Ok, ik heb niet altijd kaas gegeten van alle percentages, regels en bedragen, maar voor de duidelijkheid van TS wil ik wel even scenarios beschrijven dat is misschien duidelijker. Als iemand daarna de termen enzo wil fact-checken dan kan ik hem evt. editen.
Termen:
Schenkbelasting: belasting die betaald moet worden als er geld geschonken wordt. 18% met een vrijstelling van EUR 2.111 in geval van TS. Degene die schenkt mag kiezen om deze te betalen, zo niet, dan moet degene aan wie het geschonken wordt het betalen
Marktconform: bedrag zoals die normaal in onze samenleving wordt betaald. Dus een flat in Amsterdam is duurder dan eentje ergens in een klein dorpje in Friesland. Je kunt bij de makelaar nakijken wat een vergelijkbare woning ongeveer kost om te huren of te kopen.
Huurbescherming: ben je huurder, dan heb je rechten. Je mag niet zomaar uit een huis gezet worden. De verhuurder moet zorgen dat het huis goed onderhouden wordt. Een gedeelte van het onderhoud is voor de huurder. Huurders rechten en plichten zijn wettelijk vastgesteld en kun je op meerdere plekken nalezen (ff googlen).
Scenario 1: geen huur betalen, wel wonen
Als je dit doet, dan ziet de belastingdienst het als een schenking van huur van jouw grootouders aan jou. Uiteindelijk betaal je dan dus schenkbelasting over marktconforme huur.
Consequenties:
• je hebt geen huurbescherming. Sterven je grootouders, dan mag je uitgezet worden
• er moet schenkingsbelasting worden betaald
Scenario 2: Marktconforme huur betalen
Je betaald elke maand netjes geld over aan je grootouders. Zij mogen bijv. wel kostenloos de vrijstelling van de marktconforme huur naar je overmaken (die 2.111 euro), zodat je uiteindelijk minder huur hoeft te betalen of meer schenken, maar dan moet er weer afgerekend worden bij de belastingdienst.
Consequenties:
• je hebt huurbescherming
• je hebt (mogelijk) recht op huurtoeslag (zie toeslagen website van de belastingdienst)
• Er moet alleen schenkingsbelasting worden betaald als je grootouders je extra willen schenken
(Mogelijk) Scenario 3: lagere huur betalen
Volgens mij is dit mogelijk, maar dat zullen de belastinggoeroes moeten bevestigen. Stel dat je jong bent en je maar bij een max. huur van 450 euro (fictief bedrag, volgens mij ligt het lager) huurtoeslag krijgt en de marktconforme huur ligt hoger (bijv. op 600 euro want grootouders hebben groot huis). Dan mogen zij jou een huur van 450 euro vragen, maar het verschil (hier 150 euro p/m) , telt dan als schenking.
Eigenlijk een mix van scenario 1&2, om te zorgen dat de kosten voor jou zo laag mogelijk liggen. Meestal kan er gewoon voor scenario 2 gekozen worden om de kosten voor de huurder te verlagen en zo min mogelijk belasting te betalen.
Consequenties:
• je hebt huurbescherming
• je hebt recht op huurtoeslag (zie toeslagen website van de belastingdienst)
• mogelijk moet er schenkingsbelasting worden betaald
Scenario 4: Je koopt het huis
Dit is in jouw geval volgens mij helemaal niet handig, maar hij bestaat wel. Je krijgt inderdaad geen lening van de bank, in plaats daarvan leen je bij je grootouders. Je moet wel het marktconforme bedrag voor het huis betalen en je betaalt ook marktconforme rente op de lening. Die is vastgesteld door de belastingdienst. Ook hier mogen grootouders weer een gedeelte terug schenken van het bedrag dat je betaald aan de lening.
Rond de verkoop van een huis komen veel dingen kijken, zoals de notaris, overdragsbelasting e.d. en die moeten ook allemaal betaald worden, maar een gedeelte kan afgetrokken worden (ben ik niet in thuis)
Consequenties:
• Je bent verantwoordelijk voor het onderhoud van het huis (let op: dit kan in de tienduizende euro's lopen afhankelijk van de staat van het huis
• Je betaald elke maand de lening af
• Sterven je grootouders terwijl de lening niet is afbetaald (kans 100%), dan kunnen ze kiezen om in hun testament te zetten dat ze de lening kwijtschelden, dan moet er wel schenkingsbelasting over worden betaald. Kiezen ze daar niet voor, dan heb je een lening bij de erfgenamen.
Volgens mij gaat het zo, maar ik hoop dat anderen even willen bevestigen.
[ Bericht 0% gewijzigd door kahlie op 20-05-2015 08:29:22 (typo typo typo) ]