abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152015117
Geopend omdat DS4 het niet doet. Volgens mij is er nog wel behoefte aan een tweede deel

Uit de originele OP:

quote:
Gemeenten Aalten en Oude IJsselstreek verdienen half miljoen euro aan dwangarbeid

Vice-voorzitter Ruud Kuin van de FNV is des duivels. "Dit is zo ontzettend fout. Het is absurd dat de gemeenten hier geld aan verdienen."

Ophef
In de afgelopen weken ontstond ophef over de activiteiten van het ISWI. Dat verplicht werklozen soms jarenlang zonder loon te werken in fabriekshallen in Dinxperlo en Ulft. Daar vouwen ze kunstbloemen en maken zij enveloppen.

Reïntegratie
Momenteel werken er 80 mensen, van wie de helft langer dan een halfjaar. De gemeenten zien de activiteiten als onderdeel van de reïntegratie van bijstandsgerechtigden. Bedrijven betalen de gemeenten voor het werk dat de werklozen verrichten.

Minimumloon
Tot 2011 hadden werknemers in deze 'leerwerkcentra' een arbeidscontract en ontvingen zij het minimumloon. Doordat het rijk minder geld voor reïntegratie aan gemeenten uitkeerde, was dit volgens het bestuur van het Iswi niet meer te betalen en werd het werken tegen minimumloon afgeschaft. Sindsdien werken de werklozen er zonder loon, met behoud van een uitkering.

'Geen ideale situatie'
Het bestuur van het ISWI erkent dat het geen ideale situatie is, maar vindt deze toch gerechtvaardigd. Het zou de beste manier zijn om mensen aansluiting bij de arbeidsmarkt te laten houden.
Dwangarbeid met behoud van uitkering, anders ben je je uitkering kwijt.
En de winst gaat naar de gemeente om de daar ontstane gaten in de begroting op te vullen.
Hoe wordt dit genoemd anno 2015: reïntegratie.

Betere oplossing laat mensen opleidingen doen van de winst, zodat ze echt een kans maken op de arbeidsmarkt. Nu bestaat er een belang bij de gemeente om de mensen in een uitkering te houden, want ze verdienen eraan. Afgezien nog even dat deze mensen dus meer geld verdienen met hun arbeid dan dat ze aan uitkering krijgen. De arbeid is van hun, ze leveren meer geld op dan ze kosten, dus de winst moet overgemaakt worden aan zij die de arbeid hebben geleverd.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_152015205
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit type trajecten is vooral bedoeld voor mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt. Daar zal bij iemand die net veertig jaar heeft gewerkt meestal niet direct sprake van zijn.
Onjuist, dit soort trajecten worden niet alleen ingezet ter bevordering van de reïntegratie. Al redeneren veel gemeenten ook dat iemand in de Bijstand per definitie een flinke afstand heeft tot de arbeidsmarkt, maar dat terzijde.

Maar veel van deze trajecten lopen ook onder het mom "iets terugdoen voor de samenleving" en hebben dus niet altijd direct reintegratie-motieven.

Daarnaast wordt het ook bewust ingezet als afschrikmiddel om mensen te doen afzien van een uitkering.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_152015368
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Onjuist, dit soort trajecten worden niet alleen ingezet ter bevordering van de reïntegratie. Al redeneren veel gemeenten ook dat iemand in de Bijstand per definitie een flinke afstand heeft tot de arbeidsmarkt, maar dat terzijde.

Maar veel van deze trajecten lopen ook onder het mom "iets terugdoen voor de samenleving" en hebben dus niet altijd direct reintegratie-motieven.

Daarnaast wordt het ook bewust ingezet als afschrikmiddel om mensen te doen afzien van een uitkering.
Wellicht spreken we dan over andere trajecten.
  zaterdag 25 april 2015 @ 15:46:46 #4
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_152015469
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zal per gemeente verschillen ofniet?
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
pi_152015489
quote:

[..]

Joh, leg mij nou eens uit wat voor reëel perspectief je iemand biedt op een vaste baan als je hem 2 jaar lang bloemen laat vouwen. Dat is toch alleen maar onder het mom van "je moet wat terugdoen voor de samenleving"? Ze maken met de, onder dit mom, geleverde arbeid 5 ton winst en die gaat naar de gemeente.
I´m back.
pi_152015522
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:46 schreef Varg89 het volgende:

[..]

Zeker.
pi_152015525
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:46 schreef Varg89 het volgende:

[..]

Overigens worden de verschillen steeds groter in Nederland, gelijke monikken, gelijke kappen is er niet meer bij.
In bepaalde gemeenten wordt met een basisinkomen geëxperimenteerd, andere gemeenten kun je iedere 4 jaar gratis je tv-toestel en ijskast komen ophalen, in de Achterhoek moet je bloemen vouwen en gaat de vrucht van je arbeid in de gemeentekas.
I´m back.
pi_152015539
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Joh, leg mij nou eens uit wat voor reëel perspectief je iemand biedt op een vaste baan als je hem 2 jaar lang bloemen laat vouwen. Dat is toch alleen maar onder het mom van "je moet wat terugdoen voor de samenleving"? Ze maken met de, onder dit mom, geleverde arbeid 5 ton winst en die gaat naar de gemeente.
Je valt in herhaling door alleen het extreme er proberen uit te pikken zodat je niet serieus de discussie aan hoeft te gaan. Dat is in het vorige topic al uitputtend besproken.
pi_152015590
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Overigens worden de verschillen steeds groter in Nederland, gelijke monikken, gelijke kappen is er niet meer bij.
In bepaalde gemeenten wordt met een basisinkomen geëxperimenteerd, andere gemeenten kun je iedere 4 jaar gratis je tv-toestel en ijskast komen ophalen, in de Achterhoek moet je bloemen vouwen en gaat de vrucht van je arbeid in de gemeentekas.
Om over de toegang tot jeugdzorg of AWBZ zorg maar te zwijgen.

Ook daar wordt het erg bepalend in welke gemeente je woont.

Voordeel is dat de gemeenteraadsverkiezingen steeds belangrijker worden, nadeel is dat Raadslid nog steeds een parttime functie is van veelal niet volledig geinformeerde vrijwilligers.
  zaterdag 25 april 2015 @ 15:54:06 #10
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_152015618
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 14:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gewoon aan de maatschappij. Dus aan iedereen. Overmatig een beroep doen op een vangnet is ook niet goed voor mensen die dat vangnet nodig hebben.
Zeg dat tegen ambtenaren? :')

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit type trajecten is vooral bedoeld voor mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt. Daar zal bij iemand die net veertig jaar heeft gewerkt meestal niet direct sprake van zijn.
Onjuist. Die jongen die bij ons komt werken dan? Al het tweede jaar op rij.
Wanneer krijgt hij een salaris voor zijn werk?

Pas als ie een humane ambtenaar treft die zich zijn lot aantrekt? never dus :')
  zaterdag 25 april 2015 @ 15:54:21 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_152015623
quote:

[..]

In de achterhoek moet je ze een ding nageven, het draait winst. In het noorden van het land heeft men miljoenen uitgegeven aan reintegratieprojecten die nauwelijks mensen aan het werk hielpen.
De beste manier om mensen aan het werk te krijgen is een sterk groeiend economie, en dat bereik je niet door verstoring van de arbeidsmarkt en een enorme overheid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_152015776
quote:

[..]

Die verschillen zie je niet alleen bij de overheid maar ook bij de rechtbanken. Bijvoorbeeld hij kinderalimentatie zijn moeders met een laag inkomen een stuk beter af in Den Haag of Noord Holland dan elders. Bij andere rechtbanken kunnen goedverdienende vaders honderden per maand op vooruitgaan.
Het is een grote willekeur.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:02:17 #13
435060 Varg89
Heeft een wolvenshirt!
pi_152015810
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Joh, leg mij nou eens uit wat voor reëel perspectief je iemand biedt op een vaste baan als je hem 2 jaar lang bloemen laat vouwen.
Ik snap eigenlijk de enorme kritiek niet over deze regeling.
Jarenlang loopt iedereen te zeiken (ook op dit forum) dat uitkeringstrekkers hard aangepakt moeten worden.

Nu pakt de overheid ze hard aan, en is het weer niet goed. :')

Ik ben ook een felle tegenstander van deze vorm van uitbuiting, maar ik ben dan ook een linkse jongen (op dit vlak).
Die Furcht ist die Mutter der Moral.
Was mich nicht umbringt, macht mich stärker.
pi_152015854
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de achterhoek moet je ze een ding nageven, het draait winst. In het noorden van het land heeft men miljoenen uitgegeven aan reintegratieprojecten die nauwelijks mensen aan het werk hielpen.
De beste manier om mensen aan het werk te krijgen is een sterk groeiend economie, en dat bereik je niet door verstoring van de arbeidsmarkt en een enorme overheid.
Dat klopt idd, in Asd helemaal om te huilen.
Maar goed, ik vind dan wel dat de vrucht van de arbeid aangewend moet worden om die mensen echt binnen zeg een half jaar te plaatsen bij een bedrijf met een vast contract. En nu lijkt het erop sterk op dat het lucratiever is om die mensen maar in een uitkering te houden voor de gemeente.
I´m back.
pi_152015873
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:02 schreef Varg89 het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk de enorme kritiek niet over deze regeling.
Jarenlang loopt iedereen te zeiken (ook op dit forum) dat uitkeringstrekkers hard aangepakt moeten worden.

Nu pakt de overheid ze hard aan, en is het weer niet goed. :')

Ik ben ook een felle tegenstander van deze vorm van uitbuiting, maar ik ben dan ook een linkse jongen (op dit vlak).
Principiële bezwaren hè.
I´m back.
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:05:40 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_152015882
Dit is gewoon mensen sarren. Past helemaal in het menshatende denkbeeld van het neoliberalisme.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:06:15 #17
45206 Pietverdriet
pi_152015893
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat klopt idd, in Asd helemaal om te huilen.
Maar goed, ik vind dan wel dat de vrucht van de arbeid aangewend moet worden om die mensen echt binnen zeg een half jaar te plaatsen bij een bedrijf met een vast contract. En nu lijkt het erop sterk op dat het lucratiever is om die mensen maar in een uitkering te houden voor de gemeente.
Bingo, jij gaat door voor de groningse gratis koelkast..
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:06:18 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_152015895
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, logisch dat het winst draait, als je mensen onder het minimumloon mag laten werken zullen meer bedrijven winst maken....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_152015923
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:00 schreef eight het volgende:

[..]

Die verschillen zie je niet alleen bij de overheid maar ook bij de rechtbanken. Bijvoorbeeld hij kinderalimentatie zijn moeders met een laag inkomen een stuk beter af in Den Haag of Noord Holland dan elders. Bij andere rechtbanken kunnen goedverdienende vaders honderden per maand op vooruitgaan.
Het is een grote willekeur.
Klopt idd, rijksoverheid decentraliseert taken, want dan kunnen ze zogenaamd efficiënter werken en vooral bezuinigen, maar ondertussen lopen de aangeboden arrangementen mijlenver uit elkaar. Gelijkheid voor de wet?
I´m back.
pi_152015960
quote:

[..]

Al die reïntegratie projecten hebben 1 overeenkomst: Het betreft allemaal geestdodend werk. Prima om iemand een klein aantal maanden dit te laten doen om ritme op te bouwen maar langer dan dat dient de reïntegratie absoluut niet.

Bovendien is al het laaggeschoold werk verdwenen of bezet door goedkope Poolse arbeidskrachten die dankzij dubieuze constructies veel aantrekkelijker zijn.
Dus wat valt er te reïntegreren als er nauwelijks werk ligt?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:08:57 #21
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_152015966
Dit is ook in Gemeente Enschede aan de hand.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_152015979
Mooi plan. Jammer dat het niet overal zo gaat.
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:10:06 #23
45206 Pietverdriet
pi_152015988
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dit is gewoon mensen sarren. Past helemaal in het menshatende denkbeeld van het neoliberalisme.
Aalten heeft een B&W uit louter cda en gristenunie, jouw soort mensen toch?
pi_152016023
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik vind dit vooral ook een uitvloeisel van het christelijke arbeidsethos. Je mot werken voor je vreten.
Iemand die niet werkt, daar worden we heel boos op, want die volgt gods wetten ook niet en dus zullen we die persoon maar eens vernederend geestdodend werk laten doen. Dat zal hem leren.
I´m back.
  zaterdag 25 april 2015 @ 16:11:34 #25
45206 Pietverdriet
pi_152016027
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2015 16:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, logisch dat het winst draait, als je mensen onder het minimumloon mag laten werken zullen meer bedrijven winst maken....
Kortom, dit traject toont aan dat als je het minimumloon afschaft er geen werkloosheid is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')