Als je een gemiddelde lengte hebt wel, als je langer of kleiner dan dat bent dan moet je die van de wiskundige van Oxford gebruiken die die lengtebias redelijk goed wegwerkt. Voor een lang iemand kan het bijv. gemakkelijk 6-8 kg. schelen, toch best veel.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:11 schreef Re het volgende:
[..]
werkt niet voor zogenaamde bodybuilders die altijd lopen te miepen
voor de gemiddelde persoon is het een prima meetinstrument
ongetwijfeld, we worden ook steeds langer, maar stellen dat de mens niet steeds dikker wordt omdat de BMI formule niet goed is is ook nonsense, kijk alleen maar al naar de enorme toename van diabetesquote:Op woensdag 6 mei 2015 12:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je een gemiddelde lengte hebt wel, als je langer of kleiner dan dat bent dan moet je die van de wiskundige van Oxford gebruiken die die lengtebias redelijk goed wegwerkt. Voor een lang iemand kan het bijv. gemakkelijk 6-8 kg. schelen, toch best veel.
Alle Nederlanders zijn Europeanen, maar niet alle Europeanen zijn Nederlanders.quote:
Ik eet natuurlijk ook liever vers, maar dat is 1) meer werk en 2) moeilijker om te varieren omdat je dan wel erg vaak naar de winkel moet om relatief kleine hoeveelheden (voor 1 persoon) vers te halen.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor zo ver ik het weet is er qua voedingswaarde niets mis mee (vergelijkbaar met die van verse groenten), qua smaak en textuur heb ik toch liever verse groenten. Maar goed, neem het oppervlakte van de diepvriesgroenten mee en je schrikt nog steeds. Kijk de volgende keer eens voor de grap welk deel van de diepvriesvakken wordt gebruikt voor groenten (je mag bevroren bosbessen en zo ook meetellen) en welk deel gebruikt wordt voor diepvriespizza's, ijs (en dan niet waterijs) etc.
Slik.
Ik heb trouwens geen diepvries dus momenteel is het sowieso geen optie voor mij.
Groenten uit blik zijn ook prima, overigens.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik eet natuurlijk ook liever vers, maar dat is 1) meer werk en 2) moeilijker om te varieren omdat je dan wel erg vaak naar de winkel moet om relatief kleine hoeveelheden (voor 1 persoon) vers te halen.
Diepvriezers doe ik ook niet aan maar in het vriesvak van mijn koelkast passen 3 zakken groente waardoor ik op elk moment minimaal 5 soorten groenten bij de hand heb die ik binnen 10 minuten kan eten zonder werk (lang leve de magnetron).
Ik snap dus nooit de argumenten van mensen die zeggen dat "arme" mensen niet gezond kunnen eten want niets is zo makkelijk en goedkoop als diepvries groente. En ondanks dat "vers" inderdaad lekkerder is, ik geniet van mijn diepvries groente.
Niemand heeft hier gesteld dat mensen niet steeds dikker worden. Waar het om gaat is dat de BMI enkel een populatiemaat is, geen individuele maat. Als je het al als individuele maat zou willen misbruiken dan is het enkel geschikt voor mensen van een gemiddelde lengte die een gemiddelde bouw hebben. Als je toevallig wat gespierd of minder gespierd bent of je bent langer of klein dan is het een waardeloze formule. Die van de wiskundige van Oxford Univerity (mathematical analysis) heeft tevens allerlei beperkingen die de achterhaalde BMI-formule ook heeft maar in ieder geval is de lengtebias weggewerkt waardoor de formule ook voor kleine en grote mensen die een standaardbouw hebben te gebruiken is. Je moet erbij stilstaan dat de BMI-formule in de 19de eeuw werd ontwikkeld toen er nog geen rekenmachines bestonden, daarom is er simplistisch voor een exponent van 2 gekozen. Iedereen die enige natuurkunde/wiskundig inzicht heeft begrijpt dat een driedimensionaal lichaam niet goed benaderd kan worden met een tweedimensionale formule, daarvoor hoef je nog niet eens zijn verhaal te hebben gelezen. De enige reden dat die tweedimensionale formule desalniettemin op populatieniveau bruikbaar is is omdat de cutoffscores zijn bepaald aan de hand van empirische metingen (de huidige grenzen zijn in de jaren '80 bepaald). Zie mijn eerdere uitleg over hoe die grenzen zijn vastgesteld.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:19 schreef Re het volgende:
[..]
ongetwijfeld, we worden ook steeds langer, maar stellen dat de mens niet steeds dikker wordt omdat de BMI formule niet goed is is ook nonsense, kijk alleen maar al naar de enorme toename van diabetes
Ik eet vaak bonen in tomatensaus uit blik bij de lunch (na 8 jaar in de UK begint de integratie toe te slaanquote:Op woensdag 6 mei 2015 12:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Groenten uit blik zijn ook prima, overigens.
quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:22 schreef Reya het volgende:
[..]
Groenten uit blik zijn ook prima, overigens.
Het hangt ervan af of dat ze conserveermiddelen en/of zout hebben toegevoegd en zo ja, welke conserveermiddelen.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik eet vaak bonen in tomatensaus uit blik bij de lunch (na 8 jaar in de UK begint de integratie toe te slaan). Echt een heerlijke snack
En schijnt ook nog super gezond te zijn, aldus een BBC documentaire die ik een tijdje geleden zag.
U liever dan ik. Sowieso, wat ze op dat eiland onder 'eten' verstaan, daar gaan je nekharen soms recht van overeind staan.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik eet vaak bonen in tomatensaus uit blik bij de lunch (na 8 jaar in de UK begint de integratie toe te slaan). Echt een heerlijke snack
En schijnt ook nog super gezond te zijn, aldus een BBC documentaire die ik een tijdje geleden zag.
Om welke reden?quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bonen zou ik trouwens voedingstechnisch gezien (voedingspyramide, voedingsschijf) geen groenten noemen, dat valt meer in de categorie aardappelen, rijst, spaghetti.
Full English breakfastquote:Op woensdag 6 mei 2015 12:28 schreef Reya het volgende:
[..]
U liever dan ik. Sowieso, wat ze op dat eiland onder 'eten' verstaan, daar gaan je nekharen soms recht van overeind staan.
Ik verbleef in een B&B in Edinburgh ten tijde van het Schotse referendum, en dat was ook elke morgen een volledig Engels ontbijt. Na een week was ik wel weer blij terug te gaan naar de dagelijkse espresso en chocoladekoek op weg naar mijn werk.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Full English breakfast
Maar dat is dan weer wel ongezond met al dat vette spek enzo. Ik maak het zelf nooit (behalve de baked beans) maar als ik op vakantie ben in een B&B dan geniet ik ervan (vooral die vette spek)
Slechte gewoonte...quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:33 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik verbleef in een B&B in Edinburgh ten tijde van het Schotse referendum, en dat was ook elke morgen een volledig Engels ontbijt. Na een week was ik wel weer blij terug te gaan naar de dagelijkse espresso en chocoladekoek op weg naar mijn werk.
Ik heb daar eens een stuk pizza gekocht, je wil niet weten wat daar doorgaat voor pizza in de eenvoudige tenten. Een stuk karton met tomatenketchup. Vervolgens een frietje geprobeed (ik dacht optimistisch dat de frietjes van fish'n chips wel oké zouden moeten zijn), het was niet veel beter. Hun ontbijt daar moet ik echt niet aan denken.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:28 schreef Reya het volgende:
[..]
U liever dan ik. Sowieso, wat ze op dat eiland onder 'eten' verstaan, daar gaan je nekharen soms recht van overeind staan.
Men dient niet te vergeten dat onze keuken voor een aanzienlijk deel beïnvloed is door zowel de Fransen als de Duitsers en dat wij best wel een gezonde keuken hebben daardoor.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb daar eens een stuk pizza gekocht, je wil niet weten wat daar doorgaat voor pizza in de eenvoudige tenten. Een stuk karton met tomatenketchup. Vervolgens een frietje geprobeed (ik dacht optimistisch dat de frietjes van fish'n chips wel oké zouden moeten zijn), het was niet veel beter. Hun ontbijt daar moet ik echt niet aan denken.
Toen ik nog niet in de UK woonde kwam ik er wel eens voor het werk en dan was ik na een week echt aangekomen door al die vette troep. Echter als ik tegenwoordig in Schotland kom dan betekent dat hele dagen wandelen en dan is juist al dat vet heerlijk om de dag door te komen (zonder fatsoenlijke lunch in de heuvels).quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:33 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik verbleef in een B&B in Edinburgh ten tijde van het Schotse referendum, en dat was ook elke morgen een volledig Engels ontbijt. Na een week was ik wel weer blij terug te gaan naar de dagelijkse espresso en chocoladekoek op weg naar mijn werk.
kortom, je zegt precies hetzelfde als wat ik zei alleen moet jij er nog een heel verhaal bij typenquote:Op woensdag 6 mei 2015 12:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niemand heeft hier gesteld dat mensen niet steeds dikker worden. Waar het om gaat is dat de BMI enkel een populatiemaat is, geen individuele maat. Als je het al als individuele maat zou willen misbruiken dan is het enkel geschikt voor mensen van een gemiddelde lengte die een gemiddelde bouw hebben. Als je toevallig wat gespierd of minder gespierd bent of je bent langer of klein dan is het een waardeloze formule. Die van de wiskundige van Oxford Univerity (mathematical analysis) heeft tevens allerlei beperkingen die de achterhaalde BMI-formule ook heeft maar in ieder geval is de lengtebias weggewerkt waardoor de formule ook voor kleine en grote mensen die een standaardbouw hebben te gebruiken is. Je moet erbij stilstaan dat de BMI-formule in de 19de eeuw werd ontwikkeld toen er nog geen rekenmachines bestonden, daarom is er simplistisch voor een exponent van 2 gekozen. Iedereen die enige natuurkunde/wiskundig inzicht heeft begrijpt dat een driedimensionaal lichaam niet goed benaderd kan worden met een tweedimensionale formule, daarvoor hoef je nog niet eens zijn verhaal te hebben gelezen. De enige reden dat die tweedimensionale formule desalniettemin op populatieniveau bruikbaar is is omdat de cutoffscores zijn bepaald aan de hand van empirische metingen (de huidige grenzen zijn in de jaren '80 bepaald). Zie mijn eerdere uitleg over hoe die grenzen zijn vastgesteld.
quote:
quote:Veel koolhydraten, relatief veel calorieën, relatief weinig vitamine C en allerlei mineralen die meer in groenten zitten. Het bevat wel andere nuttige voedingsstoffen maar je eet beter bonen in plaats van aardappelen/rijst/deeg dan in plaats van (andere) groenten. Chili con/sin carne dus.
Dat laatste zet ook geen zoden aan de dijk.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:33 schreef Reya het volgende:
[..]
Je ziet dit trouwens ook terug in de voedingspyramide.quote:
Jij stelde iets wat niemand heeft gesteld!quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:37 schreef Re het volgende:
[..]
kortom, je zegt precies hetzelfde als wat ik zei alleen moet jij er nog een heel verhaal bij typen![]()
quote:maar stellen dat de mens niet steeds dikker wordt omdat de BMI formule niet goed is is ook nonsense
Luxe!quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Toen ik nog niet in de UK woonde kwam ik er wel eens voor het werk en dan was ik na een week echt aangekomen door al die vette troep. Echter als ik tegenwoordig in Schotland kom dan betekent dat hele dagen wandelen en dan is juist al dat vet heerlijk om de dag door te komen (zonder fatsoenlijke lunch in de heuvels).
Een diepvries is eveneens niet gratis. Ik schat in dat het wel minder kost als je diepvriesgroenten eet met een diepvries dan vers zonder diepvries.quote:Op woensdag 6 mei 2015 12:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik eet natuurlijk ook liever vers, maar dat is 1) meer werk en 2) moeilijker om te varieren omdat je dan wel erg vaak naar de winkel moet om relatief kleine hoeveelheden (voor 1 persoon) vers te halen.
Diepvries kisten doe ik ook niet aan maar in het vriesvak van mijn koelkast passen 3 zakken groente waardoor ik op elk moment minimaal 5 soorten groenten bij de hand heb die ik binnen 10 minuten kan eten zonder werk (lang leve de magnetron).
Ik snap dus nooit de argumenten van mensen die zeggen dat "arme" mensen niet gezond kunnen eten want niets is zo makkelijk en goedkoop als diepvries groente. En ondanks dat "vers" inderdaad lekkerder is, ik geniet van mijn diepvries groente.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |