De carte blanche is niet de enige andere optie. Maar in dit geval is het wel zo dat er veel meer zeggenschap terug moet naar de universiteiten. Dan heb ik het onder meer over de verdeling van onderzoeksgelden, want het herverdelingsinstituut NWO is zelf inmiddels een monster geworden dat veel geld opslokt (en vervolgens op soms oneigenlijke en vaak arbitraire gronden fondsen verdeelt).quote:Op vrijdag 12 juni 2015 14:24 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik dan weer niet. Ik vind dat we iedereen een blanco cheque moeten geven, en elk alternatief wat anders luidt dan "meer geld erbij" met een stenenregen moet worden beantwoord.
Differentiatie naar niveau van studenten is zeker ook geen keuze om middelen, capaciteit en inzet wat meer in evenwicht te brengen?
Op welke faculteit zat jij ook alweer? Logica toch?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 12:36 schreef Claudia_x het volgende:
In onze faculteit dreigt er een vacaturestop te komen, dus dat gaat ook een spannende tijd worden.
Differentiatie is alom tegenwoordig in het onderwijs. Geen probeersel meer, maar een feit. Het is ook niet alleen een foefje, het is ook een logisch gevolg van de andere ontwikkeling namelijk dat frontaal lesgeven niet meer aansluit op de moderne tijd en dat lesgeven dus niet eenzijdig communiceren is; de leerling staat centraal. Als je dat als uitgangspunt gaat nemen, kom je vanzelf ook uit bij meer differentiatie. En dat kun je ook in kleine(re) groepen doen, want ook dan heb je vrij snel niveauverschillen.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 07:27 schreef Claudia_x het volgende:
Wat "differentiatie naar niveau" betreft: je beseft dat dat een probeersel in het primair onderwijs is geweest dat jammerlijk is gefaald? Het is een foefje dat mensen met de hand op de knip hebben bedacht om grote groepen leerlingen te bedienen. Cruciaal voor goed onderwijs zijn nu juist de kleine groepen, zoveel mogellijk aandacht van de leerkracht voor de leerling. Iedereen met gezond verstand wist dat natuurlijk allang.
Dat is precies wat ik zeg, dat de leerling meer centraal moet staan. Waar het mij om te doen is, is aan de ene kant aan schaalvergroting doen en aan de andere kant meer differentiatie verwachten. Dat kan niet, in ieder geval niet zonder dat het ten koste gaat van onderwijskwaliteit.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:08 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Differentiatie is alom tegenwoordig in het onderwijs. Geen probeersel meer, maar een feit. Het is ook niet alleen een foefje, het is ook een logisch gevolg van de andere ontwikkeling namelijk dat frontaal lesgeven niet meer aansluit op de moderne tijd en dat lesgeven dus niet eenzijdig communiceren is; de leerling staat centraal. Als je dat als uitgangspunt gaat nemen, kom je vanzelf ook uit bij meer differentiatie. En dat kun je ook in kleine(re) groepen doen, want ook dan heb je vrij snel niveauverschillen.
Nouja, ik wil hier geen discussie van maken, alleen maar aangeven dat dit een brede onderwijsontwikkeling is die niet meer te stoppen is.
Ik zit nu bij de psychologen en pedagogen, twee academische takken die het erg slecht doen wat het bieden van uitzicht op een baan betreft. Het probleem is niet zozeer dat de studies te weinig studenten trekken (zoals bijv. bij logica het geval zou kunnen zijn), maar juist het tegendeel: ze trekken te veel studenten gezien het aantal arbeidsplaatsen dat er voor hen is. *quote:Op zaterdag 13 juni 2015 23:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Op welke faculteit zat jij ook alweer? Logica toch?
Ja, inderdaad, ik hoop ook voor je (en vooral voor de studenten) dat dit gebeurt.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 10:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg, dat de leerling meer centraal moet staan. Waar het mij om te doen is, is aan de ene kant aan schaalvergroting doen en aan de andere kant meer differentiatie verwachten. Dat kan niet, in ieder geval niet zonder dat het ten koste gaat van onderwijskwaliteit.
In het hoger onderwijs werken we wel met constructies als peerfeedback, waar ik zelf erg over te spreken ben. Er zijn dus zeker foefjes te bedenken om de werklast voor docenten te verlichten, maar binnen bepaalde grenzen. Uiteindelijk is schaalverkleining een van de belangrijkste voorwaarden voor goed onderwijs (voor een groot deel alleen al omdat het sociale klimaat daardoor verandert). Bussemaker ziet dat zelf ook wel in, gezien haar belofte om meer docentplekken voor het hoger onderwijs te creëren. Nu maar hopen dat het daar ook van komt.
Het probleem met gedifferentieerd onderwijs is uiteraard dat er zo verdomd weinig tijd per leerling is. Zelfs met 17/18 leerlingen kom je dan uit op pak hem beet 9 minuten per leerling per week als je 2*2 lesuur van 45 minuten hebt. Houd er dan rekening mee dat die minuten sterk versnipperd zijn en dat sommige leerlingen/studenten beduidend meer tijd en aandacht nodig hebben dan anderen (omdat ze er niets van begrijpen of juist omdat ze het heel erg goed begrijpen en het naadje van de kous willen weten).quote:Op woensdag 24 juni 2015 08:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ja, inderdaad, ik hoop ook voor je (en vooral voor de studenten) dat dit gebeurt.
Ik mag zelf niet klagen want ik had dit jaar twee examenklassen van 17 en 18 leerlingen en ook de overvolle klassen die ik wel heb gehad (31 leerlingen) zijn verleden tijd bij ons op school. Overigens geen echt bewuste keuze van de schoolleiding hoor, dat komt gewoon toevallig zo uit.
quote:In de zomer van 2017 verhuist de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Oudemanhuispoort naar de Roeterseilandcampus.
Bron: UvA.quote:Volgens de hoogleraren gaat door de dreigende verhuizing een beeldmerk van de faculteit verloren. "Generaties studenten hebben hun keuze voor een rechtenstudie mede laten bepalen door deze unieke locatie," schrijven de profs in een boze brief aan het bestuur.
En, heb je dit al zien gebeuren? We zijn twee jaar verder.quote:Op woensdag 24 juni 2015 13:09 schreef Franny_G het volgende:
Dat lijkt toch wel aardig op waar mijn school nu mee bezig is Bram, Om dit te verwezenlijken moeten we de boel vooral anders gaan organiseren en moeten mensen ook buiten het vaste stramien gaan denken, Maar ik zie dit in de toekomst wel gebeuren. Dit hoeft namelijk helemaal niet meer geld te kosten als je het efficiënt inricht. Als je bijvoorbeeld die lessen van frontaal onderwijs (soort hoorcolleges) niet in klassen van 30 zou doen maar juist voor grotere groepen, dan kun je daar tijd winnen.
Verhuizing naar ander gebouw....einde van de wereld is nabij.quote:
Oudemanhuispoort is een usp.quote:Op zaterdag 8 juli 2017 19:28 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Verhuizing naar ander gebouw....einde van de wereld is nabij.
![]()
Kom op zeg het gaat om de inhoud niet om het gebouw waar je zit.
maarja, eerst de boel laten verkroten en daarna roepen dat de poort ouwe meuk is en we dus wel moeten verhuizen...quote:Op zaterdag 8 juli 2017 00:12 schreef eriksd het volgende:
Welnee, verstandige keuze. Oude troep allemaal en Roeterseiland is prima. Echt positief veranderd de afgelopen vijf jaar.
Los van de reden: Poort is toch oude troep?quote:Op zondag 9 juli 2017 14:24 schreef Yreal het volgende:
[..]
maarja, eerst de boel laten verkroten en daarna roepen dat de poort ouwe meuk is en we dus wel moeten verhuizen...
Klopt. Wat dat betreft is het ook absoluut beter. En mijn afkeer van Roeterseiland bestaat ook voornamelijk uit de locatie in combinatie met de stijl van dat gebouw. Zo'n ding hoort in zuidoost, niet op de gracht. De binnenplaats van de poort is daarintegen prachtig.quote:Op zondag 9 juli 2017 17:47 schreef JamesHustle het volgende:
[..]
Los van de reden: Poort is toch oude troep?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |