Ja, daar komt het wel op neer inderdaad.quote:Op zondag 26 april 2015 10:05 schreef ekmef123 het volgende:
Je lichaam zegt nee. Dus welke verplichting het ook is deze kan niet doorgaan.
Heb je een goed kussen? En verder helpt bij mij massage en goed warm houden (heb zo'n elektrisch warmtekussen voor mijn nek en rug)quote:Op zondag 26 april 2015 11:30 schreef soapie het volgende:
Ik slaap al weken heel slecht door nekpijn, iemand tips om weer eens een nacht lekker door te slapen....
ik snap heel erg hoe je je voelt! bij mij zie je ook helemaal niks. gelukkig ben ik alleen behoorlijk moe op het moment. ik heb ook een tijdje bij een physch gelopen. heeft enorm geholpen!quote:Op zondag 26 april 2015 13:15 schreef caroro het volgende:
Denk ook niet dat t echt went, t is meer een soort gelaten gedogen ofzo. Veel(stond eerst sommige)dingen doe ik ook gewoon maar niet meer.Bij mij zie je op het eerste gezicht niks aan me, tot ik moet opstaan en ga lopen, linkerbeen doet niet lekker mee. En het medelijden als ik mijn verhaal heb verteld, daar kan ik gewoon niks mee. Het is wat het is, pech, iedereen heeft zijn eigen beperking in het leven en dit is de mijne, tuurlijk ben ik er weleens boos enverdrietig om en is het *** maar daar kan ik en wil ik niet in blijven hangen. Niet voor mijzelf en ook niet voor de mensen om mij heen. Heb wel wat sessies bij de psycholoog nodig gehad om hier te komen hoor!
Ja, goed kussen, slaap regelmatig met een sjaal omquote:Op zondag 26 april 2015 13:11 schreef Sylvana het volgende:
Fijn dat je dit topic geopend hebt!
[..]
Heb je een goed kussen? En verder helpt bij mij massage en goed warm houden (heb zo'n elektrisch warmtekussen voor mijn nek en rug)
Misschien went het inderdaad nooit, maar een soort aanvaarding zou wel fijn zijn wat mij betreft.quote:Op zondag 26 april 2015 13:15 schreef caroro het volgende:
Denk ook niet dat t echt went, t is meer een soort gelaten gedogen ofzo. Veel(stond eerst sommige)dingen doe ik ook gewoon maar niet meer.Bij mij zie je op het eerste gezicht niks aan me, tot ik moet opstaan en ga lopen, linkerbeen doet niet lekker mee. En het medelijden als ik mijn verhaal heb verteld, daar kan ik gewoon niks mee. Het is wat het is, pech, iedereen heeft zijn eigen beperking in het leven en dit is de mijne, tuurlijk ben ik er weleens boos enverdrietig om en is het *** maar daar kan ik en wil ik niet in blijven hangen. Niet voor mijzelf en ook niet voor de mensen om mij heen. Heb wel wat sessies bij de psycholoog nodig gehad om hier te komen hoor!
Sara, dit topic is voor mensen met een chronische ziekte. Waar ze hun hele leven last van hebben.quote:Op zondag 26 april 2015 13:20 schreef sararaats het volgende:
Ik ben heel ziek geweest en eigenlijk is het nog niet beter.
Ik had/heb vocht op de longen en kon mijn slijmen niet ophouden plus geen stem
Antibiotica gehad (3 pillen) maar kriebel in de keel blijft.
Goed dat ik dit even eruitgegooid heb
Is een chronische ziekte dus dat lijkt me wel.quote:Op zondag 26 april 2015 14:54 schreef summer2bird het volgende:
Mag iemand met prikkelbare darm syndroom hier posten?
Goede tip!quote:Op zondag 26 april 2015 10:53 schreef Biancavia het volgende:
Je kunt het ook nu alvast laten weten, dat je hoopt dat het morgen wel gaat lukken, maar dat je dat nog niet zeker weet. Dan dek je jezelf vast in en dan kun je morgen beslissen zonder dat je op het laatste moment 'plotseling' moet afbellen.
Scheelt je vandaag ook een hoop stress.
Ja, dat is wel herkenbaar. Niet per se met ziek melden, maar wel met andere afspraken. Hopen dat het de volgende dag wel beter zal gaan, maar dan de rest van de dag daarover gaan zitten stressen, waardoor je je alleen maar ellendiger gaat voelen. En dan op het laatste moment toch af moeten bellen, wat weer irritatie bij de ander opwekt.quote:Op zondag 26 april 2015 15:57 schreef Ole het volgende:
[..]
Goede tip!
Krijg geen begrip van mijn leidinggevende. Die vindt me maar een aansteller. Terwijl ik me helemaal niet zo vaak ziekmeld. Had laatst een keelontsteking , meld netjes om 8 uur maandagochtend dat ik ziek ben en bij de huisarts zit. Wordt ze weer boos omdat ik het dan zondagavond ook wel had kunnen melden
Ik hoopte dat een nachtje slaap zou helpen. Het werd alleen maar erger, maar kon niet slapen omdat ik streste vanwege we/niet ziekmelden. Pfffff
Heb diabetes 2. Daarom moet ik er vroeg bijzijn. Ook kan ik soms ineens beroerd worden.
Bedrijfsarts toont ook niet echt begrip...
Niet doen, hoor, zelf uren inleveren. (Zegt zij die dat ook heeft gedaan...quote:Op zondag 26 april 2015 16:08 schreef PaarsBeestje het volgende:
Hier 3/4 keer migraine per week en daarnaast CU en nog wat andere kwalen. De vermoeidheid vind ik nog het ergste. Ik werk wel (fulltime zelfs) maar overweeg minder te gaan werken omdat ik eigenlijk altijd gesloopt ben. Dat minder werken heeft dan weer invloed op je salaris enzo dus ik vind het maar lastig. Maar in gebroken weken zoals deze waar je maar 4 of 3 dagen hoef te werken omdat er feestdagen zijn, valt me altijd op hoe heerlijk dat isOp m'n werk doen ze niet zo moeilijk omdat ze weten dat ik me alleen afmeld als het echt niet meer gaat.
Omdat ik eigenlijk niet beter weet heb ik het geaccepteerd, de reumatoloog vond het raar dat ik het niet nodig vond om er met iemand over te praten. Ik zei toen, wat veranderd er dan? het heeft alleen een naam, verder veranderd er niks dus heb ik er geen behoefte aan om et praten ofzo...quote:Op zondag 26 april 2015 16:19 schreef Sylvana het volgende:
Hoe gaan jullie daar mee om dat je toekomst die je in gedachten had er heel anders uit ziet? Kunnen jullie het (al) accepteren of hebben jullie er ook moeite mee? En hoe ga je er dan mee om?
Dat is eigenlijk altijdquote:Op zondag 26 april 2015 16:20 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Niet doen, hoor, zelf uren inleveren. (Zegt zij die dat ook heeft gedaan...)
Misschien kun je een afspraak met de bedrijfsarts plannen en je voor een tijdje bijvoorbeeld 20% ziek melden wanneer je merkt dat het je eigenlijk weer te veel wordt.
Dat is idd wel anders dan ja. Wat voor vorm dacht je dan dat je had en wat bleek je te hebben?quote:Op zondag 26 april 2015 16:30 schreef soapie het volgende:
[..]
Omdat ik eigenlijk niet beter weet heb ik het geaccepteerd, de reumatoloog vond het raar dat ik het niet nodig vond om er met iemand over te praten. Ik zei toen, wat veranderd er dan? het heeft alleen een naam, verder veranderd er niks dus heb ik er geen behoefte aan om et praten ofzo...
Ik heb altijd al geweten dat ik reuma heb, een gevoel ofzo. Ik heb wel een andere vorm dan ik dacht....
Ik heb pijnstillers en bekijk het van dag tot dag, als ik iets plan hou ik altijd een slag om de arm en zie wel hoe het komt.....
En feestje geven, maar niet te lang want we moeten wel op tijd naar bed. Geen geen dingen met alcohol, suiker, vet, zout of andere dingen die het maar enigszins lekker zouden kunnen maken, neerzettenquote:
Ik dacht dat het in mijn gewrichten zit, maar bleken mijn spieren/pezen te zijn. Voordeel er gaat niks kapot, pijn blijft wel helaas...quote:Op zondag 26 april 2015 17:17 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Dat is idd wel anders dan ja. Wat voor vorm dacht je dan dat je had en wat bleek je te hebben?
Ik kreeg pas op mijn 24e diabetes type1, dus dat is een heel ander verhaal.
Ik weet hoe het is om er nog geen rekening mee te hoeven houden, nog niet bij alles wat je eet/drinkt na te hoeven denken etc. Dus dan is het heel anders dan wanneer je het altijd al hebt gehad.
Fibromyalgie toevallig? Ik had het zelfde, jarenlang het idee gehad dat mijn gewrichten pijn deden, maar geen enkele arts kon wat vinden. Zelf had ik ook het vermoeden van reuma, dus net zo lang gezeurd bij de huisarts totdat ik een verwijzing kreeg. Daar bleek het fibromyalgie te zijn.quote:Op zondag 26 april 2015 18:08 schreef soapie het volgende:
[..]
Ik dacht dat het in mijn gewrichten zit, maar bleken mijn spieren/pezen te zijn. Voordeel er gaat niks kapot, pijn blijft wel helaas...
Yep fibro it is, Dat onbegrip is echt ongelofelijk ja!! Maar gelukkig heb ik er in mijn familie en werk geen last van, ik ben er ook vrij open in, dus iedereen weet het en heeft er begrip voor! En de rest kan me gestolen worden, geloof je het niet dan ben ik er wel klaar mee...Ook mijn vrienden ( die zelf ook het een en ander mankeren) maken er geen probleem van als ik op het laatst een afspraak afzeg, dat is the deal tussen ons, voel je je niet goed dan kan je zonder problemen afbellen.... Super is dat!quote:Op zondag 26 april 2015 18:34 schreef Lizan het volgende:
[..]
Fibromyalgie toevallig? Ik had het zelfde, jarenlang het idee gehad dat mijn gewrichten pijn deden, maar geen enkele arts kon wat vinden. Zelf had ik ook het vermoeden van reuma, dus net zo lang gezeurd bij de huisarts totdat ik een verwijzing kreeg. Daar bleek het fibromyalgie te zijn.
Ondanks dat ik al wel wist dat ik het had, ben ik toch flink in de war geweest van de diagnose. Ergens fijn dat het beestje nu een naam heeft na 6 jaar pijn, maar aan de andere kant: het verandert niks omdat er niks aan gedaan kan worden en op begrip van de omgeving kan ik ook niet rekenen, want je ziet gewoon niks aan mij.
Dieptepunt is 2 weken geleden gekomen. Vriend ging naar een verjaardag van iemand uit zijn vriendengroep. Vrouw van diegene had tegen hem gezegd: 'goh, ben je alleen? Ik had ook niet anders verwacht' met nog wat rotopmerkingen er achteraan. Achteraf zei vriend dat hij zich om had moeten draaien en naar huis had moeten gaan, maar hij was te overdonderd.
Buiten het onbegrip vind ik het zelf ook heel lastig. Ik wil graag veel doen op een dag maar dat lukt gewoon niet waardoor ik mijzelf lui voel. En doe ik het wel, heb ik het die avond, nacht en de volgende dag te verduren. Diclofenac slikken haalt de ruwe kantjes er wel vanaf maar ik heb het idee dat mijn maag/darmen/watdanook dat niet zo fijn vinden.
De laatste alinea is voor mij zeer herkenbaar. Je moet altijd passen, meten en plannen en spontaan iets ondernemen is er niet bij. En als er niets te zien is en je verbaal goed bent, is het voor anderen moeilijk inschatten wat je wel of niet kunt. Al vind ik wel dat het aan jezelf is om je grenzen duidelijk te maken.quote:Op zondag 26 april 2015 15:30 schreef Tomatenboer het volgende:
Hier ook chronisch 'ziek' (meer een chronische aandoening).
(Veel) te vroeg geboren met zuurstoftekort waaraan ik een hersenbeschadiging heb overgehouden.
Hierdoor gediagnosticeerd met cerebrale parese, men dacht dat ik in een rolstoel terecht zou komen en verstandelijk beperkt.
Gelukkig heb ik wat dat betreft alle verwachtingen overtroffen, maar heb ik er wel neurogene incontinentie, een slechte motoriek, en enkele cognitieve problemen aan overgehouden (zoals moeite met plannen, bewaren van overzicht bij complexe situaties dat soort zaken).
Maar met name mijn incontinentie heeft wel een behoorlijk zware ziektelast waar schijnbaar (nog) weinig aan te doen valt. Er bestaan tegenwoordig apparaten als neurostimulatoren enz. maar mijn uroloog ziet daarin geen oplossing in mijn situatie.
Wat mij het meest frustreert in het leven met een chronische aandoening is dat je in de eerste plaats overal rekening mee moet houden, spontaniteit wordt een stuk minder, in de tweede plaats brengt het een hoop extra onkosten met zich mee waar tegenwoordig steeds minder compensatie voor bestaat, en in de derde plaats wordt ik snel overschat doordat ik verbaal erg goed ben en men mijn 'beperking' van buitenaf niet ziet, waardoor ik vaak wordt afgerekend op mijn moeite met plannen, of het bewaren van overzicht (bijvoorbeeld op het werk).
Op het werk begrijpen wat collega's het wel maar degenen boven mij niet. En aangezien ik fysiek zwaar werk doe is dat ontzettend lastig. Een tijdje geleden heb ik een gesprek met mijn baas. Het ging niet meer. Ik werkte 30-35 uur in de week en de reumaverpleegkundige vond dat ik mij ziek moest melden. Dat was ik niet van plan (want ziek zijn is in bed liggen en zo erg is het niet) en heb 3 weken vakantie opgenomen (die vakantieuren moesten toch op, had 3 maanden staan). Ik heb gezegd dat ik na mijn vakantie 2 dagen wilde werken en er minstens 1 dag tussen de werkdagen moest zitten om bij te komen. Eerstvolgende rooster na mijn vakantie: woensdag, vrijdag en zaterdag werken. Trek je conclusie. Overigens was dat afgelopen week en daarom kon ik vandaag nog geen prei snijdenquote:Op zondag 26 april 2015 18:49 schreef soapie het volgende:
[..]
Yep fibro it is, Dat onbegrip is echt ongelofelijk ja!! Maar gelukkig heb ik er in mijn familie en werk geen last van, ik ben er ook vrij open in, dus iedereen weet het en heeft er begrip voor! En de rest kan me gestolen worden, geloof je het niet dan ben ik er wel klaar mee...Ook mijn vrienden ( die zelf ook het een en ander mankeren) maken er geen probleem van als ik op het laatst een afspraak afzeg, dat is the deal tussen ons, voel je je niet goed dan kan je zonder problemen afbellen.... Super is dat!
Fijn dat je collega's en die vriendin je wel begrijpen. Maar wat lastig dat degenen daarboven het niet doen en je dan nog 3 dagen inplannen waarvan 2 achter elkaarquote:Op zondag 26 april 2015 19:02 schreef Lizan het volgende:
[..]
Op het werk begrijpen wat collega's het wel maar degenen boven mij niet. En aangezien ik fysiek zwaar werk doe is dat ontzettend lastig. Een tijdje geleden heb ik een gesprek met mijn baas. Het ging niet meer. Ik werkte 30-35 uur in de week en de reumaverpleegkundige vond dat ik mij ziek moest melden. Dat was ik niet van plan (want ziek zijn is in bed liggen en zo erg is het niet) en heb 3 weken vakantie opgenomen (die vakantieuren moesten toch op, had 3 maanden staan). Ik heb gezegd dat ik na mijn vakantie 2 dagen wilde werken en er minstens 1 dag tussen de werkdagen moest zitten om bij te komen. Eerstvolgende rooster na mijn vakantie: woensdag, vrijdag en zaterdag werken. Trek je conclusie. Overigens was dat afgelopen week en daarom kon ik vandaag nog geen prei snijden
Een vriendin van mij heeft het zelfde en begrijpt mij dus wel goed, dat is erg fijn. Verder vertel ik het zo min mogelijk, ze snappen toch niet waarom ik de ene dag iets wel kan en de andere niet.
Ik ben nog veel te hard voor mijzelf. Ik ben jong en iedereen werkt veel, dus moet ik dat ook kunnen. Iedereen doet daarnaast het huishouden, dus moet ik dat ook kunnen. Ik moet leren dingen te spreiden, iets hoeft ook niet in één keer af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |