abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152635670
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:05 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wat is een mensenleven uitgedrukt in geld :? Dat je zo materialistisch denkt typeert je.

:P
Door teveel aan 1 mensenleven te spenderen benadeel je veel andere mensenlevens.
pi_152635676
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:06 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Hoe wil je het dan gaan betalen?

Laatste stukje defensie wegbezuinigen?
Onderwijs
een greep uit de AWBZ
OS (van mij mag het)
Gemeenten verder afknijpen?
Gehandicapten
Sociale zekerheid alsmede AOW?
Mobiliteit?
Een Europees leger lijkt me wel wat (geen idee of dat goedkoper is of niet), maar dat is een andere discussie.

Maar mij lijkt het verhogen van de belastingen een serieus goed idee, met name het bedrijfsleven draagt de afgelopen 15 jaar verhoudingsgewijs buitenproportioneel weinig bij wat betreft belastingopbrengsten.

Iedereen gaat er maar voetsstoots vanuit dat de belastingen jaar in jaar uit verlaagd dienen te worden (zelfs het CPB gaat hiervan uit in haar "houdbaarheidsberekeningen", vandaar dat "dreigende onbetaalbaarheid" met een korreltje zout moet worden genomen).

Natuurlijk mag er heus wel gekeken worden naar vergoedingen, zaken als de pil of stoppen met roken horen wat mij betreft niet in het basispakket bijvoorbeeld, maar zaken als in de OP - mochten die uit kostenoverwegingen zo gestuurd zijn - horen imo echt niet voor te komen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:10:14 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_152635688
Wat is mijn luizen-leven waard als ik andere mensen zie lijden en zelfs zie sterven uit economische overwegingen ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:10:54 #29
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_152635710
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:09 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Een Europees leger lijkt me wel wat (geen idee of dat goedkoper is of niet), maar dat is een andere discussie.

Maar mij lijkt het verhogen van de belastingen een serieus goed idee, met name het bedrijfsleven draagt de afgelopen 15 jaar verhoudingsgewijs buitenproportioneel weinig bij wat betreft belastingopbrengsten.

Natuurlijk mag er heus wel gekeken worden naar vergoedingen, zaken als de pil of stoppen met roken horen wat mij betreft niet in het basispakket bijvoorbeeld, maar zaken als in de OP - mochten die uit kostenoverwegingen zo gestuurd zijn - horen imo echt niet voor te komen.
Welke belastingen? Gaan die de export raken?
Of moet een gezin meer gaan betalen voor de auto, aardappelen, en vlees?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:11:45 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_152635740
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:09 schreef Moralitas het volgende:

[..]

Door teveel aan 1 mensenleven te spenderen benadeel je veel andere mensenlevens.
Is één mensenleven minder waard dan talloze duizenden. Het leed blijft hetzelfde. En de gels menswaardogheiddiscussie is van meer belang.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_152635778
Ja, laten we nog meer geld uitgeven aan zorg, topplan. :') Kut dat je ziek wordt hoor, maar er is niet oneindig veel geld in de wereld en de grens moet gewoon ergens worden getrokken. Daarbij, beste behandeling is soms ook nog weggegooid geld, als de kans op succes maar 2% is of zo kan je er net zo goed niet aan beginnen.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:13:15 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_152635791
Nu gaan we zelfs een mensenleven vergelijken met het betalen van aardappels. :D

pi_152635807
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:11 schreef tong80 het volgende:

[..]

Is één mensenleven minder waard dan talloze duizenden. Het leed blijft hetzelfde. En de gels menswaardogheiddiscussie is van meer belang.

Met een beperkt budget moeten keuzes gemaakt worden. Stel, je bestuurt een vrachtwagen en je remmen begeven het. Rij je rechtdoor over een groep van 5 kinderen, sla je linksaf en rij je over een groep van 3 volwassen heen of sla je rechtsaf en rij over 1 bejaarde heen?
pi_152635813
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:10 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Welke belastingen? Gaan die de export raken?
Of moet een gezien meer gaan betalen voor de auto, aardappelen, en vlees?
Het export-argument, je kon er inderdaad op wachten. :)

0,1 procent extra groei is natuurlijk belangrijker.

Anyway, ik denk vooral aan vennootschapsbelasting bijvoorbeeld.

Verbruiksbelasting lijkt mij ook een goed idee inderdaad (hogere btw op ongezonde en milieubelastende verbruiksartikelen), maar goed, ook de inkomstenbelastingtarieven hoeven niet eindeloos omlaag.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:14:16 #35
7889 tong80
Spleenheup
pi_152635838
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:12 schreef Rezania het volgende:
Ja, laten we nog meer geld uitgeven aan zorg, topplan. :') Kut dat je ziek wordt hoor, maar er is niet oneindig veel geld in de wereld en de grens moet gewoon ergens worden getrokken. Daarbij, beste behandeling is soms ook nog weggegooid geld, als de kans op succes maar 2% is of zo kan je er net zo goed niet aan beginnen.
:D

Wat erg. En plaatst het gewoon op een forum met 500.000 users. :D

vrijdag 15 mei 2015 @ 22:14:30 #36
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_152635846
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:13 schreef tong80 het volgende:
Nu gaan we zelfs een mensenleven vergelijken met het betalen van aardappels. :D

Je begrijpt dat iets betaald wordt door het ander te laten? Ik vraag wat jij zou doen (jij bent dictator :P) hoe zou jij dat doen?

Wellicht zie ik iets en de rest van de wereld iets totaal boven het hoofd :)
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_152635873
Gewoon 20.000 euro per gewonnen levensjaar als maximum. De rest mogen ze zelf bijbetalen. Miljoenen uitgeven om een hoogbejaarde met kanker een paar jaar langer te laten leven :')
pi_152635887
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:14 schreef tong80 het volgende:

[..]

:D

Wat erg. En plaatst het gewoon op een forum met 500.000 users. :D

Niet iedereen laat zich door zijn emoties leiden Tong, deal with it.
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:15:39 #39
7889 tong80
Spleenheup
pi_152635891
Wat heeft geld in hemelsnaam te maken met het ontwikkelen van medicijnen, of het redden van een mensenleven ? Ik begrijp het niet.

vrijdag 15 mei 2015 @ 22:15:43 #40
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_152635894
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het export-argument, je kon er inderdaad op wachten. :)

0,1 procent extra groei is natuurlijk belangrijker.

Anyway, ik denk vooral aan vennootschapsbelasting bijvoorbeeld.

Verbruiksbelasting lijkt mij ook een goed idee inderdaad (hogere btw op ongezonde en milieubelastende verbruiksartikelen), maar goed, ook de inkomstenbelastingtarieven hoeven niet eindeloos omlaag.
Ja, door groei krijgt de overheid uiteindelijk meer middelen binnen die zij kan aanwenden voor collectieve uitgaven waaronder kankeronderzoek bijvoorbeeld.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_152635924
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:15 schreef Rezania het volgende:

[..]

Wel door puur financiële belangen, da's nog veel erger.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:16:42 #42
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_152635945
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:15 schreef tong80 het volgende:
Wat heeft geld in hemelsnaam te maken met het ontwikkelen van medicijnen, of het redden van een mensenleven ? Ik begrijp het niet.

Bedrijven die dat ontwikkelen hebben geen (hoogwaardige)arbeid, grondstoffen, machines, en eindeloze experimenten nodig die dikwijls mislukken? Iets moet toch betaald worden?
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_152635977
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:15 schreef Moralitas het volgende:
Gewoon 20.000 euro per gewonnen levensjaar als maximum. De rest mogen ze zelf bijbetalen. Miljoenen uitgeven om een hoogbejaarde met kanker een paar jaar langer te laten leven :')
Dat gebeurd echt niet hoor. :')

Als je dat echt denkt ben je enigzins wereldvreemd.

Nu wordt bij ouderen ook altijd geadviseerd om niet te veel meer te "dokteren" is mijn ervaring.
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:17:55 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_152635995
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:15 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik denk juist rationeel. Emoties gebruik ik voor andere dingen, zoals muziek en sport. Dan laat ik me gaan. Het bizarre is juist dat je rationeel moet denken bij de essentie van het leven. Lees even terug. Ik postte 'Leven'

pi_152636010
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wel door puur financiële belangen, da's nog veel erger.
Ik zeg niet dat je enkel naar financiën moet kijken, maar je moet ergens de grens trekken. De wereld heeft niet oneindig veel geld en op een gegeven moment is iets het geld gewoon niet meer waard. Waar die grens ligt is wel zeer lastig om te bepalen, dat wel.
pi_152636050
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Ja, door groei krijgt de overheid uiteindelijk meer middelen binnen die zij kan aanwenden voor collectieve uitgaven waaronder kankeronderzoek bijvoorbeeld.
Klopt, maar economische groei als heilig doel verklaren boven alle andere belangen is niet de goede weg, en dat lijkt wel te gebeuren naar mijn mening.

Daarnaast ben ik van mening dat economische groei globaal gezien eindig is en bovendien gaat het focussen op economische groei voorbij aan andere zaken in het leven die wellicht een veel betere indicator zijn van kwaliteit van leven en welzijn.
pi_152636052
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:17 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik denk juist rationeel. Emoties gebruik ik voor andere dingen, zoals muziek en sport. Dan laat ik me gaan. Het bizarre is juist dat je rationeel moet denken bij de essentie van het leven. Lees even terug. Ik postte 'Leven'

De stelling 'Leven boven alles' is alles behalve rationeel imo.
  Trouwste user 2022 vrijdag 15 mei 2015 @ 22:20:09 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_152636077
  vrijdag 15 mei 2015 @ 22:20:40 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152636090
Hoeveel procent van 's lands financiën is realistisch om uit te geven aan zorg? 10%? 20%? 80%?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_152636098
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 22:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Blijf jij vooral alles wat je wordt voorgeschoteld maar meteen als waarheid aannemen en niet verder kijken dan je neus lang is dan. :')

Het is simpelweg niet waar dat we per definitie "economische keuzes" zouden moeten gaan maken omtrent de vergoeding van de zorg (in de zin dat er geen enkele andere mogelijkheid is dan het verlagen van ons zorgniveau). Ondertussen is er wel geld om de belasting te verlagen (toekomstige belastinghervormingen).

We zouden als land er heel goed voor kunnen kiezen om de belastingen te verhogen om de zorg op peil te houden voor iedereen bijvoorbeeld. Terug naar het niveau waar het 15 jaar terug was bijvoorbeeld (al hadden de onderste belastingschijven destijds wel een lager belastingtarief dan nu).
prima, iedereen 15% extra belasting betalen, geen uitzonderingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')