FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Welke Ford Focus (mk1) nemen?
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 20:21
Ik wil een auto kopen voor m'n vriendin. Het wordt beslist een Ford Focus mk1. Zit alleen te twijfelen tussen twee auto's, die van Fase I of Fase II zijn (dus knipperlichten in koplampen, etc). Meer cleanere looks.

Ford Focus 1.6 (100 pk), met facelift, bouwjaar 2004, Futura-uitvoering, dus wat kaler. Van particulier. 145.000 km gelopen, riem wel vervangen.

Ford Focus 2.0 (130 pk), pre-facelift, bouwjaar 2001, Ghia-uitvoering met alle opties (cruise-control, etc). Van garage. Km-stand van 80.000. Riem schijnt nog niet vervangen te zijn (er staat iig nog niks over vermeld in advertentie, wel dealeronderhouden).

Qua prijs ontlopen ze elkaar nauwelijks. De 2.0 verbruikt 1 op 11,5, de 1.6 1 op 13,5. Vriendin rijdt overigens niet zo vaak.

Ik ben niet helemaal thuis in het Ford wereldje, dus ik hoop hier enig advies in te winnen. Wat is wijsheid in dezen?

[ Bericht 4% gewijzigd door Robuustheid op 28-04-2015 20:12:56 ]
BrandXmaandag 27 april 2015 @ 20:27
dan zou ik voor de 1.6 gaan, want:
jonger
zuiniger
lichter (volgens mij ga je precies een hogere wegenbelasting klasse in bij die 2.0)

En als ze toch niet zo veel rijdt, dan is een cruisecontrol toch overbodige luxe.
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 20:28
1.6 en Fase II

Fase II heeft
1. Beter koplampen, vooral het lichtbeeld is veel beter
2. Mooiere bumpers
3. Geen haperende centrale vergrendeling
4. Minder last van roest in de deuren
5. Boordcomputer
6. betere middenconsole, in de Fase II kun je tenminste je bekers wel kwijt.

Futura's zijn wel fijne uitvoeringen hoor. Voorruitverwarming is wel een pre!

En over verbruik, een 2.0 zuipt met gemak 1 op 11. Als je een beetje gas geeft moet je rekenen op 1 op 9. Een 1.6 doet met gemak 1 op 14. Ook is een 1.6 goedkoper in de wegenbelasting en verzekering.

Ik heb zelf een Fase I 1.6 gehad en tuf nu in een Fase II 1.8, fijne auto's hoor. Alleen zijn de 1.8 en 2.0 wel dorstige jongens.

[ Bericht 3% gewijzigd door bokkepoot op 27-04-2015 20:34:53 ]
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 20:38
quote:
19s.gif Op maandag 27 april 2015 20:27 schreef BrandX het volgende:
dan zou ik voor de 1.6 gaan, want:
jonger
zuiniger
lichter (volgens mij ga je precies een hogere wegenbelasting klasse in bij die 2.0)

En als ze toch niet zo veel rijdt, dan is een cruisecontrol toch overbodige luxe.
Ik zoek hem in de verschillen tussen Fase I en Fase II, de uitvoering (Futura en Ghia) en de betrouwbaarheid van de motor (de 1.6 schijnt meer olie te verbruiken).
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 20:41
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:38 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Ik zoek hem in de verschillen tussen Fase I en Fase II, de uitvoering (Futura en Ghia) en de betrouwbaarheid van de motor (de 1.6 schijnt meer olie te verbruiken).
1.6 gaat pas bij 2 ton+ olie gebruiken. Kan vrij eenvoudig opgelost worden door een goeie Flush van Forte voor de olie. Heeft met de zuigerveren te maken.

Of er moet een petje mee getrapt hebben, maar dat kan met een 2 liter ook gebeuren.
Deskjetmaandag 27 april 2015 @ 20:44
Als de prijs gelijk is, absoluut de 1.6 uit 2004 kiezen. Wel zou ik goed checken of de relatief dure 10 jaar beurt met distributieriem vervanging door een fatsoenlijke garage gedaan is.

Die olieverbruik verhalen zijn volgens mij een eigen leven gaan leiden. Internet staat vol waarschuwingen, maar het valt in de praktijk allemaal wel mee.
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 20:50
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2015 20:41 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

1.6 gaat pas bij 2 ton+ olie gebruiken. Kan vrij eenvoudig opgelost worden door een goeie Flush van Forte voor de olie. Heeft met de zuigerveren te maken.

Of er moet een petje mee getrapt hebben, maar dat kan met een 2 liter ook gebeuren.
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:44 schreef Deskjet het volgende:
Als de prijs gelijk is, absoluut de 1.6 uit 2004 kiezen. Wel zou ik goed checken of de relatief dure 10 jaar beurt met distributieriem vervanging door een fatsoenlijke garage gedaan is.

Die olieverbruik verhalen zijn volgens mij een eigen leven gaan leiden. Internet staat vol waarschuwingen, maar het valt in de praktijk allemaal wel mee.
Bedankt voor jullie reacties, wordt gewaardeerd.

Dan moet het de 2004-versie fase II met 1.6 worden.
De 2.0-liter heeft een km-stand van 90k. Riem nog niet vervangen.
De 1.6 liter heeft een km-stand van 145k, riem wel vervangen.

Maken de km-standen bij deze modellen nog veel uit?
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 20:52
Interval van een fase I is 150.000 of 10 jaar
Fase II heeft een vervangingsinterval van 160.000 of 10 jaar.

Die Fase I is dus een tikkende tijdbom en de eigenaar had dus geen geld voor goed onderhoud ;)
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 20:53
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2015 20:52 schreef bokkepoot het volgende:
Interval van een fase I is 150.000 of 10 jaar
Fase II heeft een vervangingsinterval van 160.000 of 10 jaar.

Die Fase I is dus een tikkende tijdbom en de eigenaar had dus geen geld voor goed onderhoud ;)
Hmmz. Ik moet m'n uitspraken herzien. Het is altijd dealer-onderhouden geweest. Maar er staat nog nergens vermeld over distributieriem. Fijne gedachte dat er kennelijk een Focus-expert op Fok forum aanwezig is.
Deskjetmaandag 27 april 2015 @ 20:54
Dan wordt de keus wel heel makkelijk. Wel MOET(!!) je even de tijd nemen om alle deuren+achterklepnaden te checken. Dat kan allemaal in orde zijn, maar zou een flinke kostenpost worden om te herstellen. Neem dat echt serieus, voor de rest prima auto's. Heb er zelf ook één. ;)
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 20:55
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:53 schreef Robuustheid het volgende:
Hmmz. Ik moet m'n uitspraken herzien. Het is altijd dealer-onderhouden geweest. Maar er staat nog nergens vermeld over distributieriem.
Dan moet ie al vervangen zijn in 2010... lijkt me wel standaard.
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:54 schreef Deskjet het volgende:
Dan wordt de keus wel heel makkelijk. Wel MOET(!!) je even de tijd nemen om alle deuren+achterklepnaden te checken. Dat kan allemaal in orde zijn, maar zou een flinke kostenpost worden om te herstellen. Neem dat echt serieus, voor de rest prima auto's. Heb er zelf ook één. ;)
Inderdaad, de naad onderaan de deuren en kofferklep gaan roesten.
Dorpels kunnen er ook wat van.
Dit soort plekken.
linksachter.jpg
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 20:55
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:54 schreef Deskjet het volgende:
Dan wordt de keus wel heel makkelijk.
De 1.6 (Futura) of 2.0 (Ghia) liter bedoel je?
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 20:57
Zo'n Ghia is wel gaaf, tenminste eentje met dat lichte interieur en dat houtlook?
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 20:58
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2015 20:57 schreef bokkepoot het volgende:
Zo'n Ghia is wel gaaf, tenminste eentje met dat lichte interieur en dat houtlook?
Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had.
Deskjetmaandag 27 april 2015 @ 20:59
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 20:55 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

De 1.6 (Futura) of 2.0 (Ghia) liter bedoel je?
De 1.6 moet je nemen. ;) Die 1.6 is op jaarbasis tov die 2.0 ¤500 goedkoper(MRB+verzekering+hoger brandstofverbruik). Ik heb zelf een 1.8, maar zou absoluut geen 2.0 willen.
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 21:00
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:58 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had.
Futura is na Ghia het meeste luxe. Futura's hebben vaak ook climate control,leer en meestal ook vooruit verwarming.
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 21:01
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:59 schreef Deskjet het volgende:

[..]

De 1.6 moet je nemen. ;) Die 1.6 is op jaarbasis tov die 2.0 ¤500 goedkoper(MRB+verzekering+hoger brandstofverbruik). Ik heb zelf een 1.8, maar zou absoluut geen 2.0 willen.
Niks mis met een 2.0, al dan wel met een fohn ;)

Ford_Focus_RS_Side_View.jpg
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 21:02
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:59 schreef Deskjet het volgende:

[..]

De 1.6 moet je nemen. ;) Die 1.6 is op jaarbasis tov die 2.0 ¤500 goedkoper(MRB+verzekering+hoger brandstofverbruik). Ik heb zelf een 1.8, maar zou absoluut geen 2.0 willen.
quote:
10s.gif Op maandag 27 april 2015 21:00 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Futura is na Ghia het meeste luxe. Futura's hebben vaak ook climate control,leer en meestal ook vooruit verwarming.
Jullie input als Focus-experts wordt gewaardeerd.

1.6 Futura wordt het. Hartelijk dank daarvoor. Om het geheel wat makkelijker te maken, zal ik jullie even een PM sturen, met de advertenties.

Dat maakt een vergelijking wat makkelijker.
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 21:02
Gooi ik deze alvast hier neer ;)

http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=23215
quote:
2. Focus I 1998 - 2004

2.1 Algemeen:
- Roest is bij de Focus een belangrijk aandachtspunt, met name de fase 1 modellen (knipperlicht in de bumper). Er kan roest zitten/komen op de kitnaden van de deuren, de achterklep en de motorkap. Ook kan het onder de handgreep van de kofferbak en onder de spiegels zitten. Wielkasten kunnen bij exemplaren met hoge kilometerstanden ook roest vertonen. Kijk dan ook goed naar de felsnaad van de dorpels. Subframes kunnen doorroesten omdat het lekwater van de airco hierop uitkomt. Zie voor garantie, onder 1.1 "Algemeen"
- Als het instrumentenpaneel wazig doet (meerdere meters werken niet of niet goed), dan is de printplaat van de unit niet goed meer. Mocht dit geen reden zijn om de auto niet te kopen, dan kan je aan michael0212 op dit forum vragen of hij de printplaat wil reviseren. Of dit zelf doen
- Km-teller valt uit, veelal is een niet goed werkende versnellingsbak sensor de oorzaak. Overige symptonen zijn minder vermogen, slechter stationair lopen en het volume van de radio wordt minder tijdens het uitvallen van de teller. Vervangen kost rond de 100 euro bij de dealer (sensor zelf kost een paar tientjes).
- Let op of de centrale portiersvergrendeling werkt. Het komt nogal eens voor dat ,vooral bij koud weer, bijvoorbeeld de bestuurderszijde wel open gaat maar de bijrijders kant niet.
- Zwetende/Lekkende stuurbekrachtigingspompen komen bij alle type Focus I voor. Dit hoeft doorgaans niet gerepareerd te worden (tenzij de lekkage te groot wordt), een minpunt van het zweten is dat de olie op je multiriem kan gaan lekken en o.a. piepen van de riem kan veroorzaken. Bij piepende multiriemen; riem vervangen is de goedkoopste en snelste manier. Bij hogere km-standen is het wellicht handig om ook de spanner en de looprol te vervangen.

2.2 Benzine:
1.4 (75pk) en 1.6 (100pk)
- model gaat de bobine vaak tussen de 100.000 en 150.000km kapot. Is niet heel duur, maar is een pre als dit al is vervangen.
- Hoog olieverbruik komt soms voor. Is dit het geval kan je er vanuit gaan dat het blok vervangen moet worden. Controleer de carterventilatie nog wel. Door een kapotte carterventilatie ontstaat er overdruk en wordt de olie via het kleppendeksel eruit geperst.
- Thermostaathuizen gaan weleens kapot. Het binnenste randje waar de pakking in ligt vergaat door de koelvloeistof. (kosten rond de 25 euro)

1.8 (115pk) en 2.0 (130pk)
- Thermostaathuis lekken weleens. Als je geluk hebt dan heb je genoeg aan een nieuwe pakking. Anders wordt het een nieuw Thermostaathuis, deze zijn een stuk duurder dan die van de 1.4/1.6.
- Slecht stationair lopen wordt vaak veroorzaakt door een slechte carterventilatie.
Sometimesmaandag 27 april 2015 @ 21:04
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 20:58 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had.
Is niet hetzelfde soort leder.

Het leder dat op de Ghia geleverd kon worden is veel beter dan het spul dat ze gebruikten voor de Futura. Ben ook wel benieuwd hoe dat er na 10 jaar nog uit ziet eigenlijk.

Ik had een fase II 1.6 Futura van eind 2004, "nieuw" gekocht. Over de motor weinig klagen maar de uitrusting is op een paar gimmicks (voorruitverwarming inderdaad, navi en dus het leder) verbazingwekkend kaal.
Een fatsoenlijke interval voor de ruitenwissers kon er al niet meer vanaf.
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 21:06
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 21:04 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Is niet hetzelfde soort leder.

Het leder dat op de Ghia geleverd kon worden is veel beter dan het spul dat ze gebruikten voor de Futura. Ben ook wel benieuwd hoe dat er na 10 jaar nog uit ziet eigenlijk.
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Het leder ziet bij de Futura wat minder uit dan bij de Ghia, ook al zijn ze beiden zwart. Ik was in de veronderstelling dat het kwam omdat de Futura meer km's afgelegd heeft. Zal je even beide auto's PM'en, dan kun je de stoelen zien.
TheWhiteCowboymaandag 27 april 2015 @ 21:12
zwart leer zou niet mijn voorkeur hebben, kan aardig heet worden in de zomer. Zelf een focus cc 2.0 automaat gehad. Reed heerlijk, zuipteechter wel. Ook regelmatig met de focus 1.6 gereden en die motor was prima en had voor normaal gebruik genoeg vermogen.
bokkepootmaandag 27 april 2015 @ 21:14
Een Focus CC is een Focus II, daar zit een compleet andere motor dan een Focus I in ;)

Zo'n Duratec is nog een halve mazda :'( :'(
Ferrari_Tapemaandag 27 april 2015 @ 22:15
Gewoon die met 130 pk nemen.
100 pk is niks.
Robuustheidmaandag 27 april 2015 @ 23:06
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2015 22:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Gewoon die met 130 pk nemen.
100 pk is niks.
Gewicht is belangrijker dan pk's. Die met 130 pk weegt zo'n 110 kilo zwaarder.

Ik heb zelf een auto met 550 kilo. Op rechte stukken moet ik vaak m'n meerdere erkennen. Maar op bochtige krappe weggetjes, beginnen de kilo's toch wel te tellen.
Glijdt_lichtdinsdag 28 april 2015 @ 01:14
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 21:06 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Je zou wel gelijk kunnen hebben. Het leder ziet bij de Futura wat minder uit dan bij de Ghia, ook al zijn ze beiden zwart. Ik was in de veronderstelling dat het kwam omdat de Futura meer km's afgelegd heeft. Zal je even beide auto's PM'en, dan kun je de stoelen zien.
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 21:04 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Is niet hetzelfde soort leder.

Het leder dat op de Ghia geleverd kon worden is veel beter dan het spul dat ze gebruikten voor de Futura. Ben ook wel benieuwd hoe dat er na 10 jaar nog uit ziet eigenlijk.

Ik had een fase II 1.6 Futura van eind 2004, "nieuw" gekocht. Over de motor weinig klagen maar de uitrusting is op een paar gimmicks (voorruitverwarming inderdaad, navi en dus het leder) verbazingwekkend kaal.
Een fatsoenlijke interval voor de ruitenwissers kon er al niet meer vanaf.
M'n pa heeft een Focus Futura 1.8tddi met 340k op de klok uit 2005. Het leder ziet er op zich niet zo slecht uit gezien hij het compleet mishandelt met gereedschap etc. Mooi is anders, maar er zitten geen gaten in, en het is ook niet gescheurd. Wel roest die auto ontzettend bij de voordeuren.
APK was geen probleem dit jaar. Zolang je de roestduivel weg kunt houden is een Focus behoorlijk onverwoestbaar. De navi daarentegen die erin zit werkt niet meer. DVD's worden niet meer goed gelezen en soms springt ie vanaf de radio ineens op navi etc :P Maar dan zeurt ie dat de cd niet gevonden kan worden.

Voordeel is natuurlijk de voorruitverwarming, de navi werkte ooit best prima, ik vond de stoelen prima zitten en de klimaatregeling heeft zover ik weet nooit gefaald.
Wel miste inderdaad de ruitenwisserinterval, maar verder miste ik vrij weinig. De ruitenwisserstengel is zover ik weet naast de navi het enige dat niet meer feilloos werkt na 340k. De stengel hoort 1x te wissen als je hem omlaag drukt, maar hij stopt met wissen als je de stengel loslaat :+.
De Cd-wisselaar lijkt het nog prima te doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Glijdt_licht op 28-04-2015 01:21:56 ]
TheWhiteCowboydinsdag 28 april 2015 @ 01:32
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2015 23:06 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Gewicht is belangrijker dan pk's. Die met 130 pk weegt zo'n 110 kilo zwaarder.

Ik heb zelf een auto met 550 kilo. Op rechte stukken moet ik vaak m'n meerdere erkennen. Maar op bochtige krappe weggetjes, beginnen de kilo's toch wel te tellen.
550 kg is wel heel erg licht, welke auto is dat dan? Nu ik ik erover nadenk heb ik de eerste 3 generaties van de focus met 1.6 wel gereden, en bij alle drie ging dat prima. De 1.4 die toch al niet wil was echt behelpen.
tjoptjopdinsdag 28 april 2015 @ 02:15
RS natuurlijk
Sometimesdinsdag 28 april 2015 @ 08:10
quote:
19s.gif Op dinsdag 28 april 2015 01:14 schreef Glijdt_licht het volgende:

M'n pa heeft een Focus Futura 1.8tddi met 340k op de klok uit 2005.

Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I.
Robuustheiddinsdag 28 april 2015 @ 09:00
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 01:32 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

550 kg is wel heel erg licht, welke auto is dat dan? Nu ik ik erover nadenk heb ik de eerste 3 generaties van de focus met 1.6 wel gereden, en bij alle drie ging dat prima. De 1.4 die toch al niet wil was echt behelpen.
Mini uit 1967, dubbele Weber DCOE40, 302- piper nokkenas, open pijp met minimale tegendruk, opgeboorde cilinderwanden, snelle kleppen, rolkooi, etc. Vermogen is bijna geheel lineair verdeeld binnen 4800 - 10500 rpm range. Ik gebruik sinds kort hem ook als daily driver. Hoef gelukkig niet altijd rijden (mijn werk zit aan m'n huis).

Pas dan begin je te merken dat gewicht eerder telt dan pk's. Pk's zijn leuk voor snel optrekken op rechte stukken. Verder heb je er eigenlijk weinig aan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Robuustheid op 28-04-2015 09:08:37 ]
bokkepootdinsdag 28 april 2015 @ 10:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 08:10 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I.
Er bestaan wel meerdere Focus I die in 2005 op kenteken staan ;)
TheWhiteCowboydinsdag 28 april 2015 @ 12:03
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 09:00 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Mini uit 1967, dubbele Weber DCOE40, 302- piper nokkenas, open pijp met minimale tegendruk, opgeboorde cilinderwanden, snelle kleppen, rolkooi, etc. Vermogen is bijna geheel lineair verdeeld binnen 4800 - 10500 rpm range. Ik gebruik sinds kort hem ook als daily driver. Hoef gelukkig niet altijd rijden (mijn werk zit aan m'n huis).

Pas dan begin je te merken dat gewicht eerder telt dan pk's. Pk's zijn leuk voor snel optrekken op rechte stukken. Verder heb je er eigenlijk weinig aan.
nou ja zo te lezen heb je toch aardig je best gedaan voor wat extra pk's.
Ferdinsdag 28 april 2015 @ 15:11
Dat nieuwe model is toch geen facelift? Dat is een compleet nieuw platform, technisch en kwa rijdgedrag een hele andere, modernere auto.
Sometimesdinsdag 28 april 2015 @ 15:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 15:11 schreef Fer het volgende:
Dat nieuwe model is toch geen facelift? Dat is een compleet nieuw platform, technisch en kwa rijdgedrag een hele andere, modernere auto.
Gaat alleen om het eerste model Focus, dat is in 2001 gefacelift.
Glijdt_lichtdinsdag 28 april 2015 @ 18:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 08:10 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I.
Bouwjaar 2004, op 4-1-2005 op kenteken gezet..
Bami-Pownerdinsdag 28 april 2015 @ 18:26
moet ze toch zelf weten als ze zelf alles zal betalen?
Robuustheiddinsdag 28 april 2015 @ 20:11
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:26 schreef Bami-Powner het volgende:
moet ze toch zelf weten als ze zelf alles zal betalen?
Nee, ik ben de enige kostwinner in dit verhaal. Zij doet het huishouden, etc.
Robuustheiddinsdag 28 april 2015 @ 20:13
quote:
19s.gif Op maandag 27 april 2015 20:27 schreef BrandX het volgende:
dan zou ik voor de 1.6 gaan, want:
jonger
zuiniger
lichter (volgens mij ga je precies een hogere wegenbelasting klasse in bij die 2.0)

En als ze toch niet zo veel rijdt, dan is een cruisecontrol toch overbodige luxe.
Voordat ik het vergeet... verschil hier is bijna 70.000 km. Scheelt toch aanzienlijk?
Bami-Pownerdinsdag 28 april 2015 @ 20:15
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:11 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Nee, ik ben de enige kostwinner in dit verhaal. Zij doet het huishouden, etc.
Dus jij gaat nog eens betalen? :')
kies dan de 1.6 ofc
Robuustheiddinsdag 28 april 2015 @ 20:22
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:15 schreef Bami-Powner het volgende:

[..]

Dus jij gaat nog eens betalen? :')
kies dan de 1.6 ofc
Ik heb er geen moeite mee. Heb hiernaast nog 3 auto's staan, maar dat zijn geen geschikte daily drivers. :).
Glijdt_lichtdinsdag 28 april 2015 @ 20:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:13 schreef Robuustheid het volgende:

[..]

Voordat ik het vergeet... verschil hier is bijna 70.000 km. Scheelt toch aanzienlijk?
Alsof een auto op is bij de kilometers van beide auto's die jij noemt :')!!
Robuustheidwoensdag 29 april 2015 @ 13:56
quote:
19s.gif Op dinsdag 28 april 2015 20:45 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Alsof een auto op is bij de kilometers van beide auto's die jij noemt :')!!
Dat niet, maar ik heb geen inzicht in de punten die bij Ford Focus benodigd zijn of kunnen optreden bij een bepaald kilometerstand. Op internet kan ik er weinig over vinden.

Ik kan hem wel zelf repareren/onderhouden, maar daar heb ik niet echt tijd en plaats voor. Dus ik beperk dat liever tot een minimum.
SuperWeberwoensdag 29 april 2015 @ 16:20
Ik heb al 6 jaar een focus 1.6 uit 2002 met inmiddels bijna 240k op de teller. Ondanks dat ik niet erg zuinig ben op dat ding loopt hij nog als een zonnetje. De enige dingen die ik ermee heb gehad zijn die sensor op de versnellingsbak en wat standaard onderhoud. Een kapotte accu is het enige waardoor hij mij ooit heeft laten staan. De distributieriem was al gedaan toen ik hem kocht. Verder heeft er wat roest gezeten op de achterklep en heb ik nu wat roestvorming bij de voorbumper. De garage vertelde me vorig jaar dat er wat laswerk aankomt deze zomer, maar dat direct ingrijpen absoluut niet nodig was. Wat mij betreft mag dat na 13 jaar trouwe dienst...