Ik zoek hem in de verschillen tussen Fase I en Fase II, de uitvoering (Futura en Ghia) en de betrouwbaarheid van de motor (de 1.6 schijnt meer olie te verbruiken).quote:Op maandag 27 april 2015 20:27 schreef BrandX het volgende:
dan zou ik voor de 1.6 gaan, want:
jonger
zuiniger
lichter (volgens mij ga je precies een hogere wegenbelasting klasse in bij die 2.0)
En als ze toch niet zo veel rijdt, dan is een cruisecontrol toch overbodige luxe.
1.6 gaat pas bij 2 ton+ olie gebruiken. Kan vrij eenvoudig opgelost worden door een goeie Flush van Forte voor de olie. Heeft met de zuigerveren te maken.quote:Op maandag 27 april 2015 20:38 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Ik zoek hem in de verschillen tussen Fase I en Fase II, de uitvoering (Futura en Ghia) en de betrouwbaarheid van de motor (de 1.6 schijnt meer olie te verbruiken).
quote:Op maandag 27 april 2015 20:41 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
1.6 gaat pas bij 2 ton+ olie gebruiken. Kan vrij eenvoudig opgelost worden door een goeie Flush van Forte voor de olie. Heeft met de zuigerveren te maken.
Of er moet een petje mee getrapt hebben, maar dat kan met een 2 liter ook gebeuren.
Bedankt voor jullie reacties, wordt gewaardeerd.quote:Op maandag 27 april 2015 20:44 schreef Deskjet het volgende:
Als de prijs gelijk is, absoluut de 1.6 uit 2004 kiezen. Wel zou ik goed checken of de relatief dure 10 jaar beurt met distributieriem vervanging door een fatsoenlijke garage gedaan is.
Die olieverbruik verhalen zijn volgens mij een eigen leven gaan leiden. Internet staat vol waarschuwingen, maar het valt in de praktijk allemaal wel mee.
Hmmz. Ik moet m'n uitspraken herzien. Het is altijd dealer-onderhouden geweest. Maar er staat nog nergens vermeld over distributieriem. Fijne gedachte dat er kennelijk een Focus-expert op Fok forum aanwezig is.quote:Op maandag 27 april 2015 20:52 schreef bokkepoot het volgende:
Interval van een fase I is 150.000 of 10 jaar
Fase II heeft een vervangingsinterval van 160.000 of 10 jaar.
Die Fase I is dus een tikkende tijdbom en de eigenaar had dus geen geld voor goed onderhoud
Dan moet ie al vervangen zijn in 2010... lijkt me wel standaard.quote:Op maandag 27 april 2015 20:53 schreef Robuustheid het volgende:
Hmmz. Ik moet m'n uitspraken herzien. Het is altijd dealer-onderhouden geweest. Maar er staat nog nergens vermeld over distributieriem.
Inderdaad, de naad onderaan de deuren en kofferklep gaan roesten.quote:Op maandag 27 april 2015 20:54 schreef Deskjet het volgende:
Dan wordt de keus wel heel makkelijk. Wel MOET(!!) je even de tijd nemen om alle deuren+achterklepnaden te checken. Dat kan allemaal in orde zijn, maar zou een flinke kostenpost worden om te herstellen. Neem dat echt serieus, voor de rest prima auto's. Heb er zelf ook één.
Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had.quote:Op maandag 27 april 2015 20:57 schreef bokkepoot het volgende:
Zo'n Ghia is wel gaaf, tenminste eentje met dat lichte interieur en dat houtlook?
De 1.6 moet je nemen.quote:Op maandag 27 april 2015 20:55 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
De 1.6 (Futura) of 2.0 (Ghia) liter bedoel je?
Futura is na Ghia het meeste luxe. Futura's hebben vaak ook climate control,leer en meestal ook vooruit verwarming.quote:Op maandag 27 april 2015 20:58 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had.
Niks mis met een 2.0, al dan wel met een fohnquote:Op maandag 27 april 2015 20:59 schreef Deskjet het volgende:
[..]
De 1.6 moet je nemen.Die 1.6 is op jaarbasis tov die 2.0 ¤500 goedkoper(MRB+verzekering+hoger brandstofverbruik). Ik heb zelf een 1.8, maar zou absoluut geen 2.0 willen.
quote:Op maandag 27 april 2015 20:59 schreef Deskjet het volgende:
[..]
De 1.6 moet je nemen.Die 1.6 is op jaarbasis tov die 2.0 ¤500 goedkoper(MRB+verzekering+hoger brandstofverbruik). Ik heb zelf een 1.8, maar zou absoluut geen 2.0 willen.
Jullie input als Focus-experts wordt gewaardeerd.quote:Op maandag 27 april 2015 21:00 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Futura is na Ghia het meeste luxe. Futura's hebben vaak ook climate control,leer en meestal ook vooruit verwarming.
quote:2. Focus I 1998 - 2004
2.1 Algemeen:
- Roest is bij de Focus een belangrijk aandachtspunt, met name de fase 1 modellen (knipperlicht in de bumper). Er kan roest zitten/komen op de kitnaden van de deuren, de achterklep en de motorkap. Ook kan het onder de handgreep van de kofferbak en onder de spiegels zitten. Wielkasten kunnen bij exemplaren met hoge kilometerstanden ook roest vertonen. Kijk dan ook goed naar de felsnaad van de dorpels. Subframes kunnen doorroesten omdat het lekwater van de airco hierop uitkomt. Zie voor garantie, onder 1.1 "Algemeen"
- Als het instrumentenpaneel wazig doet (meerdere meters werken niet of niet goed), dan is de printplaat van de unit niet goed meer. Mocht dit geen reden zijn om de auto niet te kopen, dan kan je aan michael0212 op dit forum vragen of hij de printplaat wil reviseren. Of dit zelf doen
- Km-teller valt uit, veelal is een niet goed werkende versnellingsbak sensor de oorzaak. Overige symptonen zijn minder vermogen, slechter stationair lopen en het volume van de radio wordt minder tijdens het uitvallen van de teller. Vervangen kost rond de 100 euro bij de dealer (sensor zelf kost een paar tientjes).
- Let op of de centrale portiersvergrendeling werkt. Het komt nogal eens voor dat ,vooral bij koud weer, bijvoorbeeld de bestuurderszijde wel open gaat maar de bijrijders kant niet.
- Zwetende/Lekkende stuurbekrachtigingspompen komen bij alle type Focus I voor. Dit hoeft doorgaans niet gerepareerd te worden (tenzij de lekkage te groot wordt), een minpunt van het zweten is dat de olie op je multiriem kan gaan lekken en o.a. piepen van de riem kan veroorzaken. Bij piepende multiriemen; riem vervangen is de goedkoopste en snelste manier. Bij hogere km-standen is het wellicht handig om ook de spanner en de looprol te vervangen.
2.2 Benzine:
1.4 (75pk) en 1.6 (100pk)
- model gaat de bobine vaak tussen de 100.000 en 150.000km kapot. Is niet heel duur, maar is een pre als dit al is vervangen.
- Hoog olieverbruik komt soms voor. Is dit het geval kan je er vanuit gaan dat het blok vervangen moet worden. Controleer de carterventilatie nog wel. Door een kapotte carterventilatie ontstaat er overdruk en wordt de olie via het kleppendeksel eruit geperst.
- Thermostaathuizen gaan weleens kapot. Het binnenste randje waar de pakking in ligt vergaat door de koelvloeistof. (kosten rond de 25 euro)
1.8 (115pk) en 2.0 (130pk)
- Thermostaathuis lekken weleens. Als je geluk hebt dan heb je genoeg aan een nieuwe pakking. Anders wordt het een nieuw Thermostaathuis, deze zijn een stuk duurder dan die van de 1.4/1.6.
- Slecht stationair lopen wordt vaak veroorzaakt door een slechte carterventilatie.
Is niet hetzelfde soort leder.quote:Op maandag 27 april 2015 20:58 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Houtlook ja. Geen lichte interieur helaas, wel alles leder. Maar dat heeft de Futura-uitvoering vreemd genoeg ook, dacht dat alleen Ghia dat had.
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Het leder ziet bij de Futura wat minder uit dan bij de Ghia, ook al zijn ze beiden zwart. Ik was in de veronderstelling dat het kwam omdat de Futura meer km's afgelegd heeft. Zal je even beide auto's PM'en, dan kun je de stoelen zien.quote:Op maandag 27 april 2015 21:04 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Is niet hetzelfde soort leder.
Het leder dat op de Ghia geleverd kon worden is veel beter dan het spul dat ze gebruikten voor de Futura. Ben ook wel benieuwd hoe dat er na 10 jaar nog uit ziet eigenlijk.
Gewicht is belangrijker dan pk's. Die met 130 pk weegt zo'n 110 kilo zwaarder.quote:Op maandag 27 april 2015 22:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Gewoon die met 130 pk nemen.
100 pk is niks.
quote:Op maandag 27 april 2015 21:06 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Het leder ziet bij de Futura wat minder uit dan bij de Ghia, ook al zijn ze beiden zwart. Ik was in de veronderstelling dat het kwam omdat de Futura meer km's afgelegd heeft. Zal je even beide auto's PM'en, dan kun je de stoelen zien.
M'n pa heeft een Focus Futura 1.8tddi met 340k op de klok uit 2005. Het leder ziet er op zich niet zo slecht uit gezien hij het compleet mishandelt met gereedschap etc. Mooi is anders, maar er zitten geen gaten in, en het is ook niet gescheurd. Wel roest die auto ontzettend bij de voordeuren.quote:Op maandag 27 april 2015 21:04 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Is niet hetzelfde soort leder.
Het leder dat op de Ghia geleverd kon worden is veel beter dan het spul dat ze gebruikten voor de Futura. Ben ook wel benieuwd hoe dat er na 10 jaar nog uit ziet eigenlijk.
Ik had een fase II 1.6 Futura van eind 2004, "nieuw" gekocht. Over de motor weinig klagen maar de uitrusting is op een paar gimmicks (voorruitverwarming inderdaad, navi en dus het leder) verbazingwekkend kaal.
Een fatsoenlijke interval voor de ruitenwissers kon er al niet meer vanaf.
550 kg is wel heel erg licht, welke auto is dat dan? Nu ik ik erover nadenk heb ik de eerste 3 generaties van de focus met 1.6 wel gereden, en bij alle drie ging dat prima. De 1.4 die toch al niet wil was echt behelpen.quote:Op maandag 27 april 2015 23:06 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Gewicht is belangrijker dan pk's. Die met 130 pk weegt zo'n 110 kilo zwaarder.
Ik heb zelf een auto met 550 kilo. Op rechte stukken moet ik vaak m'n meerdere erkennen. Maar op bochtige krappe weggetjes, beginnen de kilo's toch wel te tellen.
Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I.quote:Op dinsdag 28 april 2015 01:14 schreef Glijdt_licht het volgende:
M'n pa heeft een Focus Futura 1.8tddi met 340k op de klok uit 2005.
Mini uit 1967, dubbele Weber DCOE40, 302- piper nokkenas, open pijp met minimale tegendruk, opgeboorde cilinderwanden, snelle kleppen, rolkooi, etc. Vermogen is bijna geheel lineair verdeeld binnen 4800 - 10500 rpm range. Ik gebruik sinds kort hem ook als daily driver. Hoef gelukkig niet altijd rijden (mijn werk zit aan m'n huis).quote:Op dinsdag 28 april 2015 01:32 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
550 kg is wel heel erg licht, welke auto is dat dan? Nu ik ik erover nadenk heb ik de eerste 3 generaties van de focus met 1.6 wel gereden, en bij alle drie ging dat prima. De 1.4 die toch al niet wil was echt behelpen.
Er bestaan wel meerdere Focus I die in 2005 op kenteken staanquote:Op dinsdag 28 april 2015 08:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I.
nou ja zo te lezen heb je toch aardig je best gedaan voor wat extra pk's.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:00 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Mini uit 1967, dubbele Weber DCOE40, 302- piper nokkenas, open pijp met minimale tegendruk, opgeboorde cilinderwanden, snelle kleppen, rolkooi, etc. Vermogen is bijna geheel lineair verdeeld binnen 4800 - 10500 rpm range. Ik gebruik sinds kort hem ook als daily driver. Hoef gelukkig niet altijd rijden (mijn werk zit aan m'n huis).
Pas dan begin je te merken dat gewicht eerder telt dan pk's. Pk's zijn leuk voor snel optrekken op rechte stukken. Verder heb je er eigenlijk weinig aan.
Gaat alleen om het eerste model Focus, dat is in 2001 gefacelift.quote:Op dinsdag 28 april 2015 15:11 schreef Fer het volgende:
Dat nieuwe model is toch geen facelift? Dat is een compleet nieuw platform, technisch en kwa rijdgedrag een hele andere, modernere auto.
Bouwjaar 2004, op 4-1-2005 op kenteken gezet..quote:Op dinsdag 28 april 2015 08:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Qua bouwjaar zou dat een Focus II moeten zijn (die kwam eind 2004), maar een TDDi wijst dan weer wel op een Focus I.
Nee, ik ben de enige kostwinner in dit verhaal. Zij doet het huishouden, etc.quote:Op dinsdag 28 april 2015 18:26 schreef Bami-Powner het volgende:
moet ze toch zelf weten als ze zelf alles zal betalen?
Voordat ik het vergeet... verschil hier is bijna 70.000 km. Scheelt toch aanzienlijk?quote:Op maandag 27 april 2015 20:27 schreef BrandX het volgende:
dan zou ik voor de 1.6 gaan, want:
jonger
zuiniger
lichter (volgens mij ga je precies een hogere wegenbelasting klasse in bij die 2.0)
En als ze toch niet zo veel rijdt, dan is een cruisecontrol toch overbodige luxe.
Dus jij gaat nog eens betalen?quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:11 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Nee, ik ben de enige kostwinner in dit verhaal. Zij doet het huishouden, etc.
Ik heb er geen moeite mee. Heb hiernaast nog 3 auto's staan, maar dat zijn geen geschikte daily drivers.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:15 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
Dus jij gaat nog eens betalen?
kies dan de 1.6 ofc
Alsof een auto op is bij de kilometers van beide auto's die jij noemtquote:Op dinsdag 28 april 2015 20:13 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Voordat ik het vergeet... verschil hier is bijna 70.000 km. Scheelt toch aanzienlijk?
Dat niet, maar ik heb geen inzicht in de punten die bij Ford Focus benodigd zijn of kunnen optreden bij een bepaald kilometerstand. Op internet kan ik er weinig over vinden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 20:45 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Alsof een auto op is bij de kilometers van beide auto's die jij noemt!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |