Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Dit doet me allemaal een beetje denken aan de top van de huizenmarkt. Wat er ook aangeboden werd, al was het een kippenschuur, de kopers stonden in rijen voor de deur. Goed nadenken over de aankoopbeslissing kon niet, want de volgende gegadigde stond al weer in de nek te hijgen en bood ongezien boven de vraagprijs. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar nu in een andere markt.
Dit doet me allemaal een beetje denken aan de top van de huizenmarkt. Wat er ook aangeboden werd, al was het een kippenschuur, de kopers stonden in rijen voor de deur. Goed nadenken over de aankoopbeslissing kon niet, want de volgende gegadigde stond al weer in de nek te hijgen en bood ongezien boven de vraagprijs. De geschiedenis lijkt zich te herhalen, maar nu in een andere markt.
hallo. Lees al even mee en heb pas voor het eerst geld gestort naar geldvoorelkaar voor project grooss offshore. Hoelang duurt het voordat zo een project echt gaat lopen en geld op gaat brengen?
Op woensdag 6 mei 2015 09:58 schreef Coritchando het volgende: hallo. Lees al even mee en heb pas voor het eerst geld gestort naar geldvoorelkaar voor project grooss offshore. Hoelang duurt het voordat zo een project echt gaat lopen en geld op gaat brengen?
Op zo'n soort vraag is hier al eerder antwoord gegeven: varieert van een paar dagen tot 4 weken, gemiddeld. Soms nog langer.
Op woensdag 6 mei 2015 10:04 schreef MSR het volgende: Met deze ratings voor mij zonder te lezen eigenlijk al een pas.
Eens, zolang het mij nog niet duidelijk is wat de hoofdelijke aansprakelijkheid inhoudt (of liever gezegd oplevert) zal ik extra kritisch zijn naar dergelijke projecten.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Die ratings zijn jammer inderdaad, want verder ziet het er best leuk uit.
Hmm, daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn cijfers van de omzet voor twee jaar, hoe zit het daarvoor? Resultaat over die twee jaren mis ik ook om een goede inschatting te kunnen maken. De man staat alleen dus dat geeft ook nog een extra risico.
Het gevraagde bedrag is niet te hoog, dat geef ik toe
Hmm, daar ben ik het niet echt mee eens. Er zijn cijfers van de omzet voor twee jaar, hoe zit het daarvoor? Resultaat over die twee jaren mis ik ook om een goede inschatting te kunnen maken. De man staat alleen dus dat geeft ook nog een extra risico.
Het gevraagde bedrag is niet te hoog, dat geef ik toe
Het bestaat ook pas sinds 2011.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op woensdag 6 mei 2015 09:58 schreef Coritchando het volgende: hallo. Lees al even mee en heb pas voor het eerst geld gestort naar geldvoorelkaar voor project grooss offshore. Hoelang duurt het voordat zo een project echt gaat lopen en geld op gaat brengen?
Allereerst welkom! Het is denk ik handig om de info van afgelopen maanden hier op dit forum terug te lezen. Het zal veel van je vragen voor nu en in de toekomst beantwoorden.
Op woensdag 6 mei 2015 13:27 schreef Camogli het volgende: wat zijn de zekerheden/borgstellingen bij die aanvraag bij Collin? Ik zie ze niet of lees ik verkeerd?
Vooropgesteld dat ik nog helemaal geen ervaring heb met Collin maar ik denk dat het zo is dat als er geen zekerheden of borgstellingen genoemd worden ze er ook niet zijn. Doet Collin standaard aan hoofdelijke aansprakelijkheid? Ik kan er zo snel niets over vinden maar heb nog niet uitgebreid gekeken.
Vooropgesteld dat ik nog helemaal geen ervaring heb met Collin maar ik denk dat het zo is dat als er geen zekerheden of borgstellingen genoemd worden ze er ook niet zijn. Doet Collin standaard aan hoofdelijke aansprakelijkheid? Ik kan er zo snel niets over vinden maar heb nog niet uitgebreid gekeken.
Collin doet niet standaard aan hoofdelijke aansprakelijkheid. De enigste "zekerheden" zijn:
Triple M B.V. en FreelanceFactoring.com B.V. zijn beide debiteur voor deze leningaanvraag. Daarnaast wordt ter handhaving van de solvabiliteit een non-onttrekkingsverklaring overeengekomen. Deze houdt in dat er geen onttrekkingen aan het vermogen van FreelanceFactoring.com B.V. zullen plaatsvinden, zolang de solvabiliteit (werkelijk eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal conform berekening Collin Crowdfund) 15% of lager is.
De eerste tranche wordt aangeboden met een leenbedrag groot ¤ 500.000,-, maar met een variabel deel tussen de ¤ 250.000,- en ¤ 500.000,-. Collin Crowdfund kan naargelang de interesse vanuit de investeerders op een bepaald moment tijdens de openstellingsperiode van 1 maand de leningaanvraag tussentijds sluiten
Een variaben deel tussen de 250k en 500k? Bedoelen ze niet een variabel deel tussen de 0 en 250k?