Dwangarbeid met behoud van uitkering, anders ben je je uitkering kwijt.quote:Gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek verdienen half miljoen euro aan dwangarbeid
Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV is des duivels. "Dit is zo ontzettend fout. Het is absurd dat de gemeenten hier geld aan verdienen."
Ophef
In de afgelopen weken ontstond ophef over de activiteiten van het ISWI. Dat verplicht werklozen soms jarenlang zonder loon te werken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft. Daar vouwen ze kunstbloemen en maken zij enveloppen.
Reïntegratie
Momenteel werken er 80 mensen, van wie de helft langer dan een halfjaar. De gemeenten zien de activiteiten als onderdeel van de reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Bedrijven betalen de gemeenten voor het werk dat de werklozen verrichten.
Minimumloon
Tot 2011 hadden werknemers in deze 'leerwerkcentra' een arbeidscontract en ontvingen zij het minimumloon. Doordat het rijk minder geld voor reïntegratie aan gemeenten uitkeerde, was dit volgens het bestuur van het Iswi niet meer te betalen en werd het werken tegen minimumloon afgeschaft. Sindsdien werken de werklozen er zonder loon, met behoud van een uitkering.
'Geen ideale situatie'
Het bestuur van het ISWI erkent dat het geen ideale situatie is, maar vindt deze toch gerechtvaardigd. Het zou de beste manier zijn om mensen aansluiting bij de arbeidsmarkt te laten houden.
Nee hoor, ik confronteer je gewoon met waarheden die jij niet wilt horen. En verder, ik vind het onmogelijk dat mensen voor een uitkering te laten werken, daar hoor je een salaris voor te krijgen. Het is tekenend voor de incompetentie en hufterigheid van overheden. De reden waarom mensen werkloos zijn is vooral een gebrek aan economische groei en de grootste hinder voor economische groei is de enorme overheid.quote:Op maandag 27 april 2015 17:17 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Doorgaans ben je zo transparant als een glas, Piet. De zuurgraad is ook altijd hoog. .
quote:Op maandag 27 april 2015 16:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Tot zo ver het geromantiseerde verhaaltje van 99.999 dat dit een reintegratietraject zou betreffen.
Moet je er wel die link bij plaatsen hé, anders vervalt de context.quote:
AALTEN - Tegen werken voor zijn uitkering heeft Peter Dibbets geen bezwaar. Hij heeft wel bezwaar tegen dwangarbeid. En wat de gemeente Aalten hem laat doen in een fabriekshal, ervaart hij als dwangarbeid.quote:
Ik tikte bewust die naam niet hoor!quote:Op maandag 27 april 2015 17:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lezen, Piet... Kijk nog eens goed naar boven.
Dat was zo, tegenwoordig vindt men dat te duur geworden, en is geschrapt (wegbezuinigd)quote:Op maandag 27 april 2015 17:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Moet je er wel die link bij plaatsen hé, anders vervalt de context.
Het ging er mij om dat 99.999 met name in het eerste deel van deze reeks volhield er zeker van te zijn dat dit een zorgvuldig afgestemd reintegratietraject betrof, zoals in de meeste gevallen het geval is volgens hem, met begeleiding, maatwerk, en voorbereiding op zo spoedig mogelijke terugkeer op de arbeidsmarkt.
Dat wordt in mijn ogen weerlegt in dat artikel wat ik postte.
Werkloosheid is een industrie waar overheden zich zwaar in mengen, dit zorgt voor budgetten uit belastinggeld en Daseinsberechtigung voor ambtenaren en politici zoals als deze Gristenhond euh, Gristenunieman. Er worden miljarden aan belastinggeld aan verkwist die werknemers duur maken. Overheid zou er mee moeten stoppen en ook zaken als het UWV WERKbedrijf moeten sluiten. Commerciele bedrijven zijn veel beter in arbeidsbemiddeling.quote:Op maandag 27 april 2015 17:30 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Dat was zo, tegenwoordig vindt men dat te duur geworden, en is geschrapt (wegbezuinigd)
Als je niet ergens als vrijwilleger geplaats wordt moet je zelf maar vrijwillegerswerk vinden, anders korting op de uitkering
Die waren ook te duur en er zijn er een heleboel gesloten/opgehouden te bestaan/faillietquote:Op maandag 27 april 2015 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Commerciele bedrijven zijn veel beter in arbeidsbemiddeling.
Ieder jaar werd er alleen al aan reintegratie 6.500.000.000 uitgegeven.quote:Op maandag 27 april 2015 17:41 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Die waren ook te duur en er zijn er een heleboel gesloten/opgehouden te bestaan/failliet
Je kan je dus voorstellen dat daar zwaar op bezuinigt wordt nu, vooral omdat er vele taken bij gemeenten op het bordje erbij zijn gekomenquote:Op maandag 27 april 2015 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ieder jaar werd er alleen al aan reintegratie 6.500.000.000 uitgegeven.
https://decorrespondent.n(...)ie/28987530-054a9ebb
Dat maakt de Nederlandse werknemer internationaal 6,5 miljard duurder....
Over concurrentie positie gesproken.
Alleen de nederlandse, hoeveel bedrijven komen er trouwens terug van hun vestigingen in het oosten?quote:Op maandag 27 april 2015 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ieder jaar werd er alleen al aan reintegratie 6.500.000.000 uitgegeven.
https://decorrespondent.n(...)ie/28987530-054a9ebb
Dat maakt de Nederlandse werknemer internationaal 6,5 miljard duurder....
Over concurrentie positie gesproken.
Gek he dat er werkloosheid is.
Iets met verdronken kalveren en gedempte putten..quote:Op maandag 27 april 2015 17:48 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Je kan je dus voorstellen dat daar zwaar op bezuinigt wordt nu, vooral omdat er vele taken bij gemeenten op het bordje erbij zijn gekomen
Ik snap je vraag nietquote:Op maandag 27 april 2015 17:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Alleen de nederlandse, hoeveel bedrijven komen er trouwens terug van hun vestigingen in het oosten?
Oosten? oost nederland ?, oosteuropa? azie?quote:Op maandag 27 april 2015 17:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Alleen de nederlandse, hoeveel bedrijven komen er trouwens terug van hun vestigingen in het oosten?
Oosteuropa dus, en ik weet het ook niet daarom vroeg ik ja ook.quote:Op maandag 27 april 2015 17:55 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Oosten? oost nederland ?, oosteuropa? azie?
maar in alle gevallen , geen idee
ik vind dat wel heel eng om te lezen nu het de normale mensen betreft is het in een keer dwangarbeid.quote:Op maandag 27 april 2015 17:28 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
AALTEN - Tegen werken voor zijn uitkering heeft Peter Dibbets geen bezwaar. Hij heeft wel bezwaar tegen dwangarbeid. En wat de gemeente Aalten hem laat doen in een fabriekshal, ervaart hij als dwangarbeid.
Sinds begin dit jaar moeten gemeenten bepalen of zij uitkeringsgerechtigden tot een tegenprestatie willen verplichten. Veel Gelderse gemeenten doen dat nog niet. In Aalten doen ze het al jarenlang, onder het mom van re-integratie. In een fabriekshal in Dinxperlo vouwen mensen die bijstand krijgen kunstbloemen. Of, zoals het in de gemeentelijke folders heet: ze modelleren zijden bloemen. Dibbets doet dit sinds 2 jaar, zonder uitzicht op betaald werk.
Somber
Hij is opgeleid als filiaalmanager, werkte een tijdje bij Lidl, maar is al jaren werkloos. Ruim 2 jaar werkt hij voor zijn uitkering nu in Dinxperlo. Hij schetst een naargeestig beeld van een hardvochtig regime, in een koude fabriekshal, vol sombere mensen. Dibbets schat dat er 50 tot 60 mensen met een uitkering werken, sommigen al 5 jaar lang. Wie een minuut te vroeg aan zijn koffiepauze begint, krijgt op zijn kop. Wie te weinig bloemen vouwt, krijgt de wind van voren.
'Niet voorstellen'
Michel Hendriksen is directeur van het ISWI (Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Werk en Inkomen) waarin Aalten en Oude IJsselstreek samenwerken. Hij zegt dat het niet de bedoeling is dat mensen er jaren achtereen werken. Hij zegt zich niet te kunnen voorstellen dat er mensen 5 jaar werken, maar weet het niet zeker.
Plezier
De politiek verantwoordelijke in Aalten, wethouder Henk Wiltink (ChristenUnie), is sinds een half jaar in functie en is nog niet in de bedrijfshal geweest. . Hij zegt: "Ik ga hier mee aan de slag, Want ik vind dat mensen er ook plezier in moeten hebben. En dat ze niet tot in lengte van jaren hetzelfde blijven doen."
Tendens
Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV noemt de situatie in de Achterhoek 'uitbuiting'. "Veel gemeenten staan nog aan het begin van deze ontwikkeling. Ik ben bang dat dit het begin van een heel foute tendens is."
http://www.gelderlander.n(...)wangarbeid-1.4861105
Ik denk dat als bedrijven eenmaal weg zijn ze meestal niet terugkomen, we zullen het moeten hebben van nieuwe ondernemingen en die moeten koesteren.quote:Op maandag 27 april 2015 17:56 schreef john2406 het volgende:
[..]
Oosteuropa dus, en ik weet het ook niet daarom vroeg ik ja ook.
WSW is ook eigenlijk alleen bedoeld voor mensen met een handicap, maar er zullen wel ertussen gedrukt zijn geworden door arbeidsbegeleiders, die geen uitkomst meer zagen denk ik?quote:Op maandag 27 april 2015 18:01 schreef RAVW het volgende:
[..]
ik vind dat wel heel eng om te lezen nu het de normale mensen betreft is het in een keer dwangarbeid.
maar als een WSW er het zelfde werk doet is het begeleiding van mensen .. terwijl bij de WSWer ook mensen werken die er alleen maar zitten omdat ze even een steuntje in de rug nodig hadden , maar nu al meer dan 20 jaar lang als dwangarbeider gebruikt worden.
Maar daar kijkt de hele maatschappij bij weg omdat je mag blij wezen dat je werk heb en dat je begeleid word ....
lees eens het rapport over de rooien van de SP dan zal je zien dat het al van voor de jaren 2000 zich afspeelt in het WSW wereld ... maar nogmaals nu het de normale mensen het tegen komen is het in een keer niet goed
Voor mensen die denken dat het WSW makkelijk is en dat die mensen die er zitten een relax werk hebben
lees voer
2000
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/03/0317R051.htm
2008
https://www.sp.nl/rapport(...)erknemers-in-sociale
ik ben hier al jaren slachtoffer van en geen mens wil het geloven omdat je mag blij zijn dat je werk heb maar dat je hele leven naar de klote gaat daar denken ze niet aan
En daar schort het dus nogal aan, de banken willen niet uitlenen, maar hebben gratis geld van de ecb.quote:Op maandag 27 april 2015 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Wil je werkloosheid bestrijden en economische groei, zal het aantrekkelijk moeten zijn bedrijven te vestigen cq beginnen.
Denk niet dat met de SP aan de macht de werkgelegenheid in NL zal groeien trouwens.quote:Op maandag 27 april 2015 18:01 schreef RAVW het volgende:
[..]
ik vind dat wel heel eng om te lezen nu het de normale mensen betreft is het in een keer dwangarbeid.
maar als een WSW er het zelfde werk doet is het begeleiding van mensen .. terwijl bij de WSWer ook mensen werken die er alleen maar zitten omdat ze even een steuntje in de rug nodig hadden , maar nu al meer dan 20 jaar lang als dwangarbeider gebruikt worden.
Maar daar kijkt de hele maatschappij bij weg omdat je mag blij wezen dat je werk heb en dat je begeleid word ....
lees eens het rapport over de rooien van de SP dan zal je zien dat het al van voor de jaren 2000 zich afspeelt in het WSW wereld ... maar nogmaals nu het de normale mensen het tegen komen is het in een keer niet goed
Voor mensen die denken dat het WSW makkelijk is en dat die mensen die er zitten een relax werk hebben
lees voer
2000
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/03/0317R051.htm
2008
https://www.sp.nl/rapport(...)erknemers-in-sociale
ik ben hier al jaren slachtoffer van en geen mens wil het geloven omdat je mag blij zijn dat je werk heb maar dat je hele leven naar de klote gaat daar denken ze niet aan
Vind ik moeilijk om over te oordelen ,ze maken zich sterk voor loon voor arbeid.quote:Op maandag 27 april 2015 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk niet dat met de SP aan de macht de werkgelegenheid in NL zal groeien trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |