abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152362328
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 11:40 schreef pessie het volgende:
Morgen al 4 weken! Gisteren woog hij al 3080 gram (+800 gram) en was hij 51cm (+7cm tov geboorte)!
Hij is zo'n mooi, perfect, heerlijk, knuffelig ventje! En kalm! Ik heb nog nooit zo'n kalme baby gehad :o
Oh wat klinkt dat heerlijk en fijn O+.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_152362354
Ook heerlijk en fijn is trouwens het bekend maken. Collega's door het dolle heen vanmorgen en het voelt voor mij ook wat echter nu.. Ik kan het soms nog steeds niet geloven :@.
pi_152362803
Klinkt goed pessie! O+ En al weer bijna 4 weken joh! :o

Kuukske, heerlijk is dat hè, al die stapjes die het steeds echter maken? O+
pi_152362835
Ja, echt.
Ik probeer er ook heel bewust van te genieten. Het is immers toch echt de laatste.
pi_152363051
Alles weer goed bij de VK!
Wel nog wat gedoe met het huis; we wonen op 1e en 2e verdieping, en de vraag is of onze trap wel veilig genoeg is voor een thuisbevalling. De VK komt binnenkort langs om te zien of we uberhaupt wel thuis kan, anders moeten we per se naar het ziekenhuis. Dat zou wel echt een enorm stomme reden zijn om in het ziekenhuis te moeten bevallen zeg :(
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_152363247
Wat voor trappen heb je? :)
:)
pi_152363379
Om op de trap van de begane grond naar de 1e te komen, moet je eerst een 90 graden bocht naar rechts maken (heel klein halletje, dan linksaf de trap op). Dan gaat de trap recht omhoog met aan het eind een 90 graden bocht naar rechts. Verder is de trap niet supersteil. En dan om de kamer in te komen waar ik wil bevallen moet je gelijk weer 90 graden naar links.

pi_152363661
dus als ik deze trap zo zie op de foto dan is het een doodnormale trap, geen wenteltrap of supersmalle/steile trap zonder reling aan de zijkanten.

En als je de voordeur open zet hè. Stelstelstel je moet met een brancard de trap af... is het dan mogelijk om een brancard vanaf de trap de deur uit te krijgen of kan dat niet vanwege die draai die je moet maken aan het begin?
pi_152363683
Nou nou nou, mag je je überhaupt nog wel boven begeven? Wat een deathtrap!
Ik vind het om te janken dat dit überhaupt een issue moet zijn :'( Roei de thuisbevalling uit en vermoord je eigen beroepsgroep even met dergelijke regeltjes :X
pi_152363724
Nou, als je eenmaal onderaan de trap de draai gemaakt hebt, kom je in een groter halletje van zo'n 2 bij 3 meter. Daar moet je dan nog een keer naar rechts, maar daar is wel genoeg draairuimte voor denk ik.
pi_152363827
Ja, 't is al een wonder dat ik boven de 30 weken nog thuis mag blijven wonen en niet verplicht de rest van de tijd in 't ziekenhuis moet doorbrengen...
De VK vond het ook stom, maar goed, ze komt dus eerst nog even kijken thuis.
pi_152363928
Het ding is, dit soort dingen wordt niet gezegd vanwege dat het onmogelijk zou zijn om thuis te bevallen omdat er een trap in je huis is ofzo. Dit wordt niet gezegd omdat de verloskundige er verder iets mee doet, of niet doet. Het wordt gezegd vanwege ambulance-medewerkers.

Ik heb het al wel eens eerder gezegd ergens, ambulances zien een bevalling als een vermijdbaar risico (alsof je er onderuit komt _O- ) en vinden het om die reden niet wenselijk dat mensen bevallen in huizen die 'vertraging' opleveren. Ze hebben ook graag dat je voortaan een hartaanval in de buurt van een AED krijgt en als t even kan je epileptische aanval op een matras van 2.50 x 2.50 :')

Persoonlijk vind ik het onzinnig. Wat wup al zo poëtisch verwoord zeg maar :P
Sowieso is er niets wat je móet of wat verboden is. Jij zou gecounseld/voorgelicht moeten worden over eventuele 'risico's' die je neemt als er sprake zou zijn van verplaatsing. Waar gaat het dan over, nouja over vertraging dus. Dat de ambu broeders iets meer moeten hannessen om je de trap af te krijgen. Dat er eventueel een brandweer aan te pas komt en die je uit huis komt takelen.
Let wel... dat laatste is een doemscenario! Van de vrouwen die thuis bevallen van hun 1e kind wordt 50% overgedragen aan de gynaecoloog. Dat is wat anders als dat 50% met een ambulance verplaatst moet worden zoals je ook wel eens hoort!! nuance verschil. Van die 50% grofweg, zijn er maar ongeveer 4% spoedoverdrachten die inderdaad met een ambulance gebeuren. De rest zijn dingen als pijnstilling, niet vorderende ontsluiting, meconium houdend vruchtwater etc.
Van de overdrachten met ambulance is ook nog es een heel klein deel maar waarbij je daadwerkelijk echt verplicht liggend vervoerd moet worden. Ernstige fluxus, eclamptisch/epileptisch insult enz. De kans dat dat gebeurd is echt heel héél klein. In alle andere gevallen, zoals vastzittende placenta of niet vorderende uitdrijving, laat ik mensen gewoon zelf de trap af hobbelen als t even kan. Dat kind kukelt er echt niet zomaar uit, dat was het probleem nou juist immers.
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:28:08 #238
105850 Fuente
mamamuts
pi_152363937
Ik snap wel dat ze dat zeker willen weten. Er zou maar wat mis gaan en er zou dan maar geen brancard langs passen. Was hier toen reden voor een bevalling in de woonkamer.
Maar misschien kun je het uittesten met een plank ofzo? Of de draai beneden lukt? Zo ja, dan is er weinig aan de hand lijkt me.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_152363992
Bovendien, als je eerlijk voorgelicht wordt, dan dien je ook eerlijk voorgelicht te worden over de 'risico's' die je neemt met het verplaatsen van je bevalling al op voorhand. Poliklinische bevallingen kennen een hoger percentage pijnbestrijding, ingrepen en kunstverlossingen namelijk.
Bedenk voor jezelf wat zwaarder weegt en onthou dat je zelf de laatste stem hebt :)
pi_152364031
Dat is wel fijn om te weten, ik dacht dat ze het me dan zouden verbieden om thuis te bevallen.
We gaan zien wat ze zeggen!
pi_152364123
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:28 schreef Fuente het volgende:
Ik snap wel dat ze dat zeker willen weten. Er zou maar wat mis gaan en er zou dan maar geen brancard langs passen. Was hier toen reden voor een bevalling in de woonkamer.
Maar misschien kun je het uittesten met een plank ofzo? Of de draai beneden lukt? Zo ja, dan is er weinig aan de hand lijkt me.
Dan kun je altijd nog met een brandweerdinges uit huis gehaald worden.
Leuk is anders, maar goed hè, in geval van nood zeg maar.

Een bevalling 'lijkt' een vermijdbaar risico maar het ligt gewoon niet zo eenvoudig. Tijdens de zwangerschap kunnen er ook dingen gebeuren die verplaatsen noodzakelijk maken. Of dat iemand je belt van af zn tweekamer zolderappartementje met wenteltrappen en dan kom je daar aan en dan hangt dat hoofd er al half uit. Ja eh, loop maar even naar beneden mevrouw? Nee dus :P

Verloskundigen moesten maar eens wat meer ruggengraat kweken en beseffen dat je niet elk risico kunt vermijden tijdens een zwangerschap/bevalling.
pi_152364593
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:28 schreef mignonne het volgende:
Dat kind kukelt er echt niet zomaar uit, dat was het probleem nou juist immers.
:D _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:29 schreef mignonne het volgende:
Bovendien, als je eerlijk voorgelicht wordt, dan dien je ook eerlijk voorgelicht te worden over de 'risico's' die je neemt met het verplaatsen van je bevalling al op voorhand. Poliklinische bevallingen kennen een hoger percentage pijnbestrijding, ingrepen en kunstverlossingen namelijk.
Maar is dat echt een 'risico' van een poliklinische bevalling, in de zin dat die dingen vaker nodig zijn, of zijn dat gewoon middelen waar eerder naar gegrepen wordt, omdat je toch al in het ziekenhuis bent?
pi_152364791
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:45 schreef twist02 het volgende:

[..]

:D _O-

[..]

Maar is dat echt een 'risico' van een poliklinische bevalling, in de zin dat die dingen vaker nodig zijn, of zijn dat gewoon middelen waar eerder naar gegrepen wordt, omdat je toch al in het ziekenhuis bent?
Vooral dat laatste :Y
Maar desalniettemin om die reden dus wel echt een risico. Een vacuümverlossing wordt eerder gedaan in een ziekenhuissetting omdat de overdracht laagdrempeliger is en het materieel sneller voorhanden is. (Overdag dan! en als het niet al te druk is). Hetzelfde geldt voor pijnbestrijding. Vanuit een thuissituatie zie je toch wel vaker dat iemand met niet vorderende ontsluiting naar het ziekenhuis gaat, en dat dan bij aankomst ineens blijkt dat het opgeschoten is. waarschijnlijk door de beweging enz. Zelfde verhaal met een vacuüm, niet zelden dat je ziet dat het niet vordert en dat vervolgens in het ziekenhuis t kind uiteindelijk alsnog zonder vacuüm geboren wordt.

Het feit dat men in het ziekenhuis is, maakt het enerzijds laagdrempeliger voor cliënten om te vragen om bijvoorbeeld pijnstilling, en anderzijds laagdrempeliger voor verloskundigen om snel over te dragen.

Let wel, ik zeg niet dat alles per se slecht is hè aan poliklinisch bevallen! Alleen ik mis bij heel veel verloskundigen (en artsen ook) een goede voorlichting waarin álle voor- en nadelen meegewogen worden. En een van de dingen die voor een cliënte die graag thuis wil bevallen best wel eens mee zou kunnen wegen, is dus het nadeel dat aan poliklinisch bevallen zit. Dat is niet fair om daar dan verder niet op in te gaan vind ik. Het is te zwart-wit om te zeggen 'je mag niet thuis' ivm risico's (welke? hoe groot??) en dan te stellen dat poliklinisch dús beter is. Dat is aan de cliënt zelf om te beslissen of ze het wel of niet een betere optie vindt.
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:54:00 #244
409579 LuDann
All the way
pi_152364881
Feli Nikooos en mevrouw Nikoooos! *O*

pi_152364967
Idealiter zou er voorgelicht moeten worden op deze manier:
In de praktijk echter, zie ik alleen de B. gebruikt worden over het algemeen en hooguit dat de nadelen benoemd worden van het niet in zee gaan met optie genoemd bij B, dat is dus géén volledige informatie. Alternatieven, Niets doen enz. horen ook bij volledige informatie voorziening.

pi_152365145
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 12:51 schreef mignonne het volgende:

[..]

Vooral dat laatste :Y
Maar desalniettemin om die reden dus wel echt een risico. Een vacuümverlossing wordt eerder gedaan in een ziekenhuissetting omdat de overdracht laagdrempeliger is en het materieel sneller voorhanden is. (Overdag dan! en als het niet al te druk is). Hetzelfde geldt voor pijnbestrijding. Vanuit een thuissituatie zie je toch wel vaker dat iemand met niet vorderende ontsluiting naar het ziekenhuis gaat, en dat dan bij aankomst ineens blijkt dat het opgeschoten is. waarschijnlijk door de beweging enz. Zelfde verhaal met een vacuüm, niet zelden dat je ziet dat het niet vordert en dat vervolgens in het ziekenhuis t kind uiteindelijk alsnog zonder vacuüm geboren wordt.

Het feit dat men in het ziekenhuis is, maakt het enerzijds laagdrempeliger voor cliënten om te vragen om bijvoorbeeld pijnstilling, en anderzijds laagdrempeliger voor verloskundigen om snel over te dragen.

Let wel, ik zeg niet dat alles per se slecht is hè aan poliklinisch bevallen! Alleen ik mis bij heel veel verloskundigen (en artsen ook) een goede voorlichting waarin álle voor- en nadelen meegewogen worden. En een van de dingen die voor een cliënte die graag thuis wil bevallen best wel eens mee zou kunnen wegen, is dus het nadeel dat aan poliklinisch bevallen zit. Dat is niet fair om daar dan verder niet op in te gaan vind ik. Het is te zwart-wit om te zeggen 'je mag niet thuis' ivm risico's (welke? hoe groot??) en dan te stellen dat poliklinisch dús beter is. Dat is aan de cliënt zelf om te beslissen of ze het wel of niet een betere optie vindt.
Duidelijk :Y en eens wat betreft voorlichting die inderdaad beter kan. En die B.R.A.I.N.S. methode is inderdaad een goeie!

Ik wil sowieso graag poliklinisch bevallen, maar zodra dat ter sprake komt, krijg ik ook vrijwel alleen reacties in de trant van: "Oh goed zo, ja moet je ook doen hoor, dat thuisbevallen is maar niks, ik ken een verhaal van de nicht-van-de-schoonmaakster-van-de-buurvrouw en dat was thuis dus helemaal fout gegaan...en..en..!" :')

Ik merk dat mensen vaak uitgaan van doemscenario's, maar ik vind angst een slechte raadgever. Het moet inderdaad een persoonlijke afweging zijn. Voor mij gaan de voordelen van een thuisbevalling denk ik 'minder' op, omdat ik me volgens mij in een ziekenhuis niet minder prettig voel ofzo. En ook al ben ik niet bang voor ernstige complicaties, het idee (hoe onterecht misschien ook) dat ik in een ziekenhuis ben, geeft mij juist wel meer rust. En die rust lijkt me dan weer wel een 'echt' voordeel.
pi_152365159
Ik krijg het gevoel dat je om een kind te mogen krijgen eerst een gelijkvloerse bejaardenwoning van 200 vierkante meter met brede deuren moet hebben :') Doet me denken aan de kraamzorg intake, toen werden bij ons ook opmerkingen gemaakt over trappen (bovenwoning) en beschikbare ruimte. Maar daar heb ik hier al genoeg over geklaagd :P

Echt, overal ter wereld krijgen vrouwen kinderen in beroerde omstandigheden, onze "problemen" zijn echt totaal verwaarloosbaar/luxeprobleem en worden zo uitvergroot }:|
pi_152365375
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 13:02 schreef twist02 het volgende:

[..]

Duidelijk :Y en eens wat betreft voorlichting die inderdaad beter kan. En die B.R.A.I.N.S. methode is inderdaad een goeie!

Ik wil sowieso graag poliklinisch bevallen, maar zodra dat ter sprake komt, krijg ik ook vrijwel alleen reacties in de trant van: "Oh goed zo, ja moet je ook doen hoor, dat thuisbevallen is maar niks, ik ken een verhaal van de nicht-van-de-schoonmaakster-van-de-buurvrouw en dat was thuis dus helemaal fout gegaan...en..en..!" :')

Ik merk dat mensen vaak uitgaan van doemscenario's, maar ik vind angst een slechte raadgever. Het moet inderdaad een persoonlijke afweging zijn. Voor mij gaan de voordelen van een thuisbevalling denk ik 'minder' op, omdat ik me volgens mij in een ziekenhuis niet minder prettig voel ofzo. En ook al ben ik niet bang voor ernstige complicaties, het idee (hoe onterecht misschien ook) dat ik in een ziekenhuis ben, geeft mij juist wel meer rust. En die rust lijkt me dan weer wel een 'echt' voordeel.
Maar dat is dus ook het belangrijkste! Je bevalt het best waar je je veilig voelt. Want daar ontspan je, daar kun je je overgeven aan je lichaam en wat er gebeurd enzovoorts.
Je eigen wens zou dus altijd voorop moeten staan. (en niet die van een zorgverlener die vervolgens ook nog roept "ja ik vind het zelf ook onzin hoor, maarja" nee niks maarja dan! |:( je vindt het onzin en gaat er niet in mee, of je staat er achter en gaat er in mee, niet dat half-half :') )

Er is simpelweg geen goed of fout in bevallen. Ook al zijn er aan beide kanten van het spectrum groepen die daar anders over denken. Angst is inderdaad een slechte raadgever. Dat geldt overigens net zo goed voor zorgverleners. Bij mij op de opleiding krijg je een uitbrander als je verteld dat je iemand "voor de zekerheid" hebt ingestuurd :P je hebt een afwijkende bevinding of niet, met 'voor de zekerheid' schiet niemand iets op.
Maar goed, ik persoonlijk kijk niet meer of minder naar iemand die kiest voor thuis of poliklinisch, beiden kunnen rekenen op goede zorg volgens boekje zeg maar. Alleen wanneer iemand zn wens uit, en je gooit als verloskundige roet in het eten, dan moet je wel met een wat betere onderbouwing komen dan "ik vind het zelf eigenlijk ook onzin". :X :')
pi_152365413
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 13:03 schreef Minarosa het volgende:
Ik krijg het gevoel dat je om een kind te mogen krijgen eerst een gelijkvloerse bejaardenwoning van 200 vierkante meter met brede deuren moet hebben :') Doet me denken aan de kraamzorg intake, toen werden bij ons ook opmerkingen gemaakt over trappen (bovenwoning) en beschikbare ruimte. Maar daar heb ik hier al genoeg over geklaagd :P

Echt, overal ter wereld krijgen vrouwen kinderen in beroerde omstandigheden, onze "problemen" zijn echt totaal verwaarloosbaar/luxeprobleem en worden zo uitvergroot }:|
mwhehe ja dat dus. Daarom dus ook het vriendelijke verzoek van de ambulancebroeders of iedereen voortaan zn hartaanval in de buurt van een AED wil krijgen. Liefst ook overdag en met iemand die kan reanimeren in de buurt.
Danku *einde dienstmededeling*
  donderdag 7 mei 2015 @ 13:10:57 #250
409579 LuDann
All the way
pi_152365437
Ik verwacht dat de kraamzorg hier vanmiddag ook wel wat zal zeggen over de trap. Die is glad en stijl, wij zijn er zelf allebei ook enkele malen vanaf gedonderd. Maar dat zal ik haar maar niet melden. :P

Vraag me alleen af wat ze gaan doen als ze de trap echt afkeuren (niet dat ik dat verwacht). Verplicht in de huiskamer liggen of anders geen kraamzorg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')