Het is een feit kerel, als jij niet in staat bent gezond en lekker te eten dan kan jij niet goed koken.quote:
Dit keer ben ik het volledig met je eens Bram.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een feit kerel, als jij niet in staat bent gezond en lekker te eten dan kan jij niet goed koken.
Als ik jouw menu zo lees, word ik inderdaad niet vrolijk.quote:Op zondag 10 mei 2015 14:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is een feit kerel, als jij niet in staat bent gezond en lekker te eten dan kan jij niet goed koken.
Ik begrijp dat heel goed maar ben het er niet mee eens, moet kunnen toch?quote:Op zondag 10 mei 2015 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is omdat jij klaarblijkelijk niet begrijpt dat de BMI een populiatiemaat is en dus geen individuele maat. De grenzen zijn objectief bezien goed vastgesteld, ik heb reeds uitgelegd hoe ze dat hebben gedaan dus dat ga ik hier nu niet herhalen.
Ook uit deze opmerking blijkt dat jij nog steeds niet begrijpt wat het wezenlijke verschil is tussen een populatiemaat en een individuele maat. Verdiep je er eventjes in hoe die grenzen (18-19, 25 en 30) zijn bepaald en je zal hopelijk begrijpen dat je er geen mening over kan hebben hoe goed of slecht ze zijn bepaald omdat ze op basis van duidelijke statistieken zijn bepaald. Lees nu eerst even de reactie waarin ik uitlegde hoe die grenzen zijn bepaald of zoek zelf even op waar die grenzen op zijn gebaseerd en reageer dan pas weer.quote:Op zondag 10 mei 2015 18:16 schreef Samson het volgende:
[..]
Ik begrijp dat heel goed maar ben het er niet mee eens, moet kunnen toch?
Het staat jou vrij om zelf een ander gezond menu samen te stellen wat jij wel lekker vindt.quote:Op zondag 10 mei 2015 15:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als ik jouw menu zo lees, word ik inderdaad niet vrolijk.
Dat is hier helemaal niet de kwestie maar dat snap jij weer niet. Maar dat geeft niet verder. Ik zal wel niet meer reageren. Ik heb er geen probleem mee dat ik als dom word weggezet hoor.quote:Op zondag 10 mei 2015 19:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook uit deze opmerking blijkt dat jij nog steeds niet begrijpt wat het wezenlijke verschil is tussen een populatiemaat en een individuele maat. Verdiep je er eventjes in hoe die grenzen (18-19, 25 en 30) zijn bepaald en je zal hopelijk begrijpen dat je er geen mening over kan hebben hoe goed of slecht ze zijn bepaald omdat ze op basis van duidelijke statistieken zijn bepaald. Lees nu eerst even de reactie waarin ik uitlegde hoe die grenzen zijn bepaald of zoek zelf even op waar die grenzen op zijn gebaseerd en reageer dan pas weer.
Thanks for posting. Interessante verhandeling.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 14:18 schreef tharealmb het volgende:
[..]
Een deel van de ziektes die je noemt krijg je niet "standaard" als je ouder wordt gelukkig (diabetes en parkinson. Dementie hoeft ook niet gelukkig.... Kanker krijgen we allemaal ooit volgens mij, vraag is of je lang genoeg leeft om het mee te maken)
heb je deze wel eens bekeken?
Hij heeft wel wat goede punten vind ik. Vooral doordat vezels uit eten worden gehaald (langer houdbaar daardoor, maar suiker wordt meer opgeslagen zonder vezels) worden we dikker volgens hem. Hij laat ook het verschil tussen glucose en fructose zien.
Het is een zit van 1,5 uur en wat off-topic... maar als je ooit de tijd hebt
Wel een leuke:quote:Op zondag 10 mei 2015 19:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook uit deze opmerking blijkt dat jij nog steeds niet begrijpt wat het wezenlijke verschil is tussen een populatiemaat en een individuele maat. Verdiep je er eventjes in hoe die grenzen (18-19, 25 en 30) zijn bepaald en je zal hopelijk begrijpen dat je er geen mening over kan hebben hoe goed of slecht ze zijn bepaald omdat ze op basis van duidelijke statistieken zijn bepaald. Lees nu eerst even de reactie waarin ik uitlegde hoe die grenzen zijn bepaald of zoek zelf even op waar die grenzen op zijn gebaseerd en reageer dan pas weer.
Ook deze schrijver veronderstelt blijkbaar abusievelijk dat de BMI (ook) een individuele maat is. Dat is het niet en dat is het nooit geweest! De uitvinder had niet de intentie om de BMI individueel toe te passen. Huisartsen, die in het algemeen weinig wetenschappelijk onderlegd waren en zijn (in vergelijking met natuurkundigen, ingenieurs etc.), zijn dit gaan toepassen omdat het lekker gemakkelijk is, dat mag je meneer Quetelet niet verwijten.quote:Op woensdag 13 mei 2015 18:16 schreef Samson het volgende:
[..]
Wel een leuke:
http://www.welingelichtek(...)mi-flauwekul-is.html
Er is echter 1 heel belangrijk iets dat jij vergeet.... dat hele verhaal van populatiemaat, dat kent het merendeel van dezelfde populatie helemaal niet en mensen gaan er blind van uit dat BMI wel op hen persoonlijk slaat. Dan kan de BMI wel op zich een heel ander doel dienen maar wordt dan door het merendeel van de mensen dus niet juist geïnterpreteerd. Het lijkt me dat dit dus best wel een probleem is........quote:Op woensdag 13 mei 2015 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ook deze schrijver veronderstelt blijkbaar abusievelijk dat de BMI (ook) een individuele maat is. Dat is het niet en dat is het nooit geweest! De uitvinder had niet de intentie om de BMI individueel toe te passen. Huisartsen, die in het algemeen weinig wetenschappelijk onderlegd waren en zijn (in vergelijking met natuurkundigen, ingenieurs etc.), zijn dit gaan toepassen omdat het lekker gemakkelijk is, dat mag je meneer Quetelet niet verwijten.
Verder heb ik al aangegeven dat de aangepaste versie van een wiskundige die toen der tijd voor Oxford U werkte beter is aangezien in ieder geval de lengtebias zoveel mogelijk is weggewerkt, die zou voor veel mensen wel al een aardig beeld kunnen geven maar ook dan geldt dat mensen die heel erg sportief zijn of heel erg een sedimentaire levensstijl hebben een verkeerd beeld krijgen. Uiteindelijk gaat het om een combinatie van middelen: BMI, heupomvang, buikomvang, hoe je kleding zit, gewichtverandering (als je 1 keer per week weegt en de laatste 3 keer 3+ kg. zwaarder woog dan de 3 keer daarvoor...) etc.
Uiteindelijk is maar 1 middel echt belangrijk: je boerenverstand. Laten we eerlijk zijn, als je naakt voor de spiegen staat dan hoor je ook wel te kunnen zien of dat je wel of niet te veel onderhuids vet hebt, ook dat geeft trouwens een vertekent beeld voor een deel van de mensen, dat deel van de mensen die het vet wat dieper stapelen.
Verder gaat het nog om de samenhang met je voedsel en andere gewoontes. Met het oog op CVA's kan je bijv. beter vegetarisch eten en wat overgewicht hebben dan een perfect gewicht en een dieet met veel vetrijk vlees.
Het gaat om je boerenverstand.
De BMI is wel een uitstekende populatiemaat. Hoe onwetenschappelijk die formule is, en dat is het, voor de ijking maakt het geen zak uit. Bij een andere formule had je andere ijkwaardes gekregen, bij populaties kloppen die ijkwaardes altijd. Dat is het punt wat sommige mensen, waaronder de schrijver van deze blog, niet lijken te begrijpen: hoe die ijkwaardes tot stand komen. Daarom heb ik jou reeds 3 keer aanbevolen om eens op te zoeken waar de getallen 18-20, 25 en 30 vandaan komen. Die komen niet uit de lucht vallen.
Ik vergeet dat niet, ik trek me daar niets van aan. Die fout ligt bij die mensen zelf, iedereen die een beetje moeite hiervoor doet kan in een kwartier tijd opzoeken hoe het zit, dan komt die er in een uur tijd achter dat de BMI is uitgevonden als een populatiemaat, dat de ijking is gebaseerd op populaties, dat de BMI enkel een goede indicator is indien je een gemiddelde lengte en gemiddelde bouw (wat een gemiddeld activiteitsniveau vereiest) hebt, dat er een aan de lengte aangepaste BMI-maat waarbij enkel nog de bouw een probleem is en de lengte niet meer etc.quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:35 schreef Samson het volgende:
[..]
Er is echter 1 heel belangrijk iets dat jij vergeet.... dat hele verhaal van populatiemaat, dat kent het merendeel van dezelfde populatie helemaal niet en mensen gaan er blind van uit dat BMI wel op hen persoonlijk slaat.
Voor die mensen wel maar dat hebben ze echt aan zichzelf te wijten.quote:Dan kan de BMI wel op zich een heel ander doel dienen maar wordt dan door het merendeel van de mensen dus niet juist geïnterpreteerd. Het lijkt me dat dit dus best wel een probleem is........
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |