nog eens goed presenteert aanneemt en hij meldt zich na zijn proeftijd ziek (of iets dergelijks), dan ligt dat aan jou
Tuurlijk
Ik zeg toch niet dat het geen discriminatie is? Het is alleen niet zo dat die discriminatie 'vanuit het niets' is ontstaan.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:20 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Als je mensen die die afkomst delen vervolgens niet meer aanneemt dan is dat discriminatie.
quote:[Ze zijn] niet betrouwbaar. Mensen [van Marokkaanse herkomst] die echt niet op sollicitatiegesprek kwamen. Of ze kwamen hier wel op sollicitatiegesprek en dan had ik ze voorgesteld bij een klant waar ze mochten komen, maar ze kwamen gewoon niet. Of ze kwamen te laat, de trein had vertraging en ze hadden geen beltegoed. Dus ze belden niet naar de opdrachtgever dat ze later zouden komen. Ze komen dan bijna vijftig minuten te laat aan. Dat is niet één keer gebeurd, het is echt zes, zeven, acht keer gebeurd, en dat achter elkaar, waardoor er geen vertrouwen meer is.
Die sollicitatieprocedure wordt toch ook aangepast?quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:22 schreef Mystikvm het volgende:
Externaliseren. Ik kon er niets aan doen, boehoeNagel in je doodskist als ondernemer. De fout ligt altijd bij jezelf. Als je wilt verbeteren omdat je een kutmarokkaan aangenomen hebt, dan ligt die verbetering niet in alle Marokkanen weigeren. Dan ligt die verbetering in een betere sollicitatieprocedure.
Nja er zijn nogal wat mensen, van alle afkometen die zich tijdens hun sollicitatie en proeftijd voorbeeldig gedragen. Zodra contract binnen is veranderen ze ineens gigantisch. Dit kan je als werkgever niet altijd zien. Dat is gewoon pech.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:22 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, als je die klaploper niet aanneemt omdat hij een klaploper is, dan discrimineer je niet. Maar als je iemand niet aanneemt omdat de vorige drie landgenoten klaplopers waren, dan discrimineer je.
[..]
Externaliseren. Ik kon er niets aan doen, boehoeNagel in je doodskist als ondernemer. De fout ligt altijd bij jezelf. Als je wilt verbeteren omdat je een kutmarokkaan aangenomen hebt, dan ligt die verbetering niet in alle Marokkanen weigeren. Dan ligt die verbetering in een betere sollicitatieprocedure.
Ja maar dit is niet typisch Marokkaans gedrag ofzo.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:22 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat het geen discriminatie is? Het is alleen niet zo dat die discriminatie 'vanuit het niets' is ontstaan.
Voorbeeldje:
[..]
Is ook zo, maar het is natuurlijk logisch om een risicogroep uit te sluiten als er genoeg andere kandidaten zijn waarbij het risico op ongewenst gedrag lager is. Even los van het feit of het is toegestaan dus, want daar valt wel iets op te verzinnen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:25 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja maar dit is niet typisch Marokkaans gedrag ofzo.
Maar dat is wel wat de klaploper zou zeggen. En dan zijn we terug bij af, je kunt niet zomaar oordelen dat een werkgever een kandidaat niet uitnodigt/aanneemt omdat het een allochtoon is.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:22 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, als je die klaploper niet aanneemt omdat hij een klaploper is, dan discrimineer je niet. Maar als je iemand niet aanneemt omdat de vorige drie landgenoten klaplopers waren, dan discrimineer je.
Een werkgever verstopt zich altijd achter "wij denken dat Mohammed niet in het team past". Ik ben benieuwd of ze echt een goede onderbouwing hebben over waarom iemand niet aangenomen kan worden.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:35 schreef Peunage het volgende:
[..]
Maar dat is wel wat de klaploper zou zeggen. En dan zijn we terug bij af, je kunt niet zomaar oordelen dat een werkgever een kandidaat niet uitnodigt/aanneemt omdat het een allochtoon is.
Natuurlijk zijn er werkgevers die dat doen, maar je moet gewoon niet doen alsof dit de standaard/de default situatie is.
Dat heet ondernemersrisico. Dat is een eigenschap waarvan je zelfs nog zou kunnen beargumenteren dat het vaker bij Marokkanen voorkomt. Maar dat is nooit een reden om dan maar geen Marokkanen meer aan te nemen. Dan moet je betere sollicitatiegesprekken voeren, of assessments doen, om betere werknemers te selecteren.quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:24 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Nja er zijn nogal wat mensen, van alle afkometen die zich tijdens hun sollicitatie en proeftijd voorbeeldig gedragen. Zodra contract binnen is veranderen ze ineens gigantisch. Dit kan je als werkgever niet altijd zien. Dat is gewoon pech.
Dat ben ik ook met je eens maar een werkgever kan niet altijd alles achterhalen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:36 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat heet ondernemersrisico. Dat is een eigenschap waarvan je zelfs nog zou kunnen beargumenteren dat het vaker bij Marokkanen voorkomt. Maar dat is nooit een reden om dan maar geen Marokkanen meer aan te nemen. Dan moet je betere sollicitatiegesprekken voeren, of assessments doen, om betere werknemers te selecteren.
Dat ben ik ook met je eens, maar een goede ondernemer zal het potentieel voor verbetering altijd bij zichzelf zoeken. Door te roepen dat je geen Marokkanen meer wilt, plaats je het buiten jezelf. Een eigenschap die wel vaker voorkomt bij mensen die het niet redden in de maatschappij.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:39 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens maar een werkgever kan niet altijd alles achterhalen.
Ah, ik zie al dat ik niets meer hoef te posten. Dit wilde ik nl ook ongeveer zo zeggen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 10:09 schreef NickGrouwen het volgende:
Mijn racistische mening:
Hoezo niet?quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:56 schreef Elfletterig het volgende:
Ik ben tegen discriminatie, maar "een lager eindcijfer" kun je met geen mogelijkheid opvoeren als discriminatie.
Post 135 zie ik een reactie van Mystikvm.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zie post #135. Daar staat het perfect geciteerd.
Ik doel op deze post: NWS / Allochtonen worden gediscrimineerdquote:Op donderdag 21 mei 2015 16:58 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Post 135 zie ik een reactie van Mystikvm.
Ja het is pas discriminatie als ze lager worden beoordeeld dan hun autochtone collega's bij de zelfde kwaliteit van het werk.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik doel op deze post: NWS / Allochtonen worden gediscrimineerd
Precies.quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:01 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Ja het is pas discriminatie als ze lager worden beoordeeld dan hun autochtone collega's bij de zelfde kwaliteit van het werk.
Roomblanke Hollander hier met 1000 bruto stagevergoeding per maand.quote:Op donderdag 21 mei 2015 09:51 schreef Peunage het volgende:
[..]
275, wat een plebs
Ik ben ook een allochtoon en krijg bijna 2 keer zo veel
Dat is dan ook compleet logisch toch?quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:06 schreef indiaantje89 het volgende:
Moet zelf ook wel eens sollicitaties doen. En heb heb ook mensen van Marokkaanse afkomst aangenomen. Maar moet zeggen dat er ik ook genoeg heb afgewezen omdat ze gewoon niet representatief overkomen op hun sollicitatie gesprek.
Heel veel van die gastjes komen in trainingspak en petje op, en oude gympies aan. Daar oordeel je wel degelijk op. Ze zijn ook heel erg makkelijk met tutoyeren, terwijl daar nog niets over gezegd is. Natuurlijk hoeven ze me niet "u" en "meneer" te noemen. Maar het zijn wel bepaalde beleefdheidsnormen waar je naar kijkt bij een sollicitatie. Sommige gaan ook heel onderuit gezakt in zo'n stoel zitten.
Heb vaak het idee dat ze heel erg veel moeite hebben om zichzelf goed te presenteren, dan kies ik toch sneller voor iemand die dat wel kan.
Nee maar dat is mijn ervaring dat er veel jongeren die ik onder ogen krijg het heel erg moeilijk hebben om zich te presenteren. Ik zeg niet dat er geen discriminatie bestaat, maar soms word het iets te makkelijk daar op afgeschoven.quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:08 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Dat is dan ook compleet logisch toch?
Moet er dan een cursus 'representatief gedrag' in een ROC gestopt worden om dit te verbeteren?quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:06 schreef indiaantje89 het volgende:
Moet zelf ook wel eens sollicitaties doen. En heb heb ook mensen van Marokkaanse afkomst aangenomen. Maar moet zeggen dat er ik ook genoeg heb afgewezen omdat ze gewoon niet representatief overkomen op hun sollicitatie gesprek.
Heel veel van die gastjes komen in trainingspak en petje op, en oude gympies aan. Daar oordeel je wel degelijk op. Ze zijn ook heel erg makkelijk met tutoyeren, terwijl daar nog niets over gezegd is. Natuurlijk hoeven ze me niet "u" en "meneer" te noemen. Maar het zijn wel bepaalde beleefdheidsnormen waar je naar kijkt bij een sollicitatie. Sommige gaan ook heel onderuit gezakt in zo'n stoel zitten.
Heb vaak het idee dat ze heel erg veel moeite hebben om zichzelf goed te presenteren, dan kies ik toch sneller voor iemand die dat wel kan.
Nee bedoel dat je ze dan niet aanneemt.quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:09 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Nee maar dat is mijn ervaring dat er veel jongeren die ik onder ogen krijg het heel erg moeilijk hebben om zich te presenteren. Ik zeg niet dat er geen discriminatie bestaat, maar soms word het iets te makkelijk daar op afgeschoven.
In de echte wereld ben je na een paar slechte ervaringen gewoon klaar en probeer je wat anders. Maar ja, dat is de echte wereld.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:42 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat ben ik ook met je eens, maar een goede ondernemer zal het potentieel voor verbetering altijd bij zichzelf zoeken. Door te roepen dat je geen Marokkanen meer wilt, plaats je het buiten jezelf. Een eigenschap die wel vaker voorkomt bij mensen die het niet redden in de maatschappij.
Geen idee, denk ook wel dat er stukje opvoeding bij komt kijken van thuis uit. Maar goed dat moeten ze op school dan ook doorhebben dat er toch wel verschil in zit en misschien deze jongens toch begeleiden.quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:10 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Moet er dan een cursus 'representatief gedrag' in een ROC gestopt worden om dit te verbeteren?
Okay dan is wel degelijk sprake van racismequote:Op donderdag 21 mei 2015 17:06 schreef Grielen het volgende:
[..]
Roomblanke Hollander hier met 1000 bruto stagevergoeding per maand.
Ik ook nooit. Sector-afhankelijk.quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:18 schreef indiaantje89 het volgende:
Ik heb alleen een 5 jaar oude laptop meegekregen. 0,0 stage vergoeding gehad destijds.
Het is ook verschillend per bedrijf. Toen ik zelf stage moest lopen, kreeg de ene leerling helemaal niks terwijl de ander een vergoeding kreeg van ruim 400 Euro.quote:Op donderdag 21 mei 2015 17:21 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Ik ook nooit. Sector-afhankelijk.
Ik ben niet geboren in NL maar wel volledig opgegroeid in NL. En voel me ook Nederlands. Ik zal nergens anders willen wonen.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:55 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Jij bent duidelijk [nog] geen Nederlander.
Waarom ga jij er van uit dat de tolerantie niet van de Nederlanders komt? Dat kan je evenzeer van de andere kant beschouwen...quote:Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ik ben niet geboren in NL maar wel volledig opgegroeid in NL. En voel me ook Nederlands. Ik zal nergens anders willen wonen.
Maar waarom denk je dat eigenlijk? Vind je de uitspraak niet correct van mij? Waarom niet? Ik vind van wel, indien 'allochtonen' gelijkwaardig waren waarom is er dan nog meer wij -zij gevoel ontstaan? Ik weet dat economische crisis en onzekerheid hierin een grote rol speelt maar neem bijvoorbeeld dat zwarte piet gedoe. Nederland is helemaal niet tolerant. Indien ze dat wel waren was er ook helemaal geen zwarte piet discussie. Of discussie over hoofddoekjes. Over besnijdenis, ritueel slachten of discussie over religies.
Beide kantenquote:Op donderdag 21 mei 2015 20:01 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Waarom ga jij er van uit dat de tolerantie niet van de Nederlanders komt? Dat kan je evenzeer van de andere kant beschouwen...
Met discussies is helemaal niks mis mee. Vooral omdat mensen soms blind zien voor de mindere kanten van hun eigen tradities. De manier hoe er 'gediscussieerd' wordt is weer een ander verhaal.quote:Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Szikha het volgende:
[..]
Ik ben niet geboren in NL maar wel volledig opgegroeid in NL. En voel me ook Nederlands. Ik zal nergens anders willen wonen.
Maar waarom denk je dat eigenlijk? Vind je de uitspraak niet correct van mij? Waarom niet? Ik vind van wel, indien 'allochtonen' gelijkwaardig waren waarom is er dan nog meer wij -zij gevoel ontstaan? Ik weet dat economische crisis en onzekerheid hierin een grote rol speelt maar neem bijvoorbeeld dat zwarte piet gedoe. Nederland is helemaal niet tolerant. Indien ze dat wel waren was er ook helemaal geen zwarte piet discussie. Of discussie over hoofddoekjes. Over besnijdenis, ritueel slachten of discussie over religies.
Het lijkt steeds erger te worden. De angst en de onzekerheid. In tijden van onzekerheden en concurrentie kiezen mensen uiteraard voor hun 'soortgenoten' en discrimineren ze in hun ogen 'vreemden'
quote:Op donderdag 21 mei 2015 19:49 schreef Szikha het volgende:
[..]
Het lijkt steeds erger te worden. De angst en de onzekerheid. In tijden van onzekerheden en concurrentie kiezen mensen uiteraard voor hun 'soortgenoten' en discrimineren ze in hun ogen 'vreemden'
Goed dat je het zegt, want je schreef wat anders.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |