quote:
Hoi,
Ik heb de video volledig uitgezien

Paar losse gedachten uit het fragment, aangevuld met 'mezelf'

1. Tractor die voorbij passeert op de achtergrond: Voor Arold Langeveld is dit ok. Alles is ok, zoals het is. Die traktor is ok, de vogels zijn ok, etc. Ik begrijp dat gevoel (die visie). Echter hoeft niet alles ok te zijn. En is ook niet alles ok.
Stel bijvoorbeeld dat die traktor gif aan het sproeien is, waardoor Arold Langeveld sterft en vergiftigd geraakt. Is en was die traktor dan ok ? Of als je zelf echt graag rust wilt en die traktor maakt veel lawaai, dan verstoort die je rust, met zijn onrust. Dan kan die tractor terug niet ok zijn.
Ik denk dat je zoveel als mogelijk dient tevreden te zijn met wat is, zoals het is. Dat is een mooi uitgangspunt (net zoals onvoorwaardelijkheid in liefde of vriendschap, etc). Je kijkt naar wat is, zoals het is. Ipv zoals je zo willen dat iemand voor je is. Of eruit ziet. Als ideaal is dit mooi. Om te benaderen. Bij momenten even dat gevoel ook helemaal "in jezelf" te (kunnen) vinden. Maar het is geen wetmatigheid. Want niet alles is ok. Er zijn meerdere waarheden actief. Niet enkel die van de zoete nectar.
2. Als we kijken, ligt onze focus op het 'object' (de invulling, bv emotie) maar zelden of niet op de 'leegte' (bv de stilte, datgene wat niet zichtbaar is). En waar je dus niet mee kan 'spelen'. Het is gemakkelijker je aandacht naar 'iets' te richten, dan naar het 'niets'.
3. Een uitspraak van Alexander Smidt: "Of er is iets wat je niet wilt Of je wilt iets wat er niet is". Dit zoeken zorgt voor het lijden. Gezien je op dergelijk moment (via je verlangen) niet echt aanwezig bent bij wat er is.
4. Voor mezelf is er ook "sturing" mogelijk. Je kan de werkelijkheid zelf vormen (daar via je creativiteit, vanuit jezelf, een invulling aan geven). Op dergelijke momenten dat je 'stuurt', kun je in dat sturen ook jezelf (voelen) verliezen. Flow ervaren. Dergelijk 'sturen' kan dus ook tot een (gevoel van) verlies van jezelf leiden. Waarbij je dan terug uitkomt bij het idee/gevoel van: "Dit moment is compleet en ok" (zoals het nu is).
5. Non Dualiteit: "Stop nu maar met zoeken"
6. 'Verslaving' is niet ok (vanuit de mind bezien). Maar het is/was wel ok zoals het toen voor je liep (eventjes weg van die schuld vraag in jezelf, daarmee het gevoel in jezelf ontladend). Kortom, beide waarheden (ook al lijken ze op het eerste gezicht misschien tegengesteld) zijn waar. Hebben hun waarheid.
7. Je overleeft ook zonder alcohol. Je verslaving is een illusie (je zit niet meer vast in die gevangenis van verslaving).
Verslaafd aan het 'ik'
Verslaafd aan 'denken'
Verslaafd aan eten (je terug eventjes verzadigd voelen)
Verslaafd aan seks/sauna/wellness (eventjes je 'ik voelen wegvallen)
In welke zin zijn wij mensen hier soms verslaafd aan ?
Aan de wens/het verlangen, ons 'ik' (zoveel als mogelijk) te kunnen laten wegvallen.
Dit 'ik' eventjes niet meer te voelen.
8. "Je identificeert je niet met dat wat de ruimte invult".
"Ik hoef niets anders te vinden, dan wat mij vindt"
(soort berusting, die me niet altijd mogelijk lijkt)
Je kan ok zijn met het feit dat je niet ok bent.
9. Tot slot een paar uitspraken (geplukt vanop zijn website)
“Als je stopt met zoeken naar wat-niet-is, wordt je gevonden door wat-is.”
“Als je niet meer weet waar je het zoeken moet, is het tijd om je te laten vinden door dit moment. Precies zoals het is.”
“We zijn het gelukkigst op de momenten dat we niet streven naar iets anders dan dat er is.”
Greetz,
JTL
[ Bericht 1% gewijzigd door JustTalkLove op 02-07-2015 18:27:49 ]