abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152761002
Bron: ad.nl
quote:
Sylvana Simons was woensdag tafeldame in het programma De Wereld Draait Door en Martin Simek was te gast om te praten over zijn frustraties over het leed van vluchtelingen. Hij gebruikte de term 'zwartjes' en de tafeldame vroeg waarom hij die term gebruikte. Daardoor kwam zij middenin een storm van kritiek terecht. Vandaag kreeg zij in datzelfde programma een podium om uit te leggen wat racisme eigenlijk in Nederland inhoudt.
De meningen op Twitter logen er niet om. Ze zou te overdreven hebben gereageerd, een goed verhaal van Martin hebben onderbroken en een onderwerp hebben aangewakkerd wat volgens Twitteraars geen issue in Nederland zou zijn. Racisme is geen discussie waard, maar voor Sylvana was nou juist dát een heikel punt.

,,Het is te makkelijk om te zeggen dat het er niet is en dat het dan vanzelf weggaat'', betoogt Sylvana aan de tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. ,,We hebben onszelf altijd voorgehouden dat we zo tolerant zijn, maar dat is dan ook meteen onze valkuil.''

In het programma wordt een fragment afgespeeld, waarin een vrouw vertelt dat zij denkt dat 'zwarte mensen de wereld zullen overnemen', maar 'dat ze totaal niet discrimineert'. Het is juist volgens Sylvana belangrijk om het niet weg te wuiven, omdat het een tendens begint te worden in de samenleving om anders te denken over donkergetinte mensen. ,,We hebben geen maatschappelijke afspraken gemaakt over hoe we met elkaar en over elkaar moeten praten.''

,,Ik ben een goedgebekte vrouw, dus ik red me wel in de maatschappij'', besluit de dame.

Video

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/340137

Mijn laatste post:

quote:
Maar ja, om deze hele discussie nu aan Simek op te hangen? Wie ziet Simek nou voor vol aan? Het is net gekke Henkie om de hoek of die spreekwoordelijke gekke oom op verjaardagsfeestjes wmb. Het is een beetje een flamebait van Sylvana dat er nogal wat mensen het vervolgens gaan opnemen voor Simek. Geen zinnig mens ben ik ooit tegengekomen die het over "zwartjes" had verwijzend naar Afrikanen.... Ja, in de tijd van Kuifje in Afrika werd dat wrs nog wel gedaan, maar dat is dus heel lang geleden. In die tijden werden vrouwen hier in het westen ook nog steeds niet voor vol aangezien, en dat geldt nu ook niet meer.
I´m back.
pi_152761148
Is het gesprek tussen Sylvana en Martin ergens terug te vinden?
pi_152761178
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:12 schreef skrn het volgende:
Is het gesprek tussen Sylvana en Martin ergens terug te vinden?
In de OP, onder video.
I´m back.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:14:25 #4
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152761232
De taal als werkelijkheidsmachine. Pak iemand op zijn woorden en je zet de wereld naar je hand. Pas op voor deze politiek-correcte streken. Het is een heilloze weg naar een monddood maanlandschap.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_152761471
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:14 schreef Ringo het volgende:
De taal als werkelijkheidsmachine. Pak iemand op zijn woorden en je zet de wereld naar je hand. Pas op voor deze politiek-correcte streken. Het is een heilloze weg naar een monddood maanlandschap.
Ja, klopt hadden wij het hier ook toevallig over idd, überhaupt zwart en blank is natuurlijk een talig iets, waar oude 19de eeuwse pseudowetenschappelijke ideeën achter liggen, die niemand meer aanhangt die niet gekke Henkie om de hoek is of een bijbelse fanaat ergens uit South-Carolina, VSvA.
I´m back.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:20:00 #6
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_152761489
quote:
Zwartjes kijken
In 1894 vond in Antwerpen een tweede wereldtentoonstelling plaats.
Zowat drie miljoen mensen bezochten de expo. Behalve het 16de-
eeuwse Antwerpen (Vieil Anvers) werd ook een omheind Congolees
dorp nagebouwd, bij het museum. In de twaalf hutten en de tropische
tuin met vijver deden 144 Congolezen dienst als figuranten. De om-
heining moest contact vermijden. De ‘bewoners’ haalden onder meer
muntjes uit het water die toeschouwers erin wierpen. Het dorp was een
van de drukst bezochte attracties.
http://www.kmska.be/expor(...)Z/ZZ3_binnenwerk.pdf
are we infinite or am I alone
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:20:50 #7
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_152761518
Heb het fragment niet gezien, maar racisme is hier wel degelijk nog een thema. Dat werd maar weer eens onderstreept tijdens die zwarte pieten discussie en geregeld als moslims/Marokkanen/vluchtelingen etc. weer in het nieuws komen.

De teksten die ik dan online mag bewonderen, daar kun je de Rob Geus quote op toepassen. Heb wel het idee dat velen niet eens doorhebben dat ze vaak discrimineren en/of ronduit schandalig reageren. Maar dat geld niet alleen voor rassen-kwesties, ook gewoon in algemene zin naar anders denkende. De toon wordt steeds harder en beledigen/kwetsen lijkt wel de inzet in een 'discussie'.

Verontrustend is het in ieder geval wel. Dat de 'kwetsbare' groepen altijd maar direct in koeienletters racisme en discriminatie schreeuwen komt me overigens ook de keel uit. Velen voelen zich bij alles aangetrokken en zijn spontaan zielig. :')
pi_152761586
quote:
In die tijd werden "zwartjes" en Indiërs nog gezien als de missing link tussen mensen en apen idd.
I´m back.
pi_152761965
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:14 schreef Ringo het volgende:
Huh?
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:39:04 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_152762450
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:30 schreef skrn het volgende:

Huh?
Buh!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_152762992
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In die tijd werden "zwartjes" en Indiërs nog gezien als de missing link tussen mensen en apen idd.
Dat is toch al behoorlijk verlicht? Ze worden niet meer tot de apen gerekend.
pi_152763086
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:48 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Enge ideeën heb jij over "verlichting" .
Doe eens een modern lampje aan waar je zit.
pi_152763358
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:48 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Door paar FOK!kers misschien?
Ik denk dat je die niet representatief moet zien voor.
En zo moet je Simek ook niet representatief zien voor.
I´m back.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:55:32 #14
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_152763403
Ik ben het zowaar eens met Sylvana.
pi_152763570
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:55 schreef BasEnAad het volgende:
Ik ben het zowaar eens met Sylvana.
Zo verrassend joh.
I´m back.
pi_152764250
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Door paar FOK!kers misschien?
Ik denk dat je die niet representatief moet zien voor.
En zo moet je Simek ook niet representatief zien voor.
Dat is ook wel weer waar, maar zo'n opgeklopte onzindiscussie ontneemt me al meteen de lust om een serieuze inhoudelijke bijdrage te leveren, en ik zou dat anderen evenzeer willen adviseren.
pi_152764568
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 20:39 schreef Ringo het volgende:

[..]

Buh!
Ja, sorry, ik begreep je niet.
pi_152764812
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:07 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Dat is ook wel weer waar, maar zo'n opgeklopte onzindiscussie ontneemt me al meteen de lust om een serieuze inhoudelijke bijdrage te leveren, en ik zou dat anderen evenzeer willen adviseren.
Nou ja, behalve dan dat wij als Nederlanders al decennia lang heel erg policor leven, muv ZwartePiettebaas misschien, maar daar doe je al eigenlijk niet meer aan als je kinderen oud genoeg zijn om er niet aan te doen. Verder spreekt niemand meer over "zwartjes" in dit land, zien we vrouwen niet als minderwaardig en hebben we grosso modo ook leren leven met homo's en lesbiennes imho.
Het is nu echt wel spijkers op laag water zoeken en nu dmv een gekke Henkie als Simek. Als hij op tv komt dan zap je weg, val je in slaap of je gaat je puzzleboekje verder invullen c.q. tegenwoordig dat mensen op hun smartfone wat pielen.
Het zijn de randen, die men opzoekt, en ik accepteer het ook niet dat men tegen mij zegt dat ik een racist ben, antisemiet etc. Ik ben opgegroeid met dat nooit meer.
I´m back.
pi_152765515
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, behalve dan dat wij als Nederlanders al decennia lang heel erg policor leven, muv ZwartePiettebaas misschien, maar daar doe je al eigenlijk niet meer aan als je kinderen oud genoeg zijn om er niet aan te doen. Verder spreekt niemand meer over "zwartjes" in dit land, zien we vrouwen niet als minderwaardig en hebben we grosso modo ook leren leven met homo's en lesbiennes imho.
Het is nu echt wel spijkers op laag water zoeken en nu dmv een gekke Henkie als Simek. Als hij op tv komt dan zap je weg, val je in slaap of je gaat je puzzleboekje verder invullen c.q. tegenwoordig dat mensen op hun smartfone wat pielen.
Het zijn de randen, die men opzoekt, en ik accepteer het ook niet dat men tegen mij zegt dat ik een racist ben, antisemiet etc. Ik ben opgegroeid met dat nooit meer.
Helemaal eens. Er is in Nederland heus her en der racisme, maar dat is van dien aard dat een reactie alsof je persoonlijk strijdt tegen de slavendrijvers uit de 17e eeuw op een niet zo handig gekozen woord me doet twijfelen hoe het met het beoordelingsvermogen is gesteld, en of er überhaupt wel begrepen wordt wat echt racisme is, echte slavernij.
pi_152765658
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:20 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Helemaal eens. Er is in Nederland heus her en der racisme, maar dat is van dien aard dat een reactie alsof je persoonlijk strijdt tegen de slavendrijvers uit de 17e eeuw op een niet zo handig gekozen woord me doet twijfelen hoe het met het beoordelingsvermogen is gesteld, en of er überhaupt wel begrepen wordt wat echt racisme is, echte slavernij.
Ja, en dan een Simek die dat woord gebruikt. dat is toch ---> :').
I´m back.
pi_152765729
wat een gejank weer.
verongelijkte negerin moet weer eens zeiken.
dan was de reactie van de chinezen leuken na het gordon grapje.
pi_152765768
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:20 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Helemaal eens. Er is in Nederland heus her en der racisme, maar dat is van dien aard dat een reactie alsof je persoonlijk strijdt tegen de slavendrijvers uit de 17e eeuw op een niet zo handig gekozen woord
Heb je het over Sylvana ? Dan zie toch echt wat je WILT zien.
Je ziet niet haar rustige genuanceerde uitleg
Jij fantaseert daar slavendrijvers bij
pi_152765965
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en dan een Simek die dat woord gebruikt. dat is toch ---> :').
Nou precies. Die man kan je niet helemaal serieus nemen, en dan zo'n reactie...
pi_152766467
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Blues dit is gewoon verkeerde man pakken om iets kenbaar te maken wat volgens mij gewoon onzin is. Mijn moeder ging in de jaren 70 al collecteren voor Biafra. Wat is dat nou? Zijn we ineens allemaal geniepige racisten geworden? Omdat ene Simek "zwartjes" zegt? De humanitaire hulp komt steeds weer altijd uit het westen hoor, maakt niet uit waarvoor.
Overigens heb ik 100 ¤ geven eind vorig jaar. 50 ¤ aan een Nederlander (poef, die hebben het ook hard nodig) en 50 ¤ aan de ebola.
(Naast dat ik ook een percentage betaal via postcodeloterij al jaren).
I´m back.
pi_152766506
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 21:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dan heb jij een andere opvatting van rustig en genuanceerd, het is een overtrokken en onzinnige reactie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')