Videoquote:Sylvana Simons was woensdag tafeldame in het programma De Wereld Draait Door en Martin Simek was te gast om te praten over zijn frustraties over het leed van vluchtelingen. Hij gebruikte de term 'zwartjes' en de tafeldame vroeg waarom hij die term gebruikte. Daardoor kwam zij middenin een storm van kritiek terecht. Vandaag kreeg zij in datzelfde programma een podium om uit te leggen wat racisme eigenlijk in Nederland inhoudt.
De meningen op Twitter logen er niet om. Ze zou te overdreven hebben gereageerd, een goed verhaal van Martin hebben onderbroken en een onderwerp hebben aangewakkerd wat volgens Twitteraars geen issue in Nederland zou zijn. Racisme is geen discussie waard, maar voor Sylvana was nou juist dát een heikel punt.
,,Het is te makkelijk om te zeggen dat het er niet is en dat het dan vanzelf weggaat'', betoogt Sylvana aan de tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. ,,We hebben onszelf altijd voorgehouden dat we zo tolerant zijn, maar dat is dan ook meteen onze valkuil.''
In het programma wordt een fragment afgespeeld, waarin een vrouw vertelt dat zij denkt dat 'zwarte mensen de wereld zullen overnemen', maar 'dat ze totaal niet discrimineert'. Het is juist volgens Sylvana belangrijk om het niet weg te wuiven, omdat het een tendens begint te worden in de samenleving om anders te denken over donkergetinte mensen. ,,We hebben geen maatschappelijke afspraken gemaakt over hoe we met elkaar en over elkaar moeten praten.''
,,Ik ben een goedgebekte vrouw, dus ik red me wel in de maatschappij'', besluit de dame.
quote:Maar ja, om deze hele discussie nu aan Simek op te hangen? Wie ziet Simek nou voor vol aan? Het is net gekke Henkie om de hoek of die spreekwoordelijke gekke oom op verjaardagsfeestjes wmb. Het is een beetje een flamebait van Sylvana dat er nogal wat mensen het vervolgens gaan opnemen voor Simek. Geen zinnig mens ben ik ooit tegengekomen die het over "zwartjes" had verwijzend naar Afrikanen.... Ja, in de tijd van Kuifje in Afrika werd dat wrs nog wel gedaan, maar dat is dus heel lang geleden. In die tijden werden vrouwen hier in het westen ook nog steeds niet voor vol aangezien, en dat geldt nu ook niet meer.
In de OP, onder video.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:12 schreef skrn het volgende:
Is het gesprek tussen Sylvana en Martin ergens terug te vinden?
Ja, klopt hadden wij het hier ook toevallig over idd, überhaupt zwart en blank is natuurlijk een talig iets, waar oude 19de eeuwse pseudowetenschappelijke ideeën achter liggen, die niemand meer aanhangt die niet gekke Henkie om de hoek is of een bijbelse fanaat ergens uit South-Carolina, VSvA.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:14 schreef Ringo het volgende:
De taal als werkelijkheidsmachine. Pak iemand op zijn woorden en je zet de wereld naar je hand. Pas op voor deze politiek-correcte streken. Het is een heilloze weg naar een monddood maanlandschap.
http://www.kmska.be/expor(...)Z/ZZ3_binnenwerk.pdfquote:Zwartjes kijken
In 1894 vond in Antwerpen een tweede wereldtentoonstelling plaats.
Zowat drie miljoen mensen bezochten de expo. Behalve het 16de-
eeuwse Antwerpen (Vieil Anvers) werd ook een omheind Congolees
dorp nagebouwd, bij het museum. In de twaalf hutten en de tropische
tuin met vijver deden 144 Congolezen dienst als figuranten. De om-
heining moest contact vermijden. De ‘bewoners’ haalden onder meer
muntjes uit het water die toeschouwers erin wierpen. Het dorp was een
van de drukst bezochte attracties.
In die tijd werden "zwartjes" en Indiërs nog gezien als de missing link tussen mensen en apen idd.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:20 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
http://www.kmska.be/expor(...)Z/ZZ3_binnenwerk.pdf
Huh?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:14 schreef Ringo het volgende:
De taal als werkelijkheidsmachine. Pak iemand op zijn woorden en je zet de wereld naar je hand. Pas op voor deze politiek-correcte streken. Het is een heilloze weg naar een monddood maanlandschap.
Dat is toch al behoorlijk verlicht? Ze worden niet meer tot de apen gerekend.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In die tijd werden "zwartjes" en Indiërs nog gezien als de missing link tussen mensen en apen idd.
Enge ideeën heb jij over "verlichting" .quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:48 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dat is toch al behoorlijk verlicht? Ze worden niet meer tot de apen gerekend.
Door paar FOK!kers misschien?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:48 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dat is toch al behoorlijk verlicht? Ze worden niet meer tot de apen gerekend.
Dat is ook wel weer waar, maar zo'n opgeklopte onzindiscussie ontneemt me al meteen de lust om een serieuze inhoudelijke bijdrage te leveren, en ik zou dat anderen evenzeer willen adviseren.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 20:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Door paar FOK!kers misschien?
Ik denk dat je die niet representatief moet zien voor.
En zo moet je Simek ook niet representatief zien voor.
Nou ja, behalve dan dat wij als Nederlanders al decennia lang heel erg policor leven, muv ZwartePiettebaas misschien, maar daar doe je al eigenlijk niet meer aan als je kinderen oud genoeg zijn om er niet aan te doen. Verder spreekt niemand meer over "zwartjes" in dit land, zien we vrouwen niet als minderwaardig en hebben we grosso modo ook leren leven met homo's en lesbiennes imho.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:07 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dat is ook wel weer waar, maar zo'n opgeklopte onzindiscussie ontneemt me al meteen de lust om een serieuze inhoudelijke bijdrage te leveren, en ik zou dat anderen evenzeer willen adviseren.
Helemaal eens. Er is in Nederland heus her en der racisme, maar dat is van dien aard dat een reactie alsof je persoonlijk strijdt tegen de slavendrijvers uit de 17e eeuw op een niet zo handig gekozen woord me doet twijfelen hoe het met het beoordelingsvermogen is gesteld, en of er überhaupt wel begrepen wordt wat echt racisme is, echte slavernij.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, behalve dan dat wij als Nederlanders al decennia lang heel erg policor leven, muv ZwartePiettebaas misschien, maar daar doe je al eigenlijk niet meer aan als je kinderen oud genoeg zijn om er niet aan te doen. Verder spreekt niemand meer over "zwartjes" in dit land, zien we vrouwen niet als minderwaardig en hebben we grosso modo ook leren leven met homo's en lesbiennes imho.
Het is nu echt wel spijkers op laag water zoeken en nu dmv een gekke Henkie als Simek. Als hij op tv komt dan zap je weg, val je in slaap of je gaat je puzzleboekje verder invullen c.q. tegenwoordig dat mensen op hun smartfone wat pielen.
Het zijn de randen, die men opzoekt, en ik accepteer het ook niet dat men tegen mij zegt dat ik een racist ben, antisemiet etc. Ik ben opgegroeid met dat nooit meer.
Ja, en dan een Simek die dat woord gebruikt. dat is toch --->quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:20 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Helemaal eens. Er is in Nederland heus her en der racisme, maar dat is van dien aard dat een reactie alsof je persoonlijk strijdt tegen de slavendrijvers uit de 17e eeuw op een niet zo handig gekozen woord me doet twijfelen hoe het met het beoordelingsvermogen is gesteld, en of er überhaupt wel begrepen wordt wat echt racisme is, echte slavernij.
Heb je het over Sylvana ? Dan zie toch echt wat je WILT zien.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:20 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Helemaal eens. Er is in Nederland heus her en der racisme, maar dat is van dien aard dat een reactie alsof je persoonlijk strijdt tegen de slavendrijvers uit de 17e eeuw op een niet zo handig gekozen woord
Nou precies. Die man kan je niet helemaal serieus nemen, en dan zo'n reactie...quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dan een Simek die dat woord gebruikt. dat is toch --->.
Blues dit is gewoon verkeerde man pakken om iets kenbaar te maken wat volgens mij gewoon onzin is. Mijn moeder ging in de jaren 70 al collecteren voor Biafra. Wat is dat nou? Zijn we ineens allemaal geniepige racisten geworden? Omdat ene Simek "zwartjes" zegt? De humanitaire hulp komt steeds weer altijd uit het westen hoor, maakt niet uit waarvoor.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je het over Sylvana ? Dan zie toch echt wat je WILT zien.
Je ziet niet haar rustige genuanceerde uitleg
Jij fantaseert daar slavendrijvers bij
Dan heb jij een andere opvatting van rustig en genuanceerd, het is een overtrokken en onzinnige reactie.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je het over Sylvana ? Dan zie toch echt wat je WILT zien.
Je ziet niet haar rustige genuanceerde uitleg
Jij fantaseert daar slavendrijvers bij
Ryan..... wat is er onzin? Dat het woord " zwartjes" denigrerend wordt gebruikt?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Blues dit is gewoon verkeerde man pakken om iets kenbaar te maken wat volgens mij gewoon onzin is. Mijn moeder ging in de jaren 70 al collecteren voor Biafra. Wat is dat nou? Zijn we ineens allemaal geniepige racisten geworden? Omdat ene Simek "zwartjes" zegt? De humanitaire hulp komt steeds weer altijd uit het westen hoor, maakt niet uit waarvoor.
Overigens heb ik 100 ¤ geven eind vorig jaar. 50 ¤ aan een Nederlander (poef, die hebben het ook hard nodig) en 50 ¤ aan de ebola.
(Naast dat ik ook een percentage betaal via postcodeloterij al jaren).
Ja, maar dat is Simek, Blues, ken je die man een beetje?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ryan..... wat is er onzin? Dat het woord " zwartjes" denigrerend wordt gebruikt?
Wie zegt dat we allemaal geniepige racisten zijn geworden ?
Dat is meer op jou van toepassing.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:29 schreef Quiche_lorraine het volgende:
[..]
Dan heb jij een andere opvatting van rustig en genuanceerd, het is een overtrokken en onzinnige reactie.
Simek vond ik altijd een sympathieke man. Mauwkous, soms moeilijk te volgen, aparte standpunten soms, maar hij heeft een bepaalde charmante manier van doen en dat vergoed veel.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar dat is Simek, Blues, ken je die man een beetje?
Ik vond het altijd een windbuil en iig absoluut niet representatief. Grappig is hij al helemaal niet.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Simek vond ik altijd een sympathieke man. Mauwkous, soms moeilijk te volgen, aparte standpunten soms, maar hij heeft een bepaalde charmante manier van doen en dat vergoed veel.
Niet veel fout aan hem. Ook niet fout dat Sylvana hem uitleg vraagt over het gebruikte woord.
Het zou een reactie van mij geweest kunnen zijn, maar ik zou het niet zo geduldig kunnen zeggen.
representatief voor wat ?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik vond het altijd een windbuil en iig absoluut niet representatief..
Wie beweert dat hij representatief is voor racisme ?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:42 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In dit geval voor het racisme dat verondersteld wordt bij ons te bestaan.
Ja, en dat klopt ook, ik heb in het eerste topic ook gezegd dat het een hoog Kuifje in Afrika gehalte had.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wie beweert dat hij representatief is voor racisme ?
Ik heb Sylvana dat niet horen zeggen.
Maar het woord zelf heeft wel een dubieuze oorsprong .
Nee.... het woord is meer gebruikt, Ik heb het wel eens gehoord in een hatelijke context .quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat klopt ook, ik heb in het eerste topic ook gezegd dat het een hoog Kuifje in Afrika gehalte had.
Maar verder ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die het over "zwartjes" had. Als Sylvana al een punt heeft, dan heeft ze het alleen tegen Simek. En zoals ik zeg wie ziet die man voor vol aan?
Nou ja, ik weet niet hoe oud jij bent Blues, ik heb begrepen van Amber ongeveer 10 jaar ouder dan ik, ik ben 53, en heb nooit echt racisme gehoord of gekend, in tegendeel juist.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 21:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.... het woord is meer gebruikt, Ik heb het wel eens gehoord in een hatelijke context .
Haar punt is niet een eitje van haar en verder niemand. Persoonlijk hoorde ik vroeger het woord bruintje .. En zeker was het minachtend bedoeld.
Dat zoveel mensen niet willen weten wat er fout aan is....tjaaaaaa dat is schokkend.
Als je geen buitenlands uiterlijk hebt dan ervaar je niet hoe mensen reageren op iemand met een buitenlands uiterlijk .quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, ik weet niet hoe oud jij bent Blues, ik heb begrepen van Amber ongeveer 10 jaar ouder dan ik, ik ben 53, en heb nooit echt racisme gehoord of gekend, in tegendeel juist.
Het is echt wmb een incorrecte voorstelling van zaken.
En ja, je kunt beginnen over Zwarte Piet idd, maar dan heb ik ook mijn terzijdes toch.
Weet je dat ik denk dat dat echt gebeurt oiv the internetzzz en de uitvergroting daarvan. We weten zelf nog dat het internet een verandering betekende, ik heb een jaar of tien geleden nog dat topic geopend over wikipedia-intelligentie (WTF), of wat was dat ook weer, ik weet dat je er in gereageerd hebt. Het wordt uitvergroot en het heeft eigenlijk geen relatie meer met het "IRL" imho. Het is troll reageert op troll, maar het heeft geen anker meer IRL.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je geen buitenlands uiterlijk hebt dan ervaar je niet hoe mensen reageren op iemand met een buitenlands uiterlijk .
En die zp-debatten hebben veel etnische haat blootgelegd,
Donkere vrouw met rare vlag komt op het Malieveld tijdens betoging van zgn Pietfans ( georganiseerd door PVV-fans ) en ze wordt belaagd . Zelfs powned noemt dat racistisch ,
Enfin lees de fokseries er maar op na.
De voorstelling van zaken die ik net gaf is dat zoveel mensen het niet willen weten, wat er mis is met dat woordje . Ik noemde geen aantallen en ik generaliseer het niet tot iedereen .
Want vele mensen weten dus wél dat het woord 'zwartjes' een uiting van minachting is, daarom gebruiken ze het ook niet . Daarom horen we het ook bijna nooit. Goed voor weldenkend Nederland.
Maar als iemand op tv het wel zegt en iemand haakt daar afkeurend op in, dan komt er een portie etnische agressie los. Noem dat en gematigde kritiek niet allemaal racisme. Dat is ook weer doorgeschoten.
De anonimiteit van internet is een katalysator. Yip zeker wel.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Weet je dat ik denk dat dat echt gebeurt oiv the internetzzz en de uitvergroting daarvan. We weten zelf nog dat het internet een verandering betekende, ik heb een jaar of tien geleden nog dat topic geopend over wikipedia-intelligentie (WTF), of wat was dat ook weer, ik weet dat je er in gereageerd hebt.
Waarom denk je dat ik dat denk over je ? Wat schreef ik dan fout ?quote:Denk je echt dat ik racistisch ben, desondanks, of een boel mensen met mij?
Ik heb toch nooit echt racisme tegengekomen, ondanks dat anonieme mensen op internet zich zo wel uiten. Ik zeg al ik ben ook geen jonkie meer.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De anonimiteit van internet is een katalysator. Yip zeker wel.
Maar die agressie bestaat ook wel in een reallife.. Pietje zegt tegen collega Kees iets... haha lach lach.... niemand hoort het, niks wordt opgeschreven. Zo escaleert het minder .. stukken minder
Wbt Sylvana agressief aanvallen is het gewoon duidelijk dat het ook zo gebeurt in reallife .... haha
Keesje maakt grapje tegen Pietje ... niemand hoort het en vooral niet die donkere collega aan de overkant.
Maar misschien is die internetescalatie ook een goed iets. Meer in de openheid, meer discussie daarover.. hoera voor de meningsvorming .
Ik denk ook niet dat je me als zodanig ziet, ik vrees dat heel wat emotionele mensen zich in bepaalde debatten laten meeslepen tot uitspraken die je anders gewoon niet doet. En ook m.n. door the internezzz. Daar ben je ook anoniem hè. Dat had je niet in de jaren 90, 80 en eerder.quote:Waarom denk je dat ik dat denk over je ? Wat schreef ik dan fout ?
Ja... een heleboel mensen reageren wel ontkennend tot lullig in zp-debatten en ook in sylvana-simekkwestie .
Nee. ,, ik noem dat niet allemaal racisme. Dat kan niet.
quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:49 schreef Szikha het volgende:
Overigens ben ik het eens met Sylvana haar uitspraak. We leven inderdaad in een wereld waarin we denken en overtuigd zijn dat we allemaal maar wel kunnen zeggen wat we willen. Dat is absoluut zo.
Oorzaak is enorme toename social media. Af en toe vraag ik me af of dat allemaal wel zo goed is voor de samenleving en voor de mens zelf. We leven in een steeds gekkere wereld.
Je maakt stiekem toch een discriminerende grap . Maar dat ontken je natuurlijk ?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:50 schreef Morendo het volgende:
Ik vind dat Sylvana Simons zwaar overdrijft. En ik ben niet racistisch want mijn ouders hebben een negerinnetje als schoonmaakster gehad.
Dat is jouw verantwoordelijkheid. Ga dan naar je dokterquote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:54 schreef Morendo het volgende:
Het probleem is eerder dat de teentjes steeds langer worden.
Je ziet ook niet de discriminerende standpuntjes en grappen in dit soort topics ?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:53 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik heb toch nooit echt racisme tegengekomen, ondanks dat anonieme mensen op internet zich zo wel uiten. Ik zeg al ik ben ook geen jonkie meer.
En wat heeft dit met Simek zijn uitspraak te maken?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:49 schreef Szikha het volgende:
Overigens ben ik het eens met Sylvana haar uitspraak. We leven inderdaad in een wereld waarin we denken en overtuigd zijn dat we allemaal maar wel kunnen zeggen wat we willen. Dat is absoluut zo.
Oorzaak is enorme toename social media. Af en toe vraag ik me af of dat allemaal wel zo goed is voor de samenleving en voor de mens zelf. We leven in een steeds gekkere wereld.
Ja, die zie ik wel, maar dat is the internezz, er is wmb een grens tussen the internezz en IRL, toch?quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
D
[..]
Je ziet ook niet de discriminerende standpuntjes en grappen in dit soort topics ?
quote:Op dinsdag 19 mei 2015 22:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is jouw verantwoordelijkheid. Ga dan naar je dokter
[..]
Je ziet ook niet de discriminerende standpuntjes en grappen in dit soort topics ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |