Welkom Mandy en LE! Ik hoop dat je snel naar huis mag LE, wat een enorm verdrietige situatie toch.
Och, arme M met zijn blaren. Zo naar is dat

Mijn M had laatst ook zijn handje gebrand en beet toen vakkundig zijn blaren open aan tafel. Yuk
Peuterbuien, check

Ik vind het wel lastig, want ik ben best conflictvermijdend en vind ook veel dingen wel prima, maar ik merk dat ik M juist met zo'n laissez-fair-houding niet altijd help. Ik vind het geen probleem als hij voor het weggaan nog even twee keer van de glijbaan gaat, maar dat wordt dan al snel drie keer en uiteindelijk tien keer en dan alsnog drama. Mijn idee is dat ruimte voor 'onderhandeling' M (soms?) enorm beangstigt, omdat het hem het gevoel geeft dat ik het ook allemaal niet weet en hij het moeilijk vindt te ervaren dat zijn gedrag zo'n direct uitwerking heeft op mij. Maar aan de andere reageert hij ook heel heftig op "grenzen stellen om het grenzen stellen" en zodra hij ook maar een vleugje onredelijkheid in mijn regels bespeurt gaat hij er keihard tegenin en opgeven is _niet_ zijn ding

It's a thin line

Ik ben nu aan het experimenteren met wat strenger te zijn, omdat er op ongeveer iedere opmerking van mij een 'nee mama!' volgt en ik voortdurend gecommandeerd word. Ik probeer M wel te betrekken in mijn keuzes daarin, en leg hem uit dat als hij goed luistert, ik minder streng ben en als hij niet goed luistert, ik strenger ben. Ik noemde dat vanmorgen ' credits verdienen' en dat vindt hij een boeiend concept. Dus toen hij vanochtend op zijn verzoek nog even in het autootje van de supermarkt mocht spelen en toen op mijn verzoek kwam toen ik hem riep, huppelde hij blij met m mee: 'ik heb kreddiks verdiend"
Goed, dit was een hele lang manier om te vertellen dat ik het compleet herken wat je beschrijft Aventura

Slapen- en tandenpoetsendrama's incluis. Wat hier dus helpt is duidelijk en in overleg van te voren bespreken wat we gaan doen bij het naar bed gaan en me daar dan heel strikt aan te houden. Dat is twee avonden hard werken en dan gaat het weer een stuk makkelijker. En vooral niet te veel of te emotioneel reageren op het lachen. Ik vind dat zó irritant, uitdagend mal doen, of expres heel hard gillen. Maar hoe meer ik er op in ga, hoe erger het wordt.
En volgens mij is M zo goed als zindelijk

Twee weken geleden begonnen, eerste week voor spek en bonen maar toen viel opeens vorige week het kwartje. Sindsdien overdag geen luiers meer om gehad en de ongelukjes zijn op één hand te tellen. We gaan gewoon overal zonder luier heen, ook een dag naar de Efteling afgelopen weekend, dat gaat allemaal prima. 's Nachts draagt hij nog wel een luier, maar die is altijd droog en na het opstaan gaat hij direct plassen. We hebben best lang gewacht met beginnen maar toen was het ook in anderhalve week bekeken.