Hoe zit dit dan met ouders die een woning kopen voor hun studerende kind (die vervolgens geen huur hoeft te betalen)?quote:Op maandag 18 mei 2015 23:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gratis huren kan volgens mij niet omdat het marktconformé huurbedrag als schenking gezien wordt ofzo. Maar misschien heb ik ergens alleen de klepel horen gaan
Als huurtoeslag mogelijk is zou ik er eerder voor kiezen om wel daadwerkelijk huur te betalen, en de betaalde huur volgens weer als schenking terug te krijgen.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 05:59 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij ben je het goedkoopst uit als je geen huur betaald en een fictieve huur als schenking opgeeft van je grootouders op jouw belasting aangifte.
18%, maar er is een vrijstelling van EUR 2.111.quote:Dan betaal jij iets van 8% belasting over dat bedrag.
Nee, geen eigenwoningforfait. Het huis valt voor de grootouders in dat geval niet meer in Box 1, maar in Box 3.quote:Bij je grootouders komt dan nog het eigen woning forfait en vermogensbelasting (1,2% van de waarde van de woning)
Wederom nee. Fictief rendement is belast, niet ook nog eens het daadwerkelijke rendement.quote:Ga je wel huur betalen dan wordt dat gezien als inkomsten voor je grootouders, waar ze inkomstenbelasting over moeten betalen en wat ook meetelt met alle regelen voor ouderen.
..misschien toch nog maar eens narekenen met iemand die er wel verstand van heeft?quote:Ik zit/zat toevallig in dezelfde situatie. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het voordeliger was voor iedereen om het te kopen in plaats van te huren.
...
De belastingdienst gaat er van uit dat er een marktconforme huur betaald word, als je er 'gratis' zit ziet de belastingdienst dienst dit als een gift van opa en oma aan jullie. Hierover betaal je dan schenkbelasting (18%)quote:Op dinsdag 19 mei 2015 09:16 schreef sjorsvraag het volgende:
Oké, bedankt voor alle snelle input.
alleen nu heel graag in Jip en Janneke taal.
ik ben er totaal niet ervaren mee, en wil het liefste het zo voor elkaar krijgen dat het belastingtechnisch gewoon dichtgetimmerd zit, en dat ik er langere tijd kan gaan wonen. sowieso 5 jaar.
Groeten sjors
Dat laatste kan zeker, met als aanvulling dat je het huis ook voor een marktconforme prijs koopt. Anders heb je ruzie met de fiscus én de erfgenamen.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 10:37 schreef hhornee het volgende:
[..]
De belastingdienst gaat er van uit dat er een marktconforme huur betaald word, als je er 'gratis' zit ziet de belastingdienst dienst dit als een gift van opa en oma aan jullie. Hierover betaal je dan schenkbelasting (18%)
Ik ga er van uit dat jullie niet de enige erfgenamen zijn, dit gaat namelijk geheid narigheid opleveren met de rest van de familie. Je krijgt sowieso gelul omdat jullie in het huis van opa en oma wonen, maar dit wordt duizend keer erger als jullie daar 'gratis' in zitten.
Mijn advies: betaal gewoon een marktconforme huur.
Als jullie er langere tijd willen wonen is het dan geen idee om het huis te kopen en het geld daarvoor te lenen bij opa en oma. Hierbij hoeft de portemonnee niet open, opa en oma krijgen een vordering op jullie (waar ze nog steeds 1.2% belasting over moeten betalen) en jullie zijn eigenaar van het huis.
Jullie hebben nog steeds recht op hypotheek rente aftrek (mits je lineair of annuitair aflost) en opa en oma halen er meer rendement uit. De marktconforme rente die jullie betalen is (waarschijnlijk) hoger dan de 1.2% 'vermogensbelasting'.
Zoveel onwaarheden in dezelfde post zie je niet vaak...quote:Op dinsdag 19 mei 2015 05:59 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij ben je het goedkoopst uit als je geen huur betaald en een fictieve huur als schenking opgeeft van je grootouders op jouw belasting aangifte.
Dan betaal jij iets van 8% belasting over dat bedrag.
Bij je grootouders komt dan nog het eigen woning forfait en vermogensbelasting (1,2% van de waarde van de woning)
Ga je wel huur betalen dan wordt dat gezien als inkomsten voor je grootouders, waar ze inkomstenbelasting over moeten betalen en wat ook meetelt met alle regelen voor ouderen.
Ik zit/zat toevallig in dezelfde situatie. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het voordeliger was voor iedereen om het te kopen in plaats van te huren.
Het nadeel is dan wel dat je een prijs voor de woning moet gaan afspreken. En dan zal je altijd zien dat familie waar je nooit iets van hoort opeens vooraan staat te schreeuwen als het om geld gaat
Misschien handig dat je je post nog even aanvult met de juiste informatie.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 11:12 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Zoveel onwaarheden in dezelfde post zie je niet vaak...
Die is al gepost.....dat hoef ik niet nog een keer te doen....quote:Op dinsdag 19 mei 2015 11:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien handig dat je je post nog even aanvult met de juiste informatie.
Ik haal het er niet uit. TS waarschijnlijk ook niet.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 11:18 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Die is al gepost.....dat hoef ik niet nog een keer te doen....
Het staat hier allemaal vrij helder uitgelegd. Als je het niet begrijpt (wat helemaal niet erg is), schakel dan iemand in die dat wel begrijpt.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 09:16 schreef sjorsvraag het volgende:
Oké, bedankt voor alle snelle input.
alleen nu heel graag in Jip en Janneke taal.
ik ben er totaal niet ervaren mee, en wil het liefste het zo voor elkaar krijgen dat het belastingtechnisch gewoon dichtgetimmerd zit, en dat ik er langere tijd kan gaan wonen. sowieso 5 jaar.
Groeten sjors
quote:Op dinsdag 19 mei 2015 10:19 schreef Wespensteek het volgende:
Jip en Janneke weten niet hoe dat moet.
Jip moet dan iemand hulp vragen.
Jip kan het beste gaan naar iemand die weet wat Jip en Janneke en Opa en Oma willen.
Ik hoop voor hem dat het hem toch wel lukt....quote:Op dinsdag 19 mei 2015 11:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik haal het er niet uit. TS waarschijnlijk ook niet.
quote:Op dinsdag 19 mei 2015 08:34 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als huurtoeslag mogelijk is zou ik er eerder voor kiezen om wel daadwerkelijk huur te betalen, en de betaalde huur volgens weer als schenking terug te krijgen.
[..]
18%, maar er is een vrijstelling van EUR 2.111.
[..]
Nee, geen eigenwoningforfait. Het huis valt voor de grootouders in dat geval niet meer in Box 1, maar in Box 3.
[..]
Wederom nee. Fictief rendement is belast, niet ook nog eens het daadwerkelijke rendement.
[..]
..misschien toch nog maar eens narekenen met iemand die er wel verstand van heeft?
Jij snapt niet echt wat participeren betekent.....quote:Op dinsdag 19 mei 2015 13:04 schreef xzaz het volgende:
Ook hier weer een mooi voorbeeld van een participatie maatschappij:
De overheid: "Participatiemaatschappij, dat moeten wij hebben!"
Opa en Oma: "Wij hebben een huis, volledig afgelost; daar mogen jullie wel in zitten".
Kleinkinderen: "Yeeey!"
Overheid: "Ho ho, niks daar van dat is een gift, participeren tot de belastingdienst om het hoekje komt kijken."
Volgens de participatiegedachte was TS bij zijn grootouders ingetrokken zodat ze niet naar een verzorgingshuis hadden gehoeven.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 13:04 schreef xzaz het volgende:
Ook hier weer een mooi voorbeeld van een participatie maatschappij:
De overheid: "Participatiemaatschappij, dat moeten wij hebben!"
Opa en Oma: "Wij hebben een huis, volledig afgelost; daar mogen jullie wel in zitten".
Kleinkinderen: "Yeeey!"
Overheid: "Ho ho, niks daar van dat is een gift, participeren tot de belastingdienst om het hoekje komt kijken."
Opa en Oma laten de TS gewoon participeren, ze moeten gewoon boodschappen doen en betalen electra, gas en alle andere dingen. De overheid heeft de definitie van participeren iets anders.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 13:05 schreef Artbij2 het volgende:
[..]
Jij snapt niet echt wat participeren betekent.....
En moet dan de uren wel declareren anders is het zwartwerken.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 13:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens de participatiegedachte was TS bij zijn grootouders ingetrokken zodat ze niet naar een verzorgingshuis hadden gehoeven.
Welke uren? Mantelzorg.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 13:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Opa en Oma laten de TS gewoon participeren, ze moeten gewoon boodschappen doen en betalen electra, gas en alle andere dingen. De overheid heeft de definitie van participeren iets anders.
[..]
En moet dan de uren wel declareren anders is het zwartwerken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |