abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154655976
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 16:45 schreef mstx het volgende:
Ik doe nu ook een projectje in Laravel. :P
Ben op basis van een bestaand stuk code bezig, zitten wel wat domme dingen in maargoed
[ afbeelding ]
:')
:P Ik haat die $_GET['page'] of varianten daarvan mensen.. gebruik gvd gewoon een router functionaliteit.
pi_154669565
quote:
14s.gif Op zondag 26 juli 2015 15:55 schreef Qunix het volgende:

[..]

Al een keuze gemaakt?
Keuzes, keuzes...

Ik werk nu met Laravel wat wel lekker gaat... Lumen is een afgeslankte versie van Laravel.

Django wil ik ook wat mee doen. Misschien het volgende project. Zoek nog wel een goeie framework in node.
Jup ik heb een keuze gemaakt en ben er tevreden over. Het is Python + Django geworden. Een verademing als je gewend bent te programmeren in PHP, want Python is naar mijn mening wel echt een betere taal ;)

Zie bijvoorbeeld code die ik voor Models heb moeten gebruiken.

DIG / [PHP/(My)SQL] voor dummies #121 Symfony yo
  dinsdag 28 juli 2015 @ 11:28:51 #253
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154699111
Ik ben nu al een tijdje aan het denken hoe ik aan de juiste start- en einddatum van een week kom. Er zijn hiervoor allerlei functies en die werken allemaal prima totdat je rond de jaarwisseling komt.

Zo is 1-1-2015 namelijk volgens het ISO 8601 formaat nog week 52 van 2014, en daar gaan alle functies dan weer mis die ik kan vinden.

Het weeknummer van de week bepaal ik in de SQL query op de volgende manier (Waarin WeekDatum een "DATE" field is met bijvoorbeeld de waarde 2015-01-01)

1
2
3
SELECT *, WEEK(WeekDatum, 3) as WeekNummer
FROM marketingtaken 
ORDER BY WeekDatum DESC
pi_154699600
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 11:28 schreef wobbel het volgende:
Ik ben nu al een tijdje aan het denken hoe ik aan de juiste start- en einddatum van een week kom. Er zijn hiervoor allerlei functies en die werken allemaal prima totdat je rond de jaarwisseling komt.

Zo is 1-1-2015 namelijk volgens het ISO 8601 formaat nog week 52 van 2014, en daar gaan alle functies dan weer mis die ik kan vinden.
Als ISO 8601 niet geschikt is, welke definitie van weeknummers wil je dan wel gebruiken?

ISO 8601 zegt namelijk dat weken op maandag beginnen en dat week 1 de week is die 4 januari bevat.
1-1-2015 valt volgens die definitie wel in week 1.

Die sql functie die noemt (ik ga er even voor het gemak vanuit dat dat mysql is, week() bestaat niet in standaard sql)) zegt ook dat 1-1-2015 in week 1 valt en volgens deze vraag+antwoord op stackoverflow is dat ook precies volgens ISO 8601.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 11:55:17 #255
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154699725
Ik krijg op 1-1-2015 echt weeknummer 52, ik gebruik dan mode 3 bij WEEK
  dinsdag 28 juli 2015 @ 11:56:26 #256
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154699751
Of houd ik mij niet goed aan de standaarden en is 1-1-2015 wel week 1?
pi_154699979
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 11:55 schreef wobbel het volgende:
Ik krijg op 1-1-2015 echt weeknummer 52, ik gebruik dan mode 3 bij WEEK
Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar als ik de documentatie van mysql lees staat er over mode 3 dit:

• First day of week: Monday
• Range: 1-53
• Week 1 is the first week with 4 or more days this year

Week beginnend op maandag zit je dan met 29, 30 en 31 december + 1, 2, 3 en 4 januari in dezelfde week: 4 of meer dagen januari, dus is dit week 1.
Weet je zeker dat mysql daar 52 uit laat komen?
  dinsdag 28 juli 2015 @ 12:52:08 #258
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154700831
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 12:08 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar als ik de documentatie van mysql lees staat er over mode 3 dit:

• First day of week: Monday
• Range: 1-53
• Week 1 is the first week with 4 or more days this year

Week beginnend op maandag zit je dan met 29, 30 en 31 december + 1, 2, 3 en 4 januari in dezelfde week: 4 of meer dagen januari, dus is dit week 1.
Weet je zeker dat mysql daar 52 uit laat komen?
Dat ligt dus aan de modus waarin je dat opvraagt. 1-1-2015 hoort week 1 te zijn en 1-1-2016 week 53, ik heb nu de juiste modus en dan kom ik er samen met DateTime() wel.
  dinsdag 28 juli 2015 @ 12:58:17 #259
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154700957
En nog even de code voor wie daar interesse in heeft:

Query

1
2
3
SELECT *, YEAR(WeekDatum) as WeekJaar, WEEK(WeekDatum, 3) as WeekNummer
FROM marketingtaken 
ORDER BY WeekDatum DESC

PHP code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$week_begin                                            
= new DateTime();
$week_begin->setISODate                                $MySQL_Taken_Assoc['WeekJaar'], $MySQL_Taken_Assoc['WeekNummer'] );
$week_eind                                             = new DateTime();
$week_eind->setISODate                                $MySQL_Taken_Assoc['WeekJaar'], $MySQL_Taken_Assoc['WeekNummer'], );        

echo 
$week_begin->format"d-m-Y" );
echo 
$week_eind->format"d-m-Y" );
?>

So far so good, lijkt allemaal te kloppen :)
pi_154710581
Ik heb nu toch wat ruzie met Symfony en ben benieuwd of iemand een oplossing heeft.

Sommige dingen zijn best tricky als je niet met Doctrine werkt. Zo heb ik bijvoorbeeld een connectie met een SAP-database, maar deze wil ik niet via een ORM doen. Vooral omdat er absoluut geen wijzigingen gedaan mogen worden aan de database, enkel het ophalen (ja, ik weet dat je dat ook met rechten kan doen, maar helaas heb ik niet de mogelijkheid dat te doen). Daarnaast is de database niet zo goed ingericht en heb ik dus niet echt de vrijheid om het goed in te richten. Dus een ORM valt af.

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb een form en daarin wil ik keuzes weergeven die in de SAP-database staan. Appeltje eitje zou je zeggen, maar de 'entity' type werkt alleen op Doctrine-entities.

Daarom heb ik gebruik gemaakt van choices.

Daarin is er een optie genaamd choice_list. Helaas is dit deprecated, maar zie ik niet zo snel een alternatief. https://github.com/symfon(...)ObjectChoiceList.php

Deze kun je makkelijk een object geven en de velden die moeten worden gebruikt worden als 'value' en als tekst. Precies wat ik wil.

Nu heb ik het probleem dat als het form wordt gesubmit, dat dan vergeten wordt welke keuze is geselecteerd. Dat is dus het probleem. Hij kan de 'value' die in de SAP-database staan niet koppelen aan de tekst.
pi_154710766
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 19:47 schreef robin007bond het volgende:
Nu heb ik het probleem dat als het form wordt gesubmit, dat dan vergeten wordt welke keuze is geselecteerd. Dat is dus het probleem. Hij kan de 'value' die in de SAP-database staan niet koppelen aan de tekst.
Word die value wel meegezonden als het formulier gepost wordt?
pi_154710897
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 19:54 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Word die value wel meegezonden als het formulier gepost wordt?
Jup. Die komt ook gewoon in de database terecht.

Die value is dus een foreign key die verwijst naar projecten die in SAP staan. :P De projecten haal ik wel op uit SAP, omdat daar tekst bijstaat, omdat het recent moet zijn en omdat bepaalde werknemers gekoppeld zijn aan bepaalde projecten.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2015 20:03:01 ]
pi_154711849
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:01 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Jup. Die komt ook gewoon in de database terecht.

Die value is dus een foreign key die verwijst naar projecten die in SAP staan. :P De projecten haal ik wel op uit SAP, omdat daar tekst bijstaat, omdat het recent moet zijn en omdat bepaalde werknemers gekoppeld zijn aan bepaalde projecten.
Apart. Dus je hebt je value, maar de database zegt 'nee' als je de bijbehorende tekst eruit wilt trekken.
Zou het toch met die choice_list te maken hebben?
pi_154711984
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 20:32 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Apart. Dus je hebt je value, maar de database zegt 'nee' als je de bijbehorende tekst eruit wilt trekken.
Zou het toch met die choice_list te maken hebben?
Bedankt voor het meedenken. :)

Nou, die tekst haalt hij ook gewoon op de database en die wordt dus in die choice_list gestopt. Alleen als van te voren het id al is ingevuld weet hij dus niet welke van die choices is geselecteerd.

Om het te verduidelijken, de twee tabellen waar het om gaat:

de sap tabel:

- projectcode (varchar ;()
- projectbeschrijving
- etc.
- etc.

mijn urenregistratietabel:

- starttijd
- pauze
- eindttijd
- project_id -> deze verwijst naar SAP projectcode (varchar dus ;()
- etc. etc.

In mijn model van TimeRegistration is projectId dus een varchar veld, deze verwijst gewoon naar de desbetreffende kolom in de registratietabel (dus die heeft in mijn model geen relatie met de SAP-tabel, gezien deze geen Doctrine-entiteit is). Het SAP-project is een aparte entiteit maar zonder ORM-annotations. Omdat dat dus veel werk zou zijn en niet nodig is.

De desbetreffende choice_list vul ik met een array van SAP-projects om het zo maar even te zeggen. :P

Overigens weet ik ook geen goed alternatief op die ObjectChoiceList. Deze wordt deprecated, maar ik zie nergens een goede vervanger. ;(
Hij haalt alle data uit deze tabellen goed op. Ook de projectId

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2015 20:53:55 ]
pi_154715973
Ik heb een simpele vraag, mis niet relevant hier maar achja. Ik heb Zend Server om mijn php file te testen, maar kan niet in htdocs opslaan via DW. Geeft aan dat ik geen toestemming heb, kan ook niks wijzigen in de map zelf via rechtermuisknop en permissie, ik ben gewoon admin en heb gewoon alle rechten volgens mijn map. Maar ik kan wel bestanden erin zetten maar niet via DW.. Iemand een idee hoe?
pi_154716063
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:24 schreef Doublepain het volgende:
Ik heb een simpele vraag, mis niet relevant hier maar achja. Ik heb Zend Server om mijn php file te testen, maar kan niet in htdocs opslaan via DW. Geeft aan dat ik geen toestemming heb, kan ook niks wijzigen in de map zelf via rechtermuisknop en permissie, ik ben gewoon admin en heb gewoon alle rechten volgens mijn map. Maar ik kan wel bestanden erin zetten maar niet via DW.. Iemand een idee hoe?
DW wel als administrator opgestart?
pi_154716279
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 22:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

DW wel als administrator opgestart?
Helemaal niet over nagedacht, thx ^O^
  woensdag 29 juli 2015 @ 08:18:42 #268
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154724333
Ik heb een checkbox en een textarea, en ik wil het volgende checken: de checkbox mag aangevinkt zijn en er mag een bericht in de textarea staan, alleen de checkbox mag aangevinkt zijn of alleen de textarea mag een bericht hebben, maar helemaal leeg mag niet.

Hoe check ik dit? Met && en || kom ik er niet volgens mij. De checkbox heeft als value "yes" als hij gecheckt is.

1
2
3
<?php
!empty($_POST['bericht']) || $_POST['afgerond'] != "yes"
?>

Deze in een if-else laat mij gewoon alles leeg posten

1
2
3
<?php
!empty($_POST['bericht']) || $_POST['afgerond'] == "yes"
?>
Deze checkbox moet altijd aangevinkt zijn, ongeacht of er een bericht in staat.

1
2
3
<?php
!empty($_POST['bericht']) || !empty($_POST['afgerond'])
?>
Werkt ook niet

[ Bericht 35% gewijzigd door wobbel op 29-07-2015 08:25:49 ]
  woensdag 29 juli 2015 @ 08:35:31 #269
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_154724492
Oops, ik had een tikfout, de || werkt gewoon :')
pi_154744255
Pfff nog een probleempje met Symfony. Ik wil een form meerdere keren laten voorkomen op dezelfde pagina. Echter gaat dat lastig met die form type-klasses gezien je dan duplicate ID's krijgt in je HTML. ;(

Het enige alternatief is een heel form ervan maken, maar dat wil ik helemaal niet. Dat is wel de tussenoplossing die ik nu heb, maar het is niet ideaal. :r

Het liefst wil ik:

weeks-
week - form
week - form
week - form
etc. etc.

maar nu heb ik:
weeks - form
week
week
week
etc. etc.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2015 21:26:15 ]
pi_154744425
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:25 schreef robin007bond het volgende:
Pfff nog een probleempje met Symfony. Ik wil een form meerdere keren laten voorkomen op dezelfde pagina. Echter gaat dat lastig met die form type-klasses gezien je dan duplicate ID's krijgt in je HTML. ;(

Het enige alternatief is een heel form ervan maken, maar dat wil ik helemaal niet. Dat is wel de tussenoplossing die ik nu heb, maar het is niet ideaal. :r

* knip *
Kun je er niet wat bij in vrotten waardoor 'ie achter het ID een oplopend cijfer zet, zodat je toch unieke ID's krijgt?
pi_154744612
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:28 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Kun je er niet wat bij in vrotten waardoor 'ie achter het ID een oplopend cijfer zet, zodat je toch unieke ID's krijgt?
Ja, dat zou kunnen, maar dan moet ik zelf die form_widget templates gaan aanpassen volgens mij.

Ik merk steeds meer dat het allemaal prima werkt als je alles volgens het boekje doet, maar als je wat meer speciale zaken hebt lijkt het alsof je al snel aan een dood spoor loopt of het op "de andere manier" moet doen.

Dat andere probleem heb ik ook nog niet kunnen oplossen. ;( En ik vind het echt poep dat iets deprecated is (ObjectChoiceList, die niet eens goed werkt blijkbaar) maar er helemaal geen documentatie is over wat het zou moeten vervangen en hoe.
pi_154744841
quote:
9s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:31 schreef robin007bond het volgende:

* knip *
Dat vind ik het nadeel van frameworks, dat je vaak vast zit aan de denkwijze van de ontwerpers ervan.

Wellicht is die template aanpassen toch de kortste klap, en als het goed is maakt het verder ook niet uit voor de werking op andere pagina's.
pi_154744986
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:36 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dat vind ik het nadeel van frameworks, dat je vaak vast zit aan de denkwijze van de ontwerpers ervan.

Wellicht is die template aanpassen toch de kortste klap, en als het goed is maakt het verder ook niet uit voor de werking op andere pagina's.
Dat is inderdaad een groot nadeel van de frameworks.

Dat zou ik kunnen doen, maar dat geeft wel overhead. Dan moet ik dus forms aanmaken in een lus, die ik naar mijn template stuur en die vervolgens ook weer allemaal valideren in een lus (al zou die enkel de gewijzigden sturen, dus wellicht dat het wel meevalt qua overheid). Maar erg handig is het niet.
pi_154745312
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 21:40 schreef robin007bond het volgende:

Dat zou ik kunnen doen, maar dat geeft wel overhead. Dan moet ik dus forms aanmaken in een lus, die ik naar mijn template stuur en die vervolgens ook weer allemaal valideren in een lus (al zou die enkel de gewijzigden sturen,
Je wilt sowieso meerdere formulieren die je toch al moet valideren, wat dat betreft zou het qua overhead toch geen verschil maken? Hooguit naar je template toe.

quote:
dus wellicht dat het wel meevalt qua overheid).
Het is allemaal de schuld van Rutte! :P
quote:
Maar erg handig is het niet.
Het is weer extra werk, inderdaad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')