"The Beatles in 3D: Giles Martin on remixing the Fab Four":
http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-34766693Ten eerste grappig hoe zoon Martin nu de oude, opnieuw en opnieuw vertelde, verhalen van pa Martin - "Lennon wilde alles opnieuw opnemen" - vertelt. De 5.1-mix schijnt - ik doe d'r zelf niet aan - ook al zeer conservatief te zijn: de 'rear'-kanalen worden enkel gebruikt voor een beetje ambience. Dit legt Giles Martin uit:
"Dolby came to see me with 5.1 when it was new, and they'd mixed What's Going On by Marvin Gaye in surround sound, with the guitar coming out of the right rear speaker. But if you went to see Marvin Gaye performing and his guitar player decided to stand at the back of the audience with his amp, you'd go: 'Could you put him on the stage, please?" De oplossing voor dit in zijn woorden "really distracting" probleem:
"He went into Abbey Road's Studio 2, wired up a "really big" loudspeaker and played the original Beatles recordings at full volume. "We acted like the band were playing in there again, and recorded the walls using the original Beatles microphones," he says. Those reverberations and echoes were then placed into the rear speakers to give "the illusion of being in the room with the band".Zeer opvallend is zijn bescheidenheid over de nieuwe 5.1-mixes in dit interview, en als je goed tussen de regels leest merk je dat hij zelf ook veel meer gebruik had willen maken van de volledige potentie van het systeem, iets wat misschien ook wel het geval is met de stereo-versies (welke hij overigens zelf niet eens had willen uitbrengen op CD, zo liet hij gisteren doorschemeren in een "1+" discussie-panel in LA):
"Ultimately, he would have liked to be more inventive with the surround mixes but had to "rein myself in, because these are the Beatles number one hits". "If I was doing a 5.1 of the White Album, though? Let me at it!"En dan nog dit:
"Martin confesses to one glaring mistake: The stereo mix of Lennon and McCartney's kitchen sink symphony A Day In The Life is missing a piano, because he opted to use the version created for the Cirque Du Soleil show, Love. "All of these fans will be going: 'Why did you take this piano off?' And the answer is I didn't - I just used the Love version," he cringes." Zoals ik dus al dacht.
'Eight Days A Week' ligt iets gedetailleerder dan simpelweg "out of sync", viel me op. Zoals ik al zei klinkt het alsof ze de verkeerde 'edit piece' hebben gebruikt, en dat lijkt mij half waar: ze hebben niet de verkeerde gebruikt, maar ze hebben de juiste waarschijnlijk over de originele take geplakt, dus diegene die niet zonder reden van de album/single-versie uit 1964 afgeknipt is. Uit Mark Lewisohn, The Beatles Recording Sessions, 1988:
"Take six took the shape of the released version but did not have the faded intro or outro. From then on, until the 'best', take 13, the Beatles concentrated on perfecting take six, overdubbing a double-tracked Lennon vocal, for instance. The famous faded intro was added at the remix stage and a new outro was taped as an edit piece on 18 October."Er moet een reden zijn geweest om het uitro opnieuw op te nemen, een zeer specifieke keuze: een valse gitaar en getrommel wat totaal uit de maat is zou een zeer goede reden kunnen zijn. Ik kan alleen meer aannemen dat voor de nieuwe mix dat nieuw opgenomen uitro over het originele, foute uitro is geplakt, iets wat op de 5.1 grappig genoeg naar voren komt doordat beide gedeeltes los van elkaar te horen zijn.