abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 mei 2015 @ 14:30:42 #201
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152331012
Zomaar een vraag die me al een tijdje bezig houdt: sinds wanneer is pushback gebruikelijk geworden in de luchtvaart?

Het moet ergens in de jaren '80 zijn geweest, denk ik. Eind '70 reden vliegtuigen nog op eigen kracht en ik kan me sinds de eerste keer dat ik op een vliegveld kwam (1989) niet anders herinneren dat vliegtuigen haaks op de terminal stonden en een push back kregen.
So we just called him Fred
pi_152331720
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:30 schreef FredvZ het volgende:
Zomaar een vraag die me al een tijdje bezig houdt: sinds wanneer is pushback gebruikelijk geworden in de luchtvaart?
Ik kan geen direct antwoord vinden, maar hier is een rapport met een ongevalsanalyse van 1964 tot 1992: http://flightsafety.org/ao/ao_may_aug94.pdf

De eerste 'jet bridges' waren er in 1959, en ik kan me voorstellen dat de luchthavens er niet blij van werden dat de jets uit die tijd volgas in de reverse gingen om achteruit te rijden.
  woensdag 6 mei 2015 @ 15:03:26 #203
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152332070
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 14:53 schreef Ferry_76 het volgende:
De eerste 'jet bridges' waren er in 1959, en ik kan me voorstellen dat de luchthavens er niet blij van werden dat de jets uit die tijd volgas in de reverse gingen om achteruit te rijden.
Vliegtuigen stonden toen ook in de lengterichting van de terminal:


Pas sinds de introductie van de pushback truck staan ze haaks op de terminal.
So we just called him Fred
pi_152333372
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 15:03 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Vliegtuigen stonden toen ook in de lengterichting van de terminal:
[ afbeelding ]

Pas sinds de introductie van de pushback truck staan ze haaks op de terminal.
Goeie foto; de eerste 747 ooit op Schiphol op 2 juli 1970. :P
Uiteraard van Pan Am.



Schiphol heeft de gates begin jaren '80 omgebouwd van parallel parking naar nose-in parking.
Hieronder zijn de veranderingen te zien.
Altijd gave foto's IMHO. :9




  Moderator woensdag 6 mei 2015 @ 20:14:41 #205
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152342910
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?

Of is dat voor als er eens een exotische kist komt, zoals een An225?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_152342999
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 20:34 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
F-GITI gistermiddag bij vertrek uit Montreal.

Air France vloog gisteren de laatste retour naar Montreal met de Boeing 747.
De laatste vlucht werd uitgevoerd door F-GITI.

Vanaf vandaag vliegen de 6 overgebleven 747's alleen nog naar Atlanta, Boston en Mexico-Stad.
Straks ook nog 11 weken lang naar Toronto.
Vanaf komend winterseizoen (oktober) wordt de AF 747 alleen nog op Mexico ingezet voordat het toestel begin 2016 wordt uitgefaseerd.
Air France vliegt sinds 1970 met de 747 en was een van de eerste maatschappijen die toen het grootste passagiersvliegtuig ooit ontvingen in april 1970.
(De eerste 747 werd pas ruim 2 maanden eerder aan Pan Am geleverd en de eerste vlucht was pas ruim een jaar geleden)
Air France heeft alle vier versies van de 747 in haar vloot gehad; de -200 met 29 stuks het meest en -300 met 2 stuks het minst. In totaal heeft de maatschappij 73 747-toestellen gehad.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom gaat de 747 bij zoveel maatschappijen eruit eigenlijk?
pi_152348776
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 20:14 schreef derLudolf het volgende:
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?
Beide.
quote:
Of is dat voor als er eens een exotische kist komt, zoals een An225?
De Antonov 124 en 225 hebben hun eigen tow bar die meegaat in het vliegtuig:


quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2015 20:16 schreef kikoooooo het volgende:
Waarom gaat de 747 bij zoveel maatschappijen eruit eigenlijk?
Wordt ouder, wordt kostbaarder om te gebruiken (meer en duurder onderhoud) en brandstofverbruik ligt significant hoger dan van vergelijkbare modellen.
Een 777-300ER kan bijvoorbeeld bijna alles wat een 747-400 kan maar voor lagere kosten.

't geluk voor de 747 momenteel is dat de brandstofprijzen lager zijn (maar dat werkt niet altijd door in prijzen voor de maatschappijen zélf) en dat ze vaak afgeschreven zijn.
Want een 777 kost je een hoop meer aan lease of afschrijving dan een 747.
pi_152349418
PH-XRZ is vanmiddag uitgeweken naar Lille toen de cabinedruk wegviel. Het toestel was onderweg van Eindhoven naar Lissabon. De HZD is onderweg om de passagiers verder te vervoeren.

[ Bericht 24% gewijzigd door inkjet op 06-05-2015 22:21:04 (HZD toegevoegd.) ]
--
pi_152353534
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
Geniet van het leven:):)
pi_152357577
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Beide.

[..]

De Antonov 124 en 225 hebben hun eigen tow bar die meegaat in het vliegtuig:

[ afbeelding ]

[..]

Wordt ouder, wordt kostbaarder om te gebruiken (meer en duurder onderhoud) en brandstofverbruik ligt significant hoger dan van vergelijkbare modellen.
Een 777-300ER kan bijvoorbeeld bijna alles wat een 747-400 kan maar voor lagere kosten.

't geluk voor de 747 momenteel is dat de brandstofprijzen lager zijn (maar dat werkt niet altijd door in prijzen voor de maatschappijen zélf) en dat ze vaak afgeschreven zijn.
Want een 777 kost je een hoop meer aan lease of afschrijving dan een 747.
Maar ze worden nog wel volop nieuw gebouwd toch? Zijn de nieuwere motoren dan zuiniger?
  donderdag 7 mei 2015 @ 09:52:31 #211
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152359448
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 23:43 schreef prefix1 het volgende:
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
Wat bedoel je met "het kleine stukje"?
So we just called him Fred
pi_152362678
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 23:43 schreef prefix1 het volgende:
Gaat het panorama dek na die werkzaamheden weer vollop open of blijft het kleine stukje??
In de plannen staat dat straks weer open gaat, minus de ruimte voor de nieuwe lounges natuurlijk.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 09:52 schreef FredvZ het volgende:
Wat bedoel je met "het kleine stukje"?
Een groot deel van het terras is afgesloten; alleen het deel bij de Fokker is nu open.
Het stuk bij de bij de E/F-pier is afgesloten omdat hiertussen de nieuwe Swissport Aspire Lounge en de British Airways Lounge zijn gebouwd.
Schijnbaar zou je eind juni achter deze nieuwe lounges langs weer naar de E/F-pier te kunnen lopen.
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2015 07:07 schreef kikoooooo het volgende:
Maar ze worden nog wel volop nieuw gebouwd toch?
Volop, mwah.

In augustus 2008 werd aan de productie van de eerste 747-8 begonnen en sindsdien zijn er maar 51 747-8i's en 71 747-8F's besteld waarvan er respectievelijk 30 en 57 stuks van zijn geleverd.
Er zijn er dus nog maar 35 openstaande orders en met een zo'n 1.3 geproduceerde 747 per maand (zo'n 16 stuks p/jaar) houden ze het dus nog maar zo'n 2 jaar vol voordat de orders opdrogen.

De publieke opinie is dat de 3 747's voor de USAF (vervanging voor de huidige 2 Air Force One 747-200's) de laatst gebouwde 747's zullen worden en dat daarna de productielijn gesloten zal worden.

Eigenlijk kan alleen een verbeterde vrachtmarkt de 747-8 redden; want voor vracht biedt de 747-8F toch een aantal voordelen t.o.v. bijvoorbeeld de 777F of A330F.
quote:
Zijn de nieuwere motoren dan zuiniger?
Ja. Lufthansa zélf zegt (naast Air China vooralsnog de enige maatschappij die de 747-8i vliegt) dat de 747-8i zo'n 15% zuiniger is dan de 747-400. (Boeing zelf zegt 16%)
Verder is de 747-8i op diverse punten anders t.o.v. de -400; het toestel is verlengd (en is met 76.25 meter het langste passagierstoestel ter wereld), vleugels zijn vernieuwd, nieuwe motoren en nog meer diverse aanpassingen)

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 07-05-2015 12:03:21 ]
pi_152363083
Duidelijk, thanks ^O^
  donderdag 7 mei 2015 @ 12:37:25 #214
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_152364308
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2015 21:32 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Die laatste foto is wel gaaf. :D

[..]

Tweaker nustys/NustyR stond op dat moment dus al bij de Polderbaan :P

[ afbeelding ]

En morgen komt er weer nieuw spul naar Schiphol. Morgenvroeg zou PH-HSM, een Boeing 737-8K2 voor Transavia op Schiphol moeten landen. De kist zal over een paar uur vertrekken vanaf Boeing Field richting Keflavík waarna het weer doorvliegt naar Amsterdam.
Het is de 2e nieuwe kist voor Transavia dit jaar (na PH-HSK die op 9 april op EHAM landde) en ook de laatste.
De volgende kist volgt pas in maart 2016.

PH-HSM vooraan met haar Franse zusters F-GZHT en F-GZHQ:
[ afbeelding ]

De eerstvolgende nieuwe kisten die op Schiphol landen zijn PH-BHA en PH-BHB; de Boeing 787-9 Dreamliners voor KLM die in oktober en november op Schiphol landen.
Hmm ik vind die Transavia livery nog niet eens heel erg lelijk :@ Mooi kleurtje groen wel
  donderdag 7 mei 2015 @ 20:17:49 #215
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_152380260
De PH-OYI van Arke heeft wat vetraging opgelopen in zijn C-Check en daarom heeft Arke voor de komende dagen her en der wat vliegtuigen gehuurd, waaronder dus ook eentje van concurent Transavia: PH-HSC

Die had enkele jaren geleden deze leus op de romp staan:


Op zich niet bijzonder natuurlijk, maar die leus was het antwoord op de leus van Arke uit die tijd:
"Daar zit je goed"
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 7 mei 2015 @ 20:34:23 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_152380882
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 22:06 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Beide.
Maar ik denk vooral die die ze optillen? Heb het met zon towbar zelf nog nooit gezien, dit zal dan vooral zijn met de vliegtuigen die er maar weinig komen? A340 misschien? ATR 72 komt ook niet zo vaak daar denk ik?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 8 mei 2015 @ 00:06:03 #217
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_152390508
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2015 20:14 schreef derLudolf het volgende:
Nu het toch over Pushback trucks gaat. Worden allemaal van die gevallen gebruikt die hert neuswiel optillen of worden ook van die duwstangen gebruikt?
Ligt eraan wat voor materiaal de afhandelaar heeft. Zelf gebruiken wij een sleper met towbar, maar in het verleden hadden we ook zo'n voertuig die het neuswiel optilde. En dan hebben we het over types als 777/747.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_152393907
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 20:17 schreef FredvZ het volgende:

Die had enkele jaren geleden deze leus op de romp staan:
[ afbeelding ]

Op zich niet bijzonder natuurlijk, maar die leus was het antwoord op de leus van Arke uit die tijd:
"Daar zit je goed"
De slogan was totaal losstaand van die van Arkefly hoor, is nergens een reactie op geweest :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_152408537
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.

[ Bericht 16% gewijzigd door inkjet op 08-05-2015 18:13:46 (1603 toegevoegd.) ]
--
pi_152414744
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet door



5Y-KYZ; een van Kenya Airways' 4 777-200ER's op Schiphol gistermiddag op Schiphol.
Kenya Airways zet momenteel ook nog af en toe de -200ER in op Schiphol i.p.v. de -300ER.
Wil je deze nog zien/spotten; ga snel.
Over 10 dagen gaat de -200ER uit de vloot; dan is de laatste vlucht vanuit Dubai naar Nairobi.

Ook geinig; de deliveryflight van Lufthansa's D-ABYT (retrojet); zonder economystoelen.
De cabin crew rest is ook duidelijk te zien (boven de lagere bagagebakken in het midden):
(En ja; dat touw is om je aan vast te pakken in geval van turbulentie)


  zaterdag 9 mei 2015 @ 12:45:33 #221
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_152428124
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 18:11 schreef inkjet het volgende:
Vlucht KL1607 naar Rome wordt vandaag uitgevoerd door PH-BFG. Blijkt dat de KL1603 is geannuleerd, wel een stoere oplossing.
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 21:19 schreef Iemand91 het volgende:
Gisteren zijn 2 vluchten niet doorgegaan en naast vlucht 1603 van KLM ook vlucht 6291 van Vueling en vlucht 109 van Alitalia ook niet door
Nog wel meer vluchten ook: Terminal 3 is in Rome (FCO) (gedeeltelijk) afgebrand.
http://uk.businessinsider(...)terminal-2015-5?r=US
pi_152429557
Militair vliegtuig neergestort bij Sevilla
quote:
In het zuiden van Spanje is een militair vrachtvliegtuig neergestort. Volgens Spaanse media zaten er zeven mensen in het toestel. Over doden of gewonden is nog niets bekend.

Het vliegtuig stortte kort na het opstijgen neer, ongeveer een kilometer van de luchthaven van Sevilla. In de omgeving zijn zwarte rookwolken te zien. Het vliegtuig zou zijn neergestort bij een fabriek van Coca Cola.

Testfase
Kort voor de crash had de bemanning een noodsignaal verstuurd. De luchthaven van Sevilla is vanwege het ongeluk gesloten.

Het neergestorte toestel is een Airbus A400M. Het vliegtuig zat nog in de testfase. De Spaanse overheid heeft 27 vliegtuigen van de model gekocht. De eerste zou volgend jaar worden geleverd. Ook andere Europese landen hebben het toestel besteld.






Een nieuw toestel; er zijn er nog maar 19 stuks van gebouwd:


EDIT: lijkt om c/n 23 voor de Turkse Luchtmacht te gaan die haar eerste vlucht aan het maken was. Het zou de 3e A400M voor de Turkse Luchtmacht worden.
Hieronder de eerste A400M voor de Turkse Luchtmacht:




Verschil in verticale snelheid, van +1664 ft/m naar -2944 ft/m...




[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 09-05-2015 16:44:07 ]
  zaterdag 9 mei 2015 @ 14:12:43 #223
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_152429896
De gecrashte kist zal ook wel splinternieuw geweest zijn, aangezien daar de assembly line van de A400M staat.
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
lijkt om c/n 23 voor de Turkse Luchtmacht te gaan die haar eerste (?) vlucht aan het maken was.
Vluchtnummer was CASA423, dus dat zal idd MSN 23 zijn.

[ Bericht 39% gewijzigd door OEM op 09-05-2015 14:56:30 ]
  zaterdag 9 mei 2015 @ 18:59:21 #224
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_152436723
Poeh dat klinkt niet best.
  zaterdag 9 mei 2015 @ 18:59:53 #225
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')