Hmmm lening van de "crowd" is waarschijnlijk achtergesteld op de INGquote:Op dinsdag 26 mei 2015 13:56 schreef crowdiefunder het volgende:
Nog een project vandaag, overname van een fietsenwinkel
ING financiert wellicht alleen de activa die overgenomen wordt en heeft dan onderpand op inventaris,vorderingen,debiteuren?quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:13 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Hmmm lening van de "crowd" is waarschijnlijk achtergesteld op de ING
Precies. Bank eerste pandrechten en de Crowd niets. Is een eenmanszaak dus hoofdelijke aansprakelijkheid is er al.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb bij zoiets dan toch liever dat hij 271000 bij ons leent dan alleen het laatste restje waar 90% van het risico in zit. Als het mis gaat heeft de bank geen pijn en de crowd alle pijn.
Hij kan zelf geld (kapitaal) ingebracht hebben. Kan me voorstellen dat hij inventaris/vervoermiddel/gereedschappen + voorraad heeft moeten aanschaffen. Die heeft hij blijkbaar met privé vermogen gefinancierd.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:21 schreef rockenfeller het volgende:
Wat apart is:
EV 117 K
2013 begonnen.
In twee jaar dus 117K aan ev opgebouwd
Totale omzet 150K + 200K = 350K (in 2013 en 2014)
Een nettowinst percentage van 33,42% (winst/omzet)
Onwaarschijnlijk lijkt me
Overname van die concurrent is denk ik wel een goede zaak. Hij gaat fors vooruit in omzet en klantenkring en maakt in 1x een flinke groei door.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:25 schreef Justme7005 het volgende:
Heb geen goed gevoel over de fietsenhandel. Het lijkt op een gedwongen overname. "Als iemand anders het overneemt krijg ik daar zelf een lastige kluif aan'. Dat is al een verkeerd vertrekpunt. De bank wil ws alleen de harde activa financieren en verlangt daar pandrecht op voorraden, inventaris en vorderingen voor. Als crowdfunder mag je het meest risicovolle gedeelte financieren, ws ook nog voor een lagere rente dan dat de bank ontvangt. Ik fiets wel ff verder
Uit classificatie 5 kun je afleiden dat de vrije kasstroom vrijwel volledig nodig is om de crowdlening terug te betalen. Wellicht komt daar ook die 62 maanden weg en is 60 maanden net te krap. Ik mis ook cijfers over de goodwill, fee en over de winstgevendheid van beide fietsenzaken.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:28 schreef NB1908 het volgende:
[..]
Zou ook graag wat meer cijfers zien: een AGIUM rapportje van KOM bijvoorbeeld met vrije cashflow ed
Hij is al vanaf 2008 bezig met een webshop. In 2012 begon hij met een winkel.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:21 schreef rockenfeller het volgende:
Wat apart is:
EV 117 K
2013 begonnen.
In twee jaar dus 117K aan ev opgebouwd
Totale omzet 150K + 200K = 350K (in 2013 en 2014)
Een nettowinst percentage van 33,42% (winst/omzet)
Onwaarschijnlijk lijkt me
Kijk even in je spambox.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:46 schreef Zand60 het volgende:
Ik was toch al te laat voor de 'paarden', maar ik vraag mij wel af waarom ik geen mail heb gehad.
(Ik heb mij vorige week aangemeld om een mail te ontvangen zodra er een nieuw project komt.)
Ik vind kortere ook fijner. Bij KoM zie ik diverse van 48 maanden. Ik heb zelf wat in Concept Food gedaan; 3 jaar!quote:Op dinsdag 26 mei 2015 15:46 schreef Zand60 het volgende:
Ik was toch al te laat voor de 'paarden', maar ik vraag mij wel af waarom ik geen mail heb gehad.
(Ik heb mij vorige week aangemeld om een mail te ontvangen zodra er een nieuw project komt.)
Inmiddels wel 2 projecten volgeboekt: ik doe dus mee.
Tenminste als alle vervolgstappen doorlopen zijn. Nog even geduld dus.
De laatste tijd zijn er niet veel projecten met korte looptijd, daarom zou ik heel graag op de maillijst komen in de hoop dat ik dat wel snel zie en ook voor kortere projecten kan inschrijven.
Dit ja, dan mag er wel een goede rente tegenover staan om dit weer te compenseren. Of het moeten echt solide projecten zijn, dan vind ik het ook minder erg.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:56 schreef obligataire het volgende:
Hmm, bij die korte looptijden hakt de fee en de wachttijd er zo in.......
Dit dus. En zoals al eerder gezegd, 2 projecten van 2,5 jaar achter elkaar vormen een groter risico dan 1 project van 5 jaar.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 16:56 schreef obligataire het volgende:
Hmm, bij die korte looptijden hakt de fee en de wachttijd er zo in........ik heb ze het liefste van 4 of 5 jaar, dat is te overzien, en als ze 2 jaar overleven dan lukken die laatste 2 of 3 jaar doorgaans ook nog wel lijkt me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |