quote:Trijntje Oosterhuis presenteert Songfestivallied Walk Along
Trijntje Oosterhuis heeft donderdag het nummer bekendgemaakt waarmee ze Nederland op het Eurovisie Songfestival in 2015 zal gaan vertegenwoordigen. Het nummer heet Walk Along. Het lied werd geschreven door Anouk, die in 2013 al meedeed aan het Eurovisie Songfestival.
Volgens Oosterhuis kreeg ze veel 'kracht' van Anouk, die haar tijdens de opnames van het nummer bijstond. "Ze gaat ook zeker mee naar het Songfestival", onthult Oosterhuis. "Ze is enorm betrokken."
"Waarom niet nu?", zegt Oosterhuis over haar eigen deelname. "Ik vond het super cool wat Anouk gedaan heeft en Ilse en Waylon. Ik durf het nu ook. Het is wel best spannend."
'Alles geven'
De zangeres is zeer positief over het nummer Walk Along, waarop Anouk meezingt in de koortjes. "Je moet alles geven. Wat ik ook altijd zeg als coach bij The Voice: je moet niks komen halen, je moet het brengen. Hopelijk krijg je dan de plek waar je recht op hebt."
Oosterhuis vindt het nummer fris, catchy en anders dan je van haar zou verwachten. De eerste keer dat het nummer op de radio te horen was, noemt ze een mooi moment. "Het is zo spannend, maar tegelijkertijd ook zo leuk.'' Na het liedje brak er luid applaus uit in de studio in Hilversum van AvroTros.
De zangeres heeft veel zin in het liedjesfestijn, dat in mei plaatsvindt. "Ik heb hele leuke verhalen gehoord van collega's.'' Daarnaast vindt de zangeres het een eer om ons land te vertegenwoordigen. En: "Als zangeres hoort een keer meedoen aan het songfestival er gewoon bij.''
Winnen
Ook programmamaker en songfestivalkenner Cornald Maas is bijzonder enthousiast over het nummer van Trijntje Oosterhuis. "Het zou best kunnen winnen", zo is hij van mening. "Dat heb ik in jaren niet gehad dat ik dat onmiddellijk bij een Nederlandse inzending had."
"In tegenstelling tot Birds is dit nummer heel catchy", aldus songfestivalcommentator Jan Smit. Hij prijst Anouk voor de compositie en hij vergelijkt het met oude songfestivalhits. Dit jaar was Smit erg kritisch over The Common Linnets.
Kan me er wel in vinden, eigenlijk.quote:“Why-ay-ay-ay?” was a commonly heard complaint in the Netherlands for most of the past decade, as Eurovision non-qualification became an unwelcome but firmly ingrained habit. Everything changed two years ago, when Anouk not only stormed into the grand final with her Birds, but captured a lower top ten position in the process. And then came the sensation in Copenhagen last year: Although certain sources saw the potential in the Common Linnets’ Calm After The Storm right from the start, their unexpected second-place finish behind Conchita Wurst and subsequent commercial success around Europe was a massive boost to the confidence of the Netherlands at the Eurovision Song Contest.
In 2015, the country is sticking to the same formula of nominating a well-known local name and letting them do more or less whatever they want at the contest. This time round, Dutch hopes are resting on the shoulders of 42-year-old Trijntje Oosterhuis. A big star since the 1990s, firstly with the group Total Touch and then as a solo artist, Oosterhuis could be said to be a little past her commercial peak nowadays, but she’s still unquestionably a big name in the Dutch music scene.
And if that wasn’t pedigree enough, her song for ESC 2015, Walk Along, is written by the aforementioned Anouk. All further evidence of the rehabilitation of the contest in the Netherlands. That’s what a couple of good results can do – suddenly, people want to be involved in the event and see it as a legitimate career move. But that Dutch confidence is built on wobbly foundations that could easily collapse again if they fail to reach the final for a third year in a row.
Will they manage it? Walk Along was one of the first ESC 2015 songs we heard, and what sounded like a fresh slice of vaguely country-infused pop in the dark depths of winter now comes across as slightly old and tired. But it’s only us hardcore fans who suffer from the over-familiarity factor at this time of year. Regular viewers and jurors will be encountering the song for the first time, and could easily be enchanted by its simple, engaging production and melody. The main problem with the song lies in its structure, which is repetitive to say the least. The composers show all of their cards within the first 90 seconds, and the remaining time feels like treading water with variants on an all-too-familiar theme.
My verdict is that this is a borderline qualifier – for now. This is one of those entries where the first day of rehearsals in Vienna will tell us so much. What worked for Calm After The Storm last year was its memorable staging and, perhaps crucially, we’re promised another professionally designed stage show from the Dutch this year; they want to essentially recreate a music video feel, and that could help to distract from the repetitiveness of the song and its lyrics. If they succeed, a Saturday night appearance with a final position in the upper right-hand quarter of the scoreboard is not out of the question, although I seriously doubt the Netherlands can challenge for the top ten. If this just comes across as a slightly ordinary woman singing a slightly dull song, though – and that’s a no less plausible outcome – then it could be a return to the dark days of Dutch failure at the semi-final stage.
http://www.escgo.com/2015/05/03/line-up-check-2015-netherlands/
Bron: http://wiwibloggs.com/201(...)most-streamed/93030/quote:EUROVISION STARS RANKED BY SPOTIFY STREAMS
1. Sweden: 13,684,672
2. Italy: 2,248,663
3. Spain: 1,219,813
4. Norway: 1,012,246
5. The Netherlands: 885,309
6. Denmark: 481,861
7. Estonia: 390,024
8. Germany: 325,066
9. Australia: 199,973
10. Belgium: 187,305
11. Finland: 137,400
12. Austria: 128,001
13. Slovenia: 70 979
14. Belarus: 69 548
15. Russia: 68 500
16. Israel: 68 021
17. Iceland: 67 457
18. Albania: 66 366
19. Macedonia: 64 715
20. France: 52 747
21. United Kingdom: 50 598
22. Georgia: 50 261
23. Switzerland: 49 583
24. Poland: 42 309
25. Azerbaijan: 40 327
26. Malta: 40 169
27. Hungary: 39 696
28. Latvia: 39 473
29. Serbia: 37 073
30. Lithuania: 33 294
31. Moldova: 33 993
32. Montenegro: 33 589
33. Armenia: 31 802
34. Romania: 31 754
35. Greece: 30 867
36. Czech Republic: 28 971
37. Portugal: 28 570
38. San Marino: 19 686
39. Ireland: 17 453
40. Cyprus: 14 601
Dat moet dan toch van NLers in BE komen. Ik kan me niet voorstellen dat het nummer punten krijgt van die hard ESC fans, want na 2 luisterbeurten klinkt het al echt irritant.quote:Op maandag 4 mei 2015 02:41 schreef Unites het volgende:
Ik denk dat wel veel punten van Estland en België gaan krijgen in de eerste halve finale. Denk dat dat onze 'redding' gaat worden. Ook op Australië, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk en misschien Spanje na (misschien steeds tussen de 3 en 6 punten), verwacht ik van de overige landen niet zo veel tot nul punten.
Gelukkig horen ook veel mensen het pas voor de eerste keer tijdens de halve finale.quote:Op maandag 4 mei 2015 18:18 schreef misteriks het volgende:
[..]
Dat moet dan toch van NLers in BE komen. Ik kan me niet voorstellen dat het nummer punten krijgt van die hard ESC fans, want na 2 luisterbeurten klinkt het al echt irritant.
Ja, zeker. Sterke aan het lied is dat het fris (vind ik dan) klinkt en pakkend. Op een songfestival is dat zeker niet verkeerd. Wel behoorlijk repetitief maar met een bijzonder tv optreden kan de kijker afgeleid worden en dus ook niet zo letten op hoe vaak er why-y-y-y wordt gezongen. Hopelijk zorgt den Pannecoucke ervoor.quote:Op maandag 4 mei 2015 17:38 schreef Jason22 het volgende:
Een recensie uit het buitenland:
[..]
Kan me er wel in vinden, eigenlijk.
Ze heeft het zelf uitgekozen omdat ze het zo geweldig vond...quote:Op maandag 4 mei 2015 20:41 schreef misteriks het volgende:
Ik vraag me oprecht af, voor een professional als Trijntje zelf, die moet dit nummer toch ook schijtbeu zijn????? Ik heb het gelukkig nog maar een 5tal keer gehoord, maar wordt nu al bijna agressief van dit nummer; zij heeft het al honderden keren moeten zingen. Je moet niet goed in je hoofd zijn dan
Offtopic borisz jij hebt kaartjes van Youp zag ik op twitter staan ik heb ze ook.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 21:51 schreef borisz het volgende:
Trijntje in Haarlem was saaaaaaai. Ze was de surprise act op Bevrijdingspop.
Oh ze ging meer festival's af
We hebben dit jaar wel een teruggang qua kloten. Twee jaar geleden een zeer gedurfd lied (met een tekst die gemakkelijk als postapocalyptisch te interpreteren is) met Anouk, vorig jaar 100% ingezet op country en hiervoor beloond omdat het met rare hoed en accent en al ook echt country was. Dit jaar hebben we iemand die zich helemaal thuisvoelt met jazz en soul en dan gaat ze een niemendalletje zingen.quote:Op maandag 4 mei 2015 18:56 schreef grazz het volgende:
[..]
Ja, zeker. Sterke aan het lied is dat het fris (vind ik dan) klinkt en pakkend. Op een songfestival is dat zeker niet verkeerd. Wel behoorlijk repetitief maar met een bijzonder tv optreden kan de kijker afgeleid worden en dus ook niet zo letten op hoe vaak er why-y-y-y wordt gezongen. Hopelijk zorgt den Pannecoucke ervoor.
Mocht Trijntje de finale niet halen dan denk ik echt niet dat we terug gaan naar de jaren voor Anouk. We hebben in 2013 en 2014 laten zien te kunnen scoren met iets waarmee je meer risico neemt i.t.t. dit jaar dus. Ook na een mogelijk fail van Trijntje zie ik ons opnieuw iets kwalitatiefs sturen, maar wel weer met meer risico.
Hoezo teruggang qua kloten? De laagste score allertijden werd behaald door de 3js die ineens niet meer Nederlands durfden te zingen, waardoor al hun mooie woordspelletjes in het liedje vertaald werden naar de engelse versie van 'ik hou van jou en blijf je trouw' ... In vergelijk met wat de 3js hebben gedaan is er helemaal geen teruggang.quote:Op woensdag 6 mei 2015 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
We hebben dit jaar wel een teruggang qua kloten. Twee jaar geleden een zeer gedurfd lied (met een tekst die gemakkelijk als postapocalyptisch te interpreteren is) met Anouk, vorig jaar 100% ingezet op country en hiervoor beloond omdat het met rare hoed en accent en al ook echt country was. Dit jaar hebben we iemand die zich helemaal thuisvoelt met jazz en soul en dan gaat ze een niemendalletje zingen.
Als je de 3j's als standaard neemt dan zijn bijna elk liedje en bijna elke groep top.quote:Op woensdag 6 mei 2015 11:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Hoezo teruggang qua kloten? De laagste score allertijden werd behaald door de 3js die ineens niet meer Nederlands durfden te zingen, waardoor al hun mooie woordspelletjes in het liedje vertaald werden naar de engelse versie van 'ik hou van jou en blijf je trouw' ... In vergelijk met wat de 3js hebben gedaan is er helemaal geen teruggang.
Walk along was in de ogen van Trijntje gewoon een weelderig liedje, maar klinkt wel waardeloos in de oren.
Ilse en Waylon waren vorig jaar tot het moment van de first rehearsals alles behalve populair. De authenticiteit zit volgens mij ook niet zozeer in het liedje maar in de totale performance. Je ziet dit nummer als een vrij laffe songkeuze.. ik vind het juist van lef getuigen dat Trijntje niet voor een jazzy en soulfull nummer heeft gekozen.quote:Op woensdag 6 mei 2015 11:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je de 3j's als standaard neemt dan zijn bijna elk liedje en bijna elke groep top.
Het is een teruggang qua kloten omdat het een vrij laffe songkeuze is. Ze hebben iets gekozen waarvan ze denken dat het aanslaat, niet iets wat zit als een maatpak. Wanneer heb jij Trijntje eerder zulke niemendalletjes horen zingen? Ilse en Waylon waren vorig jaar zo populair (enkel verslagen door de freak of the year) omdat ze authentiek waren, zij zijn countrymuzikanten en ze kozen voor een countrylied. Iedereen kon zien en horen dat het klopte. Zelfs de Americanen vonden het accent waarmee ze zongen feilloos (specifiek voor de regio waar het hart van de country-muziek ligt). Alles klopte!
Bij de leken misschien (waar ik mensen zoals Cornald Maas of hoe hij ook heet uiteraard ook toe reken), de echte kenners waren best positief over hun inzending.quote:Op woensdag 6 mei 2015 11:27 schreef Jif het volgende:
[..]
Ilse en Waylon waren vorig jaar tot het moment van de first rehearsals alles behalve populair.
Ik gaf het in mijn vorige reactie aan, het was authentiek omdat alles klopte: dus de muziek, de performance, het accent, de kleding, de stijl...quote:De authenticiteit zit volgens mij ook niet zozeer in het liedje maar in de totale performance.
Slim is het in ieder geval niet. Met jazz/soul zou zij wel scoren aangezien dat haar wel als een maatpak zit en zij daarmee een authentiek optreden neer zou zetten wat heel erg goed aankomt bij de kijkers en luisteraars. Vooral jazz naar mijn mening, ik denk dat soul haar wat minder goed ligt (vergelijk haar maar met bijv. Joss Stone, Aretha Franklin of Brown).quote:ik vind het juist van lef getuigen dat Trijntje niet voor een jazzy en soulfull nummer heeft gekozen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |