Ja dat dacht ik dus ook alquote:Op donderdag 12 november 2015 18:21 schreef oompaloompa het volgende:
Volgens mij is het in essentie hetzelfde
Voor zover ik het weet, maar ik ben niet 100% zeker dus als je het echt wilt claimen zou ik het dubbelchecken, is de test hetzelfde, dus je p-waardes etc. zullen hetzelfde zijn, maar is de uitput iets anders. Iets van de B-s in de regressie zijn tov de hele variantie en de correlaties alleen tov de variantie tussen x1 en x2 of zo...quote:Op vrijdag 13 november 2015 21:14 schreef christiman het volgende:
[..]
Ja dat dacht ik dus ook almaar omdat het me weer zo expliciet gevraagd werd begon ik te twijfelen
Je had gelijk. De statistics professor zei ook model 7. Ik kan alleen Hayes (nog) niet gebruiken aangezien mijn mediator en dv een curvilineair effect is en schijnbaar slikt Hayes dat niet. Dus daar moet ik nog wat op vinden.quote:Op maandag 19 oktober 2015 19:05 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat is je mediator. Model 5 test de moderator op de directe relatie waarvan jij zegt dat die niet bestaat dus dan kom je uit bij model 7.
Kun je dan geen log transformation doen van je variabelen?quote:Op vrijdag 20 november 2015 12:14 schreef W00fer het volgende:
[..]
Je had gelijk. De statistics professor zei ook model 7. Ik kan alleen Hayes (nog) niet gebruiken aangezien mijn mediator en dv een curvilineair effect is en schijnbaar slikt Hayes dat niet. Dus daar moet ik nog wat op vinden.
Wat houdt dat precies in? Ik heb daar geen kaas van gegeten.quote:Op vrijdag 20 november 2015 12:31 schreef MCH het volgende:
[..]
Kun je dan geen log transformation doen van je variabelen?
Ik weet niet uit hoeveel categorieën opleiding en leeftijd bestaan maar je moet dan wel even oppassen dat je niet in de problemen raakt met je degrees of freedom. Je hebt namelijk nogal weinig observeringen en voor elke onafhankelijke variabele heb je wel 5 waarnemingen nodig.quote:Op zaterdag 28 november 2015 12:40 schreef Bruinvis het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben momenteel bezig met het analyseren van data voor mijn masterscriptie. Nu is er iets waar ik niet helemaal uit kom. Mijn plan is om een meervoudige regressie analyse uit te voeren. Hiervoor heb ik 3 controlevariabelen (leeftijd, geslacht, opleiding), 3 onafhankelijke variabelen (op interval niveau) en 1 afhankelijke variabele (ook op interval niveau). Leeftijd en opleiding zijn nu ordinale variabelen en daarom heb ik hiervan dummies gemaakt, zodat ik ze kan meenemen in de regressie. De klassen die het meest voorkomen beschouw ik als de referentie-variabele, deze dummy neem ik dus niet mee in de regressie.
Nu mijn vraag: ik heb een steekproef van 57 personen, waarvan 3 de controlevariabelen in de enquete niet hebben ingevuld. Nu vraag ik mij af hoe deze missing values worden meegenomen in de dummies. Zoals ik het nu zie corresponderen de missing values (die ik aangeef met een '9') met geen van de dummies en worden deze dus automatisch (en onjuist) gezien als behorende tot de referentie-variabele? Moet ik daarom nog een dummy aanmaken voor deze missing values?
Dan nog een andere vraag. Ik doe een hiërarchische regressie analyse omdat ik wil corrigeren voor de controlevariabelen. Dus ik doe de controlevariabelen in 1 blok, de 2 onafhankelijke variabelen van de theorie die ik wil testen in blok 2, en de laatste onafhankelijke variabele in blok 3. Maar kunnen alle dummie variabelen (dus van leeftijd en opleiding) wel samen in 1 blok worden toegevoegd?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Ik heb ze er idd uitgegooid door te kiezen voor 'exclude cases listwise'. Bedankt voor je reactie!quote:Op zaterdag 28 november 2015 13:38 schreef wimjongil het volgende:
Kun je die drie observaties er niet gewoon uit flikkeren? Scheelt een hoop gedoe.
Ik heb er inderdaad vooraf niet bij stilgestaan dat ik dummy variabelen zou moeten gebruiken en dus een grotere steekproef nodig zou hebben, achteraf niet erg handig. Ik was simpelweg uitgegaan van een totaal van 6 onafhankelijke variabelen.quote:Op zaterdag 28 november 2015 14:14 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik weet niet uit hoeveel categorieën opleiding en leeftijd bestaan maar je moet dan wel even oppassen dat je niet in de problemen raakt met je degrees of freedom. Je hebt namelijk nogal weinig observeringen en voor elke onafhankelijke variabele heb je wel 5 waarnemingen nodig.
Als jij in je theoretisch kader over deze variabelen geschreven hebt en ook hypotheses over hebt opgesteld dan is het zonde om dat er nu weer uit te slopen. Je kan twee dingen doen. Als je ruim in de tijd zit nog wat extra data verzamelen of verder gaan met deze data en daar bij de limitations een vermelding over schrijven.quote:Op zaterdag 28 november 2015 14:31 schreef Bruinvis het volgende:
[..]
Ik heb er inderdaad vooraf niet bij stilgestaan dat ik dummy variabelen zou moeten gebruiken en dus een grotere steekproef nodig zou hebben, achteraf niet erg handig. Ik was simpelweg uitgegaan van een totaal van 6 onafhankelijke variabelen.
De categorieën opleiding en leeftijd bestaan beide uit 4 categorieën dus ik heb daarvoor per variabele 3 dummies meegenomen in de regressie. Daarnaast heb ik dus nog 1 nominale controlevariabele (geslacht) en 3 onafhankelijke variabelen. Daarvoor zou ik dan minimaal 50 observaties nodig hebben toch?
Zou je anders aanraden leeftijd of opleiding bijvoorbeeld weg te laten uit de analyse?
Ik zit helaas niet erg ruim in de tijd nee, dus dan ga ik voor de tweede optie! Bedankt nogmaals!quote:Op zaterdag 28 november 2015 17:59 schreef MCH het volgende:
[..]
Als jij in je theoretisch kader over deze variabelen geschreven hebt en ook hypotheses over hebt opgesteld dan is het zonde om dat er nu weer uit te slopen. Je kan twee dingen doen. Als je ruim in de tijd zit nog wat extra data verzamelen of verder gaan met deze data en daar bij de limitations een vermelding over schrijven.
Autocorrelatie met lagged dependent variable loopt in theorie oneindig door, dus het logische antwoord is partial.quote:Op dinsdag 8 december 2015 23:59 schreef Sokz het volgende:
Stel we hebben een stationair time-series waarvan we het aantal units van tijd in memory willen bepalen. Kijken we naar de partial of normale autocorrelatie?
Verliezen op een gegeven moment significantie though.quote:Op woensdag 9 december 2015 14:33 schreef ibrkadabra het volgende:
[..]
Autocorrelatie met lagged dependent variable loopt in theorie oneindig door, dus het logische antwoord is partial.
Is dat juist ook niet wat je wil weten uiteindelijk? Bijvoorbeeld om te voorspellen hoeveel periodes ervoor nog een goede voorspeller is van je sales.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:15 schreef Sokz het volgende:
[..]
Verliezen op een gegeven moment significantie though.Thanks beiden!
Ja, maar dat doe je dus met de pacf. Als je een AR(1) proces hebt, heeft t-2 ook nog een invloed op je huidige waarde, maar niet direct.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:18 schreef MCH het volgende:
[..]
Is dat juist ook niet wat je wil weten uiteindelijk? Bijvoorbeeld om te voorspellen hoeveel periodes ervoor nog een goede voorspeller is van je sales.
Klopt! :p Alleen als je een coefficient van 0.97 hebt bijv. voor je 1e lag (als we een AR(1) beschouwen), dan heb je pas bij lag 100 ofzo geen significantie meer als je de ACF gebruikt.quote:Op woensdag 9 december 2015 23:15 schreef Sokz het volgende:
[..]
Verliezen op een gegeven moment significantie though.Thanks beiden!
Je bent sowieso al helemaal verkeerd bezig door een correlatiemaat te berekenen over een categorische variabele. Wiskundig gezien is het nog wel mogelijk om een correlatiemaat te berekenen aangezien je 2 variabelen hebt met verschillende waarden, maar inhoudelijk gezien is het onzinnig aangezien "Opleidingsniveau" niet van intervalniveau of hoger is... snappie? Dus dat is al fout #1.quote:Op zaterdag 19 december 2015 13:21 schreef fetX het volgende:
Beste allen,
Ik heb een vraag mbt SPSS. Ik wil opleidingsniveau categoriseren. Ik heb in mijn enquête gevraagd naar welke opleiding iemand gevolgd heeft en deze antwoordcategorieën gebruikt: Lagere school, VMBO, MBO, HAVO, VWO, HBO/WO. Nu wil ik deze categoriseren naar laagopgeleid, middelbaar opgeleid en hoogopgeleid volgens de theorie die ik gebruik. Dit is gelukt door 'recode into different variables'. Ik heb laagopgeleid een waarde van 10, middelbaar een waarde van 11 en hoogopgeleid een waarde van 12 gegeven. Wanneer ik nu een simpele correlatie uitvoer met een andere variabele, krijg ik resultaten.
Echter, ik wil graag deze 3 groepen scheiden, waardoor ik per groep kan kijken of het correleert ja of nee. Dit doe ik door 'split file' en dan 'organize output by groups'. Helaas krijg ik nu bij de correlatie alleen maar puntjes te zien (bij Kendall's Tau; overigens ook bij de andere, maar die heb ik niet nodig). Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Ik kom er echt niet uit en moet maandag scriptie inleveren
Kan ook zijn dat hij (zij) zijn (haar) probleem zelf al op had gelost heeft ondertussen of wegens een andere reden niet meer in dit topic heeft gekeken.quote:Op maandag 21 december 2015 13:04 schreef Z het volgende:
Ik kan me zo voorstellen dat fetX een tikkie teveel in de stress zit om te reply-en. Maar netjes is het niet inderdaad.
Opleiding laag-midden-hoog kan je wel als continue variabele zien toch?
Dan ben ik het niet met je eens, aangezien het m.i. gewoon fout is. Vooral gezien het feit dat je eerder al aangaf dat je een "laag-midden-hoog" variabele beschouwt als een continue variabele, wat ook gewoon fout is. Als je met zulke verkeerde assumpties statistiek gaat beoefenen, ga je toch echt de mist in!quote:Op maandag 21 december 2015 14:48 schreef Z het volgende:
Je hebt een punt, maar ik vind het in sommige gevallen toch niet zo'n probleem.
Klinkt inderdaad zoals Z al aangaf als het probleem van Multicollineariteit.quote:Op dinsdag 29 december 2015 13:04 schreef Bruinvis het volgende:
Hi allemaal,
Na wat feedback van mijn begeleider ben ik mijn analyse (meervoudige regressieanalyse) aan het herschrijven. 1 van de punten die ze opnoemde was dat het verschil tussen de Adjusted R squares die ik heb gevonden, namelijk van .062 (model 1 met controlevariabelen) naar .805 (model 2 met vier onafhankelijke variabelen) aardig onmogelijk is. Na alles opnieuw ingevoerd te hebben kom ik op hetzelfde uit, en snap niet wat de oorzaak hiervan is.
Ik heb nu de variabelen los van elkaar in de regressieanalyse ingevoerd en ben erachter dat de hoge r square change het resultaat is van 2 onafhankelijke variabelen die best hoog met elkaar correleren (α= .645). Heeft iemand een idee wat de oorzaak van deze hoge r square change is en wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt!
Waarom denk je dat een hoge r-squared slecht is?quote:Op dinsdag 29 december 2015 18:29 schreef Bruinvis het volgende:
Bedankt voor jullie reacties! Mijn kennis van statistiek is basis dus ik heb geprobeerd de 2 variabelen samen te voegen, maar dat haalde helaas niks uit qua R-squared. Ik haal daarom toch maar 1 van de 2 variabelen uit de analyse. Idd jammer, maar dan slaat het in ieder geval nog ergens op (hoop ik).
Wat ik dan alleen nog niet begrijp is dat de adjusted r-squared nog steeds naar ,60 stijgt in model 2, terwijl ik geen tekens van multicollineariteit kan ontdekken (VIF waarden rond de 1.0 en onderlinge correlaties tussen de onafhankelijke variabelen zijn niet hoger dan .48).
Ik ben allang blij dat het de r-squared ,80 naar ,60 is gedaald maar toch lijkt dat me nog steeds erg hoog. Hebben jullie een idee of er nog een andere oorzaak kan zijn? Of is dit een acceptabele waarde?
Klopt.quote:Op dinsdag 29 december 2015 20:19 schreef Bruinvis het volgende:
Als ik het goed heb begrepen staat het percentage van R-squared voor de verklaring van de variantie in de afhankelijke variabele (in mijn geval is de afhankelijke variabele de motivatie om ergens aan mee te doen). Dus de variantie in die motivatie is in mijn geval voor 80 of 60% afhankelijk van de variabelen in mijn model.
Ik vind de r-squared van 0.8 vooral hoog in vergelijking met mijn eerste model, waar alleen de controlevariabelen in zitten en maar 0.06 verklaart. En als ik naar andere onderzoeken kijk, waar ik het mijne op gebaseerd heb, is 80% heel hoog. Maar waardoor het in mijn geval komt (buiten multicollineariteit), dat snap ik dan helaas weer net niet.
Typisch Microsoft.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 17:32 schreef wimjongil het volgende:
Dat met punten en komma's is een probleem van excel/libreoffice in combinatie met de taal van je OS. Naar beneden kun je met page down.
Vertel Microsoft gewoon wat jij als decimaal scheidingsteken wil, en het komt helemaal goed. Excel neemt standaard de instelling van je OS over (afhankelijk van je taal/locatie). Je kan het ook handmatig aanpassen in Excel.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 20:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Typisch Microsoft.
Bij Libre-office is het geen probleem, die kan daar wel mee omgaan en sorteert het keurig terwijl de input identiek is.
Volgens mij had ik met LibreOffice op Linux ook dat probleem een keer. Kwestie van even instellen en klaar is kees. Is dus niet iets van Microsoft.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:09 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
Vertel Microsoft gewoon wat jij als decimaal scheidingsteken wil, en het komt helemaal goed. Excel neemt standaard de instelling van je OS over (afhankelijk van je taal/locatie). Je kan het ook handmatig aanpassen in Excel.
Ik heb er ook last van als ik csv'tjes inlees en het decimaal scheidingsteken van de ene op de andere dag verandert.quote:Op vrijdag 1 januari 2016 21:31 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Volgens mij had ik met LibreOffice op Linux ook dat probleem een keer. Kwestie van even instellen en klaar is kees. Is dus niet iets van Microsoft.
Gewoon snel even zelf kolommen van de groepen maken in Excel.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:31 schreef Z het volgende:
Ik wil voor een variabele uitgesplitst naar acht groepen per groep de sd uitrekenen. Dat is makkelijk. Maar ik wil dat ook uitrekenen voor de rest van de groepen. Dus:
Groep 1 en Groep 2 t/m Groep 8
Groep 2 en Groep 1 + Groep 3 t/m Groep 8
Groep 3 en Groep 1 + Groep 2 en Groep 4 t/m Groep 8
enzovoorts.
Is er in SPSS een type 'contrast' waar dat mee kan? Of een andere slimme oplossing? Er is volgens mijn geen contrast-type voor één groep ten opzichte van de rest.
Syntax schrijvenquote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:56 schreef Z het volgende:
Hmja, het gaat helaas niet om 1 variabele maar om 128 ...
quote:
Wat is er pijnlijk aan het gebruiken van veel fijnere software waar je veel meer controle hebt over wat je doet?quote:
R heeft ook een package semPLS, geen idee hoe bedreven je in R bent maar dat is waarschijnlijk een mooi en gratis alternatief.quote:Op donderdag 7 januari 2016 07:57 schreef maerk het volgende:
Ik ben gisteravond gestart met SmartPLS 2.0. Ik vraag me echter af of het nu waard is om SmartPLS 3.0 te proberen? Ik las dat je die ook per maand kan betalen voor 20$, ik ben benieuwd of er hier mensen die hier ook mee werken en het waard vinden, ik heb het programma voor ongeveer 9 maanden nodig.
Nog helemaal niet bekend mee, ik ga het eens proberen! Ben geen doorgewinterde statisticus vandaar dat ik eerst even wat wil oriënteren. Dit is nu mijn tweede studie maar de eerste is van 8 jaar terug.quote:Op donderdag 7 januari 2016 11:13 schreef wimjongil het volgende:
[..]
R heeft ook een package semPLS, geen idee hoe bedreven je in R bent maar dat is waarschijnlijk een mooi en gratis alternatief.
Wat studeer je nu en wat heb je gestudeerd?quote:Op donderdag 7 januari 2016 17:32 schreef maerk het volgende:
[..]
Nog helemaal niet bekend mee, ik ga het eens proberen! Ben geen doorgewinterde statisticus vandaar dat ik eerst even wat wil oriënteren. Dit is nu mijn tweede studie maar de eerste is van 8 jaar terug.
Eerder HBO Bedrijfseconomie en nu WO Bestuurskunde.quote:Op donderdag 7 januari 2016 17:56 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Wat studeer je nu en wat heb je gestudeerd?
In je hoeveelste jaar zit je? Lijkt me sterk dat je zulke softwarepaketten moet gebruiken, bij de meeste sociale wetenschappen kom je met SPSS overal wel.quote:Op donderdag 7 januari 2016 18:13 schreef maerk het volgende:
[..]
Eerder HBO Bedrijfseconomie en nu WO Bestuurskunde.
Ben in mijn scriptie beland, heb op het HBO SPSS gebruikt, was een eigen keuze omdat ik het interessant vond. Nu kreeg ik smartPLS aangeraden door mijn begeleider en na het zien van wat Youtube filmpjes ziet dat er makkelijker uit dan SPSS.quote:Op donderdag 7 januari 2016 18:16 schreef wimjongil het volgende:
[..]
In je hoeveelste jaar zit je? Lijkt me sterk dat je zulke softwarepaketten moet gebruiken, bij de meeste sociale wetenschappen kom je met SPSS overal wel.
1 2 3 4 5 6 7 | Coefficients: Estimate Std. Error z value Pr(>|z|) (Intercept) -7.671e+00 8.245e-01 -9.304 < 2e-16 *** Q2a_1 1.353e-03 1.998e-01 0.007 0.994598 Q2a_2 2.434e-02 1.732e-01 0.140 0.888274 Q2a_3 2.963e-02 1.918e-01 0.154 0.877243 Q2a_4 -4.119e-01 1.894e-01 -2.175 0.029611 * |
Dat als al je variabelen gelijk zijn aan 0, je y de waarde van de constante aanneemt met hoge significantie?quote:Op maandag 11 januari 2016 13:53 schreef Z het volgende:
Wat houdt het eigenlijk in als de intercept significant is?
[ code verwijderd ]
Dat, als de waarde van de intercept in werkelijkheid 0 is, de kans om de geobserveerde waarde van de intercept (in dit geval -7.67) of een waarde die nog verder van 0 is verwijderd te observeren, heel erg klein is.quote:Op maandag 11 januari 2016 13:53 schreef Z het volgende:
Wat houdt het eigenlijk in als de intercept significant is?
[ code verwijderd ]
R^2 bedoel je?quote:Op maandag 11 januari 2016 22:58 schreef Z het volgende:
Ah, dank. Zegt het ook nog iets over het model?
Alleen als al je andere variabelen tegelijk een zinvolle 0 kunnen aannemen.quote:Op maandag 11 januari 2016 23:02 schreef Z het volgende:
Nee, dat de intercept 'ver' van 0 ligt en significant is.
(5/8)^3quote:Op maandag 18 januari 2016 19:40 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb een vraagje of permutaties en combinatoriek;
Stel je hebt een vaas met daarin 8 ballen waarvan 5 zwart en 3 ballen wit. De ballen worden met teruglegging uit gehaald. Willekeurig worden er 3 ballen uitgehaald, hoe groot is de kans op 3 zwarte ballen? Nu weet ik alleen zo'n opgave te maken zonder teruglegging doormiddel van ncr te gebruiken.
De kans op minstens 1 bal is afhankelijk van of je een bal pakt of niet.quote:Maar zodra er vragen kommen als '' hoe groot is de kans op minstens 1 bal'' dan weet ik niet hoe ik dit moet berekenen, en in het boek staat het niet
Wie o wie kan mij helpen?
Ze pakken 3 willekeurige ballen. Hoe voer ik jou bewerking uit op een GR-machine?quote:Op maandag 18 januari 2016 20:11 schreef wimjongil het volgende:
[..]
(5/8)^3
[..]
De kans op minstens 1 bal is afhankelijk van of je een bal pakt of niet.
Als je 3 willekeurige ballen pakt, is dat kans dat je minstens 1 bal pakt, gelijk aan 1.quote:Op maandag 18 januari 2016 20:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ze pakken 3 willekeurige ballen. Hoe voer ik jou bewerking uit op een GR-machine?
En hoe doe jij die rekenkundige bewerking met GR?quote:Op maandag 18 januari 2016 20:18 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Als je 3 willekeurige ballen pakt, is dat kans dat je minstens 1 bal pakt, gelijk aan 1.
Welke?quote:Op maandag 18 januari 2016 21:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En hoe doe jij die rekenkundige bewerking met GR?
Deze opgave bijvoorbeeld.quote:Op maandag 18 januari 2016 21:53 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Welke?
Kijk nog eens naar wat je precies vraagt en wat je precies moet weten. Volgens mij heb je hier vergeten om de kleur van de bal te specificiëren namelijk.
Combinaties gebruiken kan alleen maar zonder teruglegging, dus bij vraag 5. 4 kan je alleen maar met kansen doen. :quote:Op maandag 18 januari 2016 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Deze opgave bijvoorbeeld.
5/8 tot de 3e macht. De tweede al niet meer 5 ncr 2 x 3 ncr 1/ 8 ncr 3. Ofwel; 30/56. Echter klopt dat antwoord niet. En hoe ik die derde opgave moet maken is mij helemaal een raadsel
Ok. Maar bij opgave 4 C kom ik er niet uit, ik kan alleen maar de NCR functie gebruiken op mijn GR en die is voor zonder teruglegging, hoe reken ik met teruglegging?quote:Op maandag 18 januari 2016 22:44 schreef nasher het volgende:
[..]
Combinaties gebruiken kan alleen maar zonder teruglegging, dus bij vraag 5. 4 kan je alleen maar met kansen doen. :
A) (5/8)^3, maar dat wist je al
B) (5/8)^2*3/8= 75/512
C) kans op minstens 1 witte bal= 1- kans op 0 witte ballen= 1-(5/8)^3=387/512
Je kent deze formule? P(X>=x)=1-P(X<x), X is het aantal witte ballen.quote:[..]
Ok. Maar bij opgave 4 C kom ik er niet uit, ik kan alleen maar de NCR functie gebruiken op mijn GR en die is voor zonder teruglegging, hoe reken ik met teruglegging?
Alvast bedankt
quote:Op maandag 18 januari 2016 20:11 schreef wimjongil het volgende:
[..]
(5/8)^3
[..]
De kans op minstens 1 bal is afhankelijk van of je een bal pakt of niet.
Nee, uitgeschreven staat er (5/8)*(5/8)*(3/8), het maakt Vandale niet uit in welke volgorde je het plaatstquote:[..]
Keer 3 toch omdat het niet uitmaakt in welke beurt je de zwarte pakt
Hoezoquote:
Hij heeft gelijk. Je moet die drie kansen bij elkaar optellen.quote:Op maandag 18 januari 2016 23:17 schreef nasher het volgende:
[..]
Hoezo
Oke, stel jij hebt gelijk, laten we het eens uitschrijven:
Beurt 1 Beurt 2 Beurt 3
zwarte witte zwarte = (5/8)*(3/8)*(5/8)=75/512
witte zwarte zwarte = (3/8)*(5/8)*(5/8)=75/512
zwarte zwarte witte = (5/8)*(5/8)*(3/8)=75/512
Ik was eigenlijk helemaal vergeten dat ik deze post hier had geplaatst (kom hier ook niet zo vaak), vandaar deze erg late reactie. Ik wil je graag bedanken voor de moeite en excuus aanbieden voor het feit dat enige reactie van mijn kant zo lang is uitgebleven.quote:Op zondag 20 december 2015 17:46 schreef Banktoestel het volgende:
[..]
Je bent sowieso al helemaal verkeerd bezig door een correlatiemaat te berekenen over een categorische variabele. Wiskundig gezien is het nog wel mogelijk om een correlatiemaat te berekenen aangezien je 2 variabelen hebt met verschillende waarden, maar inhoudelijk gezien is het onzinnig aangezien "Opleidingsniveau" niet van intervalniveau of hoger is... snappie? Dus dat is al fout #1.
Fout #2 die je maakt is dat je, na het gebruiken van split file, je wederom een correlatiemaat probeert te berekenen tussen variabele "Opleidingsniveau" en de andere variabele, maar dan per groep van opleidingsniveau. Maar, alle mensen in één split-groep hebben natuurlijk dezelfde score op Opleidingsniveau. Dus nu is het uitrekenen van een correlatiemaat behalve onzinnig, ook nog eens wiskundig onmogelijk geworden.
Overigens vind ik het ook raar dat je de categorieën aanduid met waardes (10, 11, 12). Niet echt fout, maar wel ongebruikelijk. Waarom niet (1, 2, 3) of (0, 1, 2)?
Anyway, door het indelen van de mensen op opleidingsniveau kun je het zien als groepen, en daarom zou je dan categorische toetsen op kunnen uitvoeren (Chi-kwadraat, ANOVA)
Hopelijk helpt dit een beetje?
Als je data niet aan de assumpties van een ANOVA voldoet, kun je nog best veel proberen om dat te fixen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 00:38 schreef fetX het volgende:
[..]
Ik was eigenlijk helemaal vergeten dat ik deze post hier had geplaatst (kom hier ook niet zo vaak), vandaar deze erg late reactie. Ik wil je graag bedanken voor de moeite en excuus aanbieden voor het feit dat enige reactie van mijn kant zo lang is uitgebleven.
Uiteindelijk heb ik de conceptversie van mijn scriptie ingeleverd met een correlatie en dit werd niet fout gerekend. De correlatiemaat die ik heb gebruikt is Kendall's Tau en volgens Field kan je die gewoon gebruiken wanneer je minimaal een ordinale variabele (ook wel 'categorale variabelen' genoemd) hebt gebruikt. Het lijkt mij dat 'Opleidingsniveau' in dit geval een ordinale variabele is (laagopgeleid, middelbaar opgeleid en hoog opgeleid?). Deze zijn samengevoegd nadat ik mijn respondenten hun hoogst genoten opleiding had gevraagd (HAVO, VWO, WO, HBO etc.) Of zie ik dit nu nog verkeerd? Dan zou het vreemd zijn, aangezien de conceptversie positief is ontvangen.
Ik ben nu aan de slag met een ANOVA voor mijn definitieve versie. Dat was mij inderdaad aangeraden, aangezien ze vonden dat ik me er met een correlatie iets te makkelijk vanaf had gemaakt (maar niet fout). Echter, volgens mij kan ik die niet uivoeren daar mijn data niet voldoet aan de aannames. Hier ga ik deze week verder mee aan de slag.
Nogmaals excuses voor de late reactie van mijn kant.
Natuurlijk, maar iets uitzoeken en vanaf niks beginnen is gewoon bar moeilijk als je er zelf geen of weinig verstand van hebt. En heel eerlijk, ik verwacht niet dat iemand die een correlatie als analyse gebruikt voor z'n scriptie echt torenhoge statistische of methodologische ambities heeft.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:29 schreef MCH het volgende:
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat fetX snapt wat hij aan het doen is en ook opschrijft waarom hij iets doet, niet zozeer wat nou de uitkomsten van z'n onderzoek zijn. Daar kun je punten mee scoren.
Klopt, wel een slechte opleiding dan die fetX volgt. Verlangen dat statistische toetsen worden uitgevoerd die niet door de student worden gesnapt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:36 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar iets uitzoeken en vanaf niks beginnen is gewoon bar moeilijk als je er zelf geen of weinig verstand van hebt. En heel eerlijk, ik verwacht niet dat iemand die een correlatie als analyse gebruikt voor z'n scriptie echt torenhoge statistische of methodologische ambities heeft.En als hij straks weer terug is om te vragen wat hij nu moet doen omdat zijn resultaten niet significant zijn, kunnen we hem alsnog wijzen op dat zijn data zelf hem veel meer vertelt dan een alpha niveau.
Ik had volgens mij al gelezen dat je niet dol bent op SPSS maar Factoranalyse kun je toch heel makkelijk uitvoeren met dat programma?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:32 schreef Sarasi het volgende:
Persoonlijk alvast even een vraagje... Iemand hier ervaring met IRT en/of factoranalyse in R die ik een DMmetje mag doen als ik hier binnenkort een vraag over heb?
Dank voor je reactie!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 11:27 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Als je data niet aan de assumpties van een ANOVA voldoet, kun je nog best veel proberen om dat te fixen.Zorg er in ieder geval voor dat je de variabele opleidingsniveau wel hercodeert tot dummy variabelen en dat je afhankelijke variabele (semi)interval niveau heeft. Je hebt weinig waarden in je ordinale variabele, zeker na het samenvoegen van antwoorden, dus je kunt dat prima behandelen als nominale (of categorische) variabele. Afwijkingen van normaliteit zijn niet zo'n probleem zolang je afhankelijke variabele maar redelijk symmetrisch verdeeld is. Gelijke varianties tussen groepen is ook mooi maar niet per se noodzakelijk, mits de groepsgroottes ongeveer gelijk zijn. Mocht je data echt niet goed zijn, kun je het beste uitwijken naar de Kruskall-Wallis toets. En denk er even aan dat als je gaat controleren voor variabelen, je in SPSS voor "Covariates" alleen semi(interval) niveaus kunt invoeren. Categorische variabelen stop je in de "Fixed factors" box, als je daarvoor wilt controleren.
Vind ik wel wat een heerlijk programma is het.quote:
3 variablen:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:07 schreef fetX het volgende:
Opleidingsniveau is nu een dummy variabele
Klopt.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 12:23 schreef Zith het volgende:
[..]
3 variablen:
LAAG: 1/0
MIDDEL: 1/0
HOOG: 1/0
?
Met je 18 middel zou je er misschien ook voor kunnen kiezen deze te onder te brengen bij een ander, bijv
LAAG-MIDDEL: 1/0, 78 observaties
HOOG: 100 observaties
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |