SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het morele argumentSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het argument uit persoonlijke ervaringSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het argument van de historiciteit van JezusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Dat zou van meneer Bush een profeet maken.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
http://www.theguardian.com/world/2005/oct/07/iraq.usa
[..]![]()
In de ogen van veel Amerikanen was hij dat effectief ook.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zou van meneer Bush een profeet maken.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Maar ik heb zomaar het idee dat hij geen profetische status krijgt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
In de ogen van veel Amerikanen was hij dat effectief ook.![]()
Dan verschillen we simpelweg van mening over de aard van vertrouwen. Ik ben er in de loop van de tijd achter gekomen dat sommige mensen te vertrouwen waren, terwijl ik ze het vertrouwen niet gaf. In dat opzicht was vertrouwen een keuze, en dat is ook de manier waarop ik het geloof zie.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:26 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Mijn definitie is niet zo interessant, als ik een definitie zou hebben de niet overeenkomt met wat ik wil communiceren dan heb ik de verkeerde definitie. "Het gevoel van vertrouwen" typeert voor mij de definitie die ik aan vertrouwen koppel.Mijn vertrouwen in de omgeving hangt heel erg samen met hoe ik over mijzelf in relatie tot die omgeving denk. Als ik negatief over mijzelf zou denken, zal ik mij minder vertrouwd voelen terwijl de omgeving niet veranderd. Denk ik positief, voel ik mij weer meer vertrouwd. Vertrouwen zie ik voor mijzelf als de houding die ik heb naar mijn omgeving, maar niet als het gevoel van vertrouwd zijn zelf.quote:'Tuurlijk wel. Je vertrouwt je omgeving, je situatie, daardoor voel je je vertrouwd. Dus er zit geen verschil tussen vertrouwd voelen en vertrouwen. Alleen de toepassing is anders.Dat begrijp ik, lastige is dus wel dat we niet in het algemeen kunnen stellen dat ik irrationeel zou zijn.quote:Dan zijn we er toch. Ik vind dat 1 bron, en helemaal als een dubbelzinnig samenraapsel van hele hele oude geschriften, in talen die we niet meer spreken, verhalen die van mond tot mond zijn gegaan, in een tijd waarin ons heel veel kennis ontbrak, geen sterk argument."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Ach ja, wie heeft de autoriteit om die uit te delen?quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar ik heb zomaar het idee dat hij geen profetische status krijgt.
Waar het uiteindelijk om draait is niet wat de Paus of de Bijbel zegt, maar wat mensen nou werkelijk geloven. En helaas is dat vaak grote en politiek gemotiveerde onzin.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Veel atheïsten zien de bijbels figuren als mythen, ook dat wordt dus vaak niet geloofd. Onder niet reformatorische christenen wordt daar echter wel eens meer aandacht aan gegeven. De bijbel roept onder andere op om te profeteren in het nieuwe testament, een christen zou dus heel select lezen als hij dat af zou doen als onzin.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch wordt dat van allerlei Bijbelse figuren wel geloofd. Toch vreemd."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Kijk, er zijn een aantal theoretische en gevoelsmatige voordelen aan het inroepen van een godheid. Of het inroepen van wat voor construct dan ook om bepaalde zaken voor je eigen gevoel of gemoedsrust te doen kloppen. Maar dat maakt het desondanks niet correct.quote:Ik kan mij inderdaad voorstellen dat er een moraal kan onstaan, als in evolutionair aangeboren. Maar als ik aanneem dat de mijne is ontstaan net zo goed als de verkrachter, dan ontneem ik mij elke reden om hem te veroordelen. Hoe kan ik hem veroordelen voor iets waar hij erg blij van wordt? (psychopaat). Ik kan het op de mening van de meerderheid gooien, maar de mening van de meerderheid is in die zin natuurlijk gewoon een machtsspelletje. Ofwel: ik zie geen enkele rationele grond om de verkrachter te veroordelen als het om subjectieve mening gaat.
Jij vraagt: hoe kan ik hem dan veroordelen? Op basis waarvan (groepsnormen?) en is dat geldig en waarom dan en wat is de herkomst daarvan? Dan zeg ik: dat zijn allemaal uitstekende vragen, zoek het uit als je dat wil weten. Echter, het feit dat je die vragen wil stellen (wat dus op zich heel goed is) zegt helemaal niks over het DUS automatisch bestaan van een god en dan nog wel de jouwe. Zoals ik al eerder aangaf: het feit dat je problemen hebt met een situatie betekent nog niet dat die situatie niet bestaat.
We veroordelen nu ook mensen. Op basis van onze relatieve en tijdelijke moraal, neergelegd in de wet. Is die veranderlijk? Absoluut! Wetvoorstel door de tweede en eerste kamer rammen en mensen kunnen veroordeeld worden tot twintig jaar cel voor het knipperen met alleen hun rechter-oog. Zijn er vroeger andere wetten geweest? Jazeker. Zullen ze in de toekomst nog veranderen? Vast wel. Is dat dus goddelijk en oneindig? Nee. Is dat perfect? Nee. Pretendeer ik dat onze moraal en/of rechtssysteem perfect is? Nee.
Je probeert aan te tonen dat jouw verklaring prettiger voor jouw gevoel is en misschien is het dat ook wel. Maar dat zegt niets over het gehalte aan realiteit ervan. Ik ben het helemaal met je eens dat het makkelijker is om te bepalen wat een objectieve moraliteit is als er een objectieve moraliteit bestaat. Van dat standpunt hoef je me echt niet te overtuigen. Net als dat het makkelijk was als er voor elke moeilijke vraag van de mensheid een soort cheatcode was door een bovennatuurlijk ''iets'' te ontwikkelen die elk lastig vraagstuk kan oplossen voor de mensheid.
''Hoe voed ik mijn kinderen goed op?'' - dat weet god.
''Wat is goed en kwaad?'' - Dat weet (mijn!) god.
''Hoe bestuur je een land?'' - Dat weet god.
Lost echt niks op. Vertwijfeld roepen: ja maar hoe moet ik het dan weten als er geen god is? Is een terechte vraag. Maar geen bewijs voor wat dan ook.Ohja, want er zijn geen onrechtvaardige oorlogen natuurlijk! Dus zodra er ''oorlog'' uitgeroepen wordt is elke gedode niet vermoord en dus rechtvaardig? Dus elke oorlog wordt op dit moment uitgevochten op basis van heilige juistheid? En wanneer vindt god dan dat er sprake is van ''oorlog''? En is dan de partij die de oorlog uitroept automatisch de goede? Want die zorgt dat er een situatie van oorlog is. Of alle partijen die meedoen in de oorlog? Of kiest god altijd een kant? Steunde god de hutu's of de tutsi's? Steunt god nu ISIS of Al Nusra?quote:Het is niet allemaal moord, moord is het ongerechtvaardigd doden van iemand. In een oorlog iemand van de tegenpartij doden is dus geen moord. Dat is het belangrijke verschil tussen absolute en een objectieve waarde.
En wie kan dat dan weten hier op aarde? Jij? Ben jij de profeet van god? Zo nee, wie is dan degene die op elk slagveld ter wereld aangeeft: ''dit geweerschot was volgens god een moord!'' of ''god staat pal achter jullie bombardement, jongens! Dit is geen moord hoor, maar gewoon rechtvaardig! Want het is immers oorlog!''
Of is dat niet de mening van god maar heb je dat net zelf eigenlijk bedacht in naam van god?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je verhaal over het toepassen van de overtuigingen van ''een buitenwerelds wezen'' op huidige menselijke problemen is verzonnen, ongefundeerd en onwerkbaar.Precies.quote:Natuurlijk is verkrachting en moord ingezet door mensen, maar maakt dat het amoreel, ofwel, zijn zij dan niet te veroordelen? Waarom veroordelen we dan mensen die er anders over denken? Omdat dat normen zijn vanuit onze maatschappij?Nergens heb ik gezegd dat het perfect is. We moeten roeien met de riemen die we hebben, hèquote:Dat zou wel een zwaktebod zijn.Overal valt een magische oplossing voor te bedenken, dat is de kunst echt niet.
Jouw argument komt telkens neer op een variatie op: ik vind het moeilijk te accepteren en ik voel me er niet fijn bij. Maar laten we het eens omdraaien. Het enige vaatje waar je uit mag tappen voor een waarde-oordeel is god volgens jou, toch? En blijkbaar kan jij dat. Dan ben ik benieuwd wat de objectieve, oneindige god over de volgende zaken zegt.
Mag DNA als geldig bewijs aangedragen worden in een rechtszaak? En wanneer is deze betrouwbaar genoeg (volgens god dus)?
Is een computer hacken goed of slecht volgens god en wat is een rechtvaardige straf?
Tot welke lengte mag een man zijn haar laten groeien en welke straf krijgt hij als het te lang is?
En hoe weet je of elk antwoord god's letterlijke wil is en niet jouw subjectieve interpretatie ervan?Niet alleen zonder bijbel, maar ook zonder god heeft iedereen wel een mening. Geen kennis.quote:Dat maakt niet zoveel uit. Punt is dat christelijke theologie er van uitgaat dat iedereen ongeacht kennis van de bijbel, wél kennis van goed en kwaad heeft.Uiteraard! Dat ''helaas'' was dan ook een waarde-oordeel vanuit mijn mening.quote:Waarom ‘ helaas anders zien?’. Dat is dan toch hun goed recht als het subjectief is? Als het een mening is, mogen anderen wat anders menen. Als wij vinden dat we elkaar de handen moeten schudden, mogen hun vinden dat ze elkaar begroeten met een buiging.Goed punt, inderdaad. Als onze mening inderdaad maar een (weliswaar in deze contreien breed gedragen) mening is, kunnen wij die dan andere groepen opleggen? Dat is een heel erg goede vraag en het korte antwoord is: daar heb ik daar geen perfect antwoord op. Maar jij ook nietquote:Ok, maar dan is de ene groep niet ‘slechter’ dan de ander, ze hebben gewoon andere definities. Als naastenliefde het vermoorden is van de ander, dan moeten ze dat toch lekker doen?Welkom in de filosofie. Waar sommige vragen wellicht nooit opgelost gaan worden. Harris doet bijv. een poging door aan te geven dat prioriteiten stellen belangrijk is en als we menselijk welzijn als hoofdzaak bombarderen dan kunnen we afgeleid daarvan bepalen wat ''goed'' en ''slecht'' is. Echter kan men daar vast dingen tegen in brengen. Het is niet anders.
Het is net als met economie. (EDIT) God inroepen die als almachtige weet hoe we het begrotingstekort terug kunnen dringen of armoede op kunnen lossen heeft ook geen toegevoegde waarde. Er valt niet objectief vast te stellen wat een verheven manier van een land runnen is die 100% juist is. Daar is een levendig academisch debat over compleet met stromingen en diens 'profeten'. Maar er is nou eenmaal geen heilige economie. We proberen uiteindelijk maar wat als mensheid. En dat is zeker niet altijd leuk, 100% juist of verheven. Maar wel de realiteit.Eh juist wel! Dan kunnen er evenveel interpretaties zijn als dat er sociale structuren zijn met hun eigen normen en waarden. En iets zegt me dat daar wel aanwijzingen voor te vinden zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominationsquote:Als goed en kwaad echter sociale constructen zijn, dan kan er geen interpretatie en dus ook geen verwarring zijn.
http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm
Ook gelovigen klooien maar wat aan en het is zo subjectief als wat. Het enige verschil is dus dat zij niet zeggen: ik of wij vinden maar : ik of wij vinden dat god vindt.Zo zie ik dat inderdaad.quote:Het betreft dan simpelweg een boek met meningen van mensen van 4000-2000 jaar terug..
[ Bericht 1% gewijzigd door Uitstekelbaars op 26-04-2015 01:57:16 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger![]()
Ik weet het eigenlijk niet. Wie bepaalt tegenwoordig wat er wel of niet geloof wordt?quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ach ja, wie heeft de autoriteit om die uit te delen?
Waar het uiteindelijk om draait is niet wat de Paus of de Bijbel zegt, maar wat mensen nou werkelijk geloven. En helaas is dat vaak grote en politiek gemotiveerde onzin.![]()
Sinds Luther is er een sterke beweging geweest in de richting van 'elke Christen voor zich'.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik weet het eigenlijk niet. Wie bepaalt tegenwoordig wat er wel of niet geloof wordt?
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Terwijl er nog steeds een redelijk brede consensus is wat betreft het basisgeloof.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sinds Luther is er een sterke beweging geweest in de richting van 'elke Christen voor zich'.
Hm.![]()
Is dat zo? Er zijn als je het mij vraagt niet zo veel elementen van het Christelijke geloof die niet, tussen Christenen onderling, ter discussie staan.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:14 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Terwijl er nog steeds een redelijk brede consensus is wat betreft het basisgeloof.
Hm.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Mozes, Jezus, God en noem maar op.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo? Er zijn als je het mij vraagt niet zo veel elementen van het Christelijke geloof die niet, tussen Christenen onderling, ter discussie staan.![]()
Dat zijn vooralsnog namen + monotheisme. De problemen ontstaan als je gaat vragen naar de details en de relevantie daarvan.quote:
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Daar heb je gelijk in. Maar waar het gaat om Bijbelse figuren en de vraag of ze met God spraken zijn ze het volgens mij doorgaans wel eens.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zijn vooralsnog namen + monotheisme. De problemen ontstaan als je gaat vragen naar de details.
Ik moet trouwens toegeven dat ik dat niet zeker weet.![]()
Alle kerken hangen wel één van de geloofsbelijdenissen aan (of hebben er zelf één geschreven). Deze bevatten ongeveer dezelfde elementen, soms net was anders verwoord.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat zo? Er zijn als je het mij vraagt niet zo veel elementen van het Christelijke geloof die niet, tussen Christenen onderling, ter discussie staan.
Dat zegt dus twee dingen: 1. Er zijn duidelijk veel elementen die christenen als basis voor hun geloof zijn. 2. De interpretatie van die elementen verschilt in meer of mindere mate per kerk en/of persoon.
Dat alles ter discussie betekent nog niet dat er geen basis is.![]()
Puntje 2 doet puntje 1 volledig teniet.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:43 schreef Jovatov het volgende:
1. Er zijn duidelijk veel elementen die christenen als basis voor hun geloof zijn. 2. De interpretatie van die elementen verschilt in meer of mindere mate per kerk en/of persoon.
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Nee. Dat er verschillende interpretaties zijn onderling geeft toch juist alleen maar aan dat dat elementen zijn die door christenen belangrijk gevonden worden?quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Puntje 2 doet puntje 1 volledig teniet.![]()
Van mening zijn dat de aarde 6000 jaar oud is of van mening zijn dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, en tegelijk van mening zijn dat dat strookt met de Bijbel... dat zou ik zelf niet uitleggen als een 'subtiel interpretatieverschil'. Daar zit een factor miljoen tussen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:52 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Nee. Dat er verschillende interpretaties zijn onderling geeft toch juist alleen maar aan dat die elementen zijn die door christenen belangrijk gevonden worden?
Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen van zo'n interpretatieverschil.Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
In beide interpretaties (6000 jaar oud/4.5 miljard) blijft dat God de aarde gemaakt heeft. Allicht zit daar dan het christelijk gemeenschappelijke aspect in.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Van mening zijn dat de aarde 6000 jaar oud is of van mening zijn dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, en tegelijk van mening zijn dat dat strookt met de Bijbel... dat zou ik zelf niet uitleggen als een 'subtiel interpretatieverschil'. Daar zit een factor miljoen tussen.
Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen van zo'n interpretatieverschil.
En verder hangt het er vanaf aan welke christen je dat vraagt, hoe belangrijk dat interpretatieverschil werkelijk is.
Bij het 'basis' christengeloof denk ik eerder aan de persoon Jezus. Die staat bij elke christen wel enigszins centraal.
Natuurlijk valt daar meer dan genoeg aan op los te interpreteren. Maar alsnog kan je echt wel stellen dat Jezus' menswording, kruisiging en wederopstanding door (vrijwel) alle christenen wordt gedragen.
Wat het betekent dat Jezus mens is geworden/gekruisigd/wederopgestaan is weer interpreteren. Maar dat maakt nog niet dat de persoon Jezus geen kernpersoon onder christenen is.![]()
Dat is in de basis niet meer dan deisme. Onder Christenen kan dat uiteenlopen van 'veroorzaker van de oerknal' tot 'directe schepper van de menselijke soort'. En ook dat zou ik niet willen uitleggen als een 'subtiel interpretatieverschil'. Dat is niks minder dan fundamenteel verschillend.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
[..]
In beide interpretaties (6000 jaar oud/4.5 miljard) blijft dat God de aarde gemaakt heeft. Allicht zit daar dan het christelijk gemeenschappelijke aspect in.In naam, ja. Wederom zitten daar fundamentele verschillen in de interpretatie.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
Bij het 'basis' christengeloof denk ik eerder aan de persoon Jezus. Die staat bij elke christen wel enigszins centraal.Een deel ziet dat als een letterlijk opstaan uit de dood en weer als levend mens rondlopen. En ander deel ziet dat als een 'spirituele opstanding'. Hoe je dat laatste ook uitlegt, ook dit lijkt me geen subtiel interpretatieverschil.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
Natuurlijk valt daar meer dan genoeg aan op los te interpreteren. Maar alsnog kan je echt wel stellen dat Jezus' menswording, kruisiging en wederopstanding door (vrijwel) alle christenen wordt gedragen.Alleen de naam. Er blijft echt vrij weinig gemeenschappelijks over.quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:02 schreef Jovatov het volgende:
Wat het betekent dat Jezus mens is geworden/gekruisigd/wederopgestaan is weer interpreteren. Maar dat maakt nog niet dat de persoon Jezus geen kernpersoon onder christenen is.
[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 25-04-2015 21:19:42 ]Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Op jouw manier beredenerend kom je inderdaad op niets gemeenschappelijks uit. Elk aspect kan je uitpluizen en wordt door verschillende christenen uiteindelijk anders geïnterpreteerd.
Ik zal niets kunnen noemen hier wat elke christen op exact dezelfde wijze interpreteert. Op die manier beredeneerd is er inderdaad niets écht gemeenschappelijks.
Maar alleen al het feit dat je bepaalde aspecten kan noemen die door christenen verschillend geïnterpreteerd worden maakt al dat er ook iets gemeenschappelijks inzit. Want waar haal je anders die aspecten vandaan?
Waar slaat een discussie tussen christenen onderling op als ze niet iets gemeenschappelijks zouden delen?
En wat dat gemeenschappelijke iets dan precies is, is weer een debat van interpretaties enzovoorts. Dit wel, dat niet. Daar kom je niet uit.
Maar dat het er is, staat volgens mij buiten kijf.
Hoe kunnen wij het hier uberhaupt over 'christenen' hebben als zij niet iets zouden delen met elkaar? Over wie hebben we het dan uberhaupt?![]()
Monotheïsten?quote:Op zaterdag 25 april 2015 21:33 schreef Jovatov het volgende:
Hoe kunnen wij het hier uberhaupt over 'christenen' hebben als zij niet iets zouden delen met elkaar? Over wie hebben we het dan uberhaupt?![]()
Joden of moslims zijn ook monotheïsten, maar die bedoelen we niet als we het over christenen hebben. Al hebben joden en moslims ook flink wat overlap met christenen.quote:![]()
Over wie hebben we het dan uberhaupt?
“Okilly-dokilly!”
“Hey-Diddly-Ho! Neighborino!”Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.![]()
Is het werkelijk interessant om in de details van het geloof te duiken om aan te tonen dat het niet echt een intelligente keuze is om de abrahamitische geloven als waarheid te beschouwen? Lijkt mij niet.Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!![]()
Is het interessant om een stelling te bekritiseren die niemand opwerpt?quote:Op zondag 26 april 2015 11:43 schreef truthortruth het volgende:
Is het werkelijk interessant om in de details van het geloof te duiken om aan te tonen dat het niet echt een intelligente keuze is om de abrahamitische geloven als waarheid te beschouwen? Lijkt mij niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Whut....Ik dacht ik stuur het weer ff ontopicquote:Op zondag 26 april 2015 12:19 schreef Molurus het volgende:
Is het interessant om een stelling te bekritiseren die niemand opwerpt?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!![]()
Ik geloof niet dat dat ooit het onderwerp is geweest.quote:Op zondag 26 april 2015 12:59 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Whut....Ik dacht ik stuur het weer ff ontopicNiet voor en niet na de wijziging van de TT.
Niet meer aanwezig in dit forum.![]()
Jawel, de oorspronkelijke TT was of het mogelijk is om intelligent en gelovig te zijn. Ik vraag mij af of het dan nodig is om de details van heilige geschriften te bespreken om tot een antwoord te komen.quote:Op zondag 26 april 2015 13:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dat ooit het onderwerp is geweest.Niet voor en niet na de wijziging van de TT.
Voor mij is overigens het antwoord dat je best een mate van intelligentie kan hebben maar dat je mbt je waarheid vinden in religie wel erg dom opstelt (ik stel het maar even hard).Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!![]()
Ik kom best wel intelligente gedachten over geloven an sich tegen maar eigenlijk nooit intelligente gedachten over geloven in 'goden uit heilige boeken.' Dat is wat mij betreft een beetje de tragiek van geloven, zodra je het 'in gaat vullen' wordt het ongeloofwaardig. En daarmee verliest het voor mij z'n waarde.Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.![]()
Zoals ik al eerder aangaf doe ik geen beroep op een God voor mijn morele beoordelingsvermogen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:03 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[…]
Je probeert aan te tonen dat jouw verklaring prettiger voor jouw gevoel is en misschien is het dat ook wel. Maar dat zegt niets over het gehalte aan realiteit ervan. Ik ben het helemaal met je eens dat het makkelijker is om te bepalen wat een objectieve moraliteit is als er een objectieve moraliteit bestaat. Van dat standpunt hoef je me echt niet te overtuigen. Net als dat het makkelijk was als er voor elke moeilijke vraag van de mensheid een soort cheatcode was door een bovennatuurlijk ''iets'' te ontwikkelen die elk lastig vraagstuk kan oplossen voor de mensheid.
[…]
Het beroep wat ik wel doe is dat de morele waarden en normen die we herkennen een objectieve basis hebben: het is zelf-evident is dat sommige zaken objectief slecht of goed zijn. Dat sommige zaken niet altijd slecht of goed zijn duid er op dat ze niet absoluut zijn. Het feit dat ik ze herken als objectief leid in het argument uiteindelijk tot de conclusie dat God bestaat, maar dit wordt in de eerste instantie niet geïmpliceerd.
De enige manier om niet op die conclusie uit te komen is het aannemelijk te maken dat morele waarden subjectief zijn, ofwel de meningen van mensen. Hiermee ontneem je jezelf echter elke rationele basis om anderen te beoordelen, elke aanname is arbitrair. Veroordeling werkt dan niet meer op basis van moraal, maar op basis van de macht van de groep t.o.v. de andere, ofwel: Als de Nazi’s WOII hadden gewonnen, was het goed geweest om joden massaal af te slachten. De veroordeling van de Nazi’s had dan niks te maken met het kwaad van de daad, maar met het superieuriteitsgevoel van de geallieerden.
Voor mij persoonlijk botst de tweede optie finaal met de manier waarop ik naar de wereld kijkt. Op het moment dat ik een poging tot verkrachting en marteling probeer te bevatten is het direct duidelijk vanuit een sterk rechtvaardigheidsgevoel dat dit objectief slecht is, en niet de mening en macht van de sterke. Ik kan op basis daarvan uiteindelijk niet anders dan rationeel concluderen dat God bestaat.
Als je inderdaad toch voor de tweede optie gaat, je het rechtvaardigheidsgevoel als een illusie ziet, ingegeven door de evolutie, dan kom je inderdaad niet tot die conclusie. Er is echter geen rationele basis meer om je morele framework op te baseren, en de enige optie die overblijft is, als een paard met oogkleppen, om de illusie die je eerst afwees als objectieve waarheid nu weer blindelings te volgen.
Ik verwacht dan ook niet perse niet iemand te overtuigen, maar degene die tot de conclusie komt dat iets objectief slecht is zal rationeel niet anders kunnen dan concluderen dat God bestaat. Dit gedeelte van de discussie kunnen we denk ik ook maar het best afsluiten, ik denk dat we beiden onze standpunten wel genoeg duidelijk hebben gemaakt.quote:Ohja, want er zijn geen onrechtvaardige oorlogen natuurlijk! Dus zodra er ''oorlog'' uitgeroepen wordt is elke gedode niet vermoord en dus rechtvaardig? Dus elke oorlog wordt op dit moment uitgevochten op basis van heilige juistheid? En wanneer vindt god dan dat er sprake is van ''oorlog''? En is dan de partij die de oorlog uitroept automatisch de goede? Want die zorgt dat er een situatie van oorlog is. Of alle partijen die meedoen in de oorlog? Of kiest god altijd een kant? Steunde god de hutu's of de tutsi's? Steunt god nu ISIS of Al Nusra?
En wie kan dat dan weten hier op aarde? Jij? Ben jij de profeet van god? Zo nee, wie is dan degene die op elk slagveld ter wereld aangeeft: ''dit geweerschot was volgens god een moord!'' of ''god staat pal achter jullie bombardement, jongens! Dit is geen moord hoor, maar gewoon rechtvaardig! Want het is immers oorlog!''
Of is dat niet de mening van god maar heb je dat net zelf eigenlijk bedacht in naam van god?Je bent abuis dat ik moraliteit probeer te verklaren met een God. Het is anders: ik constateer objectieve moraliteit, en daaruit kan ik niet anders concluderen dat God bestaat. Zie het oorspronkelijke argument.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je verhaal over het toepassen van de overtuigingen van ''een buitenwerelds wezen'' op huidige menselijke problemen is verzonnen, ongefundeerd en onwerkbaar.
Wat betreft oorlog: in de meeste gevallen bij een normale veldslag betreft het geen moord, maar oorlogsslachtoffers. De meeste mensen hebben het morele beoordeelsvermogen om dat als vanzelf te zien.Daar verschillen jij en ik dus fundamenteel van mening over. Voor mij is het zelf-evident dat dat slecht is, de daad is slecht in elke mogelijke situatie.quote:Precies.Jij kan rationeel geen enkele uitspraak doen over de imperfectie van morele systemen.quote:Nergens heb ik gezegd dat het perfect is. We moeten roeien met de riemen die we hebben, hèOveral valt een magische oplossing voor te bedenken, dat is de kunst echt niet.
Nee, zoals ik hierboven schreef: ik redeneer niet vanuit een godsbeeld dat dingen slecht zijn, ik redeneer vanuit de objectiviteit van sommige morele waarden en normen dat God bestaat.quote:Jouw argument komt telkens neer op een variatie op: ik vind het moeilijk te accepteren en ik voel me er niet fijn bij. Maar laten we het eens omdraaien. Het enige vaatje waar je uit mag tappen voor een waarde-oordeel is god volgens jou, toch? En blijkbaar kan jij dat. Dan ben ik benieuwd wat de objectieve, oneindige god over de volgende zaken zegt.
Mag DNA als geldig bewijs aangedragen worden in een rechtszaak? En wanneer is deze betrouwbaar genoeg (volgens god dus)?
Is een computer hacken goed of slecht volgens god en wat is een rechtvaardige straf?
Tot welke lengte mag een man zijn haar laten groeien en welke straf krijgt hij als het te lang is?
En hoe weet je of elk antwoord god's letterlijke wil is en niet jouw subjectieve interpretatie ervan?
Ik herken geen objectieve morele normen en waarden wat betreft de lengte van haar, of het aanvoeren van DNA als bewijsmateriaal. Het hacken (blackhacking) van een computer is slecht, het maakt inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van iemand. Welke rationele onderbouwing heb ik daarvoor? Geen, het is zelf-evident.Inderdaad, indien er geen god is, betreffen morele waarden en normen enkel meningen.quote:Niet alleen zonder bijbel, maar ook zonder god heeft iedereen wel een mening. Geen kennis.Ok, ik vind appeltaart lekker trouwens. Dat is overigens ook mijn eigen mening.quote:Uiteraard! Dat ''helaas'' was dan ook een waarde-oordeel vanuit mijn mening.Inderdaad, maar daar ga ik persoonlijk dus niet in mee, ik herken de objectieve slechtheid van vermoorden van mensen. Het hernoemen naar naastenliefde verandert daar niet zoveel aan.quote:Goed punt, inderdaad. Als onze mening inderdaad maar een (weliswaar in deze contreien breed gedragen) mening is, kunnen wij die dan andere groepen opleggen? Dat is een heel erg goede vraag en het korte antwoord is: daar heb ik daar geen perfect antwoord op. Maar jij ook nietWelkom in de filosofie. Waar sommige vragen wellicht nooit opgelost gaan worden. Harris doet bijv. een poging door aan te geven dat prioriteiten stellen belangrijk is en als we menselijk welzijn als hoofdzaak bombarderen dan kunnen we afgeleid daarvan bepalen wat ''goed'' en ''slecht'' is. Echter kan men daar vast dingen tegen in brengen. Het is niet anders.
Het is net als met economie. (EDIT) God inroepen die als almachtige weet hoe we het begrotingstekort terug kunnen dringen of armoede op kunnen lossen heeft ook geen toegevoegde waarde. Er valt niet objectief vast te stellen wat een verheven manier van een land runnen is die 100% juist is. Daar is een levendig academisch debat over compleet met stromingen en diens 'profeten'. Maar er is nou eenmaal geen heilige economie. We proberen uiteindelijk maar wat als mensheid. En dat is zeker niet altijd leuk, 100% juist of verheven. Maar wel de realiteit.
Wat betreft begrotingstekorten en filofische problemen, helemaal eens, en sommige morele vraagstukken op grotere schaal zijn niet eenvoudig op te lossen, we hebben altijd debat nodig!Er valt niks te interpreteren, er is simpelweg geen rationele basis voor wat dan ook.quote:Eh juist wel! Dan kunnen er evenveel interpretaties zijn als dat er sociale structuren zijn met hun eigen normen en waarden. En iets zegt me dat daar wel aanwijzingen voor te vinden zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations
http://www.philvaz.com/apologetics/a106.htm
Ook gelovigen klooien maar wat aan en het is zo subjectief als wat. Het enige verschil is dus dat zij niet zeggen: ik of wij vinden maar : ik of wij vinden dat god vindt.
Wat betreft het tweede, eensch. Dit vind ik het grootste zwaktebod van de christelijke kerk.
[ Bericht 1% gewijzigd door Murvgeslagen op 28-04-2015 15:24:21 ]"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Nou ja, er zit nog een tussenstap tussen bij jou. Maar die begrijp ik niet helemaal. Jij constateert objectiviteit. Nou ok, dat nemen we dan even aan. Misschien is dat wat ik als open normen zie dus laten we een discussie daarover voor het gemak even afdoen als semantiek.quote:Je bent abuis dat ik moraliteit probeer te verklaren met een God. Het is anders: ik constateer objectieve moraliteit, en daaruit kan ik niet anders concluderen dat God bestaat. Zie het oorspronkelijke argument.
Maar na die objectiviteit introduceer je een criterium genaamd ''rationaliteit''. Als ik het goed begrijp, tenminste. Jij zegt dan: uit objectiviteit volgt rationaliteit en daaruit volgt dus god.
Een subjectieve moraal is blijkbaar niet ''rationeel'' volgens jou. Wat dat ook moge betekenen. Maar ik zie niet waarom dat opeens een harde eis is die vervuld moet worden. Ik snap dat jouw visie bij voorkeur aan moet sluiten bij hoe jij de wereld ziet, maar dat maakt het natuurlijk nog niet per se steekhoudend voor de rest van ons. Dat jij overtuigd bent van je mening snap ik uiteraard. Maar deze (zelf!) tot zelf-evident en objectief te bevorderen maakt het echt niet meer dan een mening. Een meerderheid die (bewust of onbewust) beslist is zeer rationeel. Rationeler dan dat de minderheid beslist, over het algemeen. Het is alleen niet absoluut objectief!Wat is een ''normale veldslag'' nou weer? Dat twee legeraanvoerders op een veldje de boel beslechten middels professionele soldaten (zonder familie die anders een verlies te verwerken heeft?) en de burgers verder niks aangedaan wordt? Die veldslagen kwamen vroeger maar heel af en toe voor en de burgerbevolking was toen ook vaak genoeg de pineut bij uiteindelijke verovering of belegering van steden of gebieden. Plus dat zij vaak ook de plicht hadden om te vechten voor hun heerser(feodaal stelsel), dus het is niet alsof ze er zelf voor kozen om lekker te gaan knokken. Het verschil tussen soldaat en burger was ook niet altijd zwart-wit. En bij moderne conflicten komt zoiets überhaupt niet voor.quote:Wat betreft oorlog: in de meeste gevallen bij een normale veldslag betreft het geen moord, maar oorlogsslachtoffers. De meeste mensen hebben het morele beoordeelsvermogen om dat als vanzelf te zien.
En de reden voor de veldslag maakt niet uit, zolang deze maar ''normaal'' is (volgens jou!)? Je zal het met me eens zijn dat dit toch echt jouw mening is en zeker niet zelf-evident. Ik had er echt nog nooit van gehoord zelfs. Pacifisten vinden elke oorlogshandeling bijvoorbeeld slecht. En de paus zegt ook in elke speech dat we moeten stoppen met oorlogvoeren. Hij is blijkbaar ook geen aanhanger van de zelf-evidente goedheid van doden die volgen uit een veldslag die volgens jou (!) ''normaal'' is. En ik ook niet, mocht je het je afvragen. Nogmaals, het blijft jouw mening. Je kan 1000 keer zeggen dat die ook nog zelf-evident en objectief is maar dat voegt niks toe en is ook niet zo: het blijft echt jouw persoonlijke visie. Totaal onwerkbaar en subjectief dus.Nou dat valt wel mee want eerder verklaarde je nog dat als dit binnen een ''oorlog'' of ''normale veldslag'' gebeurt, het prima is. Dit zijn ook niet echt universeel gedragen overtuigingen, hoor. Je praat jezelf alleen maar verder het subjectieve moeras in en onderstreept alleen maar de zelf-evidentie van dat het jouw mening betreft.quote:Inderdaad, maar daar ga ik persoonlijk dus niet in mee, ik herken de objectieve slechtheid van vermoorden van mensen. Het hernoemen naar naastenliefde verandert daar niet zoveel aan.Dat is vreemd want Paulus (en dus god) had er wel problemen mee. Blijkbaar is de slechtheid daarvan niet echt zelf-evident zoals die wel zou moeten zijn volgens jou.quote:Ik herken geen objectieve morele normen en waarden wat betreft de lengte van haar. (...) Welke rationele onderbouwing heb ik daarvoor? Geen, het is zelf-evident.
Het is een tikkie flauw van me, dat geef ik meteen toe. Maar het dient om aan te geven dat dit soort oordelen van mens tot mens kunnen verschillen. Paulus vond het (namens god) een grote schande, jij hebt er blijkbaar geen problemen mee. Paulus zegt dan: god (bron van objectivisme) zei het dus is het objectief slecht en jij zegt: ik zie geen zelf-evidente slechtheid hierin dus is het objectief goed.
Ik zeg: twee mensen twee meningen. Bekijk je hele stuk nog eens. Overal staat: ik herken zus, ik herken zo, ik redeneer, ik constateer, ga ik persoonlijk niet in mee, etc etc etc.Sorry hier moest ik echt een beetje om lachen en is dus precies wat ik bedoel. Hoef ik verder niet toe te lichten denk ik.quote:Het beroep wat ik wel doe is dat mijn morele waarden en normen objectief waar zijn
[ Bericht 2% gewijzigd door Uitstekelbaars op 28-04-2015 11:50:37 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger![]()
Denken dat er zoiets bestaat als een absolute moraal is te onnozel voor woorden; een 'objectieve moraal' aanhangen verwerpelijk en stompzinnig.![]()
Een absolute moraal is wat anders dan een objectieve moraal:quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:23 schreef Jigzoz het volgende:
Denken dat er zoiets bestaat als een absolute moraal is te onnozel voor woorden; een 'objectieve moraal' aanhangen verwerpelijk en stompzinnig.
absoluut<->relatief
objectief<->subjectief"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Ik vind het prima als jij je eigen definities erop nahoudt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een absolute moraal is wat anders dan een objectieve moraal:
absoluut<->relatief
objectief<->subjectief![]()
Toch ga je zelf van een objectieve moraal 'rationeel' naar een absolute moraal?quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Een absolute moraal is wat anders dan een objectieve moraal:
absoluut<->relatief
objectief<->subjectiefThey told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Gelukkig gebruik ik dan ook de reguliere betekenis. Mocht ik toch abuis zijn, ben ik erg benieuwd naar jouw definities.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:47 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het prima als jij je eigen definities erop nahoudt."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Hoe dan ook: als mensen het verschil tussen goed en kwaad zelf niet meer kunnen bepalen, dan leidt dat tot de meest ellendige situaties. Paar voorbeeldjes? Islamitische Staat, Saudi-Arabië, Noord-Korea.
Er is geen land ter wereld, nooit geweest ook, waar een 'objectieve' of een 'absolute moraal' voor vooruitgang heeft gezorgd. Vandaar dat ik het verwerpelijk noem.![]()
Dat iemand een fiets steelt in nederland, betekent toch niet dat de nederlandse wet niet meer objectief is? Dat er mensen niet naar luisteren is natuurlijk een heel ander verhaal.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:57 schreef Jigzoz het volgende:
Hoe dan ook: als mensen het verschil tussen goed en kwaad zelf niet meer kunnen bepalen, dan leidt dat tot de meest ellendige situaties. Paar voorbeeldjes? Islamitische Staat, Saudi-Arabië, Noord-Korea.
Er is geen land ter wereld, nooit geweest ook, waar een 'objectieve' of een 'absolute moraal' voor vooruitgang heeft gezorgd. Vandaar dat ik het verwerpelijk noem."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Dat iemand een taart bakt betekent ook niet dat de aarde vierkant is.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat iemand een fiets steelt in nederland, betekent toch niet dat de nederlandse wet niet meer objectief is? Dat er mensen niet naar luisteren is natuurlijk een heel ander verhaal.![]()
Correct, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met objectiviteit.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat iemand een taart bakt betekent ook niet dat de aarde vierkant is."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Klopt. Dat heb je heel goed gezien.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:00 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Correct, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met objectiviteit.![]()
Waar doe ik dat in mijn argument?quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Toch ga je zelf van een objectieve moraal 'rationeel' naar een absolute moraal?
Als ik zeg dat het verkrachten en martelen van een klein meisje objectief slecht is (buiten mijn mening om), dan doe ik daarbij geen beroep op absolute moraal. (dat er geen uitzonderingen zouden zijn). In dit geval zijn er misschien geen uitzonderingen te bedenken, waardoor het als absoluut gezien kan worden.
Een ander voorbeeld waar dit verschil wat duidelijker wordt:
Het doden van een man is objectief slecht in relatieve zin-> Er zijn situaties waar het doden van een man niet wordt gezien als slecht. (zelfverdediging o.a.). Het slecht zijn van de daad is echter niet afhankelijk van mijn mening, maar van de daad zelf."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Ik heb het idee dat je mij niet goed begrijpt. Als ik het heb over objectieve moraal dan heb ik het over zaken die goed of slecht zijn onafhankelijk van mijn mening. Op dezelfde manier is het objectief een misdrijf om een fiets te stelen volgens de Nederlandse wet, het is onafhankelijk van mijn mening.quote:
Als ik dus zeg dat het verkrachten van een klein meisje slecht is, dan zeg ik dat omdat de slechtheid van de daad onafhankelijk is van wat ik er van vind, of van wat anderen er van vinden."Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
Ja, ik snap heel goed wat je ermee bedoelt. Ik denk alleen niet dat je begrijpt waarom er zulke wetten bestaan.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:17 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je mij niet goed begrijpt. Als ik het heb over objectieve moraal dan heb ik het over zaken die goed of slecht zijn onafhankelijk van mijn mening. Op dezelfde manier is het objectief een misdrijf om een fiets te stelen volgens de Nederlandse wet, het is onafhankelijk van mijn mening.
Als ik dus zeg dat het verkrachten van een klein meisje slecht is, dan zeg ik dat omdat de slechtheid van de daad onafhankelijk is van wat ik er van vind, of van wat anderen er van vinden.![]()
Verder blijf ik hierbij:quote:Denken dat er zoiets bestaat als een absolute moraal is te onnozel voor woorden; een 'objectieve moraal' aanhangen verwerpelijk en stompzinnig.
[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2015 12:21:06 ]![]()
We moeten twee zaken uit elkaar halen:quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik snap heel goed wat je ermee bedoelt. Ik denk alleen niet dat je begrijpt waarom er zulke wetten bestaan.
- hoe wetten worden gevormd
- de objectieve geldigheid van de wet
Hoe wetten worden gevormd zegt niets over de objectiviteit van de wet.Het eerste gedeelte slaat in ieder geval niet op mij, ik betoog immers niet het bestaan van een absolute moraal.quote:
Het tweede gedeelte mag je vinden, maar ik heb nog geen argument er voor gezien.
Ik denk juist dat een subjectieve moraal aanhangen verwerpelijk en stompzinnig is:
Als de slechtheid van het verkrachten van een klein meisje enkel subjectief is, en dus afhankelijk van de mening van mensen, dan is dat wat mij betreft verwerpelijk. Als ik immers van mening ben dat ik mij dat moreel kan verantwoorden, dan zou ik dat zomaar mogen doen. (misschien dat mensen het er niet mee eens zijn, maar daar heb ik niks mee te maken). Het word direct ook duidelijk dat dat stompzinnig is, wat heb je aan morele waarden als je ze zelf kunt bepalen?"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard![]()
De wet is hier helemaal niet interessant. Die heeft niks met moraal te maken.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:28 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We moeten twee zaken uit elkaar halen:
- hoe wetten worden gevormd
- wat de inhoud van wetten is
Hoe wetten worden gevormd zegt niets over de objectiviteit van de wet.
[..]Als het op jou sloeg had ik dat wel gezegd.quote:Het eerste gedeelte slaat in ieder geval niet op mij, ik betoog immers niet het bestaan van een absolute moraal.Heb ik hierboven gegeven.quote:Het tweede gedeelte mag je vinden, maar ik heb nog geen argument er voor gezien.Ben jij christen?quote:Ik denk juist dat een subjectieve moraal aanhangen verwerpelijk en stompzinnig is:
Als de slechtheid van het verkrachten van een klein meisje enkel subjectief is, en dus afhankelijk van de mening van mensen, dan is dat wat mij betreft verwerpelijk. Als ik immers van mening ben dat ik mij dat moreel kan verantwoorden, dan zou ik dat zomaar mogen doen. (misschien dat mensen het er niet mee eens zijn, maar daar heb ik niks mee te maken). Het word direct ook duidelijk dat dat stompzinnig is, wat heb je aan morele waarden als je ze zelf kunt bepalen.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: