En protestants net zo.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Christendom" is als paraplu net zo arbitrair als "Abrahamitische religies".
Dit was van de TS;quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Over leren lezen gesproken, volgens mij heb jij TS totaal niet begrepen.
quote:Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.
Je leest maar wat je wilt lezen, waar kennen we dat toch van.quote:
Merk op dat TS gelovigen niet dom noemt.quote:
Ik begin te begrijpen waarom deze discussie al #25 delen heeft.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Merk op dat TS gelovigen niet dom noemt.
Alle religies op 1 hoop gooien is evident onzin. Natuurlijk zijn er meerdere religies.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:55 schreef Jovatov het volgende:
[..]
En protestants net zo.
Maar dan is het dus toch een hol statement om te stellen: 'je kan je afvragen of christendom wel één religie is'.
Je kan je ook afvragen of abrahmistische godsdiensten niet één religie zijn.
Wat is de waarde van je opmerking dan?
Dat sommige mensen het topic alleen aan de hand van de titel lezen is inderdaad een groot probleem gebleken.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:58 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik begin te begrijpen waarom deze discussie al #25 delen heeft.
In de tijd dat hij op aarde leefde inderdaad wel, hij had zijn goddelijkheid afgelegd.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Relatie sowieso, staat niet echt ter discussie, alleen levert Jezus op een tal van vlakken zijn suprematie in ten gunste van de Vader, wat impliceert dat ze geen gelijken zijn, maar afhankelijkheid impliceert.
Ten eerste betreft het een brief van Paulus aan de kolossenzen, dit betrof niet-joden.quote:In de Joodse traditie is er sprake van een titel erven bij de dood van de eerste, zo is isaak de erfgenaam van Abraham, Solomo die van David, kan je toelichten hoe je dat in context van de Vader en de Zoon ziet, wanneer komt de overdracht tot stand, onder welke omstandigheden en wat zijn de gevolgen hierop voor beiden?
Erfgenaam in de context van een absolute eeuwigheid van twee partijen betekent helemaal niets.
Dat klopt, maar wat betreft mij en meeste christenen wordt daaruit duidelijk dat Jezus altijd heeft bestaan. Blijkbaar ben jij tot een andere conclusie gekomen, maar dat is jouw goed recht.quote:Oh, ik wel best met je mee gaan dat de gegeven teksten multi-interpretabel zijn, maar zoals ik al zei, als we spreken over een eeuwigheid wat het woord van God is of God zelf en vervolgens komt er een karakter die met terugwerkende kracht - van de OT naar de NT- entiteiten en eigenschappen aan zichzelf toeschrijft denk ik dat je het vooral contextueel kritischer moet bekijken wanneer het gaat over de eeuwigheid van Jezus, of dit niet juist een figuurlijk uitspraak is.
Tsja, stel je voor dat je ontopic blijft....Het zou verboden moeten worden.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat sommige mensen het topic alleen aan de hand van de titel lezen is inderdaad een groot probleem gebleken.
Hoe kan je nu bepleiten dat de verschillen binnen het christendom te groot zijn voor één religie, als je geen objectief criteria kent waarmee je iemand die alle abrahamistische godsdiensten onder één gezamenlijke noemer neemt kan tegenspreken.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Alle religies op 1 hoop gooien is evident onzin. Natuurlijk zijn er meerdere religies.
Dat je je vervolgens op grijs gebied begeeft als je religies gaat groeperen verandert daar niets aan. Ik zou willen bepleiten dat alle Christelijke religies op 1 hoop gooien om precies dezelfde reden onzin is. Daarvoor zijn de verschillen gewoon te groot.
Mensen die dat laatste doen bestaan helemaal niet. Dus kennelijk is iedereen het ermee eens dat het verschillende religies onder 1 noemer zijn.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:07 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Hoe kan je nu bepleiten dat de verschillen binnen het christendom te groot zijn voor één religie, als je geen objectief criteria kent waarmee je iemand die alle abrahamistische godsdiensten onder één gezamenlijke noemer neemt kan tegenspreken.
quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mensen die dat laatste doen bestaan helemaal niet. Dus kennelijk is iedereen het ermee eens dat het verschillende religies onder 1 noemer zijn.
Je zou het zelf met een klein beetje fantasie kunnen doen zeg je hier, en je kan geen objectieve criteria geven waarom niet.quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een enorm grijs gebied en een kwestie van smaak. Met enige fantasie zou je alle abrahamitische religies op 1 grote hoop kunnen gooien en het 1 grote religie kunnen noemen.
Zelf zou ik dat niet doen, maar eerlijk is eerlijk: het ontbreekt aan objectieve criteria daarvoor.
Puur het feit dat er verschillen zijn. Wat mij betreft zijn er net zoveel religies als gelovigen.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:17 schreef Jovatov het volgende:
Je zou het zelf met een klein beetje fantasie kunnen doen zeg je hier, en je kan geen objectieve criteria geven waarom niet.
Welke criteria gebruik je dan om 'christelijke religie is te verschillend om één religie te zijn' te bepleiten.
Natuurlijk kun je geen idee zo idioot bedenken of er is wel ergens een gek die het verdedigt.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:17 schreef Jovatov het volgende:
Overigens geeft een simpele zoekopdracht heel direct al iemand die het als één religie schaart.
De conclusie van deze meneer is enkel dat we niet weten wat het werktuig is waar Jezus op werdt vastgenageld. Hij concludeert dus niet (wat ten onrechte wordt vermeld) dat het om een paal gaat. Persoonlijk denk ik dat we een hele goede case kunnen maken voor een kruis.quote:
Maar als dat dan een smaak is, wat is dan het punt van het inbrengen van dat argument?quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Puur het feit dat er verschillen zijn. Wat mij betreft zijn er net zoveel religies als gelovigen.
Bij hoeveel verschillen je nu spreekt van 'verschillende religies' is in essentie een kwestie van smaak. Mijn smaak is dat geen twee mensen exact hetzelfde geloof hebben.
[..]
Natuurlijk kun je geen idee zo idioot bedenken of er is wel ergens een gek die het verdedigt.
Als het minder dan 0,1% van de gelovigen is vind ik het niet noemenswaardig. Jij wel?
Elk probleem is een definitieprobleem.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:45 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar als dat dan een smaak is, wat is dan het punt van het inbrengen van dat argument?
Bovendien is het flauw om eerst te zeggen: niemand vindt dat, vervolgens geef ik iemand, en dan is het blijkbaar een gek.
Ja, natuurlijk.quote:Op woensdag 20 mei 2015 12:20 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zet jij de heilige geest dan niet op hetzelfde niveau als de vader en de zoon? Dit is wat normaal gesproken wel als zodanig wordt omschreven, ze zijn elkaars gelijken, aspecten van God.
Engelen zijn machtig. Ze beschermen ons! Gelukkigquote:Op woensdag 20 mei 2015 13:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan heb je het het over concept 'engel', niet over 'feitelijke engelen'.
Ik heb ook wel eens van smurfen gehoord, maar ik kan je onmogelijk vertellen wat smurfen kunnen. Want smurfen bestaan niet.
En datzelfde geldt voor engelen. We hebben het alleen over een menselijk concept, en dus kunnen ze wat we daar ook aan eigenschappen aan toekennen.
De vraag wat 'echte engelen' kunnen is geen zinvolle vraag zolang ze niet in de werkelijkheid bestaan.
Een puur conceptuele macht en beveiliging dus.quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:10 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Engelen zijn machtig. Ze beschermen ons! Gelukkig
Als 1 persoon iets idioots beweert noemen we hem gek. Als heel veel mensen iets idioots beweren noemen we het een religie.quote:Op woensdag 20 mei 2015 15:45 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar als dat dan een smaak is, wat is dan het punt van het inbrengen van dat argument?
Bovendien is het flauw om eerst te zeggen: niemand vindt dat, vervolgens geef ik iemand, en dan is het blijkbaar een gek.
Dat is zelf evident....quote:Op woensdag 20 mei 2015 14:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Merk op dat TS gelovigen niet dom noemt.
En waar die grens dan ligt is ook weer smaak. Bovendien is wat men 'idioot' noemt ook smaak.quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als 1 persoon iets idioots beweert noemen we hem gek. Als heel veel mensen iets idioots beweren noemen we het een religie.
Ergens tussen "1" en "heel veel" zit dus een grens, waar je die ook legt.
Het, iig mijn geloof in God is géén religie!!!quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als 1 persoon iets idioots beweert noemen we hem gek. Als heel veel mensen iets idioots beweren noemen we het een religie.
Ergens tussen "1" en "heel veel" zit dus een grens, waar je die ook legt.
Ja, maar superman is weer een fantasie stripfiguur, maar ja zo ongeveer beschermen engelen ons idd.quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een puur conceptuele macht en beveiliging dus.
Een beetje zoals superman ons 'gelukkig' beschermt.
Welk god is dat dan?quote:Op woensdag 20 mei 2015 16:18 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Het, iig mijn geloof in God is géén religie!!!
Juist niet. Ik moet niets hebben van dogma's en regeltjes!!!
De God van de bijbel:-) natuurlijk, what else?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |