Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.quote:"Een vervoersbewijs is pas geldig als ze in- en uitchecken, nodig om tussen de verschillende vervoerders vergoedingen te berekenen, maar ook om recht te hebben op compensatie bij vertraging. Anders kun je niet nagaan of iemand op die trein zat", aldus een NS woordvoerder.
Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je in de desbetreffende trein zat.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
Joehoe.
Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met gratis reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt.
Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering.
Wat ik lees, is dit:
[..]
Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.
Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op?
Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo. Dat hoeft voor mij allemaal niet. Het gaat mij om dat hondsvervelende in- en uitchecken en de bijbehorende boetes als je dat een keer vergeet of niet overcheckt op een andere vervoerder. Geef mij dat en dan zie ik wel af van die ene Euro vergoeding.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:57 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging.
Neequote:
Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.
Het is uit dienstverleningsoogpunt toch belachelijk om allerhande onzinnige handelingen te verrichten als je je al scheef betaalt?quote:
Ik vind het niet te moeilijk, ik vind het onzinnig en extreem klantonvriendelijk dat er dan weer zo'n conducteur staat te miepen dat je een boete krijgt als je het een keer vergeet. Alsof er enige vorm van financieel voor- of nadeel is voor de NS als ik niet incheck met mijn abo. Het zijn echt nutteloze handelingen die voortkomen uit een of ander beperkt systeem.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:16 schreef Wootism het volgende:
Tja, ik snap je ergernis en dat het allemaal onlogisch is.
Maar als je het te moeilijk vindt om je aan de regels van de NS te houden moet je er gewoon weg blijven.
Het is maar fucking een pasje langs een paaltje halen.
Volgens mij hebben ze daar ook de reizigersonderzoeken in de trein voor. Daar haal je zo het aantal abonnementreizigers uit. Bovendien heeft de NS hier blijkbaar voordeel bij en is het resultaat dat mij een boete ten dele valt.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:20 schreef Gems het volgende:
Uit klantoogpunt is het onzinnig. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het voor vervoerders nuttig is om vervoersstromen in kaart te brengen. Dat ze weten hoeveel mensen er meereizen en daar bijv. het aantal in te zetten treinen/wagons op aan kunnen passen.
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-jaarabonnementquote:OV-Jaarabonnement - Vanaf ¤ 465,85 per maand
In- en uitchecken
U checkt met uw OV-Jaarabonnement alleen in en uit bij tram, bus en metro.
Gesloten poortjes
U hoeft met uw OV-Jaarabonnement niet in en uit te checken op treinstations, maar u kunt het abonnement wel gebruiken om poortjes te openen. Op sommige stations is dit nodig. Er wordt geen saldo afgeschreven.
Dit, de abonnement opbrengsten worden verdeeld nav het reisgedrag van de houders.quote:Op maandag 4 mei 2015 14:17 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen.
quote:OV-chipkaart accepteren
[b]Artikel 47 lid 2 sub b van het Besluit personenvervoer
2000 bepaalt dat een electronisch
vervoerbewijs uitsluitend geldig is nadat u heeft
ingecheck[/b]t. Dit betekent dat u, als uw
Jaarabonnement geldig is bij een vervoerder die
uitsluitend de OV-chipkaart als vervoerbewijs
accepteert en u met deze vervoerder reist, moet
inchecken om in het bezit te zijn van een geldig
vervoerbewijs. In dat geval beschikt u zonder
check-in niet over een geldig vervoer-bewijs en
kan de vervoerder u de wettelijke verhoging
plus de ritprijs opleggen zoals bepaald in artikel
48 Besluit personenvervoer 2000.
Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:58 schreef Skv het volgende:
[..]
Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo.
Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?quote:Op maandag 4 mei 2015 15:25 schreef freako het volgende:
[..]
Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt.
Ja, succes met die kermis. Dan moet je eerst betalen, dan een schriftelijk verzoek tot terugbetaling indienen, dan maanden wachten, dan aanvullende stukken opsturen en misschien heb je een halfjaar later je geld terug. Heb dat gezeik meegemaakt met NS, heeft meer dan 9 maanden geduurd en me uren aan tijd gekost. Op een gegeven moment werd het een principepuntje voor me.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:32 schreef jatochneetoch het volgende:
De verdeelsleutel wordt bepaald aan de hand van hoeveel de reizigers gemiddeld op de verschillende trajecten reizen. Daarom moet je inchecken.
Overigens geven ze helemaal geen boete als je niet bent ingecheckt bij de NS.
Bij andere vervoerders wel soms, maar die boete kun je dan terug krijgen.
Als je werkgever betaalt, zou ik dat daar even navragen. Ik schaf dat ding ook aan om zakelijke redenen, maar betaal 'm zelf. Ik moet wel bij elke claim opnieuw mijn rekeningnummer opgeven.quote:Op maandag 4 mei 2015 15:37 schreef Skv het volgende:
[..]
Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |