Ik ben erachter dat de tweet zelf verzonden was op donderdag 19 juni, tegelijkertijd was er ook een andere twitteraar die iets vergelijkbaars had opgevangen, had het van een reddingsmedewerker. Deze tweede post werd ook heel snel verwijderd.quote:
Criminelen zijn vooral met elkaar bezig. Moorden gebeuren vooral tussen bekenden. Ga je toeristen vermoorden of ontvoeren dan droogt het geld in de regio op en de bedrijvigheid - en dus de markt, de dekmantel en bewegingsvrijheid.quote:Op zaterdag 18 april 2015 21:08 schreef ootjekatootje het volgende:
Wat er hier wel duidelijk wordt is dat Boquete:
1 niet zo veilig is als men het vorig jaar liet doen voorkomen.
2 Dat van de dodelijke misdrijfslachtoffers er 3 te linken zijn aan H
3 dat ik de kans groot acht dat H ze gegidst heeft.
Klopt helemaal, maar ik hou het in de gaten en check elk lijk met H, O en de nieuwe lichamen.quote:Op zaterdag 18 april 2015 21:54 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Criminelen zijn vooral met elkaar bezig. Moorden gebeuren vooral tussen bekenden. Ga je toeristen vermoorden of ontvoeren dan droogt het geld in de regio op en de bedrijvigheid - en dus de markt, de dekmantel en bewegingsvrijheid.
Het feit dat tuig elkaar vermoordt is alleen een indirect gevaar voor gewone burgers (rondvliegende kogels en zo). Pas als criminelen zo machtig worden dat ze steden of streken in hun greep krijgen, kun je verwachten dat er een cover up kan ontstaan zoals die nodig zou zijn om een eventueel crimineel verloop van de verdwijning van K&L te maskeren.
Tot nu toe lijkt de gang war nogal op die in ons eigen Amsterdam (Boquete aan het IJ). Opgewonden lieden met te korte lontjes en geen geweten hanteren een ijzeren groepsdwang en vechten met soortgenoten om het grote geld. Voor onze casus is dat allemaal ver weg. Tot nu toe zie ik geen feitelijk en logisch verband.
H lijkt voorlopig gewoon te werken en een vak te leren. Die filmpje zijn een beetje á la Maaskantje.
Dat heeft serieuze criminele kanten, maar geen grote professionaliteit.
Of H ze heeft gegidst? Geen concrete aanwijzingen daarvan, zoals bekend. Is H (een beetje) eng? In het dagelijks gebruik voor toeristen waarschijnlijk niet. In het imago dat hij lokaal oproept mogelijk wel.
Helemaal mee eens! Aanvulling hierop:quote:Op zaterdag 18 april 2015 21:35 schreef Grijzemassa het volgende:
Doel van mijn nieuwslinks is idd het aantonen dat de Panamese overheid al jaren probeert het stokpaardje van de toeristenindustrie Boquete als een (relatief) veilig oord aan te prijzen.
Waarheid is echter dat b.v. expats al jaren aan de bel trekken over het hand over hand toenemende aantal zware geweldsdelicten. Diverse expats zijn in hun woning overvallen, zwaar mishandeld en ook een aantal vermoord in Boquete en omgeving. Ook toeristen zijn overvallen en met vuurwapens bedreigd.
Een aantal maanden geleden werd hier op het forum nog weggelachen dat er bendes actief zouden zijn in Boquete en omgeving. Ik vond het tijd om dat beeld eens naar waarheid bij te stellen.
Zeker vanaf 2012 staan er al regelmatig berichten in de media over het uit de hand lopen van gang-gerelateerde misdrijven in het gebied David-Dolega-Volcan-Boquete.
Op 1 april waren er verschillende criminelen op de vlucht, denk aan de grote klopjacht op de moordenaars van de journalist. En de overvallers van het Fletes Chavale kantoor in het centrum van Boquete.
Hier een reactie van een inwoner van Boquete op 1 april n.a.v. de overval
Thank god there was no shooting and it is understandable that information gets confused not only do we have the typical rumor mill, but a language barrier as well. An armed robbery in town is not good news for any of us.
With that said I had a conversation with a good bilingual Panamanian friend that backed up Roger's comments. She said that gangs are behind much of the robberies and violence. Also that more rapes are happening than reported. When I asked why women/girls are not reporting the horrific crime she explained that shame was brought to the family if reported.
Women/girls need to be more careful when traveling at night (in every country) as well as travel in a group, not alone. Do not pullover for anyone at night even if someone hits you in your car. Also do not fall for the baby on the side of the road or someone waving you over to help an injured child/person. Stay in your car keep driving and call the police. A premade sign in Spanish to police stating that you are going to drive to a well lit public place is not a bad idea if traveling alone at night if pulled over.
http://boquete.ning.com/f(...)havales-this-morning
Een aantal van die gangs hebben het juist op buitenlanders gemunt, de overvallen op toeristen waar hier al vaak links van zijn geplaatst en de overvallen op woningen van expats.quote:Op zaterdag 18 april 2015 21:54 schreef matteo_111 het volgende:
[..]
Criminelen zijn vooral met elkaar bezig. Moorden gebeuren vooral tussen bekenden. Ga je toeristen vermoorden of ontvoeren dan droogt het geld in de regio op en de bedrijvigheid - en dus de markt, de dekmantel en bewegingsvrijheid.
Het feit dat tuig elkaar vermoordt is alleen een indirect gevaar voor gewone burgers (rondvliegende kogels en zo). Pas als criminelen zo machtig worden dat ze steden of streken in hun greep krijgen, kun je verwachten dat er een cover up kan ontstaan zoals die nodig zou zijn om een eventueel crimineel verloop van de verdwijning van K&L te maskeren.
Tot nu toe lijkt de gang war nogal op die in ons eigen Amsterdam (Boquete aan het IJ). Opgewonden lieden met te korte lontjes en geen geweten hanteren een ijzeren groepsdwang en vechten met soortgenoten om het grote geld. Voor onze casus is dat allemaal ver weg. Tot nu toe zie ik geen feitelijk en logisch verband.
H lijkt voorlopig gewoon te werken en een vak te leren. Die filmpje zijn een beetje á la Maaskantje.
Dat heeft serieuze criminele kanten, maar geen grote professionaliteit.
Of H ze heeft gegidst? Geen concrete aanwijzingen daarvan, zoals bekend. Is H (een beetje) eng? In het dagelijks gebruik voor toeristen waarschijnlijk niet. In het imago dat hij lokaal oproept mogelijk wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.tvn-2.com/Noti(...)-discriminacion.aspx
[ Bericht 17% gewijzigd door Grijzemassa op 18-04-2015 23:14:30 ]
quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:47 schreef Grijzemassa het volgende:
Ook zijn er de afgelopen weken een aantal berichten geweest over discriminatie van Indianen in Boquete in de bussen. Sommige buschauffeurs laten indiaanse mensen langs de kant staan en nemen alleen toeristen mee. Ook was een indiaanse vrouw gesommeerd haar zitplaats in de bus af te staan aan toeristen. Ik zal de link even opzoeken.
Silvera said he received complaints bus drivers, especially in areas like Boquete, Rio Sereno, volcano, Cerro Punta, Changuinola and Chiriqui East discriminate against indigenous people, violating their rights.
google translate;interessant, en begrijpelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://www.tvn-2.com/Noti(...)-discriminacion.aspx
De toeristen komen daarnaast ook nog aapjes kijken (indianen) en "vrijwilligerswerk" doen, soep inschenken en liedjes zingen. Ik kan me voorstellen dat er wat wrijving ontstaat.
Dit gebeurt ook in de grote steden in Nederland, in R'dam wordt ik soms ook kriegel van de buitenlandse toeristen. Ze kunnen niet fietsen en steken zo het Hofplein over, stoplichten staan voor hun "altijd" op groen, en ze zijn gepikeerd als je geen tijd voor ze hebt (ik ben bijv onderweg naar werk) om ze uit te leggen waar ze wiet kunnen kopen of hoe ze van de kop van Zuid bij de dierentuin Blijdorp kunnen komen.
Dat zijn dan de luxe problemen die je met toeristen hebt.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:26 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
interessant, en begrijpelijk.
De toeristen komen daarnaast ook nog aapjes kijken (indianen) en "vrijwilligerswerk" doen, soep inschenken en liedjes zingen. Ik kan me voorstellen dat er wat wrijving ontstaat.
Dit gebeurt ook in de grote steden in Nederland, in R'dam wordt ik soms ook kriegel van de buitenlandse toeristen. Ze kunnen niet fietsen en steken zo het Hofplein over, stoplichten staan voor hun "altijd" op groen, en ze zijn gepikeerd als je geen tijd voor ze hebt (ik ben bijv onderweg naar werk) om ze uit te leggen waar ze wiet kunnen kopen of hoe ze van de kop van Zuid bij de dierentuin Blijdorp kunnen komen.
Klopt als een bus, ik ben het ook helemaal eens met je post.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:35 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Dat zijn dan de luxe problemen die je met toeristen hebt.
Maar als buitenlanders al het onroerend goed opkopen in je geboortplaats, de prijzen opdrijven zodat geen enkele Indiaan of bijne geen enkele Panamees het nog kan betalen, en je je plaats in het openbaar vervoer moet afstaan aan toeristen heb je een probleem van een andere aard.
Ik bedoel maar, niet iedereen in Boquete is zo blij met de buitenlanders en dan druk ik het voorzichtig uit.
Geen idee of dat wat te maken heeft met wat er gebeurd is met K en L maar het geeft wel even een andere kijk op de verhoudingen tussen de locals en de buitenlanders in Boquete, een andere kijk dan wat de overheid promoot.
Bedoelde je deze http://www.volkskrant.nl/(...)r-panamezen~a920224/quote:Op zaterdag 18 april 2015 22:13 schreef Grijzemassa het volgende:
[..]
Een aantal van die gangs hebben het juist op buitenlanders gemunt, de overvallen op toeristen waar hier al vaak links van zijn geplaatst en de overvallen op woningen van expats.
Er zijn daar een hoop gefrustreerde jongeren die buitenlanders verwijten dat alles voor de gewone man onbetaalbaar is geworden in Boquete. Zij leven in armoedige hutjes rondom Boquete omdat ze een woning in het geboortedorp van hun ouders niet kunnen betalen. De expats en de toeristen komen er hun rijkdom tentoonstellen terwijl de oorspronkelijke inwoners van Boquete vaak in grote armoede leven. Een prima kweekvijver voor gangs e.d.
Zelfs Feliciano stak zijn frustratie over de buitenlanders die alles overnemen in Boquete niet onder stoelen of banken in het interview in die Nederlandse krant, ik heb de link ff niet bij de hand maar is al vaak voorbijgekomen hier.
Was de overval van afgelopen 1 april of van vorig jaar? Ik vraag het even omdat er daar zoveel gebeurt.quote:Op zaterdag 18 april 2015 21:35 schreef Grijzemassa het volgende:
Doel van mijn nieuwslinks is idd het aantonen dat de Panamese overheid al jaren probeert het stokpaardje van de toeristenindustrie Boquete als een (relatief) veilig oord aan te prijzen.
Waarheid is echter dat b.v. expats al jaren aan de bel trekken over het hand over hand toenemende aantal zware geweldsdelicten. Diverse expats zijn in hun woning overvallen, zwaar mishandeld en ook een aantal vermoord in Boquete en omgeving. Ook toeristen zijn overvallen en met vuurwapens bedreigd.
Een aantal maanden geleden werd hier op het forum nog weggelachen dat er bendes actief zouden zijn in Boquete en omgeving. Ik vond het tijd om dat beeld eens naar waarheid bij te stellen.
Zeker vanaf 2012 staan er al regelmatig berichten in de media over het uit de hand lopen van gang-gerelateerde misdrijven in het gebied David-Dolega-Volcan-Boquete.
Op 1 april waren er verschillende criminelen op de vlucht, denk aan de grote klopjacht op de moordenaars van de journalist. En de overvallers van het Fletes Chavale kantoor in het centrum van Boquete.
Hier een reactie van een inwoner van Boquete op 1 april n.a.v. de overval
Thank god there was no shooting and it is understandable that information gets confused not only do we have the typical rumor mill, but a language barrier as well. An armed robbery in town is not good news for any of us.
With that said I had a conversation with a good bilingual Panamanian friend that backed up Roger's comments. She said that gangs are behind much of the robberies and violence. Also that more rapes are happening than reported. When I asked why women/girls are not reporting the horrific crime she explained that shame was brought to the family if reported.
Women/girls need to be more careful when traveling at night (in every country) as well as travel in a group, not alone. Do not pullover for anyone at night even if someone hits you in your car. Also do not fall for the baby on the side of the road or someone waving you over to help an injured child/person. Stay in your car keep driving and call the police. A premade sign in Spanish to police stating that you are going to drive to a well lit public place is not a bad idea if traveling alone at night if pulled over.
http://boquete.ning.com/f(...)havales-this-morning
De overval was vorige jaar, op 1 april 2014, in de middag.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Was de overval van afgelopen 1 april of van vorig jaar? Ik vraag het even omdat er daar zoveel gebeurt.
Vreselijk ook te lezen dat er meiden verkracht worden en dit niet kunnen/durven melden.
Ik persoonlijk denk dat H een grote vis is, gezien het aantal dames wat hij op zijn FB heeft, meer als 80%. En hij heeft meer dan 1000 vrienden.
Met een like verbind je je wel aan een bendelid, als vrouw. Je kunt natuurlijk niet bevriend zijn met meerdere gangs. Dan ben je onbetrouwbaar.
Ja dat is m, dank je!quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:53 schreef vronie het volgende:
[..]
Bedoelde je deze http://www.volkskrant.nl/(...)r-panamezen~a920224/
Jeetje Vronie, goed gevonden!quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:53 schreef vronie het volgende:
[..]
Bedoelde je deze http://www.volkskrant.nl/(...)r-panamezen~a920224/
Probeer het bij Mata, die weet het wel.quote:Op zaterdag 18 april 2015 23:44 schreef jackie12 het volgende:
Klaarblijkelijk is MeloD er niet.
Is er iemand anders mij kan DM-en waar en hoe laat de meeting begint?
Goed idee. Ik zal Domnivoor een berichtje sturen.quote:Op zondag 19 april 2015 00:24 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Probeer het bij Mata, die weet het wel.
Anders bij Domnivoor
Mata slaapt vast! Was hard nodig . . . !quote:Op zondag 19 april 2015 00:27 schreef jackie12 het volgende:
[..]
Goed idee. Ik zal Domnivoor een berichtje sturen.
Dit stukje is zo triest:quote:Op zondag 19 april 2015 00:08 schreef StaceySinger het volgende:
hij zegt wel iets opmerkelijks![]()
‘Als we vroeger een advocaat nodig hadden, moesten we naar David
Bedriegers heb je overal. Zouden die l****'s nog werk hebben?quote:Op zondag 19 april 2015 00:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit stukje is zo triest:
Toch vraagt Gonzales zich sinds kort af hoe lang hij en zijn stadgenoten hier nog van profiteren. Want onlangs ontfermde hij zich over twee jonge Amerikanen. Dagenlang nam hij ze mee langs de mooiste vergezichten, vertelde over de natuur en wees ze op bijzondere planten en zeldzame vogels. De Amerikanen fotografeerden honderduit en Gonzalez was tevreden. Totdat hij een paar weken later de foto’s terugzag in een glimmende brochure. Aangeboden: wandelingen rond Boquete, onder leiding van twee ervaren Amerikaanse berggidsen.
Dit gebeurt je een aantal keer en je hebt een bloedhekel aan Amerikanen en hun handelswijze.
Toch is het opmerkelijk dat de politiek in Panama dit niet aan banden heeft gelegd. Qua aantallen gidsen en werkvisums voor Expats.
Dan snap ik heel goed dat een klein deel van de bevolking zich inzet om het te stoppen. Ze worden bijna niet berecht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |