abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152732989
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Mijn opa en oma zijn verhuisd naar het verzorgingstehuis. Hun oude woning staat nu leeg, nu wil ik hierin gaan wonen met mijn vriendin en ons hierop dan ook inschrijven. Echter willen wij de woning niet kopen (het kan gewoon financieel niet). Het huis is al 30 jaar hypotheek vrij. Opa en oma gaan ermee akkoord dat wij er gaan wonen. En vragen ook geen bijdrage.

Wat is nu de beste manier op hierin te gaan wonen? Moeten wij het gaan huren? Met het oog op het belastingtechnische aspect.

Kortom, al het advies word gewardeerd. Mochten er nog zaken zijn dir nodig zijn om te weten, vraag dit dan gerust!

Groeten sjors!
pi_152733502
Als je het huurt kun je huurtoeslag krijgen, als jullie inkomen niet te hoog is iig.
pi_152733719
Gratis huren kan volgens mij niet omdat het marktconformé huurbedrag als schenking gezien wordt ofzo. Maar misschien heb ik ergens alleen de klepel horen gaan
  maandag 18 mei 2015 @ 23:41:54 #4
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_152735345
quote:
0s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gratis huren kan volgens mij niet omdat het marktconformé huurbedrag als schenking gezien wordt ofzo. Maar misschien heb ik ergens alleen de klepel horen gaan
Hoe zit dit dan met ouders die een woning kopen voor hun studerende kind (die vervolgens geen huur hoeft te betalen)?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_152735500
Ik zou er gewoon gaan wonen en vooral geen slapende ambtenaren wakker maken. Ik vermoed dat de belastingdienst dit als schenking zie, de marktconforme huurprijs dan natuurlijk, niet het hele huis ;)
pi_152738298
De woz waarde van de woning komt voor jouw grootouders in box 3 en wordt ook zo belast zodra ze de woning aan jullie verhuren. Als ze de woning niet verhuren valt deze pas na 2 jaar in box 3. Hoe hoog deze belasting is voor je grootouders hangt af van de hoogte van de huur en de WOZ waarde. De belasting over een verhuurde woning is iets hoger dan over een niet verhuurde woning.
Je kunt ervoor kiezen om dat verschil (2 jaar box 3 belasting en het jaarlijkse verschil tussen een leegstaande woning en een verhuurde woning) voor je grootouders te compenseren met een huurbetaling.
Als jullie huur betalen en aan de inkomenseisen voldoen kunnen jullie huurtoeslag krijgen.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 05:59:20 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152738428
Volgens mij ben je het goedkoopst uit als je geen huur betaald en een fictieve huur als schenking opgeeft van je grootouders op jouw belasting aangifte.

Dan betaal jij iets van 8% belasting over dat bedrag.
Bij je grootouders komt dan nog het eigen woning forfait en vermogensbelasting (1,2% van de waarde van de woning)

Ga je wel huur betalen dan wordt dat gezien als inkomsten voor je grootouders, waar ze inkomstenbelasting over moeten betalen en wat ook meetelt met alle regelen voor ouderen.

Ik zit/zat toevallig in dezelfde situatie. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het voordeliger was voor iedereen om het te kopen in plaats van te huren.

Het nadeel is dan wel dat je een prijs voor de woning moet gaan afspreken. En dan zal je altijd zien dat familie waar je nooit iets van hoort opeens vooraan staat te schreeuwen als het om geld gaat -O-
So we just called him Fred
pi_152739326
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 05:59 schreef FredvZ het volgende:
Volgens mij ben je het goedkoopst uit als je geen huur betaald en een fictieve huur als schenking opgeeft van je grootouders op jouw belasting aangifte.
Als huurtoeslag mogelijk is zou ik er eerder voor kiezen om wel daadwerkelijk huur te betalen, en de betaalde huur volgens weer als schenking terug te krijgen.
quote:
18%, maar er is een vrijstelling van EUR 2.111.
quote:
Bij je grootouders komt dan nog het eigen woning forfait en vermogensbelasting (1,2% van de waarde van de woning)
Nee, geen eigenwoningforfait. Het huis valt voor de grootouders in dat geval niet meer in Box 1, maar in Box 3.
quote:
Ga je wel huur betalen dan wordt dat gezien als inkomsten voor je grootouders, waar ze inkomstenbelasting over moeten betalen en wat ook meetelt met alle regelen voor ouderen.
Wederom nee. Fictief rendement is belast, niet ook nog eens het daadwerkelijke rendement.
quote:
Ik zit/zat toevallig in dezelfde situatie. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het voordeliger was voor iedereen om het te kopen in plaats van te huren.
...
..misschien toch nog maar eens narekenen met iemand die er wel verstand van heeft? :P
pi_152739539
Maak er een antikraak overeenkomst van met een woonvergoeding van 1 euro.

Of als alternatief inderdaad, als huurtoeslag mogelijk is, huur, met terugschenking van de netto resterende huur. Ja, daar is formeel schenkingsrecht over verschuldigd, en nee, als dat geen grote bedragen zijn, deze van hand tot hand gaan (contant), en je overigens voldoende inkomen hebt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien, dan kraait er de facto ook geen haan naar als je geen aangifte van schenkingsrecht doet (niettegenstaande dat je het juridisch wel verschuldigd bent).

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit met verzorgingstehuizen, maar let wel op dat inkomsten geen invloed hebben op eigen bijdragen van je grootouders aldaar. Idem voor een eventuele vermogenstoets.

[ Bericht 42% gewijzigd door crashbangboom op 19-05-2015 08:59:36 ]
so long and thanks for all the fish
pi_152739813
Bedenk ook wat er moet/kan gebeuren als ze komen te overlijden en de erfgenamen eigenaar worden.
pi_152739867
Oké, bedankt voor alle snelle input.

alleen nu heel graag in Jip en Janneke taal.
ik ben er totaal niet ervaren mee, en wil het liefste het zo voor elkaar krijgen dat het belastingtechnisch gewoon dichtgetimmerd zit, en dat ik er langere tijd kan gaan wonen. sowieso 5 jaar.

Groeten sjors
pi_152741193
Jip en Janneke willen een huisje huren.
Jip zijn opa en oma hebben een vrijstaand huisje.
Jip en Janneke willen dat huisje huren.
Jip en Janneke weten niet hoe dat moet.
Jip moet dan iemand hulp vragen.
Jip kan het beste gaan naar iemand die weet wat Jip en Janneke en Opa en Oma willen.
pi_152741617
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 09:16 schreef sjorsvraag het volgende:

ik ben er totaal niet ervaren mee, en wil het liefste het zo voor elkaar krijgen dat het belastingtechnisch gewoon dichtgetimmerd zit, en dat ik er langere tijd kan gaan wonen. sowieso 5 jaar.

Groeten sjors
De belastingdienst gaat er van uit dat er een marktconforme huur betaald word, als je er 'gratis' zit ziet de belastingdienst dienst dit als een gift van opa en oma aan jullie. Hierover betaal je dan schenkbelasting (18%)

Ik ga er van uit dat jullie niet de enige erfgenamen zijn, dit gaat namelijk geheid narigheid opleveren met de rest van de familie. Je krijgt sowieso gelul omdat jullie in het huis van opa en oma wonen, maar dit wordt duizend keer erger als jullie daar 'gratis' in zitten.
Mijn advies: betaal gewoon een marktconforme huur.

Als jullie er langere tijd willen wonen is het dan geen idee om het huis te kopen en het geld daarvoor te lenen bij opa en oma. Hierbij hoeft de portemonnee niet open, opa en oma krijgen een vordering op jullie (waar ze nog steeds 1.2% belasting over moeten betalen) en jullie zijn eigenaar van het huis.
Jullie hebben nog steeds recht op hypotheek rente aftrek (mits je lineair of annuitair aflost) en opa en oma halen er meer rendement uit. De marktconforme rente die jullie betalen is (waarschijnlijk) hoger dan de 1.2% 'vermogensbelasting'.
pi_152741816
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:37 schreef hhornee het volgende:

[..]

De belastingdienst gaat er van uit dat er een marktconforme huur betaald word, als je er 'gratis' zit ziet de belastingdienst dienst dit als een gift van opa en oma aan jullie. Hierover betaal je dan schenkbelasting (18%)

Ik ga er van uit dat jullie niet de enige erfgenamen zijn, dit gaat namelijk geheid narigheid opleveren met de rest van de familie. Je krijgt sowieso gelul omdat jullie in het huis van opa en oma wonen, maar dit wordt duizend keer erger als jullie daar 'gratis' in zitten.
Mijn advies: betaal gewoon een marktconforme huur.

Als jullie er langere tijd willen wonen is het dan geen idee om het huis te kopen en het geld daarvoor te lenen bij opa en oma. Hierbij hoeft de portemonnee niet open, opa en oma krijgen een vordering op jullie (waar ze nog steeds 1.2% belasting over moeten betalen) en jullie zijn eigenaar van het huis.
Jullie hebben nog steeds recht op hypotheek rente aftrek (mits je lineair of annuitair aflost) en opa en oma halen er meer rendement uit. De marktconforme rente die jullie betalen is (waarschijnlijk) hoger dan de 1.2% 'vermogensbelasting'.
Dat laatste kan zeker, met als aanvulling dat je het huis ook voor een marktconforme prijs koopt. Anders heb je ruzie met de fiscus én de erfgenamen.
pi_152742520
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 05:59 schreef FredvZ het volgende:

Het nadeel is dan wel dat je een prijs voor de woning moet gaan afspreken. En dan zal je altijd zien dat familie waar je nooit iets van hoort opeens vooraan staat te schreeuwen als het om geld gaat -O-
Zoveel onwaarheden in dezelfde post zie je niet vaak... :)

Eigenlijk is het nog gevaarlijk ook, posts van zo iemand die dan ook nog moderator is...
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:15:56 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152742618
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:12 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Zoveel onwaarheden in dezelfde post zie je niet vaak... :)
Misschien handig dat je je post nog even aanvult met de juiste informatie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_152742684
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Misschien handig dat je je post nog even aanvult met de juiste informatie.
Die is al gepost.....dat hoef ik niet nog een keer te doen....
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:26:31 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152742933
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:18 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Die is al gepost.....dat hoef ik niet nog een keer te doen....
Ik haal het er niet uit. TS waarschijnlijk ook niet.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:29:17 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_152743019
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 09:16 schreef sjorsvraag het volgende:

Groeten sjors
Het staat hier allemaal vrij helder uitgelegd. Als je het niet begrijpt (wat helemaal niet erg is), schakel dan iemand in die dat wel begrijpt.

Of zoals wespensteek zegt:
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:19 schreef Wespensteek het volgende:
Jip en Janneke weten niet hoe dat moet.
Jip moet dan iemand hulp vragen.
Jip kan het beste gaan naar iemand die weet wat Jip en Janneke en Opa en Oma willen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_152744331
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik haal het er niet uit. TS waarschijnlijk ook niet.
Ik hoop voor hem dat het hem toch wel lukt....

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 08:34 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als huurtoeslag mogelijk is zou ik er eerder voor kiezen om wel daadwerkelijk huur te betalen, en de betaalde huur volgens weer als schenking terug te krijgen.

[..]

18%, maar er is een vrijstelling van EUR 2.111.

[..]

Nee, geen eigenwoningforfait. Het huis valt voor de grootouders in dat geval niet meer in Box 1, maar in Box 3.

[..]

Wederom nee. Fictief rendement is belast, niet ook nog eens het daadwerkelijke rendement.

[..]

..misschien toch nog maar eens narekenen met iemand die er wel verstand van heeft? :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Artbij2 op 19-05-2015 12:37:11 ]
  dinsdag 19 mei 2015 @ 13:04:32 #21
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_152745482
Ook hier weer een mooi voorbeeld van een participatie maatschappij:

De overheid: "Participatiemaatschappij, dat moeten wij hebben!"
Opa en Oma: "Wij hebben een huis, volledig afgelost; daar mogen jullie wel in zitten".
Kleinkinderen: "Yeeey!"
Overheid: "Ho ho, niks daar van dat is een gift, participeren tot de belastingdienst om het hoekje komt kijken."
pi_152745504
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 13:04 schreef xzaz het volgende:

Opa en Oma: "Wij hebben een huis, volledig afgelost; daar mogen jullie wel in zitten".
Overheid: "Ho ho, niks daar van dat is een gift, participeren tot de belastingdienst om het hoekje komt kijken."
Jij snapt niet echt wat participeren betekent.....
  dinsdag 19 mei 2015 @ 13:07:00 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152745548
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 13:04 schreef xzaz het volgende:

Volgens de participatiegedachte was TS bij zijn grootouders ingetrokken zodat ze niet naar een verzorgingshuis hadden gehoeven.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 13:08:38 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_152745596
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 13:05 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Jij snapt niet echt wat participeren betekent.....
Opa en Oma laten de TS gewoon participeren, ze moeten gewoon boodschappen doen en betalen electra, gas en alle andere dingen. De overheid heeft de definitie van participeren iets anders.

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 13:07 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Volgens de participatiegedachte was TS bij zijn grootouders ingetrokken zodat ze niet naar een verzorgingshuis hadden gehoeven.
En moet dan de uren wel declareren anders is het zwartwerken.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 13:13:15 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_152745712
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 13:08 schreef xzaz het volgende:

[..]

Opa en Oma laten de TS gewoon participeren, ze moeten gewoon boodschappen doen en betalen electra, gas en alle andere dingen. De overheid heeft de definitie van participeren iets anders.

[..]

En moet dan de uren wel declareren anders is het zwartwerken.
Welke uren? Mantelzorg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')