Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 20:21 |
Ik wil een auto kopen voor m'n vriendin. Het wordt beslist een Ford Focus mk1. Zit alleen te twijfelen tussen twee auto's, die van Fase I of Fase II zijn (dus knipperlichten in koplampen, etc). Meer cleanere looks. Ford Focus 1.6 (100 pk), met facelift, bouwjaar 2004, Futura-uitvoering, dus wat kaler. Van particulier. 145.000 km gelopen, riem wel vervangen. Ford Focus 2.0 (130 pk), pre-facelift, bouwjaar 2001, Ghia-uitvoering met alle opties (cruise-control, etc). Van garage. Km-stand van 80.000. Riem schijnt nog niet vervangen te zijn (er staat iig nog niks over vermeld in advertentie, wel dealeronderhouden). Qua prijs ontlopen ze elkaar nauwelijks. De 2.0 verbruikt 1 op 11,5, de 1.6 1 op 13,5. Vriendin rijdt overigens niet zo vaak. Ik ben niet helemaal thuis in het Ford wereldje, dus ik hoop hier enig advies in te winnen. Wat is wijsheid in dezen? [ Bericht 4% gewijzigd door Robuustheid op 28-04-2015 20:12:56 ] | |
BrandX | maandag 27 april 2015 @ 20:27 |
dan zou ik voor de 1.6 gaan, want: jonger zuiniger lichter (volgens mij ga je precies een hogere wegenbelasting klasse in bij die 2.0) En als ze toch niet zo veel rijdt, dan is een cruisecontrol toch overbodige luxe. | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 20:28 |
1.6 en Fase II Fase II heeft 1. Beter koplampen, vooral het lichtbeeld is veel beter 2. Mooiere bumpers 3. Geen haperende centrale vergrendeling 4. Minder last van roest in de deuren 5. Boordcomputer 6. betere middenconsole, in de Fase II kun je tenminste je bekers wel kwijt. Futura's zijn wel fijne uitvoeringen hoor. Voorruitverwarming is wel een pre! En over verbruik, een 2.0 zuipt met gemak 1 op 11. Als je een beetje gas geeft moet je rekenen op 1 op 9. Een 1.6 doet met gemak 1 op 14. Ook is een 1.6 goedkoper in de wegenbelasting en verzekering. Ik heb zelf een Fase I 1.6 gehad en tuf nu in een Fase II 1.8, fijne auto's hoor. Alleen zijn de 1.8 en 2.0 wel dorstige jongens. [ Bericht 3% gewijzigd door bokkepoot op 27-04-2015 20:34:53 ] | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 20:38 |
Ik zoek hem in de verschillen tussen Fase I en Fase II, de uitvoering (Futura en Ghia) en de betrouwbaarheid van de motor (de 1.6 schijnt meer olie te verbruiken). | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 20:41 |
1.6 gaat pas bij 2 ton+ olie gebruiken. Kan vrij eenvoudig opgelost worden door een goeie Flush van Forte voor de olie. Heeft met de zuigerveren te maken. Of er moet een petje mee getrapt hebben, maar dat kan met een 2 liter ook gebeuren. | |
Deskjet | maandag 27 april 2015 @ 20:44 |
Als de prijs gelijk is, absoluut de 1.6 uit 2004 kiezen. Wel zou ik goed checken of de relatief dure 10 jaar beurt met distributieriem vervanging door een fatsoenlijke garage gedaan is. Die olieverbruik verhalen zijn volgens mij een eigen leven gaan leiden. Internet staat vol waarschuwingen, maar het valt in de praktijk allemaal wel mee. | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 20:50 |
Bedankt voor jullie reacties, wordt gewaardeerd. Dan moet het de 2004-versie fase II met 1.6 worden. De 2.0-liter heeft een km-stand van 90k. Riem nog niet vervangen. De 1.6 liter heeft een km-stand van 145k, riem wel vervangen. Maken de km-standen bij deze modellen nog veel uit? | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 20:52 |
Interval van een fase I is 150.000 of 10 jaar Fase II heeft een vervangingsinterval van 160.000 of 10 jaar. Die Fase I is dus een tikkende tijdbom en de eigenaar had dus geen geld voor goed onderhoud ![]() | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 20:53 |
Hmmz. Ik moet m'n uitspraken herzien. Het is altijd dealer-onderhouden geweest. Maar er staat nog nergens vermeld over distributieriem. Fijne gedachte dat er kennelijk een Focus-expert op Fok forum aanwezig is. | |
Deskjet | maandag 27 april 2015 @ 20:54 |
Dan wordt de keus wel heel makkelijk. Wel MOET(!!) je even de tijd nemen om alle deuren+achterklepnaden te checken. Dat kan allemaal in orde zijn, maar zou een flinke kostenpost worden om te herstellen. Neem dat echt serieus, voor de rest prima auto's. Heb er zelf ook één. ![]() | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 20:55 |
Dan moet ie al vervangen zijn in 2010... lijkt me wel standaard. Inderdaad, de naad onderaan de deuren en kofferklep gaan roesten. Dorpels kunnen er ook wat van. Dit soort plekken. ![]() | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 20:55 |
De 1.6 (Futura) of 2.0 (Ghia) liter bedoel je? | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 20:57 |
Zo'n Ghia is wel gaaf, tenminste eentje met dat lichte interieur en dat houtlook? | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 20:58 |
Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had. | |
Deskjet | maandag 27 april 2015 @ 20:59 |
De 1.6 moet je nemen. ![]() | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 21:00 |
Futura is na Ghia het meeste luxe. Futura's hebben vaak ook climate control,leer en meestal ook vooruit verwarming. | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 21:01 |
Niks mis met een 2.0, al dan wel met een fohn ![]() ![]() | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 21:02 |
Jullie input als Focus-experts wordt gewaardeerd. 1.6 Futura wordt het. Hartelijk dank daarvoor. Om het geheel wat makkelijker te maken, zal ik jullie even een PM sturen, met de advertenties. Dat maakt een vergelijking wat makkelijker. | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 21:02 |
Gooi ik deze alvast hier neer ![]() http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215
| |
Sometimes | maandag 27 april 2015 @ 21:04 |
Is niet hetzelfde soort leder. Het leder dat op de Ghia geleverd kon worden is veel beter dan het spul dat ze gebruikten voor de Futura. Ben ook wel benieuwd hoe dat er na 10 jaar nog uit ziet eigenlijk. Ik had een fase II 1.6 Futura van eind 2004, "nieuw" gekocht. Over de motor weinig klagen maar de uitrusting is op een paar gimmicks (voorruitverwarming inderdaad, navi en dus het leder) verbazingwekkend kaal. Een fatsoenlijke interval voor de ruitenwissers kon er al niet meer vanaf. | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 21:06 |
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Het leder ziet bij de Futura wat minder uit dan bij de Ghia, ook al zijn ze beiden zwart. Ik was in de veronderstelling dat het kwam omdat de Futura meer km's afgelegd heeft. Zal je even beide auto's PM'en, dan kun je de stoelen zien. | |
TheWhiteCowboy | maandag 27 april 2015 @ 21:12 |
zwart leer zou niet mijn voorkeur hebben, kan aardig heet worden in de zomer. Zelf een focus cc 2.0 automaat gehad. Reed heerlijk, zuipteechter wel. Ook regelmatig met de focus 1.6 gereden en die motor was prima en had voor normaal gebruik genoeg vermogen. | |
bokkepoot | maandag 27 april 2015 @ 21:14 |
Een Focus CC is een Focus II, daar zit een compleet andere motor dan een Focus I in ![]() Zo'n Duratec is nog een halve mazda ![]() ![]() | |
Ferrari_Tape | maandag 27 april 2015 @ 22:15 |
Gewoon die met 130 pk nemen. 100 pk is niks. | |
Robuustheid | maandag 27 april 2015 @ 23:06 |
Gewicht is belangrijker dan pk's. Die met 130 pk weegt zo'n 110 kilo zwaarder. Ik heb zelf een auto met 550 kilo. Op rechte stukken moet ik vaak m'n meerdere erkennen. Maar op bochtige krappe weggetjes, beginnen de kilo's toch wel te tellen. | |
Glijdt_licht | dinsdag 28 april 2015 @ 01:14 |
M'n pa heeft een Focus Futura 1.8tddi met 340k op de klok uit 2005. Het leder ziet er op zich niet zo slecht uit gezien hij het compleet mishandelt met gereedschap etc. Mooi is anders, maar er zitten geen gaten in, en het is ook niet gescheurd. Wel roest die auto ontzettend bij de voordeuren. APK was geen probleem dit jaar. Zolang je de roestduivel weg kunt houden is een Focus behoorlijk onverwoestbaar. De navi daarentegen die erin zit werkt niet meer. DVD's worden niet meer goed gelezen en soms springt ie vanaf de radio ineens op navi etc ![]() Voordeel is natuurlijk de voorruitverwarming, de navi werkte ooit best prima, ik vond de stoelen prima zitten en de klimaatregeling heeft zover ik weet nooit gefaald. Wel miste inderdaad de ruitenwisserinterval, maar verder miste ik vrij weinig. De ruitenwisserstengel is zover ik weet naast de navi het enige dat niet meer feilloos werkt na 340k. De stengel hoort 1x te wissen als je hem omlaag drukt, maar hij stopt met wissen als je de stengel loslaat ![]() De Cd-wisselaar lijkt het nog prima te doen. [ Bericht 5% gewijzigd door Glijdt_licht op 28-04-2015 01:21:56 ] | |
TheWhiteCowboy | dinsdag 28 april 2015 @ 01:32 |
550 kg is wel heel erg licht, welke auto is dat dan? Nu ik ik erover nadenk heb ik de eerste 3 generaties van de focus met 1.6 wel gereden, en bij alle drie ging dat prima. De 1.4 die toch al niet wil was echt behelpen. | |
tjoptjop | dinsdag 28 april 2015 @ 02:15 |
RS natuurlijk | |
Sometimes | dinsdag 28 april 2015 @ 08:10 |
Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I. | |
Robuustheid | dinsdag 28 april 2015 @ 09:00 |
Mini uit 1967, dubbele Weber DCOE40, 302- piper nokkenas, open pijp met minimale tegendruk, opgeboorde cilinderwanden, snelle kleppen, rolkooi, etc. Vermogen is bijna geheel lineair verdeeld binnen 4800 - 10500 rpm range. Ik gebruik sinds kort hem ook als daily driver. Hoef gelukkig niet altijd rijden (mijn werk zit aan m'n huis). Pas dan begin je te merken dat gewicht eerder telt dan pk's. Pk's zijn leuk voor snel optrekken op rechte stukken. Verder heb je er eigenlijk weinig aan. [ Bericht 7% gewijzigd door Robuustheid op 28-04-2015 09:08:37 ] | |
bokkepoot | dinsdag 28 april 2015 @ 10:54 |
Er bestaan wel meerdere Focus I die in 2005 op kenteken staan ![]() | |
TheWhiteCowboy | dinsdag 28 april 2015 @ 12:03 |
nou ja zo te lezen heb je toch aardig je best gedaan voor wat extra pk's. | |
Fer | dinsdag 28 april 2015 @ 15:11 |
Dat nieuwe model is toch geen facelift? Dat is een compleet nieuw platform, technisch en kwa rijdgedrag een hele andere, modernere auto. | |
Sometimes | dinsdag 28 april 2015 @ 15:19 |
Gaat alleen om het eerste model Focus, dat is in 2001 gefacelift. | |
Glijdt_licht | dinsdag 28 april 2015 @ 18:11 |
Bouwjaar 2004, op 4-1-2005 op kenteken gezet.. | |
Bami-Powner | dinsdag 28 april 2015 @ 18:26 |
moet ze toch zelf weten als ze zelf alles zal betalen? | |
Robuustheid | dinsdag 28 april 2015 @ 20:11 |
Nee, ik ben de enige kostwinner in dit verhaal. Zij doet het huishouden, etc. | |
Robuustheid | dinsdag 28 april 2015 @ 20:13 |
Voordat ik het vergeet... verschil hier is bijna 70.000 km. Scheelt toch aanzienlijk? | |
Bami-Powner | dinsdag 28 april 2015 @ 20:15 |
Dus jij gaat nog eens betalen? ![]() kies dan de 1.6 ofc | |
Robuustheid | dinsdag 28 april 2015 @ 20:22 |
Ik heb er geen moeite mee. Heb hiernaast nog 3 auto's staan, maar dat zijn geen geschikte daily drivers. ![]() | |
Glijdt_licht | dinsdag 28 april 2015 @ 20:45 |
Alsof een auto op is bij de kilometers van beide auto's die jij noemt ![]() | |
Robuustheid | woensdag 29 april 2015 @ 13:56 |
Dat niet, maar ik heb geen inzicht in de punten die bij Ford Focus benodigd zijn of kunnen optreden bij een bepaald kilometerstand. Op internet kan ik er weinig over vinden. Ik kan hem wel zelf repareren/onderhouden, maar daar heb ik niet echt tijd en plaats voor. Dus ik beperk dat liever tot een minimum. | |
SuperWeber | woensdag 29 april 2015 @ 16:20 |
Ik heb al 6 jaar een focus 1.6 uit 2002 met inmiddels bijna 240k op de teller. Ondanks dat ik niet erg zuinig ben op dat ding loopt hij nog als een zonnetje. De enige dingen die ik ermee heb gehad zijn die sensor op de versnellingsbak en wat standaard onderhoud. Een kapotte accu is het enige waardoor hij mij ooit heeft laten staan. De distributieriem was al gedaan toen ik hem kocht. Verder heeft er wat roest gezeten op de achterklep en heb ik nu wat roestvorming bij de voorbumper. De garage vertelde me vorig jaar dat er wat laswerk aankomt deze zomer, maar dat direct ingrijpen absoluut niet nodig was. Wat mij betreft mag dat na 13 jaar trouwe dienst... |