abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153439497
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 09:32 schreef superkimmi het volgende:
Ik heb een vraagje. In mijn thesis doe ik onderzoek naar 'gerrymandering' in the USA (het herverdelen van kiesdistricten om een meerderheid te verkrijgen). ik heb zelf de data over gerrymandering verzameld tussen 1961 en nu en heb van mijn begeleider de data gekregen met wie er in welk district de verkiezingen heeft gewonnen en met hoeveel procent vd stemmen. Mijn eigen data werkt helemaal met cijfers (geen gerrymandering is een nul, wel een 1). Maar die van mijn begeleider werkt uiteraard met namen. Nu bestaat zijn data uit meet dan 20.000 records, dus handmatig overzetten in werkbare cijfers gaat een tijd duren. Is er nog een andere manier waarop ik met beide datasets een regressie kan uitvoeren (in eviews of SPSS, want daar heb ik ervaring mee. we hebben op de uni evt ook Stata) zonder dat ik alles handmatig in cijfers hoef te veranderen.

Het gaat dus vooral om het transformeren van de begeleider zijn data in iets wat SPSS of eviews begrijpt. Als ik dat eenmaal heb lukt het uitvoeren van een regressie wel. Ik kan dit ook aan mijn begeleider vragen, maar die is er tot maandag niet meer en maandag heb ik een afspraak met hem waarbij ik eigenlijk hoop al wat resultaten te kunnen overleggen.
Zijn dat 20 000 verschillende namen of maar een paar? Je kunt wel een scriptje schrijven waarin je alle namen een nummer geeft, waarna je met dat nummer gaat rekenen en er na afloop weer die naam aan koppelt. In R is dat niet bijzonder moeilijk weet ik, Stata zou ook wel te doen zijn. SPSS en eviews heb ik niet genoeg kennis van.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  donderdag 11 juni 2015 @ 14:15:53 #104
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_153439575
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 14:13 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Zijn dat 20 000 verschillende namen of maar een paar? Je kunt wel een scriptje schrijven waarin je alle namen een nummer geeft, waarna je met dat nummer gaat rekenen en er na afloop weer die naam aan koppelt. In R is dat niet bijzonder moeilijk weet ik, Stata zou ook wel te doen zijn. SPSS en eviews heb ik niet genoeg kennis van.
Het zit er qua aantal tussenin. Het gaat om de verkiezingen sinds 1960 tot van alle districten. Een naam komt uiteraard vaker voor, wanneer iemand vaker heeft meegedaan aan verkiezingen, maar het zijn zeker duizenden namen.
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_153439798
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2015 14:15 schreef superkimmi het volgende:

[..]

Het zit er qua aantal tussenin. Het gaat om de verkiezingen sinds 1960 tot van alle districten. Een naam komt uiteraard vaker voor, wanneer iemand vaker heeft meegedaan aan verkiezingen, maar het zijn zeker duizenden namen.
Ah ja, dat dacht ik al.

Voorbeeld in R pseudocode:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
data$nieuwekolom <- NA
for(i in 1:20000){
 for(j in 1:i){
  if(naam[i] == naam[j]{
   data$nieuwekolom[i] = j
  }
  else{
    data$nieuwekolom[i] = i
   }
 }
}

Aan zoiets moet je denken. Die if statement moet je even mee opletten want strings vergelijken gaat niet zomaar.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  donderdag 11 juni 2015 @ 14:30:13 #106
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_153439970
Ok dankje :) Het is fijn om te weten dat er in ieder geval methodes bestaan om er mee te puzzelen. Alles handmatig leek me een tikkeltje overdreven.
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_153512625
Dag mensen,

kunnen jullie mij helpen? Ik wil (denk ik) een logregressie uitvoeren. Hierbij is de log de dependent variable, oftewel de abnormal return (abnormalret). thirtysix, ninetysix, hundredfiftysix en hunfiftysixPLUS zijn dummy variabelen die gelijk staan aan 1 indien de waardes van tenure respectievelijk 0-35, 36-95, 96-155 en 156+ zijn. Ten slotte is er ook nog de marktcapitalisatie die ik als variabele in wil voeren in het model.

Mijn model moet worden: logabnormalret = b1*thirtysix + b2*ninetysix + b3*hundredfiftysix + b4*hunfiftysixPLUS + b5*marketcap.

Hoe doe ik dit? Ik probeer ten eerste de normale abnormalret in mijn edit tabel te replacen met logabnormalret, maar volgens mij kan logabnormalret niet bestaan zonder abnormalret? Ten tweede wil ik tenure niet in mijn model maar moet ik het volgens mij wel invoeren in de edit tabel omdat de dummyvariabelen anders niet werken?

Ik heb net geprobeerd regressies te doen maar ik kreeg steeds de melding dat er geen observaties waren? Bij die regressie probeerde ik logabnormal ret te regresseren op de 4 dummies en marketcap.

Kunnen jullie mij helpen? Ben een zieke STATA noob en weet niet wat wel en niet kan, en wat ik fout doe. Vriendelijke groet.

http://i.imgur.com/ckQYiow.png
pi_153513129
Het heeft met multicollinearity te maken maar zelfs als ik dingen verander ervaar ik hetzelfde!!

http://i.imgur.com/RlIKye9.png

Zou de formule: log(abnormal return) = constant + b1*tenure0-3jaar + b2*tenure13+jaar + b3*marketcap dit oplossen? Omdat er dan niet per se een dummy variabele is? Of, omdat de constant dan eigenlijk de waarde van de vorige dummy variabeles die nu zijn verdwenen meeneemt (3-8 jaar en 8-13 jaar) krijg ik nog steeds hetzelfde probleem? Zo niet, verklaart de constante dan in het nieuwe geval het effect van 3-13 jaar tenure?

[ Bericht 52% gewijzigd door haha94boem op 14-06-2015 03:13:54 ]
pi_153514476
Het is bijna altijd slim om de constant er gewoon in te laten. Dit gebeurt automatisch in stata.
Daarnaast is het slim om eerst de dummy variabelen te creëren voordat je je model schat.


Als je abnormalret in je dataset hebt en je wilt de log is dit de syntax:
gen logabnormalret=Log(abnormalret)
pi_153514494
Ik zie je screenshot nu pas, en je probleem zit hem waarschijnlijk in het lage aantal observaties. Daardoor is er geen variantie tussen observatie en kan er niks geschat worden.
In dit geval is dus een regressie geen optie.
pi_153519588
Die foutmelding 'no observations' heeft er waarschijnlijk mee te maken dat stata altijd alleen observaties meeneemt zonder missings. Misschien wil je de missings in een 0 veranderen? Tenminste, als dat dummies zijn.
Overigens kan je ook originele variabelen gebruiken en in er 'ib2.' voor zetten (als de tweede categorie je referentie is, anders ib1. of ib3 of wat dan ook).
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_153524946
Dag mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels geprobeerd om gewoon alle data in te voeren en nu lukte het wel. Weet niet of het dan daadwerkelijk ligt aan een te lage hoeveelheid observaties in het eerste geval.

In ieder geval, ik heb nog een vraag. Ik denk dat ik log(abnormalreturn) wil regressen ipv abnormal return. Echter, als ik gen logabnormalreturn = log(abnormalreturn) doe, worden mijn negatieve waardes 'verwijderd' bij log: http://i.imgur.com/LT5PI8c.png

Hoe kan ik nu een logregressie doen? Ik moet ook de negatieve abnormal returns meenemen voor mijn onderzoek, maar ik weet niet wat ik nu moet doen om dit op te lossen. Heeft iemand tips?
pi_153526023
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 18:07 schreef haha94boem het volgende:
Dag mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels geprobeerd om gewoon alle data in te voeren en nu lukte het wel. Weet niet of het dan daadwerkelijk ligt aan een te lage hoeveelheid observaties in het eerste geval.

In ieder geval, ik heb nog een vraag. Ik denk dat ik log(abnormalreturn) wil regressen ipv abnormal return. Echter, als ik gen logabnormalreturn = log(abnormalreturn) doe, worden mijn negatieve waardes 'verwijderd' bij log: http://i.imgur.com/LT5PI8c.png

Hoe kan ik nu een logregressie doen? Ik moet ook de negatieve abnormal returns meenemen voor mijn onderzoek, maar ik weet niet wat ik nu moet doen om dit op te lossen. Heeft iemand tips?
Probeer gen logabnormalreturn=ln(abnormalreturn)
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_153526082
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 18:44 schreef crossover het volgende:

[..]

Probeer gen logabnormalreturn=ln(abnormalreturn)
Gebeurt hetzelfde, helaas.
pi_153528167
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 18:07 schreef haha94boem het volgende:
Dag mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels geprobeerd om gewoon alle data in te voeren en nu lukte het wel. Weet niet of het dan daadwerkelijk ligt aan een te lage hoeveelheid observaties in het eerste geval.

In ieder geval, ik heb nog een vraag. Ik denk dat ik log(abnormalreturn) wil regressen ipv abnormal return. Echter, als ik gen logabnormalreturn = log(abnormalreturn) doe, worden mijn negatieve waardes 'verwijderd' bij log: http://i.imgur.com/LT5PI8c.png

Hoe kan ik nu een logregressie doen? Ik moet ook de negatieve abnormal returns meenemen voor mijn onderzoek, maar ik weet niet wat ik nu moet doen om dit op te lossen. Heeft iemand tips?
Indexeren of een ratio maken. Logaritmes van negatieve getallen is niet mogelijk namelijk.
pi_153528656
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 19:58 schreef Banaanensuiker het volgende:

[..]

Indexeren of een ratio maken. Logaritmes van negatieve getallen is niet mogelijk namelijk.
Bedankt.

Weet je misschien het antwoord op de volgende vraag: als ik van mijn dummyvariabelen een log maak, dus b1*log(tenure0-3years) ipv b1*tenure0-3years, krijg ik dan een correcte interpretatie? Als ik ln(1) op mijn rekenmachine intype krijg ik namelijk 0, dus klopt mijn stata model dan wel?
pi_153542865
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 20:12 schreef haha94boem het volgende:

[..]

Bedankt.

Weet je misschien het antwoord op de volgende vraag: als ik van mijn dummyvariabelen een log maak, dus b1*log(tenure0-3years) ipv b1*tenure0-3years, krijg ik dan een correcte interpretatie? Als ik ln(1) op mijn rekenmachine intype krijg ik namelijk 0, dus klopt mijn stata model dan wel?
Een doube log specificatie betekent dat de beta's geinterpreteerd kunnen worden als point elasticities. Met een dummy variable is dit niet echt logisch, gezien dit discrete waarden zijn, dus 0 of 1. Met waarden die continu zijn is dit een stuk logischer.
Je moet je afvragen waarom je een log log specificatie wilt doen, en of dit thereotisch gezien ergens op slaat.
pi_153545400
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2015 19:58 schreef Banaanensuiker het volgende:

[..]

Indexeren of een ratio maken. Logaritmes van negatieve getallen is niet mogelijk namelijk.
Onjuist, dat is wel mogelijk.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_153548467
quote:
14s.gif Op maandag 15 juni 2015 12:15 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Onjuist, dat is wel mogelijk.
Natuurlijk logaritme van negatief getal is niet gedefinieerd, en daar gaat het in dit geval om. Maar anderzijds heb je gelijk ja. :)
pi_153552890
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 14:18 schreef Banaanensuiker het volgende:

[..]

Natuurlijk logaritme van negatief getal is niet gedefinieerd, en daar gaat het in dit geval om. Maar anderzijds heb je gelijk ja. :)
Dat is ook niet correct. Het natuurlijk logartime van een negatief is namelijk wel gedefinieerd, te weten als een complex getal.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  maandag 15 juni 2015 @ 23:04:52 #121
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_153566095
Ha iedereen!

Ik loop behoorlijk vast met SPSS. Het gaat om het volgende:

Mijn enquete is (voornamelijk) op Likert-schaal afgenomen. De y = gemiddelde behaalde cijfer op Likert schaal:

1 = <4,
2 = 4,1 t/m 5
3 = 5,1 t/m 6
4 = 6,1-7
etc.

Al onze x'en zijn ook op Likert schaal afgenomen (van 0=helemaal oneens naar 5=helemaal eens)

Volgens mijn docent mag ik gewoon een Likert-schaal op interval/ratio niveau gebruiken.
Ik heb de y en alle x'en op schaalniveau ingesteld en (na SomScores te hebben gemaakt van meerdere variabelen) deze ingevoerd en getest voor lineariteit en normaliteit. De bijlagen geven mijn resultaten weer. Klopt het dat ik iets totaal verkeerd heb gedaan? En zo niet, op welke toets moet ik nu overstappen?

http://nl.tinypic.com/r/b665gj/8
http://nl.tinypic.com/r/1zf78tg/8
http://nl.tinypic.com/r/260er9i/8
pi_153583148
Even een vraagje. Ik heb zo'n 200 respondenten een kennisquiz laten afnemen. Die resultaten heb ik verwerkt en ik wil ze nu verdelen in drie categoriëen. Hoog scorend, laagscorend en gemiddeld scorend.

Nu is mijn vraag: hoe verdeel ik die. Doe ik dat zo gelijk mogelijk (dus 3 ongeveer even grote groepen) of moet ik dan werken met standaarddeviaties. Want ook dat heb ik ergens gelezen in een artikel.

Ter verduidelijking, die tweede methode is als volgt:

LOW 0 tot (median-standaarddeviatie)
MED (median-standaarddeviatie) tot (median+standaarddeviatie)
HIGH (median+standaarddeviatie) tot 10

Die drie groepen wil ik dan constant met elkaar vergelijken met andere resultaten uit mijn enquete.
Ik weet dus wel hoe ik die groepen verdeel, maar wil graag weten wat beter is.
pi_153621626
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2015 14:45 schreef Rumille het volgende:
Even een vraagje. Ik heb zo'n 200 respondenten een kennisquiz laten afnemen. Die resultaten heb ik verwerkt en ik wil ze nu verdelen in drie categoriëen. Hoog scorend, laagscorend en gemiddeld scorend.

Nu is mijn vraag: hoe verdeel ik die. Doe ik dat zo gelijk mogelijk (dus 3 ongeveer even grote groepen) of moet ik dan werken met standaarddeviaties. Want ook dat heb ik ergens gelezen in een artikel.

Ter verduidelijking, die tweede methode is als volgt:

LOW 0 tot (median-standaarddeviatie)
MED (median-standaarddeviatie) tot (median+standaarddeviatie)
HIGH (median+standaarddeviatie) tot 10

Die drie groepen wil ik dan constant met elkaar vergelijken met andere resultaten uit mijn enquete.
Ik weet dus wel hoe ik die groepen verdeel, maar wil graag weten wat beter is.
Dan moet je splitsen op het 33ste percentiel en 66e percentiel.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_153648334
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 23:04 schreef fetX het volgende:
Ha iedereen!

Ik loop behoorlijk vast met SPSS. Het gaat om het volgende:

Mijn enquete is (voornamelijk) op Likert-schaal afgenomen. De y = gemiddelde behaalde cijfer op Likert schaal:

1 = <4,
2 = 4,1 t/m 5
3 = 5,1 t/m 6
4 = 6,1-7
etc.

Al onze x'en zijn ook op Likert schaal afgenomen (van 0=helemaal oneens naar 5=helemaal eens)

Volgens mijn docent mag ik gewoon een Likert-schaal op interval/ratio niveau gebruiken.
Ik heb de y en alle x'en op schaalniveau ingesteld en (na SomScores te hebben gemaakt van meerdere variabelen) deze ingevoerd en getest voor lineariteit en normaliteit. De bijlagen geven mijn resultaten weer. Klopt het dat ik iets totaal verkeerd heb gedaan? En zo niet, op welke toets moet ik nu overstappen?

http://nl.tinypic.com/r/b665gj/8
http://nl.tinypic.com/r/1zf78tg/8
http://nl.tinypic.com/r/260er9i/8
In je tweede foto (en trouwens ook je derde) zie je dat je verdeling sterk afwijkt van een normale verdeling. Daarmee schendt je een assumptie van regressie. Je kan eens proberen om alles te hercoderen naar een log schaal
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_153773824
Eerdere vragen van mij zijn grotendeels wel besproken met begeleider inmiddels. Nu even een simpele (denk ik) vraag die wat makkelijker beantwoord kan worden gok ik:

In m'n theoretisch framework heb ik 6 predictors/antecedenten. Ik gebruik multiple regression. Er zijn guidelines die zeggen van bv 20 cases per predictor variable nodig. In dit geval dus 120.

Maar als ik nu in SPSS bij de regressie nog bv 3 dummies erbij opneem (waarvan 1 als reference gebruikt zal worden) en 18 interacties (de 6 antecedenten elk keer de 3 dummies) waarvan 6 als reference, en ook nog 3 controle variabelen...

.. Dan geeft SPSS weer dat ik 23 predictors heb (telt reference dus niet mee)

Gaat diezelfde guideline dan op en moet ik dan idealiter 460 cases hebben? Of tellen sommige niet mee zoals bijvoorbeeld interactie termen? Of mss zelfs zo dat ik de reference van de dummies er ook nog bij moet tellen omdat ie daar berekeningen voor maakt en ik 30 x 20 = 600 cases moet hebben?
  woensdag 24 juni 2015 @ 14:57:08 #126
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_153804906
We nemen 3 ballen zonder teruglegging
De kans op 2 zwarte en 1 witte bal is

In totaal zijn er 14 ballen waarvan 8 zwart en 6 wit. Hoe kan ik deze bewerking uitvoeren op mijn TI-83?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_153805433
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juni 2015 14:57 schreef phpmystyle het volgende:
We nemen 3 ballen zonder teruglegging
De kans op 2 zwarte en 1 witte bal is

In totaal zijn er 14 ballen waarvan 8 zwart en 6 wit. Hoe kan ik deze bewerking uitvoeren op mijn TI-83?
Je zit in het verkeerde topic. Wat jij nodig hebt, is het kansrekeningtopic.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 15:01:15 #128
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_153953969
Ik zit nog steeds met mjin onderzoek over Gerrymandering (zie paar pagina's terug). Ben inmiddels wel een stuk verder, alles met de data is gelukt. Maar nu wil ik een bepaalde regressie invoeren in stata (ik kan geen ander programma gebruiken, omdat mijn data correct getransformeerd is met stata en niet met andere programma's). De regressie is als volgt:

Probit(gerrymandering_t)=Delta(voteshare_(t-1)-voteshare_t)+e_t

Probit is een stata commando, gerrymandering is een van mijn variabelen (net als voteshare overigens). t staat uiteraard voor tijd en delta voor verandering. Het gene wat hiermee uitgerekend moet worden is de kans dat een verandering in de hoeveelheid stemmen die een winnende partij krijgt dit keer ten opzichte van de vorige keer, (deels) komt door gerrymandering.

De vraag uiteindelijk is: hoe laat je stata deze bewerking uitvoeren? probit is dus een bestaande commando maar ik weet niet hoe je in stata werkt met verandering (delta) en met het deel ' voteshare_(t-1)-voteshare_t'
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_153956035
Goedemiddag, weet iemand hoe ik de volgende twee vragen kan maken? Ik loop vast met het feit dat er sprake is van een correlatie in plaats van dat het onafhankelijke variabelen zijn:





Ten slotte een vraag over een opgave :



Waarom kom ik wel op het goede antwoord uit als ik de variantie bereken en vervolgens de wortel hiervan neem, maar kom ik op een fout antwoord uit als ik de standaarddeviatie direct wil berekenen?
  woensdag 1 juli 2015 @ 12:34:24 #130
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_153975599
mijn vraag: nvm, het is al gelukt inmiddels
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_154024302
Hoi allen,

Ik ben momenteel hard bezig met mijn masterscriptie. Loop nu alleen tegen een probleempje op. Ik heb een groep respondenten een vragenlijst voorgelegd met daarin (onder andere) drie schalen voor drie soorten leiderschapsstijl.

In dit geval authentiek leiderschap, transformationeel leiderschap en transactioneel leiderschap. Dit heb ik ordinaal gemeten. Een van mijn hypotheses is dat authentiek leiderschap een autonoom concept is en dus gezien kan worden als ''echte leiderschapsstijl''.

Nu wil ik dus gaan controleren of personen die hoog scoren op Authentiek leiderschap laag scoren op de twee andere vormen van leiderschap en vice versa.

Nu weet ik alleen niet precies hoe ik dit kan toetsen.. Heb een hele lijst met data maar weet niet hoe ik de mensen aan de hand van hun score kan categoriseren bij een van de drie stijlen. M'n begeleider gaf aan dat hij het zelf ook niet zo goed wist en dat hij dacht dat ik iets van een betrouwbaarheidsinterval voor ieder van de drie stijlen moest uitvoeren en vervolgens moest kijken of deze overlap hebben... Maar volgens mij moet dit ook anders kunnen toch?

Heeft een van jullie een idee? :)
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 10:12:47 #132
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_154025051
Heb je al de Likertschalen samengevoegd tot één ratiovariabele (mits de cronbachs alpha goed zit natuurlijk)? Dan kan je wel mikken of ze significant van elkaar verschillen.
Wat je zou kunnen doen, maar dat is maar een hersenscheetje, is vaststellen wat 'hoog' is. Bijvoorbeeld, boven de 3,5 gemiddeld. Dan maak je drie nieuwe dichotome variabelen (stijl 1 hoog of laag, etc). Vergelijk dan de gemiddelden van stijl 2 tussen de twee groepen 'stijl 1 hoog' en 'stijl 1 laag'. Als daar significant verschil in zit, heb je een conclusie.

Maar nogmaals, is maar een hersenscheetje.
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_154026068
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 10:12 schreef Anosmos het volgende:
Heb je al de Likertschalen samengevoegd tot één ratiovariabele (mits de cronbachs alpha goed zit natuurlijk)? Dan kan je wel mikken of ze significant van elkaar verschillen.
Wat je zou kunnen doen, maar dat is maar een hersenscheetje, is vaststellen wat 'hoog' is. Bijvoorbeeld, boven de 3,5 gemiddeld. Dan maak je drie nieuwe dichotome variabelen (stijl 1 hoog of laag, etc). Vergelijk dan de gemiddelden van stijl 2 tussen de twee groepen 'stijl 1 hoog' en 'stijl 1 laag'. Als daar significant verschil in zit, heb je een conclusie.

Maar nogmaals, is maar een hersenscheetje.
Hoe bedoel je dat precies? In de spoiler is mijn factoranalyse te zien.. hierin moeten de eerste 16 items de eerste leiderschapsstijl meten, de volgende 19 items de 2e leiderschapsstijl en de laatste 10 items de 3e leiderschapsstijl
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De cronbach's alphas zijn allemaal boven de 0.6 dus acceptabel. Alleen hoe moet ik nu precies verder? Het lastige is dus dat een stijl uit meerdere dimensies (=factoren?) bestaat.
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 11:29:27 #134
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_154026689
Kan je niet gewoon het gemiddelde nemen van elke stijl? Dus dat je van de eerste zestien items een gemiddelde neemt, waarmee je verder gaat rekenen?
En trouwens, vaak ligt de Cronbach's Alpha-grens op de 0,7 en niet de 0,6, maar dat verschilt nog per studie denk ik.
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_154029609
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 11:29 schreef Anosmos het volgende:
Kan je niet gewoon het gemiddelde nemen van elke stijl? Dus dat je van de eerste zestien items een gemiddelde neemt, waarmee je verder gaat rekenen?
En trouwens, vaak ligt de Cronbach's Alpha-grens op de 0,7 en niet de 0,6, maar dat verschilt nog per studie denk ik.
Hmm ja dat zou nog wel eens kunnen.. Dan moet ik per respondent zijn gemiddelde score nemen van de eerste 16 items, de volgende items behorende bij de andere leiderschapsstijl en van de laatste items
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
  vrijdag 3 juli 2015 @ 16:57:48 #136
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_154035046
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 13:29 schreef erniee het volgende:

[..]

Hmm ja dat zou nog wel eens kunnen.. Dan moet ik per respondent zijn gemiddelde score nemen van de eerste 16 items, de volgende items behorende bij de andere leiderschapsstijl en van de laatste items
Dat is volgens mij wel het idee van een Likertschaal, dat je het gemiddelde daarvan als ratiovariabele kan beschouwen. Is het een soort Likertschaal?
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_154051879
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 16:57 schreef Anosmos het volgende:

[..]

Dat is volgens mij wel het idee van een Likertschaal, dat je het gemiddelde daarvan als ratiovariabele kan beschouwen. Is het een soort Likertschaal?
Yes! 7 punts likertschalen inderdaad. Heb via compute nu voor iedere leiderschapsstijl een nieuwe variabele gemaakt met het gemiddelde van alle bijbehorende itemscores. Dus nu drie nieuwe variabelen. Eens kijken wat ik nu moet gaan doen om dit te vergelijken :) In ieder geval al hartstikke bedankt! :) :) :)
Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 09:41:52 #138
378934 Anosmos
Vormloze klont
pi_154052869
No prob ^O^
Wel vreemd trouwens dat je begeleider dit niet wist :')
Er zat WEL genoeg koriander in.
pi_154087953


[ Bericht 34% gewijzigd door Super-B op 07-07-2015 10:28:05 ]
  zondag 5 juli 2015 @ 18:21:30 #140
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_154092275
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2015 16:04 schreef Super-B het volgende:
Goedemiddag! Ik zit met een kleine vraag waar ik momenteel geen antwoord op weet, vandaar dat ik het hier kom vragen:

Bij het antwoord op het volgende vraagstuk wordt een z-score gebruikt van 1.960 (bijbehorend bij een betrouwbaarheidsinterval van 95% en een one-sided P van 0,025). Waarom wordt daarentegen geen z-score van 1.645 gebruikt (bijbehorend bij een one-sided P van 0,05 en een betrouwbaarheidsinterval van 90%). Het is immers een eenzijdige hypothese test?:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bij deze vraag, ook een eenzijdige hypothese test, wordt wel een z-score van 1.645 genomen (one-sided p van 0,05 en een betrouwbaarheidsinterval van 90%).

Zo ver ik weet kijk je naar de rij van betrouwbaarheidsintervallen bij tweezijdige hypothese testen, waartegen je kijkt naar de rij van one-sided p bij eenzijdige hypothese testen (?).

Heeft iemand enig idee?
Er wordt geen hypothese getest en wordt slechts om een betrouwbaarheidsinterval gevraagd :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_154093457


[ Bericht 100% gewijzigd door Super-B op 07-07-2015 10:28:00 ]
pi_154178534
Ik heb een vraag mbt de standaarddeviatie:



Hoe moet vraag 14 berekend worden?

Het antwoord is het volgende:



Ik begrijp er alleen niks van.
pi_154304971
Weet iemand hoe ik vraag 19 kan berekenen?



[ Bericht 82% gewijzigd door GeschiktX op 13-07-2015 18:14:24 ]
pi_154459048
Hoi!

Stel ik krijg de vraag op een tentamen om onderstaand te ordenen op basis van de kans waarop de nulhypothese wordt verworpen (van klein naar groot).



Je zou dan met tabel B.11 en de niet-centraliteitsparameter voor elke apart kunnen berekenen wat het onderscheidend vermorgen is en het op die manier ordenen, maar volgens mij moet je deze vraag ook zonder kunnen beantwoorden. Weet iemand een handige manier om dat te kunnen doen/benaderen? De vorige keer hadden ze die tabel en formule er nml niet bij gegeven.
  zondag 19 juli 2015 @ 17:01:08 #145
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_154466016
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 11:37 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoi!

Stel ik krijg de vraag op een tentamen om onderstaand te ordenen op basis van de kans waarop de nulhypothese wordt verworpen (van klein naar groot).

[ afbeelding ]

Je zou dan met tabel B.11 en de niet-centraliteitsparameter voor elke apart kunnen berekenen wat het onderscheidend vermorgen is en het op die manier ordenen, maar volgens mij moet je deze vraag ook zonder kunnen beantwoorden. Weet iemand een handige manier om dat te kunnen doen/benaderen? De vorige keer hadden ze die tabel en formule er nml niet bij gegeven.
Dat is een beetje een vreemde vraag want de nulhypothese wordt wel of niet verworpen, daar zit geen "kans" in. Met de informatie die je hebt kun je een t-value uitrekenen (verschil in means gedeeld door standaard-deviatie gedeeld door wortel n). Om van de t-value naar een p-waarde te gaan of om op tezoeken of dat extremer dan de alpha is heb je een tabel of grafische rekenmachine of internet / spss nodig. Als de alphas overal hetzelfde waren geweest had je het op t-waarde kunnen rangschikken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_154466284
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:01 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat is een beetje een vreemde vraag want de nulhypothese wordt wel of niet verworpen, daar zit geen "kans" in. Met de informatie die je hebt kun je een t-value uitrekenen (verschil in means gedeeld door standaard-deviatie gedeeld door wortel n). Om van de t-value naar een p-waarde te gaan of om op tezoeken of dat extremer dan de alpha is heb je een tabel of grafische rekenmachine of internet / spss nodig. Als de alphas overal hetzelfde waren geweest had je het op t-waarde kunnen rangschikken.
Klopt, maar het onderscheidend vermogen is natuurlijk niet overal even hoog.



Grafische rekenmachine en SPSS/internet zijn geen optie helaas. Het moet echt uit het hoofd door de steekproefgroottes, standaardafwijkingen en significanties te vergelijken. Dat de kans bij C bijvoorbeeld kleiner is dan D is logisch, aangezien de nulhypothese bij een significantie van 0.05 eerder zal worden verworpen dan bij een significantie van 0.02. Als ik zo het antwoord zie 'snap' ik het wel. Maar om dat onderling allemaal te ordenen bij verschillende steekproefgroottes en dergelijke vind ik op een tentamen niet te doen. :X

Het beroerde is dat ik gewoon vrij zeker weet dat die vraag gaat komen en dat ik hem niet precies goed ga ordenen. :')
pi_154467028
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klopt, maar het onderscheidend vermogen is natuurlijk niet overal even hoog.

[ afbeelding ]

Grafische rekenmachine en SPSS/internet zijn geen optie helaas. Het moet echt uit het hoofd door de steekproefgroottes, standaardafwijkingen en significanties te vergelijken. Dat de kans bij C bijvoorbeeld kleiner is dan D is logisch, aangezien de nulhypothese bij een significantie van 0.05 eerder zal worden verworpen dan bij een significantie van 0.02. Als ik zo het antwoord zie 'snap' ik het wel. Maar om dat onderling allemaal te ordenen bij verschillende steekproefgroottes en dergelijke vind ik op een tentamen niet te doen. :X

Het beroerde is dat ik gewoon vrij zeker weet dat die vraag gaat komen en dat ik hem niet precies goed ga ordenen. :')
Ik gok dat je statistiekdocent wil dat je inzicht hebt in hoe statistische toetsen werken. Als je dan eerst kijkt naar de gemiddelden, dan zie je dat in twee gevallen de drie gemiddeldes hetzelfde zijn. Daarnaast zie je dat bij A-D de verschillen in principe hetzelfde zijn. A-D zullen dan een hogere "kans" op significantie hebben (tussen aanhalingstekens wegens oompa's terechte post). Vervolgens kun je bij die verschillende varianten gaan kijken naar de andere gegevens en op basis van de formules die doorgaans gebruikt worden schatten wat het meeste de "kans" beïnvloed etc. :)
  zondag 19 juli 2015 @ 18:17:09 #148
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_154467572
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 17:12 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klopt, maar het onderscheidend vermogen is natuurlijk niet overal even hoog.

[ afbeelding ]

Grafische rekenmachine en SPSS/internet zijn geen optie helaas. Het moet echt uit het hoofd door de steekproefgroottes, standaardafwijkingen en significanties te vergelijken. Dat de kans bij C bijvoorbeeld kleiner is dan D is logisch, aangezien de nulhypothese bij een significantie van 0.05 eerder zal worden verworpen dan bij een significantie van 0.02. Als ik zo het antwoord zie 'snap' ik het wel. Maar om dat onderling allemaal te ordenen bij verschillende steekproefgroottes en dergelijke vind ik op een tentamen niet te doen. :X

Het beroerde is dat ik gewoon vrij zeker weet dat die vraag gaat komen en dat ik hem niet precies goed ga ordenen. :')
Ik hoop niet dat de vraag gaat komen, want de vraag klopt niet :P

Bij welke opleiding hoort dit?

Je kunt met berederen redelijk ver komen. Bv E en F hebben identieke gemiddeldes, daar zit dus zeker geen verschil tussen.
G en A zijn in essentie hetzelfde, de ene heeft een verschil van 10 met een sd van 10, de andere een verschil van 20 met een sd van 20. Als je die in de formule zou stoppen zou er (aangezien de n bij allebei 100 is) exact dezelfde t waarde uit moeten komen, etc.
B is hetzelfde als A maar met een grotere sd, dus B zal minder sig zijn dan A.
D is hetzelfde als B, maar met een lagere n, als je dat in de formule zou stoppen zou er dus een lagere t uitkomen dus is nog minder sig.
C is als D maar met een strengere alfa die is dus nog minder significant.

Kom je uit op:

E&F, C, D, B, A&G
Het antwoord dat gegeven wordt klopt niet, E&F zouden de laagste plaats moeten delen.

[ Bericht 6% gewijzigd door oompaloompa op 19-07-2015 18:25:47 ]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_154468136
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 18:17 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat de vraag gaat komen, want de vraag klopt niet :P

Bij welke opleiding hoort dit?

Je kunt met berederen redelijk ver komen. Bv E en F hebben identieke gemiddeldes, daar zit dus zeker geen verschil tussen.
G en A zijn in essentie hetzelfde, de ene heeft een verschil van 10 met een sd van 10, de andere een verschil van 20 met een sd van 20. Als je die in de formule zou stoppen zou er (aangezien de n bij allebei 100 is) exact dezelfde t waarde uit moeten komen, etc.
B is hetzelfde als A maar met een grotere sd, dus B zal minder sig zijn dan A.
D is hetzelfde als B, maar met een lagere n, als je dat in de formule zou stoppen zou er dus een lagere t uitkomen dus is nog minder sig.
C is als D maar met een strengere alfa die is dus nog minder significant.

Kom je uit op:

E&F, C, D, B, A&G
Het antwoord dat gegeven wordt klopt niet, E&F zouden de laagste plaats moeten delen.
Klopt wel, tussen de gemiddeldes van E en F zit namelijk geen verschil (alle drie 100). De nulhypothese dat de gemiddeldes van elkaar verschillen zal dus niet verworpen worden bij een hoog onderscheidend vermogen. Gezien de steekproeven van n=500 en n=1000 zal het onderscheidend vermogen hoog zijn, waardoor de kans van E & F om verworpen te worden kleiner is dan bij de rest.

Bedankt voor je reactie iig. :) Ik zie het morgen wel.
  zondag 19 juli 2015 @ 18:49:09 #150
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_154468244
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 18:42 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klopt wel, tussen de gemiddeldes van E en F zit namelijk geen verschil (alle drie 100). De nulhypothese dat de gemiddeldes van elkaar verschillen zal dus niet verworpen worden bij een hoog onderscheidend vermogen. Gezien de steekproeven van n=500 en n=1000 zal het onderscheidend vermogen hoog zijn, waardoor de kans van E & F om verworpen te worden kleiner is dan bij de rest.

Bedankt voor je reactie iig. :) Ik zie het morgen wel.
Dat is niet waar, de formule is:

verschil in means / vanalles.

Het verschil in means is in beide gevallen 0, 0/whatever is 0. de "kans" dat het verworpen wordt is voor beide situaties 0
Het is echt een extreem slechte opgave van de docent, de vraag slaat nergens op en het leert de studenten gewoon een verkeerde interpretstie van statistiek aan.

edit: sorry dit frustreert me maar het is niet richting jou. Ik geef workshops etc. statistiek en mensen interpreteren het al zo vaak verkeerd dat het zien dat docenten het verkeerd aanleren me nogal opgefokt maakt.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_154468655
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 18:49 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Dat is niet waar, de formule is:

verschil in means / vanalles.

Het verschil in means is in beide gevallen 0, 0/whatever is 0. de "kans" dat het verworpen wordt is voor beide situaties 0
Het is echt een extreem slechte opgave van de docent, de vraag slaat nergens op en het leert de studenten gewoon een verkeerde interpretstie van statistiek aan.

edit: sorry dit frustreert me maar het is niet richting jou. Ik geef workshops etc. statistiek en mensen interpreteren het al zo vaak verkeerd dat het zien dat docenten het verkeerd aanleren me nogal opgefokt maakt.
Sorry ik had verkeerd gelezen. Dacht dat je bedoelde dat E & F in de ordening achteraan moesten staan. ;) Je hebt gelijk, ik heb ook geen idee waar de docent het op gebaseerd heeft (en of het überhaupt door hem bedacht is, ze hanteren deze opgave al jaren).

Ik vind het ook een belachelijke vraag voor een tentamen verder. :')
pi_154482345
Hij kwam thank god niet op het tentamen. _O_
pi_154673237
Hallo allemaal,

Op dit moment voer ik een lezersonderzoek uit en loop tegen een aantal zaken aan. Ik vroeg mij af of op dit forum toevallig mensen zijn die meer ervaring hebben met marktonderzoek/statistiek en voor mij iets kunnen verhelderen.

De online enquête heb ik verstuurd naar de e-mailadressen uit het adressenbestand. Na het versturen van de enquête en een herinnering blijft de respons enorm achter. Ik had gehoopt op minstens 171 respondenten, zodat ik een uitspraak zou kunnen doen met 90% betrouwbaarheid en een nauwkeurigheidsmarge van 6%. Maar omdat ik maar 101 reacties heb gekregen zit ik nu weer te rekenen met het betrouwbaarheidsniveau en de nauwkeurigheidsmarge.

Ik weet dat 5% nauwkeurigheidsmarge gangbaar is, maar voor mijn onderzoek is dat niet haalbaar. Online kan ik nergens vinden wat de consequentie is voor uitspraken in een onderzoek als de nauwkeurigheidsmarge tussen de 6-10% ligt.

In mijn specifieke geval kan ik de marges en het niveau als volgt aanpassen:
Bij 95% betrouwbaarheid en 10% nauwkeurigheidsmarge heb ik 92 respondenten nodig.
Bij 90% betrouwbaarheid en 8% nauwkeurigheidsmarge heb ik 100 respondenten nodig.

Kan ik met deze betrouwbaarheid en nauwkeurigheid nog wel uitspraken doen over het adressenbestand? Maakt een hogere nauwkeurigheidsmarge een onderzoek minder valide of een lager betrouwbaarheidsniveau? Wat is het meest verstandige om te doen?
Delivered without an information leaflet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')