KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:14 |
Gegroet, Ik heb onlangs mijzelf een heuse Tomos snor cadeau gegeven om zo in de weekenden voor naar het werk af te zijn van autootje parkeren... Parkeren met 2 mogelijkheden; of dichtbij en betaalt, of gratis maar verderweg ( en dus 20min lopen,... Iets wat na 16 uur werk niet fijn is in nachtelijke uren ) Dus... Tomos!! Tomos is geheel standaard, niets aan gedaan. Rijdt 25km/h, echter met op z'n top een onrustig inhoud-gevoel. Sputteren,inhouden, gevoel dat ie wel wil maar dan weer inkakt. Dit wil ik dus veranderen naar rustig rijden op zijn top, met een zeer kleine opvoer-situatie tot aan max 35km/h Wat ik gedaan heb/wil gaan doen -ontsteking op bromstand gezet -bougie bekeken, kleur tegen grijs aan ( sproeier te klein?) -gezien dat sproeier 49 erin zit, eventueel maatje/2 maatjes hoger proberen -gezien dat er een spruitstuk begrenzer in zit welke ik niet wil gaan verwijderen daar mij dit veel te veel werk is -mogelijk een ander uitlaatje erop. Zit nu een standaard S-bocht snor op. Wil deze misschien vervangen voor 26 of 28mm standaard-snel (valt tenminste niet op) -wil verder liever niet aan tandwielen gaan klooien, ik ben een computer nerd, geen technicus Iemand die mij hierin kan adviseren ? | |
machtpen | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:21 |
Iets grotere sproeier erin , 52 gok ik zo, met een ander uitlaatje. Loopt het net even iets soepeler en wat harder. | |
Straatcommando. | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:35 |
Tomosjes 4 takten idioot snel en dan zeker de begrensde 25 varianten. Je kan ook eventueel een hogedrukkop proberen, al heeft dit meer invloed op het optrekken. | |
DonJames | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:36 |
Wat voor Tomos snorfiets? | |
KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:38 |
Dat was ik al van plan Echter wat vragen hierover Spruitstuk begrenzer zit er nog steeds in; een buisje aan het begin waar de carburateur opgaat. Deze wil ik liever niet verwijderen ( want dan heel spruitstuk verwijderen, 2 rare bouten die er nu in zitten, er amper bij kunnen , etc ). Die begrenzer hoeft er niet uit hoop ik ? Uitlaat keuze tussen 26 en 28mm. Beide zijn gewoon zo een sigaar pijpje, maar dan de snellere versie .. Wat is hier het verschil in en wat is wijsheid qua keuze ? Targa uit 2005 | |
KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:43 |
De tijd van radicaal optrekken ligt ver achter me, dat was leuk met mijn Gilera Runner in 90's, met m'n 70cc ![]() Nu wil ik op het gemakje zonder al te veel poespas normaal optrekken, zoals dat nu gaat is prima voor mij, en iets vlotter dan 25, zonder dat gehannes op zijn topsnelheid wat inhouden betreft naar werk tuffen. | |
machtpen | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:51 |
Spruitstukbegrenzer kun je er gewoon inhouden , de uitlaat begrensd het meeste. Qua uitlaten zal het verder onderling niet veel uitmaken, als je maar van die s-bocht af bent. Een goede dikstalen uitlaat is wel handig , maar dan met het oog op de levensduur. Die blikken willen toch wel snel gaan knetteren en roesten. | |
KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 16:52 |
http://www.tomos-parts.nl(...)-snel-tomos-a35.html http://www.tomoshop.nl/ca(...)os-a3a35-p-1389.html Welke? Die terugloop krul slingerdeslang uitlaten op een Tomosje , nee,.. Ik blijf bij dit model, en daar ik met name door de stad heen rijdt is dat dan ook verstandig .. De tijd van de waaghals uithangen is voorbij [ Bericht 12% gewijzigd door KNAK op 05-05-2015 17:02:09 ] | |
machtpen | dinsdag 5 mei 2015 @ 17:18 |
Dat tecno uitlaatje lijkt me wel redelijk qua kwaliteit , is geloof ik niet zo blikkerig. | |
KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 17:37 |
Die 28mm. Is dat niet gewoon de brom variant? | |
Fer | dinsdag 5 mei 2015 @ 19:38 |
Wat haalde die ontsteking op de bromstand uit? | |
CafeRoker | dinsdag 5 mei 2015 @ 19:55 |
Dat inlaatmembraan moet in ieder geval blijven zitten omdat anders het mengsel weer terug geblazen worst. Voor het oudere type carburateur kun je verstelbare sproeiers krijgen. Misschien kun je daar wat mee. | |
KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 20:55 |
Ik was al van plan niet de begrenzer eruit te halen uit spruitstuk, maar of je dat bedoelt is mij niet duidelijk. Een metaal buisje aan het begin van dat deel wat na een beetje gelezen te hebben op verschillende sites toch door veel mensen gedaan wordt Ik heb nu sproeier 49 erin zitten. Ik koop een zootje grotere maten, van 50 tot 54 ofzo en ga het zo testen Het omzetTen van ontsteking heeft iets meet trekkracht gegeven , al is dit toch wel te verwaarlozen en komt waarschijnlijk beter tot z'n recht als er ook ander uitlaatje, sproeiertje , bromkop, tandwiel op komt ... Ik wil alleen uitlaat en sproeiers proberen , de overige zaken vind ik als leek zijnde iets teveel geklooi :p Mocht er nog een tip zijn wat uitlaat betreft hoor ik dat graag. Wil dit dalijk al gaan bestellen ![]() Heb de 26mm standaard - snel al besteld. Nu nog even uitzoeken welk sproeiertje er het beste in past [ Bericht 12% gewijzigd door KNAK op 05-05-2015 21:31:59 ] | |
CafeRoker | dinsdag 5 mei 2015 @ 21:59 |
Ik bedoelde onderstaand ding. Wordt wel eens gezien als 'troep die in de weg zit', maar hij heeft echt een functie. Het buisje waar je over spreekt ken ik niet maar m'n tomoskennis is weer wat roestig. | |
ovhees | dinsdag 5 mei 2015 @ 22:33 |
Je kan beter in plaats van de uitlaat een andere CDI monteren. Daar zit een toerenbegrenzer in,die zorgt voor dat vervelende lopen op top. Gewoon 1 van de brom versie nemen. | |
KNAK | dinsdag 5 mei 2015 @ 23:08 |
http://img6.imageshack.us/img6/4769/25022009315.jpg (copy/paste deze link) Ingang spruitstuk zit die begrenzer, makkelijk te zien aan kleurverschil; aluminium spruitstuk, metaal buisje er in. Dat er iets te doen is met wat jij laat zien is mij niet bekend Dat een CDI ervoor zorgt dat ie nogal klote loopt is mij evenmin bekend... Als ik na veranderen van uitlaat, sproeiers nog steeds niet tevreden ben kan ik eventueel hier in gaan duiken Het is dan wel een kwelling om iets simpels zoals dit gedaan te krijgen; het wat vloeiender laten rijden van een snor brommer. Zo kan je dan beter een snor scooter gaan kopen lijkt het wel | |
reeybehn | woensdag 6 mei 2015 @ 15:03 |
Nee, wat ovhees zegt is waar. Begrenzing zit vaak (deels) in je ontsteking (cdi). Bij een spartamet mee te maken gehad en met mijn Vespa ook. Je cdi bepaalt je toeren en zorgt dus ook voor t inhouden. Als je die ontgrenst of vervangt voor een snellere dan loop je een stuk beter en gaat je top ook wat omhoog | |
KNAK | woensdag 6 mei 2015 @ 16:00 |
Na heel wat Tomos fora te hebben afgestruind tot nu toe krijg ik hier als eerste te lezen dat de CDI verandert moet worden Ik heb morgen die standaard-snel uitlaat binnen, ga dan gelijk wat sproeiers uittesten, maatje 51 en/of 52 .. En als ik daarmee nog steeds diezelfde onrustige situatie moet beleven ga ik de wondere wereld van CDI-aanpassingen bekijken ![]() Is het trouwens niet zo dat die ontsteking te verstellen is, iets wat ik dus al gedaan heb, en het daarmee opgelost heb voor wat CDI betreft? Het verstellen van snor stand naar brom-stand? | |
reeybehn | woensdag 6 mei 2015 @ 16:38 |
dat zou kunnen inderdaad | |
KNAK | woensdag 6 mei 2015 @ 16:49 |
![]() Onderste zwarte lijn zou snor zijn, bovenste brom. Na het eraf halen van vliegwiel stond ie dan ook op de onderste . Grondplaat losgemaakt en die inkeping staat nu dan ook op de bovenste lijn Ik merk het wel als die uitlaat er is. | |
reeybehn | donderdag 7 mei 2015 @ 09:17 |
Ik doelde eigenlijk meer op een dergelijk "kastje" http://www.1977mopeds.com(...)5--Pre-2003-1735.jpg | |
KNAK | donderdag 7 mei 2015 @ 15:43 |
Oww Dat zegt me dus helemaal niets , maar is evengoed een mooie reden hier onderzoek naar te doen als die uitlaat geen oplossing gaat bieden. Ik verwacht dat laatste vandaag of morgen per post, dus ben benieuwd Dat kastje ziet er verder redelijk plug&play uit dus zou ik dat mooi zelf kunnen doen Eerst die speedy er onder hangen, sproeier 2 maatjes omhoog , en hoop dat ik dan kan stoppen met pielen | |
machtpen | donderdag 7 mei 2015 @ 15:57 |
Die oudere tomosjes zijn dus niet begrensd op de cdi, dat is dus gewoon een basale electronische onsteking. | |
reeybehn | donderdag 7 mei 2015 @ 17:23 |
dat weet ik niet zeker. Maar waarom niet? Als t zelfs bij een spartamet al is. En deze tomos is uit 2005 toch? T lijkt mij in iedergeval goed mogelijk dat het er mee te maken heeft. Laat je t even weten, TS? Ik ben benieuwd. Ga over een 2 maanden in Adam wonen en ga dan ook een tomos aanschaffen | |
machtpen | donderdag 7 mei 2015 @ 17:44 |
Een spartamet is geen tomos. Zoek daar maar eens wat plaatjes vanop en kijk of je er ook verschillen tussen ziet? Je zit nu allemaal dingen te veronderstellen die kant noch wal raken maar waar je andere mensen wel mee op kosten jaagt. | |
Fer | donderdag 7 mei 2015 @ 18:29 |
Wat ik ervan begrepen heb is dat een cdi begrenzing de puls vertraagd met soort RC of LC netwerk. Bij hogere toeren komt dus de vonk te laat en daardoor levert de verbranding geen vermogen. Hij vonkt zeg maar na het bdp. | |
machtpen | donderdag 7 mei 2015 @ 18:42 |
Dan krijg je ook altijd een zwarte bougie terwijl die hier wit is. | |
DeaDLocK2K | donderdag 7 mei 2015 @ 19:04 |
Ik heb mijzelf ook een A35 E-Start cadeau gedaan een paar maanden geleden. Vandaag nieuw knipperlichtrelais geïnstalleerd, nu nog wachten tot de onderdelen die in backorder binnenstaan (verchroomde spatborden en nieuwe standaard) en nog even de kabelboom vervangen en hij kan er weer tegenaan. Echt zo'n ontzettend fijn ding. | |
FransDeens | donderdag 7 mei 2015 @ 19:27 |
Als je je tomos niet meer wilt laten inhouden bij volgas moet je de uitlaat vervangen, de inlaatbegrenzer eruit halen, een bromfietscarburateur monteren en de ontsteking afstellen. | |
Straatcommando. | donderdag 7 mei 2015 @ 21:08 |
Dan maak je wel meteen overtoeren, das geen strak plan. | |
FransDeens | donderdag 7 mei 2015 @ 21:18 |
Inderdaad. Eigenlijk moet je ook het achtertandwiel vervangen, maar dan is de topsnelheid behoorlijk te hoog. | |
KNAK | donderdag 7 mei 2015 @ 22:59 |
Ik heb morgen de uitlaat binnen ![]() De bedoeling is niet om hoger dan 40 te gaan rijden, maar meer iets eronder,.. Ik heb me laten vertellen dat voor een snor brommer de uiterlijke max 37km/h is waar geen boetes voor worden uitgeschreven. Als ik de 35 haal vind ik het mooi. Belangrijkste is dat als ik dus rij, ik niet meer van dat ingehouden gepruttel mee hoef te maken. De gang naar 25 is prima, trekt voor een snor prima op, maar eenmaal aan de 25 is het net alsof ik af en toe lichtjes de rem inknijp; ratelen, 4-takten,.. Ik zal morgen sproeier 50 - 54 gaan halen, bougie nu is redelijk grijs te noemen dus daar moet dan wel een grotere in, en dan zien of dit positief verschil gaat uitmaken | |
reeybehn | vrijdag 8 mei 2015 @ 11:35 |
ZO gek is dat helemaal niet gedacht. bij vrijwel alle scooters/brommers/snorfietsen waar ik mee te maken heb gehad is er een begrenzing op de CDI. Ik zeg alleen dat dat dus goed mogelijk is en dat ik het zeker in overweging zou nemen! Dit is dus gebaseerd op MIJN ervaringen en zijn bedoeld als eventueel advies aan TS. Hij heeft hier ook normaal op gereageerd en lijkt mijn punt in acht te nemen als de huidige ideeen en oplossing onvoldoende effect hebben. Begrijpend lezen iets te moeilijk voor je? EDIT: voorbeeld van een (kennelijk) snelle CDI: http://www.tomoshop.nl/ca(...)708631aea7c3c7ba9fd2 [ Bericht 9% gewijzigd door reeybehn op 08-05-2015 11:41:38 ] | |
machtpen | vrijdag 8 mei 2015 @ 14:49 |
Dat is wel gek gedacht want er is geen zwarte bougie. Je loopt pure onzin te verkondigen en door te drammen als een kleuter. | |
reeybehn | vrijdag 8 mei 2015 @ 17:55 |
maar wat jij onzin vindt maakt eigenlijk vrij weinig uit. Een begrenzing op je ontsteking hoeft niet te leiden tot een zwarte bougie. | |
KNAK | zaterdag 9 mei 2015 @ 03:59 |
Uitlaat is binnen, heb daarbij maar wat hittebestendig vet, tapeinden en nieuwe pakking gehaald. Door werk denk ik niet dit weekend het te kunnen gaan proberen. Pakking heeft overigens 2 verschillende kanten; de ene kant heeft een iets bolligs uitsteeksel, de andere kant is plat. Ben wel benieuwd om zo het in 1x goed te doen welke kant waar moet. Tapeind maar voor de zekerheid besteld, al vraag ik me af dit noodzakelijk is Eenmaal de oude uitlaat eraf zou ik de tapeinden die in het blok zitten nogmaals kunnen gebruiken, of zie ik dat verkeerd ? Het is geen roestig zooitje daar dus vraag me dan af of het noodzakelijk is. CDI veranderen, wel of niet... Ik heb hier geen verstand van en dit zal ik dan met een brommerboer moeten gaan overleggen naast alle andere zaken die een mogelijke oplossing kunnen gaan bieden. Wel is het zo dat ik hier voor het eerst iets hoor over cdi na al flink gespeurd te hebben over mijn probleem | |
CafeRoker | zaterdag 9 mei 2015 @ 08:05 |
Je kunt de bestaande tapeinden gewoon gebruiken. Nieuwe moertjes is meestal wel handig. | |
KNAK | zaterdag 9 mei 2015 @ 14:00 |
Die moertjes heb ik zojuist samen met sproeier 50 en 52 gehaald. Ben er klaar voor, alleen de tijd ontbreekt. Over CDI , ik vroeg er net dus om, of dit onderdeel verandert zou kunnen worden ten goede van prestaties / opvoermogelijkheden, en het enige wat die man deed was : ![]() Volgens hem heeft dit bij een Tomos geen effect voor datgene wat ik wil bereiken | |
Sounddragon | zondag 10 mei 2015 @ 18:43 |
Heeft zo'n ding tegenwoordig nog een verstelbare vlotternaald in de carb? | |
KNAK | zondag 10 mei 2015 @ 23:16 |
Vlotternaald... Verstelbaar. Met als doel de flow van bezine in die bak te beïnvloeden? Eenmaal vlotterbak vol is toch vol? Was klaar na werk om uitlaat eronder te knallen, kom ik er achter geen dopsleutel 10 in huis te hebben ![]() Omdat ik toch wilde pielen even Sproeier 50 er in gezet. Viel me op dat deze erg lastig erin te draaien is, uiteindelijk wel gelukt. Kan niet zeggen dat ie erop vooruit is gegaan, en heb sproeier 52 maar laten liggen. Eerst die uitlaat,..dan verder knutselen. | |
Sounddragon | maandag 11 mei 2015 @ 00:15 |
Nee, met als doel het mengsel te verrijken zonder meteen met sproeiers te gaan klooien. Reaktie van de loop van de motor op het verstellen van de vlotternaald is een indicatie voor grotere of kleinere sproeier nodig, en eveneens finetunen van het mengsel. Sproeier gooit meer mengsel de cilinder in, naald maakt het rijker of armer. Naald omhoog betekent dus ook vaak iets meer verbruik. [ Bericht 3% gewijzigd door Sounddragon op 11-05-2015 00:53:53 ] | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 00:19 |
Ik weet meer van een coil bouwen dan vlotternaalden, dus ik trek me terug in dit verhaal ![]() | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 14:44 |
De uitlaat eronder gezet en rondje gereden Nog steeds niet perfect; Sproeier 52 erin gehangen; trekt langzaam op, blijft een beetje hetzelfde als de oude situatie, met de oude uitlaat eronder. Beetje een "moaaabmoaaab"-idee Sproeier 50; stukken beter... Topsnelheid 33, ietwat traag maar goed Echter heb ik nu op z'n top nog steeds een hoop gesputter en geratel en gevoel dat ie constant even beetje remt, soort bokken maar dan een lichte vorm. Hoe dafuq krijg ik dat eruit? [ Bericht 12% gewijzigd door KNAK op 11-05-2015 21:17:42 ] | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 21:19 |
Sproeier 49 er net ingezet om toch even te kijken wat dat doet met die snelle uitlaat , en dit gaat zelfs beter dan 50![]() Hoe kan dit nou beter gaan mbt optrekken en vloeiender de top bereiken? Wat is hier de logica van? Ik heb overigens wel ook hier nog steeds van dat klote - inhouden,... Snap er geen hol meer van | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 21:20 |
[ Bericht 100% gewijzigd door KNAK op 11-05-2015 21:20:40 ] | |
Sounddragon | maandag 11 mei 2015 @ 21:50 |
Die vlotternaald is je beste vriend, al weet ik niet of je dat inhouden eruit gaat krijgen als je niks aan de ontsteking kunt doen, dat is namelijk gewoon de cutoff die die CDI hem geeft in de toeren. Wat voor carb is het? | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 22:07 |
14/9 geloof ik.. Standaard carb Er zijn mogelijkheden om wat verder te gaan Grotere carb Spruitstuk begrenzer eruit Hoge druk / bromkop Tandwielen Alleen lijkt mij dit meer het verder opvoeren van het apparaat waar ik echter niet op zit te wachten. Ik hoef de 40 niet voorbij. Als het daadwerkelijk de cdi is (volgens een brommerboer niet) is dit het proberen waard. http://www.tomoshop.nl/ca(...)atie-snel-p-894.html Plug n play lijkt dit wel, dus zou ik dat kunnen doen Wat ontsteking betreft, ik heb vandaag ook de snor en bromstand (grondplaat bij vliegwiel) op meerdere standen getest nu die uitlaat erop zit. De bromstand is het beste tot nu toe Alhoewel, over de cdi;
[ Bericht 20% gewijzigd door KNAK op 11-05-2015 22:16:54 ] | |
eXplorer1 | maandag 11 mei 2015 @ 22:09 |
Luchtschroef regelt mengsel stationair. Gasnaald regelt met de sproeier brandstof mengsel tot 3/4 gas. Volgas heeft alleen de sproeier effect. Volgas en scooter uitzetten en bougie bekijken, moet koffiebruin zijn. | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 22:10 |
Heb 20km gereden, continue vol gas,op sproeier 50. Bougie zat tegen het grijze aan ( dus te arm ), en waarom sproeier 49 dan iets betere prestaties geeft is mij dus verre van duidelijk | |
eXplorer1 | maandag 11 mei 2015 @ 22:24 |
Als je een ontgrenste cdi erin had dan had je nu waarschijnlijk met een warmloper gezeten. Maar, eigenlijk is de bougie meting niet betrouwbaar omdat als je volgas rijdt de cdi ingrijpt met je ontsteking of roep ik nu wat raars? Ik heb nooit scooters afgestelt met begrensde cdi. Stelregel is meestal 2-4 maten groter kwa sproeier als er een ontgrenste uitlaat aan gehangen wordt. Overigens had je nou je ontsteking in de brom stand gezet? | |
KNAK | maandag 11 mei 2015 @ 22:46 |
Ja, zoals je dat kan zien op die foto halverwege dit topic, de ontsteking staat bij mij dus op die bovenste zwarte streep wat dus de bromstand moet voorstellen. Toen ik de Tomos in bezit kreeg en dit voor het eerst bekeek stond ie op de onderste en ik heb ondertussen al een aantal standen (verschillende posities tussen die 2 strepen) geprobeerd. Het lijkt er sterk op dat precies op de bovenste streep de prestaties het beste zijn, iets wat dan ook wordt geadviseerd door Tomos-kenners Echter weten die kenners mij niet te adviseren in het weghalen van dat inhouden en komen met cilinderkop van Tomos eraf en een hogedruk kop erop, grotere sproeier (wat in mijn geval niet echt helpt na 50 en 52 geprobeerd te hebben ondanks een grijze bougiekleur Lijkt er sterk op dat ik of er vrede mee moet nemen, of de brommerboer er aan moet laten sleutelen | |
machtpen | dinsdag 12 mei 2015 @ 16:45 |
Wat doet sproeier 52 met de orginele uitlaat ? | |
KNAK | dinsdag 12 mei 2015 @ 17:13 |
Verzuipen Tandwiel veranderen zodat iets sneller op ietwat lagere toeren maar proberen ? Levert wel wat trekkracht in, maar liever vloeiend rijden dan verwachten dat ie als een raket wegtrekt | |
KNAK | donderdag 14 mei 2015 @ 16:07 |
Op aanraden een deotest uitgevoerd ( lekkere axe sprayen op connectie punten om zo valse lucht op te sporen) Deotest deed motor afslaan na Spuiten op verbinding carb / spruitstuk. Heb toen die schroef waarmee je carb/spruitstukvervangen voor imbus en deze zeer strak aangedraaid na het de carb doorspuiten met perslucht en sproeier 49 vervangen voor 51 Resultaat: haperen bijna weg ![]() | |
machtpen | donderdag 14 mei 2015 @ 18:37 |
Valse lucht geeft inderdaad ook dat soort problemen. | |
-Richard- | donderdag 14 mei 2015 @ 19:56 |
Ik reed zelf een tijd scooter en dan ongeveer 75 kilometer op een dag. Ik rijd vrijwel altijd in deellast met een snelheid van 75 ongeveer. Dat was het mooie aan een vario. Lekker snelheid maar niet meer toeren dan 'normaal'. Het is jou brommer dus als jij het vertrouwd dan zou ik het zo laten. Als hij echt veel toeren maakt kun je ook gas terug nemen, maar vaak gaat de brommer dan arm lopen, moet je gewoon controleren. Moderne carburateurs hebben er bijna geen last meer van maar 't is gewoon meestal niet erg fijn rijden. Bij mijn scooter was het gelukkig prima! | |
KNAK | vrijdag 15 mei 2015 @ 00:21 |
Heb in de jeugdjaren op scooters gereden, toch hele andere koek dan een Tomos trilding, maar zo veel makkelijker in gebruik, niet erg interessant voor dieven, goedkoop, en blijkbaar redelijk eenvoudig aan te sleutelen Ik ga morgen een HD kop monteren en misschien tandwiel achter verkleinen en kijken hoe dat gaat. Als ie harder dan 37 gaat ( wat denk ik wel het geval zal zijn ) is de nieuwe missie het afvoeren met behoud van vlekkeloos rijden En zo kom ik er wel ![]() | |
-Richard- | vrijdag 15 mei 2015 @ 02:13 |
Toffe instelling, maar inderdaad niet te vergelijken met een scooter, maar scooters zijn ook niet alles ![]() ![]() ben ik je nou een binnenrotor aan het aanpraten vanwege de begrenzer? Yes, I am. ![]() | |
KNAK | woensdag 20 mei 2015 @ 16:42 |
Binnenrotor. Klinkt ingewikkeld Heb nu die hoge druk cilinder kop erop en het werkt als een speer. Echter komt het volgende probleem om de hoek zetten en dat is dat dat ding nu richting de 50 gaat ![]() Afvoeren is nu een noodzaak,.. Ben al aan het zoeken hoe dat moet met behoud van normaal kunnen blijven rijden zonder dat gehaper | |
Straatcommando. | woensdag 20 mei 2015 @ 19:44 |
Gasschuif begrenzer? Heb ergens een how to..kom er op terug. | |
KNAK | woensdag 20 mei 2015 @ 20:06 |
Het niet verder de gashendel open kunnen trekken? Zou een mooie oplossing kunnen zijn mits het eenvoudig te realiseren is Verder vind ik het merkwaardig dat de topsnelheid er zo op vooruit is gegaan terwijl er alleen sprake van meer compressie/vlotter optrekken/mogelijk verhelpen van haperen zou zijn bij het aanbrengen van een andere cilinderkop | |
Straatcommando. | woensdag 20 mei 2015 @ 23:44 |
Ja, door middel van een dop van een petfles.. zo simpel ; het staat op scooter freaks maar kan het niet zo een twee drie vinden. Die hogedruk kop zorgt er ook voor dat het motortje meer vermogen levert natuurlijk. Ik vind 't interessant want een maat van mij heeft exact hetzelfde probleem, dat ding stottert ook.. | |
KNAK | donderdag 21 mei 2015 @ 01:19 |
Stotteren .... Op vol gas het nodige haperen, alsof het voelt dat ie wel harder wil maar toch inhoudt. Alsof er eventjes in de rem geknepen wordt. Het schijnt een typisch snor tomos gebeuren te zijn. Tomos Nederland laat in hun reactie ook weten om de ontsteking richting bromstand te plaatsen bij dergelijke situaties. Bromkop heeft voor een hoop verbetering gezorgd. Geen gepruttel, gehaper. Als bij volgas het gas dichtdraai (en laat uitrijden) is er geen ontsteking-geknetter meer te horen, en gaat ie in een plop-vrije situatie richting stationair. Het zou verder alleen door minder verbrandingsruimte een betere verbranding / slag tegen zuiger hebben... Snelheidsverhoging zou volgens zeggen maar minimaal zijn. Die kop kost maar ¤18 dus het is de moeite om te proberen Hoge toeren vind ik niet amusant, want wie weet, kans op vastloper als ik 30km lang volgas rij(?) Een kleinere tandwiel achter is een middel toeren te verlagen, maar volgens zeggen is elk tandje eraf 3km/h erbij... ...ik wil juist minimaal 5km/h eraf Maar de ontsteking iets terugzetten en kijken of dit effect heeft ![]() | |
Jaapie1993 | donderdag 21 mei 2015 @ 13:37 |
Beste, Ik heb al sinds mn 16e een tomos in bezit en heb hem destijds op opgevoerd, of nouja eigelijk gewoon een ''brom'' tomos van gemaakt. Ik heb even op een ander forum gekeken wat ik er ook alweer allemaal aan heb gedaan, en dat is het volgende: Bromkop 14/12 carburateur Ontsteking op Bromstand Spruitstuk ontgrenst (Busje eruit gehaalt, goed verhitten hielp daarbij voor zover ik me kan herinneren) Standaard snel uitlaat (De uitlaat die je volgensmij hebt gekocht) Luchtfilter ontgrenst (Zit een soort van rubberen pijpje in, deze kan eruit) ATW 22 (Volgensmij heeft een brom tomos standaard 24 tands, dit zorgt voor iets sneller optrekken en dus een iets lagere topsnelheid) Top: 55 km/h (Snel zat ![]() Na 6 jaar geen onderhoud loopt mijn tomos nog steeds met deze speccs, hij start alleen iets lastiger. Verder voelt de topsnelheid in combinatie met de standaard remmen zeker niet ongevaarlijk aan. Je staat zo stil als het moet. En met zomerdag is het ook heerlijk zo zonder helm, 25km/ph is gewoon veelste traag. Veel succes! ![]() | |
KNAK | donderdag 21 mei 2015 @ 15:32 |
14/9 carb, standaard tandwielen, spruitstuk begrenzer....... Dit is het verschil tussen onze tomosjes. Wat ook afwijkt is de snelheidswens; ik wil dan niet boven de 37kmh uitkomen. Daar waar ik rij staan mij teveel controles. Jij woont waarschijnlijk niet in de randstad waar ze met name op die zomerse dagen iedereen op 2 wielen en een motortje aanhouden ter controle. Wat ik wil is iets langzamer rijden, volgas 37kmh maximaal, en als het even kan niet extreme hoge toeren als wat ik nu dus heb ( ik tril weg op volgas @ 40 á 45km/h ) | |
-Richard- | donderdag 21 mei 2015 @ 16:13 |
Dat is dit topic | |
Straatcommando. | donderdag 21 mei 2015 @ 21:44 |
Dat is 'm! ![]() | |
KNAK | donderdag 21 mei 2015 @ 22:23 |
Het is een mogelijkheid, maar er staat dan ook bij dat dit nadelige effecten kan hebben wat betreft accelereren. Die begrenzer is dan ook niet echt ideaal om aan of uit te zetten; het is een permanente oplossing tenzij je je carb er af haalt. Voor dat gepriegel kan je net zo goed je Tomos afvoeren naar waar je hem wil hebben. Ik denk dan ook dat ik dat liever doe. Een begrenzer is voor als je hard wil maar dan alleen op momenten, of als je de rollerbank op moet. Ik hoef niet hard, ik heb vrede met 35. Als ik um daarop kan afstellen hoef ik geen plastics doppen in een carburateur te duwen. Ik kan me niet voorstellen dat het niet mogelijk is mijn Tomos op 35 te krijgen. Er zullen toch nog wel meer manieren zijn ( met behoud van vlekkeloos rijden, dus heen gepruttel/gehaper)? |