Je hebt het OT niet gelezen? Openbaring ook overgeslagen?quote:Op donderdag 30 april 2015 12:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jazeker, ik gebruik hem dan ook niet in de strikte zin. Ofwel:
"Je maakt een slechte karikatuur van de bijbel en valt die daarna aan"
Zeker wel, ik ben erg goed bekend met de bijbel. Je opmerkingen slaan daarom ook nergens op.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je hebt het OT niet gelezen? Openbaring ook overgeslagen?
Ik geloof er geen hol van.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zeker wel, ik ben erg goed bekend met de bijbel.
Hier heb je een overzichtje.quote:Je opmerkingen slaan daarom ook nergens op.
Ik zou niet weten waar ik jouw uitleg zou kunnen vinden, ik ben benieuwd.
Ik zou zeggen dat polytheïsme met inherente problemen zit. Meerdere goden zijn immers niet almachtig en zijn vaak concurrenten van elkaar. Het zet vraagtekens bij de herkomst van die goden zelf, ze bestonden immers niet eeuwig.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt.
Echt polytheisme is nagenoeg uitgestorven. En dat is niet zo vreemd als polytheisten tolerant zijn t.a.v. andere goden en monotheisten niet.
Een polytheist zal monotheisme veel sneller overnemen dan een monotheist polytheisme zal overnemen.
Dat hoeft ook niet.quote:
Twee mogelijkheden:quote:
Minder dan monotheïsme.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat polytheïsme met inherente problemen zit.
Almachtigheid kan niet bestaan.quote:Meerdere goden zijn immers niet almachtig en zijn vaak concurrenten van elkaar.
Datzelfde geldt voor monotheïsme.quote:Het zet vraagtekens bij de herkomst van die goden zelf, ze bestonden immers niet eeuwig.
Waarom?quote:
Zeker wel, die discussie hebben we wel eens eerder in deze reeks gehad.quote:Almachtigheid kan niet bestaan.
Niet echt, de christelijke god heeft dat probleem zeker niet. Die bestaat tijdloos.quote:Datzelfde geldt voor monotheïsme.
Twee mogelijkheden:quote:Op donderdag 30 april 2015 12:44 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet.
[..]
Twee mogelijkheden:
God bestaat niet
Leuke fictie.
God bestaat
God als bron van het goed en rechtvaardige rechter over het kwaad veroordeelt mensen.
Alle goden zijn tijdloos, tenzij anders aangegeven. Jij hebt nog geen enkele discussie gevoerd. En daarom.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:46 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Zeker wel, die discussie hebben we wel eens eerder in deze reeks gehad.
[..]
Niet echt, de christelijke god heeft dat probleem zeker niet. Die bestaat tijdloos.
Niet echt, als God niet bestaat zijn dit de gemythologiseerde verhalen van een volk 3500 jaar geleden.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Twee mogelijkheden:
- Christenen zijn immorele monsters die massamoord goed durven te noemen;
- Christenen geloven de Bijbel eigenlijk ook niet.
In beide gevallen hoef je mensen die op basis van een religie als het christendom uitspraken over goed en kwaad menen te kunnen doen absoluut niet serieus te nemen. Integendeel.
Waarom zou dat een probleem zijn? Navajo indianen zien er geen probleem in.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat polytheïsme met inherente problemen zit. Meerdere goden zijn immers niet almachtig en zijn vaak concurrenten van elkaar.
Dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:39 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het zet vraagtekens bij de herkomst van die goden zelf, ze bestonden immers niet eeuwig.
Dat zeg ik. Mensen die de christelijke god 'goed' durven te noemen hebben een pervers idee van moraal. Mensen die niet in die onzin geloven staan daar gelukkig los van.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Niet echt, als God niet bestaat zijn dit de gemythologiseerde verhalen van een volk 3500 jaar geleden.
Christenen geloven dat echter niet, die gaan uit van het bestaan van God. De goede en rechtvaardige god in deze verhalen straft de immorele mens die willens en wetens doorgaat met zijn slechte daden.
Het is niet immoreel om te vinden dat immorele mensen gestraft moeten worden, je kan christenen dus hoogsten betichten van het geloven in een oud aftands boekje als God niet zou bestaan.
Dat kan gedeeltelijk kloppen wat je zegt mi.Er zijn natuurlijk best wel intelligente mensen die aangesloten zijn bij een christelijke groep.quote:Op donderdag 30 april 2015 11:53 schreef BaardaapAd het volgende:
Waarschijnlijk zijn intelligente mensen die geloven in een god wél gelovig maar níet lid van een kerk (of moskee o.i.d.); de gevestigde (sub-) religies dragen een wereldbeeld en een godsbeeld uit met een enorme tunnelvisie, terwijl een intelligent iemand toch veeleer geneigd zal zijn eigen keuzes te maken.
In de politiek kun je bij verkiezingen niet anders dan op de partij stemmen die zo goed mogelijk bij je visie aansluit, in religieuze zaken kun je het (zeker als je intelligent bent) heel goed zónder aansluiting bij een geloofsgemeenschap af.
Daarom neem ik aan dat de mensen die bij een vraag over religie aangeven in iets te geloven maar niet precies wat, voor een groot deel eigenlijk iets hebben van 'een god, JA, maar zeker niet wat de gevestigde religies ervan maken'.
, dit gaat in zoverre voor mij op dat ik wel heel goed weet wát en waarin ik geloof, maar niet van plan ben, ten koste van mezelf, me te conformeren aan wat de gevestigde religie, in dit geval in mijn ogen een meerderheid van de christenen ervan maken.quote:Daarom neem ik aan dat de mensen die bij een vraag over religie aangeven in iets te geloven maar niet precies wat, voor een groot deel eigenlijk iets hebben van 'een god, JA, maar zeker niet wat de gevestigde religies ervan maken'.
Stel dat iemand beweert dat hij vijf appels in zijn handen heeft als hij twee appels links, en twee appels rechts vasthoudt. Hij beweert niet: 2+2 is 4, maar 2+2 is 5.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:17 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zelf-evidentie kan je niet bewijzen. Net zo goed als het bestaan van de externe wereld.
Ik kan er niets anders van maken dat:
- De externe wereld bestaat
Even zelf-evident is als:
- Je hoort geen kleine meisjes te verkrachten
[..]
Je neemt aan dat het werkt, maar het blijkt nergens uit. Ik neem dat evengoed aan, en ieder ander. Stel dat ik om bewijs ga vragen, dan krijg je dit:
P dan Q; P dus Q. -> Waarom? -> Nou, als je P hebt en je dan Q krijgt, en Je hebt P dan krijg je een Q -> Ik vind dat helemaal niet logisch, waarom krijg je een Q als je een P hebt? -> Stel je hebt een werkende fiets, dan heb je dus ook wielen, als iemand zegt dat je een …. Blablabla.
Als iemand het niet voor zelf-evident aanneemt, dan kan je er helemaal niks mee. Maar bij zo’n persoon zouden we direct gaan twijfelen aan zijn geestelijke gezondheid.
[..]
Dat bewijst het inderdaad niet. Als ik echter zeg “Je zou geen kleine meisjes moeten verkrachten”, dan doe ik beroep op de zelf-evidentie van mijn discussiepartner, voor wie het net zo duidelijk is dat deze uitspraak waar is.
Het is bijzonder onnaannemelijk dat hij zou zeggen “dat bepaal ik zelf wel”. We zouden ook hier direct gaan twijfelen aan zijn geestelijke gezondheid.
[..]
Niet bepaald. Wat ik al aangaf, is dat bij het ontkennen van specifieke morele statements, we dat niet accepteren als een normaal feit. -> Hij zal wel gek zijn, een slechte opvoeding hebben, etc.
[..]
Nee, elk argument doet beroep op het beoordelingsvermogen van de tegenpartij. Als iemand niet ziet dat 2+2 4 is, dan houd het natuurlijk een beetje op.
Ik ken de navajo's niet echt, maar ik zou dat net zo goed als een mogelijke optie zien.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou dat een probleem zijn? Navajo indianen zien er geen probleem in.
Jawel, de vraag is hoe iets kan beginnen te ontstaan uit het niets.quote:Dat volgt daar helemaal niet uit.
Wellicht loont het de moeite om je daarin te verdiepen.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik ken de navajo's niet echt, maar ik zou dat net zo goed als een mogelijke optie zien.
Je stelt daar dit:quote:Op donderdag 30 april 2015 12:59 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Jawel, de vraag is hoe iets kan beginnen te ontstaan uit het niets.
Dat volgt helemaal nergens uit.quote:ze bestonden immers niet eeuwig
Het is mij niet echt duidelijk wat je bedoeld, wat is het probleem met monotheïsme?quote:Op donderdag 30 april 2015 12:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Alle goden zijn tijdloos, tenzij anders aangegeven. Jij hebt nog geen enkele discussie gevoerd. En daarom.
Het probleem daarmee is dat de mores veranderen; de spelen in het oude Rome waren voor de Romeinen ook niet immoreel. Voor de katholieke kerk was andersgelovigen en ongelovigen afmaken niet immoreel, zoals het dat nu voor bepaalde (sub) religies nog steeds niet immoreel is.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:55 schreef Murvgeslagen het volgende:
Het is niet immoreel om te vinden dat immorele mensen gestraft moeten worden,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
Wat hij bedoelt is dat je conclusies trekt al naargelang jou dat uitkomt, en gebaseerd op niets.quote:Op donderdag 30 april 2015 13:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het is mij niet echt duidelijk wat je bedoeld.
Kan een almachtige een probleem bedenken waarvoor zelfs de almachtige geen oplossing weet?quote:Op donderdag 30 april 2015 13:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het is mij niet echt duidelijk wat je bedoeld, wat is het probleem met monotheïsme?
Jij claimt dat almachtigheid niet kan bestaan, dus dan ben ik ook benieuwd waarom.
Niet bepaald, maar dat legde ik je al uit. Het niet immoreel als God immorele mensen straft, het zou een probleem zijn als hij dat maar at random doet.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zeg ik. Mensen die de christelijke god 'goed' durven te noemen hebben een pervers idee van moraal. Mensen die niet in die onzin geloven staan daar gelukkig los van.
Kleine kinderen vermoorden is wel goed als een god het doet hè? Daar gaat je objectieve moraal.
Ik kan jouw opmerking dat ik niet moet verkrachten ook niet serieus nemen. Het is niet eens zelf-evident.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:19 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Goed argument, appelflap.Ofwel: ik kan je opmerking dat ik appeltaart moet eten van jou niet serieus nemen. Het is overigens niet eens zelf-evident, dus ik kan ook geen beroep doen op objectiviteit.
En daarom lijkt het me vrij duidelijk dat je de Bijbel helemaal niet gelezen hebt.quote:Op donderdag 30 april 2015 13:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Niet bepaald, maar dat legde ik je al uit. Het niet immoreel als God immorele mensen straft, het zou een probleem zijn als hij dat maar at random doet.
Weet ik.quote:Maar jij mag van christenen vinden wat je wilt.
Net zo goed als dat je heel veel verschillende soorten mensen hebt, ieder mens is dan ook uniek, zo heb je ook heel veel verschillende soorten christenen.quote:Op donderdag 30 april 2015 13:06 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Niet bepaald, maar dat legde ik je al uit. Het niet immoreel als God immorele mensen straft, het zou een probleem zijn als hij dat maar at random doet.
Maar jij mag van christenen vinden wat je wilt.
Misschien, zal er binnenkort eens naar kijken.quote:Op donderdag 30 april 2015 13:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht loont het de moeite om je daarin te verdiepen.
Ik kan dit ook op het moment even niet exact onderbouwen, maar ik weet dat bijvoorbeeld de griekse goden niet als eerste bestonden, zij ontstonden uit chaos.quote:Je stelt daar dit:
Dat volgt helemaal nergens uit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |