abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 mei 2015 @ 13:54:30 #1
67670 Skv
Cynist.
pi_152261678
Joehoe.

Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt.

Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering.

Wat ik lees, is dit:
quote:
"Een vervoersbewijs is pas geldig als ze in- en uitchecken, nodig om tussen de verschillende vervoerders vergoedingen te berekenen, maar ook om recht te hebben op compensatie bij vertraging. Anders kun je niet nagaan of iemand op die trein zat", aldus een NS woordvoerder.
Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.

Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:55:10 #2
67670 Skv
Cynist.
pi_152261698
Ohja, ik zit me hier al langer de tyfus aan te ergeren: WGR / Met week-StudentenOV inchecken door de week?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:57:45 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_152261768
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
Joehoe.

Ik heb een OV-kaart van een ruime 4.500 Euro per jaar met gratis reizen in trein/tram/metro en bus. Nu vind ik het achterlijk dat ik steeds in en uit moet checken, terwijl alles toch is afgekocht. Sterker nog, als ik dat niet doe krijg ik een boete van 35 Euro en word ik het vervoersmiddel uitgeschopt.

Buiten dat ik dit bijzonder onklantvriendelijk vind (als bedrijf zou ik gebruiker met dure totaaloplossingen juist wat extra's bieden), vraag ik me af wat nou precies de winst is voor de vervoerder om hier zo strikt op te zijn. Ik heb een aflevering van Kassa gevonden over dit onderwerp, waar deze vraag ook aan de orde komt. Zowel HTM als NS ontwijken daar de vraag constant. Zie hier de aflevering.

Wat ik lees, is dit:

[..]

Maar dit geldt alleen voor reizen op saldo. De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.

Verderstrekkend is het nog achterlijker dat bij overstap op andere vervoerder (streektreinen) je ook met een altijd vrij abonnement weer uit en in moet checken voor je overstapt. Dit slaat toch helemaal nergens op?
Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je in de desbetreffende trein zat.

Ik kan me herinneren dat er in het pre-chipkaart tijdperk een levendige handel was in vertragingsdata door OV-houdende studenten.
  maandag 4 mei 2015 @ 13:58:54 #4
67670 Skv
Cynist.
pi_152261797
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:57 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Alleen het eerste gedeelte geldt alleen voor reizen op saldo. Ook met als abonnementhouder heb je recht op geld terug bij vertraging.
Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo. Dat hoeft voor mij allemaal niet. Het gaat mij om dat hondsvervelende in- en uitchecken en de bijbehorende boetes als je dat een keer vergeet of niet overcheckt op een andere vervoerder. Geef mij dat en dan zie ik wel af van die ene Euro vergoeding.

Besides, als er zulke lange vertraging is dan regel ik zelf wel alternatief vervoer (taxi oid), waardoor ik sowieso niet in- en uitcheck en dus geen compensatie van NS krijg. Je krijgt alleen compensatie als je lijdzaam uren gaat zitten wachten tot ze het een keer oplossen, maar daar heb ik in de regel geen tijd voor.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:07:33 #5
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_152262061
Schaf een auto aan, probleem opgelost.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  maandag 4 mei 2015 @ 14:09:25 #6
67670 Skv
Cynist.
pi_152262110
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:07 schreef DeJori het volgende:
Schaf een auto aan, probleem opgelost.
Nee
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_152262344
Tja, ik snap je ergernis en dat het allemaal onlogisch is.
Maar als je het te moeilijk vindt om je aan de regels van de NS te houden moet je er gewoon weg blijven.
Het is maar fucking een pasje langs een paaltje halen.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_152262366
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:54 schreef Skv het volgende:
De vergoeding voor abonnementhouders wordt niet eens verdeeld over de vervoerder op basis van reisgedrag, maar via een vaste verdeelsleutel per verkocht abonnement.
Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen.
pi_152262370
Meid, wat een zwaar leven zeg.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:18:17 #10
67670 Skv
Cynist.
pi_152262391
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:17 schreef Rezania het volgende:
Meid, wat een zwaar leven zeg.
Het is uit dienstverleningsoogpunt toch belachelijk om allerhande onzinnige handelingen te verrichten als je je al scheef betaalt?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:19:39 #11
67670 Skv
Cynist.
pi_152262426
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:16 schreef Wootism het volgende:
Tja, ik snap je ergernis en dat het allemaal onlogisch is.
Maar als je het te moeilijk vindt om je aan de regels van de NS te houden moet je er gewoon weg blijven.
Het is maar fucking een pasje langs een paaltje halen.
Ik vind het niet te moeilijk, ik vind het onzinnig en extreem klantonvriendelijk dat er dan weer zo'n conducteur staat te miepen dat je een boete krijgt als je het een keer vergeet. Alsof er enige vorm van financieel voor- of nadeel is voor de NS als ik niet incheck met mijn abo. Het zijn echt nutteloze handelingen die voortkomen uit een of ander beperkt systeem.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_152262441
Uit klantoogpunt is het onzinnig. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het voor vervoerders nuttig is om vervoersstromen in kaart te brengen. Dat ze weten hoeveel mensen er meereizen en daar bijv. het aantal in te zetten treinen/wagons op aan kunnen passen.
pi_152262480
ik heb een OV jaarkaart en hoef (nog) niet in te checken.

volgens mij hebben ze bij die altijd vrij abbo's de truc uitgevoerd dat je met die kaart 100%korting krijgt op aangeschafte reizen. en je hebt pas 'reisrecht' gekocht door in te checken
  maandag 4 mei 2015 @ 14:26:38 #14
67670 Skv
Cynist.
pi_152262596
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:20 schreef Gems het volgende:
Uit klantoogpunt is het onzinnig. Ik zou me wel voor kunnen stellen dat het voor vervoerders nuttig is om vervoersstromen in kaart te brengen. Dat ze weten hoeveel mensen er meereizen en daar bijv. het aantal in te zetten treinen/wagons op aan kunnen passen.
Volgens mij hebben ze daar ook de reizigersonderzoeken in de trein voor. Daar haal je zo het aantal abonnementreizigers uit. Bovendien heeft de NS hier blijkbaar voordeel bij en is het resultaat dat mij een boete ten dele valt.

Met mijn oude zichtabonnement (plasticen OV-kaart als student) checkte ik ook nergens in of uit, en toen wisten ze het materieel ook gewoon in te zetten. Dan lijkt het me niet dat alles ineens misgaat als die paar jaarkaarthouders buiten de statistieken zouden vallen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:33:59 #15
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_152262817
Op ns.nl staat anders dat je niet hoeft in te checken als je een abonnement hebt voor al het ov.

quote:
OV-Jaarabonnement - Vanaf ¤ 465,85 per maand

In- en uitchecken
U checkt met uw OV-Jaarabonnement alleen in en uit bij tram, bus en metro.

Gesloten poortjes
U hoeft met uw OV-Jaarabonnement niet in en uit te checken op treinstations, maar u kunt het abonnement wel gebruiken om poortjes te openen. Op sommige stations is dit nodig. Er wordt geen saldo afgeschreven.
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-jaarabonnement

Wel als je alleen voor de trein een abonnement hebt.
吴 曼 迪
pi_152262842
Ze willen iedereen overal kunnen volgen gecombineerd met complete schijt aan jou als klant. Iets anders kan ik er niet van maken, want het is evengoed vreemd dat een eenmalig kaartje ineens een euro duurder is omdat er een chip van een paar cent in zit. Een beetje normaal bedrijf zou juist blij zijn als mensen die normaal hun diensten niet gebruiken dat toch eens proberen.

Bij de NS is het omgekeerd en dat stapelde zich nog op omdat samenreiskorting in het gezelschap van iemand met een kortingskaart niet geldig is met eenmalig bruikbare chipkaarten.

"Logisch toch" vond de mevrouw van de NS. :r
pi_152262909
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:17 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dat de komst van de OV-chipkaart juist was ingegeven door de mogelijkheid deze verdeling op basis van daadwerkelijk gemaakte reizen te gaan doen.
Dit, de abonnement opbrengsten worden verdeeld nav het reisgedrag van de houders.

Vroeger had je een zicht abonnement en werd deze verdeling door een paar slimme mensen (die hun natte vinger in de lucht staken) gedaan. Tegenwoordig is deze verdeling een stukje eerlijker, maar dan moet er dus wel ingecheckt worden. Anders krijgt de vervoerder een kleiner percentage van de opbrengst.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:46:26 #18
67670 Skv
Cynist.
pi_152263163
Ik zie die tekst niet? Wel in de algemene voorwaarden op dezelfde pagina: Art. 9 Vervoerders die uitsluitend de
quote:
OV-chipkaart accepteren
[b]Artikel 47 lid 2 sub b van het Besluit personenvervoer
2000 bepaalt dat een electronisch
vervoerbewijs uitsluitend geldig is nadat u heeft
ingecheck
[/b]t. Dit betekent dat u, als uw
Jaarabonnement geldig is bij een vervoerder die
uitsluitend de OV-chipkaart als vervoerbewijs
accepteert en u met deze vervoerder reist, moet
inchecken om in het bezit te zijn van een geldig
vervoerbewijs. In dat geval beschikt u zonder
check-in niet over een geldig vervoer-bewijs en
kan de vervoerder u de wettelijke verhoging
plus de ritprijs opleggen zoals bepaald in artikel
48 Besluit personenvervoer 2000.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 14:47:51 #19
67670 Skv
Cynist.
pi_152263213
Ah, kijk, juridisch gezien is het ook niet nodig: https://www.rover.nl/actu(...)onmiddellijk-stoppen
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:25:15 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_152264549
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 13:58 schreef Skv het volgende:

[..]

Ja, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt dan krijg je 1 Euro terug ofzo.
Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt.
pi_152264626
Drama die chipkaart. Ik heb om vanaf de parkeerplaats bij Schiphol op mijn werk te komen een gratis busabonnement. Alleen omdat mijn saldo op mijn kaart negatief is krijg ik iedere keer zo'n piepje dat mijn saldo ontoereikend is, terwijl ik gewoon een abonnement heb. Ik wacht nog op de eerste keer dat er een controle plaatsvind en men mij een boete wil uitschrijven omdat ik niet kan inchecken.

Ik wil er ook geen saldo meer opzetten omdat ik verder nooit het OV gebruik en het me dikwijls is gebeurd dat ik vergeet uit te checken, de bus buiten het gratis gebied gaat en er vervolgens geld wordt afgeschreven.
pi_152264880
De verdeelsleutel wordt bepaald aan de hand van hoeveel de reizigers gemiddeld op de verschillende trajecten reizen. Daarom moet je inchecken.

Overigens geven ze helemaal geen boete als je niet bent ingecheckt bij de NS.
Bij andere vervoerders wel soms, maar die boete kun je dan terug krijgen.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:37:52 #23
67670 Skv
Cynist.
pi_152265047
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:25 schreef freako het volgende:

[..]

Ietsje meer, 1/42e deel van het maandbedrag van het abonnement. Ik heb een Altijd Vrij Maandabonnement á ¤399/maand, en krijg bij >30 minuten vertraging dus ¤9,50 terug. Ik ben gemiddeld een keer in de week de sjaak, dus dat is best een redelijk bedrag wat zo gedurende de maand binnenkomt.
Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:39:19 #24
67670 Skv
Cynist.
pi_152265105
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:32 schreef jatochneetoch het volgende:
De verdeelsleutel wordt bepaald aan de hand van hoeveel de reizigers gemiddeld op de verschillende trajecten reizen. Daarom moet je inchecken.

Overigens geven ze helemaal geen boete als je niet bent ingecheckt bij de NS.
Bij andere vervoerders wel soms, maar die boete kun je dan terug krijgen.
Ja, succes met die kermis. Dan moet je eerst betalen, dan een schriftelijk verzoek tot terugbetaling indienen, dan maanden wachten, dan aanvullende stukken opsturen en misschien heb je een halfjaar later je geld terug. Heb dat gezeik meegemaakt met NS, heeft meer dan 9 maanden geduurd en me uren aan tijd gekost. Op een gegeven moment werd het een principepuntje voor me.

[ Bericht 2% gewijzigd door Skv op 04-05-2015 15:44:46 ]
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:43:15 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_152265273
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2015 15:37 schreef Skv het volgende:

[..]

Krijg je dat op je privérekening terug bij een zakelijk abonnement?
Als je werkgever betaalt, zou ik dat daar even navragen. Ik schaf dat ding ook aan om zakelijke redenen, maar betaal 'm zelf. Ik moet wel bij elke claim opnieuw mijn rekeningnummer opgeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')