Dan weet je vast ook dat ik het wel met je eens ben.quote:Op woensdag 3 juni 2015 18:55 schreef brojo het volgende:
[..]
Ik merk bij mezelf dat ik me ook liever ergens aan hecht, gewoon omdat het goed voelt. Of dat nu een goede keuze is, dat merk ik dan vanzelf wel in de praktijk. Dat is de les die je moet leren naar naar mijn mening.
De keuze voor liefde vs oordelen, etc vind ik zelf niet zo meetellen. Gewoon meegaan met je ego, negatief of niet. Het zal allemaal uitkomen en vanaf daar kun je het pas echt loslaten. Want als je puur en alleen zou kiezen om positief of liefde uit te stralen, onderdruk je de negatieve zijde van het leven.
Ik weet dat je het niet met me eens zult zijn
Tja, laat dat nou net het gevoel zijn dat me bekruipt bij de poststijl van ene Mystikos... Zie je in waarom?quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:35 schreef Mystikos het volgende:
Ik ben er een groot voorstander van om alle spirituele ballast meteen overboord te gooien. Ik haak al snel af als ik mensen hoor praten over het Boeddhisme, de oude Veda's, over de Tao te King, of over de Chinese meester Cheng, over Nisargadatta Maharaj, Alexander Smit of wie dan ook. Ik heb die mannetjes allemaal gelezen. Maar hun boeken liggen nu in de kliko. In plaats van een praxis zie ik dan meteen spiritualiteit een theoria worden. Mensen gaan dan praten zoals mijn oude leraren op de universiteit. Als Alan Watts. Koel en afstandelijk. Westers. Alsof ze er zelf niet bij betrokken zijn.
Of zelfverheerlijking. Want over onszelf praten we eigenlijk het liefst.quote:Persoonsverheerlijking. Want personen is eigenlijk het enige dat we kennen.
Niet filosofisch benaderen, maar wel filosofische monologen posten?quote:We gaan dan voorbij aan het enige onderwerp dat er toe doet: het Zelf. Maar het Zelf laat zich moeilijk in een theoria vatten. Het Zelf moet niet filosofisch benaderd worden maar in eerste instantie psychologisch. We moeten heel eerlijk bij onszelf nagaan waar we bij onszelf tegen aanlopen. Waar de blokkades zijn waardoor we niet onze Kern kunnen zien. Welke spanningen nog in ons lichaam zijn, waardoor we niet de diepste rust kunnen vinden waardoor onze Waterspiegel weer glad en helder wordt.
Wauw. Gewoon, wauw.quote:Willen we niet dit zelfonderzoek doen en willen we niet de lichamelijke en psychologische aspecten van het spirituele proces practiseren en bespeken, dan rest ons niet anders dan op het anecdotische vlak te blijven hangen. Dan kunnen we elkaar verhaaltjes vertellen
Inclusief al het jargon dat van die goeroes geleend wordt, gemakkelijk te herkennen aan het gebruik van hoofdletters. Of is dat dan wel weer okay?quote:Nee, overboord met al die namen. Zo snel mogelijk.
Inderdaad, dat ben ik nietquote:Op woensdag 3 juni 2015 18:55 schreef brojo het volgende:
De keuze voor liefde vs oordelen, etc vind ik zelf niet zo meetellen. Gewoon meegaan met je ego, negatief of niet. Het zal allemaal uitkomen en vanaf daar kun je het pas echt loslaten. Want als je puur en alleen zou kiezen om positief of liefde uit te stralen, onderdruk je de negatieve zijde van het leven.
Ik weet dat je het niet met me eens zult zijn
Ipv te verlangen naar het onmogelijke. Richt je verlangen zoveel mogelijk op het 'mogelijke'. Vanuit deze optiek hou ik enorm van vrijheid. Zowel jezelf als de ander zo vrij als mogelijk kunnen laten.quote:Geluk:
Er is maar één weg naar geluk en dat is ophouden je zorgen te maken over dingen die buiten je bereik liggen (Epictetus)
Mooi verwoord.quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:35 schreef Mystikos het volgende:
We gaan dan voorbij aan het enige onderwerp dat er toe doet: het Zelf. Maar het Zelf laat zich moeilijk in een theorie vatten. Het Zelf moet niet filosofisch benaderd worden maar in eerste instantie psychologisch. We moeten heel eerlijk bij onszelf nagaan waar we bij onszelf tegen aanlopen. Waar de blokkades zijn waardoor we niet onze Kern kunnen zien. Welke spanningen nog in ons lichaam zijn, waardoor we niet de diepste rust kunnen vinden waardoor onze Waterspiegel weer glad en helder wordt.
Ik verbeterde eventjes de tikfouten. Maar akkoordquote:Op woensdag 3 juni 2015 20:35 schreef Mystikos het volgende:
Willen we niet dit zelfonderzoek doen en willen we niet de lichamelijke en psychologische aspecten van het spirituele proces praktiseren en bespreken, dan rest ons niet anders dan op het anekdotische vlak te blijven hangen. Dan kunnen we elkaar verhaaltjes vertellen over hoe Osho was in zijn ontmoetingen met ons, hoe Jean Klein was, hoe seksueel ongeremd Alexander Smit was, enz., maar daarmee hebben we onze spiritualiteit tot een soort christendom gemaakt: we beleven dan een historische spiritualiteit in plaats van een geleefde en beleefde spiritualiteit in het Hier en Nu.
Ik heb er geen probleem mee om over anderen (een goeroe, filosoof, psycholoog, etc) en hun visies te praten. Al trappen we dan wel terug in de val van het "oordelen". We verlaten onze eigen kern, we projecteren, spiegelen, stappen met ons bewust zijn uit ons zelf, richting de illusie (de werkelijkheid van de ander) in. En blijven daarbij altijd gevangen zitten in onze perceptie, over die werkelijkheid, die ander (maar dit terzijde).quote:Op woensdag 3 juni 2015 20:35 schreef Mystikos het volgende:
Nee, overboord met al die namen. Zo snel mogelijk. Als je niet je eigen Boeddha wordt op je eigen kussen dan heeft het praten over al die namen geen zin. Personen bestaan niet. Heb je het over personen dan weerleg je je eigen (advaita or whatever) spiritualiteit.
Of ik het liefst over mezelf praat, geen idee.quote:Op donderdag 4 juni 2015 02:15 schreef Gray het volgende:
Of zelfverheerlijking. Want over onszelf praten we eigenlijk het liefst.
quote:Op donderdag 4 juni 2015 02:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan weet je vast ook dat ik het wel met je eens ben.
Dat is het punt inderdaad. Niemand kiest voor een negatief pad, maar je kunt het niet ontwijken.quote:Op donderdag 4 juni 2015 09:45 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Dat dit positieve ideaal (wat uiteindelijk maar een ideaal is) niet altijd op gaat, besef ik ook. Er is ook soms negativiteit, conflict, ruzie, haat, etc. Net zoals absolute vrijheid niet bestaat, die is altijd relatief, binnen een bepaalde context, kader. Een kader waar je zelf (vanuit je ego) voor meer vrijheid (jouw bestaans- en zijnsrecht) kan hameren of ijveren.
Doe maar italic, of eventueel bold als de rest van de wereld. Maakt je schrijfstijl net wat minder lastig te lezen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:00 schreef JustTalkLove het volgende:
Dat is geen schreeuwen, maar accentuerenWaarbij ik me een stuk inhoud, moest ik me volledig laten gaan, ik zou de lettertjes ook groen, rood, vet, italic, etc inkleuren
quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:09 schreef Gray het volgende:
Doe maar italic, of eventueel bold als de rest van de wereld. Maakt je schrijfstijl net wat minder lastig te lezen. Graag gedaan, wereld.
Leuk om jullie beide antwoorden te lezen. Waarmee tevens duidelijk is/wordt, dat je nooit goed kan doen voor iedereen. In het slechtste geval maar voor één mens, in het beste gevallen voor meerdere mensen.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:20 schreef Forbry het volgende:
Meningen/smaken verschillen. Zo lang je het niet te overvloedig doet (tenzij wél "schreeuwerig" bedoeld), vind ik hoofdletters om te accentueren zelf juist wel prettig en "mooi" (zowel om te gebruiken als om te lezen). Ik hou zelf weer niet zo van "bold" om te accentueren. Dat vind ik meer geschikt voor koppen enzo.
quote:Op donderdag 4 juni 2015 18:11 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
[..]
Leuk om jullie beide antwoorden te lezen. Waarmee tevens duidelijk is/wordt, dat je nooit goed kan doen voor iedereen. In het slechtste geval maar voor één mens, in het beste gevallen voor meerdere mensen.
Daarom denk ik dat ik maar beter mijn "eigen" stijl trouw blijf. Dat is het eenvoudigste. Gewoon jezelf kunnen en mogen zijn hier. Voor zoiets als af en toe eens wat hoofdletters in een tekst te gebruiken. Moet dat wel kunnen, vind ik.
Dat dus.quote:Op donderdag 4 juni 2015 19:16 schreef Forbry het volgende:
[..]![]()
Bij het schrijven van OFFICIËLEteksten zou ik het overigens níet (ook een manier om te accentueren
) doen, dat wordt meestal niet gepast gevonden.
Zélf maak ik dus ook wel eens gebruik van hoofdletters, maar in de meeste gevallen toch van de "accent aigu" of "cursief".
Wat je zegt klopt. Ik lees er geen "oordeel" inquote:Op maandag 8 juni 2015 19:38 schreef Mystikos het volgende:
Parasympathische piek ervaringen zijn moeilijker te bereiken dan sympathische piek ervaringen. Het duurt jaren van spirituele training om het lichaam spontaan en voortdurend te laten shiften naar hogere parasympathetische pieken. Maar het resultaat -de beloning van hun doorzettingsvermogen- is dat yogi's en mediterenden een meer duurzame hemel dan sporters, muzikanten en dansers ervaren.
Alles wat ontspant (en dat kan ook positieve stress zijn bij iets wat je erg leuk en opwindend vindt) draagt bij aan je geluk. Het is al een hele ommekeer in ons denken als we inzien dat (parasympathische) ontspanning de sleutel tot geluk is.quote:Zo een kleine 'elektrische' prikkel, kan voor mij een leuke wandeling in een bos zijn, een puzzel leggen, luisteren naar muziek, het spelen van een bordspel, het sorteren van allerlei gerief, wat baantjes in een zwembad trekken, rondjes lopen, etc...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Verlichting is niet afhankelijk van enig geloofssysteem, van enige filosofie. Verlichting is primair een fysio-neurologisch gegeven. Oftewel: 'mijn lichaam voelt ontspannen, relaxed, dus voel ik me ontspannen en verlicht'. Simple as that. Maar let wel: deze ontspannenheid moet fysiologisch diep verankerd zitten in je neurologisch systeem. Dus niet, zoals bij de meesten van ons, nu eens een beetje ontspannen en dan weer gestresst en angstig ('heen en weer'), nee, de ontspanning moet het resultaat zijn van een je jaren lang oefenen in het je te ontspannen. Gek genoeg, stelt niemand dat zichzelf doel.
Nu moet wel gezegd worden dat bepaalde geloofsystemen je kunnen helpen om te ontspannen. Geloof je bijvoorbeeld dat er een Vader in de hemel is die altijd voor je zorgt dan kan dat een geweldig ontspannend idee zijn. Geloof je die onzin lang en diep genoeg dan kan het je zelfs zo ontspannen dat je er verlicht van raakt. Niet 'de Vader' is werkelijk. De ontspanning is werkelijk. Hetzelfde met 'ik ben Brahman, ik ben het Absolute'. Ook die onzin kan werkelijk diep ontspannend werken.
Wat hier geldt voor het christelijk geloof geldt net zo goed voor andere geloofssytemen en filosofietjes. Geloof je dat alles Eén is en ben je erg happy en relaxed bij die gedachte, prima! Alles is prima, als het je maar ontspant. Ook het geloof in een groot kosmisch Ei kan je verlichting bespoedigen als dat Ei je een ontspannen, veilig gevoel geeft.
Toch kunnen gedachten en woorden je niet zo diep ontspannen als bijvoorbeeld slaap of meditatie dat kunnen. Daarom maken gedachten en al deze teksten je nooit verlicht. Daarvoor zul je veel moeten uitrusten en mediteren. Oftewel (je hoort het vaker uit mijn mond): praatjes vullen geen verlichtingsgaatjes.
Dat maakt spiritualiteit in zekere zin tot een overbodige bezigheid: óf je bent al verlicht en dan heb je al die praatjes niet nodig, óf je bent verre van verlicht en dan zullen al die spiri-praatjes je geen cent verlichter maken.
De reden om toch maar te blijven schrijven is dat we elkaar er, blijkbaar, iedere keer maar weer op moeten wijzen om tot in onze tenen te ontspannen.
Verlichting is blijkbaar geen theorie. Het lijkt meer een praxis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |